Joko lyöty lukkoon vai perinteisesti,maalla vai kaupungissa?
Itse olen lähdössä vaihtelun vuoksi Juhannusjunaan,joka matkaa Rovaniemelle saakka,mukana viihdettä ja tie mitä muuta!
juhannuksen viettosi...
53
251
Vastaukset
- tiinaex...
maalla ystävien kanssa saunoen uiden syöden juoden juhannuksen viettoon kuuluu myös lavatansiit missä tavataan tuttuja tässä juuri toivutaan eilisistä ja viimeöisistä viiskymppisistä oli muuten tähänastisen elämämme mukavimmat synttärijuhlat =)))))
"tiinaex..."
Jaa maalle? Mihin heevettiin sie sieltä voit maalle mennä? :)
Maitolaiturintyttö kun jo olet...
No miten sitten, niin muista hölkätä sinne, hienon auton kyyti on tarkoitettu vain reippaasti sieventyneille naisille.
Muistakin sitten tanssia, varsinkin monta kertaa, kaikki Humpat ainaskin :)
Minä menen maalle, tai siis tulen, astun, saavun.. vasta heinäkuun lopulla
YH.- tiinaex...
Nittaminax kirjoitti:
Oliko ne sun synttärit jos oli niin onneksi olkoon. :))
ei ollu mun synttärit yhden nuoren miehen ite kun on jo viisnelonen niin niin viiskymppinen tuntuu nuorelta ;)))))))
- tiinaex...
hunksz kirjoitti:
"tiinaex..."
Jaa maalle? Mihin heevettiin sie sieltä voit maalle mennä? :)
Maitolaiturintyttö kun jo olet...
No miten sitten, niin muista hölkätä sinne, hienon auton kyyti on tarkoitettu vain reippaasti sieventyneille naisille.
Muistakin sitten tanssia, varsinkin monta kertaa, kaikki Humpat ainaskin :)
Minä menen maalle, tai siis tulen, astun, saavun.. vasta heinäkuun lopulla
YH.hatsansaa kumminkin täältä korvesta menen maalaiskylälle mistä löytyy kaikki palvelut baari ja tassilava saamme tyttären kartanon käyttöön juhannukseksi =)))))
tiinaex... kirjoitti:
ei ollu mun synttärit yhden nuoren miehen ite kun on jo viisnelonen niin niin viiskymppinen tuntuu nuorelta ;)))))))
Aaaa, no tulipahan sit onniteltua jälkikäteen. Mutta eihän nyt neljän vuoden ikäero mun mielestä niin tunnu et se olis nuari. :))
tiinaex... kirjoitti:
hatsansaa kumminkin täältä korvesta menen maalaiskylälle mistä löytyy kaikki palvelut baari ja tassilava saamme tyttären kartanon käyttöön juhannukseksi =)))))
"tiinaex..."
Luulet sitten että nykyinen vartalosi voisi olla jo kutsuva Munkkiniemen Kreivillekin?
Noh, Valssikin on kuluttavaa urheilua, kunhan sen tekee laajoin kaarin :)
Jos niitä nyt sinulla enää on... :)
Hyvää Juhannusta tytteli. Näytä minulle, nyt ja sitten.
YH.
Lavatanssit kiinnostaa, saapa nähdä tuleeko lähdettyä.
Matka ei ole pitkä, mutta jos sataa käy kuin viime vuonnakin.
Polkupyörällä en sateeseen lähde, vaikken sokeria olekkaan...- 15+4
Kotona kaupungissa kuten aina. Täällä on ihanan rauhallista aina juhannuksena, kun suurin osa asukkaista suuntaa muualle.
- 4+9=?
Sama täällä. Takkaa pitänee lämmittää että tarkenee. Pitkät alusvaatteet piti tänään pukea, että paleleminen väheni. Sauna pitänee lämmittää jo senkin takia, ettei niin kovasti palelisi.
Ihan kotona, ja toi juna juttu kuulostaa mukavalta vaihtelulta. Harmi kun ei siin junassa enää taida olla tilaa, mutta ei meillä olis siihen varmaan varaakaan.
- Reissaaja*
On tilaa ja ei maksa kuin 49 e Hki-Roi,makuupaikalla.Mut eihän siellä maata,kun katsotaan mitä ovat keksineet matkan varrella,asemilla ja junassa.
Luulempa että on "erilainen" Juhannus ; ))
Maalla ja veden äärellä. Hyvää ruokaa ja juomaa. Seura maailman parasta eli rakkaiden seurassa.
Juhannus ihan kotona vaan, ellen saareen tee päivän reissua.
Mutta Juhannuksen jälkeen sitten Kristina Katarinalla ensin Gotlantiin sitten Ahvenanmaalle.
Näkee taas nuo iki-ihanat maisemat tuolla lounais-saaristossakin.
Gotlanti on kiinnostanut kauan.Tytär lähti poikansa kanssa juuri aamulla Turkua kohti, jatkaa laivalla Ahvenanmaalle, josta taas jatkaa Gotlantiin Tulevat Juhannuspäivänä takas...
maarina1 kirjoitti:
Tytär lähti poikansa kanssa juuri aamulla Turkua kohti, jatkaa laivalla Ahvenanmaalle, josta taas jatkaa Gotlantiin Tulevat Juhannuspäivänä takas...
Me tehdään sitten vahdin vaihto :)
Olenkin miettinyt tuota mahdollisuutta mennä Gotlantiin ihan omin neuvoin myöhemmin.
Kun yöpymispaikka mulla olis jo tiedossa siellä.
Mutta kyllä se selviää kun tapaan paikallisen ihmisen, suomalaisen joka on muuttanut sinne.
Toistaiseksi ollaan oltu yhteydessä vain sähköpostin kautta.- O-a
maarina1 kirjoitti:
Tytär lähti poikansa kanssa juuri aamulla Turkua kohti, jatkaa laivalla Ahvenanmaalle, josta taas jatkaa Gotlantiin Tulevat Juhannuspäivänä takas...
Tytär menee laivalle keikkatöihin . Ja iskä hoitaa "eläintä".
Myös tuossa Turkkusen paatissa on ollut.. tulisilla kirjoitti:
Me tehdään sitten vahdin vaihto :)
Olenkin miettinyt tuota mahdollisuutta mennä Gotlantiin ihan omin neuvoin myöhemmin.
Kun yöpymispaikka mulla olis jo tiedossa siellä.
Mutta kyllä se selviää kun tapaan paikallisen ihmisen, suomalaisen joka on muuttanut sinne.
Toistaiseksi ollaan oltu yhteydessä vain sähköpostin kautta.Sanovat kauniiksi kukkien maaksi. Vicby on kuulemani mukaan kukkien vallassa...
O-a kirjoitti:
Tytär menee laivalle keikkatöihin . Ja iskä hoitaa "eläintä".
Myös tuossa Turkkusen paatissa on ollut..Niinhän se menee. Onko Juhannuksena hääkeikka?
- Fossiili olen minäki
Käypä katsomassa, jos rannalta löytyisi hyvällä tuurilla vieläkin fossiileja.
- Se toinen tohelompi
Lähdetkö yksin vai kavereiden kanssa? Itse en tohtinut enää tämän ikäisenä lähteä itsekseni. Mietin, että nuorisohan siellä. Palaatko junalla vai lentäen takaisin? Vieläkin muhii ajatus mielessä.
Hauskaa matkaa reissaajalle!- reissaaja*
Lähden ystäväni kanssa,ja ollaan ihan jo aikuisia,itsekkin mietin että minkähän ikäisiä siellä mahtaakaan olla,no näkee sitten.
Paluuta ei ole edes suunniteltu,katsotaan sitten kun ollaan perillä ja mikä fiilis...kaikki on ex-temporee tyyliin.Kyllä me mimmit osataan!
- bessie*
Kiinnostuin itsekin tuosta Juhannusjunasta kun näin mainoksia, mutta olin jo kuukausia sitten lupautunut olemaan töissä juhannuksen.
Aattoiltana varmaankin menen kokolle ja tanssimaan johonkin. Vähän olen ajatellut Seurasaarta tällä kertaa. Poikani perhe kutsui minut kylpylään jossa itse viettävät pidennetyn juhannuksen. Heillä on siellä melko iso "mökki" vuokrattuna.
Pitäisi lähteä ajamaan sinne sunnuntaina töiden jälkeen, mutta en ole varma viitsinkö. - ............
kyllä se näin on, ettei uskalla ihan yksin enää lähteä tässä iässä,on kaikenlaista kremppaa ja kramppia...
Katselin kalenteria ja olen pihalla onko juhannusaatto perjantaina vai lauantaina?
- tiinaex...
kylläpähän se juhannusaatto on aina perjantaina ollut ja varmaan tulee olemaankin ;))))
tiinaex... kirjoitti:
kylläpähän se juhannusaatto on aina perjantaina ollut ja varmaan tulee olemaankin ;))))
Niin kävin tarkastamassa kun en ollut varma sillä 23 juhannuspäivän kohdalla luki Aatu, Aatto, Adolf.
No, näitä ajatuspätkiä sattuu kun suunnittelemme juhannuksen viettoa mamuni kanssa englanniksi ; )))
Meillä on kaksi suunnitelmaa. Jos aurinko paistaa menemme Petzen mökille sinne tosi korpeen ja jos sataa vietämme suviyönjuhlaa minun mökilläni.
Katselin sääkarttoja ja perjantai näytöstäisi täällä kauniilta päivältä no, katsotaan.- entinen arkipyhä
tiinaex... kirjoitti:
ei se aina ole ollut, vasta 1955 siirryttiin sitä viettämään viikonloppuna.
Mistähän nämä televisio-ohjelmien mainosjutut oikein syntyvät?
Onko jossain jakku-pukuinen, fiksuksi itsensä tunteva nainen?
Muutakin piilomainontaa kun täällä on esiintynyt.
Eivätkö he tajua, että vanhemmiten viisaus lisääntyy, ei vähene?
Ymmärrän kyllä valtionkanavienkaipauksen katsojiin, uusi vero kun on luotu.
Lievästi ymmärrän myös linssiluteita.
H.- Rimmir tänään
No ei se yhtään haittaa vaikka mainostaakin, ajatteles jos minäkin olisin täältä sattunut tulemaan juhannuksen aikana Suomeen niin eipä olisi ollut hajuakaan koko juhannusjuust.. eikun junasta.
Ei mitään suunnitelmia vielä, aivan olen ilmojen herran armoilla. Tuossa merenrannalla on mökkiläisten pienellä tanssilavalla menot, kaupungilla taas on sitten ravintolassa ja tuolla vähän kauempana isotkin juhlat.
En mitenkään erikoisemmin "vietä" juhannusta, kyllä se kuluu ihan ilman viettelemisiä.
- Pirre*
Joko se juhannuskin, miten tämä kesä taas kuluukaan..
Uskoisin että menemme saareen mökille, ensimmäistä kertaa voimme olla vaikka vesillä aatonkin, kun nääs tässä ollaan joutonoomina kokopäiväisesti, - josko joku polttelee kokkoja rannoilla tai veden päällä..oisi hienoa katsella veneestä käsin tulia..,
vaan eipä noista ilimoista tiijjä, saako edes polttaa kuin takassa puita, tai saunan uunissa..:) Töissä oon, mut toi juhannusjunajuttu ois kiinnostava.
Jos se on ens vuonnakin, pitää panna harkintaan.Oman kullan kainalossa, maalla tai kaupungissa, kaikki käy, mutta tarkkoja suunnitelmia ei ole lyöty lukkoon. Perinteisesti olemme grillanneet tyttärellä, mutta nyt voi että tulee siihen välivuosi. Lomat alkavat kohta ja olen lähdössä työsopimuseläkkeelle heinäk. 1 päivästä lähtien ja Suomeen pitäisi ehtiä jo heinäkuun toisella viikolla.
Juhannuksesta vielä: se on enemmän juhannus Suomessa varsinkin jos saa polttaa kokkoa. Muuten se on vain melko tavallinen grilli-ilta jossa juopotellaan tavallista enemmän ja tavallista isommalla jengillä. Naapurini täällä korven kätkössä ovat suunnitelleet yhteistä juhannuksenviettoa sillilounaksineen ja grillauksineen, mahdollisesti istumme mukana.Toi juhannusjuna juttu olis ollut miustaki tosi hauska kokemus, muttei tuu lähdettyä siihen. Saas nyt nähdä mitä tässä keksii vai ei yhtään mitään. Ilmoistakaan ei tiedä. Aika rauhallisesti on mennyt monta juhannusta, välillä töissäkin.. Nyt olen lomalla:) Jos on hyvä ilma saattaapi olla että mennään järvelle ja ajellaan kattelemassa rannoilla palavia kokkoja. Katellaan tässä vielä, mitä tuleman pitää:))
Oikein hauskaa juna matkaa teille:)))- minulle sopii
tuo junamatka tulee tv:stäkin ja mikäs sen helpompaa kun olla nojatuolimatkalla..
- meeriamanda
Kotosalla ...ihana tunne kun ympäristö hiljenee, istuksia terassilla ...saunoa ja syödä sen jälkeen ´ulkona´ ,...Jokainen lapsiperhe on taloyhteisöstämme poistunut, ...se hiljaisuus on mahtavaa :))
Jouluinen ja juhannuksen aikainen kaupunkin tyhjeneminen on aina kiehtonut minuakin.
Nyt meinaan istua kotona kuuman krillin virellä ja syörä kaikkea rasvaista ja epäterveellistä hyvältä maistuvaa ruokaa.
Sen jälkeen taas paluu arkeen ja härkäviikoille.- meeriamanda
koti-kiusattu kirjoitti:
Jouluinen ja juhannuksen aikainen kaupunkin tyhjeneminen on aina kiehtonut minuakin.
Nyt meinaan istua kotona kuuman krillin virellä ja syörä kaikkea rasvaista ja epäterveellistä hyvältä maistuvaa ruokaa.
Sen jälkeen taas paluu arkeen ja härkäviikoille.Ihan samoin kokenut, onkuin kuin autiotalossa...parkkialueella ei ole autoja.. syvä hiljaisuus vain. Se on luxsusuta, jota harvoin saa. :))
Tässä rivarissani ei asu enää lapsiperheitä, mut pihan ´perällä ´ onkin toinen taloyhtiöön kuuluva monitahoinen kerrostalo. korkein on 5 kerrosta.
Yhdet tulivat rippikouluikään...sitä myöten asunnoissa muuttovirtausta... taas aloitetaan alusta :// Eihän he minun pihaani tule, mut se meteli kun parikymmentä tenavaa kiljuu ...ääni silti 20m päästä.
Ei lasten leikki ja iloinen ääni minua häiri, vaan se jatkuva itkunmärinä, äitien kailotus parvekkeiltaan ...juo siinä nautiksien em. päiväkaffeetas? meeriamanda kirjoitti:
Ihan samoin kokenut, onkuin kuin autiotalossa...parkkialueella ei ole autoja.. syvä hiljaisuus vain. Se on luxsusuta, jota harvoin saa. :))
Tässä rivarissani ei asu enää lapsiperheitä, mut pihan ´perällä ´ onkin toinen taloyhtiöön kuuluva monitahoinen kerrostalo. korkein on 5 kerrosta.
Yhdet tulivat rippikouluikään...sitä myöten asunnoissa muuttovirtausta... taas aloitetaan alusta :// Eihän he minun pihaani tule, mut se meteli kun parikymmentä tenavaa kiljuu ...ääni silti 20m päästä.
Ei lasten leikki ja iloinen ääni minua häiri, vaan se jatkuva itkunmärinä, äitien kailotus parvekkeiltaan ...juo siinä nautiksien em. päiväkaffeetas?Vahvasti näyttää siltä, että grillaukseen typistyy minunkin juhannus.
Eikä siinä mittää vikkaa ookkaa, mut kuiteski. Tanssilava meinikin kiehtos, saa nyt nähdä mikä vie voito...- meeriamanda
maarina1 kirjoitti:
Vahvasti näyttää siltä, että grillaukseen typistyy minunkin juhannus.
Eikä siinä mittää vikkaa ookkaa, mut kuiteski. Tanssilava meinikin kiehtos, saa nyt nähdä mikä vie voito...Ookkona löytäny ketään sieltä ikäistäsi naiskaveria? Onko siä jotain tapahtumia johon voisit mennä?
Soot kuitenkin aika rohkee nainen ... yksinkin meneen, joten älä jää yksinäs, mee vaan muiden joukkoon. Kertahan se hirressäkin sanotaan olevan vaikeinta:))) Toivon tätä ,,,♥..♫..☺☺
Onhan noita ikätovereita tässä. Yksi jopa tansseissa käyvä, mut on juuri ollut pallolaajennuksessa, ettei nyt oo lähtijäksi.
Tapahtumia kyllä on tiedossa...Juhannus on jotenkin kutistunut aivan tavalliseksi ruokajuhlaksi, ainakin täällä. Silliä, snapseja ja juhannussalkon ympärillä tanssimista jos on lapsia.. kaukaisessa nuoruudessani Suomessa Juhannus oli maagillinen: kokkotulia, juhannustansseja, telttailua ja kaikkea mitä siihen sitten kuuluikin....ensi rakkaus ja niin edelleen.
- Pirre*
..ja monelle , ensiraskauskin :)
Entisillä eväillä, siis käydään saunassa, uimassa ja poltetaan kokko omaksi ja naapurien iloksi. Mitään ruokapitoja ei järjestetä, ehkä hunajarommitoti tms. - porukasta riippuen. Vaan yksi on joukosta poissa, joten ei suurta ilojuhlaa varmaan synny.
Meidän kokko näkyy valtatiellekin - aina siellä autoja pysähtyy katsomaan. Luulen että kokon polttaminen ei ole luvatonta, sen verran on sadellut viime päivinä.
Tässä on vielä muutama "työrupeama" ennen aattoa... voi pahus ;-D
Rauhaisaa mutta silti iloista juhannusta kaikille!!!- 1943
Saman resepti, mutta ilman kokkoa on minullakin.Muisteloissa elelen paikassa, jonne teimme ensiteffit neljä vuotta sitten juhannuksena. Sain uuden pienen perheen oman pienen lisäksi. Omat nuoreni lähtevät tahoilleen ja uusperheeni haluaa minun tulevan "mökillemme" kuten monena vuotena. Minua ei tarvitse viihdyttää, vaan elelen omissa oloissani. Ruokailemme yhdessä. Säistä riippuen pyöräilen, soutelen, vaeltelen, uin.
- ukkeli*
1943 kirjoitti:
Saman resepti, mutta ilman kokkoa on minullakin.Muisteloissa elelen paikassa, jonne teimme ensiteffit neljä vuotta sitten juhannuksena. Sain uuden pienen perheen oman pienen lisäksi. Omat nuoreni lähtevät tahoilleen ja uusperheeni haluaa minun tulevan "mökillemme" kuten monena vuotena. Minua ei tarvitse viihdyttää, vaan elelen omissa oloissani. Ruokailemme yhdessä. Säistä riippuen pyöräilen, soutelen, vaeltelen, uin.
Tulille veri vetää. Juhla tuntuu omalta siinä vaiheessa kun lippu vedetään salkoon ja vihdan tuoksu leviää saunasta.
- kukkien tuoksu...
ukkeli* kirjoitti:
Tulille veri vetää. Juhla tuntuu omalta siinä vaiheessa kun lippu vedetään salkoon ja vihdan tuoksu leviää saunasta.
Sait kyllä muistot pintaan minullekkin, joka olen vältellyt Juhannusta ja sen mukamas juhlimista.
Isäni eläessä meillä oli juhlallinen hetki se Lipun nostaminen tankoon/salkoon ja sen jälkeen laulaminen.
Koivut oli laitettu a i n a tuvan ja aitan pieliin. Syreenit/sireenit olivat aina maljakossa sisällä luoden sen ihanan tuoksun, kun oli tätieni vuoksi laitettu kamarit juhlakuntoon. (Isälläni oli 7-sisarusta).
Miksi juuri nyt toit tuon ajan mieleeni? Lapsuuskotini on myynnisä, mutta välikö hällä, koska isä ja äitikin ovat kuolleet, joten "aika entinen ei palaa".
Olen siis yksin ja en halua muistella entisiä, koska itku vain siitä tulisi. Silloin alan muistella niitä Karjalan evakoita, jotka kotinsa menettivät. Olihan minulla parempi osa. Jäädä Suomen puolelle, vaikka äidilläni olikin jo evakkoreppu pakattu. - 1943
kukkien tuoksu... kirjoitti:
Sait kyllä muistot pintaan minullekkin, joka olen vältellyt Juhannusta ja sen mukamas juhlimista.
Isäni eläessä meillä oli juhlallinen hetki se Lipun nostaminen tankoon/salkoon ja sen jälkeen laulaminen.
Koivut oli laitettu a i n a tuvan ja aitan pieliin. Syreenit/sireenit olivat aina maljakossa sisällä luoden sen ihanan tuoksun, kun oli tätieni vuoksi laitettu kamarit juhlakuntoon. (Isälläni oli 7-sisarusta).
Miksi juuri nyt toit tuon ajan mieleeni? Lapsuuskotini on myynnisä, mutta välikö hällä, koska isä ja äitikin ovat kuolleet, joten "aika entinen ei palaa".
Olen siis yksin ja en halua muistella entisiä, koska itku vain siitä tulisi. Silloin alan muistella niitä Karjalan evakoita, jotka kotinsa menettivät. Olihan minulla parempi osa. Jäädä Suomen puolelle, vaikka äidilläni olikin jo evakkoreppu pakattu.Toit minulle lapsuuskodin mieleen. Kauan sitten riivimme lehtipuista ja pensaista lehtiä, jotka levitettiin tuvan lattialle. Seinille ja kattoon pantiin koivun oksia. Nämä oksat olivat mukana myös mieheni aikaisessa juhannuksen vietossa. Lisäksi oli juhannuskoivut ovien pielessä. Miesystävän kanssa nostettiin lippu salkoon. Nyt on taas uusien perinteiden aika. Vanhoista on ehkä jäljellä lipunnosto ja juhannusvihdat. Koivut saavat muuten kasvaa metsässä. Juhannuspäivänä kävimme tanssimassa mieheni ja miesystäväni aikana. Sekin perinne on ainakin toistaiseksi jäässä. On vain kaksi hautaa, joille voi viedä juhannusruusuja.
Pikkukaupungin keskustan taivaallisessa rauhassa.
Saatamme aattoiltana pyörähtää katsomassa läheisen rantajuhlan touhua mutta kotona ollaan.
Yritän ottaa hieman takaisin löhökuukausien rästejä joten edes olut ei sovi kuvioihin.
Edellinenkin juhannus oli täysin alkoton.- Tase pappa
Kaupungin rauhassa vietetään juhannusta. Pois saariston mekkaloista.
Kaupungin kadut on Juhannuspäivänä hiljaiset. Vastaantulijaa saat etsiä.
Saaristossa on joka niemessä, notkossa ja saarelmassa on autoja joka männyn väliin ajettuna. Melua, savua, raketteja ja ennenkaikkea humalaisia kirkujia.
Tappelunnujakoita ja perheriitoja. Jos itse olet selvin päin, löytyy kyydin tarvitsijoita pilvin pimein.
Ei ei. Pois rannoilta, kaupungin hiljaisuuteen.
Sauna, vihta, yksi konjamiini ja kävelyä kaduilla, tai ajo Piikkiön Rodo-metsikköön.
Jos tulee ajo, jää konjamiinikin pois kuvioista. - yks kottarainen
Yksin kotona lähes keskellä kaupunkia........sairastaen.........eipähän tarvii lähteä itikoitten syötiks.........
- demeter
Maalta olemme tulleet ja maalle olemme jälleen menossa, kunhan näistä pyhistä päästään. Yksi kyläkutsu on käynyt ja se otetaan vastaan. Muuten nautitaan kaupungin rauhasta kuten moni muukin tuntuu tekevän...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1652056
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu141962- 1191375
- 981362
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4481223- 67957
- 50866
- 49861
En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita
Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä222757Syntymän ja kuoleman aallot
Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa339734