Roolipelipähkinä

nörtteilijä

noniin, olen "nörtti" ja harrastan roolipelaamista noppien, kynän ja paperin kanssa kaveripiirissäni.

Juttelimme tuossa erinäisistä todennäköisyyksistä ja vastaani tuli ongelma, jota en hetimmiten osannut ratkaista.

Eli, käytetään 100 puolista noppaa selvittääksemme onnistunko tapahtumassa A (todennäköisyys onnistumiselle 91%)

Tämän jälkeen, olettaen että silmäluku on 91 tai alle, selvitetään tapahtuman B todennäköisyys joka muodostuu siitä, että edellä mainitusta 91 vähennetään nopan osoittama silmäluku. Yksinkertaista, kyllä. Mutta, miten tämänkaltainen tilanne mallinnetaan noin yleisesti, kun halutaan tietää B tapahtuman todennäköisyys pitkässä juoksussa.

Voiko sen laskea seuraavasti: 0,91*(0,91-(100 1)/2) = 0,36855? Eli käyttää 100 puolisen nopan keskiarvoa?

Valitettavasti kaikkia matemaattisia termejä en enää muista, mutta toivottavasti ymmärsitte ongelman.

11

91

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --

      Näitä on tullut laskettua jonkin verran, ja vieläpä samasta syystä. Jostain syystä en nyt kuitenkaan ihan saanut ongelmastasi kiinni. Haluaisitko vaikka selittää saman ihan roolipelitermein? Voisi olla, että ymmärtäisin paremmin mitä ajat takaa.

    • luulin ymmärtäneeni, en ymmärtänyt.

    • nörtteilijä

      Eli kyseessä on ns. counter skilli. Torjutaan kilvellä prosentilla 91. Jos torjunta onnistuu suoritetaan counter hyökkäys "jäljelle jäävällä" prosentilla.

      Eli esim. nopan silmäluku 50, jäljelle jää 41 (91-50 = 41)-> counterin mahdollisuus 41%.

      • --

        Ahaa, tuo selvensikin jo huomattavasti : )

        Ja haluat tietää counterin onnistumisen todennäköisyyden?

        Jos en nyt ihan väärin ajattele (hyvinkin mahdollista että ajattelen, kiitos kellonajan), niin tuossa pitäisi mielestäni laskea vain d91:n keskiarvo, koska oletuksena AP:ssasi on, että on onnistuttu blockissa (91 suotuisaa heittoa "jäljellä").

        Eli siis yksinkertaisesti

        Prob(counter) = (sum k from 1 to 91) / 91 = 46
        Eli 46 % olisi onnistumistodennäköisyys tuolla skillillä. Sitten olisi "alusta alkaen" todennäköisyys tuloperiaatteella 0.91*0.46 ~ 0.4186 ~ 0.42.

        Blokkitodennäköisyydellä sata tuo antaa
        Prob(counter) = (sum k from 1 to 100) = ... = 101/2 = 50.5,
        eli d100:n keskiarvo, kuten pitääkin.
        Blokkitodennäköisyydellä 0 tuo ei ole määritelty, mikä on uskottavaa, koska counter ei voi onnistua.
        Blokkitodennäköisyydellä 50% tuo antaa
        Prob(counter) = (sum k from 1 to 50)/ 50 = 51/2, mikä tuntuu luontevalta.

        (Alustava...) Vastaus: Vastahyökkäyksen torjunnan onnistumistodennäköisyys saadaan kaavalla

        Prob(Counter) = (B/100) * ( [ (sum k from k=1 to B) / B] / 100)

        Missä P(B) on taitoarvo (välillä [0,100]).

        Tuntuu kyllä turhan yksinkertaiselta, ehkä joku viisaampi/pirteämpi tulee vastaamaan.


      • --
        -- kirjoitti:

        Ahaa, tuo selvensikin jo huomattavasti : )

        Ja haluat tietää counterin onnistumisen todennäköisyyden?

        Jos en nyt ihan väärin ajattele (hyvinkin mahdollista että ajattelen, kiitos kellonajan), niin tuossa pitäisi mielestäni laskea vain d91:n keskiarvo, koska oletuksena AP:ssasi on, että on onnistuttu blockissa (91 suotuisaa heittoa "jäljellä").

        Eli siis yksinkertaisesti

        Prob(counter) = (sum k from 1 to 91) / 91 = 46
        Eli 46 % olisi onnistumistodennäköisyys tuolla skillillä. Sitten olisi "alusta alkaen" todennäköisyys tuloperiaatteella 0.91*0.46 ~ 0.4186 ~ 0.42.

        Blokkitodennäköisyydellä sata tuo antaa
        Prob(counter) = (sum k from 1 to 100) = ... = 101/2 = 50.5,
        eli d100:n keskiarvo, kuten pitääkin.
        Blokkitodennäköisyydellä 0 tuo ei ole määritelty, mikä on uskottavaa, koska counter ei voi onnistua.
        Blokkitodennäköisyydellä 50% tuo antaa
        Prob(counter) = (sum k from 1 to 50)/ 50 = 51/2, mikä tuntuu luontevalta.

        (Alustava...) Vastaus: Vastahyökkäyksen torjunnan onnistumistodennäköisyys saadaan kaavalla

        Prob(Counter) = (B/100) * ( [ (sum k from k=1 to B) / B] / 100)

        Missä P(B) on taitoarvo (välillä [0,100]).

        Tuntuu kyllä turhan yksinkertaiselta, ehkä joku viisaampi/pirteämpi tulee vastaamaan.

        P(B) -> B 3. viimeisellä rivillä. Ja varmaan pari tusinaa muutakin typoa.


      • --
        -- kirjoitti:

        P(B) -> B 3. viimeisellä rivillä. Ja varmaan pari tusinaa muutakin typoa.

        ...Ainakin "Vastahyökkäyksen torjunnan" -> "Vastahyökkäyksen"

        Ja tuo summahan on tietysti

        sum k from 1 to B = (B 1)/2, eli

        P(counter) voidaan kirjoittaa sieventelyjen jälkeen muotoon

        Prob(Counter) = B*(B 1)/20000

        Tykkään vain itse enemmän summamerkinnästä. Ja ihan selvennykseksi vielä, tuo minun hahmotelmani poikkeaa siis omastasi, en kuitenkaan mene sanomaan että se on varmasti oikein.


    • Nörtteilijä

      Kiitokset vastaajille. Ihan kaikkea en tuosta ymmärtänyt, mutta suuntaa se antoi.

      Mutta sellaisen lisäyksen tekisin vielä (koska unohdin sen mainita "itsestään selvyytenä"), että luonnollisesti P(counter) = 0 (eli se ei voi tapahtua) mikäli ensimmäinen torjunta ei ole tapahtunut (eli käytännössä nopanheitto on suurempi kuin 91).

      En tiedä vaikuttaako tämä mallintamiseen.

      • Nörtteilijä

        Eli siis näin vihdoin kolmannessa viestissä saan sanotuksi, että pyritään selvittämään todennäköisyyttä tapahtumalle P(Block AND Counter). Ainakin omasta mielestäni tästä on siis kyse


      • --
        Nörtteilijä kirjoitti:

        Eli siis näin vihdoin kolmannessa viestissä saan sanotuksi, että pyritään selvittämään todennäköisyyttä tapahtumalle P(Block AND Counter). Ainakin omasta mielestäni tästä on siis kyse

        Niin, tuo toisesssa (1:14) ja neljännessä (1:29) viestissäni kirjoittamani kaava

        Prob(Counter)
        = (B/100) * ( [ (sum k from k=1 to B) / B] / 100)
        = B*(B 1)/20000

        On siis juuri tuo Block AND Counter -todennäköisyys. Ensimmäisen viestin alussa mietin vain sitä, miten tuon pelkän counterin saa laskettua kun torjunta on onnistunut, ja sen takia merkinnät ovat sekaisin. Kun sen todennäköisyyden, eli dB:n keskiarvon saa laskettua, on yhteistodennäköisyys torjunnan todennäköisyyden ja vastahyökkäyksen, kun torjunta on onnistunut, todennäköisyyden tulo.

        Ja siis tuossa B on ns. pistemuodossa, ei siis prosentteina, eli B:n tilalle laitetaan kykyarvo suoraan 91, eikä esim. 0.91.

        En nyt tiedä selvensikö tämä mitään, vai sotkiko vain entisestään.

        Loppujen lopuksi päädyin kuitenkin siis siihen lopputulokseen, että kysymäsi todennäköisyyden saa kaavalla B*(B 1)/20000.


    • nörtteilijä

      ah, tämä selvensi, varsinkin tuo pistemuodon maininta. Kiitokset!

      • --

        Jes, hyvä että selveni.

        Tarkistin tuon vielä itseksekseni laskemalla kaikille alkeistapauksille kaavat

        X= Torjunta onnistuu ja vastahyökkäys onnistuu
        Y= Torjunta onnistuu mutta vastahyökkäys ei onnistu
        Z= Torjunta ei onnistu.

        P(X) = B*(B 1)/20000
        P(Y) = ... = B*(199-B)/20000 || Tämän saa samalla idealla kuin ylemmän
        P(Z) = (100-B)/100

        Kaikkien alkeistapauksien summan tulee olla 1 ("jotain" tapahtuu aina), ja

        P(X) P(Y) P(Z)
        = B*(B 1)/20000 B*(199-B)/20000 (100-B)/100
        = (B^2 B-B^2 199B)/20000 (100-B)/100
        = 200B/20000 (100-B)/100
        = B/100 100/100 - B/100
        = 100/100
        = 1

        Ja se, että tuo toteutuu lisää tietysti luotettavuutta kaavoihin. Eli kyllä rupean tässä uskomaan, että ne ovat aika lailla oikein.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2356
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      121
      1944
    3. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      92
      1519
    4. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      138
      1459
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      117
      1276
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      74
      1268
    7. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      22
      1200
    8. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      63
      1141
    9. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      1107
    10. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      38
      1052
    Aihe