Papin kanssa puhuminen

Magdala

Onko kirkoilla yleensä mahdollisuus puhua papin kanssa elämästä ja kuolemasta? Oma elämäni on umpikujassa ja elämänhalu on hiipumassa. Tarvitsisin jonkun lähelleni sanomaan, että minunkin elämäni on elämisen arvoinen.

Rehellisesti voin sanoa, etten edes usko Jumalaan. Mistään ei vain tahdo löytyä ilmaista apua, paikkaa jossa saisi puhua näistä asioista vapaasti ilman, että tilillä pitää olla lähemmäs sata euroa. Olenko törkeä ihminen, jos kuitenkin haen apua kirkolta, vaikken usko?

Miten pappi suhtautuu ihmiseen, joka kertoo hänelle itsestään? Onko se inhottavaa ja tekee työpäivästä ikävän tai naureskellaanko jossain sakastissa sille ihmisrauniolle, joka ei edes usko Jumalaan?

Alkoholilla olen koittanut itseäni parantaa. Sanomattakin on selvää, että elämä on sitä myöten mennyt aina vain sietämättömämmäksi. Ihan oikeasti on vaikea jaksaa elää, kun vihaa itseään sydämensä pohjia myöten. Lapseni tähden minun täytyisi kuitenkin jaksaa.

Kymmenen vuotta olen elänyt maailmassa, joka on aivan valoton ja kylmä. Olen hävennyt itseäni niin paljon, etten ole edes kehdannut hakea apua, mitä nyt muutamat kerrat olen käynyt A-klinikalla ja AA:ssa. Haaveilen siitä, että jonain päivänä - jos tästä paranen - alkaisin pitää keskusteluryhmää naisille, joiden elämä on solmussa. Se olisi vertaistukea ja sieltä saisi ilmaiseksi sen ymmärtäjän ja kuuntelijan, jota juuri nyt itse kaipaan niin paljon!

Joku elämänhalu minussa siis kytee koko ajan, mutta se on kyllä niin pieni kipinä, ettei se paljoa lämmitä.

Tunnen olevani lapsi, joka kaipaa vanhempiensa tuomaa turvaa ja hyväksyntää. Sitäkin häpeän. Minähän olen itse äiti. Minun pitää olla se turvan ja hyväksynnän antaja, minun pitää ottaa kaikki vastuu elämästäni itselleni.

Olen usein harmitellut sitä, etten ole uskossa. On varmasti valtavan lohduttavaa, jos uskoo Jumalan olevan olemassa. Minä en vain siihen pysty. En sitten millään.

Tässä tuli kirjoiteltua aika pitkään, nykyisin kai ihmisille pitäisi kirjoittaa mahdollisimman lyhyesti, jotta oma viesti sekoittuisi kaiken muun selattavan sekaan paremmin.

Kiitos nyt kuitenkin, jos joku tänne asti jaksoi lukea!

14

117

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ingenjör_81

Ehdottomasti vain rohkeasti yhteydenotto sen tutuimman/lähimmän papin kanssa. Itsekin olin samanlaisessa tilanteessa puoli vuotta sitten.

Oletko joskus kokeillut rukoilla? Hän odottaa oven takana, mutta se vaatii että sinä avaat oveet ja kutsut häntä tulemaan elämääsi myöntämällä että tarvit häntä.

"Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne. Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä." - J. Kristus

Itselläni elämä muuttui täysin ja voin sanoa, että ihmisellä on sydämmessä Jeesuksen mentävä reikä, ja sitä ei voi peittää millään muulla, vaikka yritystä itsellänkin oli.

Tässä mielenkiintoisia kokemuksia uskoon tulosta ja särkyneestä elämästä. Ruukku pitää särkeä, että se voidaan valaa uudestaan:
      http://www.tv7.fi/vod/series/?series=303
      http://www.youtube.com/user/Todistajat/videos?sort=p&view=0

Herra sinua siunatkoon ja varjelkoon!

• atheist

Hei,

Ymmärrän ajatuksiasi aika hyvin koska on ollut itselläkin elämänhalun kanssa ongelmia monasti. En myös usko Jumalaan ja olen melko varma etten tulekaan uskomaan. Uskoisin silti että papille voi puhua vaikka et olekaan uskova. Kyllä papilla pitää olla sen verran ihmisläheisyyttä että kuuntelee ja on läsnä ateistillekin.

Alkoholi on huono juttu mutta siitäkin voi päästä eroon. Älä kuitenkaan syytä itseäsi juomisesta äläkä muustakaan. Pitää antaa itselleen anteeksi. Korjaat sen minkä pystyt vähitellen ja ole vaatimatta itseltä kerralla liikaa. Vertaistuki on hyvä idea ja suunnitelma. Juuri nyt sinun kannattaisi olla itse saamassa sitä ja myöhemmin ehkä itse vetää sellaista ryhmää.

Itsemurha on usein lopullinen ratkaisu tilapäiseen ongelmaan, eli liioittelua. En kiellä etteikö ole moni tehnyt itsemurhaa hyvistä syistä, mutta suurin osa itsemurhista on siinä mielessä turhia että asiat olisivat ratkenneet muutoinkin ja elämästä tullut taas mielekästä. Sinun kohdallasi tekstisi perusteella on sinulla ongelmia jotka on hoidettavissa kuntoon.

Kyllä sinun elämäsi ja sinä olet yhtä arvokas kuin muutkin. Se on sanomattakin selvää. Aina kaikista ei tietenkään tunnu sille. En voi sanoa sinulel että Jeesus rakastaa sinua, koska en usko, mutta voin sanoa että maailmassa on vielä lähimmäisiään rakastavia ihmisiä.

• Magdala

Ette arvaa, miten kyyneleet valuen luin kirjoituksenne. Kiitos niistä!

Olen joskus koittanut rukoilla ja lukea Raamattuakin, mutta eipä ole uskon häivääkään minuun mistään tarttunut. Se harmittaa välillä, vaikka eipä kai uskovankaan elämä pelkkää ruusuilla tanssia ole.

Ajatus siitä, että maailmassa todella on lähimmäisenrakkautta on niin kaunis, että se saa minut itkemään. Jos jostain saisin ihmisen lähelleni, joka sanoisi, että välittää siitä, miten minun käy. Itse kun en kohta enää välitä.

Yksinäiset illat ja yöt pelottavat. En pysty antamaan itselleni mitään anteeksi, vaan vatvon kaikkia tekemiäni virheitä loputtomiin ja vihaan itseäni aina vain enemmän.

Hain kaupasta hedelmämehua. Tänään en ota illalla olutta tai siideriä. Koitan noin pienestä asiasta iloita. AA:ssakin sanottiin, että pitää huolehtia vain tästä hetkestä, mennyttä ei voi muuttaa eikä tulevaa tietää. AA:ssakin meni se korkeimpaan voimaan luottaminen niin yli hilseen, etten voinut sitä ohjelmaa täysin sisäistää.

Jos sinne papille sitten soittaisi, niin voinko mennä muuhun kuin omaan seurakuntaan? Olen nimittäin kesätöissä seurakunnalla enkä haluaisi siellä levitellä tätä ahdinkoani. Kynnys puhua toiselle ihmiselle kasvokkain tästä kaikesta on joka tapauksessa hyvin korkea, vaikka keskustelu on juuri sitä, mitä niin paljon kaipaan.

Jospa tämän sattuisi joku pappi lukemaan ja kertoisi rehellisesti, olisiko kovin ärsyttävää tai jopa suututtavaa, jos tällainen pakana hädässään kääntyisi papin puoleen? En halua pilata kenenkään työpäivää tai loukata uskoa tai uskovaisia.

• Ei-uskova

En ole pappi, mutta olen agnostikko joka on ottanut yhteyttä pappiin. Mulla ainakin kävi tuuri, vastaanotto oli inhimillinen ja lämmin epäilykstäni huolimatta. En tiedä mitä minusta on sakastin puolella puhuttu, tuskin mitään. :) Tämä palsta ei ehkä kuitenkaan ole se paras mahdollinen paikka hakea kontaktia, mutta netistä löytyy monia paikkoja jonka kautta lähestyä. Netissä on myös se hyvä puoli, että voi lähestyä yli seurakuntarajojen. Googlaa vaikka Suomen suurimpien kaupunkien seurakuntia, niiltä varmasti löytyy erilaisia sivustoja ja yhtydenottotapoja.

Muista kuitenkin se että alkoholismia, mielenterveyden ongelmia tms. ei yksikään pappi tai usko voi sellaisenaan parantaa. Keskusteluapua voi kuitenkin saada.

• Ei-uskova
        Ei-uskova kirjoitti:

En ole pappi, mutta olen agnostikko joka on ottanut yhteyttä pappiin. Mulla ainakin kävi tuuri, vastaanotto oli inhimillinen ja lämmin epäilykstäni huolimatta. En tiedä mitä minusta on sakastin puolella puhuttu, tuskin mitään. :) Tämä palsta ei ehkä kuitenkaan ole se paras mahdollinen paikka hakea kontaktia, mutta netistä löytyy monia paikkoja jonka kautta lähestyä. Netissä on myös se hyvä puoli, että voi lähestyä yli seurakuntarajojen. Googlaa vaikka Suomen suurimpien kaupunkien seurakuntia, niiltä varmasti löytyy erilaisia sivustoja ja yhtydenottotapoja.

Muista kuitenkin se että alkoholismia, mielenterveyden ongelmia tms. ei yksikään pappi tai usko voi sellaisenaan parantaa. Keskusteluapua voi kuitenkin saada.

Jäi pois tuosta että asiansa osaava ja rajansa tunteva pappi osaa ohjata myös eteenpäin esim. terveydenhuollon puolelle kun ei osaa itse vastata. Valitettavasti myös löytyy niitä joille Jumala on ratkaisu kaikkeen myös silloin kun pitäisi ohjata eteenpäin, joten älä niele purematta kaikkea. Ihmiiä hekin vain ovat, ja meitä on joka lähtöön.

• Ingenjör_81
        Ei-uskova kirjoitti:

Vaikka sinä et usko Häneen, niin Hän uskoo sinuun ja rukoilee sinun puolestasi tälläkin hetkellä. http://www.koemuutos.fi/stoorit/

Mutta tosiaan, ei pappia haittaa vaikka sinä et uskossa ole. Ei Jumala vihaa syntisiä, vaan syntiä. Samanlailla Hänen aurinkonsa nousee joka päivä uskoville kuin ei-uskoville. Suosittelen katsomaan tämän "uskis-kortin" ja käyttämään Jeesukseen vaikka sen yhden päivän elämästäsi. Siinä et varmasti paljoa menetä.

"Muista kuitenkin se että alkoholismia, mielenterveyden ongelmia tms. ei yksikään pappi tai usko voi sellaisenaan parantaa. Keskusteluapua voi kuitenkin saada."

Ei kuitenkaan kannatta vähätellä parantaa uskon voimaaa. Se mikä meille on mahdotonta, on Hänelle jokapäiväistä. Tästä vaikkapa Remun todistus, kun hänen jalkansa parani yliluonnollisesti.: http://www.iltalehti.fi/viihde/2012041815467966_vi.shtml

• Hei,

Hienoa, että jaksoit kirjoittaa ja pyytää apua. Jo se on iso juttu. Heti alkuun sanon: elämäsi on ehdottomasti elämisen arvoista. Eikä vain lapsesi, vaan ihan itsesi vuoksi myös.

Elämänhalun hiipuminen on aina tunnetila, jossa on hyvä hakeutua puhumaan jonkun - vaikka sitten papin kanssa. Missään tapauksessa et "käytä hyväksesi" tai ole "törkeä" näin tehdessäsi. Papit ovat lähimmäisenrakkauden työssä ja palvelutyössä riippumatta kohdattavan lähimmäisen uskonnollisesta katsomuksesta tai seurakuntaan kuulumisesta tai kuulumattomuudesta.

Papit eivät kysele keskusteluavun pyytäjältä uskonnollisesta vakaumuksesta. Ja vaikka se olisi tiedossakin, "rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi" lienee ohjaava tekijä meille kaikille: olla lähimmäinen jokaiselle tarvitsevalle.

Papeilla on kaikessa kuulemassaan ehdoton vaitiolovelvollisuus, joten siitä, että mahdollinen keskustelusi päätyisi naureskelun kohteeksi, on turha olla huolissaan, niin ei voi käydä. Sielunhoidollisia keskusteluja ei saa kirkkolainkaan mukaan jakaa eteenpäin ja teologisesti ottaen puhuessasi papille sielunhoitotilanteessa puhut ikään kuin hänen kauttaan Jumalalle - joten pappi on vain välikäsi joka kuuntelee.

Sen lisäksi, että voit ottaa yhteyttä lähiseurakuntasi pappiin, voit myös puhua kirkon työntekijän kanssa netissä (parhaiten siellä on työntekijä paikalla iltapäivä- tai ilta-aikaan): http://www.facebook.com/kirkkosuomessa/app_177794048978925
      Chatissä käyty keskustelu ei tallennu mihinkään, kirjautuminen tapahtuu nimettömänä (vaikka kirjautuisit mahdollisen facebook-tilisi kautta), ja samat vaitioloon liittyvät velvollisuudet sitovat myös chat-työntekijöitä.

Tässä siis ihan konkreettisia vastauksia esittämiisi kysymyksiin. Lisäksi haluan sanoa Sinulle, että oli todella hienoa ja rohkeaa kirjoittaa tänne, se on toivottavasti ensimmäinen askel kohti parempaa. Paras mitä äkkiseltään tähän keksin Sinulle sanoa on ikivanhan siunauksen sanat:
      Herra siunatkoon Sinua
      ja varjelkoon Sinua
      Herra kirkastakoon kasvonsa Sinulle
      ja olkoon Sinulle armollinen
      Herra kääntäköön kasvonsa Sinun puoleesi
      ja antakoon Sinulle rauhan.
      Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Voimia elämääsi. :)

Tiina-pappi

• Magdala

Saattaa olla, että ensi viikolla otan yhteyttä pappiin. On tämä aika pelottavaa, kun kesäaamun aurinko paistaa, mutta itse olen synkkyyttä täynnä. Lapseni tulee tänään mummolasta kotiin. Minun pitäisi jaksaa siivota ja laittaa ruokaa. Kaiken lisäksi pitää pystyä esittämään iloista ja energistä, vaikka todellisuudessa haluaisin vain maata paikallani.

Tuo vaitiolovelvollisuus minua aina epäilyttää. Eivätkö seurakunnan työntekijät kuitenkin keskenään puhu näistä asioista?

No, oli miten oli: jos menen toiselle paikkakunnalle papin tavatakseni, ei minua siellä kukaan tunne.

Keskusteluavun lisäksi pitäisi ehkä miettiä muitakin keinoja selvitä tästä masennuksesta. Pappi ei tosiaan ole lääkäri. Luulen, että pohjimmiltaan mikään muu ei voi auttaa kuin oman asenteen ja ajatusmaailman muuttaminen. Siinä keskustelu voi olla isokin apu. Huomaan usein, miten omat ajatukseni kiertävät kehää koko ajan, mutten osaa kierrettä pysäyttää. Netin kautta keskusteleminen ei tunnu hyvältä ajatukselta. Kaipaan ihmistä, jota voin katsoa silmiin.

Raskain askelin tulee tämäkin päivä kuljettua. Illalla piilotan ahdistukseni kunnes luen lapselleni iltasadun ja hän käy nukkumaan. Sen jälkeen koko masennus vyöryy taas ylitseni ja estää minua nukkumasta.

• nimim. "Magdala",

Iso kiitos sinulle, että kirjoitat avoimesti ja rehellisen tuntuisesti tuskallisesta tilanteestasi.

Erityisesti sinulta haluan pyytää anteeksi eräissä yhteyksissä käyttämääni "ihmisraunio" -sanaa. Olen viitannut sillä lähinnä 1) heihin, jotka ovat joskus uskoneet, mutta ovat sittemmin luopuneet siitä. Lisäksi viittaan sillä 2) heihin, jotka eivät millään tavalla halua myöntää, että heidän ajattelussaan Jumalasta, uskosta ja uskovista edes saattaisi olla perustavaa laatua olevia väärinymmärryksiää. Itsevarmoina, omahyväisinä, ylimielisinä, ylpeinä ja röyhkeinä he tulevat tänne ivaamaan ja moittimaan uskovia, aivan kuin ajankulukseen ja huvikseen.

Noita kahta ihmisryhmää olen tuolla sanalla halunnutkin hieman satuttaa, että vaikkapa edes sen kirpaisun kautta löytyisi motivaatiota kuunnella Jumalaa, joka ei halua yhdenkään ihmisen joutuvan s**tanan valheiden ajamina niin murheelliseen tilaan missä he ovat - sitä täydellisesti itse ymmärtämättä.

Ihan objektiivisesti ajateltuna me kaikki olemme täällä eräänlaisia "ihmisraunioita". Meillä kaikilla on lihassamme (siis siinä "vanhassa ihmisessämme") yhä syvenevät haavat, jotka s**tana sai aikaan ensimmäisen ihmisen luopumuksessa. Näin ollen yksikään meistä ei ole millään tavalla toista ihmistä parempi, ei uskottomana eikä uskovana. Ymmärrän kuitenkin, että tuo käyttämäni sana voi satuttaa myös heitä, joille en tarkoita sitä, ja joita en halua satuttaa enää yhtään enempää kaikkien niiden tuskien lisäksi, mitä esim. sinäkin elämässäsi olet kohdannut.

En minä oikeastaan tiedä, onko oikein käyttää tuota ilmaisua ("ihmisraunio") kenestäkään. En ole varma, pyhittääkö tarkoitus tällaisia keinoja. Ehkäpä ei - onhan niiden kovat muuritkin ympärillään esiintyvien ihmisten sisällä kuitenkin se pieni ja turvaa etsivä lapsi, jota ei kenelläkään ole oikeutta satuttaa.

Olen usein itse esiintynyt täällä yhtä ylimielisesti ja omahyväisesti, kuin mistä niin mieluusti tahtoisin syyttää vain s**tanan valheisiin ja ansoihin takertuneita.

Anteeksi.

TMIV

• Noita kahta ihmisryhmää olen tuolla sanalla halunnutkin hieman satuttaa, että vaikkapa edes sen kirpaisun kautta löytyisi motivaatiota kuunnella Jumalaa..."

Uskoisin, että taktiikkasi ei toimi mutta on omiaan vahvistamaan fundamentalisteista vallitsevaa kielteistä mielikuvaa.

• a-teisti kirjoitti:

Noita kahta ihmisryhmää olen tuolla sanalla halunnutkin hieman satuttaa, että vaikkapa edes sen kirpaisun kautta löytyisi motivaatiota kuunnella Jumalaa..."

Uskoisin, että taktiikkasi ei toimi mutta on omiaan vahvistamaan fundamentalisteista vallitsevaa kielteistä mielikuvaa.

> Uskoisin, että taktiikkasi [...] on omiaan vahvistamaan fundamentalisteista vallitsevaa kielteistä mielikuvaa.

Kiitos, nimim. "a-teisti". Uskon, että olet ihan oikeassa.

TMIV

• Ota ny neuvosta vaar

Jos sinulla Magdala on todellinen ja aito hätä, niin älä missään nimessä mene pappien puheille. Käytäntö on osoittanut, että todellisessa avuntarpeessa papit eivät osaa antaa minkäänlaista apua. He lässyttävät vain turhia asioita pyrkien ikäänkuin "huumeruiskulla" poistamaan ihmisen syvällä sydämessä olevan hädän. Näin ovat AINA JA JOKAKERTA aidosti hädässä olleet kertoneet.

Sinun tulee hakeutua aidon uskovan luo, jonka varmasti tiedät uskovaksi henkilöksi ja kertoa hänelle hätäsi ja ongelmasi. Ja jokainen suomalainen tuntee ainakin yhden uskovan, jonka puoleen voi kääntyä. Näin voit turvallisessa ilmapiirissä sielunhoidollisesssa keskustelussa purkaa asiasi ja saada rukousapua siinä paikassa ja sitten myöhemmin esirukouksia. Kukaan pappi ei voi hädänalaista auttaa - vain Jeesus Kristus voi ja Hänet voi kohdata aidosti Jeesukseen uskovan luona.

• Voi pappikin olla uskossa ja antaa rukousapua.

Juhannuksena on muuten Keuruulla taas suuri konferenssi jonne on helppo soluttautua anonyymisti ja mennä vaikka rukoustelttaan sielunhoitajaksi koulutetun kanssa rukoilemaan. Ihana paikka kuulemani mukaan. Unohtuupa siinä samalla Juhannuksen perisuomalainen viettotapakin.

• kiri kiri

Kiri kiri Keuruulle

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      42
      2672
    2. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      338
      2387
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      35
      2084
    4. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      47
      1756
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      24
      1675
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1559
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      43
      1429
    8. Sokea "ystävälle"

Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1409
    9. En ymmärrä käytöstäsi

Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      139
      1345
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      36
      1146
    Aihe