Jupinaa,,kuulemisesta :))

meeriamanda

Meteli ylipäätään saa minut voimaan huonosti. Kuulemistestissä suorastaan ihmeteltiin hyvänä pysynyttä kuuloani, olinhan nuorempana jos moisessakin soittokuppilassa duunissa.

Vuosia sitten avokki sanoi isälleen ( ukolle, kuin he häntä sanoivat ) telkun volyymista...isolla oli... Nyt , hän itse minun kuulooni pitää sitä ´kuvakonetta´ turhan isolla.

Oletteko itse altistuneet metelistä samoin? Kuulettekin tarkemmin/herkemmin.

53

324

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Melulle altistumista sanottiin melusairaureksi kun sanoin joutuvani raivon valtaan kovaa soivan rarion vuoksi.
      En kestä kovaa meteliä pitkään vaan kiukku alkaa hiljalleen kuplimaan ja hyvin herkästi sanon asiasta.

• meeriamanda

No onneksi en sit oo ainut. Monasti on mielessä käynyt sekin et jos vain ´tavan vuoksi´ huomautan, vaan kun se todella saa minut hermostuneeksi...se melu :) Minun mieleeni on ...hiljaisuus.

Odotan ehtoolla kun pääsen terassille kahvimukini kanssa... pikku riiviöt on viety tutumaan, on hiljaista..joku lintu vetää lurituksensa..mä pössyttelen kahvini kera ja ..nautin :))

• meeriamanda

Valaise lisää..en tiedosta mitään patoutumia itsessäni. Päiväkirjan kirjoittelu oli tärkeää teinarina.

• k/k
        meeriamanda kirjoitti:

No onneksi en sit oo ainut. Monasti on mielessä käynyt sekin et jos vain ´tavan vuoksi´ huomautan, vaan kun se todella saa minut hermostuneeksi...se melu :) Minun mieleeni on ...hiljaisuus.

Odotan ehtoolla kun pääsen terassille kahvimukini kanssa... pikku riiviöt on viety tutumaan, on hiljaista..joku lintu vetää lurituksensa..mä pössyttelen kahvini kera ja ..nautin :))

Kuin myös,jo ammoisina aikoina muistan sen autuuren kun sain pirtin hiljaiseksi ja pääsin istumaan keinuuni, siinä ne siniset ajatukset hiljalleen souteli.

• meeriamanda

Eihän tää sellaista kirjoitusta ole?

• k/k

Kuin pieni haarapussi on huolieni säkki nykyään.
        Et ehkä usko mutta kynä ja tyhjä vihko on valmiina,kuhan vaan joku alkaa sanelemaan.

• ...

Tinnitus.

Toisessa korvassa ja toisessa kuoppa ala äänialueella.

Tinnitus on aika yleinen vaiva, Suurella osalla mun kavereista on piippi päällä jatkuvasti. Pelimannimiehiä, aikanaan kehnot kamat, surkeat soundit ja niin paljon volyymia kuin kamoista sai irti. Ite en ole pelimanni, mutta sen verran tullut istuttua treenikämpillä ja kuunneltua, että meneehän siinä kuulo. Sivumennen, nykyisessä kotistereossa on siniteho puoli kilowattia :D

Mulla tinnitus ei paljoa haittaa. Öisin, täysin hiljaisessa se vähän häiritteepi nukkumista, mulla riittää sen peittämiseen hiljainen taustamusa ja täällä mökillä sähkölaitteiden surina. Kavereilla vähän heikommin, monilla piippi päällä aina kummassakin korvassa.

Toi kuoppa kuuloalueella johtuu mun mielestä äkillisistä iskuäänistä, tuli vaan mieleen intti, yks valopää laski lippaallisen räkäpäitä muutanan kymmenen sentin päässä mun korvasta. Ei sitä käytännössä huomaa paljoakaan. Mutta esim, puhelinta käytän vain toisella korvalla, sillä piippaavalla, sillä kuulee paremmin.

Hah, juttelin just naapurin vanhan isännän kanssa päivällä. Se täytti eilen 73. Hah kundi on melkein umpikuuro. Sillä mun mielestä mennyt kuulo konehommissa ja kun lisäksi on hirvimies ja innokas ampuma-ase harrastaja. Niin siis. Kyllä se kohtuullisesti kuulee kuulolaitteen kanssa hiljaisessa huoneessa toisella korvalla. Mutta kyllä siinä pitää huutaa suoraa huutoa sitten jos on telkkari auki ja kuulolaite jossain muualla kuin korvassa :D

Kuuro voi pärjätä ihan hyvin. Mulla yks tuttu, joka syntymäkuuro. Sillä kuuro vaimo. Hah, olivat tavanneet diskossa :DDD Siitä olen oppinut, ei kuurolle kannata huutaa, ei ne kuule kuitenkaan. Niinjuu. En mä mitään viittomakieltä osaa kuin muutaman hävyttömyyden. Ei tarvitse, kumpikin pirun hyviä lukemaan huulilta. Pikkasen siinä ongelmaa, että kun ne ei kule ympäristömelua, ne saattaa kuiskata jossain kauheessa melussa ja sitten hutaa kurkku suorana hiljaisessa huoneessa :D

Ja appiukolla on sitten valikoiva kuulo. Ei tahdo millään kuulla, jos sille jotain selittää, mutta kuulee takuuvarmasti, jos koittaa jotain sanoa jollekin sen kuulematta. Sekin liittyy taajuuksiin, ei huonokuuloisellekkaan välttämättä tarvitse huutaa, jos sopiva ääni itell', se voi kuulla yllättävänkin hyvin. Vaikka sitten telkkari onkin sitten aina täysillä.

=DW=

• meeriamanda

Tinnituksen tiedän, sitä ei onnekseni ole. Kysyinkin ... kuinka monella kuulo on herkistynyt iänmyötä?
        Onko sinulla siihen mielipidettä?

• ...
        meeriamanda kirjoitti:

Tinnituksen tiedän, sitä ei onnekseni ole. Kysyinkin ... kuinka monella kuulo on herkistynyt iänmyötä?
        Onko sinulla siihen mielipidettä?

Valikoiva kuulo.

Siis mun mielestä appiukolla on kuulo herkistynyt joillain taajuuksilla, koska huonokuuloisuutensa takia kuulo suodattaa sitten muut taajuudet pois. Kokeile ite, ekvalisaattorilla jättää jonkin taajuuden normaaliksi ja säätää muut pois päältä. Aika paljon kuulee musasta sellaista, mitä ei muun metaskan seassa erota.

=DW=

• Nooooo, aiemmin kuuloni oli erittäin tarkka. Nyt myöhemmällä iällä on alkanut toinen korva menettää tehoaan ja olen jatkuvasti vähän eksyksissä mistä joku äännähdys, tavallisesti linnun kutsuääni, oikein tulee.

En edelleenkään pidä metelistä, mutta olen itse alkanut peittää sitä mieleiselläni musiikilla kun kuitenkin joudun arjessa liikkumaan tai oleskelemaan meluisissa ympäristöissä.

• meeriamanda

En tiedä auttaako sinua, mut kaveini sai ensin jotain pehmentävää tippaa korviinsa jota parisenpäivää oikeaoppisesti korviinsa tipottelin, ja sitten korvien huuhteluun. Auttoi hetken, palasi samaan.

Koko työikänsä rakennuksilla leipänsä ansainnut. Liekö syy siinä?

• meeriamanda kirjoitti:

En tiedä auttaako sinua, mut kaveini sai ensin jotain pehmentävää tippaa korviinsa jota parisenpäivää oikeaoppisesti korviinsa tipottelin, ja sitten korvien huuhteluun. Auttoi hetken, palasi samaan.

Koko työikänsä rakennuksilla leipänsä ansainnut. Liekö syy siinä?

Olen alistunut siihen ajatukseen että tämä on iän tuomaa ja kuulovauriot ovat tyypillisesti palautumattomia, ei voi korjata...

Tosin edelleen kuulen kokonaisuutena ottaen erittäin hyvin, vain tuo suuntiminen on nykyisin toivottoman vaikeaa, pitää etsiä kauan että löytää jos löytää...

• meeriamanda
        yohuuhkaja kirjoitti:

Olen alistunut siihen ajatukseen että tämä on iän tuomaa ja kuulovauriot ovat tyypillisesti palautumattomia, ei voi korjata...

Tosin edelleen kuulen kokonaisuutena ottaen erittäin hyvin, vain tuo suuntiminen on nykyisin toivottoman vaikeaa, pitää etsiä kauan että löytää jos löytää...

Luontoa ja sen tutkimista harrastajalle voin vain toivoa ettei kuulosi ainakaan hetkessä huonone.

Aina ei vaan mee niinkus aattelee, oli minullakin niitä sit´ku on aikaa niin käsitöitä teen ihan himooni.Ei onnistu ...pumppu ei sit ollenkaan ole samaa mieltä.

• bessie*
        yohuuhkaja kirjoitti:

Sama juttu minulla auton kanssa kuin sinulla lintujen, yohuuhkaja. Kuuloni on hyvä, mutta eräänkin kerran olen vuosien varrella arvioinut väärin sen, mistä päin autoa kuulemani ylimääräinen/poikkeava ääni kuuluu. Kerrankin autokorjaamon työnjohtaja sanoi, että erinomaisen tarkka kuulo sinulla kun tuon kuulit, mutta paikannus oli ihan väärä. Hän teki oikean diagnoosin noin 500 metrin koeajolla.
        Mielestäni tämä ei liity ikään, olen jo aika nuorena mennyt väärään suuntaan mm. moottorisahan ääntä kohti yrittäessäni. Olin äänen suunnasta niin varma, että menin siihen suuntaan vähän väkisin, veto olisi ollut toiseen (oikeaan) suuntaan.

Meluherkkä olen ollut aina, mutta taitaa olla enemmänkin korvien välissä kuin korvissa vika. Olen asunut mm. Kaisaniemenkadulla, raitiovaunun äänet eivät koskaan häirinneet, tai autojen, tai vanhanaikaisen hissin tai muut tavalliset äänet.
        Kaksi toosaa yhtäaikaa auki, sitä en kestä oikeastaan ollenkaan. Joskus tavaratalojen kuulutukset häiritsee liikaa, poistun. Pidän lapsista, mutta päiväkodin piha parvekkeen alapuolella oli liikaa, hylkäsin edullisen työsuhdeasunnon, nuorempana tämäkin. Jos television ääni on minulle liian voimakas, kuten esim. huonokuuloisen sisareni käydessä/luona, siirryn toiseen huoneeseen tai sitten etsimme kummallekin passelia volyymia.

• bessie* kirjoitti:

Sama juttu minulla auton kanssa kuin sinulla lintujen, yohuuhkaja. Kuuloni on hyvä, mutta eräänkin kerran olen vuosien varrella arvioinut väärin sen, mistä päin autoa kuulemani ylimääräinen/poikkeava ääni kuuluu. Kerrankin autokorjaamon työnjohtaja sanoi, että erinomaisen tarkka kuulo sinulla kun tuon kuulit, mutta paikannus oli ihan väärä. Hän teki oikean diagnoosin noin 500 metrin koeajolla.
        Mielestäni tämä ei liity ikään, olen jo aika nuorena mennyt väärään suuntaan mm. moottorisahan ääntä kohti yrittäessäni. Olin äänen suunnasta niin varma, että menin siihen suuntaan vähän väkisin, veto olisi ollut toiseen (oikeaan) suuntaan.

Meluherkkä olen ollut aina, mutta taitaa olla enemmänkin korvien välissä kuin korvissa vika. Olen asunut mm. Kaisaniemenkadulla, raitiovaunun äänet eivät koskaan häirinneet, tai autojen, tai vanhanaikaisen hissin tai muut tavalliset äänet.
        Kaksi toosaa yhtäaikaa auki, sitä en kestä oikeastaan ollenkaan. Joskus tavaratalojen kuulutukset häiritsee liikaa, poistun. Pidän lapsista, mutta päiväkodin piha parvekkeen alapuolella oli liikaa, hylkäsin edullisen työsuhdeasunnon, nuorempana tämäkin. Jos television ääni on minulle liian voimakas, kuten esim. huonokuuloisen sisareni käydessä/luona, siirryn toiseen huoneeseen tai sitten etsimme kummallekin passelia volyymia.

Ehkä oma meluherkkyyteni on vain iän myötä lisääntynyttä suvaitsemattomuutta. Muistelen joskus teini-ikäisenä yhtäkin venereissua saaristoon, jolloin olin niin väsynyt, että nukuin hyvät pari, kolme tuntia pää nojaten täysillä käyvään veneen keskimoottoriin (jyskytys päässä jatkui kyllä hyvän aikaa vielä saaressakin moottorin sammuttamisen jälkeen)...

Nytkin yötyön takia nukun päivisin eikä minua häiritse tuo kovanpuoleinen liikennemelu, ei viereinen päiväkoti eikä edes naapurikorttelin paloasema mistä hälyt lähtevät vähän väliä pillit soiden. Vain siloin kun joku porailee täällä remonttiaan päivisin, laitan kuulosuojaimet päähän ja nukun edelleen hyvin...

• Pirre*

Melu häiritsee jo kuulemistani, en tykkää paikoista joissa ei voi jutella taustamelun takia, inhoan ravintoloita joissa ei kuule omaa-, eikä toisten ääntä, mutta onneksi niihin ei ole pakko mennä.

• ääniä,

Kaikkein eniten hermoille käy jos aamusta iltaan "sama levy" pyörii melkein taukoamatta. Ne kun tahtovat olla sitten samat puheenaiheet koko päivän ja yleensä seuraavanakin. Jotakin väliin yrittäessä sanoa kuuluu "tääääääääh", eli vastapuoli ei ole ymmärtänyrt tarkoitustasi.

Toinen ärsyttävä asia on autojen stereot jotka junkuttavat täysillä niin ettei moottorinkaan ääni erotu niitten alta. Maa melkein tärisee alla kun pyyhältävät ohitse.

Sitten on joku kimeä vinkaiseva, korvia vihlova ääni joka toistuu aina määrätyn väliajoin.

Hiljainen itsekeskeinen jupinakin ärsyttää kun siitä ei saa selvää kuin huulilta lukiessa ja sittenkin saatat ymmärtää tarkoituksensa väärin.

• Tase pappa

Tinnitus on voimakasta molemmissa korvissa. Raivostuttava vaiva, joka häiritsee todella.
      Väsyneenä se on aina kun höyryhuilun vihellystä.
      Verenpaineen nousu lisää ainakin minulla sitä korvissa vihellystä.
      Joudun itse pitämään radion ja telkun ääntä, jopa toisia häiritsevän kovalla, saadakseni puheesta selvää.

Kuulo heikentynyt monen vuosikymmenen ajan isojen dieseleiden murinaa kuunnellessa.
      Kun vertaa -60 luvun Sisu-busseja ja nykyisiä Turistibusseja, on ero kun yöllä ja päivällä, kuljettajaan kohdistuneen melun suhteen. Vahinko ehti tosin tapahtua jo nuorena.

Puheäänenä kirkkaan ja terävän äänen kuulee hyvin, mutta matalat äänet puuroutuu pahoin.
      Hävettää kun pitää kysyä - "mitä sanoit"?
      Kenkku kiusa, johon ei tunnu olevan parannuskeinoa.

• Lorena*

Tunnen muusikoita joiden ammattitautina on tinnitus. Pianisti ystävä sai tinnutus oireet varsin nuorena ja nyt 32v käyttää jatkuvasti soittaessaan korvatulppia. Hän kertoi tinnituksen kanssa on opittava elämään ei se sen kummempaa ole.

N äköjään vanhentuessa viat nuortuvat, moni ystävä valittaa huonoa kuuloa niin että asianomainen itse sen huomaa. Kuulolaite on hyvä keksintö, huonona puolena on se että se kerää kaikki ympäristöstä tulevat äänet, joten puheääni siinä melussa on mahdoton erottaa. Parhaimmillaan laite on kahdenkesken jutellessa häiriöttömässä tilassa.

Korvakuulokkeet on yksi ratkaisu TV tai Stereoita kuunnellessa, kuulokkeiden volyymia voi säätää. Operaatioitakin kehitellään.

Ihmettelin miksi orkestereiden musisointia pitää lisätä äänentoisto laitteilla liian suurilla volyymeilla eikö hiljaisempikin äänentoisto olisi kohdallaan.

• En ole huomannut kuulossani mitään herkistymistä. Kuuloni on hyvä, tarkastuksen mukaan.

• meeriamanda

Sepä tässä minua ihmetyttääkin kun on kääntynyt päälaelleen...no , sanotaanhan ettei vanhuus tuu yksin ? :))

Silmälasit sitävastoin on pakko voimistuttaa alta kahden vuoden, ...jos lukemista aion jatkaa.

• meeriamanda kirjoitti:

Sepä tässä minua ihmetyttääkin kun on kääntynyt päälaelleen...no , sanotaanhan ettei vanhuus tuu yksin ? :))

Silmälasit sitävastoin on pakko voimistuttaa alta kahden vuoden, ...jos lukemista aion jatkaa.

Mulla on näillä laseilla 7:s vuosi menossa, hyvin näkee vielä.

• demeter

Minusta tuntuu, että tuo ääniyliherkkyys on ollut minulla aina. Äkkinäiset, mekaaniset äänet saavat minut sisäisen raivon valtaan. Kiva "kuulla", että on muitakin..))). En siis osaa osaa sanoa, onko tuo ominaisuus kasvanut, tainnut pysyä samana, mutta stressinsietokyky on tietenkin vähentynyt..))

• savu nousee

Pää meinaa haljeta kun teeveetä huudatetaan kovalla.
      Jos kyläilemässä on lapset ja lapsenlapset niin meteli on jo melkoinen, sen yli huudatetut uutiset saa pään halkeamistilaan.

• oiuytr

Tuttu juttu. Kävin muutama vuosi sitten korvalääkärillä, koska välillä suorastaan sattui korviin tietyt äänet. Pahimmillaan oli silloin kun nastarenkaitten ääni lumien sulattua otti korviin niin, että päätä alkoi särkeä.

Kuulokokeesta selvisi, että kuulo on hyvä, ellei jopa erinomainen. Mutta koska olin ollut muutaman vuoden töissä, jossa ei ollut meteliä ja sain yksinäni töitä tehdä ja sitten sen jälkeen vuoden työttömänä kotona, niin lääkäri sanoi, että aivoni reagoivat eri tavalla ääniin kuin ennen.

Matalat äänet eivät niinkään ota korvaan, enkä matalaa muminaa kunnolla kuulekaan. Kimeät tai terävät äänet häiritsevät. Vaikka lääkäri silloin suositteli, että pitäisin vaikka radiota auki kotona, jotta aivot reagoisivat eli tottuisivat taas, niin en sitä tee. En pidä taustamelusta. Olen hiljaisuudessa viihtyvä.

Tasainen humina tai kunnon sade ovat parasta unilääkettä.

• pienikorvainen.

Muutama vuosi sitten olin ihmeissäni, kun tuntui, että kuulo alkaa huonontua. Telkkari piti aina vain säätää suuremmalle.
      Samoin äänet kuuluivat kummalla huminalla.
      Korvalekuri poisti toisesta korvastani melkoisen vaikkumoukun, ja jopa maailma oli taas kuin ennenkin.

Muutos tuli vain niin sopivan hiljakseen, että tosiaan kuvittelin vian olevan kuulossani. Koskaan ennen ei korvaani ole moista moskaa kertynyt.

Metelistä tykkaan hetkittäin, jos itse sen voimakkuutta saan säädellä.

• Vasemman korvan kuulo korkeimpien äänien kohdalla heikentynyt jo kauan sitten.
      Mahdollisia syitä ainakin 3 kuten, 13 vuotiaana alkanut soittoharrastus, melutyö tai perinnöllisyys.
      Työympäristössä kyllä tullut käytettyä kuulosuojaimia säntillisesti, mutta soittaessa (rumpuja,bassoa,sähköskittaa) ei koskaan.

Aika monta muutakin tuttua soittajaa jolle käynyt vastaavasti, niin harrastajille kuin ammattilaisillekin.
      Se musiikin kuuntelu sikäli jännää että jos äänenvoimakkuus on vaikka 100 desibeliä niin itselle epämieluisa musiikki on vahingollisempaa kuin se mieluisampi.Tiedä onko tuota mitenkään tieteellisesti todistettu kuten sitäkään että akustisten soittimien ääni olisi vähemmän vahingollista kuin sähköisten?

Sitä perinnöllistä taipumusta tuohon kyllä ollut ja nykyisen Hussin korvaklinikan ylilääkäri oli sitä mieltä että, sitä se on ja suoritti pienen leikkauksen noin 10 vuotta sitten.

Kuulotesti joka tehtiin joku viikko tämän jälkeen kertoi kuitenkin että ei vaikutusta juuri ollut.Sen jälkeen korvalääkäri totesi että, sit se johtuukin varmaan työmelusta ?:)

Niin tai näin ei toi pahemmin haittaa kun kuulee edelleen stereona, ja jos oikein hyvää menomusaa kuuntelee niin volumepotikkaa tulee reilusti vedettyä sinne idän ja etelän väliin koska "eihän se muuten miltään kuullosta".

• ...

Jepjep.

Pelimannin ammattitauti on yleensä kuulovaurio. Ja sitten addiktiot kemikaaleihin tai seksiin :D

Mutta tosta akustisen ja sähköisen musan eroista, on niissä eroja, livenä. Nykytekniikalla kyllä levytykset on ok. Iteasiassa varmaan vaarattomampia kuin ennen, koska kaikki musa on kompressoitua, eip ole turhia surinoita jne ja asiaan kuulumattomat taajuudet leikataan pois. Tän tietenkin hokaa paraiten jossain särökitarassa. Joopa, vanhat marsut on kyllä komeita kuunnella, mutta levytyksissä niittenkin ääni on vähemmän häiriköivä, kun se kuitenkin on käsitelty vaikka soundeissa ei mitään eroa huomaakkaan.

Eikä tuo livesoundikaan nyt niin murhaa ole kuin ennen, kamat kehittyneet. JA sai aikanaankin ihan hyvät soundit, mutta se maksaa rahaa. Eikä se äänenpainekkaan niin haittaa, jos soundit tosiaan on hyvät. Karmein esimerkki kehnoista soundeista oli Uriah Heep jossain ladossa. Valtava mökkälä, korvat piippas, eikä mistään sanut mitään selvää. Joskus sen jälkeen oli sitten Ian Gillan samassa paikassa, kolme rekallista kamoja. Ja volyymia piisasi, mutta kuulosti hyvältä, ei piippiä.

Festareilla tulee pändin tekniikan osaaminen esiin. Vaikka kaikilla sama PA, joillain vain on hyvät soundit ja joillain ei.

Ja treenikämpäthän ne yleensä sen kuulon vie. Aina soitetaan liian isolla.

Niin siis, periaatteessa akustinen on kyllä puhtaampaa, ei älyttömän kalliista soittimista kannata epäpuhtaasti soivia tehdä, Ei sinfonia konsertissa ole kehnoja soundeja, vaikka volyymi voi olla välillä aivan älytön.

=DW=

• meeriamanda

Kiitos jokaiselle kirjoituksistanne, huojentavaa kun teillä usealla on samanlaisia tuntemuksia. En toki niistä iloitse, vaan etten ole ainoa ´tapaus´ .

• "meeria"

Olepa hyvä, vaikka liian myöhään päätin vastata.
        Huippuluokan "luontokuvaajana", ainaskin Wanna be poitsuna, olen kierrellyt maita ja mantuja kamerani kanssa, kunnes Karhumäärä lannisti minut. HIljaisuus alkoi olla naurettavaa terveydellä leikkimistä.
        Ennen sitä ei Metsähiirikään astunut minun tietämättäni. Pienikin rapina kiinnitti huomioni.
        Niin pienet oksat taittuivat jalkansa alla.
        Jokainenhan saa aina mittojensa mukaan.

Mutta niin on, että kuuloni on säilynyt ja edelleen kiihottaa mielikuvitustani, kerrostalossa kun asun.

Malmilta nousevan DC-2/3:n moottorien matalan murinan kuulen sieltä asti.

H

• meeriamanda
        hunksz kirjoitti:

"meeria"

Olepa hyvä, vaikka liian myöhään päätin vastata.
        Huippuluokan "luontokuvaajana", ainaskin Wanna be poitsuna, olen kierrellyt maita ja mantuja kamerani kanssa, kunnes Karhumäärä lannisti minut. HIljaisuus alkoi olla naurettavaa terveydellä leikkimistä.
        Ennen sitä ei Metsähiirikään astunut minun tietämättäni. Pienikin rapina kiinnitti huomioni.
        Niin pienet oksat taittuivat jalkansa alla.
        Jokainenhan saa aina mittojensa mukaan.

Mutta niin on, että kuuloni on säilynyt ja edelleen kiihottaa mielikuvitustani, kerrostalossa kun asun.

Malmilta nousevan DC-2/3:n moottorien matalan murinan kuulen sieltä asti.

H

Hyvä ketjuhan ei vedättämällä ole ´errään H mieleen´ muistan lukeneeni :))
        Jokaisen kirjoituksen olen lukenut ja nyökkinyt täälä kuin jojo :) Kiitos oli paikallaan.

Kuuletko vielä heinäsirkan sirityksen kun luonnossa samoilet...siellä mihin ei otso vaara yllä?

Hyvä et on mielikuvitusta...naapurin seinäntakaiseen elämään...*persk.*

Tää oli jotkut harjoituslennot täl viikol... voin kerta et madonlukuja ja nyrkkiä puristelin sille melulle.

• On päiviä, että joka ikinen ääni ärsyttää!!

Lähti se sitten ihmisestä, eläimestä tai koneesta.

Ihan sama, hiljainen vai kova.

• Lorena*

Ääni joka saa minut vimmastumaan, on alakerrasta kuuluva porakoneen ääni ja sitä on kestänyt. Yhtäkkiä pongahtaa ilmoille kamala ulvonta ja tärinä kun poran terä tekee tietään kivimuurin sisään.
      Lentokenttä on melko lähellä aina koneiden ääni kantautuu laskeutuessa ja lähdössä. Helikopterit pörräävät harjoitusalueelle satunnaisesti. Miltei kaikki muut äänet siedän mutta porakoneen ääni menee yli hilserajan.

Kuulen vallan hyvin, alakerrasta kuuluu kellon lyönnit tasatunnein onneksi ei ole sentään käkikello.Näiden kanssa sitä on elettävä ei auta marista.Asuinalueen positiivisena puolena on taloa ympäröivä sekametsä, lehmuksia, saarneja, isoja pajuja, kuusia, petäjiä,pihlajia, tuomia ym. Räystäspääskyt pudottavat poikasiaan pesästä ulos ja avoparveke on näyttää olevan ensi lennon harjoitusalue. Lintujen aamulaulut ovat musiikkia heräävälle luonnolle.
      "Mitä on ihmisen elämä parhaimpina päivinänsä.
      Luojan armo, linnun maito, muutama kesäinen päivä,
      pääskyn piiskutus pihalla, lähimmäisen lämmin syli".

• Se on toi iskuporakoneen ääni sellane, et tuntuu menevän "luuhun" asti.

• meeriamanda

Tuo porakoneen käyttö ei todellakaan ole mukavaa kuunneltavaa, keveri joskus tuhahtelee et ostaisi kunnon koneen, pashakoneilla melutaan.

Meillä on kaunis käkikello mut ollaan käen kukunta vaiennettu, juurikin naapurirauhan takia. Perintökalleus, ainaskin satavuotta vanha.

Mitä on nää tuoksut mun ympärilläin?
        Mitä on tämä hiljaisuus?
        Mitä tietävi rauha mun sydämessäin,
        tää suuri ja outo ja uus?

Minä kuulen kuink' kukkaset kasvavat
        ja metsässä puhuvat puut.
        Minä luulen, nyt kypsyvät unelmat
        ja toivot ja tou'ot muut.

Kaikk' on niin hiljaa mun ympärilläin,
        kaikk' on niin hellää ja hyvää.
        Kukat suuret mun aukeevat sydämessäin
        ja tuoksuvat rauhaa syvää.

Eino Leino-

• meeriamanda kirjoitti:

Tuo porakoneen käyttö ei todellakaan ole mukavaa kuunneltavaa, keveri joskus tuhahtelee et ostaisi kunnon koneen, pashakoneilla melutaan.

Meillä on kaunis käkikello mut ollaan käen kukunta vaiennettu, juurikin naapurirauhan takia. Perintökalleus, ainaskin satavuotta vanha.

Mitä on tämä hiljaisuus?

Eino Leino-

Kaunis runo. Minä en pidä seinäkellon lyöntiä päällä, en tykkää itsekään herätä puolentunnin välein. Tosin siihenkin tottuu, mutta naapureita ajatellen.

• keättaskussa
        maarina1 kirjoitti:

Kaunis runo. Minä en pidä seinäkellon lyöntiä päällä, en tykkää itsekään herätä puolentunnin välein. Tosin siihenkin tottuu, mutta naapureita ajatellen.

Aikoinaan kerrostalossa asuissani makkarin seinän takana naapurin kello oli ihan käkenä kerran varttitunnissa. Teki kieli hakata seinään.

Kaikilla ei ole sisäsyntyistä fiksuutta.
        Tai sitten meillä oli niin hiljaista, että naapuri kuvitteli talossa olevan hyvänkin äänieristyksen.
        Veikkaan ekaa vaihtoehtoa.

• meeriamanda
        maarina1 kirjoitti:

Juurikin kaveri toi postiani sieltä yksiöstäni, heinäkuussa alkaa ikkunoiden vaihto...joten myynti siirtyy syssylle.

Myös tänään sain tänne postia et mahatähystys on 2.8 ja se suolistotähystys 23. 8
        kauhulla ajattelen...en kestä kipua ja voin satuttaessa huitaista :))

Pitää mennä puolituntia aiemmin aikaa kipulääkityksen saamiseksi...autolla ajo ei sitten onnistu ..luki paprussa, no empä ajelisi muutenkaan.

Omalääkärin vaihto oli parasta mitä olen aikoihin tehnyt. Homma pelaa.

• kokenut.
        meeriamanda kirjoitti:

Juurikin kaveri toi postiani sieltä yksiöstäni, heinäkuussa alkaa ikkunoiden vaihto...joten myynti siirtyy syssylle.

Myös tänään sain tänne postia et mahatähystys on 2.8 ja se suolistotähystys 23. 8
        kauhulla ajattelen...en kestä kipua ja voin satuttaessa huitaista :))

Pitää mennä puolituntia aiemmin aikaa kipulääkityksen saamiseksi...autolla ajo ei sitten onnistu ..luki paprussa, no empä ajelisi muutenkaan.

Omalääkärin vaihto oli parasta mitä olen aikoihin tehnyt. Homma pelaa.

En tiedä, minkä pään kautta sinulle tähystys tehdään.
        Minulle alhaalta, olen tosi kipuherkkä, ja pelotti etukäteen.
        Itselläni oli ihan hyvä kokemus, ei käynyt kipeää, ei ollenkaan.
        Sain etukäteen jonkin pienen rauhoittavan nappulan.

• oiuytr
        meeriamanda kirjoitti:

Mitä on tämä hiljaisuus?

Eino Leino-

Minulla ei ole herätyskelloa. Kellona toimii kännykkä. Patterinen herätyskello piti niin inhottavaa naksutusta, että jätin pois käytöstä.

• meeriamanda
        kokenut. kirjoitti:

En tiedä, minkä pään kautta sinulle tähystys tehdään.
        Minulle alhaalta, olen tosi kipuherkkä, ja pelotti etukäteen.
        Itselläni oli ihan hyvä kokemus, ei käynyt kipeää, ei ollenkaan.
        Sain etukäteen jonkin pienen rauhoittavan nappulan.

Ensin suun kautta, ja sitten kolmenviikon jälkeen pepareiän. Se on minulle kiusallista, olen jotenkin häveliäs näihin tutkimuksiin. Lääkärin nimi antoi ymmärtää et poju minuun verrattuna. Tiedän, tiedän... moni ajattelee et ole kiitollinen kun apua saat. totta mooses mä oon, mut minkäs se auttaa jos nolottaa ja hävettää?

Kiitos rohkaisevista sanoistasi.

• meeriamanda
        oiuytr kirjoitti:

Minulla ei ole herätyskelloa. Kellona toimii kännykkä. Patterinen herätyskello piti niin inhottavaa naksutusta, että jätin pois käytöstä.

Ihan samoista syistä meilläkin veccareista luovuttiin. Kun mä kuuli ne..makurin ikkunaa ei voi pitää edes kesäkuumalla raoollaan, kuulen kävelyt yösydännä .

Yksi puhelin on muuten poissa toiminnoista mut herättäjänä toimii.

• meeriamanda kirjoitti:

Ensin suun kautta, ja sitten kolmenviikon jälkeen pepareiän. Se on minulle kiusallista, olen jotenkin häveliäs näihin tutkimuksiin. Lääkärin nimi antoi ymmärtää et poju minuun verrattuna. Tiedän, tiedän... moni ajattelee et ole kiitollinen kun apua saat. totta mooses mä oon, mut minkäs se auttaa jos nolottaa ja hävettää?

Kiitos rohkaisevista sanoistasi.

Einiis oo mittää pelättävvää, saati hävettävvää. Ollaan me naiset pahemmiskin jutuis oltu. Ne kokeet on lyhyen ajan kestävvii, mulle on tehty molemmat. Mää "tykkäsin" enemmä peräreijän kautta tehtävästä, ei ollut mielestäni niin hankalaa ku letkun nielemine.
        Sitäkin oli kiva katsoa monitorista, missä letku meni ja kuvaili.

• kokenut.
        maarina1 kirjoitti:

Einiis oo mittää pelättävvää, saati hävettävvää. Ollaan me naiset pahemmiskin jutuis oltu. Ne kokeet on lyhyen ajan kestävvii, mulle on tehty molemmat. Mää "tykkäsin" enemmä peräreijän kautta tehtävästä, ei ollut mielestäni niin hankalaa ku letkun nielemine.
        Sitäkin oli kiva katsoa monitorista, missä letku meni ja kuvaili.

Olin juuri kirjoittamassa Meeriamandalle, että älä katsele monitoria.
        Oli minusta vähän äklön näköinen kiertomatka.
        Minulla oli naislekuri, sama, kuin toisen kerran kun mahaa ultrattiin.
        En tiedä, se pillerikö vaikutti, mutta hyvin meni.
        Tyhjennyskään ennen operaatiota ei tuntunut pahalta.

Samoin tuntein, Meeriamanda, ei tällaiset kokemukset mitenkään nannaa ole,
        mutta kun on tehtävä, niin on.

Vanhemmuuten olen oppinut, että hoitohenkilöstökin on vain tavallisia ihmisiä.
        On auttanut peloissani.

• kokenut. kirjoitti:

On auttanut peloissani.

Mulla oli suun kautta tehtävässä vaan naishoitajat, mutta alakautta tehtävän hoiti mies, sisätautilääkäri.

• meeriamanda
        kokenut. kirjoitti:

On auttanut peloissani.

Kiitti vaan Maarinalle ja sinulle rohkaisevista sanoistanne... se vaan kun olen sellainen ´muka ´ kaiken nähnyt, vaan kun tulee omaan
        nilkkkaan ujoilen ja häpeilen.´
        Olen otettu sanoistanne, ja saanhan mä rauhottavaa...en siedä kipua.

• kokenut.
        maarina1 kirjoitti:

Mulla oli suun kautta tehtävässä vaan naishoitajat, mutta alakautta tehtävän hoiti mies, sisätautilääkäri.

Miehelleni on muutaman kerran tehty tuo suun kautta tehtävä tähystys.
        Voipi olla ehkä kovin tympeämpi, kuin alakautta.

Kaipa nappula, jonka sain sairaalassa ennen tähystystä sai minut, jännittäjän, letkeämmälle mielelle.

Kokonaisuudessaan tilanne oli kaikkea muuta kuin huvittava.
        Onneksi kaikki on nyt paremmin.
        Kädet kyynärpäitä myöten ristissä kiitän, että Suomessa olen, ja hengissä.

• Inhoon metelii....
      Kaikkeist häiritsevint on simmone,ku on ratio pääl....sit tietty molemmat telkkarit ja viäl eri asemil.MUR !

Koton yksin ollessani telkkari pysyy kiinni melkest aina.Muutaman kappaleen kuuntelen tiatskast,ny ei tartte/voi,ku kova-äänine on rikki :(

Kuulemisiin :D

• 2. inhooja

Peukut sulle!

Aivan kamalaa on kun radio paasaa toista ja televisio toista ja kumpaakaan ei edes kuunnella sohvalla kuorsatessa.
        Yksin ollessani avaan television vain silloin jos jonkun tietyn ohjelman haluan katsoa radion laitan hiljaiselle soimaan nukkumaan käydessäni, silloin ei muut ymäristön äänet häiritse unia..

• sdere

Melu saa minut voimaan huonosti. Nyt on lähellä motocrossin sm-kilpailut ja aamukahdeksalta ne aloittivat sen möykkänsä. Pari kilometriä väliä ja joku äijä huutaa mikrofoniin niin, että melkein pilkutkin kuulee. Huomenna on toinen päivä samanlaista möykkää. Helvetinperkele että viikonloppuna ei saa olla rauhassa!

• meeriamanda

Hyvät ketjut eivät venyttämällä pysy hyvinä... kiitti vielä kerran jokaiselle vastauksistanne, katse eteenpäin :))

• meeriamanda

Piti vielä sanamani, et minun puolestani ketju jatkukoon... en kommentoi enää .

• Töissä pakko pitää korvatulppia.
      Toisissa paikoissa meteli nousee yli 85:n desipelin.
      Kotiin kun tulen niin hiljaisuutta aikani kuuntelen.
      Meillä usein on kuulontarkistus ja ei se sen mukaan ole huonontunut..

Kuulen vielä heinäsirkat ja ilmeisesti muutakin mikä on toisilla kateissa.

Sellainen juttu mulla on aina ollut, jos on iso porukka liikkeellä, ja kaikki puhuu yhteen ääneen silloin en välttämättä kuule tai huomaa tai jotain vastavaa kun mulle joku jotain sanoo.
      Joukossa yksittäiset puheet tavallaan katoaa sinne pölinään. Siksi en tykkää isoista porukoista.
      Toisaalt kun on paljon ihmisiä niin aina joukkoon mahtuu joku joka kuvittelee olevansa muiden yläpuolella ja tulee keskelle keskusteluja omilla jutuillaan.
      Porukoissa on tosi vaikeeta "keskustella"

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      166
      2179
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      15
      2166
    3. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      1652
    4. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      132
      1593
    5. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      474
      1340
    6. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      91
      1156
    7. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      54
      961
    8. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      911
    9. En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita

Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä
      Maailman menoa
      234
      834
    10. Syntymän ja kuoleman aallot

Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa
      Hindulaisuus
      361
      832
    Aihe