Kokemuksia Japanista?

Tyttö vaihtoon!

Meidän nuorimmainen tyttö haaveilee vaihtoon lähtemisestä, ja kohdemaana olisi tietenkin Japani. Minkälaisia vaihtokokemuksia teillä on kyseisestä maasta? Risut ja ruusut, hyvät ja huonot puolet ovat tervetulleita. Järjestönä meillä toimisi YFU tai AFS, hyvällä tuurilla ehkä Rotaryt.

11

4018

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saboten

      Omat vaihtokokemukset Japanista rajoittuu yliopistovaihtoon, joten niistä ei kannattane tässä kertoilla sen enempää. Sittemmin olen asunut Japanissa neljä vuotta (tähän mennessä) ja sitä kautta tietysti jotain tiedän täkäläisestä menosta.

      En halua ruveta erittelemään plussia ja miinuksia, sillä ne on jossain määrin henkilökohtaisia asioita, jotka jokainen kokee eri tavalla. Laitan kuitenkin muutamia huomioita noin yleisellä tasolla:

      - Koulupäivät voivat olla pitkiä, ainakin paikallisille. Varsinaisen koulupäivän jälkeen on kaikenlaisten urheilu- ja harrasteklubien yms. oheistoiminnan vuoro. Japanilaisnuoret eivät hengaile keskenään yömyöhään ostoskeskusten nurkilla, kuten Suomessa toisinaan näkee tehtävän.

      - Koulupuku ulkoasu. Koulupuvut on käytössä käytännössä kaikissa peruskouluissa ja lukioissa. Myös muita ulkoasua koskevia sääntöjä voi olla, mitkä saattavat oudoksuttaa suomalaiseen, verraten vapaaseen systeemiin tottuneita (esim. värjätyt hiukset, lävistykset (ml. korvakorut) voivat olla kiellettyjä). Näissä voi olla erilaisia sääntöjä eri koulujen kesken.

      - Turvallisuus. Japani on erittäin turvallinen maa liikkua, myös isommissa kaupungeissa. Tietysti normaali maalaisjärjen käyttö on suotavaa. Ongelmatilanteissa paikalliset pyrkivät usein auttamaan, jopa pyytämättä.

      - Hintataso. Japanilla on kohtuullisen kalliin maan maine ja tietyssä mielessä se pitää paikkansakin. Varsinkin nyt, kun euron vaihtokurssi jeniin nähden on kallis.

      - Maanjäristykset ja muut luonnonmullistukset. Kaikki tietää, että Japani on maanjäristysherkkää aluetta, joten asiaan kannattaa suhtautua se realiteetti mielessä. Mitenkään ylipelkäämään sitä ei kannata kuitenkaan ruveta. Todennäköisyys sille, että jotain sattuisi omalle kohdalle on kuitenkin häviävän pieni.

      - Suurin vaara Japanissa on se, että siihen jää koukkuun ja sinne haluaa myöhemmin uudelleen!

      - Japani on hyvin erilainen maa ja kulttuuri kuin Suomi. Tämä ei ole juurikaan ongelma, sillä Japaniin tulevat ovat useimiten tutustuneet asioihin ennakkoon, mikä helpottaa sopeutumista. Tärkeintä on omata oikeanlainen asenne ja suhtautua eroihin mahdollisuutena tehdä ja kokeilla jotain erilaista.

      - Alkoholi ja tupakka. Japanissa ikäraja alkoholi- ja tupakkatuotteille on 20 vuotta, mikä suomalaisen jo 18 vuotta täyttäneen nuoren on hyvä huomioida.

      Toivottavasti tänne vielä kirjoittelee joku Japanissa nuorisovaihdon läpikäynyt. Omat kirjoitukset siis hyvin yleisellä tasolla omiin kokemuksiin ja havaintoihin liittyen. Mutta kuten aina, jonkun toisen kokemukset saattavat olla hyvinkin erilaiset. Mikäli jotain erityistä tulee mieleen niin kysyä saa, yritän vastailla parhaani mukaan.

      • Anonyymi

        Paljonko varasit rahaa?kuin lähdit vaihtoon.


    • YFU
    • jjh545ffff

      jhh

    • M_M

      Itse olin vaihdossa Japanissa AFS:n kautta 2006-2007. Järjestöä voin suositella lämpimästi, pelkkää hyvää olen kuullut myöskin YFU:sta. Rotary:n kautta lähtijät saattavat joutua vaihtamaan isäntäperhettä useampaankin otteeseen (ei välttämättä kauhea asia).

      Ensimmäisenä haluaisin muistuttaa realiteeteistä: Japani ei ole mikään mangafantasiamaa (mitä jotkut sieltä lähtevät hakemaan, ei tietenkään välttämättä juuri teidän tyttönne). Mitkä ovat tytön motiivit lähteä, miksi juuri Japani?

      Kuten edellä joku jo kirjoittikin, Japani on turvallinen, varsin kallis ja erilainen maa kuin Suomi. Suomalaisten on kuitenkin huomattu sopeutuvan kulttuuriin (liiankin) hyvin, sitä paremmin mitä enemmän tietoa maasta kaivaa ennen lähtöä, ja kuten joku jo mainitsikin, sillä asenteella että oudoista ja erilaisista asioista ottaa ilon irti.

      Vaikeuksia Japanissa vaihtarina olevalle voivat tuottaa ainakin seuraavat asiat:
      - kavereita voi olla vaikea saada (japanilaiset ovat ujoja, etenkin englannin puhumisen suhteen nuorilla on todella pitkät koulu/harrastuspäivät)
      - kieltä oppii alussa helposti mutta tietyssä vaiheessa opiskelu muuttuu vaikeammaksi, kirjoitusmerkit turhauttavia (puhekieli on kuitenkin suhteellisen helppo oppia eikä lausuminen ole suomalaiselle kovin vaikeaa)
      - myöhäisteini-ikäistä vaihtaria kohdellaan Japanissa kuten vastaavan ikäisiä japanilaisia eli käytännössä lapsena, mikä voi itsenäisestä suomalaisesta nuoresta tuntua käsittämättömän holhoavalta

      Japanissa on kuitenkin hyvin erilaisia ihmisiä, perheitä ja kouluja (esim. omassa koulussani ei ollut koulupukua - sain tietää asiasta vasta Japanissa, arvatkaa vaan olinko ottanut mukaan paljon kouluun sopivia vaatteita). Niinpä jokaisen vuosi on erilainen, ja tietysti vaihtarinkin on erilainen. Elämää helpottaa huomattavasti jos on: ulospäinsuuntaunut, ei pelkää puhuessa kielivirheitä, on itse sosiaalisesti aktiivinen, ja erityisesti Japanin kohdalla on muut huomioon ottava.

      Yleisesti voisin väittää, että kyllä vaihdossa hyvin menee niin maassa kuin maassa jos on: aidosti kiinnostunut erilaisista ihmisistä, kulttuureistä ja kielistä, uskaltaa mennä itse seikkailemaan ja samalla kuitenkin muistaa, että vaihtovuosi on mm. vastaanottavan perheen ja koulun ansiota ja olla myös heille kiitollinen.

    • kiki

      Pistäkää lisää viestejä, on muitakin kiinnostuneita :)

    • Japani.

      Joissakin foorumeilla jotkut sanovat että valaanpyynti on hirveä tapa ja raakaa. Valaanpyyntiähän japanilaiset ovat harrastaneet monta sataa vuotta. Se on heidän perinne. Niinkuin jotkut käyvät joka kuukausi/viikko/päivä käydään kirkossa tai muualla. Se on japanilaisten perinne.

    • Kaakkoon

      Ensimmäisistä viesteistä jo aikaa mutta otsikko oli sen verran hyvä että yritän houkutella tänne vastauksia.

      Japanin vaihtokohde on siis varmistunut, mutta olisiko pika vinkkejä opiskelulle? Kana-merkit hallussa mutta kanjien opetusmateriaali ja samoin kieliopin on vähän kökköä. Myös mietin että onkohan kouluissa minkälaisia sääntöjä hiusten suhteen? Esim. Värjäys ja etenkin pituus, saako "tytöillä" olla lyhyet hiukset?

      Ja yleisesti loppuun vielä vinkkejä matkan suhteen missä kannattaa käydä ja mitä kokeilla AFS kanssa?

      • Anonyymi

        Vastaan siltä varalta, että vielä luet näitä viestejä, tai ehkä siitä on apua jollekin muulle samoja asioita pohtiville.

        Kanjien opiskeluun olen huono antamaan vinkkejä, sillä en ole itsekään oikein hyvin niitä oppinut. Ne eivät oikein omaan päähän jää, jos yritän opiskella merkki kerrallaan. Omalla kohdalla toimivimmaksi olen todennut sen, että opettelen vain sanoja ja siinä yhteydessä sen minkä näköisillä häkkyröillä ne kirjoitetaan. Ei varmasti paras tapa, mutta toimii (jossain määrin). Hanki opiskelun tueksi hyvä sanakirja, mielellään sellainen, jossa on käännöksen lisäksi myös esimerkkilauseita kyseisen sanan käytöstä. Japanin kieli on täynnä synonyymejä, eikä se ole suinkaan se ja sama missä tilanteessa mitäkin sanaa voi käyttää.

        Itse käytin "Kodansha's Furigana Japanese Dictionary" sanakirjaa, mikä on mielestäni kieltä opiskelevalle hyvä valinta (omassa versiossa englanti-japani ja japani-englanti ovat erillisissä kirjoissa). Kodanshalla on myös hyvä kanji-sanakirja "The Kodansha Kanji Learner's Dictionary", mitä voin myös suositella (kaikkia yllämainittuja saa mm. Amazonista).
        Yleensäkin kannattaa varautua opiskelemaan japania käyttäen englantia toisena opiskelukielenä, sillä materiaalia on satavilla paljon ja eri tasoisille opiskelijoille (ainakin silloin kun itse aloitin opiskelun, suomenkielistä materiaalia ei juuri ollut, ja se mitä oli ei ollut erityisen hyvin jäsenneltyä/toteutettua itseopiskelua varten).

        Hiusten pituus ei ole ongelma, tuolla liikkuessa näkee eri ikäisillä koululaisilla ja opiskelijoilla niin pitkiä kuin lyhyitäkin. Eli lyhyet hiukset tytöillä on täysin ok. Värjäyksen suhteen kannattaa olla tarkkana ja kysyä vaikka ennakkoon vaihtokohteena olevalta koululta (tosin luulisi sieltä kohdekoululta tulevan jo ennakkoon jonkinlaisen infopaketin, missä on perusasiat kerrottu). Ulkoasuun liittyen (ml. hiusten värjäys) saattaa olla koulukohtaisia sääntöjä. Se mitä olen itse kuullut on, että luonnottoman väriset värjäykset eivät olisi sallittuja (pinkit, vihreät, raidalliset yms.). Tosin Japanikin muuttuu koko ajan voi olla, että joissain kouluissa ollaan nykyään sallivampiakin. Vaihtarin ei tarvitse kuitenkaan esim. vaaleita hiuksiaan värjätä mustiksi, vaan luonnollinen väri on täysin ok.

        Japani on täynnä mielenkiintoista nähtävää ja tekemistä (tietysti riippuen siitä, mikä sinua sattuu kiinnostamaan). Ihan alkajaisiksi olisi hyvä tietää minne päin Japania olet menossa? Sen sanoisin, että olit sitten missäpäin tahansa, niin kokeile ainakin ennakkoluulottomasti erilaisia ruokia! Ja siihen liittyen, jos sinulla on jotain ruoka-allergioita, niin niiden kanssa on syytä olla tarkkana, Japanissa ei yleensä ole erikseen tarjolla gluteenittomia yms. vaihtoehtoja esim. ravintoloissa, eikä ravintosisällöistä kerrota allergikkoja silmälläpitäen.

        (Se sama "Saboten", joka oli tuolla jo vastaillut vuonna 2012...(ja edelleenkin Japanissa))


    • Anonyymi

      Sinne vaan ottamaan fukushima säteilyä....

      • Anonyymi

        Mitä se on en ole ikinä kuullutkaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      391
      3981
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      217
      1972
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1480
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      154
      1330
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      991
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      60
      970
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      122
      920
    8. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      913
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      878
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      869
    Aihe