Pystyykö 500€ elämään kuukauden?

paljon,muttavähän

Kyseessä on pariskunta. Minä ja mieheni. Olen himoshoppaaja ja rakastan vaatteita, kenkiä ja laukkuja, kuten naisen kuuluukin(?). Mieheni on myös himoshoppaaja ja rakastaa elokuvateattereita, ravintoloita, auton kunnostamista ja muita tuon tyylisiä juttuja. Nyt on kuitenkin kuukausi tulossa, jolloin meillä on kaikkien laskujen yms. jälkeen jäämässä rahaa vain 500 euroa. Tai tarkemmin 486 euroa. Pystyykö summalla elämään n. 30 päivää? Rahan on siis riitettävä ruokaan, vaatteisiin, kauneuteen&terveyteen, harrastukset&vapaa-aika, kulttuuri&viihde. Ainiin, ja tietty säästöön.
Voisiko joku järjestellä luvut niin, että ne olisivat järkevästi.
Niin ja tietysti niin, että ottaa huomioon kissan. Taloudessamme on yksi aikuinen kissa, josta unohdin mainita.

Kiitos! :---)

258

12914

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös kissa

      kunhan huolehdit että kissan kaikki tarpeet ja viihde on kunnossa niin tehkää lopuilla rahoilla ihan mitä mielitte.

      • kaamoskaappi

        Valitan Te KUOLETTE NÄLKÄÄN


      • köyhä mies

        No sitten jätätte harrastukset, kauneus tuotteet, elokuvat ja vaatteet ostamatta. Ei kesällä edes tarvita vaatteita. itse pärjään hyvin 300 egellä kk kun varastan vaatteet ja ruokaa joskus. Elokuvissa en ole käynyt vuosiin kun kaikki leffat näkee ilmaiseksi netistä.


      • Artsi95
        kaamoskaappi kirjoitti:

        Valitan Te KUOLETTE NÄLKÄÄN

        Ei tarvi valittaa. Luonto ja nälkäkuolema hoitaa tyhmät pois. Ja jäähän pariskunnasta kissalle syötävää.


      • pilipali palikka
        Artsi95 kirjoitti:

        Ei tarvi valittaa. Luonto ja nälkäkuolema hoitaa tyhmät pois. Ja jäähän pariskunnasta kissalle syötävää.

        486 euroa. Eli se olis 243 euroa naamaa kohden ja siten (11.6-30.6) noin 11 euroa päivää kohden. Mitäs jos nyt vaan ostaisitte sillä vain ja ainoastaan ruokaa itsellenne ja kissallenne?
        Ellei tämä ole provo, niin sitten olette melko yksinkertaisia...

        Tai hei! Jos ostaisit sellaiset 450 euron kengät itsellesi ja lopuilla kissanruokaa. syötte sitä sitten loppukuusta miehesi kanssa?!?!111!!


      • Katainen.-.
        Artsi95 kirjoitti:

        Ei tarvi valittaa. Luonto ja nälkäkuolema hoitaa tyhmät pois. Ja jäähän pariskunnasta kissalle syötävää.

        Voihan kissan aina syödä.


      • pelastarmeja pelasta
        kaamoskaappi kirjoitti:

        Valitan Te KUOLETTE NÄLKÄÄN

        kannattaa käydä hakemassa ruoka kassi pelastus armejasta, yksi minun tutttu käy joka viikko hakemassa ruoka kassin pelastus armejasta, siinä ruoka kassissa on leipää ja makkaralenkkeja pari tai välillä kolme ja kahvia tai teetä ja markariiniä ja kananmunia.


      • niinpäs voikin!
        Katainen.-. kirjoitti:

        Voihan kissan aina syödä.

        :D
        KIITOS, ei sillä että mulla ois jotain kissoja vastaan, vaan siis mä niin repesin... Nää on just sen arvosia neuvoja mitä toi juttu on vailla.

        Iloinen päivä taas!


      • Uusavutonko olet???
        Katainen.-. kirjoitti:

        Voihan kissan aina syödä.

        "rahan on siis riitettävä ruokaan, vaatteisiin, kauneuteen&terveyteen, harrastukset&vapaa-aika, kulttuuri&viihde. Ainiin, ja tietty säästöön."

        Ootteko tosiaan noin uusavuttomia?!?!Miten teillä noin muuten hoidetaan raha asiat,tuurlllako??Jos ei riitä niin sitten velaksi varmaan.

        Ja mikä helvetin kauneus ja terveys tai kulttuuri ja viihde.Mitä jos käyttäisit nyt vaan niitä vaatteita ja meikkejä mitä löytyy.Niitä kun varmaan löytyy tuon shoppailun jälkeen.
        Kulttuurista ja vihteestä saa käydä videovuokraamosta lainatut DVD:t.Tai voit jopa lainata sukulaisilta/kavereilta niin ei maksa mitään.
        Harrastuksena voit juosta vaikka pururadalla 100km joka päivä.Ja taaas,ilmasta on tämäkin.

        Näin ollen,teille ruokaan 400 euroa,tällä pitää pärjätä,(ei tarvitse syödä sisäfliettä joka päivä) ja kissalle vuorkaleffat 86 euroa.Säästön ei tarvitse jäädä nytkään jollei ole jäänyt ennenkään.

        Tietty,jos haluatte,voitte kertoa myös kissalle tiukasta taloustilanteesta ja että nyt on kuukauden verran itse metsästettävä hiirensä.


      • Laihdutuskuurille .
        kaamoskaappi kirjoitti:

        Valitan Te KUOLETTE NÄLKÄÄN

        Ensimmäisenä tappaisin kissan ja pakastasin sen tulevia päiviä varten . Sitten käskisin miehen mennä vaikka kuukaudeksi äitinsä luo . No sitten pärjäätkin sen kuukauden kun yksin olet kotona .


      • Pihi naikkonen
        köyhä mies kirjoitti:

        No sitten jätätte harrastukset, kauneus tuotteet, elokuvat ja vaatteet ostamatta. Ei kesällä edes tarvita vaatteita. itse pärjään hyvin 300 egellä kk kun varastan vaatteet ja ruokaa joskus. Elokuvissa en ole käynyt vuosiin kun kaikki leffat näkee ilmaiseksi netistä.

        Pärjään kuukauden 200 eurolla mutta minulla ei olekkaan kissaa eikä ukkoa . Säästoon jää joka kuukausi rahaa . Kesälomalla matkustelen ja syön hyvin ravintoloissa .


      • tuttujuttu
        pilipali palikka kirjoitti:

        486 euroa. Eli se olis 243 euroa naamaa kohden ja siten (11.6-30.6) noin 11 euroa päivää kohden. Mitäs jos nyt vaan ostaisitte sillä vain ja ainoastaan ruokaa itsellenne ja kissallenne?
        Ellei tämä ole provo, niin sitten olette melko yksinkertaisia...

        Tai hei! Jos ostaisit sellaiset 450 euron kengät itsellesi ja lopuilla kissanruokaa. syötte sitä sitten loppukuusta miehesi kanssa?!?!111!!

        Tämän on pakko olla herja, 450 e:llahan elää hulppeesti kuukaiden!!!!!


      • Kis kis nam nam.
        niinpäs voikin! kirjoitti:

        :D
        KIITOS, ei sillä että mulla ois jotain kissoja vastaan, vaan siis mä niin repesin... Nää on just sen arvosia neuvoja mitä toi juttu on vailla.

        Iloinen päivä taas!

        Mielestäni kissarisotto, uunihaudutettu katti, muussattu mirri, vehnäjauhoissa kierretty kisu, marinoitu mirrin häntä - ne ovat kelpo ruokaa. Riittää useammaksi päiväksi.

        Jälkiruokana kissanruuat mitä on jäänyt, puolukkahillolla.


      • NSND
        pilipali palikka kirjoitti:

        486 euroa. Eli se olis 243 euroa naamaa kohden ja siten (11.6-30.6) noin 11 euroa päivää kohden. Mitäs jos nyt vaan ostaisitte sillä vain ja ainoastaan ruokaa itsellenne ja kissallenne?
        Ellei tämä ole provo, niin sitten olette melko yksinkertaisia...

        Tai hei! Jos ostaisit sellaiset 450 euron kengät itsellesi ja lopuilla kissanruokaa. syötte sitä sitten loppukuusta miehesi kanssa?!?!111!!

        OIKEESSA OLET!!


      • Uusavutonko olet??? kirjoitti:

        "rahan on siis riitettävä ruokaan, vaatteisiin, kauneuteen&terveyteen, harrastukset&vapaa-aika, kulttuuri&viihde. Ainiin, ja tietty säästöön."

        Ootteko tosiaan noin uusavuttomia?!?!Miten teillä noin muuten hoidetaan raha asiat,tuurlllako??Jos ei riitä niin sitten velaksi varmaan.

        Ja mikä helvetin kauneus ja terveys tai kulttuuri ja viihde.Mitä jos käyttäisit nyt vaan niitä vaatteita ja meikkejä mitä löytyy.Niitä kun varmaan löytyy tuon shoppailun jälkeen.
        Kulttuurista ja vihteestä saa käydä videovuokraamosta lainatut DVD:t.Tai voit jopa lainata sukulaisilta/kavereilta niin ei maksa mitään.
        Harrastuksena voit juosta vaikka pururadalla 100km joka päivä.Ja taaas,ilmasta on tämäkin.

        Näin ollen,teille ruokaan 400 euroa,tällä pitää pärjätä,(ei tarvitse syödä sisäfliettä joka päivä) ja kissalle vuorkaleffat 86 euroa.Säästön ei tarvitse jäädä nytkään jollei ole jäänyt ennenkään.

        Tietty,jos haluatte,voitte kertoa myös kissalle tiukasta taloustilanteesta ja että nyt on kuukauden verran itse metsästettävä hiirensä.

        "Kulttuurista ja vihteestä saa käydä videovuokraamosta lainatut DVD:t.Tai voit jopa lainata sukulaisilta/kavereilta niin ei maksa mitään."
        Haluaisin vain lisätä että Kirjastostakin vo lainata DVD:t.


      • Anonyymi

        Kissa on numero yksiTuolla rahalla mikä jäi niin ei varmasti tule nälkäkuolema mutta kaikki muu kuolema tulee, siis viihde, vaate, säästö, kauneus ja voitte siis mässiä ruhtinaallisesti merilevää ja riisiä.


    • Ilmaisia iloja

      Taitaa olla parasta jättää mieliteot ja shoppailut vähemmälle lähiviikkoina. Rahojen loppuessa tulee nälkä ja se on ikävä kokemus jo muutaman päivän jälkeen. Harrastakaa vaikka seksiä, se on halpaa ja kuitenkin mentaalisesti palkitsevaa.

      Tällaisten tilanteiden välttämiseksi olisi myös viisasta säästää parempina aikoina jonkin verran rahaa.

      • Joup.

        Pariskunnat, jotka "harrastaa, shoppailee, syö hyvin ulkona" ovat seksin harrastamisen lopettaneet jo aikoja sitten.


      • S. Freud
        Joup. kirjoitti:

        Pariskunnat, jotka "harrastaa, shoppailee, syö hyvin ulkona" ovat seksin harrastamisen lopettaneet jo aikoja sitten.

        Niin, ja sukulaisten mökeillä vierailut. Kuka nyt kehtaisi olla tarjoamatta ruokaa ja juomaa kesämökillä?


      • Nälkäinen perhe.

        Ei nälissään jaksa harrastaa sexiä ! Ja kissakin vielä naukuu sängynalla nälissään .


      • Anonyymi
        S. Freud kirjoitti:

        Niin, ja sukulaisten mökeillä vierailut. Kuka nyt kehtaisi olla tarjoamatta ruokaa ja juomaa kesämökillä?

        Minä kehtaan olla. On kodikasta kun roihuttaa tuikkukynttilöitä kun vieraat saapuu ja ämpäristä kauhalla laseihin kaivovettä tarjolle ja puhua kristallin kirkkain ajatuksin kaikkea henkevää siitä miten ihanaa täällä kesämökillä olemisen onni toisille on.


    • 52

      Minulla on vaate menot tämä vuonna olleet 21,30€

      Toimeentulo tuessa lasketaan menot 26,12 € päivä, siis pariskunnalle, siitä 48 % on ruokaan muu muihin menoihin.

      • 49..

        Minulla vaatemenot ovat tämän vuoden alusta olleet 3000 €. Kuinka se on mahdollista, että olet pärjännyt 21,30 €:llä. Parit sukkahousut maksavat jo sen verran, ja niitä ovat kuluneet vähintään kymmenen jos ei kahtakymmentä paria. Siihen päälle lisää kaikkea muuta ihanaa ostettavaa pääsee helposti siihen 500 €/kk.


      • Laihat 5kk

        Mulla jäi tammi-toukokuussa vuokran jälkeen vain 20 euroa ylimääräistä opintotuesta. Olin koko tuon ajan sairaana, enkä päässyt töihin. Säästöjä oli vain parisataa euroa. Ne oli tiukkoja kuukausia. Tuli kuiva-ainekaapin ja pakastimen ruoat syötyä viimeistä murua myöten. Toukokuussa opintotuki loppui ja sain kesäkuulle toimeentulotukea (reilu 400 euroa), mikä tuntui ihan käsittämättömän ruhtinaallisen suurelta!

        Veti nuo ensimmäiset viisi kuukautta melko nöyräksi jo valmiiksi nöyrän ihmisen.


      • jää vielä säästöönki
        Laihat 5kk kirjoitti:

        Mulla jäi tammi-toukokuussa vuokran jälkeen vain 20 euroa ylimääräistä opintotuesta. Olin koko tuon ajan sairaana, enkä päässyt töihin. Säästöjä oli vain parisataa euroa. Ne oli tiukkoja kuukausia. Tuli kuiva-ainekaapin ja pakastimen ruoat syötyä viimeistä murua myöten. Toukokuussa opintotuki loppui ja sain kesäkuulle toimeentulotukea (reilu 400 euroa), mikä tuntui ihan käsittämättömän ruhtinaallisen suurelta!

        Veti nuo ensimmäiset viisi kuukautta melko nöyräksi jo valmiiksi nöyrän ihmisen.

        Kuinkas paljon tuolla rahalla nyt saisikaan hernekeittoaineksia ja pottuja sekä sipuleita.
        Rahat riittävät hyvin kahden ihmisen kuukauden ruokamenoihin ja kissankin ruuan voi itse keittää.


      • No mutta miksi
        49.. kirjoitti:

        Minulla vaatemenot ovat tämän vuoden alusta olleet 3000 €. Kuinka se on mahdollista, että olet pärjännyt 21,30 €:llä. Parit sukkahousut maksavat jo sen verran, ja niitä ovat kuluneet vähintään kymmenen jos ei kahtakymmentä paria. Siihen päälle lisää kaikkea muuta ihanaa ostettavaa pääsee helposti siihen 500 €/kk.

        ostat kympin sukkahousuja, jollei sinulla ole niihin varaa? (Oletan, että olet aloittaja.)
        Itsekin kävin juuri Nanson poistomyynnistä ostamassa niitä yli kympin sukkiksia parilla eurolla ja ostinkin aika kasan! Minulla kuitenkin olisi varaa heittää helposti tuo 500€ vaatteisiin kuussa.
        Erona meissä on se, että tuskin koskaan kirjoittelen täällä, että miten selvitä 500€ kuukauden... Jos sellainen tilanne tulee niin minulla kyllä riittää järkeä karsia kaikki turhat menot, ruokaanhan tuo raha riittää mainiosti kahdelle hengelle kissalle.


      • Raakaa lihaa
        jää vielä säästöönki kirjoitti:

        Kuinkas paljon tuolla rahalla nyt saisikaan hernekeittoaineksia ja pottuja sekä sipuleita.
        Rahat riittävät hyvin kahden ihmisen kuukauden ruokamenoihin ja kissankin ruuan voi itse keittää.

        Kissa on luonnostaan lihansyöjä. Ei kissalle tarvitse ruokaa valmistaa, vaan antaa jotain halvinta lihaa mitä kaupasta löytyy. Kissan maha kyllä kestää vaikka hieman mädänkin lihan.


      • KISSA OSAA ITSEKKIN
        Raakaa lihaa kirjoitti:

        Kissa on luonnostaan lihansyöjä. Ei kissalle tarvitse ruokaa valmistaa, vaan antaa jotain halvinta lihaa mitä kaupasta löytyy. Kissan maha kyllä kestää vaikka hieman mädänkin lihan.

        JEPPISJEPILIS!!


      • 49..
        No mutta miksi kirjoitti:

        ostat kympin sukkahousuja, jollei sinulla ole niihin varaa? (Oletan, että olet aloittaja.)
        Itsekin kävin juuri Nanson poistomyynnistä ostamassa niitä yli kympin sukkiksia parilla eurolla ja ostinkin aika kasan! Minulla kuitenkin olisi varaa heittää helposti tuo 500€ vaatteisiin kuussa.
        Erona meissä on se, että tuskin koskaan kirjoittelen täällä, että miten selvitä 500€ kuukauden... Jos sellainen tilanne tulee niin minulla kyllä riittää järkeä karsia kaikki turhat menot, ruokaanhan tuo raha riittää mainiosti kahdelle hengelle kissalle.

        En ole aloittaja. Satuin vain näkemään tämän ketjun, ja tekstini ei mitenkään liity aloittajan kysymykseen, vaan ihmettelin kuinka joku on voinut pärjätä 21,30 €: lla vuoden alusta.
        Tiedän, että itse käytän paljon, mutta se nyt ei tähän varsinaisesti liity. En osta mitään velaksi,
        minulla on velaton asunto, kaikki mitä ikinä tarvitsen. Satun vain rakastamaan vaatteita, kenkiä, saappaita ym. joten niihin menee paljon rahaa. Tilaa minulla myös on ruhtinaallisesti, joten asuntoni on aina siistissä kunnossa, kun säilytystilaa on riittävästi. Rahaa jää myös kaikkeen muuhun, mitä haluan tehdä, käydä ulkona syömässä, matkustaa ym. sen lisäksi minulla on sekä kiinteitä sijoituksia (sijoitusasunto, arvokas mökki, metsää) sekä rahaa yllättäviä menoja varten pankissa. En koe, että tarvitsisin saada niin valtavasti miinuksia, hoidan kuitenkin talouttani loistavasti, laskut maksan aina ajallaan. En toki ole loukkaantunut miinuksista, lähinnä ne huvittavat. Eikö ihminen saa pistää rahansa mihin haluaa, jos muuten hoitaa kaiken kuitenkin huolellisesti?
        Olenko pinnallinen ihminen? Joskus, joskus ei, riippuu ihan täysin tilanteesta.


      • Anonyymi
        No mutta miksi kirjoitti:

        ostat kympin sukkahousuja, jollei sinulla ole niihin varaa? (Oletan, että olet aloittaja.)
        Itsekin kävin juuri Nanson poistomyynnistä ostamassa niitä yli kympin sukkiksia parilla eurolla ja ostinkin aika kasan! Minulla kuitenkin olisi varaa heittää helposti tuo 500€ vaatteisiin kuussa.
        Erona meissä on se, että tuskin koskaan kirjoittelen täällä, että miten selvitä 500€ kuukauden... Jos sellainen tilanne tulee niin minulla kyllä riittää järkeä karsia kaikki turhat menot, ruokaanhan tuo raha riittää mainiosti kahdelle hengelle kissalle.

        hei onks kukaan huomioinut eivä varmaan asu taivas alla ,menee kai vuokraankinn tai vastikeeseen ei ooi ilmast ,voiolla vastike siinä 350 nurkil riippuu missä asuu ,vai oisko kesällä teltta .nimimerkki säästäjä


    • öälöldgfhgjhklo

      Ottakaa kuukauden kuntokuuri.

      Kevyttä ruokaa, vihanneksia kanaa jne. Ulkoliikuntaa reilusti joka päivä, juoksua, patikointia, kenttälajeja, uintia (jos ei viileä vesi pelota) jne. Alkoholi ja ravintolapaussi. Näin teillä säästyy merkittävä summa ja pärjäätte tolla viidellä sadalla.

      Ruokaan 200€, kauneus&terveys 100€, viihde&vapaa-aika 200€. Vaatteisiin ei kyllä jää sijoitettavaksi ja säästää pitää vasta seuraavassa kuussa.

      Aika ohkasella mennään, mutta eiköhän nyt yhden kuukauden voi sinnitellä.

      • tarkka mummo

        myy ylimääräinen tavara mitä olet ostanut luultavasti aivan turhaa vähemmälläkin pärjää. minulla menee vaateisiin noin 1000 koko vuonna.ruokaan 300 kuukaudessa joten suu säkkiä myöden.


      • pihi_mies_54
        tarkka mummo kirjoitti:

        myy ylimääräinen tavara mitä olet ostanut luultavasti aivan turhaa vähemmälläkin pärjää. minulla menee vaateisiin noin 1000 koko vuonna.ruokaan 300 kuukaudessa joten suu säkkiä myöden.

        Minulla menee vaatteisiin 50e vuodessa, joskus ei sitäkään. Lähinnä alushousja ja sukkia on pakko joskus ostaa, muilla vaatteilla pärjää helposti 10 vuotta. Esimerkiksi nyt on kierrossa kahdet farkut, pari kolitsipaitaa, viisi t-paitaa, parit kengät ja takki kylmälle ja lämpimämmälle säälle. Mutta esimerkiksi takkia käyttää jopa 20 vuotta, farkutkin kestävät helposti yli 10 vuotta. Ja kun jo alkuun ostan vaatteeni kirpputorilta niin ei niihin mene kovin suurta summaa. En ymmärrä teitä shoppaajia ja muodin orjia!

        Ruokakulut on samoin helppo hoitaa hyvin pienesti. Pääruoka-aineina pidän halpoja aineita kuten riisi, peruna, makarooni, kaurahiutaleet. Joskus siihen lisukkeeksi sitten jotain halpaa jauhelijaa tai nokare margariinia, joskus harvoin vihannesten sesonkiaikaan siivu tomaattia tai kurkkua. Kyllä sillä elää, eikä minulla ole ylipaino-ongelmia! Juon pelkästään vettä. Virvoitusjuomat, maidot, mehut, alkoholi etenkin on hedonisteille ja tuhlareille tehty!

        Vanha sanonta kuuluu, ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot. Näin minä elän, eikä ole vielä kertaakaan tarvinnut mistään luopua kun ei ole muka siihen varaa, elän vaatimattomasti ja rajaa jää jopa hieman pahan päivän varalle. Ja kissan pidosta vois sanoa, pelkkää tuhlausta. Jos lemmikki on pakko olla niin antakaan sille sitten ainakin pelkästään omia ruuan jämiä.


      • pihi_mies_54
        tarkka mummo kirjoitti:

        myy ylimääräinen tavara mitä olet ostanut luultavasti aivan turhaa vähemmälläkin pärjää. minulla menee vaateisiin noin 1000 koko vuonna.ruokaan 300 kuukaudessa joten suu säkkiä myöden.

        Minulla menee vaatteisiin 50e vuodessa, joskus ei sitäkään. Lähinnä alushousja ja sukkia on pakko joskus ostaa, muilla vaatteilla pärjää helposti 10 vuotta. Esimerkiksi nyt on kierrossa kahdet farkut, pari kolitsipaitaa, viisi t-paitaa, parit kengät ja takki kylmälle ja lämpimämmälle säälle. Mutta esimerkiksi takkia käyttää jopa 20 vuotta, farkutkin kestävät helposti yli 10 vuotta. Ja kun jo alkuun ostan vaatteeni kirpputorilta niin ei niihin mene kovin suurta summaa. En ymmärrä teitä shoppaajia ja muodin orjia!

        Ruokakulut on samoin helppo hoitaa hyvin pienesti. Pääruoka-aineina pidän halpoja aineita kuten riisi, peruna, makarooni, kaurahiutaleet. Joskus siihen lisukkeeksi sitten jotain halpaa jauhelijaa tai nokare margariinia, joskus harvoin vihannesten sesonkiaikaan siivu tomaattia tai kurkkua. Kyllä sillä elää, eikä minulla ole ylipaino-ongelmia! Juon pelkästään vettä. Virvoitusjuomat, maidot, mehut, alkoholi etenkin on hedonisteille ja tuhlareille tehty!

        Vanha sanonta kuuluu, ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot. Näin minä elän, eikä ole vielä kertaakaan tarvinnut mistään luopua kun ei ole muka siihen varaa, elän vaatimattomasti ja rajaa jää jopa hieman pahan päivän varalle. Ja kissan pidosta vois sanoa, pelkkää tuhlausta. Jos lemmikki on pakko olla niin antakaan sille sitten ainakin pelkästään omia ruuan jämiä.


      • pihi_mies_54
        pihi_mies_54 kirjoitti:

        Minulla menee vaatteisiin 50e vuodessa, joskus ei sitäkään. Lähinnä alushousja ja sukkia on pakko joskus ostaa, muilla vaatteilla pärjää helposti 10 vuotta. Esimerkiksi nyt on kierrossa kahdet farkut, pari kolitsipaitaa, viisi t-paitaa, parit kengät ja takki kylmälle ja lämpimämmälle säälle. Mutta esimerkiksi takkia käyttää jopa 20 vuotta, farkutkin kestävät helposti yli 10 vuotta. Ja kun jo alkuun ostan vaatteeni kirpputorilta niin ei niihin mene kovin suurta summaa. En ymmärrä teitä shoppaajia ja muodin orjia!

        Ruokakulut on samoin helppo hoitaa hyvin pienesti. Pääruoka-aineina pidän halpoja aineita kuten riisi, peruna, makarooni, kaurahiutaleet. Joskus siihen lisukkeeksi sitten jotain halpaa jauhelijaa tai nokare margariinia, joskus harvoin vihannesten sesonkiaikaan siivu tomaattia tai kurkkua. Kyllä sillä elää, eikä minulla ole ylipaino-ongelmia! Juon pelkästään vettä. Virvoitusjuomat, maidot, mehut, alkoholi etenkin on hedonisteille ja tuhlareille tehty!

        Vanha sanonta kuuluu, ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot. Näin minä elän, eikä ole vielä kertaakaan tarvinnut mistään luopua kun ei ole muka siihen varaa, elän vaatimattomasti ja rajaa jää jopa hieman pahan päivän varalle. Ja kissan pidosta vois sanoa, pelkkää tuhlausta. Jos lemmikki on pakko olla niin antakaan sille sitten ainakin pelkästään omia ruuan jämiä.

        Ai niin ja lisään vielä tärkeän vinkin, kahvi etenkin on herrojen juoma. Jo ilman kahvia olemalla säästää paljon. Ja tupakkaa en ole ikänäni polttanut, siinä saastyy terveys ja kukkaro.


      • Anonyymi
        pihi_mies_54 kirjoitti:

        Ai niin ja lisään vielä tärkeän vinkin, kahvi etenkin on herrojen juoma. Jo ilman kahvia olemalla säästää paljon. Ja tupakkaa en ole ikänäni polttanut, siinä saastyy terveys ja kukkaro.

        Kroppani on tottunut 3 vuotiaasta asti kahviin. En voi hyvin jos e saa kahvia päivästä toiseen. Tupakkaa olen vetänyt 15 v asti ja sitä on saatava joka tunti ah mikä nautinto kahvi ja Tupakka. Tylsiä ruokia on joskus syötävä koska rahat kun menee kahviin ja. Tupakkaan. Mutta teen itse hyvät juustokaakut ja voileipäkinkkukaakun ja kaalikääryleitä, niin ähky tulee kun syön viikon niitä. Ei tarvi aina pihistellä syömisistä.


    • Änkyrä-äijä

      Tuo 500 euroa riittää satunnaisen kuukauden menoihin. Edellinen öälöldgfhgjhklo antoi hyviä ohjeita. Olennaista on että raskaasti verotetut jutut, kuten alkoholi, ovat kiellettyjä. Syökää banaaneja, niiden hinta Etelä-Amerikasta tuotuna kuluttajalle on puolet suomalaisen kurkun hinnasta. Tomaattikilo on noin kolminkertainen banaanikilon hintaan verrattuna. Syökää aamuisin ruishiutalepuuroa rasvattoman maidon kanssa, niin kuin minä, jolla on nyt satunnaisesti enemmän kuin 500 e tilillä. Syön puuroa kolmena aamuna per viikko. Sianlihan ylituotannosta johtuen halvimmillaan on halvempaa kuin kana joten sitäkin kannattaa syödä kerran viikossa. Esim kyljyksiä.
      Ja siitä shoppailuhimosta: Kun näet himottavan näköisen vaatteen, sivele tyhjällä lompakolla otsaasi niin kuume laskee. Shoppaushimo on opeteltu laji, joka on nykyisen kaltaiselle maailmanlopun kulutusmeiningille tarpeen, emmehän halua maailman pelastuvan vaan kuluvan loppuun nopeasti. Tällä hetkellä kulutamme(suomalaiset) noin kolminkertaisesti sen mitä maapallo tuottaa kestävästi.

      • nimetön.

        Aloittaneen nimettömän "shoppausinnosta" ja herjaamisesta en minä ainakaan tiedä, mutta kuola pitkällä odottatte nimettömän aloituksen perusteella tietoja taloustilanteestani, ja siksihän tuo moraaliton aloitus varmaankin oli laadittukin ja siksi jo siihen kerran vastasin... Itse tappaisin itseni, jos olisin kiinnostunut muiden ( yhdenkään tai kenenkään) rahatilanteeesta henkilökohtaisen hyödyn merkityksessä vertaustukipalstan keskusteluihin edes osaa ottavasti. :)

        Minusta on tosin mielenkiintoista nämä palstat: sairaat nettiurkkijat vainoaa ihmisiä jotka ei edes nettiin kirjoita ja ilmeisen mielenkiintoista on KULUTUS. Minä ainakin onln onnellinen, etten ole mikään "kuluttaja". En tosin olen saanut sitä onnea elämässäni vielä kertaakaan, että olisin voinut kävellä kauppaan ja ostaa sitä salaattilaatua mitä haluan ja laatia hyvän salaatin kertaakaan taloudellisin perustein, koska se mikä jollekin paksuperseelle on yksi ateria ( ja sika- ämmät _silti_ yhtä lihavia kuin minä!!), on se minun puolen viikon ruoat. Jos haluatte tv- kanavat innovaatiota, ette laita sinne enää sairaan tyhmiä 60- kiloisia ämmiä, joille pitää jonkun huuhaa- markkinointipellen kertoa mitä niiden pitää syödä, vaan asiaan lienisi parempi kommentaattori jopa anoreksian kärsinyt kaloritaulukot ulkoa osaava ihminen... Inhoan paksulaisia, jotka ajattelee koko ajan ruokaa - sikoja. Jonkun yhden Timo Soinin yhden Hesburger- aterian hinnalla mä olisin ostanut päiväksi pakolliset lääkkeeni autoimmuunisairauteeeni: ne on nooin 50 euroa kuukaudessa ja mulla ei useibn ole varaa niihinn , vaan joudun puolittamaan lääkkeiden määrän. Onbhan se toki nannan, naa ja luxusta syödä hampurilainen... niin mäkin uysein ajattelen kolmen päivän ruoatta olemisen jälkeen, kun katsos olen kuniallinen kansalainen ja en saa työmarkkinatukea tai toimeentulotukea tai omaa varoja, vaan kun olen sitä kansanosaa, että mulle sosiaalitimestakin sanotaan " kai olet soittanut vuokratoimistoon?", ja perään vaan ilmoitus että ei mulle toimeentulotukea paitsi joku 11 euroa kaikkineen ja en ole nauttinut muita etuuksia samaan aikaan sellaisen saadessani... Se on kivaa, että hyyssätään veronmaksajien rahoilla veroja täysin makamattomia p*skakkareita, mutta oli ikävä huomio tulla kootuksi siihen ryhmään, jonka pitää pärjätä IHAN ilman yhteiskunnan erityistä elatusmuotoa... No niin kauan pärjään sosiaalibyrokratian väärinkäyttäjien edessä, kun mun vanhemmat ja tukijat elää, mutta he eivät ole elatusvelvollisia täysi- ikäiseen lain edessä independenttiin sosiaalitukien ohi, laissa.


        K*rpä teksti tolla aloittajalla,. Tyhmiä ihmisiä on joka paikassa. Eiköhän jos toi nimetön on kiinnstunut ihmistrne raha- asioista, vois soittaa ihmisille ihan itse, jos kärkkyy tietoja. Itse en viitsi puhelinnumeroani antaa Suomi24:lle, mutta seuraavaksi soitan vaikka ihan juristrille, jos vielä minua pelotellaan esim. tappouhkauksilla tällä foorumilla, koska se että uuhkauksia ja suoria väitteitä esittää, niin siinä pitäisi tietää myös kohteen, että kuka mielisairas solvaa viatonta ja viattomia täysin foorumin keskustelussa osattomia.


      • 1+7
        nimetön. kirjoitti:

        Aloittaneen nimettömän "shoppausinnosta" ja herjaamisesta en minä ainakaan tiedä, mutta kuola pitkällä odottatte nimettömän aloituksen perusteella tietoja taloustilanteestani, ja siksihän tuo moraaliton aloitus varmaankin oli laadittukin ja siksi jo siihen kerran vastasin... Itse tappaisin itseni, jos olisin kiinnostunut muiden ( yhdenkään tai kenenkään) rahatilanteeesta henkilökohtaisen hyödyn merkityksessä vertaustukipalstan keskusteluihin edes osaa ottavasti. :)

        Minusta on tosin mielenkiintoista nämä palstat: sairaat nettiurkkijat vainoaa ihmisiä jotka ei edes nettiin kirjoita ja ilmeisen mielenkiintoista on KULUTUS. Minä ainakin onln onnellinen, etten ole mikään "kuluttaja". En tosin olen saanut sitä onnea elämässäni vielä kertaakaan, että olisin voinut kävellä kauppaan ja ostaa sitä salaattilaatua mitä haluan ja laatia hyvän salaatin kertaakaan taloudellisin perustein, koska se mikä jollekin paksuperseelle on yksi ateria ( ja sika- ämmät _silti_ yhtä lihavia kuin minä!!), on se minun puolen viikon ruoat. Jos haluatte tv- kanavat innovaatiota, ette laita sinne enää sairaan tyhmiä 60- kiloisia ämmiä, joille pitää jonkun huuhaa- markkinointipellen kertoa mitä niiden pitää syödä, vaan asiaan lienisi parempi kommentaattori jopa anoreksian kärsinyt kaloritaulukot ulkoa osaava ihminen... Inhoan paksulaisia, jotka ajattelee koko ajan ruokaa - sikoja. Jonkun yhden Timo Soinin yhden Hesburger- aterian hinnalla mä olisin ostanut päiväksi pakolliset lääkkeeni autoimmuunisairauteeeni: ne on nooin 50 euroa kuukaudessa ja mulla ei useibn ole varaa niihinn , vaan joudun puolittamaan lääkkeiden määrän. Onbhan se toki nannan, naa ja luxusta syödä hampurilainen... niin mäkin uysein ajattelen kolmen päivän ruoatta olemisen jälkeen, kun katsos olen kuniallinen kansalainen ja en saa työmarkkinatukea tai toimeentulotukea tai omaa varoja, vaan kun olen sitä kansanosaa, että mulle sosiaalitimestakin sanotaan " kai olet soittanut vuokratoimistoon?", ja perään vaan ilmoitus että ei mulle toimeentulotukea paitsi joku 11 euroa kaikkineen ja en ole nauttinut muita etuuksia samaan aikaan sellaisen saadessani... Se on kivaa, että hyyssätään veronmaksajien rahoilla veroja täysin makamattomia p*skakkareita, mutta oli ikävä huomio tulla kootuksi siihen ryhmään, jonka pitää pärjätä IHAN ilman yhteiskunnan erityistä elatusmuotoa... No niin kauan pärjään sosiaalibyrokratian väärinkäyttäjien edessä, kun mun vanhemmat ja tukijat elää, mutta he eivät ole elatusvelvollisia täysi- ikäiseen lain edessä independenttiin sosiaalitukien ohi, laissa.


        K*rpä teksti tolla aloittajalla,. Tyhmiä ihmisiä on joka paikassa. Eiköhän jos toi nimetön on kiinnstunut ihmistrne raha- asioista, vois soittaa ihmisille ihan itse, jos kärkkyy tietoja. Itse en viitsi puhelinnumeroani antaa Suomi24:lle, mutta seuraavaksi soitan vaikka ihan juristrille, jos vielä minua pelotellaan esim. tappouhkauksilla tällä foorumilla, koska se että uuhkauksia ja suoria väitteitä esittää, niin siinä pitäisi tietää myös kohteen, että kuka mielisairas solvaa viatonta ja viattomia täysin foorumin keskustelussa osattomia.

        Ein jaksa ees lukea tollasia.


    • Näin on

      Mitä ne yms ovat? Laskut ovat ilmeisesti aiemmin hankittujen hyödykkeiden seurauksia. Elätte ilmeiseti yli varojenne. Älkää missään tapauksessa ottako pikavippiä, siirtäkää maksujanne ja menkää velkaneuvojalle.
      baitöwei, kyllä 500 on riittävä summa jos oleyye järkeviä. Puuroa ja muuta perusruokaa, ei viinaa eikä kapakkatörsäystä, tilalle sauvakävelyä, joku kyllä lainaa sauvat. Yhden perhepizzan hinnalla saa kahden aikuisen ja yhden kissan sapuskat kahdeksi päiväksi.

    • Voihyvätavaton..

      Ei pysty, jos olet himoshoppaaja, olisit laittanut säästöön aikaisemmin, jos kerran tiesit, että tällainen kuukausi on tulossa. Minulla menee kevyesti sen 500 € shoppailuun joka kuukausi.
      Toki pystyisin olemaan ostamatta jos tietäisin, että 500 €:lla pitää pärjätä koko kuukauden.
      Tiukkaa se kyllä minulla tekisi, vaikka ei kissaa olekaan. Koeta pärjätä!

    • dfggdsdgg

      "Olen himoshoppaaja ja rakastan vaatteita, kenkiä ja laukkuja, kuten naisen kuuluukin"

      Ei kuulu. Olet tuhlaamisriippuvainen ja käytät miehesi rahat heti loppuun.

      • näin on

        KIRPPUTORILTA LÖYTYY HYVIÄ UUDENVEROISIA VAATTEITA YM:TARVIKKEITA:moni luulee että on kalliit vaateet päällä,vaikka ei maksanut paljon mitään,kenkiä myöten.


    • non-shopping

      Sori, mutta mua jotenkin naurattaa tämän tyyppiset aloitukset. Onko ihmiset noin uusavuttomia? Mulla jää rahaa käteen asumiskulujen ja bensakulujen (auto pakollinen työn takia) jälkeen noin 600 euroa joka kuukausi ja sillä rahalla elätän itseni ja 2 lastani.

      Minulla tuo 600 e/kk on sellainen raha, jolla ostetaan ruokaa, vaatteet, lääkkeet, huolehditaan auton muista kuluista (katsastus, huollot, vakuutukset), ostetaan sisustus- ja remonttitavaroita, lahjat ja tuliaiset yms. kulut.

      Avainsana on säästäminen. Säästän joka kuukausi rahaa, jolla kustannan esim. auton kalliimpia huoltoja. Samoin satunnaiset ylimääräiset tulot (kirppismyynnit, lahjaksi saatu muutama kymppi vanhemmilta) laitan sivuun. Hyödynnän tarjouksia, ostan käytettynä.

      Kävellen pääsee ilmaiseksi ja polkupyörälläkin varsin edullisesti. Ystäviä voi tavata kotona ja leipoa pyöräyttää äkkiä edullisesti kahvin kanssa tarjottavaksi vaikka kääretortun. Luonnossa samoaminen kasvattaa kuntoa ja auttaa stressin purkamisessa.

      Tuon kuukauden voi käyttää vaikkapa siihen, että siivoat kaappejasi ja katsot, että mitä kaikkea sinä oikeasti tarvitset. Myy tavaroitasi Huuto.net:issä, niin saat äkkiä useita satasia, jos sinulla on esim. kalliita merkkivaatteita, jotka ovat ehjiä ja vähänkäytettyjä. Samalla saat hyötyä, kun tulee lisää kaappeihin tilaa. MIes voi tehdä vastaavan inventoinnin omista tavaroistaan.

      Minusta himoshoppaajille tekisi hyvää pitää ostosvapaa kuukausi ihan kuten alkoholin käyttäjät pitävät tipatonta tammikuuta. Kuukauden totaalilakko auttaa sisäistämään ennen kaikkea sen, että miten tiukasti sitä oikeasti on kulutuskoukussa (alkoholikoukussa), sillä itselleen kannattaa olla rehellinen. Usein kulutushysteria on merkki siitä, että etsii ahdistukselleen purkautumistietä ja ostaminen helpottaa oloa hetkeksi.

      Itse olen valinnut elämäntapani ja tiedän, että tämä tiukka aika kestää vielä joitakin vuosia, kunnes asuntolainataakka alkaa helpottamaan. Silti en kaipaa kulutushysteriaa ollenkaan, sillä ne asiat, jotka ovat elämässä oikeasti tärkeitä, ei ole rahalla ostettavissa (terveys, työ, ystävät, perhe, lapset, puhdas ilma, hyvä fyysinen ja henkinen olo).

      • pihi_mies_54

        Neuvon jättämään kahvin pois. Se on kallis kulutusaine ja aiheuttaa riippuvuutta. Jos on pakko pullaa olla tarjolla niin kuuma vesi, jossa hitunen sokeria ajaa saman asian. Totuttelukysymys. Itse en koskaan osta kahvia, enkä edes teetä, koska ovat liian kalliita ja epäterveellisiä.


    • ReinoPeino

      Ihan mainiosti pärjää, mutta jos siitä pitäidi maksaa esim. ravintolasyömisiä, useampi uusi vaatekappale, kampaaja/parturi, yksityislääkärillä käynti, kuntosalin kk-maksu, festariliput ja vielä säästää niin ei varmana riitä.

      • Noista elämän

        tärkeistä asioista kannattaa joka tapauksessa pitää kiinni vaikka velaksi. Ne ovat niin korvaamattomia nyky-yhteiskunnassa.


    • Ostatte enstöiksenne kortsuja ettei vaan noin ajattelevat lisäänny :D

      • kortsuakin

        Hyvä idea, muttei nuo varmaan osaa harrastaa seksiä...
        (Aika köyhää nimittäin tuntuu olevan ihan jokainen kuukausi rahasta riippumatta.)

        "Siis eikäku mikä... Piti laittaa, nyt tässä ois tää pötkylä... Ja mikäs sitten... Tuli minne... Siis SINNEKÖ?! SEKÖ?! Minne? Ei helv... Eihä... Eihän se nyt sinne voi tulla...
        Jätä mun varpaat rauhaan!"


    • 5 pojan isi

      Kyllä tuolla pärjää meille jää vaimon kanssa noin 700e /kk kaikkien laskujen jälkeen ja meillä on vielä ruokittavana 5 poikaa ,joten ei pitäisi teille tuottaa ongelmaa olla kuukausi 500 eurolla..teitä ei ole kuin kaksi ! meitä seitsemän..kaikki on vaan suunittelusta kiinni!!!

      • lapsilisät, yes

        5 pojan isi" saa ton 700€/kk lapsilisinä!

        Elätteks te koko perhe kuukauden lapsilisillä!?


    • kjdsbhbvaopIUAGH

      Kaikkien laskujen jälkeen 500€.... mielestäni tuo on runsaasti rahaa... Sillä kyllä pärjää ja elättää isommankin porukan!!

      • Rahatonpuu

        Sitä minäki miettisin.. Etenkin kun ennen kun sain vakkariduunin nii rahaa jäi kaiken velvollisen jälkeen 12€/kk ruokaan.. :)

        Mut pitää ottaa huomioon se, että jotkut syntyy kultalusikka suussa ja saa vanhemmilta mitä haluaa - omillaan tuleminen onkin hankalaa kun se raha ei näköjään kasvakkaan puussa? :0


      • Ryo-chan
        Rahatonpuu kirjoitti:

        Sitä minäki miettisin.. Etenkin kun ennen kun sain vakkariduunin nii rahaa jäi kaiken velvollisen jälkeen 12€/kk ruokaan.. :)

        Mut pitää ottaa huomioon se, että jotkut syntyy kultalusikka suussa ja saa vanhemmilta mitä haluaa - omillaan tuleminen onkin hankalaa kun se raha ei näköjään kasvakkaan puussa? :0

        500€ on kyllä ruhtinaallinen summa käteenjääväksi laskujen jälkeen. Itsellä on välillä kuukausia, jolloin hyvä jos 100-200€ jää käteen kaikkien laskujen jälkeen. Silloin vaan toivotaan, että elukoilla on hommattuna tarpeeksi ruokaa ja kuivikkeita, koska niihin tuppaa helposti kulumaan jo sen lähemmäs 100€ kuussa. Niitä kun on jokunen kappale.
        Hyvin sitä on silti saanut laskut maksettua ja lemmikeilleen ostettua ruokaa, puruja ja kissanhiekkaa, vaikka välillä todella tiukkaa tekeekin. Ne menee kuitenkin pakollisten laskujen jälkeen tärkeimpänä. Itse voin tyhjentää kuiva-ainekaappia sekä pakastinta eikä sitä joka kuukausi tarvitse olla vaatteita sun muita luksuksia ostamassa.


    • Helposti.

    • Oliskin kiva jos joskus jäisi 500€ kuukaudessa elämiseen.

      • Yatzi

        Voi kumpa jäisikin!! Tuskin edes osaisin tuhlata sitä.


      • Varpu

        Juu olen samaa mieltä, kun nyt jää 120€ ruokaan joten huvitukset ja shoppailut on jo vuosia sitten jäänyt unholaan. Pakaste on keksitty joten sitä vaan hyödyntämään.


    • Kylmät kädet

      Ryyppääminen vain ja ainoastaan yksin kämpillä Lidlin Nobelanerilla (0.73 0.15 tölkki). Missään nimessä mitään ulkona syömisiä, ei edes grilliltä.

      Sitten tiettyihin kellonaikoihin tietyissä kaupoissa kierrellä -50% alennuksessa olevat päiväistuotteet. Jos olet pieniruokainen ja äärimmäisen epänirso kuten minä, se on todella suuri etu.

      Ei tule ikinä heitettyä ruokaa roskiin.

      • säästeliäs juoppo

        Taloudellinen ihminen tekee kiljua itse, jos on pakko juoda. 25 litraa saat jo ostamalla ensin välineet, ämpäri kansi vesilukko pitäisi jo 20 eurolla irrota. Ja siitä lähtienhän vain tekoainekset maksaa ja kyllä jo 15 eurolla pitäisi sokeria ja hiivaa riittävästi saada 25 litran satsiin. 15e/25 litraa ainakin 13% alkoholia ei käy paljoa kukkarolle ja jos hyvin onnistuu niin juoma on jopa hyvää lantrattuna vaikka mehutiivisteeseen, jota laitat 1/9 osan eli puolen litran pullolla sitäkin saa jo 5 litraa hyvää juomaa. Alkoholissa on kaloreitakin, joten sen minkä juot säästät ruokakuluissa ja humalassa huonokin ruoka menee.


    • Moni perhe ja pieneläkeläinen ja opiskelija elää alle 500e/kk. Kauppaan menee tuosta 250e, kun ostaa tarkasti tarjouksia hyödyntäen herkkuja karsien. Tyhjät pullot ja tölkit palauttamalla summaan tulee vähän lisää. Varmuuden vuoksi kannattaa varata kauppaan 300e, jakaa se viikkojen määrällä ja ottaa käteisenä kerralla maksimissaan käytettävä summa kukkaroon mukaan. Kortilla maksettaessa budjetti ylittyy helposti.

      Yllätyslaskuihin kun varaa 86 e jää muille menoille 100e. Se menee polttoaineeseen tms.

      Ilmaisia harrastuksia ovat kävelylenkit, ilmaistapahtumat, uimarannat, luontopolut, nettisurffailu, kirjasto jne. Jos esim. golffaa normaalisti niin puttailemassa voi käydä ilmaiseksi. Asunnon komerot voi käydä läpi ja koittaa myydä ylimääräiset vaatteet vaikka ilmaisilla peräkonttikirppiksillä. Se käy samalla autotapahtumasta. Kirpiksillä voit itsekin tyydyttää shoppailuhimoa.

    • mies30v+pojat

      harvemmalla ihmisellä jää pakollisten menojen jälkeen 500e elämiseen. mulla jää 220e kuukauteen ja sillä ruokin itseni ja 2 lasta. on sitä ilmaisia harrastuksia, lenkkeily, kortinpeluu, kalastus jne. viihdettä saa telkkarista tai puistossa, kulttuuria kun katselee patsaita. pitää vaa järkeensä käyttää.

    • Säästöönkin pitäs laittaa rahaa...eli teillä on säästötili,no sieltä sitten vaan rahaa otetaan ja kulutusjuhlat voi jatkua,juopottelua,vaatteiden ostoa,ym,mihin olette tottuneet,ja kesä voi jatkua entiseen malliin!

    • Selvä Provoamis viesti laitettu kun kerskuu rahoillaan :)

    • suivaantunut

      Kuukausi tulossa...paljonkos ne tedän tulot sitten yhteensä ovat? Siitä ei ole mitään mainintaa. Kaikkien työttömienkin täytyy selvitä tuolla rhalla, ettäälkää kitiskö. Myös eläkeläisillä ei ole paljona isommat tilot, mihin ryhmään itse kuulun,

      • tyuikköjmkmjh

        minä saan ton 500e kk ja siitä pitäis maksaa se vuokra ja eläminen.. Ooppa hiljaa. Ja mieti välillä et sulla on asiat hyvin kun laskujen jälkeen sulla on vielä se 500e!!


    • ppppprrrrr

      tossa parisen kuukautta sitten sain työttömyysturvaa 580 asumistuki220 ja toimeentulotuke 170e kk

      siitä pois vuokra 470 plus muuta laskut

      plus että minulla joka toinen viikko poika minun luonani.

      kyllä sillä alle 500e pärjää kummasti kun pistää riittämään vaatteisiin minulla ei juurikaan mene rahaa koitan parjätä niillä mitä on niin kauan kuin voin pojalleni tietty pitää ostaa useammin vaatteita välillä jäi laskujen jälkeen kuukaudeksi alle 300e ja silti pärjäsin....

    • Liisa

      Pitää vaan elää tulojen mukaan. Itselläni jää asumisen jälkeen joka kuukausi vain 225 euroa käyttöön. Siis ruoka, vaatteet, lääkkeet, sähkö, Tv-lupa, puhelin jne. Sillä on vaan pärjättävä. Esim. ruokaan voin käyttää vain n. 100 euroa/kk, siis vieraat esim. tuovat ruokansa itse.

      • 78toinen56i

        Mun täytyy sanoa, että vaikka mä en toivo kenellekään tätä köyhyyttä, eikä sille vaan aina mahda mitään... Niin jotenkin on lohduttavaakin joskus lukea että siis muitakin on! Jotka vaikuttaa siis ihan kunnollisilta, jotka todistaa mun väitteen todeksi, että ei, se ei aina ole oma vika, ei ihminen ole köyhänä aina vastuuton ja huono, kyllä, monet köyhät osaavat elää, myös tulojensa mukaan vaikka se kamppailua olisikin.

        Joskus tuntuu niinkun olisi ainoa, yksin, niinkun ei ketään olisi. Ei ketään muuta, koskaan. Niinkun ainoana joutuisi laskemaan ruoat sentilleen, niinkun ainoana joutuisi elämään 2 viikkoa eurollakin joskus. Niinkun ainoana joutuisi yksin stressaamaan ja miettimään, ja jos luottotietonsa aikoo pitää, jos jotain sattuu, pitää kestää: ja nähdä nälkää. Ei täällä nälkään ehkä kuole, mutta sitä saattaa joutua näkemään, jos aikoo hoitaa asiansa kunnolla olemattomilla tuloilla.

        Joskus tuntuu ihan yksinäiseltä ja maailman ainoalta.
        Siksi, on joskus loduttavaa lukea, ettei ole ainoa. Ja että muutkin pärjää. Että on muita, kunnollisia, tavallisia ihmisiä, jotka ei varasta, ole juoppoja, rymyä. Ovat vaan köyhiä.
        "Sillä on vaan pärjättävä". Nimenomaan.
        Tää aloitus ketjussa on provo ja huono sellainen, mutta ketjussa itsessään on ollut valonpilkahduksia.


      • Oman onnenseppä
        78toinen56i kirjoitti:

        Mun täytyy sanoa, että vaikka mä en toivo kenellekään tätä köyhyyttä, eikä sille vaan aina mahda mitään... Niin jotenkin on lohduttavaakin joskus lukea että siis muitakin on! Jotka vaikuttaa siis ihan kunnollisilta, jotka todistaa mun väitteen todeksi, että ei, se ei aina ole oma vika, ei ihminen ole köyhänä aina vastuuton ja huono, kyllä, monet köyhät osaavat elää, myös tulojensa mukaan vaikka se kamppailua olisikin.

        Joskus tuntuu niinkun olisi ainoa, yksin, niinkun ei ketään olisi. Ei ketään muuta, koskaan. Niinkun ainoana joutuisi laskemaan ruoat sentilleen, niinkun ainoana joutuisi elämään 2 viikkoa eurollakin joskus. Niinkun ainoana joutuisi yksin stressaamaan ja miettimään, ja jos luottotietonsa aikoo pitää, jos jotain sattuu, pitää kestää: ja nähdä nälkää. Ei täällä nälkään ehkä kuole, mutta sitä saattaa joutua näkemään, jos aikoo hoitaa asiansa kunnolla olemattomilla tuloilla.

        Joskus tuntuu ihan yksinäiseltä ja maailman ainoalta.
        Siksi, on joskus loduttavaa lukea, ettei ole ainoa. Ja että muutkin pärjää. Että on muita, kunnollisia, tavallisia ihmisiä, jotka ei varasta, ole juoppoja, rymyä. Ovat vaan köyhiä.
        "Sillä on vaan pärjättävä". Nimenomaan.
        Tää aloitus ketjussa on provo ja huono sellainen, mutta ketjussa itsessään on ollut valonpilkahduksia.

        "Siksi, on joskus loduttavaa lukea, ettei ole ainoa. Ja että muutkin pärjää. Että on muita, kunnollisia, tavallisia ihmisiä, jotka ei varasta, ole juoppoja, rymyä. Ovat vaan köyhiä. "

        Niin,tämä kommentti ei sitten koske sairaita tai vanhempia ihmisiä jotka ovat juotuneet eläkkelle,syystä taikka toisesta.Ihmisiä jotka eivät voi OIKEASTI vaikuttaa olotilaansa)

        Jos ihminen on normaalisti terve,on sen elämä myös sen omissa käsissä.Kukaan ei sano että pitää jäädä siihen hommaan missä tienaa vain sen 1000e/kk - verot.
        Jokainen voi hakeutua parempaan työhön tai jollei onnisuosi niin sitä voi lähteä lukemaan itelleen uuden ammatin taikka jos jo on,niin sitten mennään eteenpäin seuraavalle portaalle.

        Itse olen esimerkiksi lähtenyt aivan duunaritasosta,jossa totesin että 1280 eurolla ei juhlita.Näin ollen päädyin opiskelemaan työnohessa ja pääsin toimihenkilötasolle.
        Nyt,muutamien vuosien jälkeen,käteen jäävä palkkani on vajaat 2000e jolla elää jo aivan toisella tavalla.
        Haluan vain sanoa että kaikki on kiinni itsestään.Raha ei ole tärkeää,mutta vaikuttaa pirusti elämän tasoon.


      • hips
        78toinen56i kirjoitti:

        Mun täytyy sanoa, että vaikka mä en toivo kenellekään tätä köyhyyttä, eikä sille vaan aina mahda mitään... Niin jotenkin on lohduttavaakin joskus lukea että siis muitakin on! Jotka vaikuttaa siis ihan kunnollisilta, jotka todistaa mun väitteen todeksi, että ei, se ei aina ole oma vika, ei ihminen ole köyhänä aina vastuuton ja huono, kyllä, monet köyhät osaavat elää, myös tulojensa mukaan vaikka se kamppailua olisikin.

        Joskus tuntuu niinkun olisi ainoa, yksin, niinkun ei ketään olisi. Ei ketään muuta, koskaan. Niinkun ainoana joutuisi laskemaan ruoat sentilleen, niinkun ainoana joutuisi elämään 2 viikkoa eurollakin joskus. Niinkun ainoana joutuisi yksin stressaamaan ja miettimään, ja jos luottotietonsa aikoo pitää, jos jotain sattuu, pitää kestää: ja nähdä nälkää. Ei täällä nälkään ehkä kuole, mutta sitä saattaa joutua näkemään, jos aikoo hoitaa asiansa kunnolla olemattomilla tuloilla.

        Joskus tuntuu ihan yksinäiseltä ja maailman ainoalta.
        Siksi, on joskus loduttavaa lukea, ettei ole ainoa. Ja että muutkin pärjää. Että on muita, kunnollisia, tavallisia ihmisiä, jotka ei varasta, ole juoppoja, rymyä. Ovat vaan köyhiä.
        "Sillä on vaan pärjättävä". Nimenomaan.
        Tää aloitus ketjussa on provo ja huono sellainen, mutta ketjussa itsessään on ollut valonpilkahduksia.

        Toivon todella että sulla koittaa vielä taloudellisesti helpommat ajat joskus! Sinun viesti oli koskettava.. minulla on kanssa ollut aikoja kun on ollut muutama euroa tilillä ja seuraavaan palkkapäivään vielä pari viikkoa. Mulla on vuosien myötä helpottanut, ja olen tietoisesti yrittänyt pistää sivuun edes jotain kuukausittain. Tiedän kyllä miten vaikeaa se on, jos rahaa ei yksinkertaisesti ole kuin se pari euroa.


      • säästävä ankka
        Oman onnenseppä kirjoitti:

        "Siksi, on joskus loduttavaa lukea, ettei ole ainoa. Ja että muutkin pärjää. Että on muita, kunnollisia, tavallisia ihmisiä, jotka ei varasta, ole juoppoja, rymyä. Ovat vaan köyhiä. "

        Niin,tämä kommentti ei sitten koske sairaita tai vanhempia ihmisiä jotka ovat juotuneet eläkkelle,syystä taikka toisesta.Ihmisiä jotka eivät voi OIKEASTI vaikuttaa olotilaansa)

        Jos ihminen on normaalisti terve,on sen elämä myös sen omissa käsissä.Kukaan ei sano että pitää jäädä siihen hommaan missä tienaa vain sen 1000e/kk - verot.
        Jokainen voi hakeutua parempaan työhön tai jollei onnisuosi niin sitä voi lähteä lukemaan itelleen uuden ammatin taikka jos jo on,niin sitten mennään eteenpäin seuraavalle portaalle.

        Itse olen esimerkiksi lähtenyt aivan duunaritasosta,jossa totesin että 1280 eurolla ei juhlita.Näin ollen päädyin opiskelemaan työnohessa ja pääsin toimihenkilötasolle.
        Nyt,muutamien vuosien jälkeen,käteen jäävä palkkani on vajaat 2000e jolla elää jo aivan toisella tavalla.
        Haluan vain sanoa että kaikki on kiinni itsestään.Raha ei ole tärkeää,mutta vaikuttaa pirusti elämän tasoon.

        Oot oikeassa. Vaikka nykyään on aika helppo jäädä pienituloisena siihen kierteeseen, mutta on se silti aina ihmisestä itsestäänkin kiinni. Jotkut ei pärjää edes kohtuullisilla tuloilla eikä vaan millään saa käännettyä tuloja suuremmiksi kuin menot. Jotkut taas on lujatahtosia, päättäväisiä ja silloin mikä vaan pitäisi olla mahdollista. Kyllä uskallan väittää, että kuka vaan terve ihminen Suomessa voi kääntää tulonsa suuremmaksi kuin menot. Pitää vaan elää askeettisesti ja säästää, sekä yrittää haalia rahaa kaikkialta mistä vaan voi. Jos ei ole palkattu mihinkään niin sitten keksii itse keinoja, laillisiakin on, kuten pullojen keräys, kesäisin marjastus, sienestys, käsityot mahdollisesti, tms. omia taitojaan voi yrittää tarjota ja markkinoida. Sinnikäs ja kekseliäs ihminen kyllä keksii jotain, se on vaan enemmän omasta tahdosta kiinni. Roope Ankkakaan ei syntynyt biljardiensa kanssa :D


    • Ei ne suuret tulot

      Helppo nakki,itse elänyt pirkkapastapussilla kahella per pv,kahvilla ja muutamalla leivällä ja halvalla rehulla kesän,jäi rahaa sitten muuhunkin

      • pihi_mies_54

        Pastapussit on suoraan sanoen rahastusta. Saman saat halvemmalla pelkällä makaroonilla tai jos siihen lisuketta haluat niin vaikka valkokastike (maitoa ja vehnäjauhoa) tai tomaattikastike pelkästä tomaattimurskasta ja sipulista.


    • pienistä asioista

      Yleensäkin kannattaa ostaa kaupasta jäkevästi. Nykyisin kaikenlaiset kortit hämäävät ihmisiä ja saavat luulemaan että niissä jotakin voittaa. Itse kävin ostamassa parinkymmenen kilometrin päässä olevassa cittarissa parisen kertaa viikossa. Ostokset olivat noin keskimäärin kolme kymppiä. Kun tonnilla tuli ostettua niin tuhannen pisteen lappu tuli joka antoi alennusta vitosen verran yhdestä ostosta. Nykyisin ostan melkein kaikki elintarvikkeet Lidlistä, joka sijaitsee noin neljän kilometrin päässä. Säästän jo polttoaine kuluissa huomattavia summia ja mikä parasta niin myöskin edullisia tuotteita saan.

    • näillä mennään

      mulla kans tälle kuulle vaan 3500€ laskujen jälkeen, miten voin pärjätä ku haluis dokailla ja ostella bossia dieseliä armania ei helvetti...

    • Hämmästytetty

      Joko s24:ssä joka toinen aloitus on nykyään provo (jotta mainoksille saadaan näkijöitä ja siitä klikkailijoita), tai sitten täytyy olla todella huolissaan nykynuorista (alle 50v).

      Jos rahankäyttö on tuolla tasolla, niin miten voi eurolleen tietää paljonko sitä nyt on käytössä? Jos on pitänyt pysähtyä laskemaan se 486 euroa (kasari-ysärivaihteen mikroprosessori, jopas sattui!), niin jatkaa sitten laskemista...

      • 112233

        missä niitä mainoksia on mitä pitäisi katsella...nuo reunoissa olevat ei ensinkään saa silmiäni sinnepäin... sivuutan kaikki mainokset edes vilkaisematta niitä, miksi katsoisinkaan...


    • napraphatia

      Maksakaa ensin laskut ja katsokaa mitä jää? ...tuskin 500 eur.

    • nuukempi

      Lähdeppä ajattelamaan asiaa sen kautta että jaat käytettävissä olevan rahasumman päivien lukumäärällä niin saat päivittäin käytössä olevan raha määrän. Elikkäs 486:30= 16,20. 16€ ja 20cent on se raha mitä saa päivässä kuluttaa. Jokainen sentti sen yli on ylivarojen elämistä tuossa tilanteessa. Tuolla rahalla kyllä pystyy elämään kaksi aikuista ja kissa. Tosin juhlimiseen ei ole varaa, joten uuden elämän tyylin opettelu edessä. Joistakin harrastuksista on varmasti tingittävä, mutta siitä vapautuu aikaa esim. ruuanlaittoon kotona jolloin pystyy tekemään mahdollisimman edullista ruokaa. Jos kerran olette olleet himoshoppaajia esim. vaatteiden ja auton suhteen niin kumpikaan niistä tuskin tarvitsee yhden kuukauden aikana minkäänlaisia rahallisia panostuksia. Ei muutakun tsemppiä ja laskin käteen! Meillä on kaksi ihmistä selvinny tasan 10 euron päivä budjetilla, joten eiköhän se kissa pysy hengissä sillä 6,20 ekulla päivässä ;D

    • buaaahhh

      Muuttakaa Kreikkaan tai Espanjaan tai Italiaan.Olette kaltaistenne joukossa.
      Voitte kysellä neuvoja paikallisilta kuinka eletään yli varojen.

    • Tervevaan

      No mitä tos jos on 500€ taskus käyttörahaa laskujen ja muiden jälkeen, niin sillä elää mainiosti... mut kerroppas miten opiskelija elää, kun se saa opintotukea ja asumislisää maks. 469,80€ tililleen per kk... ja siitä maksaa vuokrat, laskut, ruuat, harrastukset ym.

      • toinen opiskelija

        Joo, pakollisten menojen jälkeen miulla jää 20e per viikko. Sillä rahalla ostaa perunaa, sipulia ja kaurapuuroa. Monipuolisesti on vaikea syödä. Vaatteisiin eikä sairastumiseen ole varaa. Meinaan olla vararikossa aina kun tiskiaine, pesuaine tai vessapaperi loppuu.


    • kmrgtnjnj

      Ota ruoanlaittotaitosi käyttöön ja laita ruokaa itse.kynttiläillalliset ja rauhallinen musiikki soimaan.Kotonakin voi syödä ihanteellisesti. Käytä edelliset ostamasi laukut,kengät,vaatteet ym.yhdistele vuosien varrella käteesi jääneet tamineet mukavasti eli ota käyttöösi luovuutesi.Lähde vaik juoksulenkille ja nauti luonnon kauneudesta,ui,pyöräile ja harrasta kaikkea mikä säästää rahaa lompakkoosi.Nauti kaikesta mitä ei rahalla saa.Elämässä on paljon asioita joita saa ilmaiseksi.Mielikuvitus esiin ja se on menoksi,huugon sanoin!Mukavaa kesää teille! Vähällä saa paljon! Nimimerkki:kokemusta on!!!

      • pihi_mies_54

        Ikävä pilata kaunis idea, mutta kynttilät on tosi kalliita ja etenkin kesällä turhia. Talvella ne sentään lämmittää ja valaisee hieman, joten sen voi ehkä säästääkin siinä.


    • työt ön

      486€ = työttömän peruspäivräha. Kylä se riittää. 120€ ruokaan per kk. eli 4€ pv. ja loput 360€ voi työntää minne lystää,, nettimaksu, kännylasku, tupakat, ryyppäys, vaatteet, jne..

    • S&O

      Hyvin sillä summalla pärjää. Mulle jo pitkään jääny kuukaudessa n.200-300€/kk ja mulla on pieni poika, jonka vaipat ja ruuat vie suurimman osan tietenkin :) Osta halvempia vaateita (kirpparit, ale:t) ruokaakin saa todella edullisesti kun tekee ite ja käyttää vähän mielikuvitustakin!!! Kaupoista ite suosin S-ketjua se on havaittu edulliseksi. Tuntuu olevan TOSI yleistä että jengi elää yli varojen!!!

    • Säästäjä...

      Ei mikään ongelma. Itse tienaan nettona 3000 kuussa, josta käytän 300 asumiseen ja tuon noin 500 kuussa elämiseen. Kaiken lopun laitan osinko-osakkeisiin, ja osingot luonnollisesti uudelleen sijoitan. Osakkeita hommaan 1700 eurolla kuussa, ja 18 vuoden päästä jään eläkkeelle miljonäärinä. Tarkoitus on muuttaa lämpimään maahan. Ikää on nyt vähän yli 30.

      Ruoat ostan Lidllistä edullisesti. Syön paljon kasviksia ja hedelmiä, mutta myös kalaa, kanaa ja lihaakin menee. Kuntoilen paljon, se ei Paljonkaan maksa Mitään lehtiä ei tule. Vakuutukset ja pankin olen kilpailuttanut ja valinnut halvimmat. Mitään en osta osamaksulla. Ajan pienellä uudehkolla autolla, jossa keskikulutus 4.5/100km. Siihenkin bensat ostan kaupungin halvimmalta asemalta. Vaatteet ostan kerralla tarjousaikana kaksi kertaa vuodessa, mutta pukeudun siististi ja tyylikkäästi. Koti on minimalistinen. Sieltä ei löydy mitään turhaa krääsää. Ikeasta hommatut yksinkertaiset huonekalut, iso tarjouksesta ostettu taulutelkkari ja tietokone löytyy. Eläimiä ei luonnollisesti ole, sillä niistä on kuluja. Yleinsä ihmiset ihastelevat, että voi kuinka sinulla on siistiä. Ihmettelenkin, että mihin ihmeeseen sitä turhaa krääsää tarvitsee?

      Minulla ei ole pienintäkään ongelmaa elää 500 eurolla kuussa. Kerran vuodessa yleinsä rikon sääntöjäni ja laitan kuukauden palkan luksuslomaan lämpimään. On mukava käydä katsomassa, että millaista se elämä on sitten hieman alta viisikymppisenä vapaaherrana. Erityisesti Aasia miellyttää, sillä siellä syöt ja juot jo viidellä eurolla kuin herra! Vaikka tienaisin vain tonnin kuussa, niin säästäisin ja sijoittaisin silti!

      Excel taulukko kaikista tuloista ja menoista on ensimmäinen askel. Budjetti pitää olla köyhällä ja rikkaalla. Koko opiskeluajan tulin toimeen hyvin pienellä, ilman opintolainaa, ja silloin budjettia vasta tarvittiin. Jopa opiskeluaikana onnistuin myös säästämään!

      Helkkarin vaikea ymmärtää sitä, että kitistään rahan riittämättömyydestä vaikka tienaisi yli tonnin nettona. Raha riittää juuri siihen mihin sen on budjetoinut. Riittämättömyyden syynä on se, että budjettia ei ole, tai sitä ei noudateta. Oman talouden hallintaan tulisi suhtautua kuten yrityksen pyörittämiseen. Lue paria blogia, Tarkan markan blogi ja Saiturin blogi löytyvät Googlesta ja johan riittää ideoita noilla sivuilla.

      Helkkarin vaikea ymmär

      • toinen säästäjä

        Kuulostaa tosi tutulta. Olen vähän yli 30 v. nainen, jolla budjetti pitää ja jää hyvin säästöön joka kuukausi. Pukeudun tyylikkäästi ja hoidan kauneuttani. Mulla ei ole mitkään huipputulot, mutta pystyn elämään hyvin tulojeni mukaan.


    • ÄlyttömätköOotte??

      Jos ei äly riitä niin olkaa elämättä...500 on iso raha. Jotkut elää sen kuukauden 100 eurollaki ja kela vielä näyttää laskelmat että kyllä se on mahdollista. Enkä tiedä kyllä viimeaikoina kenenkään kuolleen nälkäänkää suomessa. Kesällä syötte vaikka puiden lehtiä ja voikukkia niin pysytte kunnon panokuntoisinakin koko kuukauden.

    • mahtiantti

      Itselle tuo 500 riittää mukavasti elämiseen . Dyykkaan roskia kerään metalleja en tuhlaa rahaa. vaan suunnittelen sen käytön hyvin tarkoin. korjaan autoni itse asun maalla ilman mukavuuksia. En käy töissä eikä ole ole todennäköistä että sellaista löytyisikään. Perhettä minulla ei ole. eikä kovin montaa kaveria MUtta eipä mene sosiaalisiin tapahtumiin rahaa... harrastan monipuolisesti lukemista musiikia elokuvia Nais suhteita on toki käyn maksullisissa parikertaa vuodessa säästän possuun ne rahat erikseen

      • kjgkj

        Dyykkaus on tehty nykyään vaan ikävä kyllä tosi hankalaksi. Lukot taitaa olla miltei kaikissa roskiksissa. Itse elin talven 4 vuotta sitten dyykkaamalla ja olin hyvässä ruuassa sen talven. Taisi tulla muutama kilo ylimääräistäkin pelastusrenkaaseen :) Mutta sen jälkeen yritin jatkaa samaa harrastusta ja oli tehty hyvin hankalaksi. En sitten kuitenkaan sille linjalle viitsinyt lähteä että lukkoja murtamaan.

        Sääli kyllä miten ahneita sitä ollaan. Keneltä se on pois jos joku dyykkaa, ja jos siitä jonkun mahabakteerin saa niin itsehän dyykkaaja siitä kärsii. Ja itse en olisi ostanut mitään niistä tuotteista kaupasta kuitenkaan eli sillä periaatteella ei kaupatkaan hävinny minun ostamattomuuteni takia montaakaan euroa.


    • nainen26v

      Siis 500e on ihan kohtuu paljon kuukaudessa, jos se on "vain" ruoka&vapaa-aikaan. Ensinnäkin laittakaa itse ruokaa (opetelkaa vaikka kokkaamaan), sillä säästää jo pitkän pennin. Toiseksi älkää ottako mitään kampaaja/hammaslääkäri/tatuointi tms. juttuja, koska niihin saa yllättävän nopeasti kulumaan rahaa.

      Jos menette shoppailemaan, niin ottakaa mukaan vain 100e/ kerta ja harkitkaa ostosten kohdalla, että tarvitsetteko niitä oikeasti... Näin voitte shoppailla ainakin 2 kertaa kuukauden aikana. Shoppailun sijaan kannattaa ottaa ilo irti kesästä, mennä esim. uimarannalle, piknikille, ulkoilualueille tms. paikkoihin, joissa rahaa ei törsäillä.

      Kun kutsutte kavereita, niin järjestäkää nyyttärit tms, niin rahanne eivät hupene pelkästään kaverien ylläpitämiseen. Tämmöisiä vinkkejä.

      Itselleni jää joka kuukausi lainanlyhennyksen ja yhtiövastikkeen jälkeen 200e/kk, tosin asun yksin ja saan ilmaisen lounaan työpaikallani... Mutta kyllä tuosta venyttää sitten puhelinlaskut, muut laskut, shoppailut ja muut. Enkä ole kokenut kovinkaan usein, että joutuisin "liikaa" venyttämään senttiä.

    • jos on

      "himoshoppaaja" niin minne päätyvät kaikki shoppaillut vaatteet ja tavarat??? Kotinne täytyy olla ainakin tilava? Naurettavaa ostaa aina uutta, tuskin sitä muistaa mitä kaappien alimmaisena enää on?
      En kestäisi noin pinnallisia ihmisiä, sori vaan.

    • ressu-79

      tolla rahallahan myö ruokitaan ja vaatetetaan 6 henkinen perhe....suuriin piirtein lainojen ja muun jälkeen jää 500-700 käteen riippuen kuukaudesta...100 per viikko ruokaan..ja sit aina jotain hankitoja yhelle vaatteita toiselle jotain muuta...tämmöstä on oikeiden työläisten arki

    • helppoa

      Toihan on paljon rahaa! itse elän kk noin 200€ laskujen, lyhennysten ja muiden pakollisten maksujen jälkeen.

      Opiskeluaikoja tuo summa oli lähes puolet pienempi!

      Priorisointi on avainkysymys.

    • E.W.AKKO

      tajua mite saat menee nii paljo rahaa muihi ku välttämättömiin menoihin ku parhaimmillaa tultu miehen kaa toimee n. 700€/kk! osaisin antaa vaik mite paljo vinkkei mut en jaksa nähä vaivaa ku et pysty ikin ottaa onkeen siitä.

    • iehjph ja lippalakki

      provo sai monet taas ottamaan tosissaan tämän aloituksen.Nämä keksityt aloitukset ovat siis kuvitteellisia,ei niitä tarvi ottaa niin vakavasti.

      • heheeeeei

        Jep, mutta nykyään et voi olla varma mikä on provo ja mikä ei. Osalla ihmisistä on aivot tuntuneet jääneen syntymässä sinne kohtuun. Näitäkin ihmisiä on oikeasti olemassa kuten aloittaja (vaikka hän provo olisikin). Hyvää keskusteluahan tämä rahasta on nostanut. Moni ei kuitenkaan tunnu edes tajuavan miten todella voi elää säästäen. Esimerkiksi kaikille ei tule edes mieleen, ettei ole pakko aina ostaa Valiota ja muita kalliita merkkejä vaan sen sijaan saman voi korvata vaikka pirkalla, euroshopperilla jne. Joillekin jotkut säästämisen perusjutut tuntuu olevan ihan rakettitiedettä.


    • bruttopalkka > 3000€

      ittsellä joka kuukausi jää elämiseen 450-550€, siitä lääkkeet, pottoaine, ruoka, vaatteet ja ravintolassa käynnit.

    • asdfsgfr

      Lakatkaa hetkeksi tykkäämästä niistä kaikkein kalleimmista harrastuksistanne. That;s it.

    • ihme...

      Uskooko joku todella, että tämä on ihan tosissaan tehty aloitus?

      Jos on, niin eiköhän peli ole jo menetetty...sori.

      • provo tai ei

        Kyllä uskon! Katsoppa huviksesi monellako ihmisellä Suomessa on maksuhäiriöitä??? Vaikka tämä aloitus olisikin provo, on Suomessa yli 300 000 ihmistä, jotka olisivat voineet tämän kirjoittaa!!!

        Peräti 137 900 suomalaista sai uuden maksuhäiriömerkinnän tammi–maaliskuussa, mikä on jopa neljänneksen enemmän kuin vuosi sitten. Suomen Asiakastiedon tuoreen tilaston mukaan luottotietonsa on menettänyt kaikkiaan lähes 332 000 suomalaista. Luku on kasvanut vuoden alusta yli 4 000 henkilöllä. Lähde Helsingin Sanomat


    • nähkää nälkää

      Hypätkää kolmiloikkaa kolme viikkoa, neljännen voi sitten shoppailla, ja syödä raflassa!

    • Kylmät kädet

      Ai LASKUJEN jälkeen 500 euroa käteen? No tuohan on ökyjen hommaa. Unohtakaa siis, mitä sanoin. >:(

    • Militantti Antti

      Minusta koko kysymyksen asettelu on väärä: Mitä hittoa sitä muilta aikuinen ihminen kyselemään miten tuollaisella summalla pärjää? Ja yksi kuukausi... heh heh. No, selvä provo tämäkin aloitus, että saataisiin jutun juurta. Minulla on aivan selvä filosofia tämän tapaisiin tilanteisiin : jos rahat uhkaavat olla vähissä ja pitäisi esim. harrastaa tai shoppailla, niin yksinkertaisesti vaan teen lisää rahaa sen verran kuin tarvitsen! On aivan helppo tehdä muutama satanen vaikka joka kuukausi ylimääräistä. Kerätkää aikanne kuluksi vaikka 500 tyhjää pulloa tai tölkkiä niin käytte jo silläpari kertaa ravintolassa syömässä! Jos taas laiskuuttanne ette viitsi tehdä työtä rahojen eteen, niin se on oma vikanne ja löhöilkää vaikka se kuukausi sängyssä ja huvitelkaa keskenänne!

    • provocative message

      Mietin vain että lukeekohan kirjoittajan käyntikortissa provoviestien kehittäjä/provocative message creator?
      Sitten kaikki ne jotka eivät osaa edes kirjoittaa toimeentulotukea yhdyssanana jaksavat jaaritella asiaa täällä sen sijaan että etsisivät töitä.

    • Yh-äiti mutta onnell

      Hei, tuolla summalla pitää yksinhuoltajaäidin elää tai oikeastaan vielä pienemmälläkin summalla (350 eur). Siihen pitää laskea työmatkan bensat ruuat leffat vaatteet ja kaikki ruoka sekä lapsen koulukirjat

      Jos ostoksien mukana tulee jotain ylimääräistä vaikka kotiin niin se on ruuasta pois.

      Jokainen päivä tulee elettyä ja joskus vain ei pysty menemään kauppaan ostoksille vaan on siirrettävä muutama päivä eteenpäin.

    • Pöh

      Aloitus on pakko olla provo... vaikka löytyyhän toki tähän tyyliin eläviä ihmisiäkin. Mutta jos aloittajan pitää pistää säästöönkin rahaa siellä varmasti on sitten niitä entisiäkin säästöjä. Mutta tuolla rahalla elää kuukauden mainiosti eikä aina ole pakko ostaa jotain... ei se onnea tuo!

    • vapise terrooooo!

      Tuota miettii varmaa myös ne, jotka saa työmarkkinatuen ja kelan asumistuen VUOKRA-ASUNTOON.

      Joskus on pakko tehdä se, että vaikka saa vain 500e/kk ja käteen jää vuokran omaosan ja sähkön jälkeen joku 300, niin silti laittaa säästöön tavalla tai toisella jonkun kympin ja siitä sitten saa aikaa myöden muutaman satasen varalle. Siltikin vie loton että sais enemmän, että joskus sais jotain, koska ei sillä satasen jemmallakaan mitään aikaan saa.

    • tätivanhus...

      Meidän perheellä tulee vielä eteen ihan samanlaiset ongelmat, nimittäin töitten loppuminen uhkaa. Itse asiassa on melko varmaa, että ainakin toiselta loppuu hommat vuoden loppuun mennessä.

      Olemme kumpikin olleet hyväpalkkaisissa töissä toista vuosikymmentä, joten opiskeluaikojen tonnikala-makaroni ja sipuliperunapaistossapuskat ovat jo melkein unohtuneet, kaurapuuropäivällisistä puhumattakaan.

      Koska elämme kaksistaan eikä lainoja ole, meille on jäänyt kummallakin reilusti rahaa kulutukseen. Itselläni menee samalla tavalla turhuuksiin satoja euroja kuussa. Ruuassa myöskään emme ole säästelleet.

      Edessä on oppimisen paikka. Kyllä pienelläkin rahalla pärjää, mutta se vaatii melkoista laskentaa, täyttä elämäntapamuutosta ja totuttelua alussa. Uskon selviäväni, osaanhan laskea ja ruuanlaittotaitoni ovat hyvät. Usko sinäkin :)

    • LAIHISMATTI

      OHJEITA:

      TURHAT OSTOKSET POIS...MIHIN KAIKKEA ROJUA TARVITSETTE ?
      VIDEOT TULEVAT HALVEMMAKSI KUIN ELOKUVATEATTERIT
      SYÖKÄÄ VÄHEMMÄN RAVINTOLOISSA,,,OPETELKAA TEKEMÄÄN RUOKAA ITSE
      AUTOA TARVITSEE KUNNOSTAA VAIN SEN VERRAN ETTÄ MENEE KATSASTUKSESTA LÄPI, EI TURHIA LISÄVARUSTEITA
      OSTAKAA RUOKANNE TARJOUKSISTA JA LIDLISTÄ

      VAIHTAKAA HALVEMPAAN KÄNNYKKÄ JA SÄHKÖLIITTYMÄÄN

      LOPETTAKAA TURHAT LEHTITILAUKSET

      SYÖTTÄKÄÄ KISALLENNE TAVALLISTA RUOKAA

    • hehheehhhheeee

      On taas oikein vedätyksien vedätys..

      Ja aina löytyy pökiöitä,jotka antaa tähänkin ongelmaan neuvoja.

      *nauraa kippurassa*

    • setämiessiis

      Tämä nyt taas on tätä kulutusyhteiskunnan touhua. Pitäisikö jättää ne shoppailut ja makea elämä vähemmälle ja keskittyä perustarpeisiin. Toki jos perustarpeisiin kuuluu ravintolassa syömiset, shoppailut jne., tilanne varmasti hankala. Voi voi....

    • 200e budjetti

      ihanan paljon teille jää rahaa

    • torsäystä :(

      Lahjoita osa rahoista köyhille ja lopulla tulee toimeen hienosti.

    • tämä toimii

      Pikavippi?

    • Kyllä varmaan toi 500e tuntuu pieneltä summalta mutta sillä nyt vaan on monen tultava toimeen. Meillä täällä espoossa homma toimii sillai että ruokaa saa kun viitsii hakea erilaisista hyvätekväisyys pisteistä .mutta kaikialla homma ei toimi näin.Jos kuitenkin nälkä vaivaa suosittelen menemistä seurakunnan diakonin pakeille ja kerrot tilanteesi niin pariskuntana saatte 50e .Mutta kannattaa jättää soppailujutut kertomatta.Teille himo shoppajille suosittelen käymistä Matinkylän kierrätyskeskuksessa sieltä löydät mieleiset laukut paidat farkut ym releet. Näin se menee sieltä ostetaan mistä halvimmin saadaan. Kaikille hyvää kesää.

    • Kirjastoooo

      Ruoka: uusia perunoita ja silliä ja voita. Kauden vihannekset. Halpaa! Lihapiirakka grillissä.

      Kulttuuri: kirjaston palvelut käyttöön

      Harrastukset ja kissa: Mato-ongelle! Kissa muuten tykkää mato-onginnasta. Minun kissani oli aina ihan intopiukeana seuraamassa rantaan kun vain kuuli ongenvavan äänen.

    • köyhän köyhä

      Kyllä olisi luksusta jos jäisikin käteen joka kk tuo 500 e. Sitä tuntis ittensä ihan rikkaaksi.

      Mutta ei jää ei.

      Taitaa tämäkin olla pelkkä provo.

    • Yatzi

      Jos moni muu tulee toimeen pienemmälläkin summalla, itse pärjäsin työttömyys ajan (kahden kissan kanssa) 100€/kk, niin kykkä teidän on tuolla summalla selvittävä. EI ruoka ostoksia kummempaa, EI ravintoloita tai elokuvia, puhumattakaan auton laittamisesta. Ruokia ostaessa ei tarvitse ostaa kalleinta (löytyy myös Pirkka, Rainbow ym.) ja itse tehden saa paljon pienellä summalla. Näin se elämä vaan menee!!

    • "köyhä"

      Mitenhä selviätte.. Olemalla järkeviä!
      Itsellä jää asumismenojen (vuokra vesi sähkö) ja neti maksun jälkeen n.370€ kuukaudessa ja näin on ollut jo 2 vuotta ja hyvin olen pärjännyt! Vaatteeni ovat ehyet ja siistit, käytän kauneudenhoitotuotteita ja syön joka päivä hyvää ja terveellistä ruokaa..
      Miten onnistun tässä?
      En osta vaatteita joita en tarvitse, eli ei mielitekoshoppailua vaan haetaan se mitä oikeasti tarvitaan! En omista vaatetta joka ei olisi ollut päällä kuin kerran tai kaks.
      En osta kalliita kosmetiikka tuotteita. Halvemmilla merkeillä saa ihan yhtähyvän jäljen. En myöskään hamstraa meikkejä yms koska nehän ei ole pitkäkestoisia tuotteita avattuna! Kosmetiikkatuotteitakin siis ostetaan uusia vasta kun edelliset on loppu tai vanhentunut!
      Ruoka.. En osta valmisruokia tai eineksiä, kaikki ruuat tehdään itse ja ruokaa ei laiteta roskiin. Kaupassa tehdään hintavertailua ja käytetään kausikasviksia jotka ovat halvimpia. Isommat annokset tulee halvemmaksi tehdä jolloin samaa ruokaa syödään paripäivää. Ravintolassa käyn sillontällön, harvemmin ku kerran kuukaudessa.
      Harrastukset ja kulttuuri.. Käyn näyttelyissä silloin kun on avoimet ovet. Olen kirjaston suurkuluttaja, luen sanomalehdet kirjastossa. Vuokraan elokuvia ja katson kotona ne. Lenkkeilen säännöllisesti ja kesäisin rullaluistelen.
      Niin ja minulla jää joka kuukausi säästöön vähän rahaa!

      Te selviätte helpolla kuukauden tai useammankin kunhan opettelette luopumaan turhista asioista, mietitte arvitsetteko jonkun asian oikeasti vai olisko se vain kiva.. Jakakaa tulonne koko kuukaudelle (esim. paljon saa viikossa käyttää ja huolehtia että se summa ei ylity). Ruoka on asumismenojen ja laskujenm jälkeen ensisijainen asia! Niin ja tosiaan kaupoissa on eroja, stokmannin ruokaosasto on huomattavasti kalliimpi kuin marketti tai lidl!

    • pitkäaikaistyötön

      Turha valittaa, itse elänyt jo 5 vuotta 460€ ja hyvin pärjää ainakin politikkojen mielestä !

    • suomi täys vino maa!

      Ei mitenkään. Jo aikuinen kissa käyttää parissa viikossa tuon 500 e! Katsos suomen täytyy auttaa uolkomaita pankkeja ja köyhiä ennenkuin oman maan kansalaisia. Ulkomaille riittää rahaa, mutta ei oman maan työpaikkojen pelastamiseen ja köyhien ruokkimiseen.

      Kun rulee pakolaisia, heille pitää olla luksus kämpät ja ruokaa ja vaatteita, viis meistä veronmaksajista, me vaan maksamme ja muut kuluttaa.

      Mutta minä käyn sossussa, joka maksaa mun laskut ja antaa ruokarahaa, ja leipäjonosta haen joka viikko joskus kaksikertaa, ilmaista ruokaa.

      Eikä hävetä yhtään. Koirakin saa pullaa ja keksejä.

      • Matheus

        Onko noi valittajat ihan oikeita ihmisiä. No 500 euroa menee yhteen kunnolliseen ravintolailtaan, loppukuukausi siten voi muistella sitä iltaa.
        Toinen vaihtoehto olisi suunnitellla budjetti ja harkita mitä todella kannattaa ja on pakko ostaa, ja unohtaa muut huvit.
        Tää toinen vaihtoehto on ko. pariskunnalle mahdoton toteutttaa joten se yksi ilta ja kaikki menemään. Loppu kuukausi sitten on jo vaikeampaa, mutta kun tapoja on vaikea muutta niin ei voi mitään.


      • mamut on kalliita

        Joo se on tosi paha kun valtion pitää antaa mamuille 10000e kuukausirahaa ja maksaa niiden perheillekin 100 000e vuodessa ja majottaa ne Kämpin 5 tähden sviitteihin. Olen kuullut, että c-sarjan mersut kuuluu jokaisen mamun perusoikeuteen valtion puolesta, samoin 50 litraa shampanjaa, pari aitoa minkkiturkista jne. Yksi mamu maksaa valtiolle kai noin 5 miljardia vuodessa! Onneksi rahat menee hyvään tarkotukseen.


    • mitäs ootte köyhiä..

      nyt pitää tehä sillee et syötte näkkäriä ja hernekeittoa ja pukeudutte jätesäkkeihin!!:D

    • a

      stökää perunoita ja kaurapuuroa,tätähän nomi muukin Suomalainen joutuu syömään kuukaudesta toisee.Ootte tosi tyhmä pariskunta,haloo vai ravintoloissa tykkäätte syödä,no huh huh,kaikesta sitä valitetaankin,että kehtaatte

    • hilla

      Joka kk. ei tarvitse ostaa vaatteita. Laittakaa ruokaa kotona yhdessä. Pitäkää entisistä vaatteista kirpputori. poimikaa kesällä marjoja ja sieniä. leipokaa yhdessä, sämpylöitä. leipää yms. Juomaksi riittää vesi, aina ei tarvitse olla maitoa eikä mehua. Meikkejä ei myöskään osteta joka kk. Kissalle muikkuja, etsikää harrastukset jotka ei maksa mitään- lenkille luontoon - ei ostoskeskuksiin - katse kuuntele luonnon kauneutta ja ääniä. Ei maksa mitään.

    • luvuton

      Varmaankin osaatte itsekin tehdä ruokaa ja käydä ruokakaupassa. Laske sopiva summa, mikä päivässä pitää riittää ruokaan ja puhtauteen ja ota kauppaan juuri sen verran rahaa kun kärsii kuluttaa. Toisena päivänä ostat se ruuan ja toisena päivänä shampoot, pyykinpesuaineet, niin riittää. Jos olette hyvä ruuan ystäviä, seuraa tarjoukset ja tee kaikki ruoka itse, myös leivän voi leipoa itse, tai voi aloittaa myös leivättömän kuukauden, jolloin syö esim. yhden viipaleen leipää päivässä. Leivpä varsinkin on kallista.

      Tähän aikaan ei vielä ole sieniä eikä marjoja, joten luonnonantimet pitää unohtaa, paitsi kalastusta.

      Ruuanlaitto voisi olle teidän uusi yhteinen harrastus. Kissalle voi ostaa silakoita yms luonnollista kissan ruokaa. Tosin kissahan ei kovin paljon syö.

    • Ihmetellä täytyy

      Lause * rahan on riitettävä vaatteisiin, kauneuteen vapaa-aikaan ja kulttuuriin ja viihteeseen*...kertoo teistä jo aika paljon. Luulisi teillä jo vaatteita olevan ja kulttuuria ja viihdettä sen verran harrastaneen...että pärjäätte yhden kuukauden vähemmälläkin. Kun mainitsit että tuosta 500 eurosta olisi riitettävä myös säästöön..eikös siellä olisi sitten myös ennestään rahaa otettavaksi kun noin tiukka paikka tulee. Ei voi kuin ihmetellä...kais teillä on kyky ajatella miten rahaa säästää ja millä keinoilla pärjää tuolla 500 eurolla kuussa..monille se on aivan arkipäivää.

    • ÄLLITÄLLI

      Kirjoitan suoraan: Olette Idiootteja!! ´"Ai niin, ja tietty säästöön". Juuri niin kaksi kakaraa on pistänyt hynttyyt yhteen ja pitäisi vielä shoppailla, ja syödä ulkona ja käydä kapakassa jne, jne... Voi pikku mussukoita. Mene sinä h**si ja "miehesi" voi ruveta rattopojaksi. Voi lapsiparkoja, mitä jos sinä ja pojusi menisitte sinne isin ja mamin helmoihin (kumpikin omiensa), voi hellanlettas sentään pikkuisia mussukoita.

      • Pro Fide 60

        Ehdotus hyvä, Jumala siunaisitko alan miestä/naista? Suosittelen osallistujia tarkastaa tarkistaa mahdollinen kansallinen ongelmakenttä, me rukoilemme. Jotta Kansa älyäisi oikein ja sitten Viisautta ja rukoilemme Ylhäisen Rikkaan Kuluisan Jeesus Jeesukselta ilmestyä kansan syvimpien ja tietämättömien tykö. Jeesus oli nimeltään, Jeesus Jeesukselta? Jeesus on useimmille Jeesukavereille tunnettu esim. iberia (hebrealaisten maa) ja näkyy, kuuluu. Ihmettelen suomi urbaani turbaani postmoderni agraaria hallussamme ja aina meillä on köyhät keskuudessamme, siksi uskon Jeesus Jeesukselta, vierailisitko?


    • Kohta kohta

      Mun paras neuvo on: Get used to it!

      Kohta Euroopassa romahtaa muukin kuin moraalikäsitykset.

    • mussukat

      Tuohon kulutusjuhlaan eiku pyytämään isit äidit kummit ja muut varteenotettavat sukulaiset auttamaan teitä tuossa vaikeassa taloudellisessa ahdongossa. Sitten voisivat jatkaa myös tälläistä niinsanottua kasvattamista elämässä pärjäämiseen.

    • tavallinentallaaja

      Voi sitä onnenpäivää jos edes joskus olisi 500€/kk käytettävissä mihin haluaa! Käyn säännöllisesti töissä ja saan keskivertopalkkaa, mutta kun asuu yksin, niin asumiskustannukset ovat niin kovat, ettei siitä todellakaan jää käteen noin suurta summaa. Vielä kun vähennetään pakolliset laskut, niin käteen jää 200€/kk jonka pitäisi riittää ruokaan, bensaan, vaatteisiin, 2 kissalle ja vielä säästöönkin!
      Opetelkaa elämään vähemmällä!

    • ihmetteleevaan...

      Siis kyseessä on vain yksi ainoa kuukausi, jolloin käytettävissä on tuo summa? Ja se siis sen jälkeen kun asumiskulut ja laskut on maksettu? Ja sinä mietit pystyykö summalla elämään kuukauden??

      Minäpä kerron, hommahan on helppoa kuin heinänteko: tuolla summalla voitte käytännössä ostaa mitä ruokaa haluatte itsellenne ja kissalle ja sitten vaan ette sen yhden kuukauden aikana shoppaile muuta. Yhden kuukauden tauko kulutusjuhlasta ei ketään tapa, päinvastoin, voi tehdä pikemminkin hyvää. Ja koska aiemmin olet shoppiallut paljon, et varmaankaan oikeasti tuon kuukauden aikana tarvitsekaan mitään uutta, vaatteita tai kauneudenhoitoon liittyvää. Kaikessa muussa kuin ruuassa voitte varmaankin elää vanhoilla varastoillanne, joten mikä ihme on ongelma? Vai ettekö tosiaan pysty kuukautta elämään ilman turhia shoppailuja??

    • sentin venyttäjä

      Mitenkä te ressukat pärjäätte noin vähällä rahalla. Minun pitää pärjätä 3vk 80€ että repikää siitä. Ei pitäs valittaa turhasta. Jättäkää kaikki mikä ei ole välttämätönta elämisen suhteen pois. Jos ette pärjää niin olette täysiä tolloja.

    • muumimummi

      Olettekohan oikeasti miettineet, että kuinka paljon haaskaatte rahaa ihan jonninjoutavaan? Et kerro asumismuodostanne, mutta jos asutte vuokralla, niin tuollaisella elämäntyylillä pistätte rahaa esim. syömiseen ja juomiseen ulkona sen sijaan, että sijoittaisitte rahaa omistusasuntoon, osakkeisiin tai vaikka korkeakorkoisille tileille.

      Kun nuorena elää nuukasti, niin sitten sitä rahaa alkaa jäämään turhuuksiinkin, kunhan pakolliset hankinnat on tehty (esim. omistusasunto, auton pystyy ostamaan käteisellä ilman autolainaa ja tilillä 2-3 kuukauden tuloja vastaava summa pahan päivän varalle). Sitten sitä voi reissata ulkomaille, ostaa kalliimpia merkkivaatteita jne, koska elämän perusta on jo vakaa.

      Omistusasunto ei ole ainoa onnelliseksi tekevä asia, mutta jossakin ihmisen on asuttava. Siksi on niin tärkeää, että olisi koti, jonka voi tarvittaessa realisoida rahaksi esim. jos eläke on kovin pieni tai sairastuu vakavasti.

      Toinen huomionarvoinen seikka on se, että ostakaa vain käteisellä. Jos on oikeasti tiukka kuukausi esim. laskuja kasaantunut, auto hajoaa ja pesukone myös, niin sitä varten voi turvautua luottokorttiin. Älkää ottako pikavippejä tai muutoin eläkö luottokorttien varassa. Kun säästää etukäteen rahat uuteen sohvaan, sänkyyn, imuriin ja pesukoneeseen, niin ei tarvitse maksaa luotto-ostoista korkoja ja hankinnan saa aina edullisemmin käteisellä ostaessa kuin luotolla/osamaksulla. Tällöin ei myöskään pääse tulemaan yllätyksiä, mitä voi käydä, jos on paljon pieniä velkoja ja yhtäkkiä tuleekin esim. töistä lomautus, lakko tai joku muu syy, miksi "vuorenvarmoja" tuloja ei tulekaan.

    • katri

      Täytyypä todeta, että paljompa teillä on rahaa käytössä ..ja vielä lakujen maksamsen jälkeen..minä laittaisin puolet sästöön ja puolet ruokaan..

      • joonas981

        Mää olin kerran 50 lakua auki makelle mutta maksoin sen fazereissa 1 levyy ei tullu takasinperintää makelta


    • työssä, mutta pennit

      Juu niin..tili tuossa tuli ittelleäkin ja sitten kaameat pakolliset laskut l(yllättävä autonhuolto ja korjuu ja auto on välttämätön , kun on pitkä työmatkat, ja lasten, jotka ovat nuoria aikuisia avustaminen, joten elämiseen jäisi yli kahdeksi viikoksi 47 euroa ja juhannuskin edessä..ja juomiin ja tupakkaan ei kyllä kulu yhtään, kun niitä ei käytetä...et se..toimeentulostahan ns työssäkäyvä ja palkansaaja ei mitään saa..sukulaiset ovat köyhiä eläkkeensaajia ja ystävilläkin on lainoja, että mites tässä..Kyllä on tätä piil köyhyyttä niin paljon Suomessa..kaikki on jo meilläkin ihan minimissä..onneksi on halpaa ulkoilla vielä kesäisin ja istua ja uida rannalla..harrastuksina ihan oivia..ja positiivinen asenne..Mietin myös , mitä vois muuttaa rahaksi vai alnko "puhujaksi" tai katusoittajaksi iltaisin

    • sinikukka

      Totean vaan että paljompa teille jää rahaa käyttöön laskujen maksamisen jällkeen..minä laittaisin puolet säästöön pahan päiivän varalle ja puolet ruokaan..

    • vanhasetä78he0jer

      Vastaus, kyllä riittää ja varsin hyvin 500 € : 30 pv = n. 16.5 euroa per päivä ja n. 116.5 per viikko.

      - Teette sapuskat itse alusta loppuun esim. lihamureke, lihakeitto jne.
      - jätätte yhden kuukauden leffakäynnit sun muut turhat huvitukset joihin raha ei riitä pois
      - kisalle tieysti sapuskaa kanssa vaikka sitä lihakeittoa jota väsäätte

      Mutta mä vähän epäilen että jostain syystä tämä on trolli ja jos on niin osta elämä tai jos ei ole niin pää pois sieltä persiistä ja aivot käyttöön niin huomaa että eletään varojen mukaan ja osataan varautua myös tiukkaan aikaan eikä olla uusavuttomia.

    • irsku

      Pystyy jos unohtaa himoshoppaaja sanaa, omat harrastukset pois ,ravintolat, autot, uudet vaateet , kulttuuritapahtumat ei käy teille sekä matkat ja muita tyylisiä juttuja, nyt te olette vain tavallisia ihmisiä kuin kaikki muutkin.Lisäksi televisio täytyy unohtaa, koska on liian kallista tulee televisiolupa, ei ajeta linjaautollakin joka kerta 10e tulee käykää omin jaloin.Ja makaroonit, nuudelit, makaroonit,nuudelit nillä parjää.

    • näin on!

      Kun kaikki ruuat tekee itse ja leivän leipoo ite niin kyllä tuolla summalla hyvin kuukauden pärjää, ja jos on tiedossa että on tiukempi kk niin silloin pitää yksinkertaisesti jättää shoppailut ja ravintolakäynnit pois.. Ei uus paita päällä paljoa piristä siinävaiheessa kun vatsa kurnii!

    • adsgfgfdgdf

      "Rahan on siis riitettävä ruokaan, vaatteisiin, kauneuteen&terveyteen, harrastukset&vapaa-aika, kulttuuri&viihde. Ainiin, ja tietty säästöön."

      ... :DD Joo säästökuuri ja khulttuuur on saatava, mitä helvettiä :D

      Valitettavasti sulta jää Gutsit ja Vuittonit ostamatta mutta tuolla 243€ pärjää ihan hyvin, kun ei heitä mihinkään ihq kenkiin tai fiiniin valmisruokaan ravintolassa... :D

    • Realisti.

      HeIvetin helposti. Lopetatte sen saamarin shoppailun, myytte typeriä rojujanne vaikka huuto.netissä ja ostatte kunnon ruokaa kaupasta ja teette safkan itse.

      Vituttaa tuollaset ruikuttajat!

      (meillä on tuon samanverran tuloja pari koiraa kissa kani eikä ole tarvinnut nähdä nälkää)

    • moi
      Itsellä on paljon VÄHEMMÄN kuukaudessa rahaa käytössä, ja EN OLE tyytyväinen
      siihen ! Itse ostelen vaatteita vain silloin, kun on ale ja jos löytyy halvempia vaattei-
      ta, oli sitten joku ale tai ei, ja ostelen yleensä lasten vaatteita, kun niissä ON KOKO-
      JA......tai sitten ostan kangasta, josta ompelen itse mekkoni ja muut vaatteet, jos jak
      -san......ja ei ole mitään järkeä ostaa liikaa ruokaa kerralla, ja ne harrastukset voi jät
      -tää joskus väliin, jos ne maksavat liikaa, ja kuka normaali ihminen käy elokuvissa
      noin usein.....? itse en käy siellä juuri koskaan........ani harvoin, kun odottelen, et jo-
      ku leffa tulee televisiosta........vaikka siihen meinisikin aikaa........ja ei kannata ostaa
      liian kallista ruokaa edes kissalle. Jos se suostuu syömään halvempiakin ruokia.....
      olisitte mieluummin edes yhden viikon KOTONANNE sisällä, ulkona saa käydä......

    • pippa

      kylläpä olette tyhmiä. onko pakko mennä muodin ynnämuun mukana. huolehtikaa kissanne tai viekää hesyyn. itte voitte syödä vaikka voikukkia niitä riittää ja ovat ilmasia. pää asiahan on että on guessin laukku ja tilpehööri.

    • kdsgkkgjkddsjg

      Suomessa on paljon ihmisiä jotka joutuu elämään pienemmällä rahalla joka kuukausi.
      Itsellä jää vuokra, sähkön, veden, vakuutusten yms jälkeen 200e/kk. Nyt tuli odottamattomia menoja ja pari seuraavaa kuukautta elelläänkin 100e/kk budjetilla. Mutta kun ei töitä löydy niin minkäs teet

    • asdffgg

      kyllä itell tuo 500e on riittäny hyvin pitää vaan miettii mist luopuu

    • kultakenkä

      500 € sehän on paljon, joka päivä herenekeittopurkki/maksalaatikko vettä ,maksaa n. 1,50€x30=45€. Rahaa jää 455€. Tai jos söisitte kaurapuuroa joka päivä, niin tulee vielä halvemmaksi.

      • ...

        Voiskohan pistää vanhoja (varmaankin hyväkuntoisia) shoppailutuotteita kirppikseen tai myydä netissä tai kavereille, niin saa rahaa ostaa uusia?


    • ei oo todellista

      LOL lienee riittävä vastaus.

    • rentola

      Turhaa valittamista meidän pitää paljon vähemmällä tulla toimeen,ei joka kuukausi tarvi vaatteita ostaa ,tehkää itse ruoka ei perunat paljon maksa kun ette käy olkona syömässä leipokaa leipää jauhot on halpoja ,liha kala perustarvikkeet ei niin paljon maksa . Talous pitää pitää kunnossa säästää voi jos viittii itse tehä jotakin

    • No eikö sitä kuukautta selviä ilman noita shoppailuja,elokuvateatteria ja ravintolas syöntiä?Jos ite eläisin nuin nii ei takuulla riittäs rahat.

    • et silleen

      Just just. Sitten jos eläisitte omaa elämäänne, ettekä tuollaista feikkielämää, niin rahaa jäisi enemmän. Se että on nainen, ei tee ihmisestä himoshoppaajaa, eikä naissukupuoli pistä naisia ostamaan vaatteita/kenkiä/laukkuja tai sitten olet tyhmä.

      Ja jos olette niin tyhmiä, että pitää joka kuukausi vaatteita ostaa niin kuolkaa nälkään, menkää soskuun tms. Kauneus- ja terveystuotteittakaan ei pidä joka kuukausi ostaa. Harrastuksia on ilmaisia, kulttuuria ja viihdettä voi harrastaa ilmaiseksi.

      Ja jos, ette huolehdi kissanne tarpeista, se otetaan teiltä pois ja saatte eläintenpito kiellon.

    • Maseratimies

      Onko kyseessä vitsi?
      Mula menee toi 500€ melkein päivässä.
      Ravintolaan menee joka päivä vähintään 100-120€ Sisältää brunssin (n.20€) Päivällinen/illallinen alkupalat, pääruoka ja jälkiruoka, sekä viini (n.80€). Sitten vielä joku iltapala (n.15-20€) Aina en kyllä iltapalaa syö.
      Tuo ruokakulu on kerrottuna kahdella, koska syön aina vähintään yhden kaverin, tai seuralaisen kanssa.
      Lisäksi kun en halua vakituista naisystävää elämääni säätelemään ja nalkuttamaan, niin käytän lähes päivittäin sellaista ns. "suopeaa naista", johon menee se 150-200€. Usein otan juuri tälläisen seuralaisen myös mukaani syömään.
      Sitten tulee aina ostettua jotain pientä ja välillä isompaakin.
      Kulutukseeni menee kuitenkin helposti tuo 15.000-25.000€/kk

      Joten nyt on tainnut ketjun aloittajalta unohtuoa jokunen nolla tuosta summasta?

      Eihän tuolla 500;lla elä edes se kissa. Älkää nyt naurattako. Duunarit on sitten erikseen, mutta eikös nekin saa nykyään vähintään 3.000€/kk? Kaupunkien asunnoissa kun asuvat, niin eikös ne ole niitä lähes ilmaisia betoniasuntoja? Jos elävät sellaisessa ryhmäasunnossa ja jokainen 3.000 tienaava yhdistää pääomansa, niin sillähän nekin pärjää. Eikö?

    • Kyllä riittää

      Minä tiedän. Ottakaa luottokorttivelkaa.

    • tuloton

      " Nyt on kuitenkin kuukausi tulossa, jolloin meillä on kaikkien laskujen yms. jälkeen jäämässä rahaa vain 500 euroa. Tai tarkemmin 486 euroa. Pystyykö summalla elämään n. 30 päivää? "

      Älkää valittako, jos laskujen jälkeen jää 500 euroa rahaa, niin sehän on valtavan suuri summa.
      Siis onko tämä joku rikkaan pariskunnan provo niitä kohtaan, jotka joutuvat tulemaan toimeen paljon pienemmillä tuloilla joka ikinen kuukausi.
      Kas kun ette laittaneet, että nyt on tulossa kuukausi, jolloin joudumme tulemaan toimeen ilman mitään tuloja, kuten osa suomalaisista joutuu.
      Jos joutuisitte siihen tilanteeseen tuollaisella rikkaan asenteella, niin uskoisin, että ette sitä kestäisi, jos teille tuottaa kauheita vaikeuksia tulla toimeen yks ainoo kuukausi 500 eurolla.
      Jos on yli 5000 euron tulot, mitkä teillä varmasti on, niin luulisi siitä laitetun säästöön säännöllisesti, jolloin on rahaa juuri tällaisiin tilanteisiin.
      Rikkaan tyyliinhän kuuluu juuri himoshoppaaminen, kuten teillä.

      Elämäntyylinne näyttää olevan sellainen, että kaikki mitä tulee pannaan menemään ja oletteko niitä ihmisiä, jotka aina tilipäivän lähetyessä kulutatte tilinne loppuun, koska kohta on taas monta tonnia rahaa tilillä tilipäivän jälkeen.

    • Suomi nousuun

      Niin siis asiahan on vaikea ,mutta ette ollenkaan ole tässä rakkaassa Suomen maassa ainoita,jotka ovat joutuneet kokoomuksen ja jyrki"säästeliäs"kataisen ulkomaan avustuksien takia kärsimään.Sillä niitä on suomessa liikaa jotka elävät köyhyysrajalla terveydenhuolto ei toimi eikä puolustusvoimat je koska ihan kaikesta säästetään ja työpaikkoja lakkautetaan näin tehdään karhunpalvelus suomelle ja suomen kansalle,olisi se ihanaa nähdä kuinka tämä kansakunta nousisi hallitusta vastaan ja puhaltaisi yhteen hiileen:) kokoomus nurin ja kapitalismille loppu!

    • köyhäsairas..

      Aika naurettavaa. Itse saan noin 500e kuussa ja laskujen ja ynnämuiden tarpeellisten jälkeen jää käteen noin 200-300e.

      Kyllä sitä elämässä on kuule paljon hienonpia ja kokemusrikkaampia asioita kun vaatteiden ostelu, auton kunnostaminen ja elokuvat. Eikä todellakaan naisen kuulu rakastaa vaatteita ja kenkiä, olet selvästi massatuotanto-ihmistyyppiä jolla ei ole omaa persoonaa vaan imenyt sen näistä "oletuksista".

      Hyvänä vinkkinä on että kaksi ekaa viikkoa aina kannattaa elää mahdollisimman köyhästi ja jos loppukuusta on jääny rahaa, silloin voi ostaa isompia asioita. Näin vältyt että olet nälässä loppukuusta koska käytit rahat liian nopeasti

    • Teille jää tasan 430e enemmän laskujen jälkeen kuin minulle, joka olen pienellä työkyvyttömyyseläkkeellä, minulle ei aina edes sitä viittäkymppiäkään jää laskujen jälkeen ja pakko on vaan tulla toimeen. Olen itse myynyt kirppiksellä tavaroita joita ehkä en muuten möisi, mutta pakko on ollut luopua mm. mikrosta, osasta astioita sekä ne niin rakkaat matkamuistotkin on pitänyt myydä että saisin ruokaa!, onneksi suomessa on puhtaat metsät ja järvet kalastamassa voi käydä ja kalaruokahan on terveellistä ja hyvää, sekä metsistä sienet ja marjat ja kaikki tuo ruoka on ilmaista eikä tarvitse ruokajonoissa seistä ja odottaa että kaikki tulisi valmiina vastaa. Nimim. kovaonninen mutta pärjäävä

    • Kyllä tämä olikin semmoinen-Aihe että,-kaikilla näyttää olevan kokemuksia talouden hiodosta,-Kalliiden eurojen aikaan-(joka on melkein yhtä arvokasta valuuttaa kuin rupla)-eihän eurot riitä mihinkään-Siis kaurapuuro Kunniaan..!.-ja laihduttaminen on muodikasta..Katsoo vaan päivän ostoksilla,5e menee rahaa henkilöä kohden,esim maito,leipä,voi,kananmuna,-ja voihan sitä joskus syödä ulkona kebab-n5,e.-Sitten kun rahat vähissä,onhan nettihuuto kaupat..

    • oUTOJA

      Siis jos noin paljon rahaa jäis laskujen maksun jälkeen tilille niin OLISIN RIKAS...

      Monelle ei edes tuon vertaa jää ja pärjää hyvin.. Eisitä tarvii luksusta joka päivä.. Karsikiaa nyt ihmeessä turhat hössötykset pois.. Pitkiä ulkoiluretkiä luonossa ja halvat / hyvät eväät / ruoat... 3 pussia makoroonia saa 59 cm cittarista esim..

      Hyvää kesää silti....

    • tosiköyhä

      Minulle jää toisinaan laskujen jälkeen vain 60-100 ruokaan ja muuhun!! Että siinä ei kamalasti tuhlailla... Mutta onneks maailma on täynnä ilmaisia asioita, mistä voi nauttia.
      Epäilen tekstin aitoutta, koska ei kai kukaan OIKEASTI noin tyhmä!!??!!!

    • vänä

      Paljonkohan teille normaalisti jää laskujen jälkeen kun valitetaan 500 euron summasta, olisin onnellinen kun jäisi tuon verran käytettävää joka kuukausi.

      Tuollaisia hienoperseitä ei pitäisi ollakkaan, miten selvitä kuukausi tuhlaamatta vaatteisiin? Voi vittu sentään teitä..

    • Kyllä riittää!

      Ihan helposti se riittää! Jos tuohon kaikkeen pitäisi riittää rahaa laskujen jälkeen niin kannattaisi varmaankin hankkia sellainen työpaikka josta tienaa tarpeeksi? Oletteko miettineet että karsisitte kulujanne silti vaikka tulisikin parempi kuukausi? Itselläni on erittäin hyvin tienaavat vanhemmat ja rahaa minulla olisi miten paljon vain haluan mutta en näe siinä mitään järkeä ostella koko ajan kaikkea. Enkä pidä sanaa himoshoppaaja mitenkään hienon erikoisena vain pidemminkin sairautena josta pitäisi päästä eroon. Ja terveydestä, itse juoksen mielummin ulkona kuin sisällä, kuntosalilla en maksaisi mistään muusta kuin siitä onko se GoGo vai Elixia. kaiken lisäksi ulkona saa raitista happea ja se piristää. Kaverini usein kysyvät että miksi et osta tuota ja tuota kun sulla olisi rahaa, raha ei tee minua onnelliseksi eikä se mitä sillä saa ostettua. Feikki on rumaa ja luonnollinen kaunista ja ilmeisesti kuulut tuhon feikki ryhmään tuon "ostoslistani" kanssa.

    • Rahaton

      elän aivan samassa tilassa jatkuvasti. päivärahat eivät riitä kuin just laskuihin.en ole enää saanut mtn muuta kuin tarjouksista-30 % ruokia.Vettä juon paljon,enää en osta vaatteita puhumattakaan mistään muusta.Taloyht.tehtiin kallis remontti ja rahat menevät lainaan ja yht.vastikkeeseen ym.kulut.Ravintolassa ,eihän nyt toki,elokuvat ei,ei.Lastenlapsi kyselee miksi sulla mumma ei ole rahaa:(

      • hiphopbaby

        Jos sulla jää melkein 500€/kk käteen niin mihin vittuun sä sitä rahaa tunget kun tuolla summalla yksinäinen elää ihan helvetin hyvin :D Ei vittu ihmisiä nykyään kun te ette osaa käyttää rahojanne...


    • hiphopbaby

      Ihana trolli! Trololololololoooooooooooooo

    • AllullA

      Himoitseminen kysymyksessä ja minä purkaisin maata kiertävällä radallani tulovastuullisuus on jäänyt pankkiirilta ja kansalla 0 verotus sujuu, alkanut tarkoitan ilmestyä virallistetuja ja epävirallistettuja aiheita enemmänkin. Kuulumme yhteiskunnassa sinkkuihin osaltani, vaikka naimisissa olen suoraan onnettomasti, kaikki sinkuthan ovat, ajatella sitä vuosittaista vesimäärää, joka jäisi käyttämättä, ellei näin olisi. Siis, mitä tekisin suurissa Metropol osastoissa rahani ja vinguttaja? Olemme selvää ihmisryhmien vyöryä, ei olisi kannattanut jäädä ensi tilasa naimatta, mitäs teet, ihmetellä minuakin? Nyt hereilläoloani ei haittaa vaikka toimeentulominimi ja velka ja suunnitelmissaan pahantekijä/pahantekijät saisikin elellä alle tai yli minimitoimeeentuloa ja minun Jumala. Herra. Aihetta rukoilla puolestani, saisin edes Viisautta, viisaudellaan Salomonikin nai ainakin naisia ja kuuluu pornolaitoskin varjostaneen kansan siveellisyyslaitosta, vaan nyt. Naiset ei ehditä naimisii, olen menossa. 60 The man and The Hand

    • Sellainen pläjäys ;)

      Tietenkin te elätte tuolla summalla koko tuon ajan. Ei muuta kuin kaikki muut menot pois mikä maksaa, paitsi ruoka. Kesällä on sentään lämmintä, menkää järvelle onkimaan.
      Ostat viimeisen päivän ylittäneitä ruokia jos loppukuusta tekee tiukkaa. Lieneekö vielä leipäjonoja avuksesi. Valmistat itse ruokia suurempia annoksia kerrallaan, leivot ja kokkaat joista osan pakastat, tulee halvemmaksi.
      Syökää puuroja tulee halvemmaksi ja ovat terveellisiä. Säästöön et laita kuin euron korkeintaan tuosta määrästä koska haluat tietenkin säästää.
      Eiköhän se siitä...ja niin, kissa pyytäköön ruokansa itse, siis kissa luonnon helmaan siellä on hiiriä. Ja jos ei muuten pärjää, mene kerjuulle.

    • duunari

      haistakaa vittu. se on tällasen perusduunarin ihan perussettiä joka kuukausi.

    • 32

      Tää nyt oli taas näitä kyseliöitä. Ne eurot eivät tosiaankaan riitä kun ruokaan ,eikä kunnolla siihenkään.

      Ehkäpä joku virkaatekjä kyselyllä kartoittaa,paljonko suomalaisten kotitalouksien on vielä mahdollisuus kiristää .


      Huono ja yksipuolinen ravinto on jo kansanterveydellinen uhka.


      (Hoidettas ensin kotipesä ja sitten vasta muut.)

    • ex-pihistelijä

      Vaatteet kirpputorilta, ruuat alekoreista ja alennusmyynneistä, kissanruoka ja hiekka nyt tietty maksaa jonkun verran, mut 50-100 kissaan per kk riittää jos ei ole lääkärimenoja. Ja kissanruokaakin on alessa joskus. Itse käytin halpaa kristallihiekkaa joka riitti yhdelle kissalle kuukauden kun kaksi pussia laittoi ja hoitaa hyvin. Ja on olemassa ilmaisia rientoja myös. Baarielämä ei kannata tolla budjetilla. Ulkoliikunta on ilmaista ja paljon terveellisempää keholle kuin sisäliikunta.
      Kyllä sitä kummasti pärjää vähemmälläkin, itselläni ei ollut edes tv:tä ja netti oli talon puolesta.
      Niin leipä ja ruoka kannattaa tehdä itse. Einekset maksavat paljon enemmän kuin keitot ja laatikot. Ainakin jos vain suinkin on pakastin. Olen pärjännyt 20 e viikko noilla pakasteilla ja jauhelihalla tms.

    • pien perheen emäntä

      Jos 4 hengen perhekin pärjää kaikkien pakollisten menojen jälkeen 600 eurolla niin etteköhän tekin pärjää jos pakko shoppaila käy parilla kirpparilla osta parilla kympillä vaikka koko asu. Sitten budjetoi tietty raha summa kauppaan viikkoa kohden ja tekee ruuan mahdollisemman alusta itse vie aikaa mutta ei käy kukkarolle. Ja jos tarttee kauneus tuotteita niin kaupan halvin hunaja tekee iholle hyvää sitä saunassa laitelee iholle. Kesä aikaan voi harrastella uintia järvessä/meressä tai lenkkeilyä. Ja Luonnosta löytyy tällä hetkelläkin paljon syötävää, joita harvat ihmiset nykyään syö ja ne on todella terveys/super ruokaa. että jos todellakin nälkään kuolee se tyhhmyyttä.

    • Mamma23

      ärrr... ärsyttää tämmöset... meilläkin kaksi pientä lasta ja pistän heidät kaiken edelle. Rahaa jää laskujen jälkeen jotain 300-400e/kk, jolla pitäisi bensat hommata, lasten vaatteet, ruuat, vaipat, lääkkeet, korjaushommat ym. Ite en oo käyny moneen vuoteen esimerkiksi parturissa, kun saman voi tehdä kotona (hirvittää ajatuskin laittaa rahaa niin turhaan), elokuvissa? kotona voi kattoa. Ulkona käydään syömässä ehkä joka toinen kuukausi, koko perhe. Itselleni en osaa enää ostaa mitään, kun hirvittää ettei pian riitä lasten tarpeisiin....

      500 kahdelle aikuiselle ihmiselle, ja ollaan pulaa kärsimässä? Hei haloo.....

    • aapeli

      Laittakaa se 500 ekua säästöön pahan päivän varalle. Kaivakaa maasta matoja ja onkikaa järvestä kaloja, niillä elätte itse ja kissa, vettä saatte järvestä juodaksenne eikä mikään maksa mitään.
      Onkohan Suomessa paljonkin noin uusavuttomia ihmisiä?

    • cheapdick

      miten tolla rahalla voi elää!! mulla jää asuntolainan jälkeen 1800€ käteen kuussa ja sillä pitää maksaa ruuat yms viihde ja kaikki meenee aina! enkä omista mitää hienoa autoa edes. Asuntoa maksan noin 1200 € per kk! Tänä päivänä kaikki niin kallista

    • VoiRistus!!

      Vain 486 €? Mun syrän suorastaan itköö verta teirän takia!!
      Tän on ihan pakko olla provo tai sitte ootta torellaki ihimisiä joilla on AINA ollu rahaa. Monella ihmisellä jää työttömyysrahoista laskujen jälkeen muutama kymppi, jolla selvityä kuukaudesta ja te vikisettä ellettä yhtenä kuukautena pääse elokuviin, naaman kuorintaan sun muuhun paskaan.
      No täs tilantees on tietty vaihtoehto että annatta kissan huostaan ja alkaatta myimään itteennä, että elintaso säilyy. Onnea ja menestystä.

    • totuus

      Koti ruokaa harrastukseksi reipasta kävelyä tai hölkkää.Shoppailut,elokuvat ja ulkonasyömiset pois niin me muutkin joudumme jatkuvasti elämään.Kohta teillä ei ole sitäkään summaa käytössä mikäli hallitus jakaa tukia ulkomaille lisää.

    • järki hoi älä jätä!

      Sepä se on kun ihmiset törsää rahaa mihin milloinkin sattuu huvittamaan ja sitten vielä luulee, että se se on sitä ns. hyvää elämää.

      Kyllä 500 eurolla pärjää jos niin päättää ja haluaa. Nuo kaikki ap:n mainitsemat asiat shoppailuineen ei todellakaan ole ihmiselle välttämättömiä vaikka siltä siihen tottuneesta tuntuisikin.

      Kun on kyse vain YHDESTÄ KUUKAUDESTA niin ei voi kuin ihmetellä jos siitä ei selviä. Jotkut kun joutuu selviämään tuommosilla - ja pienemmilläkin - rahoilla aina ja ikuisesti.

    • jylajarvi

      Ensin kaikki turhat menot pois kuten ulkona syöminen ja leffateatterit sun muut vastaavat, sillä säästää jo aika paljon. Sen jälkeen kun kaupassa tekee ruokaostoksia niin mahdollisimman paljon punasella lapulla varustettuja tarvikkeita ja muutenkin tarhoukset kannattaa kattoa ja hyödyntää, ja laittaa sit osa ruuista pakkaseen. Sekä tehdä ruoka täysin itse eikä ostella mitään valmisruokia. Myös kaikki maksukanavat (jos on) niin kannattaa lopettaa.

      Kyllä tuolla summalla pärjää jos vaan itse niin haluaa, se on aika pitkälti tahdosta kiinni. Ihminen tulee kuitenkin loppujen lopuksi toimeen yllättävän vähällä jos niin vaan haluaa. Niin ja joo todellakin eläimelle pitää ruaat hankkia, siitä ei saa tinkiä. Jos ei siihen kykene niin parempi sit luopua lemmikistä jos sitä ei kykene elättämään.

    • sekaisin salosta

      kuvatkaa itsestänne SKETSISARJA ootte huumori ihmisiä, 500kk on ISO RAHA tätä nykyä

    • työtön 55

      Hei.Teillä on ongelma 500 euroa k. Voi etta........mitä tapahtui......Suomessa paljon työtön ihmisia ja kela maksoi heille noin 400 euroa kukaudessa.(Kyllä kela maksoi asumistuki ja voi menna sosialitoimiston 50 euroa )Minä luulen he pitävät elokuva,ravintola,auto ja niin edelen..........He eivät itkea ..haloo

    • työtön ja 2 kissaaa

      Ostakaa ruokaa tarjouksesta.

      Tehkää edullisia ruokia, esim. soppia. Perunaa, porkkanaa ja sipulia pataan ja yksi vaihtuva osa (jauhelihaa, makkaraa, sieniä). Siinä sitä vaihtelua elämään. Hernekeittoa (ei purkista, vaan liottakaa herneet itse). Joka päivä puuroa. Ja lisäksi jotain tuoretta, ettei keripukki iske.

      Kissalle kannattaa ostaa viimeisen päivän kalaa ja lihaa ja pakastaa annospusseissa. Parempaa ja edullisempaa kuin kaupan valmismoskat, eläinkaupoista saa hyviä, mutta kalliita.

      50 euroa kuussa kissanruokaan ja loput omaan käyttöön.

    • ateteeminen kuoppa

      Itse olen pienipalkkaisella alalla vaikka akateeminen ala onkin. Käteen jää 380 ruokaan ja muihin ostoksiin vuokran, ja kiinteiden kuukausilaskujen jälkeen - näin olen pärjännyt jo 14 vuotta. Kyllä tuo summa kuulostaa taivaalliselta minun näkökulmastani. Mutta en olekaan mikään homoshoppaaja....

      Voisikohan noita aiempia himoshoppauksia myydä mahdollisesti huutonetissä, kirppareilla tai vaikkapa pihakirpparilla. ???
      Tai pidä kavereiden kanssa muoti-ilta, jossa tarjoat jotain pikkuruokaa ja kukin kaveri voi tuoda omia kavereitaan mukaan (sekä vaatteita) ja pitäkää yhteiset muotimyyjäiset.
      Katso mitä turhia kuluja teillä on - ja karsi niitä. Esim. tarkista vakuutusmaksut, lehden tilaukset, puhelin ja nettisopimukset tms. niistäkin kertyy yllättävää säästöä kuukausittain.

      • ei hyvältä kuulosta

        Haloo 14 vuotta "elämää" tuolla kaavalla. Moni mielummin ihan lopettaa koko elämisen kun jatkaa tuollaista tyhjänpäiväistä.

        Jotku kuten sinä haluaa elää pitkään tasaista elämää ja kuolla vanhuuteen mutta toiset eivät.

        Ja muuten saatat olla niitä jotka koko elämänsä ajan luulevat valmistuvansa jotain tarkoitusta varten. Tai sitten et ole mutta sellaisiakin uunoja on.


    • rahantekoon

      Hankkikaa äkkiä sopimus jonkun tuotantoyhtiön kanssa tosiTV-sarjasta, jossa kulutuskiukussa oleva pariskunta joutuu kuukauden nuukailukuurille. Motivaationne nuukailuun kssvaa kummasti, kun tiedossa on muhkeat sopparipalkkiot.

    • 2hlöä käyttis 100e k

      Selkeät ohjeet...
      tässä:

      Kissalle; Markettien halvin kissanhiekka ja kuivanaksuja - myös teidän ruuistanne jää kissallekkin jotain kelpaavaa.

      Kulttuuri viihde harrastus vapaa-aika; Paikkakuntanne ilmaistapahtumat näyttelyt, kirjaston anti (kirjat, lehdet, dvd:t), ulkoilu, piknik-retket, ystävien kanssa nyyttärit, ystävien kanssa yhteiset ruuanlaitto-bileet, teema-illat kotona (naamiaiset, kirja-arvostelut, pelit, jne.)

      Kauneus terveys: Kaikki purkkien jämät loppuun asti käyttäkää, ilmaisnäytteet hankkikaa (netti, kaupat), terveyteen vain välttämätön

      Vaatteet: ei tarvitse joka kuukausi ostaa - ajanviettoon sopii myös kirpparien koluaminen (himoshoppaajalle oiva paikka - kunhan käyttöraha on minimaalinen ja suoraa käteisenä)

      Ruoka; 200e kk riittää kahdelle - suunnitelkaa ruokalista, ostakaa kuiva-aineet isoissa pakkauskoossa (riittää pitkälle), kauppojen ale-tarjoukset ja päiväntarjoukset hyödyntäkää. Myös kävelyreissuina eri kaupoista hakekaa tietyt tarjoustuotteet (tämähän sopii jo ajanviettoon ja jopa pienen kilpailun voitte ottaa; kumpi löytää paremmat säästökohteet).

      Kaikki jäljelle jäävä jää säästöön.

      Helppoa kun hieman ajattelee ja miettii.

    • Kato näin

      Okei eli ensin laitatte kakkosen muistiin ja jaatte sen viidellä, sen jälkeen lisäätte kolme seiskaa ja nelosen josta vähennätte sen loppusumman. Tuolla kaavalla kulut vähenee neljä prosenttia minuutissa.

    • pippurin maistaja

      Kissa pois ja oikeat valinnat ruokakaupassa, tarjouksia vertaillen.
      Ravintolan voitte unohtaa. Näin selviää

    • ffdsafäere434

      Tämä taitaa olla joku testimielessä heitetty juttu taas.

    • urth

      Pystyy, jos viittii vaan käyttää järjellisesti sitä rahaa, ITSEKURIA!!! Eli käyttäkää sitä maalaisjärkeä.

    • PZ

      No jos vaikka lähetään järjellä liikkeelle, niin itse olen opiskelija. Kuukaudessa saan opintotukea ja asumistukea yhteensä 415€, josta pitäisi maksaa vuokra 250€ ja puhelinlasku 19,90€. Pitäisi ostaa hsl lipuke 22€. minulle jää kuukaudessa rahaa hieman reilut 100€ ja sillä pitäisi ostaa ruokaa ja sillointällöin ehkä hieman pitää hauskaakin. Vanhempien lompakolle en ole mennyt 16 ikävuoden täyttymisen jälkeen. 500€ pärjää helposti kuukauden ja vaikka toisen peräänkin. Halpaa ruokaa ja kotona viihdykettä. Helppoa!

    • Köyhänä syntynyt

      jätät pois shoppailut kuukaudeksi, ostat vain ruokaa ja tarpeellisen kuten shamppoot,kissan ruuat jne.Kulttuuri yms ei todellakaan kuulu hengissä pysymiseen...me pärjätään tolla rahalla vuodesta toiseen.välillä jää kahteen pekkaan ku 100e/kk rahaa pakollisten laskujen ja vuokran jälkeen ja silläkin elää.

      • te laiskat ja säikyt

        Mikä järki tuossa hengissä pysymis kulttuurissa sitten mahtaa olla? Ainoastaan työkyvytön tai muuten sairas ihminen ei pysty olemaan muuta kuin köyhä.

        Normaalilla terveellä sopivan ikäisellä ihmisellä on oikeus vaatia parempaa, jos ei auta niin vaadi uudestaan, ja silti jos ei auta niin uudestaan, jne jne...

        Ties missä pelossa nekin ihmiset elää jotka on alistettu kaikista edellytyksistään huolimatta elämään köyhänä selviytyjänä.


    • riittää!

      Meillä 4 henkinen perhe, kuukaudessa jää ehkä sen 250-400e laskujen jälkeen...
      Meil myös kissa ja koira..
      Viel ei olla kuoltu nälkään, mutta on tingitty vaatteiden ym. ostamisesta, ostetaan vain pakolliset...

    • jaa....,,.

      Jos on velaton nuoripari, niin hyvinkin, kun syö pari päivää maksalaatikkoa. Itse en suuttuisi muusta., kuin ehkä korkeintaan siitä, että jos kyseessä olisi tukielättipariskunta, jossa akka yhteiskunnan tuilla ja ukko "mukavarakas" ja velkaa n. 5000000. Siinä ei enää paljoa mikään kuukauden 500:n euron kuuri auttaisi, eikä edes yhteiskunnan maksimityöttömyys- ja kotihoidontuet, vaikka sellaisia paskaläöjiä erityisisesti hyysätään tässä maassa...kun ainahan kaikkien sikojen pitää yhteiskunnassa saada ökyillä ilman rahaa.

      Kerron, että mä söin eilen pelkkää kaurapuuroa suolalla ja voilla ja lisäksi maapahkinöitä ja voita ja jouduin säännöstelemään jopa wc- paperini määrää, jotta pystyisin maksamaan lainasummani pankille - ja en ole mikään sika tai luottotiedot menettänyt tai muu k*päpää tai urpo suurivelkaantunut, vaan normaali ihminen, joka osaa säännöstellä rahankäyttönsä siten, ettei tule liikaa velkaa. Asun vuokra-asunnossa ja varmaan aloittaneen kertoman perusteella aloittaneenkin kertoman perhe asunnee ja eihän ole kyse siitä, että nimetön aloitttaja- provokaattori odottaa yhteiskuntaa maksamaan ökyelämän? Omasta puolestani en haluasi maksaa senttiäkään toimeentulotukea tai työmarkkinatukia, kosken itse koskaan sellaisia(kaan) ole vastikeetta tai ainakaan täysimääräisinä saanut ( enkä hakenutkaan pitkiin aikoihin, ksokei minulle ainakaan tulottomana sellaisia myönnetä).

      En muista, millpoin olisin ostanut laukun viimeksi... No Espritin 40:n euron laukun ehkä vuonna 2005. Tästä järjestäni kiitän luojaani.

      Mut jos toi nimetön avaus on herjaamista, siitä ei voi syyllistää minua, joka en tiedä kestä puhutaan tai että mistä puhutaan.

      • vaikka oletkin provo

        Jos tosiaan on 5 miljoonaa velkaa niin parempi sekin kun ei mitään velkaa.

        Monet vain sinnittelevät koko elämänsä kiltisti hissutelleen ja lopulta kuolevat umpi seniilinä vanhainkodissa.

        Ja samalla voisin kysyä pitääkö maapallon myös säilyä näiden ympäristö pellejen neuvojen avulla vielä noin miljoona vuotta että sinun lapsen lapsen lapsen lapsen x 1000 lapsesi saa myöskin hissutella ja pitää maapallon hengissä toiset miljoona vuotta omille lapsen lapsen uunoilleen?


      • jaa...,,.
        vaikka oletkin provo kirjoitti:

        Jos tosiaan on 5 miljoonaa velkaa niin parempi sekin kun ei mitään velkaa.

        Monet vain sinnittelevät koko elämänsä kiltisti hissutelleen ja lopulta kuolevat umpi seniilinä vanhainkodissa.

        Ja samalla voisin kysyä pitääkö maapallon myös säilyä näiden ympäristö pellejen neuvojen avulla vielä noin miljoona vuotta että sinun lapsen lapsen lapsen lapsen x 1000 lapsesi saa myöskin hissutella ja pitää maapallon hengissä toiset miljoona vuotta omille lapsen lapsen uunoilleen?

        Sosiaalisesti munattomat "nettiosaajat" tuntuu ajattevan, että ei se mitään , vaikka muka talousasioistakin anonyymia keskustelua. Itse en ikinä pystyisi ajattelemaan siten, enkä tiedä ketä sä nimetön aloittaja herjaat tai solvaat - sä nimetön, mutta jos viittaatte ja vääristelette runnkkareiden nimettömin karvamunien väääristelynhalulla tällä saastapalstalla viattomiin tietämättömiin yksityiskansalaisiin, te nimetömät olette lainsäädännössä tilivelvollisia, koska haluaisitkos vaikka sinä nimetön tulla jonkun juntin anonyymiin kirjoitukseen esittämään tulkinnan tällä palstalla ja sen jälkeen siksi olla henkilö, kun et ole henkilönä esittäytynyt netissä koskaan tai olla ylipäätään henkilö netissä, vaikket ole ( minä esim. en ole ja en ole sellainen toimija)???

        Mun logiikalla esim. 200 000 euron omakotitalo maksetaan n. kahdenkymmenen vuoden säännöllisellä verronmaksulla ( tyyliin 2000- 3000 tuloilla kaksikymmmentä vuotta) ja sellaisia rehtejä ei ole syytä syyttää SAUOMALAISTEN r*nkkareiden toiminnasta, tai velallisten p*skapäiden toiminnasta, missä tyyliin joku 0- tuloperhe ottaa jonkun 5000000 euron lainan pankista ökytaloon - normaalijärkiset ja mun tuntemat ei ota sellaisia lainoja.

        Itselläni on sen verran velkaa,että sen työllä maksan ja tosi vähän. Itseasiassa jo huomenna jos haluaisin, koko mun 20 000 euron opintolaina olisi maksettu, mutta haluan maksaa sen itse ja työllä loppuun - kahdessakymmenessä vuodessa. Itse en ymmärrä,miksi joku rääkyvä kakara heti pitää raahata omakotitaloon tai perheeellä olla auto tai muuta, jos siihen ei ole varaa - toki tulotasosta riippuu se. Itsellä ei koskaan ole ollut varaa ajokorttiin ja en ostaisi omakotitaloa ilman 100000 pääomaa koskaan, enkä yhtäkäään osta /ole ostanut. Oma perintöni on ehkä miljoona ja saan sen jos saan, mutta ainakaan en ole yhteiskuntaa koskaan väärinkäyttänyt ja yhteiskunnan runkkarit saa siitäkin vähästä veroissa kuitenkin kuusikymmentä prosenttia, joten teillä semijunteilla ei ole senttiäkään varaa valittaa siitä, että jos joku mun kunnan kova veronmaksaja on teille sioille hankkinut ne toimeentulotukenne, jotka olette kiusanneet vaikka minua!


      • vaikka oletkin provo
        jaa...,,. kirjoitti:

        Sosiaalisesti munattomat "nettiosaajat" tuntuu ajattevan, että ei se mitään , vaikka muka talousasioistakin anonyymia keskustelua. Itse en ikinä pystyisi ajattelemaan siten, enkä tiedä ketä sä nimetön aloittaja herjaat tai solvaat - sä nimetön, mutta jos viittaatte ja vääristelette runnkkareiden nimettömin karvamunien väääristelynhalulla tällä saastapalstalla viattomiin tietämättömiin yksityiskansalaisiin, te nimetömät olette lainsäädännössä tilivelvollisia, koska haluaisitkos vaikka sinä nimetön tulla jonkun juntin anonyymiin kirjoitukseen esittämään tulkinnan tällä palstalla ja sen jälkeen siksi olla henkilö, kun et ole henkilönä esittäytynyt netissä koskaan tai olla ylipäätään henkilö netissä, vaikket ole ( minä esim. en ole ja en ole sellainen toimija)???

        Mun logiikalla esim. 200 000 euron omakotitalo maksetaan n. kahdenkymmenen vuoden säännöllisellä verronmaksulla ( tyyliin 2000- 3000 tuloilla kaksikymmmentä vuotta) ja sellaisia rehtejä ei ole syytä syyttää SAUOMALAISTEN r*nkkareiden toiminnasta, tai velallisten p*skapäiden toiminnasta, missä tyyliin joku 0- tuloperhe ottaa jonkun 5000000 euron lainan pankista ökytaloon - normaalijärkiset ja mun tuntemat ei ota sellaisia lainoja.

        Itselläni on sen verran velkaa,että sen työllä maksan ja tosi vähän. Itseasiassa jo huomenna jos haluaisin, koko mun 20 000 euron opintolaina olisi maksettu, mutta haluan maksaa sen itse ja työllä loppuun - kahdessakymmenessä vuodessa. Itse en ymmärrä,miksi joku rääkyvä kakara heti pitää raahata omakotitaloon tai perheeellä olla auto tai muuta, jos siihen ei ole varaa - toki tulotasosta riippuu se. Itsellä ei koskaan ole ollut varaa ajokorttiin ja en ostaisi omakotitaloa ilman 100000 pääomaa koskaan, enkä yhtäkäään osta /ole ostanut. Oma perintöni on ehkä miljoona ja saan sen jos saan, mutta ainakaan en ole yhteiskuntaa koskaan väärinkäyttänyt ja yhteiskunnan runkkarit saa siitäkin vähästä veroissa kuitenkin kuusikymmentä prosenttia, joten teillä semijunteilla ei ole senttiäkään varaa valittaa siitä, että jos joku mun kunnan kova veronmaksaja on teille sioille hankkinut ne toimeentulotukenne, jotka olette kiusanneet vaikka minua!

        En ole sosiaalisesti enkä fyysisestikään munaton ja muutenkin nuo alapää jutut eivät liity tähän aiheeseen.

        Sama sekava tyylisi jatkuu provo viesteissäsi ja se on hyvin tunnistettavaa. Vaikka oletkin provo haluaisin kuitenkin huomauttaa yhden tekstisi epäkohdan.

        " joku 0- tuloperhe ottaa jonkun 5000000 euron lainan pankista ökytaloon - normaalijärkiset ja mun tuntemat ei ota sellaisia lainoja."

        Jos 0-tuloperhe saisi 5 miljoonan euron lainan (mitä se kyllä ei saa) niin millä normaali mittarilla sinun tuntemat sen luokittelevat tyhmäksi?

        Se on ihan virallista lottovoittoa vastaava summa rahaa ja jos sen saisi noin helposti niin tyhmä on se joka sitä ei ota.

        Luulet että sinulla on hienot arvot ja moraalia mutta taidat olla vain hölmö.


      • 8+2

        Suola on aivan turha hyödyke. Älä tuhlaa rahojasi suolaan. Epäterveellistä ja turhaa.


    • kotikissa vm78

      Meidän 4hlön perheellä on viime vuodet jäänyt aina aina tuo sama 500€ kuussa käteen sen jälkeen, kun on lyhennetty asuntolaina, maksettu vastikkeet ja muut laskut. Rahan on siis riitettävä ruokaan, auton polttoaineeseen, vaatteisiin ja lääkekuluihin, joita meidän perheessämme on jonkin verran. Ja tämä raha oikeasti on riittänyt. Kasvaville lapsille on pakko ostaa uusia vaatteita, itselle ei. Paras säästövinkki meidän perheessämme on PYSY KOTONA. Toki mekin toisinaan jossain käymmekin, mutta heti kun poistuu kotiympyröistä, kulut kasvavat huimasti. Kun pysyy kotona, tekee ruuan itse jne, niin mihinkäs sitä rahaa kuluisi, paitsi ruokakauppaan kerran viikossa. Ruokakauppaa koskeva maailman paras säästövinkki on tarkka ostoslista, toiseksi paras on se, että milloinkaan ei pidä mennä ruokakauppaan nälkäisenä. Näin välttyy heräteostoksilta. Jos tekee älyttömästi mieli shoppailla, niin sitten ensisijaisesti kirpputorille, toissijaisesti alennusmyynteihin ja vasta erittäin perustellusta syystä ostamaan vaatteita normaalihinnalla.

    • 1-1

      Kaura-Puuroa ja näkkäriä!!!!

    • Tässä neuvoa

      243 euroa kuussa ei kyllä riitä elämiseen kuukautta. Eli kaikki on karsittava ihan minimiin, eli ostakaa koko rahalla vain halpaa ruokaa ja matkarahaa töissä käyntiinne. Kissallekin koittaa nähtävästi laihis.

      Ruuan osuus on varmaan se 150 euroa per pää, joten jaa se vaikka 30 päivällä. Eli 5 euroa päiväksi rahaa ruokaan.

    • !!!

      SYÖ VÄHEMMÄN

    • FYLOIH

      VOI EI!!!

    • vinkit:

      Katsokaa vähemmän telkkaria, käykää vessahädässä vaikkapa ulkona tekemään asiaa...( turhaa vettä vaan WC:stä. )
      Syökää 3 kertaa päivässä.
      Kissalle 2 kertaa ruokaa päivässä.
      Ei ravintoloita eikä vaatekauppoja.
      Käyttäkää mahdollisimman vähemmän sähköä vaikkapa ruoan valmistuksessa.
      Käykää suihkussa kerran viikossa.
      Käyttäkää mahdollisimman vähän vettä.
      Käykää vaikkapa ystävien luona. Tai älkää lähtekö minnekkään autolla. Turhaa bensaa.
      Ostakaa halpaa ruokaa itsellenne ja kissallenne

      Toivottavasti nämä vinkit auttavat = )

    • Onnellinen.

      Onneksi minun naiseni ei ole tyhjäpäinen himoshoppaaja.

      Tai eihän se mitään onnea ole, enhän minä sellaista puolisokseni edes huolisi.
      Kaippa vakka sitten valitsee kantensa kun teilläkin kaksi pönttöä on lyöttäytyneet kimppaan.

    • Turhaa kyselyä!

      Älä kysele!

    • älpykkä.

      Ensimmäisenä ottaisin yhteyttä noihin laskujen lähettäjiin ja pyytää siirtämään eräpäivää seuraavaan kuukauteen, jos mahdollista. Kauneutta olet varmasti kerännyt jo entisestään tarpeeksi, joten jätä se väliin kunhan pesuaineita hankit ja muut perusjutut. Harrastukseksi valikoituu kävely, juoksu, ehkä pyöräily ja muu mihin teillä on jo kenties välineet ja kausikortit ym. olemassa. Ruoan suhteen eläisin tarpeen mukaan, terveellisesti ja itse ruoat tehden. Siis ravintola ois enskuun heiniä. Kissalle pitää olla ne normaalit, tottakai. Jos kuukauden joutuu elämään suu säkkiä myöten oikein perusteellisesti, tuntuu vähän oudolta että teillä ei olisi säästöjä joita voisi tarpeen tullen hyödyntää ja siinä joutuu jättämään säästöt myös myöhemmäksi. Tottakai? Jos nyt otatte lunkimmin noiden himoshoppailujen suhteen, se ei ole mikään erityisnaisellinen piirre eikä kovin imartelevakaan. Mies voi toki kunnostaa autoa mutta elokuvat kenties myös pitää siirtää myöhemmäksi. Miksi kaikki heti juuri nyt, hidastakaa vähän tahtia hetkeksi niin enskuussa ei tee enää tiukkaakaan. Yleensäkin kannattais miettiä vähän kestävämpää talouskehitystä parisuhteessa, ettette kovin usein joudu "kuurille"!

    • koyha.........

      380 e per henkilo on perusosa, jolla pitaa parjata

    • Oe voe

      Meillä elää joka kuukausi kaksi henkeä noin 700 eurolla. Ja tällä maksetaan laskut, ruuat, bensat ja ihan kaikki. Eipä jää rahaa juurikaan ulkona syömiseen tai muihin hienouksiin mutta pääasia on se että laskut saa maksettua. Että kyllä nyt 500 eurolla (jos tosiaan sillä ei laskujakaan tarvitse maksaa) elää kuka tahansa. Ylimääräiset kulut vaan pois. Kyllä sitä nyt yhden kuukauden pärjää ilman uusia kenkiä ja vaatteita jos niitä kumminkin ostaa vuoden kaikkina muina kuukausina.

    • köyhät korvesta

      Hyvin helposti koska me elämme JOKA KUUKAUSI NOIN sossulaisena ei voi kun istua kopissa ja syödä ja kattoo telkkaria !!!

    • valtteri

      mun idea:
      1. karsi pois kaikki ulkona syönnit ym.
      2 osta lidlin aleruokia
      3 jos olet tai miehesi on tehtaalla töissä suosittele tekemään mm juhannuksena töitä kysy isommilta lähellä olevilta ruokakaupoilta/varastoilta olisiko siellä töitä esim siivousta.
      4 hae kaljaa virosta ja myy sitä kovemalla hinnalla esim tutuille.
      5 pistä kaikki turha myyntiin huuto.nettiin ja tori.fi hin
      6 jos teille tulee netti katkokaa operaattirin kautta se älkää soitelko
      7 käyttäkää konetta kirjastossa
      8älkää ajako autoa tai käytä julkisia
      9käyttäkää mahdollisimman vähän vettä ja sähköä
      10 hakekaa pelastus armeijan ruokakassi molemmat
      11 kissa saa syödä vaikka hiiriä
      12 jos asutte vuokralla ja vedestä/sähköstä maksetaan per asukas sanokaa että huoneistossa asuu vain yksi.
      13 jos olette ostanut jotakin vähän kalliimpaa lähiaikoina palauttakaa se myymälään.
      14 kyläilkää lähellä asuvilla ystävillä
      15kerätkää pulloja

      näin mä teen ja elän 100€ kuukaudessa asun veljeni kanssa tampereella opiskelia yksiössä.

      • Muistissakin

        Olisi aina terveellistä välillä kerrata faktaa tietoa Suomen historiasta n.1800-luvun puolivälistä - sen aikaisesta elämästä, kun halla vei sadon ja nälkä laittoi ihmiset pohjoisesta suunnistamaan etelää kohti ruuanhakuun. Pohjois-Pirkanmaalta Seitsemisen vuorilta kerrotaan sinne tuupertuneista ihmisistä, jotka tulivat pohjoisempaa suuressa toivossa ja kohtasivat ns. Pikku-Lapin Seitsemisessä. Kerrotaan kaikenlaisia kauheuksia syömisestä, jolloin aiemmin tässä mainitun kissan syönti on vähäistä niiden rinnalla. Hovimäki-sarjassa on väläytys noistakin ajoista.

        Toki voi tulla sieltä sata vuotta eteenpäin ja vaikkapa vain 1940-luvulla syntynyttä ikäluokkaa haastatella kokonaisuudessaan. Miltä todellinen pula-aika tuntuu ja miten siitä selviää. Itsekin kuulun siihen ryhmään.

        Leikkiä ei tällaisilla avauksilla saisi ja jos on tosissaan, niin oppia löytyy vaikka paastosta.


      • Muistissakin

        Olisi aina terveellistä välillä kerrata faktaa tietoa Suomen historiasta n.1800-luvun puolivälistä - sen aikaisesta elämästä, kun halla vei sadon ja nälkä laittoi ihmiset pohjoisesta suunnistamaan etelää kohti ruuanhakuun. Pohjois-Pirkanmaalta Seitsemisen vuorilta kerrotaan sinne tuupertuneista ihmisistä, jotka tulivat pohjoisempaa suuressa toivossa ja kohtasivat ns. Pikku-Lapin Seitsemisessä. Kerrotaan kaikenlaisia kauheuksia syömisestä, jolloin aiemmin tässä mainitun kissan syönti on vähäistä niiden rinnalla. Hovimäki-sarjassa on väläytys noistakin ajoista.

        Toki voi tulla sieltä sata vuotta eteenpäin ja vaikkapa vain 1940-luvulla syntynyttä ikäluokkaa haastatella kokonaisuudessaan. Miltä todellinen pula-aika tuntuu ja miten siitä selviää. Itsekin kuulun siihen ryhmään.

        Leikkiä ei tällaisilla avauksilla saisi ja jos on tosissaan, niin oppia löytyy vaikka paastosta.


    • 4+14

      Ensin ostat ruuat kissalle kuukaudeksi, se on syytön tähän tilanteeseen, ja kuka eläimen hankkii, siitä ja sen hyvinvoinnista myös huolehtii. Sitten katsot, mitä jää. Jääneen rahan jaat neljällä, ja saat tulokseksi sen, millä rahalla voit ostaa viikon ruuat.
      Kauneus&terveys: käytät aikaisemmin shoppailemiasi tuotteita. Kenenkään normaalin ihmisen ei tarvitse joka kuukaudi ostella välttämättömiä tuotteita.
      Harrastus&vapaa-aika: säästyneen vapaa-ajan siivoat komeroita, komeroista löytämäsi turhat tuotteet myyt esim. Huuto.netissä tai Tori.fissä.
      Kultturi&viihde: telsusta tulee viihdettä ja kulttuuria telsulupamaksun hinnalla.
      Säästöön: ??? Mihin sä säästät??? Nyt on just se hetki, kun haet sieltä säästöstä rahaa ELÄMISEEN. Kenelle ja mihin tarpeeseen sä säästätä???
      Minäkin rakastan shoppailua, kenkiä, vaatteita, laukkuja ja kynsilakkoja. Himoista huolimatta on pidettävä joku tolkku shoppaamisessa ja ostella vain silloin, kun on rahaa. Nyt ilmeisimmin sulla EI OLE rahaa, joten et osta, koska ei ole rahaa. Pitääkö vääntää rautalangasta???
      Kauppojen alelaarit ja -hyllyt auttaa kummasti pärjäämään kuukauden alle 500 eurolla.

    • Kokeilkaa!

      Viettäkään mahdollisimman paljon aikaa nukkuen ja muutenkin sängyssä peitto korvilla, niin kuluu vähän energiaa eikä kulu rahaa ruokaankaan niin paljoa.
      Syökää halvinta leipää, vettä hanasta ja ruokaöljystä saatte energiaa sen verran että pysyy nälkä loitolla.

    • wefwef___

      Kissanliha on hyvää. Nassutan ja mussutan kaikenlaista lihaa.
      Tärkeintä on, että minä saan lihoa rauhassa ja että pilini kutistuu.

      RÖHHÖH! AAA! EUEU!
      Terveisin Timo Soini.

    • ewrhfjö

      Ostakaa mustaa kenkälankkia ja vetäkää sitä naamaan. Siten vain sosuun niin taivas repeää. Voit unohtaa laskut ja töihin menon.

    • Nau

      Ei hätää, syökää se kissa.

    • ei muutakun

      rupet kauppaamaan pimppiä johan rupesi satasia satamaan

    • toimeentulotuella

      Kissanhiekassa säästää, kun laittaa sen vessan pohjalle sanomalehden ja siihen päälle vielä repii sanomalehdestä silppua. Se pitää sitten vaihtaa, kun kissa on käynyt.

      Säästän luukusta tulevat ilmaissanomalehdet ja otan marketin standeistä niitä lisää. Välillä ostan kyllä hiekkaakin, mutta tiukkoina aikoina säästän näinkin.

    • säästöä vessassa

      Kun normaali ihminen pyyhki persettään vessassa, hän käyttää tietysti useita papereita niin kauan että paperissa ei enää näy ulostetta. Ehkä toiset pelkästään laskevat pyyhkimiskerrat ilman tarkistusta. Joka tapauksessa tuo on se normaali tapa miten ihmiset vessassa pyyhkivät ulosteensa niin sanotun "kakkoshädän" jälkeen. Tietysti on myös olemassa paperiton vaihtoehto jossa voit yksinkertaisesti peseytyä ja mennä vaikka kokonaan suihkuun ulostuksen jälkeen, jos et maksa itse vedestä niin sillä keinolla voit säästää.

      Mutta kaikesta huolimatta on myös olemassa vaihtoehtoinen tapa käyttää vessapaperia. Sen sijaan että käyttäisit paperia pyyhkimiseen, voit ottaa vain yhden normaalin pyyhkimiskerran verran paperia ja yksinkertaisesti sijoittaa sen peräaukon alueelle ja jättää sen sinne pelkästään suojaamaan housujasi likaantumiselta ja sen enempää paperia et tarvi.

      Tuolla keinolla säästät aikaa ja paperia ja vaikka itse ainakaan en tuota todellakaan tee niin en silti paheksu jos tuollaista kuitenkin tehdään.

      Ehkä jotkin ihmiset tulevat toimeen muutenkin vain yhdellä pyyhkimisellä ja olen siihen kyllä itsekkin pystynyt aina joskus. Totuus on kuitenkin se että sellainen on harvinaista ja riippuu täysin syödystä ruuasta miten vähäisellä pyyhkimisellä pääset. Normaaliin monipuoliseen ruokavalioon sisältyy vaihtelevia ruokia ja vaikka millaisesta ihmisestä olisi kyse niin ennemmin tai myöhemmin hänenkin ulosteen koostumus vaatii huomattavasti useampia pyyhkimiskertoja kun vain yhden.

      • huljuttelija

        Pyyhkiminen on länsimainen tapa ja myytti. Suurin osa maailman ihmisistä huljuttaa kädellä ja vedellä kakat pois. Siksihän monissa maissa pahinta mitä voi olla on menettää vasen käsi, sillä kun puhdistetaan takamus ja oikealla ruokaillaan. Mutta jos järjellä ajatellaan, niin eihän se paperi siitä mihinkään niitä bakteereita vie, pahimmat paskat vaan. Puhtaampaa saa vedellä. Eräs hippikaverini puolisonsa kanssa käytti kotonaan pelkkää vesiletkua ja pyyhettä vessapaperin sijaan.


      • säästöä vessassa
        huljuttelija kirjoitti:

        Pyyhkiminen on länsimainen tapa ja myytti. Suurin osa maailman ihmisistä huljuttaa kädellä ja vedellä kakat pois. Siksihän monissa maissa pahinta mitä voi olla on menettää vasen käsi, sillä kun puhdistetaan takamus ja oikealla ruokaillaan. Mutta jos järjellä ajatellaan, niin eihän se paperi siitä mihinkään niitä bakteereita vie, pahimmat paskat vaan. Puhtaampaa saa vedellä. Eräs hippikaverini puolisonsa kanssa käytti kotonaan pelkkää vesiletkua ja pyyhettä vessapaperin sijaan.

        En ole koskaan tehnyt tuota huljuttelua mutta olen kyllä käsitellyt ulostetta paljain käsin ja nimenomaan omaani. Muistaakseni suurin ongelma ulostetta käsitellessä oli juurikin se vahva haju joka tarttuu todella lujasti käsiin toisin kuin esim ruoka tahrojen, mullan ja muiden arkipäiväisten likojen hajut jotka lähtevät helpossakin käsien pesussa jopa ilman saippuaa.

        Tietystihän saippua on juuri sitä varten mutta poistaako se hajun täysin ja kuinka kaun sitä saa jynssäillä.

        Kuten itsekkin kerroit että vasemmalla puhdistetaan takapuolen ulostukset ja oikealla syödään ruokaa. Tulee mieleen että ehkä sitä hajua silti helposti jää pyyhkivään käteen jos kerta tuollainen nyrkkisääntö on olemassa sen sijaan että koko pyyhkimiskäsi asiaan ei olisi lainkaan kiinnitetty huomiota.


    • dfkfkgkfd

      Toihan riippuu ihan tottumuksista. 500e riittää mainiosti, etenkin kun muut laskut on jo hoidettu. Makaroonia, kaurapuuroa ja riisiä vaan koko kuukausi niin jää rahaa vielä käteenkin. Mutta toisaalta jos siihen peruselämiseen kuuluu limusiiniajelut, 1000e baari-illat kokaiinin kera, janojuomaksi korkeintaan huokea 100e shampanja, niin sitten voi olla ettei tuo 500e riitä edes teidän wc-paperiin...

    • elukka

      Ihminen pärjää n.2 viikkoa pelkällä vedellä..pitäkää vaan huoli että kissa saapi ruokaa..makaroni ei paljoa maksa..olen pärjännyt sen avulla ja hernesopalla vähemmälläkin..tarjouksista saa edullisesti mm.leipää..

    • Degrowth

      Pystyykö 500€ elämään kuukauden?

      Voisiko joku järjestellä luvut niin,että ne olisivat järkevästi?

      Nyt laitammekin sanoja kohtuulliseen järjestykseen.

      Parasta mitä ihmiseksi syntynyt kohtalolleen voi on pyrkiä kaikin tavoin eroon maallisesta maailmasta.Etsimällä sopusointua ja harmoniaa,elämällä hyvinkinkin vaatimattomasti luonnon syvyyttä seuraten saattaa kokea ainutlaatuisia kuunvalaisemia öitä.

      Vaikka ihmiseltä jäisi kultaa niin korkea keko,että sillä voisi pönkitä pohjantähden paikalleen,ei siitä koidu jälkeenjääneille kuin haittaa.

      Erakko ei omista mitään eikä häneltä silti puutu mitään.Sellainen on paras tapa elää.
      Näin kirjoitti Yoshida Kenko v. 1330-1331.

      • olet liian vakava

        Sanoisin että päinvastoin.

        Kaikki tuo sinun arvostamasi on ilmaista ja saavutettavissa ilman mitään yritystä siinä kaiken muun ohella. Saman voi saavuttaa syntymällä villikoiraksi.

        Parasta mitä ihmiseksi syntynyt voi, on pyrkiä nimenomaan kokemaan elämänsä aikana sen kalliin luksuksen mitä aiemmat ihmiset ovat kehittäneet ja pyrkiä nauttimaan siitä ilman että otsa ryppyisenä voivottelee kuinka älytöntä se on.

        Ja lisäksi hyväksymään myös sen että aina olisi parempaakin luksusta mutta täytyy pystyä nauttimaan juuri siitä mitä juuri nyt on.

        Eikä tuota varten tarvitse olla miljardööri mutta tietysti se on terveen ihmisen tavoite edes yrittää joskus tulla sellaiseksi.


      • Degrowth
        olet liian vakava kirjoitti:

        Sanoisin että päinvastoin.

        Kaikki tuo sinun arvostamasi on ilmaista ja saavutettavissa ilman mitään yritystä siinä kaiken muun ohella. Saman voi saavuttaa syntymällä villikoiraksi.

        Parasta mitä ihmiseksi syntynyt voi, on pyrkiä nimenomaan kokemaan elämänsä aikana sen kalliin luksuksen mitä aiemmat ihmiset ovat kehittäneet ja pyrkiä nauttimaan siitä ilman että otsa ryppyisenä voivottelee kuinka älytöntä se on.

        Ja lisäksi hyväksymään myös sen että aina olisi parempaakin luksusta mutta täytyy pystyä nauttimaan juuri siitä mitä juuri nyt on.

        Eikä tuota varten tarvitse olla miljardööri mutta tietysti se on terveen ihmisen tavoite edes yrittää joskus tulla sellaiseksi.

        Sanoisin että päinvastoin.

        Peiliin katsoessa poikkeuksetta purskahdan nauruun.

        Ja öisin toljottelen tähtiin pää kallellaan kuin Mikkosen hevosella.

        Minulla pää kallellaan siksi,kun vasemmassa korvassa on vettä.Mikkosen hevosen pään kallistumisen syytä voin vain vaivoin arvuutella.

        Terveistä tervein oli aikoinaan munkki,jota kutsuttiin Suureksi Paastoojaksi.Elikin reippaasti yli satavuotiaaksi.


      • olet liian vakava
        Degrowth kirjoitti:

        Sanoisin että päinvastoin.

        Peiliin katsoessa poikkeuksetta purskahdan nauruun.

        Ja öisin toljottelen tähtiin pää kallellaan kuin Mikkosen hevosella.

        Minulla pää kallellaan siksi,kun vasemmassa korvassa on vettä.Mikkosen hevosen pään kallistumisen syytä voin vain vaivoin arvuutella.

        Terveistä tervein oli aikoinaan munkki,jota kutsuttiin Suureksi Paastoojaksi.Elikin reippaasti yli satavuotiaaksi.

        Wikipedia selittää tuon degrowthin näin:

        "Degrowth-liike kannattaa tuotannon ja kulutuksen vähentämistä eli talouden kutistamista, koska ylikulutuksen uskotaan aiheuttavan pitkäkestoisia ympäristöongelmia ja sosiaalista epätasa-arvoa jne..."

        Mutta sitä et ainakaan selkeästi kerro oletko sen kannattaja vai sitä vastaan. Mielestäni jätät viestissäsi liikaa mietittävää lukijalle sen sijaan että kertoisit asian yksinkertaisesti.

        Oletan että olet samaa mieltä oman arvomaailmani kanssa.


      • Degrowth
        olet liian vakava kirjoitti:

        Wikipedia selittää tuon degrowthin näin:

        "Degrowth-liike kannattaa tuotannon ja kulutuksen vähentämistä eli talouden kutistamista, koska ylikulutuksen uskotaan aiheuttavan pitkäkestoisia ympäristöongelmia ja sosiaalista epätasa-arvoa jne..."

        Mutta sitä et ainakaan selkeästi kerro oletko sen kannattaja vai sitä vastaan. Mielestäni jätät viestissäsi liikaa mietittävää lukijalle sen sijaan että kertoisit asian yksinkertaisesti.

        Oletan että olet samaa mieltä oman arvomaailmani kanssa.

        Degrowth;-hallitu hidastuminen.

        Hyväksyn kapitalismin.Se on luonut nykyisen sivilisaation,tieteet taiteet,kulttuurin yleensä.

        Mutta nykymenolla Pääoman kyltymätön ahneus jauhaa tuusannuuskaksi hyvinvointiyhteiskuntamme.

        Yksilötaso;-kun ehdollistamme itsemme kulutuksen kautta ja arvioimme kanssakulkijamme omaisuuden,rikkauden määrällä niin samalla menetämme aitoudet,ominaisuutemme.Olemme vain mainostajien luomia möhkäleitä.Shoppailijoita.

        Degrowth;-hallittu hidastuminen antaa ainakin pienen mahdollisuuden.

        Yoshida Kenko kirjassaan Tsurezuregusa;-Asioita jotka kielivät sivistyksen puutteesta:Istua paljon tavaran keskellä.Monta sivellintä mustekiven ympärillä.Monta buddhaveistosta kotikappelissa.Liiaksi kiviä ja kasveja puutarhassa.Paljon lapsia ja lastenlapsia talossa.Vuolassanaisuus muiden parissa.Pitkä hyvien töiden luettelo rukouslippusessa.
        Asioita,jotka eivät vaikuta epämiellyttäviltä vaikka niitä olisi runsain mitoin:Kirjat kirjarattaissa.Roskat rikkatunkiolla.


      • olet liian vakava
        Degrowth kirjoitti:

        Degrowth;-hallitu hidastuminen.

        Hyväksyn kapitalismin.Se on luonut nykyisen sivilisaation,tieteet taiteet,kulttuurin yleensä.

        Mutta nykymenolla Pääoman kyltymätön ahneus jauhaa tuusannuuskaksi hyvinvointiyhteiskuntamme.

        Yksilötaso;-kun ehdollistamme itsemme kulutuksen kautta ja arvioimme kanssakulkijamme omaisuuden,rikkauden määrällä niin samalla menetämme aitoudet,ominaisuutemme.Olemme vain mainostajien luomia möhkäleitä.Shoppailijoita.

        Degrowth;-hallittu hidastuminen antaa ainakin pienen mahdollisuuden.

        Yoshida Kenko kirjassaan Tsurezuregusa;-Asioita jotka kielivät sivistyksen puutteesta:Istua paljon tavaran keskellä.Monta sivellintä mustekiven ympärillä.Monta buddhaveistosta kotikappelissa.Liiaksi kiviä ja kasveja puutarhassa.Paljon lapsia ja lastenlapsia talossa.Vuolassanaisuus muiden parissa.Pitkä hyvien töiden luettelo rukouslippusessa.
        Asioita,jotka eivät vaikuta epämiellyttäviltä vaikka niitä olisi runsain mitoin:Kirjat kirjarattaissa.Roskat rikkatunkiolla.

        Sinun ideologiasi on niin sanottu "kyllä mutta ei"

        Niin minullakin on huonoina hetkinä. Pyrin siihen että se olisi jatkuvasti "kyllä tai ei"

        Eikä Yoshida Kenko, sinä tai viisaat talousnerot tiedä tulevaisuudesta sen enempää kuin mustalaiseukko kristallipalloineen. Vaikka se tulevaisuuden ongelmallinen katastrofi maailma tuntuisi kuinka mahdolliselta niin silti se ei ole millään tavalla todellisuutta.


    • ***ra

      VOI VITTU MINKÄ TEMPUN TEIT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1111111!!!!!!!

    • hkhjkhh----

      kohta 8 vuotta duunissa ja ikinä ei ole ollut edes tuota 500 laskujen jälkeen käytössä. semmoset 300-400 menee kuussa ja sillä saa jo auton bensat,vaatteet,ruuat eikä tarvitse kattoa hintaa juurikaan. jopa baari illatkin. työmaaruokailut ja siis kyseessä i hengen talous. joskus ei ollut kuin 30€ 2 viikolle ja silloin teki jo tiukkaa.

      • Sitä samaa vuodesta 88'

        Raha kyllä hupenee helposti.
        1 hengen taloudella menee helposti 3000 € kuussa asumisen ja laskujen lisäksi. Ei ole autoa nykyisin. Oikeastaan menee aina muutaman satasen tarkkuudella sama määrä kuussa. Ehkä pitäs alkaa kattoman mihin raha menee. Mutta onneksi duunia riittää ja siitä sitä rahaa saa tekemällä enemmän vuoroja.


    • Voi sillä elää: keskittyy harrastuksissa lenkkeilyyn ja televisioon. Ja laittaa ruokaa itse raaka-aineista päivittäin kolmelle. Ei siis mitään pakasteteita tai eineksiä - oli ne sitten tarjouksessa eli ei. 500 riittää kahdelle ihmiselle ja kissalle kuukaudeksi.

    • Vanha mies

      Minä ainakin pystyn elämään 250€ kuussa, olen yksin ja impulssi ostoja ei ole.
      Jättää kaikki "hömpötykset" pois, ostaa vain sitä mitä TODELLA tarvitsee.
      Kuluja voi pienentää monella eri tavalla ja silti elää vatsa täynnä.
      Varsinkin naiset ostavat paljon turhaa kamaa.
      Minä olen mies.

    • perkeleen köyhä

      Kyllä pystyy elämään tuolla summalla, kun jättää kaikki ylimääräisen pois esim( luopuu autosta,elokuvista,vaatteitten ostosta,ravintolassa syömisestä) täytyy heittäytyä pritiiviseksi ,ja elää kun kivikauden ihminen. Huvitteluun riittää kun katsoo ikkunasta ulos ja jos tulee nälkä niin pureksii kynsiä. Täytyy todeta,että ei kannata paljon kyllä sairastaakaan ,niin ja luopukaa kissasta, käytte tutuilla jolla on kissa sitä silittämässä. Kulttuuri harrastuksena voi pitää ilmaislehtien ja mainoksien lukua(se avartaa maailmankatsomusta)

    • työtön rikas sossu pummi

      Tottakai toi summa riittää vai 5 vuotta jos joka kuukaus ei tulis enempää kuin 500e näinhä kaikki työssä olevat ajattelee sossu pummit pääsee niin helpolla senku makaa vaan sohvalla räkii kattoon ei pitäis olla vaikeeta

    • ---------

      Just niin, pohditaan miten pärjää, ja selitetään, sitä ja tätä täytyy olla.
      Totta kai jokainen priorisoisi kun olisi pakko, perustarpeet, ruoka on jokaisella ensimmäinen. Kaikilla ei ole vippipaikkaa.

    • YdinSotaNappula

      2018 Suomessa 500e/kk on aika hyvin. Se on vuokra myöhässä ja sähkö käytävästä ja netti naapurilta mutta menet aamulla töihin!
      Pitäskö käydä leipäjonossa ja ryöstää k-marketti iha pelkän tuomion toivossa.
      Joku voitti just hangossa 90 miljoonaa.
      Ehkä se oli kaikki vaa mun omaa laiskuutta.

    • konstitmonet

      Kun huomaa tuon himon, ensimmäiseksi kaiva tiedot lyhennettävistä veloista, sitten vasta hanki jotain.

    • Aktivoitu_työtön

      500 eurolla kyllä pystyy elämään yhden kuukauden helpostikin. Noin lyhyeksi aikaa jaksaa muttaa tapojaan ja elää pihistelevää elämää. On paljon vaikeampaa elää 6000 eurolla 12 kuukautta.

    • PärjääJosHaluaa

      Vaatteita ja muita asusteita ei tarvitse ostaa joka kuukausi. Jos ostaa kerralla kunnolliset, niitä voi käyttää vaikka 5. vuotta. Ei tarvitse silti olla resupelle. Määrä ei ratkaise vaan laatu. Tyylikkyys ja hyvä maku, yhdistetään laatuun ja hyviin merkkeihin. Huippujuttuja löytää halvalla laadukkailta itsepalvelukirppareilta.

      Me käydään syömässä joka päivä ulkona. Jos valikoi, niin buffet ruokia, edullisia lounastarjouksia jne. Siihen menee n. 20 / päivä kahdelta, ja halvemmallakin voi päästä. Kotiruoka tulee kalliimmaksi, ja kuluttaa lisäksi sähköä ja aikaa.

      Ei tarvitse ostella jatkuvasti meikkejä ja kalliita ihonhoitotuotteita. Tuoksuttomat voiteet ja pesuaineet ovat turvallisia käyttää ja kestävät useamman kuukauden.

      Voi iloita välillä siitä mitä on. Kunnostaa ja pestä ja siivota. Elämässä voi iloita muustakin kuin jatkuvasta shoppailusta varsinkin kesä aikaan.

      Jos on pakko pitää kissaa niin eikö sille voi antaa sen mitä tähteeksi jää tai sitten hakea vaikka ilmaistuokaa jostain svustuspaikasta.

    • tuulanttii

      Mene hoitoon. Himoshoppailu on sairaus.

    • aivanesya

      Kotiruoka tulee halvemmaksi kuin ravintola-ateriat. Jos siis osaa laittaa monipuolista ravintoa. 500 riittää kahdelle jopa 400 riittää, jos sillä ei tarvitse muuta ostaa kuin ruokaa. Kotiruuan pyörittäminen maksaa osapuilleen 50€ viikossa yhdelle hengelle.

    • Anonyymi

      Ei riitä jos ostaa yhtään mitään ylimääräistä ruoan lisäksi

    • Anonyymi

      no ainakin parturissa käyntiä voi miettiä 50 mieheni kävi ennen suomalaisella leikkauttamassa tukkansa 28 euroa
      sitten mentiinkin parturiin jossa tummat nuoret miehet leikkasi mieheni tukan 15 eurolla ja mieheni nuorentui 20 vuotta,ei ajanvarausta tarvinnut olla siellä käydään tästä lähin aina.ei minkäänlaista nyhjäämistä,vaan he tiesivät heti miten tukka tulee leikata siis 13 euron säästö ja aikaakin kului vain 15 minuuttia..

    • Anonyymi

      kyllä pystyy elämään ,jos kelamaksaa vuokran niin tuosta jää 8 euroo päivälle..
      eikun perunoita ostamaanja herkullista jauheliha peruna laatikkoa 2päiväksi seuraavajsi päiväki isokattila makkarakeittoa voi syödä 3 päivää makarooni laatikkoa paljon kerralla näin kuluu viikko eikä pääse nälkä tulemaan kuukaus kuluu äkkiä se on vaan siinä,että kaikki pitää tehdä itse alusta löoppuun ,ja se käy kun vaan perunoita ja muni löytyy plus nää jäuhelihat ja makkarat suolakurkkupurii kilon kokoinen kestää 2 viikkoo,ja herkkua on monen laista jokapäivälle..näin pärjää hyvin siis riisi ja perunat sekä makarooni ja siitä tekemään.

    • Anonyymi

      Riitti 10v sitten mukavaan elämään ja riittää vieläkin. Kunhan ei turhaa elvistele.

      • Anonyymi

        Toki tuon rahan saa menemään tunnissa.


    • Anonyymi

      En osta mitään samat vaatteet 5 vuotta e. Shoppaile e n käy ravintolassa enkä kahvilassa enkä makustella. E. Tupaloi e kä juo alkoholia. E. N syö makeisia e kä pullaa en käy elokuva
      Viss enkä teatterissa käyn uimahallissa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      3460
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2181
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      80
      1630
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe