noniin, olen "nörtti" ja harrastan roolipelaamista noppien, kynän ja paperin kanssa kaveripiirissäni.
Juttelimme tuossa erinäisistä todennäköisyyksistä ja vastaani tuli ongelma, jota en hetimmiten osannut ratkaista.
Eli, käytetään 100 puolista noppaa selvittääksemme onnistunko tapahtumassa A (todennäköisyys onnistumiselle 91%)
Tämän jälkeen, olettaen että silmäluku on 91 tai alle, selvitetään tapahtuman B todennäköisyys joka muodostuu siitä, että edellä mainitusta 91 vähennetään nopan osoittama silmäluku. Yksinkertaista, kyllä. Mutta, miten tämänkaltainen tilanne mallinnetaan noin yleisesti, kun halutaan tietää B tapahtuman todennäköisyys pitkässä juoksussa.
Voiko sen laskea seuraavasti: 0,91*(0,91-(100 1)/2) = 0,36855? Eli käyttää 100 puolisen nopan keskiarvoa?
Valitettavasti kaikkia matemaattisia termejä en enää muista, mutta toivottavasti ymmärsitte ongelman.
Roolipelipähkinä
11
75
Vastaukset
- --
Näitä on tullut laskettua jonkin verran, ja vieläpä samasta syystä. Jostain syystä en nyt kuitenkaan ihan saanut ongelmastasi kiinni. Haluaisitko vaikka selittää saman ihan roolipelitermein? Voisi olla, että ymmärtäisin paremmin mitä ajat takaa.
luulin ymmärtäneeni, en ymmärtänyt.
- nörtteilijä
Eli kyseessä on ns. counter skilli. Torjutaan kilvellä prosentilla 91. Jos torjunta onnistuu suoritetaan counter hyökkäys "jäljelle jäävällä" prosentilla.
Eli esim. nopan silmäluku 50, jäljelle jää 41 (91-50 = 41)-> counterin mahdollisuus 41%.- --
Ahaa, tuo selvensikin jo huomattavasti : )
Ja haluat tietää counterin onnistumisen todennäköisyyden?
Jos en nyt ihan väärin ajattele (hyvinkin mahdollista että ajattelen, kiitos kellonajan), niin tuossa pitäisi mielestäni laskea vain d91:n keskiarvo, koska oletuksena AP:ssasi on, että on onnistuttu blockissa (91 suotuisaa heittoa "jäljellä").
Eli siis yksinkertaisesti
Prob(counter) = (sum k from 1 to 91) / 91 = 46
Eli 46 % olisi onnistumistodennäköisyys tuolla skillillä. Sitten olisi "alusta alkaen" todennäköisyys tuloperiaatteella 0.91*0.46 ~ 0.4186 ~ 0.42.
Blokkitodennäköisyydellä sata tuo antaa
Prob(counter) = (sum k from 1 to 100) = ... = 101/2 = 50.5,
eli d100:n keskiarvo, kuten pitääkin.
Blokkitodennäköisyydellä 0 tuo ei ole määritelty, mikä on uskottavaa, koska counter ei voi onnistua.
Blokkitodennäköisyydellä 50% tuo antaa
Prob(counter) = (sum k from 1 to 50)/ 50 = 51/2, mikä tuntuu luontevalta.
(Alustava...) Vastaus: Vastahyökkäyksen torjunnan onnistumistodennäköisyys saadaan kaavalla
Prob(Counter) = (B/100) * ( [ (sum k from k=1 to B) / B] / 100)
Missä P(B) on taitoarvo (välillä [0,100]).
Tuntuu kyllä turhan yksinkertaiselta, ehkä joku viisaampi/pirteämpi tulee vastaamaan. - --
-- kirjoitti:
Ahaa, tuo selvensikin jo huomattavasti : )
Ja haluat tietää counterin onnistumisen todennäköisyyden?
Jos en nyt ihan väärin ajattele (hyvinkin mahdollista että ajattelen, kiitos kellonajan), niin tuossa pitäisi mielestäni laskea vain d91:n keskiarvo, koska oletuksena AP:ssasi on, että on onnistuttu blockissa (91 suotuisaa heittoa "jäljellä").
Eli siis yksinkertaisesti
Prob(counter) = (sum k from 1 to 91) / 91 = 46
Eli 46 % olisi onnistumistodennäköisyys tuolla skillillä. Sitten olisi "alusta alkaen" todennäköisyys tuloperiaatteella 0.91*0.46 ~ 0.4186 ~ 0.42.
Blokkitodennäköisyydellä sata tuo antaa
Prob(counter) = (sum k from 1 to 100) = ... = 101/2 = 50.5,
eli d100:n keskiarvo, kuten pitääkin.
Blokkitodennäköisyydellä 0 tuo ei ole määritelty, mikä on uskottavaa, koska counter ei voi onnistua.
Blokkitodennäköisyydellä 50% tuo antaa
Prob(counter) = (sum k from 1 to 50)/ 50 = 51/2, mikä tuntuu luontevalta.
(Alustava...) Vastaus: Vastahyökkäyksen torjunnan onnistumistodennäköisyys saadaan kaavalla
Prob(Counter) = (B/100) * ( [ (sum k from k=1 to B) / B] / 100)
Missä P(B) on taitoarvo (välillä [0,100]).
Tuntuu kyllä turhan yksinkertaiselta, ehkä joku viisaampi/pirteämpi tulee vastaamaan.P(B) -> B 3. viimeisellä rivillä. Ja varmaan pari tusinaa muutakin typoa.
- --
-- kirjoitti:
P(B) -> B 3. viimeisellä rivillä. Ja varmaan pari tusinaa muutakin typoa.
...Ainakin "Vastahyökkäyksen torjunnan" -> "Vastahyökkäyksen"
Ja tuo summahan on tietysti
sum k from 1 to B = (B 1)/2, eli
P(counter) voidaan kirjoittaa sieventelyjen jälkeen muotoon
Prob(Counter) = B*(B 1)/20000
Tykkään vain itse enemmän summamerkinnästä. Ja ihan selvennykseksi vielä, tuo minun hahmotelmani poikkeaa siis omastasi, en kuitenkaan mene sanomaan että se on varmasti oikein.
- Nörtteilijä
Kiitokset vastaajille. Ihan kaikkea en tuosta ymmärtänyt, mutta suuntaa se antoi.
Mutta sellaisen lisäyksen tekisin vielä (koska unohdin sen mainita "itsestään selvyytenä"), että luonnollisesti P(counter) = 0 (eli se ei voi tapahtua) mikäli ensimmäinen torjunta ei ole tapahtunut (eli käytännössä nopanheitto on suurempi kuin 91).
En tiedä vaikuttaako tämä mallintamiseen.- Nörtteilijä
Eli siis näin vihdoin kolmannessa viestissä saan sanotuksi, että pyritään selvittämään todennäköisyyttä tapahtumalle P(Block AND Counter). Ainakin omasta mielestäni tästä on siis kyse
- --
Nörtteilijä kirjoitti:
Eli siis näin vihdoin kolmannessa viestissä saan sanotuksi, että pyritään selvittämään todennäköisyyttä tapahtumalle P(Block AND Counter). Ainakin omasta mielestäni tästä on siis kyse
Niin, tuo toisesssa (1:14) ja neljännessä (1:29) viestissäni kirjoittamani kaava
Prob(Counter)
= (B/100) * ( [ (sum k from k=1 to B) / B] / 100)
= B*(B 1)/20000
On siis juuri tuo Block AND Counter -todennäköisyys. Ensimmäisen viestin alussa mietin vain sitä, miten tuon pelkän counterin saa laskettua kun torjunta on onnistunut, ja sen takia merkinnät ovat sekaisin. Kun sen todennäköisyyden, eli dB:n keskiarvon saa laskettua, on yhteistodennäköisyys torjunnan todennäköisyyden ja vastahyökkäyksen, kun torjunta on onnistunut, todennäköisyyden tulo.
Ja siis tuossa B on ns. pistemuodossa, ei siis prosentteina, eli B:n tilalle laitetaan kykyarvo suoraan 91, eikä esim. 0.91.
En nyt tiedä selvensikö tämä mitään, vai sotkiko vain entisestään.
Loppujen lopuksi päädyin kuitenkin siis siihen lopputulokseen, että kysymäsi todennäköisyyden saa kaavalla B*(B 1)/20000.
- nörtteilijä
ah, tämä selvensi, varsinkin tuo pistemuodon maininta. Kiitokset!
- --
Jes, hyvä että selveni.
Tarkistin tuon vielä itseksekseni laskemalla kaikille alkeistapauksille kaavat
X= Torjunta onnistuu ja vastahyökkäys onnistuu
Y= Torjunta onnistuu mutta vastahyökkäys ei onnistu
Z= Torjunta ei onnistu.
P(X) = B*(B 1)/20000
P(Y) = ... = B*(199-B)/20000 || Tämän saa samalla idealla kuin ylemmän
P(Z) = (100-B)/100
Kaikkien alkeistapauksien summan tulee olla 1 ("jotain" tapahtuu aina), ja
P(X) P(Y) P(Z)
= B*(B 1)/20000 B*(199-B)/20000 (100-B)/100
= (B^2 B-B^2 199B)/20000 (100-B)/100
= 200B/20000 (100-B)/100
= B/100 100/100 - B/100
= 100/100
= 1
Ja se, että tuo toteutuu lisää tietysti luotettavuutta kaavoihin. Eli kyllä rupean tässä uskomaan, että ne ovat aika lailla oikein.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo747644Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583193- 372486
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj82102Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto352044- 221988
- 131887
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151673- 611611
- 181589