Susi ja kameli

kawe

Onko "suden hetki" sama kuin "kamelin selkä katkeaa"
Ajankohta, kun joku muttuu peruuttamattomasti ja paluuta ei ole
Mietin niiden vertauskuvallisuutta.
Suden ajoitus - puolustaa - hyökätä
Kameli on sitkeyden perikuva
Onhan näitä oikeinkin hyviä -------

Ehkä ei olisi pitänyt olla yksin juhannusaattoa, luin G.W. Larssonin dekkarin loppuun, paha sai palkkansa, ........
juhlat - tänään - onneksi

42

420

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perinteisesti suden hetki tarkoittaa aikaa jolloin ihminen on heikoimmillaan, siis jolloin suden kannattaa hyökätä...

Tavallisesti ajatellaan sijoittuvan aamuyön tunteihin jonnekin aamukolmen jälkeen.

• Minä olen sitten syntynyt suden hetken aikaan, ja tapellut henkeni puolesta juuri tuolloin.

• tulisilla kirjoitti:

Minä olen sitten syntynyt suden hetken aikaan, ja tapellut henkeni puolesta juuri tuolloin.

Muistelen jostakin lukeneeni että se on se aika jolloin ihmiset tavallisimmin syntyvät. Tosin itse en ole syntynyt tuolloin vaan leppoisasti aamupäivällä ja jälkikasvukin syntyi myöhään illalla.

Se perinteisin suden hetkeen liittyvä uskomus on kuitenkin että silloin vanhat ja heikot kuolevat pois.

Jos ihmisellä on normaali univalverytmi, hänen ruumiinsa lämpötila on tuolloin alimmillaan, melatoniinimäärä korkeimmillaan ja siten unikin syvimmillään.

Ympäristökin on näihin aikoihin kylmimmillään samaan aikaan.

• Anonyymi

• meeriamanda

Mua on useinkin kiukuttanut tuo määre kamelista...ihmiseen vertailusta. Eihän kukaan voi olla ns. kameli? Me vaan voidaan vaan katketa välillä.

Suden vietti on tappaa
      nälkäänsä.
      .
      Ehken ymmärrä mitä haet ?

• ...

Suden hetki on mun käsittääkseni se, kun ihminen on heikoilla ja sudet tulee kimppuun. Tollasia tilanteita ainakin itelle sattunut. Silloin kun on heikossa hapessa, hetikohta ilmaantuu joku ihmisrääkkääjä kimppuun, siis ihminen on ihmiselle susi.

Kamelin selän katkeaminen tarkoittanee sitä, kun ihminen on pitkäpinnainen ja sitkeä, sitten kun siltä loppuu sitko, se vaan romahtaa. Aattele nyt kamelia, käveleskelee pitkin hiekkaerämaata lasti selässä ja omissa vesissä, se jakasaa kauan, mutta sitten kun ei enää jaksa, se oli siinä.

Tohon jälkimmäiseen on toinenkin hyvä sanonta "lehmän hermot". Niinpä, moniko nähnyt äkkipikaista lehmää? Hyvähermoisella ja pitkäpinnaisella ihmisellä ei pinna pala pikkujuista, eikä aina isoistakaan, mutta sitten kun hermot menee, ne todella menee. Aika tyypillinen piirre suomalaisissa. Etelämaalaiset taas on nopeesti kiihtyvää sorttia. Ei italialaisia ihmisiä voi mitenkään kutsua lehmän hermoisiksi :D

=DW=

• kawe

Aika lailla noin.......

• Metsäsuden suojelija

Kesy susi on vaarallinen susi taajamassakin

Taajamissa pyörivät suden näköiset oliot eivät millään voi näköjään olla luonnollisia susia, koska asiantuntijoiden mielestä oikea susi väistää ihmistä ja ei voi sietää edes ihmisen hajua. Edellä mainitusta voidaan varmasti päätellä, että taajamissa pyörivät susilta vaikuttavat oliot ovat villiintyneitä koiria tai koirasusia, jotka saa vapaasti ampua yleinen metsästyksen turvallisuus määräyksiä noudattaen.
      Mielestäni asia hoidettava nopeasti, koska ilmeisen riskin totedutta on raadellun lapsen kannalta on yksi ja sama oliko kyseessä villiintynyt koira, koirasusi tai susi, jälki on kamalaa joka tapauksessa.

• Metsäsuden suojelija

Nykyisellä erittäin hitaalla reagoinnilla lähes kesyihin häirikkösusiin nostatetaan turhaa susivihaa koko susikantaa kohtaan. Turha viivyttely puolikesyjen häirikkösusien käsittelyssä saa muutamat ihmiset ottamaan lain omiin käsiinsä. On muodostunut käsitys, että kukaan ei välitä ihmisten turvallisuudesta. Ehdotukseni on, että mahdollisimman nopeasti ilmoitetusta vahingosta aletaan selvittää ( lue jäljittämään) vahingon aiheuttajaa. Jäljittäjille täytyy antaa oikeus kaataa vahingon aiheuttaja oli se sitten villiintynyt koira tai helpon ruuan makuun päässyt taajamasusi. Talviaikaan jäljittäminen onnistuu varmimmin ja virheitä sattuu vähemmän. Mikäli kyseessä on susi, joka liittyy laumaan on oikeus kaataa yksi yksilö laumasta. Tällä toimintamallilla saataisiin villiintyneet koirat, koirasudet pois pilaamasta metsäsusien mainetta ja taajamasudet poistetuksi. Ryhmässä saisi olla metsästäjien mukana alueen susivastaava katsomassa, että kaikki menee sovitulla tavalla.

• Monikohan kameli on mahtunut neulansilmän läpi?

• *

Rikas ei pääse taivaaseen, enempää kuin kameli mahdu neulansilmään, sanoo Iso Kirja.
        Missähän rikkauden mittari, mitä rikkautta tarkoitetaan?
        Onko kaikki yli oman tarpeen rikkautta, rahassa mitattavaa?

• * *

Olisiko siis itsekkyys yksi "rikkaus", jota ahnaasti haalien, kitsaasti jakaen, ei saisi taivaan valtakunnan avaimia haltuunsa?
        Kuin myös arvostaen vain omaa olemustaan ja olemistaan, joka oikeasti on vain sattumusten summa.
        Olenko minä arvokkaampi, kuin joku maailman katulapsi, joka ei itse ole osaansa valinnut?

Minusta on liikaa pöhötautia, oletusta omasta erinomaisuudesta, jota ei kaikille ole annettu. Pönötystä vailla perustaa.
        "Sinä onnellinen, minä halkean", sanoin ruhtinas kerjäläiselle, joka pyysi nälkäänsä almua.

Kunhan mietin joutessain. :)) Vatsa täynnä, vasta valmiina, vasta.

• kawe

Tuo on yksi niistä vertauksista, joka voidaan tulkita ehkä selviytymiseksi äärimmäisen vaikeasta tilanteesta. Eikö.........

• ei ole tosi

Hei haloo!
      Suden hetki on kello kolmen aikaan yöllä, kun painajaiset astuvat kehiin, ihminen ei jaksa puolustautua
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Suden_hetki
      Kamelin selkä on jotain ihan muuta.
      Miksi te ihmiset ette käytä googlea ja tutustu asioihin (jolleette tiedä) vaan sotkette ne mutulla puuroksi?
      Yhdistelette aioita toisiinsa ilman aasinsiltaa...joo wiki selittää tuonkin, jollette tiedä.

• ...

Sivusta.

Google ja Wiki on amerikkalaisia yrityksiä. Olemassa paljon hakukoneita ja netissä ääretön määrä tietokantoja eri asioista. Nämät tunnetuimmat on periaatteessa jenkkien tiedustelupalvelun ja propaganda osaston heiniä. Aivan sama kuin joku Messenger tai Facebook. Kuinka moni lukee venäläisiä tai kiinalaisia saitteja?

Keskustelupåalstoilla keskustellaan. Se on niinkuin internetin alkuperäinen ydin. Aikanaan Persianlahden sodan aikaan netti löi itsensä läpi. Syynä nimenomaan se, että ihmiset kirjoittivat nettiin. Sanomalehdet olivat ainakin vuorokauden jäljessä ajasta ja telkkarikanavat jne sai vain suodatetua tietoa jenkkien tiedotuksen kautta.

Google on muuten kuvannut pian kaikki maapallon asunnot kadilta. Mun rivari löytyy googlesta, löytyykö sun. Mitähän jenki tekee sun asunnon kuvalla?

Se ei tuo alkeellinen internetin käyttämisen osaaminen tarkoita, että ymmärtää netistä yhtään mitään. Sä osaat painaa nappuloitaq ja käyttää hakukonetta. Missä se analyyttinen asioihin perehtyminen oikein on? Hitto, mulla veis kuin pari minuuttia kirjoittaa toi wikin juttu uusiksi. Olisiko se sitten se lopullinen ja ainoa totuus? Ei wiki ole mikään kiveenhakattu mooseksen kirja, se on vain ihmisten kirjoituksia. Ihan kuin keskustelupalstoillakin.

=DW=

• Noooo, sitten seuraava kysymys onkin se, onko se Wikin tai Googlen kautta saatava tieto jonkun arvoista.

Periaatteessa kuka tahansa voi kirjoittaa nettiin mitä tahansa ja Google tarjoaa sitä sitten samalla tavalla kuin mitä tahansa mistä käyttämäsi hakusanayhdistelmä löytyy. Samoin wikipedia, sitäkin pystyy täydentämään kuka tahansa, ja sinnehän jää jos ei joku tietävämpi huomaa ja korjaa.

Kumpikin vaatii käyttäjältään paljon kovempaa lähdekritiikkiä kuin perinteiset tietolähteet.

• älä viisastele

Kun ei kiinnosta niin ei. Keskustelupalstalla keskustellaan ja kukin tavallaan.
        Luotatko sinä wikin tietoihin kaikessa? Minä en.

• kawe

Hyvä, tämä on mielipidefoorumi, jossa luovuus - oma näkemys on parasta antia......
        Google on hyvä myös mutta eihän sitä tähän käytetä..........helppoa....

• Suren hetki on koiravahrin loppupuolel.
      Silloin kun kaik ottaa päähän ja aistit on melkein sipissä.

• okkigaam

Suden hetki on n 02 - 04 aamulla, jolloin uni on kaikken syvimpäää, valvominen vaikeampa ja tilastollisesti kuolleiden määrä vrk on huipussaan. Sitä merillä sanotaan koiravahdiksi.

Kamelinselkä ei enään kestä sitä olkea. Vertauskuva kertoo siitä taakasta jota ihminen kantaa ja romahtaa henkisesti, tai muuten ei jaksa väsymys (I):tus, tai jokin muu syy. Tämä ei koske ruumiilisia voimia. Kuvitelkaa mielssänne koska kamelinne selkä katkesi oljen painosta = nyt en jaksa yhtään enään, mitään.
      maagikko

• henrjii

Aasinsilta, aasin tuntee kaikki mutta, aasi ei ketään.
      Tai aasi polttaa vain camelia

• pepepe

Onko Aasia hyvä paikka tarkkailla aasia?

• faktapari

Vain aasi polttaa.
        Vainaasi poltti.

• ,
        faktapari kirjoitti:

Vain aasi polttaa.
        Vainaasi poltti.

Kuinka monta aaria kuuluu laulettu aaria?

• henrjii
        , kirjoitti:

Kuinka monta aaria kuuluu laulettu aaria?

Viisi hehtoa
        5 Hehto
        50 Deka
        5000 Desi
        50000 Sentti
        500000 Milli
        500000000 Mikro
        500000000000 Nano

• kawe

Ai että hyvä, sinä olet ihan älykäs, tällaiset ovat hyviä, kun suden hetki on tulollaan........

• kawe
        kawe kirjoitti:

Ai että hyvä, sinä olet ihan älykäs, tällaiset ovat hyviä, kun suden hetki on tulollaan........

Tämä oli ihan hyvä, huomaan, mutta jos pohtii näitä kielen käytön ja meidän perinnetiedon näkökulmasta voidaan nähdä eroja eri puolilla maata.
        *Nainen on naiselle susi* eli peto kun vie esim. puolison

*Yhdestoista hetki* - viime hetken - just ja just -
        Tässä kuuntelen musiikkia samalla ja selviän hauskasta - väkirikkaasta tapaamisesta joka jatkuu eri paikassa huomenna suvun kesken.
        Puhuimme tänään yhteisöllisyydestä ja siitä miten käytännössä on vaikea auttaa ns. vieraita ulkopuolelle jääviä ihmisiä. Järjestöjen ja työn tietysti, kyllä..
        Olen hyvin onnekas, vaikka omat dilemmat onkin, kuten kaikilla.........

• n - e

Helpompi on kamelin päästä taivaaseen kuin rikkaan möhömahan mahtua neulansilmästä.

• okkigaam

joskus olen ajatellut laittaa kysymyksen tieteen kuvalehteen. Mikä ja miksi, kuka keksi H-hetki sanan tarkoituksen.
      maagikko

• Metsäsuden puolustaj

Kun taajamasta tulee suden reviiri se tappaa reviiriään puolustaessaa heikompansa

Sudet ovat olleet rauhoitettuja vuodesta 1973 lähtien. Tuosta ajankohdasta lähtien on Suomessa ehtinyt kasvaa vähintään 4-6 susisukupolvea , joiden ei ole tarvinnut ihmisistä väistää. Ihmiset ovat tarvittaessa sutta väistäneet toisten metsäneläjien kanssa aina kohdatessaan.
      Jo historiasta tuttu ja susia tutkivien tiedemiesten hyvin tuntema monivaiheinen kehitys suden käyttäytymisessä on nyt vaarallisessa vaiheessa. Susi ei enää kunnioita ihmistä eikä yritä piiloutua koska sitä ei metsästetä. Susi ei ole oppinut pelkoa emolta ja muilta lauman jäseniltä. Sukupolvi toisensa jälkeen on entistä rohkeampi. Susi tietää nyt tietää olevansa vahvempi kuin ihminen. Hyökkäävä käytös on tullut väistelyn tilalle ja kotieläimet viedään silmien alta. Seuraava vaihe on ihmisen tappaminen. Kysymys kuuluu milloin?
      Taajamissa ja niiden välittömässä läheisyydessä viihtyvät sudet ovat alkaneet pitää aluettaan omana reviirinään. Mitähän mahtaa tapahtua kun sutta vastaan tulee lapsi, joka ei ymmärrä väistää? Voisiko mahdollinen tapahtumien kulku olla seuraava:

1. ensin susi tutkailee lasta etäämmältä
      2. susi lähestyy lasta
      3. susi tekee ns. koehyökkäyksen, ja katsoo mitä tapahtuu, esim. nappaa hihanliepeestä kiinni
      4. jos kovaa vastarintaa ei synny, susi hyökkää ja tappaa lapsen.
      4/ vaihtoehtoisesti susi alkaa syömään ja raatelemaan lasta elävältä

ote on ihan siitä, miten susi luonnossa toimii

• *

Tapoihin kuuluu kertoa, mistä lainatessaan tekstinsä kopioi.

• * kirjoitti:

Tapoihin kuuluu kertoa, mistä lainatessaan tekstinsä kopioi.

"*"

Olen samaa mieltä lainauksista.
        H.

• Siteeraaja
        hunksz kirjoitti:

"*"

Olen samaa mieltä lainauksista.
        H.

Mitä väliä? Kaikkihan on kuitenkin sinulta lainattua.

• *-*-*

Väitettiin että ihminen nukkuu sikeimmin aamuyöllä klo 3-5:n välillä. Herään usein yöllä n. klo 3:n aikoihiin ja valvon klo 5:een. joten kaikki väite ei pidä ainakaan kaikkien kohdalla paikkaansa.

Olen joskus kuullut että lapset yleensä putkahtavat maailmaan samohin aikoihin kuin ovat laitettu aluille. ;)

• -----------

Monikohan meistä tietää olevuuteen putkahtamisajankohtansa?

Minä tiedän.

• *-*-*
        ----------- kirjoitti:

Minä tiedän.

Tarkoitin että 9 kk:n kuluttua samoihin kellonaikoihin. Minäkin tiedän kellonajan milloin olen ensimmäisen kerran maailmaan tuloni jälkeen parkaissut. Sehän yleensä laitetaan syntymätodistukseen.

• okkigaam
        ----------- kirjoitti:

Minä tiedän.

Myös minä tiedän lasteni alku hetken ja sen verran harvemmin olen ollut silleen?! Jotta voin sanoa saman tunnin aikana synnyttäneeni, sama vrk aika
        maagikko

• henrjii

Ketku on peto metsässä

• Metsäsuden suojelija

Vanha susi tappaa mitä sattuu kiinni saamaan

Susi kuten muutkin luontokappaleet sinnittelevät viimeiseen saakka elämässä kiinni. Sudet, jotka joutuvat hengenpitimikseen hankkimaan mitä ruokaa tahansa läheltä ihmisasutusta ovat vaarallisimpia taajamissa oleville lemmikeille ja lapsille. Kiitokset poliisille oikeista päätöksestä susien lopettamiseksi. Susia on paikallisesti silloin liikaa kun alkavat vierailla ihmisasutuksen lähellä. Minua ei vaivaa yhtään vaikka metsissä olisi tuhansia susia, kunhan pysyvät siellä, ihmistä kammoavat eivätkä pyri taajamiin. Mistä tietää , että alueella on liikaa susia ja erityisesti susia, jotka ovat menettäneet kammonsa ihmistä kohtaan?
      Se on selvästi nähtävissä siinä, että osa susista alkaa lisääntyvässä määrin oleilemaan taajamien läheisyydessä. Mielestäni on täysin edesvastuutonta puhua niiden susien vaarattomuudesta, jotka viihtyvät taajamien välittömässä läheisyydessä todellisen sudenluontonsa menettäneinä.
      Silloin kun helpon ruuan tavoittelu taajamien läheisyydessä voittaa ihmiskammon on sudesta tullut ihmisille vaarallinen ja se on lopetettava.
      Korostan edelleen susihavainnoista dokumentoituja havaintoja poliisille ihmisasutuksen läheisyydessä.
      Susien kiihkosuojelijat taitavat olla peitellysti lapsivihaajia, koska eivät näköjään pysty havaitsemaan kasvavaa riskiä lapsia kohtaan. Nämä ihmiset eivät ymmärrä sitä, että riskit ovat summautuvaa sorttia, joten kaikkien mahdollisten luettelemiensa lapsiin kohdistuvien riskien lisäksi he haluavat lisätä listaan vielä susiriskin.

• kawe

Maailma on riskejä täynnä. Luonto pelaa julmaa, mutta reilua peliä, jos saa mennä omilla ehdoillaan. Lapsia meidän kuuluukin suojella, siihen kuuluu niin valtavan paljon, että sitä miettii onko edes osa mennyt oikein. Toinen on nytkin tekemässä tuolla pohjoisemmassa työtään, jonkin aikaa, nimenomaan metsässä.
      Kameli on selviytyjä, kehityksen - tuloksena.
      Vaikka se kuuluu ihan eri kulttuurialueen eläimistöön, meille se edustaa kuitenkin jotain samaa kuin sisu, eikö.........
      Onhan eläinten joukossa arkkitehtejä, taitavia johtajia, metsästäjiä ym. mutta tässä aloituksessa on kysymys myös jostain mikä voidaan tulkita myös inhimillisen käytöksen kautta, jotenkin shamanistisesti.

• Metsäsuden suojelija

Ylisuojellun suden suhteen tilanne on karannut totaalisesti käsistä,
      ylisuojelu on tehnyt osasta susia haittaeläimiä,

Hyväksyn sen, että susi tulee ihmistä vastaan metsässä pitkospuilla, mutta se on jo liikaa että taajamasusi tulee vastaan jalkakäytävällä keskustassa. (Pellossa)

Susien hyvin pitkän rauhoitusajan, vuodesta 1973 alkaen, seurauksena osasta susia on tullut haittaeläimiä usein eri tavoin. Liikuminen taajamissa, pihoissa, koirien tappaminen ja syöminen pihoista jne.
      Edellä mainittu kuulostaa uskomattomalta kun kuulee asiantuntijan määrityksen oikeasta suden käyttäytymisestä ja reagoinnista ihmisiin ja ihmisasutuksiin.

Taajamissa pyörivät suden näköiset oliot eivät millään voi näköjään olla susia, koska asiantuntijoiden mielestä oikea susi väistää ihmistä ja ei voi sietää edes ihmisen hajua. Haistaa ihmisen jopa kilometrien päästä hyvissä olosuhteissa ja pyrkii väistämään ihmisen hajukeskittymiä. Edellä mainitusta voidaan melkoisen varmasti päätellä, että taajamissa pyörivät susilta vaikuttavat oliot ovat villiintyneitä koiria tai koirasusia, jotka saa vapaasti ampua yleinen metsästyksen turvallisuus määräyksiä noudattaen.
      Mielestäni asia hoidettava nopeasti, koska ilmeisen riskin toteuduttua on raadellun lapsen kannalta on yksi ja sama oliko kyseessä villiintynyt koira, koirasusi tai susi, jälki on kamalaa joka tapauksessa.

• kawe

Kun sutta lähtee pakoon, karhu tulee vastaan
      =
      Sen eestään löytää, minkä taakseen jättää
      =
      Ongelma ja kyky ratkaista se

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      209
      7179
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4692
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      43
      4584
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      73
      3322
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1975
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      30
      1748
    7. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      26
      1737
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      41
      1600
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1499
    10. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      143
      1267
    Aihe