Kannattaako sijoitusasunto?

Meeri S.

Kysyn onko kannattavaa ja mahdollista minun tapauksessani hankkia vaikkapa 60.000Euron arvoinen sijoitusasunto, kun alkupääomaa minulla on vain 10.000Euroa lisäksi muita säästöjä 8000Euroa. Mitä arvelette onko minulla edellytyksiä asuntolainaan? Laittaisin ostamani asunnon vuokralle.

Olen 65-vuotias kohta työstä eläkkeelle jäävä nainen ja asun kerrostalo-asunnossa, jonka arvo on tällä hetkellä noin 80.000Euroa (velaton). Eläketuloni käteenjäävä osuus tulee olemaan noin 1200Euroa.

Kauanko asunnon täytyy olla omistuksessani, että voin myydä sen verovapaasti? Mikä tuo aika on silloin, jos muutan asuntoon itse asumaan? Kiitos vastauksista ja kaikenlaisista kannanotoista.

14

1232

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ole mitään yksiselitteistä vastausta sijoitusasunnon hankinnan järkevyyden suhteen. Osa sijoitusasuntohankinnoista on taloudellisesti järkeviä, osa ei. Asuntosijoitusten kannalta yleisesti hyvinä aikoina on mahdollista tehdä huonoja sijoituksia ja sama pätee myös päinvastoin.

Jos sitten tarkastellaan sitä yleistilannetta nyt, niin juuri tällä hetkellä asuntosijoittaminen on poikkeuksellisen haastavaa. Toisaalta asuntojen hinnat ovat nousseet muutamassa vuodessa melkoisesti ja hintakehityksen suhteen on olemassa epävarmuustekijöitä. Toisaalta taas pankit ovat nostaneet merkittävästi lainamarginaaleja ja vuokratulojen verotusta on kiristetty. Parhaat ajat olivat ja menivät tällä erää noin kolme vuotta sitten.

Sinun tilanteessasi olisin erityisen varovainen sijoitusasunnon hankinnan suhteen. Näin siksi, että jos lainan saisitkin, niin sijoitusasunnon lyhennykset ja korot sekä yhtiövastikkeet vievät helposti 500 euroa sinun 1200 euron eläkkeestäsi. Näin tiukoille mentäessä esimerkiksi tyhjät kuukaudet asunnon vuokrauksessa, maksamattomat vuokrat tai taloyhtiön remontit voivat sekoittaa talouttasi melkoisesti.

Mitä asunnon myynnin verovapauteen tulee, niin sinun tulee olla asunut yhtäjaksoisesti kaksi vuotta asunnossa voidaksesi myydä sen ilman että myyntivoitosta verotetaan. Jos et itse ole asunnossa tuota aikaa asunut, niin myyntivoitosta verotetaan vaikka asunto olisi ollutkin omistuksessasi useamman vuoden.

• adfgadfg

Samaa mieltä edellisen kanssa.
      Sijoitusasunnosta on myös jonkin verran vaivaa. Huonossa tapauksessa, siitä voi olla tosi paljon vaivaa, jos vuokralaisen kanssa tulee ongelmia. Vuokrat jäävät maksamatta, niitä aletaan sitten kyselemään perään, vuokralainen lähtee karkuun, sitten aletaan käräjöimään, että ehkä saataisiin rahoja takaisin. Vaikka vuokralaiset eivät olisi ilkeitä ja tarkotuksella tuhoisi asuntoa, niin asuminen kuluttaa aina asuntoa. Jokainen vuokralainen haluu porata omat ruuvit ja reijät sieniin jne jne. Uusi parketti lattia saattaa yhtäkkiä ollakkin aika kulunut, kun vuokralaisella olikin koiranpentu hoidossa pari viikkoa. Asunnon saa paremmin vuokrattua, kun silloin tällöin itse maalaa sen yms yms.
      Asuntoa hankittaessa kannattaa hyvinkin tarkkaan olla perillä talonyhtiön tilanteesta ja osata ostaa oikenlainen asunto joka on haluttu ja helppo vuokrata.
      Huonosta isännöintitoimistosta on todella suurta vahinkoa talon osakkaille. Myös riitelevät osakkaat voivat aiheuttaa ikäviä pattitilanteita esim talon kunnossapidon kanssa.
      Vaikka asiat sujuisivatki suht hyvin, pitää vuokralaiseen aina silloin tällöin pitää yhteyttä milloin missäkin asiassa. jne jne.

Älä pistä kaikkia liikeneviä rahojasi sijoitusasuntoon. Voi tulla ikävä tilanne, jossa vuokralaista ei saada asuntoon pariin kuukauteen tai joku jättää maksamatta vuokria. Silloin, jos omat rahat ovat tiukalla, on tilanne erityisen stressaava sinulle itsellesi.

Jos nyt näin saa sanoa; niin vanhan ihmisen pitää voida nauttia rauhassa elämästä, niin että on pari euroa varmuuden vuoksi taskussa, ilman että tarvii huolehtia asioista.

• Velkakierre.

Sanoisin että yhden asunnon vuokraisäntä ei saa tarpeeksi palkkaa vaivastaan, vaikka bruttotuotto olisikin hyvä. Asuntoja pitäisi olla useita, jotta riskitkin tasoittuisivat.

Kun elämiseen tarvittava perustulosi on pysyvästi turvattu, voit aivan hyvin sijoittaa ylimääräisen vaikkapa pörssiosakkeisiin.. Niiden ostaminen, omistaminen ja myyminen on paljon vaivattomampaa ja tuskin tuottokaan on sen huonompi kuin asunnosta. Ainakin omat eläkeläisvanhempani kuuntelevat mielellään osinkorahojen kilinää tililleen keväisin.

• Rabbe_77

Tässä tapauksessa minäkin suosittelisin osake/ rahastosijoittamista... ei sitä viitsi eläkepäivillään pelata vuokralaisten kanssa...

Tuosta löytyy neuvoa millä, pääsee alkuun sijoittamisessa:

http://www.investori.com

niin, ja kannattaa opiskelle vähän itse eikä mennä suoraan pankin tiskille ;)

• Gardenmill1

Osake/rahastosijoittaminen on myös haasteellista,sinut voidaan "vetää kölin alitse=putsataan säästösi pelureiden taskuun". Asuntosijoittaminen mielestäni paras näistä vaihtoehdoista mutta vaatii myös osaamista.Edullinen asunto ostettaessa tietää myöhemmin 2-5 vuoden päästä suuriakin korjauskustannuksia joihin säästösi ei välttämättä edes riitä. Jos päädyt osake / rahastosijoittamisee niin selvitä itsellesi mihin siinä sitoudut,lue itse ja anna myös ystäväsi tutustua sopimusehtoihin.

• Harkintaa tarvitaan

Vuokra-asunnon sijainti on äärimmäisen tärkeää valita oikein. On syytä osata tehdä tarkkoja laskelmia ja arvioida mahdollisia riskejä ja niiden toteutumisen todennäköisyyttä.
      Sitten kun on se asunto ostettuna, seuraava vaativa vaihe on valita oikea vuokralainen ja tehdä vuokrasopimus oikein.
      Loppu onkin sitten helpompaa.

• Kämppä päreiksi

Valitettavasti tämä sama jumppa on tehtävä uudestaan, kun hyvä vuokralainen lähtee. Ja ennemmin tai myöhemmin tilalle tulee huono.

• nanbesan

Mielestäni 65-vuotiaan ei kannata ostaa sijoitusasuntoa noin suurella velkavivulla, vaikka saisitkin lainaa ostettavaa asuntoa ja omistusasuntoasi vastaan. Sijoitusasuntosi muuttuu velattomaksi vasta 15-20 vuoden kuluttua, eli kannattaako odottaa? Pääset nauttimaan vuokratuotoista kunnolla vasta 80-85 -vuotiaana. Siihen asti kaikki vuokratulosi uppoavat lyhennyksiin.

Erityisesti kun eläkkeesi on noin pieni niin kannattaa miettiä jotain muita sijoitusmuotoja, jotka eivät vaadi lainaa. Tuottojen pitäisi täydentää eläkettäsi, eikä viedä kaikki säästöjä jo eläkeuran alussa. Jos päällimmäisenä tarkoituksena on kuitenkin hankkia ja jättää sijoitusasunto perillisille, eikä saada eläkkeen päälle lisätuloja, niin sitten ymmärrän motiivisi.

Yleensä sijoitusasuntoon vaaditaan 30% omarahoitusosuus, joten se veisi kaikki säästösi. En suosittele, koska eläkkeellä ollessa on hyvä olla jonkinlainen vararahasto yllättäviä menoja varten. Toisaalta kannattaa kysellä pankeista ja hypolta ja katsoa vieläkö saisit jostain sijoituslainaa 0-10% omarahoitusosuudella molempia asuntoja vastaan. Ikä voi tulla vastaan, mutta jos onnistut niin voi kannattaa.

Älä laske arvonnousun varaan mitään. Jos sitä tapahtuu niin hyvä juttu, mutta yhtä hyvin arvo voi tulevina vuosina laskea. Jos saat sijoituslainaa niin mitoita lainan kesto niin, että vuokratuotoista saatava kassavirta kattaa kuukausittaiset lyhennykset ja korot sekä vastikkeet. Näin sinun ei tarvitse laittaa omista säästöistä päälle mitään ja joudut turvautumaan niihin vasta jos korot nousevat, tulee yllättäviä remontteja tai tyhjiä kuukausia.

• Kirjat pantiksi

Jos itsellä on velaton asunto, ei pankki vaadi omarahoitusosuutta, vaan asunnon kirjat pantiksi.

• velatonpersauki

Jos mulla olis ensin se oma asunto, niin sitten ylimääräistä, nii menisin mielummin vaikka ÄRRÄLLE ja pelaisin satasella pokeria pelikoneessa ja tuplaisin tahallani väärin.

Kun ei ole edes sukulaista, jota vois luottaa asuntoasioissa, nii mistä tietäisin että joku muukaan olisi niin luotettava, että riskeeraisin rahaa vuorka-asuntoon.

• petteri___

Hei,

Ratkaisu viestiketjun aloittajan esittämään ongelmaan löytyy seuraavasta tuotteesta.

Sijoitusasuntolaskuri 2016 saatavilla. Ei enää kyselyjä mikä kannattaa. Sopivan huoneiston tullessa tarjolle, laskurilla teet analyysin sijoituskohteesta hetkessä. Laskuri ohjaa remontin arvioinnissa myös.

http://rikkaaksi.fi/Tuotteet.html

https://payhip.com/b/syFo

Tilaa jo tänään!

Terveisin,

Petteri

• ÄLÄKÄÄVAANKLIKATKO

VAROKAA VIIRUS SIVU! TIETOKONE MENI AIVAN JUMIIN MAINOKSISTA! HIDASTUI KOKO TIETOKONE MELKEIN KÄYTTÖKELVOTTOMAKSI!

• untititles

Mielestäni 10 000e pääomalla ei kannata, ei vaikka olisi 60 000e pääomaa... Jos olis vaikka 200 000e omaa rahaa, niin sillon "EHKÄ" kannattas

Jos ottaa 50 000e lainaa ja saa vuokralaisen, niin karu totuus on se, että edes lainanhoitokuluja ei tule vuokralla saatika sen päälle tuottoa.

Itsellä on pikkasen vähemmän jemmassa rahaa kuin ap. kirjoittajalla.... ja olen sitä mieltä jo yleisestikin mitä ylempänä kirjoitin, mutta olen myös sitä mieltä, että en laittaisi muutenkaan rahaa sijoitusasuntoon.... Jos asuntoihin pitäs laittaa, niin ostaisin osakkeita ja rahastoja jotka sijoittavat asuntoihin.

antaas olla....

• untitles

Pieni lisäys omaan edellä olevaan kommenttiini...

Katsoin tuota ketjua ja siellä oli paljon oman vastaukseni kaltaisia vastauksia, eli en ole mielipiteeni kanssa yksin...

Tuli vaan mieleen noista vastauksista yksi ajatus. Jos joku 100n saanut kasaan vaikka 10 000e,niin heti tulee ajatus paljosta rahasta. Siis 10 000e euroa ei todellakaan ole paljoa. Ja niinkuin ap. kirjoittaa olevansa 60v ikää, niin ei tarvi mennä edes 10v tästä ajasta eteenpäin, niin oma ikääntyminenkin tuo jo kuluja ja hoivapalveluitten omavastuut tulevat lähitulevaisuudessa kasvamaan... eli paras sijoitus on laittaa vaikka sata euroa kuukaudessa sinne 10 000e päälle ja varautua oman nykyisen elintason ylläpitämiseen ja pieneen kohentamiseen.

Tuolla ylempänä olevissa vastauksissa on mainittu myös hyvin tuo, että vuokraisännän duuni on todella kovaa... ja tosiaan kaikkin ne menot mistä itse jo aiemmin mainitsin... ja yhtiövastikkeet yms... niin kukaan ei maksaa 1000e pienestä yksiöstä vuokraa, että saisit vielä tuottoa tuolle pääomalle mitä tarvitaan.... Ja oikeesti, pankkikin tulee varmasti antamaan nöiden vastausten kaltaisen kommentin jos menet tästä asiasta lainaosastolle keskustelemaan....

Nyt kun on tämä brexit juttu ja jo aiemmin kun on ollut sijoitusasioista puhetta, niin tiedetään jos, että osakkaita, rahastoja tai sijoitusasuntoja ei kannata ostaa velaksi... riski on liian iso... Ja tuo 1200e kuukaudessa eläke voi olla sit käytännösä jo aika pieni... isompaakaan eläkettä nostaneet eivät nimittäin pärjää sillä aina...

Se, että sinulla on 80 000e oma asunto on aivan älyttömän hieno asia! pidä siitä kiinni!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3623
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2304
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1539
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1342
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1285
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe