90-luvulla ajamaani AB korttiin oli mahdollista ajaa pikku e maksua vastaan tietenkin.
Siitä oli aikoinaan kauhea kohu ja sen hankki ihan vaan 980 000 ajokortin haltijaa.
A ja B tiedän, mutta mitä tuo pikku e todella toi muutosta edelliseen?
Luin jostain, että ainoastaa desimaali hakijoista pn hyödyntänyt kyseistä kohtaa.
Onhan sitä ennenkin saanut hinata tiettyyn painorajaan ja mitoitukseen perävaunua tai asuntovaunua.
Joka tapauksessa tämä on ehdottomasti yksi kaikkien aikojen törkein ryöstö mistään tietämättömiltä kansalaisilta lyhyellä varoitusajalla tehostaen suoraa puhdasta tuloa valtion kassaan! Olisin halukas kuulemaan, jos jollain on kertoa jotain vielä rankempaa ryöstöä, jollei nyt lasketa alkoholi-, auto- tai polttoaineveroa
ABe loistohuijaus, mutta mitä se oli
13
1984
Vastaukset
- repolaIneyu
Toi ei muuten oo ainoo muutos liikenteeseen liittyen, tuleehan nyt moottoripyörä kortinkin hankkiminen hankalemmaksi kun joutuu 5 vuoden välein uusimaan
- Just A kortin suorit
Ei joudu. Ensi vuonna kun ajaa kortin niin se on voimassa 15-v. Kun ajaa tänä vuonna niin se on voimassa vuoteen 2033
- iso E
Ryöstö...
Mielenkiintoinen näkökanta... kukaan ei pikku e:tä pakottanut hakemaan... Suuri joukko vaan halusi sen kun sen sai niin HALVALLA. Hintahan nousi tutkintomaksun verran. Nyt siis kortin saa suorittamalla tutkinnon.
Harmi vaan on että pitää osata jotain: liikennesäännöt ja käsittely :(- ,....,
Juuri näin..Kukaan ei tosiaan pakottanut mutta silti ihmisen jonottivat sankoin joukoin vielä 31.12.1996 aamukuudesta alkaen, kuulemma. Ihan oli termospullossa kahviakin mukana lämmikkeeksi.
Itselläni ei ole kyseistä kirjainta kortissa vaikka sen olisi silloin hakemuksella saanut.
- koijari
En nyt ymmärrä pointtiasi tässä asiassa.
Silloin kun suuri joukko suomalaisia hommasi itselleen ns. pikkueen (BE), niin tilanne oli se, että kun uudistus, jossa kortin sai vain tutkinnon suorittamalla tuli voimaan vuoden alusta. Valtio hyväntahtoisesti antoi heinäkuusta joulukuun loppuun asti kortteja lääkärintodistuksella, kahdella valokuvalla ja ajokorttilupamaksulla.
Ihmiset jättivät kortin anomisen niin loppuvuoteen, että esimerkiksi Tampereen poliisilaitoksen lupatoimistossa tarvittiin järjestysmiehiä joulun ja uudenvuoden välillä.
Jos olet sellaisen kortin hommannut itsellesi aivan turhaan, niin älä syytä siitä muita. Ei tässä ketään huijattu.- sai jos halusi
Mitä sä horiset? Silloin kun pikku-e:stä tuli oma luokkansa, niin merkinnän sai vanhaan ajokorttiinsa, kun täytti ajokorttihakemuksen ja hankki uuden kortin. Mitään tutkintoa ei tarvinnu suorittaa. Enkä minä ainakaan ole hankkinut sitä turhaan vaan olen tarvinnut usein.
- usein tarvii
Tarkoitatko että juuri kukaan ei muka tarvitse pikkueetä?
BE kortti tarvitaan jos ajoneuvoyhdistelmä painaa yli 3500kg ja huomio, tämä lasketaan kokonaispainoista. BE kortti tarvitaan myös jos perävaunun kokonaispaino on enemmän kuin vetoauton kokonaispaino.
Itse tarvin E:tä lähes viikottain kun vedän autollani (2130kg) hevoskoppia (2000kg).
Tilanne tulee myös eteen todella helposti jos esimerkiksi lainaa rautakaupasta jarrullista peräkärryä. Kärryn kantavuus voi helposti olla lähemmäs parituhatta kiloa ja jos oma auto painaa vähän vähemmän, niin tarvitaan E kortti vaikka kärryyn olisi lastattu vain syroxi-levy.
EU:n myötähän näitä kortti asioita on muuteltu kun yritetään saada EU alueen kortit keskenään saman arvoisiksi. Ja tämä on hyvä juttu, eiköhän kohta voi suorittaa autokoulunsa vaikka Virossa :) - Aivan liioittelua
Onpahan pirun raskaat kuormat teillä. Autoni painaa maksimi 1300kg ja vielä jäisi kärryyn 2200 kg varaa. Vaikka laittaisin perääni jostain ihmmeen päähänpistosta, kun hommaisi koukun ja kiinnittäisi 1500 kg asuntovaunun. Vieläkin tekee vasta 2800kg yhteensä, ei siis lähellekään jotain 3500kg. Jos nyt hevosen joskus hommaisikin, hommaisin hiukan isomman ja tehokkaamman auton.
Ymmärrän asian, jos on kyse jostain ammattiliikenteestä, että hilaa isolla autolla jotain raskaita kuormia kuten rakkenustarvikkeita. Tuskin kukaan täyspäinen hilaa hummaansa jollain 1000-1200cm3 vaikka Ford Fiestalla tai Nissan Micrallaan.
Olen ajanut isäni farmarilla todella raskaan puukuorman kesäasunnollemme. Vaikka auto olisi 1500 kg ja kärry painaisi parisen sataa kiloa, siihen ja katolle saa latoa kärryn täydeltä lankkuja ja sementtisäkkejä. Mitattiin huviksemme, niin kokonaispainoksi tuli vasta 2200. Mihin halvattuun sen lopun 1300 olisi edes muka ahtanut?!?!?
Juuri tässä on ihmisiä huijattu tai annettu ymmärtää, että ilman ei suurin piirtein pärjää ja että se kannattaa hankkia nyt ennen vuoden vaihdetta. Wikipediassakin luki aivan suoraan, että murto-osa tuota edes tarvitsisi saati pystyi hyödyntämään. En minä ole mitään liikenneopetusta vastaan, päinvastoin, tiedä tasantarkkaan, millaista on peruutella lukuisat kerrat mutkaista nippa nappa kärryn levyistä pimeää metsäautotietä pihaan. Peräkärryllä ajo vaatii hiukan totuttelua ja malttia ja tarkkaavaisuutta, mutta ei se nyt niin rakettitiedettä ole, itsekin olen opetellut sen ihan kaikessa rauhassa tilavassa paikassa. Jos osaa ajaa autoaan ja peruuttaa ruutuun, tuo on täysin mahdollista oppia itsekseen, ei siinä mitään tunteja ja testejä todellakaan tarvita. Autokoulut nyt keksivät päivätyökseen, mistä voisi repiä lisää rahaa ja hankkia lisää oppitunteja.ajo-opetusta ja tietenkin ajatuttaa inssinsä autokoulun autolla taaskaan ihmisten tietämättä todella suolaiseen hintaan. Hyvä esimerkki on juuri nämä uudet kaksivaiheiset kortit, mistä ei ole tullut yhtään sen parempia kuljettajia, kun asennevamma on korvien välissä. Nyt sitten prätkäkorttiakin pitää kohta uusia viiden vuoden välein, se ajotaitohan on ihan mennyt tuossa ajassa. Voi tsissus näitä tampioita!
Sitäpaitsi siihen pätee ihan sama kuin muutenkin liikenteessä, jos hölmöilet, sekoilet ja kolhit muita, sinä ne maksat suoraan tai viimeistään menetät bonuksesi ym. Jos joku kolhii autoani suurinpiirtein tahallaan heittämällä ovensa siekailematta kylkeeni, heitän kuskin seinään. Kaikki ei opi siltikään.
Sitä en voi hyväksyä, että ihmisille uskotellaan vaikka mitä ja suurin osa ei edes ymmärrä, mistä maksaa tai mihin mitäkin on todellista hyödyntää. Näin myös tässä mitä törkeimmässä ryöstötapauksessa, missä informaatiota pantattiin viimeiseen asti ja jollei itse ottanut selvää, oli pihalla kuin talitintti, kuten suurin osa. Kuten politiikassa, mutta se siitä.- 1+1=?
Kokonaispainoista katsotaan eli katso rekisteriotteista maksimit ja laske yhteen...
- Anonyymi
En jaksanut edes lukea loppuun asti, mutta auton kokonaispaino luetaan rekisteriotteesta. Ja jossain ainakin oli, että jos vedettävän massan kokonaispaino (luetaan taas rekisteriotteesta) ylittää vetoauton painon niin tarvitaan se pikku e. Itselläni on 1700kg kokonaispainolla oleva kärry ja siihen kun lisätään auton paino, jonka omapaino on reilut 1600kg niin mennään taas siihen pikku e puolelle. Mutta tuntuu, että oikeaa tietoa noista on vaikea saada ja jokainen tulkitsee miten haluaa. Sen tiedän, että jotain vaiheessa oli jonkun rouvalta ollut kortti pois, kun oli c pakun perään laittanut peräkärryn noin vaan. Ei ihan sit korttiluokka riittänyt 😅
- ABe!
ABe ja iso muovikortti tuli aikanaan ja sen sai pelkällä ajokortin päivitysmaksulla ja uusilla kuvilla eli ei tarvittu sitä varten lääkäritodistuksia jne.
Ja eiköhän sen moni, kuten minäkin hankkinut sen muovikortin ensisijaisesti sen takia että paperikortti oli nuhruinen ja risa. Noh olen jo päivittänyt sen luottokorttikokoon, joka on mukavampi ja ulkomailla ei tule autonvuokrauksen kanssa ongelmia (näkyy myöntämisaika).
Ensi vuonna eli 2013 tulee (A)Be kortilliselle peräkärryn maksimipainoksi 3500 kg
http://www.indriving.com/ajokortti-uudistus/ - Miten se mitataan
Mistä tuo yhdistelmä mitataan, kun ensin puhutaan kokonaispainosta, sitten heti perään peräkärryn maksimipaino.
Jos autoni painaa vaikkapa 1500kg, paljonko peräkärry kuorman kanssa saa painaa maksimi jos kärry painaa vaikkapa 300kg?
Tuo 3500kg peräkärrysä on niin järjetön paino, etten eläessäni tuskin tule tuollaista hilaamaan varsinkaan minkään pienemmän tai isomman keskiluokan henkilöautolla.
Kokeilkaapa pelkästään hinata toista noin samanpainoista henkilöautoa, niin saatte hiukan esimakua massoista.- matsonation
Ajokorttiin liittyvät painot katsotaan aina rekisteriin merkityistä kokonaispainoista, ei todellisista. Kytkentää kun pohditaan, että minkälaisen kärryn saa kytkeä vetoautoon, niin silloin katsotaan todellisista painoista.
Esimerkkinä: vetoauton konaismassa on rekisterin mukaan 2000 kg ja siihen saa kytkeä 2000 kg painoisen kärryn. Voit ottaa sinne perään kärryn, jonka kokonaismassa on rekisterin mukaan 2500 kg, mutta saat kuormittaa sitä vain 2000 kg:aan saakka. Ja tarviit BE-kortin, koska rekisteriin merkityt massat ylittävät 3500 kg. Näin kortin osalta silloinkin, vaikka kärryn todellinen kokonaispaino jäisi alle 1500 kg:n.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006404
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303833törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283210Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701736- 331398
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46979Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11966Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11890- 42869