Kuinka moni ateisti uskoo että ihmiselle kuoleman jälkeen alkaa toinen elämä?
A) Ei ala - elämä loppuu kuolemaan..
B) Ehkä? Kukapa sen tietää?
C) Erittäin paljon mahdillista..
D) Ihmisen elämä jatkuu muodossa tai toisessa..
Kiitos jos vastaatte.
Kalluppi:
23
138
Vastaukset
- nimi merkki
A. Elämä loppuu kuolemaan, kyllä vain. Sitä se kuolema juuri tarkoittaa.
mutta
D. Olemassaolo jatkuu toisessa muodossa, koska materia ei häviä. Mutta se olemassaolo ei ole enää minun (minuuteni, persoonani) olemassaoloa."Olemassaolo jatkuu toisessa muodossa, koska materia ei häviä. Mutta se olemassaolo ei ole enää minun (minuuteni, persoonani) olemassaoloa."
Näin.
Ihmisen aivot toimivat niin, että useat eri alueet aivoissa toimivat joko yhteistyössä tai erikseen tiettyjen toimintojen aikaansaamiseksi. Jos ihmisen aivojen joku osa lamaantuu tai tuhoutuu, lakkaavat sen ohjaamat toiminnot toimimasta. Esimerkiksi ihmisen muisti voidaan tuhota aivoja manipuloimalla. (Aivojen toiminta on tietysti kuvattua monimutkaisempaa, mutta pääpiirteittäin asia on näin)
Jos yhden osan tuhoutuessa tietyt toiminnot loppuvat, on loogista päätellä, että kaikkien osien tuhoutuessa myös kaikki toiminnot tuhoutuvat. Jotta kuoleman jälkeinen elämä olisi mahdollista, pitäisi ajatustoiminnan siirtyä aivoista kuolemanhetkellä jonnekin muualle, mistä ei ole koskaan esitetty mitään todisteita.
Toinen ongelma kuolemanjälkeisessä elämässä on kysymys siitä, kenellä tämä mahdollisuus on. Rajautuuko se ihmisiin, kaikkiin ajatteleviin eliöihin vai kaikkiin eliöihin? Usein puhutaankin vain siitä, että ihmiset ovat ainoita eliöitä, joilla on kuolemanjälkeinen elämä. Tällöin kuitenkin syntyy ongelma, koska ihmisen määritelmä ei voi koskaan olla täysin selvä. Oliko neanderthalin ihmisellä kuolemanjälkeinen elämä? Entä homo erectuksella?
Koska tällainen rajaus ei ole tehtävissä, ainoa vaihtoehto on olettaa, että kuolemanjälkeinen elämä olisi kaikilla mahdollisilla eliöillä. Tämä olisi täysin absurdia, koska ihmiset tuskin hyväksyisivät esimerkiksi bakteereiden kuolemanjälkeistä elämää.
Pitäisin siis vaihtoehto A:ta kaikkein todennäköisimpänä, koska kuolemanjälkeisestä elämästä ei ole esitetty riittävää näyttöä ja tietyt loogiset päättelykulut tekevät kuolemanjälkeisestä elämästä absurdin ja epäloogisen käsityksen. En kuitenkaan voi täysin kiistää kuolemanjälkeisen elämän ajatusta, joten olen avoin vastaanottamaan todisteita siitä, että tällainen mahdollisuus todella on.- agnostikko.
bakteereita. Onhan niitä täälläkin. ei ne minua haittaa. Just oon pari kuukautta vetäny maitohappåobakteereita isolla annoksella. Miksi nuo kaikki ei voisi olla taivaassa ? Ei minusta olisi yhtään ihmeellistä jos olisivat. bakteerit eivät varmasti haittaa mitään kun ihminen on "sieluna" toisessa elämässään sitä paitsi. nehän haittaa vain tätä ruumista.
A:n ja B:n väliltä, kallistuen kuitenkin A:han.
Sama täällä.
Todennäköisesti olemassaolo lakkaa kuin tappiin, mutta asiasta josta ei ole mitään tietoa ei voi tietää mitään.
Luotan kuitenkin siihen, että se on kerrasta poikki.- ajattelija.
Phoebus kirjoitti:
Sama täällä.
Todennäköisesti olemassaolo lakkaa kuin tappiin, mutta asiasta josta ei ole mitään tietoa ei voi tietää mitään.
Luotan kuitenkin siihen, että se on kerrasta poikki.Luota vaan. Jos oikein toivot. Voit päästäkin siihen pimeään paikkaan, vailla minkäänlaista elämää. Minä pääsen onneksi taivaaseen :)
Kohta A.
- 23ewfd
Elämää se on lahoaminenkin. Ja mätäneminen.
Kun aivojen toiminta lakkaa, sydän pysähtyy ja lääkäri on todennut exituksen.
Se on siinä sitten.
Miksi pelätä kuolemaa ja leikkiä, että olisi jokin varatie jatkolle.
Jos mikään ei ole varmaa, niin kuolema on 100% KAIKILLE varma.
Yksikään ei ole vielä takaisin tullut.
Oli rikas, kuuluisa, uskomaton, mullassa ei enää mahtailla.- ajattelija.
Miksi ihmiset ovat sitten kokeneet kuolemanrajakokemuksia sitten senkin jälkeen kun sydän on pysähtynyt ja aivojen toiminta lakannut. Ja havannoineet asioita ympärilleen ja kertonut niistä todistetusti lääkärille ja hoitajille ?
- Rajalla käynyt
ajattelija. kirjoitti:
Miksi ihmiset ovat sitten kokeneet kuolemanrajakokemuksia sitten senkin jälkeen kun sydän on pysähtynyt ja aivojen toiminta lakannut. Ja havannoineet asioita ympärilleen ja kertonut niistä todistetusti lääkärille ja hoitajille ?
Olen itse nähnyt voimakkaita harhoja johtuen sairaskohtauksen jälkeisestä aivopaineen noususta.
Ei siinä mitää rajatilan ihmettä koettu.
Kooma oli kestänyt jo hetken ja mitään toivoa ei annettu.
Olen vielä hengissä. Onneksi olen hengissä. Kiitän loistavaa terveydenhuoltoa, en mitään mielikuvitus olentoa.
Miten tämä selitetään?
A) Ei ala - elämä loppuu kuolemaan..
Riippumatta siitä, onko ihmisellä jokin sielu, joka jatkaa kuoleman jälkeen, ei se sielu ole enää ihminen.
D) Ihmisen elämä jatkuu muodossa tai toisessa..
Ainakin kaikenlaisten hajottajabakteerien muodossa, joita ihmisen kehossa jatkuvasti on.- genexe
A)
Jos sinulla on jälkeläisiä, osa geeneistäsi on siirtynyt seuraavalle sukupolvelle. - ne buddhalaiset
Buddhalaisista aika moni taitaa olla ateisti, mutta kaikki heistä taitavat uskoa jälleensyntymiseen.
Arvaan villisti, mutta mielikuvituksettomasti A) - B)
Järkeni ja koko elämäni ajan rakentunut maailmankuvani sanoo A) - ja pari erikoisempaa mutkaa kokemuksen suoraviivaisuudessa sanoo, että B) ei voi olla pois suljettu vaihtoehto.- Itsetutkiskelija
B!
Kuten itse olen aikaisemmin maininnut, on tyhmyyttä väittää olevansa varma! Lempi sanontojani ovatkin Montaignen ''It is somewhat presumptuous to disdain or condemn as fake that which does no appear likely''
Fakta toisaalta on se, että fyysinen elämä loppuu kuoleman jälkeen. Sen tietää jokainen joka ei ole täysin harhainen! Mutta se, onko fyysinen todellisuus ainoa todellisuus, vai vain tietyn tason manifestoituminen, on eri asia, ja samalla tieteellisesti paradoksaalinen...Miten voisimmekaan todistaa fyysisestä todellisuudesta ulkopuolella olevan todellisuuden todeksi fyysisillä todisteilla? :) Think about it! - aina ateisti
A, aivan ehdottomasti.
Elimistössäni oleva aines kuitenkin jatkaa "elämää" tällä pallolla luonnollisen kiertokulun kautta. Jotkut ajatukseni, oivallukseni, työssä saavuttamani tulokset, lapselleni kertomani asiat jne. jäävät myös "elämään". A, B ja D.
Ja B on vain mukana siksi. Että jos siellä jotain on niin sitten näen kun näen. :)Voinen vastata, vaikken ateisti olekkaan. Syystä siitä, kun mielenkiinnolla lueskelin näitä ateistien antamia vastauksia, ja etenkin kun
tuo yleisin vastaus A) sattuu minunkin pirtaani ja myötäilyt siitä, että kehon (ainakin lihan osalta) 'eläminen' jatkuu sitten jossakin toisessa muodossa. Luista en nyt sitten oikein tiedä!
Ja Miss Xsessive totesi tai siis myötäili näin: "Olemassaolo jatkuu toisessa muodossa, koska materia ei häviä. Mutta se olemassaolo ei ole enää minun (minuuteni, persoonani) olemassaoloa."
Olen tässäkin näkemyksessä aivan samaa mieltä. Ja jopa Hra Ertertin, tuon lapsukaisen, kanssa: ””Riippumatta siitä, onko ihmisellä jokin sielu, joka jatkaa kuoleman jälkeen, ei se sielu ole enää ihminen.””
Mutta sitten tuo kohta D), kannattajansa silläkin, jopa ateistisen käsityksen omaavalla ja niin minullakin. Koska tässä ketjussa ei ole nostettu esille sitä tärkeintä 'jujua', eli käsitettä henki. Ja jos tässä kohtaa voisi esilletuoda viisaiden ihmisten käsityksiä esimerkiksi sielusta, niin esimerkiksi:
Demokritos on todennut näin: että sielu ei ole kuolematon, koska keho ei muutu kevyemmäksi, vaikka sielu siitä ihmisen kuollessa poistuikin. Ja hänen käsityksensä mukaan sielun toiminta perustui tuliatomeihin, jotka osana kehoa pitivät kehon ainoastaan lämpimänä niin kauan, kunnes ihminen kuoli.
Eli hänen näkemyksensä lähentelee myös ateistisen käsityksen omaavan ihmisen näkemystä?
Mutta mikä mielenkiintoisinta, se käsite henki, jos sitä nyt käsitteeksi voi edes luonnehtia, etenkin kun (ymmärtääkseni) sielu ja henki mielletään niin hämmentävän usein yhdeksi ja samaksi.
Ja kuitenkin kun (kuten ateistikin myöntää) on käsillä tilanne jossa keho ja sielu ovat yhtä, niin ei jää muuta kuin tuo henki vastaan kehon ongelma.
Ja aika suuri sellainen ongelma onkin, koska henki on jotakin sellaista täysin aineetonta, jota ei kehon/sielun 'katoaminen' kosketa eikä täten tule/joudu kosketuksiin aineellisen kanssa (=keho/sielu). Ja esimerkiksi Rene Descartes on ratkaissu tämän ongelman erittäin yksinkertaisesti, eli jumalan avulla.
Ps. Ja kannattajansa tuolla B vaihtoehdollakin on, siis kuitenkin on!Yritetään jaksaa muistaa, että kohdasta B) ei seuraa mitään kristilliseen uskoon viittaavaa, kuin satunnaisesti. Ei edes mihinkään jumalaan viittaavaa. Ajatus kuoleman jälkeisestä elämästä ei välttämättä kosketa ajatusta jumalasta.
Sielun ja hengen ero on kieltämättä vaikeasti hahmotettava asia. Itse olen ratkaissut asian niin että sielu on osa tätä kuolevaista olentoa ja henki on se, johon sijoitetaan kaikki yliluonnolliset oletukset. Näin kristinuskossa ja ilmeisesti itsekin hahmotit sen noin.
Muissa uskonnoissa asia saattaa olla vielä mutkallisempi, kun sieluja on useampia.
Mutta kyllä pelkästään sielun ja hengen käsitteellinen erottaminen toisistaan on teettänyt mulla vuosikausia työtä.kaarne kirjoitti:
Yritetään jaksaa muistaa, että kohdasta B) ei seuraa mitään kristilliseen uskoon viittaavaa, kuin satunnaisesti. Ei edes mihinkään jumalaan viittaavaa. Ajatus kuoleman jälkeisestä elämästä ei välttämättä kosketa ajatusta jumalasta.
Sielun ja hengen ero on kieltämättä vaikeasti hahmotettava asia. Itse olen ratkaissut asian niin että sielu on osa tätä kuolevaista olentoa ja henki on se, johon sijoitetaan kaikki yliluonnolliset oletukset. Näin kristinuskossa ja ilmeisesti itsekin hahmotit sen noin.
Muissa uskonnoissa asia saattaa olla vielä mutkallisempi, kun sieluja on useampia.
Mutta kyllä pelkästään sielun ja hengen käsitteellinen erottaminen toisistaan on teettänyt mulla vuosikausia työtä.Kerrotko, että mitä kaikkea tuo vaihtoehto B sitten mielestäsi oikein pitää sisällään?
tahtis.98 kirjoitti:
Kerrotko, että mitä kaikkea tuo vaihtoehto B sitten mielestäsi oikein pitää sisällään?
"Kuinka moni ateisti uskoo että ihmiselle kuoleman jälkeen alkaa toinen elämä?
B) Ehkä? Kukapa sen tietää?"
Tuon voi hyvin lyhentää muotoon
B) Kukapa sen tietää?
En minä tiedä mitä se pitää / ehkä pitäisi sisällään.
Helpompi sitä on lähestyä negaation kautta: en usko etä se pitää sisällään erilaisia tiloja tyyliin pelastus ja kadotus.
En rakenna sen varaan mitään oletuksia.
Erilaiset hyvinkin kliseiset paranormaalit kokemukset antavat vain aiheen olettaa että on olemassa nykyisen tieteellisen tietämyksen ulkopuolista todellisuutta. Se voi olla luonteeltaan mitä vain, mutta koska minulla ei ole siitä tietoa, voin ajatella että jotkut ilmiöt voivat olla myös kuolleiden ihmisten aikaan saamia.
Mutta se on vain avoin mahdollisuus, ei mikään lukittu mielipide.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau576816Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens414785- 752577
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat411969- 181688
Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,81502- 301497
Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil151319- 241234
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.671127