IDn Ja Deismin suhde

Tämä ei ehkä tälle palstalle ehkä kuulu. Mutta ajattelin laittaa "Amatöörinä" asiasta kysymyksen älykkään suunnittelun ja deismin suhteesta. Asiasta on jonkin verran löydettävissä lähteitä.

http://www.wisegeek.com/what-is-a-deist.htm

http://www.gnosis.fi/gnostilaisuus/onko_deismi_gnostilaisuutta/

Deismin mukaan kun jumala on kaiken alkuunpanija. Ja maailma toimii ikäänkuin järkevänä todisteena sen olemassaolon puolesta. Vaikka desiti itse määrittelee oman näkemyksenä. En silti näe syytä miksi ei ID voisi sopia deismin näkemyksiin. Kerta "älykäs suunnittelija" itse asuu toisessa ulottuvuudessa ihmisten tietämättömissä. Eikö tällöin Id ole hyvinkin lähellä sitä miten deismi osaltaan maailmaa katsoo. Vaikka eihän tämä tietenkään kaikkiin deistien maailma katsomukseen sovi. Mutta mites sitten Kristityt?

He kun ajattelevat älykkään suunnittelijan olevan juuri heidän oma jumalansa. Mutta miten he voivat edes luulla tuovansa ihmisiä lähemmäksi kristinuskon jumalaa esim: Usassa missä ID on hyväksytty osassa kouluissa vaikka Muslimi, Juutalainen, Pastafari tai Skientologi voi osoittaa oppikirjaansa ja sanoa että heidän jumalansa on ainoa oikea luoja. Kerta yhdestäkään ei ole näytettävänä yhtään ainoata konkreettista todistetta oman uskomansa jumalan puolesta.

Ja toisekseen. Vaikka Muslimi, Kristitty ja Juutalainen omien puheidensa mukaan palvoo samaa jumalaa. Joka antaa moraalin ja rakkauden. Eikö siinä vaiheessa ole kristityn sitten sama palvoa Allahia. Tai muslimin kääntyä Juutalaiseksi?

5

67

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kr

      Tota noin, Allah itse asiassa on aivan sama Jumala kuin Raamatun ¨Jumala.
      Raamattu on myös muhamettilaisille Pyhä kirja vaikka Koraani on tärkeämpi koska se on heille viimeisin ilmoitus Jumalan tahdosta.

      Islamilaiset ovat vihaisia kristityille koska he esittävät Jeesuksen Isänsä sijaan Jumalana tai ainakin Jumalan, siis Allahin veroisena vaikka Raamatussa Jeesus itse kertoo että Jumala, siis Allah on häntä ylempi ja jota Jeesuskin rukoili, eikä koskaan päinvastoin.
      Itse asiassa muslimit ovat aiheellisesti kristityille vihaisia sillä tässä asiassa he ovat oikeassa. Monessa muussa asiassa islam on tietenkin ristiriidassa Raamatu kanssa, mutta niin ovat sekalaiset 10,000 kristikunnan eripuraista kirkkoakin.

      Joten muslimin kääntyminen ev. luterilaiseksi tai päinvastoin ei parantaisi kääntynyttä lainkaan.

      Rakkautta vastaan kenelläkään ei pitäisi olla mitään sanomista, ja sen heijastami nen onkin Raamatun kristityille antama tärkein ja ensimmäinen selvä käsky. (Jota juuri kukaan ei vain tänään noudata. Eivät varsinkaan evolutioistit.

    • kvasi

      Ainakin älykkäästä suunnittelusta on olemassa runsaasti havintoja ihan arkielämässä. Kysymys on vain mittakaavasta.

    • tieteenharrastaja

      Koetan itsekin asian amatöörinä vastata sen mukaan kuin olen ymmärtänyt.

      ID:n "älykäs suunnittelija" sopii perustelujensa pohjalla todellakin vain deistisen luojajumalan rooliin eikä ole mitään loogista syytä väittää saman toimijan vaikuttavan ihmislajiin tai ilmoittavan itsestään sen jäsenten tekemissä kirjoituksissa. Se into, millä ÄS:aa tarjotaan myös teismin isäjumalaksi, osoittaa hyvin ID:n perusluonteen kreationismin naamiofasadina.

      Nähdäkseni on vain yksi Jumala, ja eri uskonnot ja uskomukset ovat vain ihmisten tapoja lähestyä Häntä. Yksikään niistä ei ole likimainkaan "oikea" siten, että se tavoittaisi täydellisesti Jumalan olemuksen, ja siksi ei kannata liikaa kipuilla niiden välisen valinnan takia. Täysin samanvertaisinakaan niitä ei silti voi pitää, vaan ihmisen vajavaisuus näkyy niissä eri kohdissa ja määrin. Jokaisen on itse muodostettava oma uskonoppnsa omatuntonsa ja ympäristönsä mukaan.

      • "ID:n "älykäs suunnittelija" sopii perustelujensa pohjalla todellakin vain deistisen luojajumalan rooliin eikä ole mitään loogista syytä väittää saman toimijan vaikuttavan ihmislajiin tai ilmoittavan itsestään sen jäsenten tekemissä kirjoituksissa."

        Jotakuinkin näin sen itsekkin ajattelisin olevan. Kas kun ratkaisu siihen miksi juuri deistinen jumala tuntuu fiksummalta IDn kannalta johtuu juuri tästä "Tuntemattomasta alkuunpanijasta" . Jolle Aabrahamilaisten uskontojen edustajat ovat juuri antaneet tunnustusta. Ei siksi etteikö se sitten voisi olla mahdollista. Deismi vain ei aseta tällaista ennakkoluuloa, että juuri tietynlaisen uskonnollisen dogmaattisen uskonnon jumalasta olisi kyse.


      • tieteenharrastaja
        atac kirjoitti:

        "ID:n "älykäs suunnittelija" sopii perustelujensa pohjalla todellakin vain deistisen luojajumalan rooliin eikä ole mitään loogista syytä väittää saman toimijan vaikuttavan ihmislajiin tai ilmoittavan itsestään sen jäsenten tekemissä kirjoituksissa."

        Jotakuinkin näin sen itsekkin ajattelisin olevan. Kas kun ratkaisu siihen miksi juuri deistinen jumala tuntuu fiksummalta IDn kannalta johtuu juuri tästä "Tuntemattomasta alkuunpanijasta" . Jolle Aabrahamilaisten uskontojen edustajat ovat juuri antaneet tunnustusta. Ei siksi etteikö se sitten voisi olla mahdollista. Deismi vain ei aseta tällaista ennakkoluuloa, että juuri tietynlaisen uskonnollisen dogmaattisen uskonnon jumalasta olisi kyse.

        Ei minulle teismikään tuollaista ennakkoluuloa tuota

        "Deismi vain ei aseta tällaista ennakkoluuloa, että juuri tietynlaisen uskonnollisen dogmaattisen uskonnon jumalasta olisi kyse."

        Viestini loppuosakin oli ihan vakavaksi tarkoitettu. Koska ihmisen tietoisuus on mielestäni jumalauskolle keskeisin asia, minun on oikeastaan helpompi mieltää isäjumala kuin luojajumala.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      302
      3407
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      238
      1860
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      92
      1355
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1313
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1203
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1188
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1133
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1014
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      956
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      884
    Aihe