millaista on lastenkodissa?

:-P

Millaista siellä on jos joudun sinne?

75

17026

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jk

      en tiedä

    • bambuu

      lastenkodeissa on paljon eroja. mutta siellä on hoitajia jotka tekee sitä hommaa työkseen. siellä missä minä olen asunut niin ovet pidettiin lukossa koko ajan. Nuorilla ja lapsilla omat puolensa. ulkoilu ajat oli kellotettuja. jos töppäili ei päässyt ulos. huoneet yhteisiä. ruokailu ajat. hiljasuus tuli 9 tai 10. ja puhelimet kerättiin pois. ja ne sai tietyksi aikaa päivässä. ei omia tietokoneita. mutta todella tarkkaa kaikki ja oikeasti ei ollenkaan mukavaa.

      • Juu555

        Itellä sama tämän hetkisessä lastenkodissa, mutta joissain on huomattava ero


    • paha paikka

      lastenkodissa on paljon sääntöjä mitä et saa tehdä. eli et saa melkein tehdä mitään kuin olla vaan. Kotiitulo ajat on tarkkoja ja jos teet jotain pahoja niin sua melkein pahoinpidellään siellä. Riippuu tietty lastenkodista. Musta tuli ainakin pahempi ihminen kuin olin, ennen sinne joutumista. mut nyt olen palautunut siitä kun asun omassa kämpässä eikä tarvii tehdä mitään mitä ei halua. Lastenkodissa on myös paljon muia kriminaaleja joilla ei ole ollut hyviä vanhempia joten luultavasti sua houkutellaan tekemään rikoksia ja jos et tee niin sua kiusataan ja pidetään nössönä. Ja luultavasti muut hakkaa sut tasaisin väliajoin. Tosin itse olin paljon kovempi mitä ulkokuori näyttää joten ne muut ketkä yritti hakata mua niin saivat turpaan. Yks kiusaaja vietti 4 kk sairaalassa kun hakkasin sen puolustaakseni itseään. en ole muuten ikinä tapellut mut lastenkodissa joutusin väkisinkin puolustamaan itseäni. pitää siis olla kova jos aikoo selviytyä.

      • Tiedänlastenkodit

        Vissii sie hakkasit jonku 4 kk:ksi sairaalaan,eiköhä sellasille hulluille oo iha omat kolot,siel ne sit voi hakata toisiaa ja olla pakkopaidois.TROLOLOOOOO Ps. (niiku Es) En oo sit mikää ES jonne. Oon liian vanha sellasii hommii. Oon nimittäi töis lastenkodis sosiaalivirkailijana,et kyl niit nuorten tarinoit kuulee!!


      • 14poika14v

        " Kotiitulo ajat on tarkkoja ja jos teet jotain pahoja niin sua melkein pahoinpidellään siellä" Eli siis meinaat että sossut tekee meidän elämästä siten paremman kun
        laittaa meidät lastenkotiin jossa melkein pahoinpidellään?


      • heiska009

        ei voi sanoa etta ei saa
        tehda mitaan koska mina asun lastenkodissa nyt ja olen asunut 7vuo
        tta. ja taalla on todella kivaa


      • voiterse

        ei jumalauta heiska009 ootko vittu joku gt jonne? :D itse en välitä lastenkodista, koska ihmiset siellä on kamalia ja ruoka pahaa :(


      • tukulainen-laitosnuori99
        voiterse kirjoitti:

        ei jumalauta heiska009 ootko vittu joku gt jonne? :D itse en välitä lastenkodista, koska ihmiset siellä on kamalia ja ruoka pahaa :(

        minä olen asunut 8kk lastiksessa ja siellä on ainankin hyvää ruokaa ja hyvät säännöt "voiterse"


      • Jooäläkysy

        Kokemusta löytyy 8 vuoden takaa. Jotlu ohjaajat on mukavia mutta lastenkodissa nuoret hakkaa lapsia ja ohjaajat esittää kun vieraita tulee että kaikki on hyvin . Todellisuudessa jokainen nuori on täällä masentunut ja ohjajat ei komenna kaikkia tasapuolisesti ja muut nuoret hakkaa toisiaan. Ruoka on valmis ruokaa esim kala saattaa olla noin kuukauen jää kaapis lohi menettää värin haisee mädälle sitä meijä pitäs syyä. Tää on suht hyvä laitos mut omast kokemuksesta voin sanoo vituttaa ku kaikki nuoret muka haluu laitoksee tietämät mitkä jäljet se jättää. Ei kannata jos haluu pitää elämän ilon. Ja tääl lapset ei ole omasta syyståån mutta paska olla:)


      • Eikivaei

        Leivät on kivikovia vanhoja hedelmiä ja jukurttii. Talo on kaameassa kunnossa ahdistavaa.


      • Jookyllää

        Monet täällä näyttää puolustelevan lastenkodin meininkiä mutta miksi? Miettikää omien lastenne kohdalle enköhän minä tiedä ku lähes 9 vuotta ollut


      • Lapsilla tehdään julmaa bisnestä samoin kaikki muutenkin heikommassa asemassa olevat on kusessa.Esim.mielenterveyskuntoutujille on ns.kuntoutuskoteja.Vievät rahat,teettävät työtä 5-6h pv/palkka 1-3€ ja muuta mukavaa...safka on pahaa ellei jopa pilaantunutta ja sitäkin on vähän.Lopulta ihminen ei enää tiedä paremmasta.Mielestäni on järjen/luonnonvastaista että kaikenmaailma puupäät saa lapsia hoitoonsa.Varmasti on olemassa hyviä laitoksia mutta huonoista olen kuullut jo liikaa.Niitä vankileirien saaristoja todella on.Täällä Suomessa.Kaikki sossujen/Diakonissalaitoksen yms...hyväksynnän alla.Mielestäni kysymys koko yhteiskunnassa on sanasta vastuu.Se ei tunnu enää paljoa kaikenmaailman byrokraatteja painavan.Vastuuttomuus läpileikkaa koko yhteiskuntaa.Entä,jos esim.nuori ahdistuu ja tekee itsemurhan? Kuka kantaa vastuun.Voitte olla varmoja ettei kukaan.Mediasta voi seurata kaikkea sontaa mutta asioista,joista pitäisi puhua ja tuoda päivänvaloon ei hiiskaustakaan? Luulen ettei suuri osa kansaa edes tiedä millaisia paskareikiä täällä tuhansien järvien maassa on? Ja henkilölle,joka sanoi vetäneensä turpaan kiusaajaa.Itsepuolustus on sallittua ja tämänkaltaisissa tapauksissa jopa suotavaa.Osoitus siviilirohkeudesta.Voimia sinulle kundi eteenpäinkin.Pidä linjas/pidä pintas...tiedän että teet sen.


      • Anonyymi

        ei monessa lastenkodissa kyllä noin käy mitä tos lopus sanoit, mutta aika lol, jos joku mua kiusais, mä toivoisin että voisin kans vaa hakata sen, mutta ettei mulle tulis siitä ongelmia


    • mieti sitä

      Mieti sitä

    • lastenkodissa elänyt

      Lastenkodit eivät ole vain kriminaaleille, eikä sieltä löydy vain kriminaaleja. Lastenkodit ovat paikka, minne lapset laitetaan, jos kotiolot eivät ole suotuisat lapsen terveelle kasvulle ja kehitykselle tai jos lapsen vanhemmilla on ongelmia saada yhteys huonosti käyttäytyvään lapseen. Lastenkotiin ei koskaan laiteta lasta huvin vuoksi vaan aina on jokin todellinen syy taustalla.

      En ole sossu, vaan aivan tavallinen nuori aikuinen joka on viettänyt perheolojen pakosta 14 vuotiaasta täysi ikäisyyteen lastenkodissa. Ja se paikka oli minulle pelastus. Ennen sinne joutumista elin käsityksessä, että lastenkodit ovat kuin vankiloita; piikkilankojen ympäröimä piha ja ovet aina lukossa. Paskapuhetta. latsenkodeista pyritään tekemään mahdollisimman kodinomaiset, toki koskaan tuskin aivan kodinomaisuuteen päästään, mutta viihtyvyyttä saadaan lisättyä.
      Koska lastenkodeissa useimmiten on lapsia enemmän kuin normaalissa perheessä, säännöt ovat myös tiukempia. Niitä ei ole tehty kiusallaan vaan tarkoituksena on kasvattaa lapsesta nuori, joka osaa noudattaa sääntöjä yhteisen viihtyvyyden lisäämiseksi. Ja toki, jos sääntöjä rikkoi, siitä myös seurasi rangaistus, yleensä arestia (eli esim ei kavereita, ei viikkorahaa). Näin sitä opittiin kunnioittamaan. Toki itsekin hangoittelin sääntöjä vastaan ja kovasti, elin uskossa "säännöt on tehty rikottaviksi". Mutta pidemmän päälle alkoi jatkuva arestissa oleminen ..tuttaa, joten parhaimmaksi koin niiden noudattamisen. Huomattavasti mukavammat oltavat olivat kun osasi noudattaa sääntöjä ja kunnioittaa niitä.

      Säännöistä vielä sen verran, että normaaleissa perheissäkin noudatetaan samoja sääntöjä, ei vain lastenkodeissa. Kotiintuloajat, koulussa käynti, päihteet. LAstenkodeissa niistä vain lapset tekevät numeron, sillä monesti he ovat saaneet kotioloissa elää kuin pellossa, jolloin myös yleensä ongelmat alkavat.

      Ja kuten muussakin maailmassa pätee sanonta "kohtele muita kuin tahtoisit itseäsi kohdeltavan" sama pätee lasten kodissa. Jos sinä siellä kiroat ja meuhkaat hoitajalle, et voi olettaa että he puhuvat sinulle kauniisti ja tekevät kuten sanot. Vanhempasi ehkä siihen ovat sortuneet, mutta lastenkodin hoitajat eivät.

      Mutta mikäli sinne joudut (tai pääset), se on kuin tavallinen koti sääntöineen ja vapauksineen, tosin hoitajia ja muita lapsia enemmän.

      • Hepatiittilaspask

        Öö ihan täyttä paskaa?

        Onpas sitä liikaa sos puhetta tullut kuunneltua. Kärsimystä koko paska!


      • NedFlanders

        Se, että sinulla on ollut vaikeaa, ei tarkoita, että kaikilla olisi ollut vaikeaa. Kaikkea hyvää elämääsi.


      • Anonyymi

        Olin 60-luvullaja -70 luvulla Mäntymäen lastenkodissa Turussa.
        Oli paljon töitä, piti osallistua kokoajan, sisätöitä ja ulkotöitä.
        Kesäisin mentiin Kulhon saareen virkistymään, mutta siellä piti osallistua.
        Urheiluohjaaja Vaaja kävi joka kymmenes päivä, aina piti olla hänen urheilussa mukana, vaikka hampaat irvessä, hän oli inhottava tyyppi.
        Talonmies väänsi korvista, kun teimme kolttosia. Tädit löivät koivunoksalla tai räteillä kinttuihin. Ruokaa oli monta kertaa päivässä ja kesäisin piti noukkia marjapensaat tyhjiksi. Ainakin työntekoa lastenkodissa oppi hyvin
        ja jotain säästämään pahanpäivän varalle. Monet työntekijät ovat jo kuolleet, mutta usein he kohtelivat lapsia huonosti. Olin 12-vuotta asukkina siellä, kai jotain opin. Kuusitoistavuotiaana pistettiin taksiin ja osoite oli nuorisokoti Viinamäenkatu 7. Sellainen tarina mies 64-vuotta.


    • efiueoirqor

      Lastenkodit on vielä aika rentoja paikkoja verrattuna koulu-/nuorisokoteihin tai myös joihinkin perhekoteihin. Eli kanttaa käyttäytyä kunnolla siellä ettet vaan joudu mihinkään pahempaan paikkaan. Ja muutenki oman kokemukseni mukaan (6-vuotta asunu milloin missäkin lastensuojelun laitoksessa) sitä saa mitä tilaa, eli jos ite käyttäydyt ja hoidat hommas hyvin, niin ohjaajat on sulle mukavia ja saat enemmän vapauksia/etuuksia. :) Mut älä ressaa tai pelkää jos semmoseen joudut, kyllä susta siellä huolta pidetään, eikä siellä tarvitse onneks kenenkään koko loppu elämäänsä viettää! :) Kaikkea hyvää sulle ja muista käyttäytyä kunolla! ;)

    • Vapauteen päässyt

      Voi voi. 9 vuotta huostaanotettuna, 1,5 vuotta lastenkdissa. Hoitajat huusivat ja yrittivät aina lannistaa. Nuoria syytettiin kaikesta, hehän kun itse ovat niin "täydellisiä" eivätkä koskaan tee virheitä. Joka päivä oli yhtä taistelua. Itselläni ei koulunkäyntiongelmia, ei päihdeongelmaa eikä mitään muutakaan "ongelmaa". Säälin niitä, jotka sinne joutuvat. Hyvä jos jollain on ollut hyvä siellä olla, ollut sitten hyvä lastenkoti. Jos halusi olla rauhassa omassa huoneessaan (viihdyn yksin ja keksin itselleni tekemistä) hoitajat eivät jättäneet rauhaan vaan ramppasivat huoneessa aina mäkättämässä. Ruoka oli lähes aina kylmää tai raakaa. Koulupäivät kohtuuttoman pitkät ja sen lisäksi vaadittiin kaikennäköistä..

      • sorinyvaa

        ei se kyl iha noi mee missää laitokses , kyl ohjaajat antaa olla rauhas jos niil ei ooo mtn asiaa ja riippuu iha omast käytöksest et millast kohteluu saa toisilt


    • hellu 60

      Voi, voi. Lastekoti voi jossakin tapauksessa olla
      parempi vaihtoehto kuin biologiset vanhemmat.
      Sosiaalihuoltajat tekevät arvokasta työtä.
      Lapsen etu on aina tärkein.

      • Pulit

        Menkää vi t tuu kaikki muut, jotka ei oo niis ollu ja puhukaa vaa ne,jotka nis on ollu saatana. Te äitienne ja Isienne luona asuneet nössöt ette tiiä mitä niis ain tapahtuu lapsii voiaan pahoinpidel ja antaa hirveesti rangaistuksii. Ja NE TEKEE SITÄ VAA KOSKA HALUU MEISTÄ PALKKAA (lastenkotilaisist) Sit ne myös kusettaaa, että käy vaa kaupas vaikka menee ravintolaan syömään meistä saaduilla rahoil?. Ja jos niil on oma tytär tai poika nii EI JUM4L4UTA! Siis vittu se on nii perseest ne antaa sit sille kaikkee uutta ja vie sen lomalle mut meitä tälläsii "vammasii" ei. Et siinäkin teille vähän miettimist et onko ne siltikää parempi paikka ku jossaki muual vitu APINAT. Haluisin tehä itsemurhan tai asuu kadul mut en voi ku jotkut viranomaset estää sen. T: Lapsi lastenkodist


      • EmpaattinenIhminen

        Toivottavasti saat elämäsi järjestykseen.


      • MaxRebo

        Just nii, Pulli, oon ollu yli 6.5 vuotta lastaris ja oon nyt jo kolmannes lastenkodis ja oon nyt 15 vuotta, ja kyllä tääl lastaris hoitajat pahoinpitelee mua!!!! Joudui 8-vuotiaana lastarii ja ku mut nyt sit 16 elokuuta 2010 otettii avohuollon huostaanottoon, nii EI NE VITUN HUORA SOSSUT KERTONU MULLE MITÄÄ SYYTÄ, ET MIKS MÄ JOUDUN LASTARII!!!! TÄÄL ON IHAN PERKELEN PASKAA!!!! Ja mä tiiän myös, miks hoitajat tekee meil, mitä ne haluu. KOSKA KUN MUSTAKI MUN SOSSU MAKSAA MUN HOIDOST 500 € PER PÄIVÄ, NII NEHÄ NAUTTII SIIT, JOTE SIT NE KUVITTELEE, ET NE VOI TEHÄ MITÄ HALUU!!!! SAATANA, TÄÄL EI VITTU TODELLAKAA OO KIVAA!!!! KU MUT HUOSTAANOTETTIIN, SILLO MUL SITÄ PAITSI LUVATTII, ET OON VAAN KAKS VUOTTA LASTARIS, NII SOSSUT LUPAS!! MUT MITÄ KÄVIKÄÄ?? NE VITUN HUORAT PITÄÄKI MUA YLI 6.5 VUOTTA LASTARIS!!!! PERKELEN VALEHTELIJAT!!


    • lastarityttö

      No huh huh. Itse olen lastenkodissa osan elämääni ollut ja ei siellä ainakaan pahoinpidelty, karjuttu tms. Säännöt on tiukat ja iän mukaan, mutta onhan säännöt kunnon kodissakin?! Lastenkoti on lastenkoti, ei mikään koulukoti tai nuorisovankila! Aika turhaa pelotella toisia et siellä on kriminaaleja jne. Höpö, höpö sanon minä. Lastenkoti on kiva ja turvallinen paikka, mutta se on asenteesta kiinni. Jos suhtaudut siihen tympeesti tai yleensä mihin vaan asenteella "ei kiinnosta tipan vertaa", niin eihän sellanen voi ollakaan mieluista.

      • kokemusta on

        kyllä meillä huudettiin , jopa tädit kiusas, ihan työkeen jotakin tiettyä lasta,,niiss täteis kyl oli eroi,,, mut siitä aikaa 46 vuotta,,,,,ja syyttömästä tehtiin varkaan, kun johtajattaren lempipoika oli se varas,tämä paikka länsisuomes,,


    • yksi niistä tädeistä

      Meidän lastenkodissa, kuten nykyisin kaikissa, on max 7 lasta per yksikkö. Lapsilla/nuorilla on omat huoneet, saavat sisustaa ne itse. Jokaisella on oma päivä, jolloin hoitaa huoneensa ja käyttämänsä wc:n siivouksen sekä tekee ruokaa ohjaajan kanssa. Jokainen lapsi saa tietyn, ikään suhteutetun, summan viikkorahaa ja hygienia/vaaterahaa kk:ssa. Lisätienestiä voi hankkia esim. leikkaamalla nurmikot.
      Etuja menettää huonosta käytöksestä, kuten kiroilusta. Käytökseltä ei vaadita mitään erikoista. Hyvästä käytöksestä saattaa seurata jokin ylimääräinen etu, kuten leffareissu.
      Ja sitten se tärkein. Nuoren pahoinvointi on ympäristön aiheuttama, hyvin harva on itse lapsuuteensa voinut vaikuttaa. Se, joka etsii syyllistä, on väärässä ammatissa, meidän kuuluu auttaa.

      • Hyvä mieli

        Tuntuipa hyvältä lukea tämä kirjoitus, jonka "yksi niistä tädeistä kirjoitti". Toivon, että ketjun aloittajakin sen lukee. Tuollaisella asenteella töissä oleva on painonsa arvoinen kultaa


    • laitostyttö

      oon ollu vastaanottokodis siel otettii yöks puhelin pois ja sit oli ulkoiluajat ja siel ei saanu mitää rangaistuksii ainkaa mä en saanu ja sit siel on ruokailuajat , sit sen jälkee jouduin EHO-jaksolle 3 kuukautta ni se oli suljettu osasto ja siel pääs parikertaa viikos ulos vähäks aikaa kävelee ohjaajan kaa ja siel oli muuteki tosi tiukat säännöt esim, et piti mennä 9 nukkuu ja 10 lähti sähköt sit aamul piti herää 7 ja sit 8-11 oli kouluu ja sit siel ei saanu käyttää puhelinta eikä kattoo telkkaaja radiooki sai kuunnelaa 2 tuntii päiväs sitte tää laitos mis mä nyt oon ni voi vaikuttaa omal käytöksel ulkoiluaikoihi ja huoneesemeno aikoihi esim sillo ku tulin ni mun piti tulla sisää puol 7 mut nyt vast 10 ja muuteki tää on vähä niiku himas asuis paitsi et ohjaajat vaihtuu ja tääl saa kaikkee vaaterahaa ja hygieniarahaa ja ruokaa on enemmä ku himas ja kaikis mestois on ollu omahuone mul . mut riippuu laitoksest millaset säännöt siel o ja tollee :)

      • reagoiharkiten

        Elämä on yleensäkin täynnä ongelmia, mutta myös hyviä asioita.Ihminen viisastuu iän myötä lisää, ja voipa viisastua niinpaljon, että itsekin hämmästyy päivittäin, kuinka ajan mittaan tajuaa paremmin elämäänsä.Kukaan ei ole seppä syntyessään, eikä se viisauskaan tule syntymälahjana.Viisauden löytäminen on aikamoinen seikkailu, sen näkee vasta sitten, kun alkaa olla ohjat elämästä ja suhtautumisesta erilaisiin ihmisiin omissa käsissä.Viisauteen kuuluu, että tutkit ,mitä sinulle sanottiin.Viileä kuuntelu ja kysyminen pitävät ihmisen poissa alistamisen alueelta.


    • kokemusta on

      tämän päivän lastenkodit/ nuoriokodit on ihan hyviä kasvatus paikkoja , verrattuna 50 vuot sitten nim kokemusta on, ne oli silloin oikee vankiloita, ja rikosten esi astepaikkoja joillekkin,,,,,,,,,,,,,,, mut tänään riippu paikoista, ,ollaan kaksi viikkoo omas pihas, /talos, sit pääsee kotilomal vkl.... kaikki on kellotettu...... no vähän on löysää siinäkin,,,,,,,ja riippuu sitten ihan siitä lapsesta tai ite nuoresta miten, menee siellä, kyllä saa rangaitustakin jos tarpeen on, ja miten pitkään siä joutuu olemaan riippuu sekin tilanteesta mikä on kotona ja /tai miksi sinne joutuu,mut ei enään oo kuritushuone olotiloi,,,,,,

    • äiti :)

      Ei ne varmaan niin kovin mukavia paikkoja ole koska nuoret niin paljon niistä karkailee. Onhan se tietysti varmaan parempi paikka lapsille kuin JOS koti on lapselle sopimaton paikka, os siellä juodaan ja tapellaan ja ehkä lapsiakin pahoinpidellään tms...mutta muuten kyllä koti on aina koti.

      Oma poikani joskus aikoinaan nuorena halusi lasten/koulukotiin kun kaverit kerto juttuja että siellä saa kaikkee...uusia vaatteita ja mopot ja käydään ulkomailla yms...no, köyhän kodin kasvatti sitten ajatteli 13v että hommaapa ittensä sinne...no, kun sinne pääsi/joutu, niin itkuhan siinä pojalle tuli jonkun ajan päästä. Kotiin halusi pikimiten kun eihän se totuus ollut ollenkaan kerrotunlainen. Kyllä poikakin sitten totesi olleensa tosi tyhmä kun hyvästä (vaikka köyemmästä) kodista halusi pois. Eipä sen jälkeen kun takasin kotiin pääsi, puhunut enään mitään vastaavaa koskaan. Sitten hän vasta ymmärsi että jos se olisi ollut niin hyvä paikka niin miksi kaverit niistä aina karkasi. No, elämä opettaa :)

    • enq

      Perseest. Ite ainakaa en saanu mennä ees ulos, en yksi enkä hoitajien kans. (johtu ehkä siitä ku jouduin karkaamisen takia sinne) Se riippuu tietenki vähä, mikä lastenkoti, mut meiltä otettii puol 9 puhelimet pois & huoneisii mentii iästä riippuen, arkisin kaikilla oli sama 9, mut viikonloppusin muistaakseni yli 14v meni yheltätoista ja 10-14 puol. Tietokonetta ei saanu käyttää, mutta televisiota sai katsoa. Pihalla sai olla aikuisen kans, ja kylään ei saanu tulla kettää. Mutta kyllä siellä oli ihan hauskaa siltä puolelta, kun tutustu uusiin ihmisiin ja pysty tekemään niitte kans kaikkee kivaa. 18v asti saattas kuitenki olla aika kärsimys.

    • LS-Ohjaaja

      Jos ketjun aloittaja näitä lukee niin kannattaa pitää mielessä, että vastaanottokodit ja lastenkodit ovat kaksi eri asiaa. Vastaanottokodit ovat väliaikaisia paikkoja ja siellä säännöt ja rutiinit voivat olla tiukempia, juuri siitä syystä jos on hatkareissuja tai syynä tuloon päihteet.

      Ne lastenkodit missä minä olen työskennellyt eli 4 kpl, ovat lapsille / nuorille hyviä paikkoja. Siellä on omahoitajat jotka hoitavat heidän asioitaan, aina on joku kuka kuuntelee lasta/nuorta. Vaikka kyseessä on laitos, yritetään niistä tehdä niin kodikkaita kuin se vain on mahdollista. Iltaisin usein koko osastollinen, ohjaajat mukaanlukien olivat katsomassa Salkkareita, Idolsia tms. mikä ikinä oli kiinnostavaa. Leffaan lähdettiin joskus isommallakin porukalla, Alastaroon katsomaan kiihdytyskisoja, uimareissuille uimahalliin taikka meren rannalle.

      Lastenkoti on ihan hyvä paikka kasvaa. Näin muutama kuukausi sitten vanhan ohjattavan joka 18 täytettyään muutti omaan asuntoonsa. Hän oli nykyiseen elämäänsä tyytyväinen ja muisteli aikaa lastenkodissa lämmöllä.

    • järkyttynyt

      Ainakin kiimingin peruskalliokodissa oli henkilökunta todella biologisia vanhempia vastaan,keksivät mitä hurjempia juttuja ja kaikille vanhemmille annettiin kielto mitä kummemmista syistä etteivät saaneet tavata lapsiaan.Sillä tavoin saivat peiteltyä sen mitä tekivät lapsille.Siellä on kääritty lapsia mattoon,heitelty sänkyjä seiniin jos lapsi on mennyt turvaan sängyn alle ettei heitä hakattaisi.Sieltä lapset karkailivat luoksemme turvaan ja olivat peloissaan että saavat selkään.4-vuotiasta lasta pidettiin sisällä monta viikkoa yhdessä huoneessa paitsi ruokaillessa ja kun lapsi vihdoin pääsi ulos,karkasi hän metsään piiloon vilkkaan tien varteen jossa rajoitus oli 80km tunti ja henkilökunta istui kopissa jossa ei ollut ikkunaa mihinkään suuntaan,joten he eivät tienneet missä lapsi oli.Muut lapset joutuivat etsimään pientä lasta metsässä ja kun asiaa heiltä kysyi suoraan,vastaus oli että he tiesivät kokoajan missä lapsi oli.Puhelut olivat muutaman minuutin mittaisia ja aina lyötiin luuri korvaan.Palavereita ei pidetty vaikka niitä vaadittiin ja laki sanoo että ne täytyy pitää tietyin väliajoin tai jos on muuten halukas puhumaan henkilökunnan kanssa asioista.Vaatteita ja leluja varastettiin eikä niitä koskaan palautettu,useista pyynnöistä huolimatta.Sosiaaliasiamiehelle valehdeltiin päin naamaa ja valehtelija oli psykiatrian sairaanhoitaja eli johtajan ns.oikea käsi.Vanhempia ei kuunneltu ollenkaan jos yritti kertoa tärkeistä asioista ja papereihin laitettiin ettei vanhemmat ole yhteistyöhaluisia.Että kannattaa olla kunnolla,monissa laitoksissa on todella paljon puutteita kuten iltalehdessä siitä mainittiinkin maaliskuisesta iskusta lastenkoteihin.

    • Aina kaikki ei oo sellasta, mitä ihmiset antaa kuvan siitä. Mitäpäs jos menisitte itse sinne lastensuojelun hyvyyteen katsomaan elämän NURJAA PUOLTA. Nuoret leimataan heti rikolliseksi kun he tulevat sinne.

    • api69

      vitun perseestä älkää ikinä suostuko menemään lastenkoti kasvunpolkuun riistavedelle emme pääse ulos musiikkikin viedään meiltä ja täällä rikotaan ihmisoikeuksia pääsemme ulos vain kontrolloidusti

    • poika14v

      mä oon ainaki kuullu yhelt mun kaverilt jonka kanssa tehtiin vähän tihutöitä noin 3-4 kuukautta sitten, että siellä lasten kodissa kyllä kohdellaan lapsia kuin ihmisiä. ja vaikka jtn tyhmää tekiskin ni ei siel aina saa mitää rangaistuksii. siellä on kuitenkin tiukat säännöt ja esim. kavereitten luokse saa lähteä vasta klo5 ja kotiin sitten klo puol9. joka viikko ne kävi jossain (niin sanottuna pirttipäivänä) esim. megazones, laskettelemassa tai vähintäänkin kattomassa elokuvaa... välillä pitää oma huone siivota ja joskus jotain muutaki. viikkorahaa saa 5-9€ riippuen käytöksestä. kuullema aresteja kyllä sai joskus noin 1päivä-5 päivää eli ei mitään hirveitä määriä. ja ruoka oli miute kuullema hyvää.... ps. kännykällä kirjotan ni saattaa olla kirjotus virheit.

      • Mango

        Huh. Hyvä kuulla kivaakin sanottavaa. Minulla on ongelmia joten joudun menemään lastenkotiin. Minne kannattaa mennä!
        ? ( puhelimella kirjoitin)


    • Lastenkodinkituja

      Olen itse lastenkodissa ja siellä on kamalaa hoitajat lupaavat minulle kaikkea mutta hoitajat eivät pidä lupauksiaan, vaikka en ole tehnyt mitään väärää. Osastoni hoitajat ovat kieroja paskiaisia jotka purkaavat omaa vihaansa viattomiin lapsiin. Kuten puhuvat pahaa vammaisista (pyörätuolissa oleva tyttö) Lastenkodit eivät ole missään nimessä hyvä vaihtoehto suosittelen sijaisperheitä.

    • jaakko

      eli eikö siellä saa olla tietokonetta

      • Laitosonpaskaa

        No vittu täällä mitään tietokoneita saa olla vaa sänky ilman petivaatteita kiinnipitoja pahoinpitelyjä lvr ilman syytä lasten uudet puhelimet rikotaan joskus jopa seksuaalista hyväksi käyttöä ja kun kerran sinne menee niin ei oo enään ulos tulemista pa.lastenkotilapsi ollut jo 8 vuotta erillaisissa lastenkodeissa ja nyt istutaan tapanilassa lastenkodissa kirjotin puhelimel kirjotus virheitä on elkää menkö laitoksiin jos henkenne ja tulevaisuutenne on teille edes vähänkin tärkeää mielummin huorana kadulla tai vankilassa ku täällä nää on sit lasten keskitysleirejä viritän tänne jo hirttoköyttä että muthafuckha baau


    • cheeseus
      • vzmhkzik8oggxtd vhdxoyoq

        Tiedän yhden tyypin, joka oli joutunut 5- vuotiaana Lastenkotiin kun vanhemmat olivat jotai Alkoholisteja. Se lähti siitä kun siihen muutti uudet naapurit. Siellä kuului jouskus Tappelu- ääniä joka tuotti poliisit paikalle. Naapurit olivat soittaneet peloissaan poliisit, Mies[eli isä] lähti putkaan ja Nainen [äiti] jäi kotiin. Lapset lähti Tuntemattomaan paikkaan. Hänen ensimmäinen matkansa oli kun hän oli 32- vuotias Tallinnassa hänen miehensä kanssa.


    • Ahdistunuttyttö

      Mun lastenkodissa on tuijottavia hoitajia ja ykspuolista ruokaa eikä sitäkään saa syödä paljoa täällä myös rikotaan lapsen oikeuksia. Ja oon asunu täällä nyt 8vuotta ja 2vielä jäljellä.

      • Hahahahahaha

        enää puol vuot


    • OlemmeLeguaani

      No en tiiä onko tää sopiva vastaus tänne mutta jouduin 3 kaverin kanssa jonnekkin koulukotiin tai joku kasvatus laitos hässäkkään jokskin aikaa oltiin 16 silloin sen takia varmaan koska oltiin tehty vähän ilkivaltaa ja tehty vähän jotain pikku rötöksiä ja meni koulussa huonosti joku kukkahattu täti oli soittanu poliisit kun oli nähny meidät lintsaamassa ja''vandalisoimassa'' oikeesti me vaan istuttiin ja juteltiin vähän kovaan ääneen ja yhellä mun kaverilla oli ollut spray maalia ja pesis maila mukana en tiedä miksi varmaan koska oli tullu pelaamasta ''pesäpalloa'':D poliisit vaan tuli takavarikoi mun kaverin spraymaalit ja pesis mailan ja otti meidän nimet ylös koska ei ajateltu ruveta poliisia vastaan koska oltais kuitenkin vaan jouduttu pahempaan jamaan ehkä ja sitten muutaman päivän päästä katsos kummaa sossu ja poliisi soittaa ovikelloa ja käskee että mun pitää lähtee pois ja tiesin jo valmiiks että kaveritkin oli joutunu samaan paskaan koska heistä ei ollut kuulunut aamulla ja olin yhen mun kaverin kanssa melkein naapureita ja sitten mut vaan kuljetettiin pois ja tapasin valmiiks jo mun 2 muuta kaveria siellä Helvetissä minne meidät laitettiin ja viimeinen tuli sitten perässä mutta se ei ollu niin kauheeta kun oli kavereita mutta oli ihan helvetisti natsi ohjaajia tai mitälie olikaan kun pääsin vihdoinkin kotiin sieltä mun vanhemmat pakotti mut katkaisemaan välit mun kavereitten kanssa koska ne oli kuulemma huonoavaikutusta ja olin kuulemma muuttunu mun iso siskon mielestä mutta ei ollut ajatustakaan katkoa välejä mun ystävien melkeinpä veljien kanssa koska no olin perheen mustalammas jo valmiiks kaikesta syytettiin mua ja senpä takia en viettänyt paljoa aikaa kotona ja miksi jaan tämän kokemuksen täällä vaan sen takia koska multa riistettiin mun vapaus yli vuodeks ja halusin nyt vaan jakaa jos kiinnostaa kysyä vastaan ehkä

    • kauko68
    • Tumitunuusjxkfbekgnr

      No on siellä ihan kivva olla jos omassa perhees sua kiusataan jo valmiiks

    • MaxRebo

      Kuulkaapas kaikki hetki!! Onn ollu huostaanotettuna avohuollossa yli 6.5 vuotta. Oon edelleenki lastenkodis, ja oon nyt jo kolmannes lastenkodis. Eka ja kolmas on iha ok, mut toinen ei ollu. Mun tokas lastaris hoitajat pahoinpiteli mua noin yli 30 kertaa, ja joitai samanlaisii tilantei oli yli 100. Esim. yks hoitaja mun tokas lastaris upotti kyntensä mun kainaloihi ainakin yli 50 tai 100 kertaa!! Yks toine hoitaja taas paino kiinnipidos polvel mun selkää keuhkojen kohdalt nii, et en saanu henkee, ja toises kiinnipidos sama tyyppi kyynärpääl mun selkää keuhkojen kohdalt!! Vittu saatana, mitä huorii siel tokas lastaris oli!!!!

      • MaxRebo

        Kertoisin viel sen verra, et oon nyt 15-vuotias, ku täytin 12 helmikuuta 15, ja menin 8-vuotiaana lastarii, päivämäärä oli, kun jouduin huostaanottoon elokuun 16 päivä


    • Kiintymyssuhde

      En osaa vastata alkuperäiseen kysymykseen, mutta tämä keskustelu herätti ajatuksia. Hiljainen suru täytti mielen kirjoituksia lukiessa. Lastenkoti ei koskaan korvaa hyvää kotia, mutta erittäin vaikeissa tilanteissa voi pelastaa lapsen/nuoren elämälle - edellyttäen, että on asianmukainen. Olen aikuinen, enkä ole ollut lastenkodissa. Lähisukulaiseni oli nuorisokodissa ja se oli hänelle pelastus. Siellä oli puutteita, jotka johtuivat pitkälti siitä, että nuori tarvitsee kiintymyssuhteen. Nuorisokodissa työntekijät ovat töissä. He voivat olla todella hyviä työssään, mutta oman vanhemman ja rakkauden kaipuu, sekä tietynlainen hylätyksi tulemisen kokemus on varmasti jokaisen siellä asuvan nuoren sisällä.

      Minä asuin lapsuuteni kodissa, jossa pelkäsin, olin alakuloinen ja yksinäinen. Meillä oli henkistä väkivaltaa, joka ei näkynyt ulospäin. Ulospäin asiat olivat hyvin. Ruokaa, siisti koti, säännöllinen elämänrytmi, ei alkoholia, ei väkivaltaa ja uskovainen koti. Kotona asui viha ja pelko, joka ei vieraalle näkynyt. En saanut apua. Nuorena sitä osasin hakea. Vaativien vaiheiden kautta löysin sydämellisen ja erittäin ammattitaitoisen terapeutin, joka pelasti minut elämälle. Olen selviytynyt hyvään aikuisuuteen, hänen ansiostaan kykenin solmimaan hyvän parisuhteen ja olen perheellinen. Vanhemman ja lapsen välinen suhde on parhaimmillaan rakkautta täynnä oleva kiintymyssuhde, jossa lapsella on tilaa koetella rajoja ja vanehmpi asettaa ne jämptisti ja samalla rakkaudella.

      Kännykkätaistot ja kotiintuloajat ovat jokaisen nuoren ja vanhemman välinen asia. Vanhemman rajat ovat turva. Toisaalta nuoren kuuluu kapinoida, jos sitä vaihetta ei ole, ei voi kasvaa itsenäiseksi ja terveeksi aikuiseksi. Se on kavun paikka niin vanhemmalle kuin nuorelle. Nuori itsenäistyy ja oppii päättämään, mikä on hyväksi hänelle ja mikä ei. Taistelun tulisi olla myös keskustelua, silloin voi puolin ja toisin oppia ymmärtämään. On tilaa kasvaa, on tilaa erehtyä, on tilaa antaa ja pyytää anteeksi - on tilaa olla ihminen. Se on sekä nuoren että vanhemman oikeus.

      Monesta kirjoituksesta on täällä jo aikaa. Toivon, että teille on käynyt yhtä hyvin kuin minulle. Jossain on varmasti joku, joka ymmärtää ja auttaa eteen päin! Jos lapsuutta tai nuoruutta joutuu elämään ymmärtämättömien ihmisten kanssa joko kotona tai lastenkodissa, jossain on kuitenkin joku joka ymmärtää ja rakastaa juuri sinua! Jos jaksat luottaa siihen ja olla sinnikäs, tulet olemaan voittaja! Rakkautta, uskoa elämään ja hyvään teille kaikille!

    • Kurjuudessa

      Moro!
      Asuin 2000 luvun alussa lastenkodissa pari vuotta. Tuli kyl nähtyä kaikki mahdolliset, hoitsut pahoinpiteli nuoria, nuoria yllytettiin pieksemään toisia jos ei totellut. Eräät hoitajat paneskeli "kansliassa". Eristyksissä joudut kusi ämpäriin kuseen!! Nuoret laitettiin allekirjoittaan maksusitoumuksia joilla ostettiin työnantajan piikkiin tavaraa itselle!! Mömmöjä liikku laitoksen sisällä lähen kaikkia mihin aikaan tahansa ja osa hoitajista tiesi sen koko ajan!! Eipä kyl tuu niitä aikoja ikävä!!

      -kuusikko rulez- (ex)

    • huonostikohteltu

      Varokaa jakkulan lastenkotia joka on Vieremällä

    • hektinen89

      jotkut lastenkodit ovat kivoja, jotkut taas ei.

    • Fjdosksbfkc

      Ehkä vähän tyhmä juttu, mut kävi mielessä kun joskus on ollut juttuja uutisis ku lastenkodin ohjaajat on ahdistellu nuoria niin kävi mielessä että sattuuuko sitä kans toiseen suuntaan? Eli että nuoret puristeleeki ohjaajia.... tai vihjailee tms....

      • eee

        ei

        pääset aika nopeella kyydillä omaan huoneeseen ja ovi lukittuna ulkopuolelta jos jotain yrität


    • aapo03

      Kaveri oli myöhästynyt laitoksen kotiin tulo ajasta niin puhelin otettiin pois ja 4 viikon aresti.

    • Anonyymi

      Itsellä hyviä kokemuksia mutta plis jos sulla on vallinnanvaraa nii valkkaa sijaisperheet

    • Riippuu lasten kodista

    • Se on aika paljon itsestä kiinni

    • Hyvää paljoon enemään kun paskaa

    • Anonyymi

      Aivan vitun tiukkaa paskaa, et saa pitää yöllä puhelinta pakotetaan syömään(vaikka kuinka paskaa ruoka olisi) tiukat säännöt tarkat aikataulut, ohjaajat ovat epäoikeuden mukaisia, rangaistuksia turhasta

    • Anonyymi

      Ostetaaks siellä allergiat huomioon siis lastenkodissa? Esim ruoka allergiat

    • Anonyymi

      Kuinka paljon oli peliaikaa?

      • Anonyymi

        2h tietokoneella/pleikka


    • Anonyymi

      HIRVEÄÄÄÄ

    • Anonyymi

      En tiedä mitään näistä jutuista, vaan oon onnekas ja saan asuu kotona hyvissä olosuhteissa. (En tarkota että lastenkoti/ nuorisokoti olisi mikää ihan kamala paikka). Mutta te jotka tiiätte niin sanokaa et saako siel esim. joskus herkkuja, tai miten noi puhelin jutut ja ajat?

      • Anonyymi

        Riippuu paikasta jossain ei jossain joo ja viikkorahat pitäs yleensä saada nii sil 3-15e voi ostaa mitä haluu. Ite kyllä en antanu puhelinta niille niihi aikoihin kun siellä asuin saattaa penkoo sun huoneen mut ainki voit soittaa jollekki jos joku hoitsu hyökkää sun kimppuun👍🏼


    • Anonyymi

      Pääsin pois 5v sitten jouduttiin sinne pikku veljen kanssa esikoulu ikäsinä, fyysistä ja henkistä väkivaltaa, väkivaltaiset kiinnipidot oli pahimpia, vääns käsiä selän taakse myöhemmin selvis että se oli käden murto liike mitä käytti ei ihme että sattu, 2muista lapsista ahdisteli mua. Yks narsistinen mies työntekijä oli kokoajan mun kimpussa muutaman kerran teininä käytin itsepuollustusta toisella kerralla heitti mut sängynreunaan ja lähti mun huoneesta toisella heitin sen äijjän lattialle eipä sen jälkeen kukaan enää hyppiny päälle😂, halusin siellä tappaa itteni nuorena lapsena kun älysin ettei se ollukkaan mikään hetken "leiri" Ihan vaa että pääsisin pois. Ruokaa saatiin vähemmän ku kotona ja huonolaatusempaa tietty makarooniloota ja makkara oli aik perus ku kotona oli kokki isän hyvää ite tekemää ruokaa ei sillä . Laihduin paljon kunnse vanhempana älysin repiä sitä ruokaa mistä sai. Monii vuosiin ei antanu meille d-vitamiinia vaikka oli siitä kokoajan sanottu et pitäs kun ei kokonaan suomalaisia olla 16v mulla oliki sitte tosipaha d vitamiini puutos mistä pää sekos viel enemmän onneks sit lääkäri määräs reseptillä.
      Hirveetä oli kuunnella muiden lasten huutoa ja itkua kun ohjaajat hyökkäs lasten kimppuun yhtä vanhempaa poikaa kuristettiin koska ei suostunut siivoamaan ja paiskottiin seinille olin sillo n 8v ja seisoin käytävällä kattoen sitä tapahtumaa. Jotkut hoitsut oli ok mut ei kaikki pari nais työntekijää pahotteli mulle sen yhen mies hoitsun käytöstä ja sano et se teki väärin, terapeutti ei 16v uskonu mun kertomuksia ois varmaan muuten joutunut tekee ilmotukseen.
      Lastenkodissa ei saa kiristää kotilomilla tai viikko rahoilla ihan sama mitä oot tehny sit ehk eri jos on rikkonu jtn ja pitää maksaa se? (Lukee lastenkodin sääntö laki kirjassa) se lapsen pahoin vointi voi alkaa tai pahentua lastenkodissa, jotkut pääsee hyvään/ok paikkaan ei kaikki, ohjaajien pitäs tehdä ilmotus huonoista työntekijöistä.
      Kerran suunnittelin tän kyseisen m hoitsun murhaa n9v lapsena.
      Lastenkodeissa pitäs alkaa tehä jokavuotisia tarkastuksia ja kuunnella/uskoa lapsia siitä mitä siellä on tekeillä. Veljen kanssa oltiin kova tiimi siellä kunnes meijät erotettiin ja se joutu vielä pahempaan paikkaan, ihan hyvin lastiksiski voi olla narsisteja ja kaiken laisia psykoja töissä.
      Tuttua pidettiin kanssa suljettuna huoneessa ilman tavaroita jossain ihme lääkkeissä ja kuristettiin yms, kyl niitä voi verrata semmosee 60s mielisairaala meininkeihin, liminka ja oulun-perhekoti on niit pahimpia.
      Jotkut otetaan huostaan pelkän adhd:n/autismin takia jotkut otetaa koska ei käy koulua vaan tommosesta :) ei kantsi jäädä viranomasille kii alkoholistakaan ku suurinosahan suomessa juo alkoholia vasta 18v?? Huostaan otto voidaan myös vetästä hatusta kans, lopulta se narsisti hoitsu vaihto sit työpaikkaa onneks toiseen paikkaan pahoillani niiden puolesta.
      Taisteletko vai murrutko siitä siellä oli kyse on normii hajota lastenkodin jälkeen moni käy sen läpi ku pääsee ulos.
      Mailma ei tommosen jäkeen näytä enää samalta se ois niiku sodasta ois selvinny ja sit onki rauha mut menneisyys silti vainoaa joskus, mut onneks Jeesus näkee kaiken tonkin paskan ja ne kyllä saa tuntea nahoissaan tai tuntee jo omat tekonsa.

      Sossut halus että iskä lopettais työnteon ennen huostaan ottoa varmaan että oltais listoilla vielä köyhempiä perheen sisäinen käytös häiriö oli diagnoosi koko perheelle😂 ihan vaan ulkomaalaisen tempperamentin takia🤦‍♀️ tietty vanhemmilla oli ongelmansa mutta kotona vanhemmat rakasti koitti parhaansa. Ollaan edelleen ihan samanlaisia kotona😂 ja käsitellään vanhempien kanssa tätä asiaa paljon ja haukutaan koko viran yhdistymää🖕 kaitne jonkuverran meistä rahaa sai

    • Anonyymi

      itse en ole vielä ollut lastenkodissa,mutta saatan ehkä joutua jokin päivä. mitä kaikkea siellä tehdään?

    • Anonyymi

      emmä tiiä tää on tullut aika kauan sitte mutta sanon nyt kuitenkin jos joku uus tuleee checkaan

      oon 13v ja oon ollu ny joku 4v yhteensä missä tahansa lastenkodissa, olen myös varmaan niin sairas (muut sitä eivät tajua), mutta olen kerran esittänyt edellisessä laitoksessa, että olisin pyörtynyt pahoin ja vietin sitten viikon sairaalassa ja teho-osastolla, ei kannata siis koittaa

      mutta eli lastenkodissa on aika kauheaa, mua ainakin ahdistaa liian tarkat säännöt, saatta myös johtua siitä, että olen asunut äitini luona koko ajan, joka ei ole sopinut kanssani, tarpeeksi tarkkoja sääntöjä

      millaista lastenkodissa on, moni lapsi kiusaa sinua esim. tic-oireistasi, tai jos päriset liikaa ja sotket, sun pitää viedä puhelin joka ilta, ellei joissain paikoissa sovita erikseen kanssasi, että saat pitää sen yön, monissa lastenkodeissa (kuten laitoksissa) on ovet lukossa ainakin ulkoa, mutta joskus kai myös sisältä, ärsyttävät, tiukat säännöt, ja PUHELIN on ohjaajille tärkein asia, ainakin minun lastenkodissa, jos sinä sanot, että "minua sattuu nilkkaan koska nyrjäytin sen koulussa liikunnan tunnilla", ohjaaja sanoo "tuo puhelin ja ala tekemään läksyjä", tai sä suutut niin ohjaaja käskee sut loppu päiväks huoneeseen ja ottaa sun puhelimrn vaikka VÄKISIN!! ei niillä oo mitään järkeä siinä, että se puhelin vaikka vaikeuttaa asioita.. ja jos piilotat sen puhelimen, ne sanoo että ne vaikka käy kaikki tavarat sun huoneesta vaikka läpi

      ja aika paha asia on, että sä et uskalla sanoa niille sun murheita, koska ainakin mä, mulla on käynyt niin, että en uskaltanut sanoa ohjaajille, että mä ajattelen että ne ei kuuntele mua tarpeeksi, ja sanoin sen mun isoäidille, hän kävi sitten keskustelemassa lastenkodin ohjaajille siitä, ja sitten kun he tajusivat, että minä olin kertonut isoäidilleni siitä, niin ohjaajat rupesivat käyttämään tätä hyväksensä, kun olin suuttunut ja karannut, he soittivat poliisit ja kaikkea muuta, olin vain mennyt saunaan, ja kun keskustelimme asiasta, he vain kokoajan hoki sitä, kun olin sanonut ettei he kuuntele minua, ja sanoi että ei kannata sanoa enää niin tai jotain sellaista

      eli aika ärsyttävää lastenkodissa

    Ketjusta on poistettu 24 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1412
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe