Haaveissa hevonen ♥

sunmack

Heips! Minulla on ollut ihan pienestä unelmana oma hevonen. Hevosten kanssa olen ollut tekemisissä eskarista asti, ja silloin alkoi myös ratsastus ja innostus hevosiin. Nyt täytin 13, ja olen vakavissani harkinnut hevosta. Vanhempani pitävät hevosista, mutta heidän tietonsa on vähäinen, jonka takia hevonen tulisi täyshoitotallille naapuripaikkakunnalle. Tallilla hyvät tilat ja suuri kenttä, sekä hienot maastot. hevoskokemusta on siis seitsemän vuoden takaa, ja ajassa on ehtinyt tapahtua vaikka mitä. Olen käsitellyt monenlaisia hevosia; säikkyjä, nuoria, varsoja, rauhallisia, yhteistyöhaluttomia ja kaikkea niiden väliltä. :) Minulla oli viime kesästä syksyyn vuokraponi, joka ei todellakaan ole helpoimmasta päästä, laukassa oli todella paljon työstämistä, veti päätä alas, oli etupainoinen ja laukat eivät nousseet helposti. Nyt nostaa laukat hyvin, eikä laske päätään taitavalla ratsastajalla, kuitenkin etupainoisuus on esteissä pieni ongelma edelleen. Poni on taas tämän kesän minulla vuokralla, vaihdan ponin varmaankin jossakin vaiheessa hevoseen, sillä jää pian pieneksi. Osaan hevosista todella paljon: ruokinnat, liikutukset, sairaudet, ensiavun, varusteiden huollon, olen jopa joskus kengittänyt hevosen, vaikkakin ohjeita koko ajan saaden. (: Itse olen tasoltani heA-heC, re 70cm. ( 70cm hyppäsin russponilla, ei ole ollut mahdollisuuksia hypätä korkeampaa hevosen puuttuessa ) Olen katsellut jo vaikka kuinka kauan ilmoituksia netistä myytävistä hevosista, ja vihdoin löysin sopivan. ♥ Vanhemmilleni en ole puhunut vielä mitään, mutta mitä minun pitäisi heille sanoa? Olen laskenut hevosen ylläpidon hinnat kuukaudessa ja vuodessa. Tämän tallin täyshoito laskettuna, kuukaudessa hevosen ylläpito tulee maksamaan 570 euron molemmin puolin vaihdellen uusien varusteiden ostoista tms. Vuodessa siis 6835e. Nyt rahat eivät riittäisi huonon rahatilanteen vuoksi, mutta parin kuukauden päästä asia ei ole enää sama, ja uhrauksia olen valmis tekemään. Suuriakin.

Rehellisiä mielipiteitä nyt kaivattaisiin, ja vinkkejä sekä neuvoja vanhempien suhteen. :)

11

178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Must sä oot valmis kyl omaan hevoseen,mut rahaa se kyl vaatii aikas lailla.Toivottavasti saat rahat ajoissa kasaan,mut en kyl osaa neuvoo sun vanhempien suhteen muuta ku et kerro rehellisesti mitä sä haluut ja paljon oot valmis antamaan vapaa-ajastas=)=) ONNEE!

    • Hettah-

      Ite olen saman ikänen ja hankittiin äitin kanssa hevonen, mutta mulla on äiti ja tallinomistaja. Tallinomistaja ratsastaa tammalla 2 kertaa viikossa ja ohjeistaa meitä. En välttämättä suosittele vielä hevosta vaikka se ihana haave onkin.

    • HeppaTyttö<3

      He(i)ppa sunmakc! Minäkin haluaisin oman hevosen=) olen vinkunut sitä vanhemmiltani jo 8 vuotta=) meillä olisi ihan hyvät mahdollisuudet pitää hevosta sillä meillä on vanha talli joka ois vaan pientä fiksausta vailla ja rahaakin hevoseen on=) kysyin äidilltäni että saanko syndeksi hepan ja se vastasi että "minä puhun isäsi kanssa" synttärini on syksyllä=) joten katsotaan:o mutta vinkkini on: sano vanhemmillesi että olet laskenut kaikki valmiiksi ja sanot summan=) sitten voin antaa heille aikaa miettiä asiaa... voit myös sanoa (jos haluat) että sinä voit hoitaa hevosta siihen asti että vanhempasi oppivat=) ellei sinulla ole jo apulaista=) uskon että saat hevosesi=) onko se muuten ruuna,ori vai tamma? siitäkin voisi jotain päätellä=) oma silmäteräni on 7.v vuonis ruuna=)

    • Hepparakas<3

      Kuulostaa hyvältä! mutta muista, kun hevosen hankkii, se on pohjaton kaivo. :) rahaa menee..


      Onnea matkaan! :)

    • sunmack

      Kiitos vastauksista! Hevonen, jonka siis ostaisin, ei tulisi kotiini, vaan läheiselle tallille, jossa kyllä annetaan apua jos sitä tarvitsee. Ja jos olen lomalla, löydän varmasti hevoselleni liikuttajan, serkkuni haluaisi (kuulemma) käydä liikuttamassa sen jos minulla oma hevonen olisi. :) Serkkuni asuu siinä lähellä, ja omistaa skootterin, matka ei ongelma. Kyseinen hevonen, mistä olen kysellyt, on saksalainen ratsuponitamma. Nyt olen kyllä tullut siihen tulokseen, että jos hevosen saan, sen pitäisi olla koulupainotteinen. Se ei kuitenkaan saa olla huono hyppäämisessä, koska sitä taitoa käytetään ihan varmasti, on ihan kuinka koulupainotteinen tahansa. Hevosen pitäisi sopia ensihevoseksi, olla maastovarma, ei liian nuori (alle 5v) tai liian vanha (yli 13v). Se ei saisi myöskään olla liian pieni, (alle 150cm) tai liian suuri (yli 164cm). Yksi sentti tai vuosi ei mihinkäänsuuntaan haittaa, jos hevonen on muuten hyvä tarkoitukseensa. =)

      terv. alkuperäinen kirjoittaja. (sunmack)

      • alfaja

        olisi upeaa ratsastaa itsekkin ja vaikuttaa myohemmin ratsastusvalmentajana ja ratsastastaa jopa sm tasolla ja toimia autokuskina. tallipoikana. ja kiertaa suomea:-( hyvinkaa. tampere. lapua. ypaja. mikkeli. jyvaskyla. tampere. turku. ja kytaja. keskustalli. laakso.


      • jeyefea
        alfaja kirjoitti:

        olisi upeaa ratsastaa itsekkin ja vaikuttaa myohemmin ratsastusvalmentajana ja ratsastastaa jopa sm tasolla ja toimia autokuskina. tallipoikana. ja kiertaa suomea:-( hyvinkaa. tampere. lapua. ypaja. mikkeli. jyvaskyla. tampere. turku. ja kytaja. keskustalli. laakso.

        mutta jos sa ratsastaisit ois upeeta seurata sua


    • sunmack

      Lisää vastauksia?

    • köyhäliini

      Veikkaan, että kaikilla pienestä asti ratsastaneilla on unelmana oma hevonen. Oman hevosen pitäminen on kuitenkin täysin erilaista, kuin ratsastuskoulun tunneilla käynti tai vuokrahevosen hoitaminen ja liikutus. Tämä on sellainen asia, jonka huomaa vasta, kun omistaa oman hevosen.

      On kuitenkin OK, jos vanhempasi suostuvat hankkimaan hevosen ja ylläpitämään sitä. Ilmaista se ei kuitenkaan ole, eikä kukaan pysty varmaksi laskemaan menoja vuodessa. Hevosen rehut, sairastelut ja kengitykset nielevät rahaa mukavasti perusasioiden lisäksi. Kengitys per kerta lähentelee sataa euroa ja sekin on jo iso menoerä. Jos hevoselle sattuu tulemaan jalkavaivoja, se onkin sitten jo kallis lysti.

      570€ kuukaudessa on valtavasti rahaa hevoseen. Sillä hinnalla asuisi tavallinen työtä tekevä ihminen melkein kaksiossa.

      Kengitys on todella pikkutarkkaa työtä, enkä usko, että sinä olet tuossa iässä pystynyt tekemään sitä alusta loppuun, ehkä olet naulat lyönyt paikoilleen, mitä epäilen sitäkin.

      Oletko todella helppo A tasoinen? En usko tätäkään. Harva "tavallinen" polle osaa vastalaukat, enkä usko, että sinä osaat vielä kokoamisia tarpeeksi hyvin, ne on jo nii vaikeita asioita, ettei niitä opi kovinkaan hyvin ratsastuskoulun hevosilla.

      Vaatimustasosi hevosen suhteen on melko korkea. Hyvin koulutettu, helppo A tasoinen hevonen maksaa jo hyvinkin yli 10 000 euroa pitkän matkaa, ellei jo yli 20 000.

      Jos vielä veisit hevosesi toiselle paikkakunnalle ja ajatte sinne joka päivä bensarahoihin uppoaa monta sataa jo pelkässä viikossa.

      Puhun vain omasta kokemuksestani, en tiedä teidän rahatilanteestanne tai muustakaan, mutta tavalliselle työssä käyvälle ihmiselle hevosen pito on todella kallista. Mitä uhrauksia, suuriakin, olisit valmis tekemään hevosen vuoksi? Itse olen joutunut jättämään ajokortin hankkimatta ja asun edellee vanhempien luona, vaikka olen jo aikuinen, vain siksi että pystyn vähillä rahoillani hevosta ylläpitämään.

      Onnea kuitenkin hevosen hankintaan, mikäli aiotte vakavissanne sellaisen hankkia. Voisit vain vihjaista vanhemmillesi, että mitä mieltä he olisivat omasta hevosesta, ei sen kummempaa. Tai pyytäisit heitä katsomaan netistä löytämiäsi myynti-ilmoituksia.

      • Erimieltä

        Minulla on hevonen jonka sain yhdeksällä tuhannella se hyppää 120cm ja koulu on helppo A ja täysin terve ja ongelmaton käsitellä ja 10v!! Että kyllä niitä hyviä hevosia saa alle 10 000!


    • Rahaa uppoaa, huhhuh

      Tosiaan, hevoseen uppoaa helposti ja nopeasti paljon rahaa. Yllättävät eläinlääkärikulut nousevat helposti tuhansiin euroihin, kengitykseenkin menee paljon. Jos pelkän tallivuokran olet laskenut, laskeppa arviolta kengityskulut, madotukset, rokotukset, ym. Oletko ajatellut että heppasikin täytyy käydä hammaslääkärissä eli hampaat pitää raspata. Mitä hevosesi syö vai kuuluuko kaikki tallivuokraan? Entäpä varusteet? Oletko miettinyt ylläpitohevosta, kokeile sillä niin saat jotain käsitystä minkälaista olisi omaa pitää. Mutta älä kiinny siihen liikaa tai on tuskaa päästää irti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2498
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1922
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1393
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1270
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1265
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1191
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1111
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1055
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1034
    10. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      15
      1014
    Aihe