Okei, oletetaan että henkilö X elää kaukaisessa maassa ja hänet kasvatetaan noudattamaan tämän maan arvoja, joihin kuuluu uskonto Y. Kristinuskoa pidetään tässä maassa pahana ja harhaoppisena. Myönteistä suhtautumista kristinuskoon esiintyy hyvin vähän ja se on ehkä jopa kiellettyä. Henkilö X ei tahdo siis olla missään tekemisissä kyseisen uskonnon edustajien kanssa, johtuen nuorella iällä häneen iskostetuista asenteista.
Henkilö X elää hyvän elämän auttaen useita oman yhteisönsä ihmisiä, ja noudattaen uskonnon Y kirjoituksia, jotka tarjoavat hänelle "suht hyvän" moraalikäsityksen. Myöhemmällä iällä hän saattaa jopa oppia arvostamaan muita kulttuureita ja uskomuksia, mikäli onnistuu pääsemään irti ympäröivistä asenteista. Hän kuitenkin palvoo koko elämänsä ajan jumalaa Z, ja rukoilee säännöllisesti tämän nimeen. Henkilöä X voidaan pitää olosuhteiden uhrina. Hän ei ole tehnyt tietoista valintaa kristinuskon ja uskonnon Y välillä, yhteiskunta on muovannut hänestä sen ihmisen joka hän on.
Kysymys kuuluu, palaako tämä henkilö X ikuisesti helvetissä (olettaen että kristinusko olisi ollut oikea tie), miksi tai miksi ei? Jos palaa, eikös se kerro jotain Jumalan epäoikeudenmukaisuudesta ja/tai kyvyttömyydestä/haluttomuudesta pelastaa ihmisiä pahuudelta?
Kysymys kristityille liittyen helvettiin
15
168
Vastaukset
- kristitty9382
Helvettiin joutuu. Jeesus sanoi kerran, että jokainen joka ei usko häneen joutuu helvettiin.
- agnostikko24
Elikkäs systeemi kusee, mutta parempi olla kyseenalaistamatta Suuren Diktaattorin valintoja, käypi viel itellekkin ohrasesti!
- dik in yo mouth
Ei kannata tuhlata energiaa kristittyjen kanssa väittelemiseen. Se ei johda yhtään mihinkään. Kristityt pysyvät kannassaan niin kauan kun tämän maan päällä riittää tiukkaa lapsen peräaukkoa naitavaksi. Se on niin hyvää ettei helvettiteorioista kannata luopua koskaan.
- kristitty9382
Voit loukata kristittyjä niin paljon kuin haluat, mutta se ei estä sinun joutumista helvettiin.
- Vapautus pilkasta
Onneksi Pyhää Henkeä ei voi pilkata, koska Pyhä Henki ei ole henkilö, vaan persoonaton voima. Verrattavissa sähkövirtaan.
Jumala kehoittaa hakemaan häntä miljoonien uskontojen joukosta. etsivä löytää, kolkuttavalle avataan ja anovalle annetaan.
- --.
Ihanko kirkkain silmin väität että kaikille on annettu mahdollisuus löytää juuri kristittyjen Jumala.
Ei kai noin yksinkertaista ihmistä olekaan.
Aloittaja on aivan oikeassa, ja myös hän joka kirjoitti että kristittyjen kanssa on turha keskustella, he sanovat että musta on valkoista ja uskovat siihen.
- .k.
Kaikki uskovaiset ovat eksytettyjä ja joutuvat helvettiin.
- kuolematon sielu
mielummin menen helvettiin kuin uskovaisten taivaaseen. Siellä voin ehkä auttaa jotakin, kiihkouskovaisia autan viimeiseksi.
Ikuinen helvetti on kirkkopetos.
- klkljj
Ei tarvitese kuin katsoa miten raamatun asiat on luonnontieteissä kumottu naurulla, kuten maakeskeinen avaruus, jossa taivaankannen takana. Keskiajalla yrittivät polttorovion uhalla niitä puolustaa, mutta nyt myöntävät olleensa väärässä. Se olisi sama myöntää että raamattu on keksittyä satua muiltakin osin.
- Kempiläinen
Nykyinen kristinusko on muunnettu ja yksinkertaistettu versio Jeesuksen ja apostolien opetuksista. Erityisesti protestantit näyttävät kokonaan unohtaneen, että Raamatun mukaan ihmiset tuomitaan tekojensa mukaan. Yhdessäkään Raamatun tuomiota kuvaavassa kohdassa (esim. Matt. 24 ja Ilm. 20) tuomion perustana ei ole usko tai uskon puute vaan "kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan." Myöskään Mark 16:16 "joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen" ei vastaa alkutekstiä, jossa ei ole sanaa kadotus vaan pelkästään verbi "katakrino" = tuomita, antaa langettava tuomio. Sekään ei siis kumoa tuomiota tekojen perusteella.
- justiinsa_
Sasnoisin itse näin, etten tiedä onko meillä juuri se yksi kristinuskoinen Jumala, mutta synnyttyämme elämä ei pääty kuolemaan vaan jatkuu toisella tasolla. Oli se sitten taivas tai toinen ulottovuus. Jumala voi olla tämän maailmankaikkeuden rakkauden ydin. Sen ei ole ehkä persoona. En tiedä. Ehkä jumala on jokaisessa meissä se rakkaus ja hyvyys.
En usko helvettiin tai saatanaan. Minusta helvetti on pelottelua ihmisiä kohtaan ja pitää ihmiset vain sen hyvyyden puolella, mikä tietty on hyvä asia.
Toivonmukaan meillä kaikilla on yhteinen jumala uskonnosta huolimatta. Itse olen miettinyt aivan samaa asiaa ja en todellakaan usko, että uskonto ratkaisee sen kuka pääsee taivaaseen ja kuka ei. Eihän kukaan sille mahda mitään mihin maahan, ympäristöön, kulttuuriin ja uskontoon syhtyy. Tärkeintä on vain että elää elämän täysillä ja mahdollisimman hyvin ja että moraalikin olisi mahdollisimman kunnossa. Kyllä silloin jokaisen pitäisi sinne taivaaseen päästä. Olit sitten uskonnoltasi tai ihon väriltäsi minkälainen tahansa. Meillä kaikilla varmaan on se sama taivas, tai sitten jokaisella oma, mutta kuuluit kristinuskoon tai et, niin se ei ratkaise sitä pääsetkö sinne taivaaseen, vaan monet muut asiat. Se miten elät elämäsi ja miten kohtelet muita esim.
Itse olen myös skeptinen kristinuskontoa kohtaan ja tänä päivänä tua skeptisyys on ihan ymmärrettävää. nykytiede sotii jatkuvasti kristinuskoa vastaan, joten enään sitä ei tiedä mitä ajatella ja mihin uskoa! Parempi vain kun asiaa ei ajattele ja pyrkii nauttimaan elämästä ja kohtelemaan muita hyvin.- justiinsa_
Ja eihän kristinuskontoon kuuluminen takaa sitä, että pääset taivaaseen. Tekojen mukaan sinut katsotaan oletko tervetullut vai et. Onhan kristittyjä murhaajia ollut kautta aikojen, jotka julmasti kristinuskontoa hyväksikäyttäen pitävät kunnon kuvaa yllään, vaikka todellisyydessa tekevät jatkuvasti syntiä. Tuskin nämä taivaaseen pääsevät, tai sitten pääsevät kaikki pahatkin. Ehkä Hitlerikin oli vain sairas..narsisti,psykopaatti jne. onko siis Hitlerin teot itse hänen syytään vai sairauden? Sen kai päättää Jumala itse ja sen mihin ihmiset kuoltuaan joutuvat, joten turhaan miettimään ja pohtimaan mahdotonta kysymystä, mikä meille ei edes kuulu tai selviä edes tässä elämässä.
- agnostikko24
justiinsa_ kirjoitti:
Ja eihän kristinuskontoon kuuluminen takaa sitä, että pääset taivaaseen. Tekojen mukaan sinut katsotaan oletko tervetullut vai et. Onhan kristittyjä murhaajia ollut kautta aikojen, jotka julmasti kristinuskontoa hyväksikäyttäen pitävät kunnon kuvaa yllään, vaikka todellisyydessa tekevät jatkuvasti syntiä. Tuskin nämä taivaaseen pääsevät, tai sitten pääsevät kaikki pahatkin. Ehkä Hitlerikin oli vain sairas..narsisti,psykopaatti jne. onko siis Hitlerin teot itse hänen syytään vai sairauden? Sen kai päättää Jumala itse ja sen mihin ihmiset kuoltuaan joutuvat, joten turhaan miettimään ja pohtimaan mahdotonta kysymystä, mikä meille ei edes kuulu tai selviä edes tässä elämässä.
Jepulis..
"Jumalan luokse on yhtä monta tietä kuin on ihmisiäkin" virkkoi joku minua viisaampi ihminen. Enhän minä tiedä onko asiat näin, mutta kaunis ajatus kylläkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315776- 363791
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833323- 122758
- 292222
- 122167
- 1621906
- 181505
- 1051362
- 251233