tiesitkö että eräs paavi lähetti kirjeen viime vuosituhannen puolella muihin maihin. Kirjeen sisältö oli: jumalan nimi tulee poistaa kaikista raamatuista ja sitä ei tule enää käyttää, se korvataan mm. Sanalla herra. Muut maat suostuivat. Sitä ennen nimi Jehova, jahve tai tetragammi JHVH esiintyi raamatuissa ja jopa kirkkojen seinillä. Suomessakin on kirkkoja, joista jumalan nimi, Jehova lyötyy yhä. Joissain se on piilotettu paneleiden taakse. Myös vanhoista raunioista on löydetty jumalan nimi. Myös jotkin esim. Bulgarialaiset nimet tarkoittavat jehovat poikaa tai vastaavaa.
tiesitkö?
16
144
Vastaukset
- totisteita, kiitos
Niin ja sitten vähän tulemaan tarkempaa faktaa, minkä perusteella tällainen väitämä, kiitos.
Siis jotain luotettavampaa kuin Vartiotorni. - avaasilmäsi
[tiesitkö?]
[tiesitkö että eräs paavi]
Tämä tarina on laitettu puskaradioon levitettäväksi. Totta on että noita nimiä on vanhoissakin kirkoissa mutta se ei ole tuon legendan kanssa missään tekemisissä. Nimi on masoreettien käsialaa/keksintöä tetragammista miten ääntä tätä. lausuma-keksintöä on sitten kirjoiteltu eri paikkoihin kuten näihin kirkoihinkin, oletko tutkinut ketkä rakensivatkaan mumm, kirkkoja?
Jos olet utelias totuutta kunnioittava, voit seurata jälkiä minne kaikkeen tuo masoreettien keksintö yltääkään?
Tulet yllättymään mitä aikaisemmin et osannut etkä tietänytkään asioista. - 8556868585
minusta on jotenkin kummallista että jumalalla olisi jotenkin nimi samaan tyyliin kuin vaikka pojalla nimi pekka. alkoisi jumala kutsua itseään yksinäisyydessään ennen ihmisen luomista yht äkkiä jehovaksi.
enemmäkin tuntuisi sille että ihmisillä on ollut tarve nimetä jumala ja yksilöidä sen nimen perusteella että voitaisiin erottua muiden uskontojen jumalista - dgzsdgsg
Mitä väliä sillä on, onko se Jehova, Jumala vai Herra?
- Herra Hakkaraene
HerraJumala, Herra Hakkaerene..! ;D
- srsly
Mikä ihmeen jumala on kiinnostunut siitä millä nimellä ihmiset häntä kutsuvat?
Kuulostaa äärimmäisen pikkumaiselta tyypiltä.- järki hoi!
no jos kerran olet tuota mieltä, niin tykkäisit varmaan jos itseäsi kutsuttaisiin vain: "herraksi siellä nurkassa", isäksi/äidiksi, naiseksi/mieheksi tai jollakin vastaavalla, mutta ei koskaan omalla persoonanimelläsi! Jos mietit vähän, niin kaikki voivat tuntea sinut, sinun persoonanimestäsi. Jos ajattelet vaikka Matti Vanhansta. Siitä nimestä sinulle syntyy mielikuva, millainen henkilö hän on (millaisen kuvan olet hänestä saanut esim. TV: n välityksellä). En ainakaan itse tykkäisi jos minusta sanottaisiin: "se lyhyt tyttö" tai puhuteltaisiin vain tyttönä. Mieti jos samassa huoneessa olisikin 10 tyttöä ja joku yrittäisi vain yleisnimen "tyttö" avulla etsiä juuri minua. Kuinka pöyristyttävä ajatus!!!
- srsly
järki hoi! kirjoitti:
no jos kerran olet tuota mieltä, niin tykkäisit varmaan jos itseäsi kutsuttaisiin vain: "herraksi siellä nurkassa", isäksi/äidiksi, naiseksi/mieheksi tai jollakin vastaavalla, mutta ei koskaan omalla persoonanimelläsi! Jos mietit vähän, niin kaikki voivat tuntea sinut, sinun persoonanimestäsi. Jos ajattelet vaikka Matti Vanhansta. Siitä nimestä sinulle syntyy mielikuva, millainen henkilö hän on (millaisen kuvan olet hänestä saanut esim. TV: n välityksellä). En ainakaan itse tykkäisi jos minusta sanottaisiin: "se lyhyt tyttö" tai puhuteltaisiin vain tyttönä. Mieti jos samassa huoneessa olisikin 10 tyttöä ja joku yrittäisi vain yleisnimen "tyttö" avulla etsiä juuri minua. Kuinka pöyristyttävä ajatus!!!
"En ainakaan itse tykkäisi jos minusta sanottaisiin..."
Luuletko todellakin etteikö jumala olisi tällaisen pikkumaisuuden yläpuolella?
Miksi jumalalle olisi mitenkään oleellista että häntä kutsuttaisiin jollakin personanimellä? Miten se vaikuttaisi mihinkään? Tarkoitatko että jumala on niin piittaamaton ettei kuuntele jos häntä kutsutaan väärällä nimellä?
Eikö mielestäsi jumalaa kiinnostaisi enemmän se miten ihminen kohtelee muita; millaisia asioita yrittää muuttaa maailmassa, jne?
"En ainakaan itse tykkäisi jos minusta sanottaisiin: "se lyhyt tyttö" tai puhuteltaisiin vain tyttönä. Mieti jos samassa huoneessa olisikin 10 tyttöä ja joku yrittäisi vain yleisnimen "tyttö" avulla etsiä juuri minua. "
No nyt ymmärrän, vertaat jumalaa pikkutyttöihin. Ei mikään ihme että kirjoitat noin harhaisesti. - srsly
srsly kirjoitti:
"En ainakaan itse tykkäisi jos minusta sanottaisiin..."
Luuletko todellakin etteikö jumala olisi tällaisen pikkumaisuuden yläpuolella?
Miksi jumalalle olisi mitenkään oleellista että häntä kutsuttaisiin jollakin personanimellä? Miten se vaikuttaisi mihinkään? Tarkoitatko että jumala on niin piittaamaton ettei kuuntele jos häntä kutsutaan väärällä nimellä?
Eikö mielestäsi jumalaa kiinnostaisi enemmän se miten ihminen kohtelee muita; millaisia asioita yrittää muuttaa maailmassa, jne?
"En ainakaan itse tykkäisi jos minusta sanottaisiin: "se lyhyt tyttö" tai puhuteltaisiin vain tyttönä. Mieti jos samassa huoneessa olisikin 10 tyttöä ja joku yrittäisi vain yleisnimen "tyttö" avulla etsiä juuri minua. "
No nyt ymmärrän, vertaat jumalaa pikkutyttöihin. Ei mikään ihme että kirjoitat noin harhaisesti."En ainakaan itse tykkäisi jos minusta sanottaisiin: "se lyhyt tyttö" tai puhuteltaisiin vain tyttönä. Mieti jos samassa huoneessa olisikin 10 tyttöä ja joku yrittäisi vain yleisnimen "tyttö" avulla etsiä juuri minua. "
Pitääkö tästä vertauksesta ymmärtää että jumalia olisi useita, kun yleisnimen avulla ei viesti mene perille?
- Rintti-
>> niin tykkäisit varmaan jos itseäsi kutsuttaisiin vain: "herraksi siellä nurkassa"
Tuollaisesta puhuttelusta loukkaantuvan täytyisi olla äärettömän turhamainen ihminen. Tuskin järjestön todistajissakaan sellaisia on. Kuten varmasti itsekin huomaat, et ole itse keksinyt noita verukkeitasi. Ne ovat hedelmää siitä "hengellisestä ravinnosta", jota järjestö sinulle puputtaa.
>> isäksi/äidiksi
Mintenkäs se Jeesus puhutteli Isäänsä, käski vielä opetuslapsensakin puhutelemaan? Sinulla ei taida onneksi olla omia lapsia.
Kuten varmaan itsekin huomaat, et ole itse keksinyt argumenttejasi - ne ovat "Jehova Jumalan" uskollisen orjan sinulle syöttämiä. Mieti itse tyknäsi, minkä arvoisia ne ovat.
>> Jos mietit vähän, niin kaikki voivat tuntea sinut, sinun persoonanimestäsi.
Mutta, vain jos he tuntevat minut. Nimi on sopimus. Yhtä hyvin minut voisi tunnistaa kussakin yhteydessä tunnetulla liikanimellä tai nimimerkillä. Nimeni tietäminen auttaa, jos haet puhelinnumeriani, osoitettani, tai kysyt minusta joltakin nimeni tietävältä. Riippuu tilanteesta. Jos joku tuntee minut "herrana siellä nurkassa", hän voi kertoa sinulle paljonkin. Voit tuntea minut hyvinkin, vaikka et tiedä nimeäni. Nimeni tietäminen ei ole paljonkaan arvoista, jos se on kaikki se mitä tiedät.
Nimi "Matti Vanhanen" sanoo sulle jotain, vasta jos tiedät ketä sillä nimellä tarkoitetaan. Se voi olla entinen pääministeri - mutta myös joku toinen saman niminen.
Aivan samalla tavalla "Jehova" voi olla Raamatun Jumala, mutta yhä useammin nimellä viitataan siihen epämääräiseen tahoon, jonka seliselitetään jakavan "hengellistä ravintoa" tietyn uskonnollisen lahkon riitaisen johtoryhmän äänestyspäätösten kautta.- järki hoi!
mistä tiedät että olen JT? Entä jos olenkin ihan tavallinen, järkevä ja ajattele ihminen? Ei kaikki jotka vähänkin ajattelee, ole välttämättä todistajia....
- Rintti-
järki hoi! kirjoitti:
mistä tiedät että olen JT? Entä jos olenkin ihan tavallinen, järkevä ja ajattele ihminen? Ei kaikki jotka vähänkin ajattelee, ole välttämättä todistajia....
Mikään ei osoita sinun vähänkään ajatelleen. Toistit vain toisin sanoin moneen kertaan aiemmin esitettyjä seliselityksiä. Etkä usko niihin itsekään - ydinkysymyshän ei ollut, oletko sinä virallisesti jt vai et.
- järki hoi!
Rintti- kirjoitti:
Mikään ei osoita sinun vähänkään ajatelleen. Toistit vain toisin sanoin moneen kertaan aiemmin esitettyjä seliselityksiä. Etkä usko niihin itsekään - ydinkysymyshän ei ollut, oletko sinä virallisesti jt vai et.
kun sitä menettää rakkaansa :( alkaa miettiä, mikä onkaan elämän tarkotus ja väistämättä ajattelee että onko jumalaa olemassa ja jos on, kuka jumala on.........
- Sana voima.
järki hoi! kirjoitti:
kun sitä menettää rakkaansa :( alkaa miettiä, mikä onkaan elämän tarkotus ja väistämättä ajattelee että onko jumalaa olemassa ja jos on, kuka jumala on.........
Riippuu kuka on TÄRKEYS JÄRJESTYKSESSÄ RAKAS?Ihminen on kuolevainen.Ymmärrän kyllä jos olet jonkun rakkaan ihmisen menettänyt.Se on raastavaa ja kysymyksiä väistämättä tulee.Job menetti aivan kaiken.Hän kyllä puhui Jumalaa ns.'vastaan' ja teki paljon kysymyksiä.Silti hän ei tehnyt syntiä sanoillaan ja sai rakkaansa takaisin.Jobin kirja on hyväksi lukea niille joilla on vaikeaa.Otan osaa suruusi,jos olet rakkaasi menettänyt,ja ymmärrän sinua.:(Jumalan siunausta.
- Käännös
Yli miljardilla islaminuskoisella on yksi jumala - Allah.
Jumala, nimi, vai... kolminaisuus?
"Allah-sana jätetään usein kääntämättä kun sillä viitataan islamin käsitykseen jumalasta. Tämä voi johtua siitä, että islaminuskoisilla luullaan olevan oma Jumala, jonka nimi olisi Allahlähde?. Jotkut taas haluavat korostaa Allah-sanan käytöllä sitä, että islaminuskoiset eivät ajattele Jumalasta aivan samoin kuin kristityt. Valtaosa kristityista suuntauksista noudattaa jumalakäsityksessä kolminaisuusoppia.
Arabian kielen Allah-sana voidaan kääntää suoraan Jumala-sanaksi, koska Allah ei ole erisnimi. Arabian kielessä Allah-sanaa käytetään aina viittaamaan myös juutalaisuuden ja kristinuskon Jumalaan. Jumalasta puhuminen on perusteltua myös siksi, että uskontojen historiaa tarkasteltaessa islam, kristinusko ja juutalaisuus ovat abrahamilaisia uskontoja."
Wikipedia - suom. - Rintti-
Arabiankielisessä Raamatussa Jumala on Allah, sillä "allah" on "jumala". Arabian substantiivi "allah" on siis yleisnimi kuten suomen sana "jumala". Tästä huolimatta islamissa Allah on myös tämän uskonnon Jumalan erisnimi. Lukijan ymmärryksestä on sitten kiinni, onko tämä Jumala sama johon on viitattu samalla sanalla Koraanissa.
Monet uskovat Jumalan olemuksen olevan kolminaisuus. Tämä uskomus ei ole sidottu erisnimeen. "Jumalaa" tuskin kukaan on tosissaan väittänyt erisnimeksi. Sitä kuitenkin käytetään erisnimen tapaan. Isolla kirjoitettuna sillä tarkoitetaan kussakin kontekstissä ainoaksi Jumalaksi ymmärrettyä jumalaa. Vaikka erisnimeä Jahve/Jehova/JHVH ei käytettäisikään, kenellekään (ehkä siihen opetettuja järjestön todistajia lukuun ottamatta) ei jää kyseenalaiseksi, ketä Jumalalla tarkoitetaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 674331
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h684261Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1112937Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv602810Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p212069Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.551992Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151679- 321513
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1101358- 1821286