Joudun laittamaan silmälasit ennen 45 ikävuotta

tietämätön

siis ennen virallista tarkistusta, meneekö tästä tieto poliisille, että minun on käytettävä ajaessa silmälaseja? Joutuuko tekemään jotain toimenpiteitä ajokortin kanssa?

16

621

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..Topias

Ei joudu tekemään mitään ennen tuota 45v ikää. Silloin joudut toimittamaan näkötodistuksen ja jos näkö on liian huono ilman laseja joudut hommaamaan uden kortin jossa on tuo merkintä.

• tietämätön

Mutta jos käy optikolla alle 45 vuotiaana ja siellä todetaan näkö heikentyneeksi ja laitetaan lasit niin ilmoittaako optikkoliike asian automaattisesti poliisille? Mulla on käsitys että näin tapahtuu.

• ,....,
        tietämätön kirjoitti:

Mutta jos käy optikolla alle 45 vuotiaana ja siellä todetaan näkö heikentyneeksi ja laitetaan lasit niin ilmoittaako optikkoliike asian automaattisesti poliisille? Mulla on käsitys että näin tapahtuu.

Mun mielestä ei ilmoita jos ei ole kyse "ajokorttitarkastuksesta". Jos itse haluat silmälasit korttiin, sinut pitää mennä poliisin lupapalveluihin sen optikontodistuksen kanssa ja jättää ajokorttihakemus.

• ..Topuas
        tietämätön kirjoitti:

Ei optikkoliike sitä kenellekkään ilmoita. Ei siellä kysytä ajokortista välttämättä mitään. Ei ole automaattia toisinkaan päin.Jos leikkautat silmäsi kuntoon on sinut itse hoidettava ajokorttiasia jos haluat erikoiehdon pois.

Itse ajoin vusosia lasit päässä kun muuten en nähnyt vaikka kortissa ei ehtoja ollut. 45v ehto tuli.

• Ei toimita B

2013 alkaen ei toimiteta enää näkötodistusta...
        C ja D-kortilliset toimittaa lääkärintodistuksen.

• en tiedä ihan tarkas

Mielestäni lääkäri on velvollinen harkintansa mukaan ilmoittamaan poliisille jos ajokotin haltian terveydentilassa tapahtuu sellainen muutos joka vaikuttaa hänen ajokukykyynsä.

Esimerkiksi epilepsiadiagnoosista lähtee varmasti ilmoitus poliisille, mutta heikentynyt näkö pitää olla varmaan melko paljon heikentynyt ennen kuin lääkäri näkee tarpeelliseski lähettää ilmoitusta.

En jaksa tarkastaa pykäliä, mutta jotenkin näin se menee. Ja saattaa olla että kortillinen on itsekkin velvollinen ilmoittamaan poliisille jos ajokyvyssä tapahtuu muutoksia.

• Optik

Optikko ei ole lääkäri.

• inssi'

Silmälääkäri voi tarvittaessa tehdä ilmoituksen poliisille, esimerkiksi sokeutumisen takia. Mutta optikko ei poliisille ilmoittele.

• matsonation

Lääkäri on velvollinen ilmoittamaan poliisille henkilön terveydentilan muutoksista, jos muutokset ovat pysyväisluonteisia siten, että ajokorttiin vaadittavat terveysvaatimukset eivät täyty. Optikolla on sama velvollisuus 45- vuotistarkastuksen yhteydessä. Pysyväisluonteinen on tila, kun se on kestänyt yli kaksi vuotta. Esim. epilepsiakohtauksen jälkeen lääkäri kieltää henkilöä ajamasta autoa tietyn ajan ja tekee niistä merkinnän potilasasiakirjoihin. Poliisille tieto on ilmoitettava vasta silloin, kun lääkäri katsoo, että tämä "tietty aika" on yli kaksi vuotta.

Tästä STM on antanut 2006 soveltamisohjeen, joka löytyy netistä.
        Samoin 30.11.2012 tuli voimaan STM:n asetus ajoterveydestä, jossa on tarkat ohjeet ajoterveyden arvioinnista. Löytyy myös KVG:stä.

• inssi'
        matsonation kirjoitti:

Lääkäri on velvollinen ilmoittamaan poliisille henkilön terveydentilan muutoksista, jos muutokset ovat pysyväisluonteisia siten, että ajokorttiin vaadittavat terveysvaatimukset eivät täyty. Optikolla on sama velvollisuus 45- vuotistarkastuksen yhteydessä. Pysyväisluonteinen on tila, kun se on kestänyt yli kaksi vuotta. Esim. epilepsiakohtauksen jälkeen lääkäri kieltää henkilöä ajamasta autoa tietyn ajan ja tekee niistä merkinnän potilasasiakirjoihin. Poliisille tieto on ilmoitettava vasta silloin, kun lääkäri katsoo, että tämä "tietty aika" on yli kaksi vuotta.

Tästä STM on antanut 2006 soveltamisohjeen, joka löytyy netistä.
        Samoin 30.11.2012 tuli voimaan STM:n asetus ajoterveydestä, jossa on tarkat ohjeet ajoterveyden arvioinnista. Löytyy myös KVG:stä.

Olet oikeassa. 45-vuotistarkastuksesta menee poliisille ilmoitus automaattisesti, kävipä lääkärillä tai optikolla.

Jos 25-vuotiaana menee optikolle ja määrätään silmälasit, niin poliisille ei mene mitään ilmoitusta.

• Lukiluki
        inssi' kirjoitti:

Olet oikeassa. 45-vuotistarkastuksesta menee poliisille ilmoitus automaattisesti, kävipä lääkärillä tai optikolla.

Jos 25-vuotiaana menee optikolle ja määrätään silmälasit, niin poliisille ei mene mitään ilmoitusta.

Ensi vuodesta alkaen ei ole pakollista näöntarkastusta B-ajokortillisille...

• mats....
        Lukiluki kirjoitti:

Ensi vuodesta alkaen ei ole pakollista näöntarkastusta B-ajokortillisille...

Ei ole ei, mutta lääkärin ilmoitusvelvollisuus säilyy.

• eivät ilmoita

Sain kotrin 18 vuotiaana ja sillin näkö oli siinä hilkulla että pitääkö käyttää laseja vai ei. Kaksi vuotta myöhemmin armeijassa hankin lasit ja siitä asti olen niitä käyttänyt. Nyt olen 42 vuotta ja edelleenkään kortissa ei ole lasien käyttövaatimusta, mutta 45 vuotistarkastuksessa se varmaan tulee.

• matsonation

Jos sinulla on "vain" B-luokan kortti, eikä 2 ryhmän (C1:stä ylöspäin), niin täyttäessäsi 45 v, lääkärintodistusta ei tarvitse esittää. Uusi ajokorttilaki on silloin voimassa, eikä se edellytä 1 ryhmän kortin haltijaa esittämään lääkärinlausuntoa 45 vuotiaana. Sitten vasta kun täytät 70.

• Ghost Rider

Näkyy tuolla liikenteessä ainakin olevan aika paljon sokeita. Joku ajaa STOP merkin takaa ampulansin alle,toinen rekan alle,kolmas junan alle,jne,jne.

• mats....

Näin todetaan HE:ssä ajokorttilaiksi:
        Näkökyvyn puutteiden on todettu harvoin yksinään olleen onnettomuuksien syynä tai muodostaneen erityistä liikenneturvallisuusriskiä. Tämän johdosta ehdotetaan 45 vuoden iässä tapahtuvasta tarkastuksesta luopumista, koska siitä ei arvioida aiheutuvan riskiä liikenneturvallisuudelle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1753
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1169
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1168
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      95
      1028
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      823
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      801
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      744
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      680
    10. Mitä saat naiselta mies kun

Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      676
    Aihe