Miksi ekumeniaa vastustetaan?

Varsinkin helluntailaisilla on yleistä ekumenian vastustaminen.
Ei haluta olla keskusteluyhteydessä muihin kristittyihin uskonyhteisöihin, eikä keskenään edes kaikkiin helluntailais-yhteisöihin kuten Suomessa on käynyt.

Raamatussa Jeesus kovin sanoin vaati ekumeniaa.

Jäähyväisrukouksessaan Joh.17-luvussa Jeesus moneenkin kertaan vaati ekumeniaa.

Joh. 17:11 ..............Pyhä Isä, suojele heitä nimesi voimalla, sen nimen, jonka olet minulle antanut, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä.
Joh. 17:21 Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut.
Joh. 17:22 "Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä.
Joh. 17:23 Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti yhtä,.....

8

182

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tode*

ei haluta olla keskustelyhteydessä muihin kristittyihin? Mistäpä olet tuollaista saanut päähäsi?
      Jos tämän palstan muutamat oikeaoppiset eivät halua uskonyhteyttä, niin ei se koko maailmaa tarkoita.

• Kyllä se ekumenian vastustaminen on helluntailaisilla yleistä.

Esim. Helluntaikirkon johtaja ei suostunut keskustelemaan luterilaisen kirkon asettaman edustajan kanssa, koska hän oli nainen.

• Pe.ku kirjoitti:

Kyllä se ekumenian vastustaminen on helluntailaisilla yleistä.

Esim. Helluntaikirkon johtaja ei suostunut keskustelemaan luterilaisen kirkon asettaman edustajan kanssa, koska hän oli nainen.

Pekka Havupalo vastusti helmikuussa Ristin Voitossa myös suvaitsevaisuutta ja sanoi sen olevan "mautonta korviketta" josta silloinen avaukseni:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10476730#comment-53835150

Havupalolle tulikin asiasta kuuma peruna ja juttu poistettiin Ristin Voitosta.

http://www.aikamedia.fi/palvelut__tuotteet/lehdet/rv-lehti/sisalto/paakirjoitus/kun_suola_ei_vaikuta_822012/?session=47901015

• kirkkojen välinen ekumenia johtaa siihen että lopulta tämä mies johtaa niitä kaikkia:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Paavi

ekumeenisen neuvoston jäsenet ovat tunnustaneet roomalaiskatolisen kirkon kristilliseksi kirkoksi, joten ne samalla hyväksyvät roomalaiskatolisen kirkon opin, eli sen, että roomalaiskatolinen kirkko on ainoa oikea tie pelastukseen

• Nuo avaukseen laittamani Jeesuksen sanat Raamatusta on siis vääriä?

• 13+12
        Pe.ku kirjoitti:

Nuo avaukseen laittamani Jeesuksen sanat Raamatusta on siis vääriä?

Sinähän olet ateisti. Ei Jumalaa, eikä Jeesusta ole sinun maailmassasi. Ei Jeesus ole mitään sanonut, koska häntä ei ole sinun maailmassasi. Ei ekümeniaa ole, koska ei ole olemassa uskoakaan sinun maailmassasi.

Huomaatko, kuinka naurettava olet.?

• ekumenia ja yhteys
        13+12 kirjoitti:

Sinähän olet ateisti. Ei Jumalaa, eikä Jeesusta ole sinun maailmassasi. Ei Jeesus ole mitään sanonut, koska häntä ei ole sinun maailmassasi. Ei ekümeniaa ole, koska ei ole olemassa uskoakaan sinun maailmassasi.

Huomaatko, kuinka naurettava olet.?

13 12 kirjoitti:

> Sinähän olet ateisti. Ei Jumalaa, eikä Jeesusta ole sinun maailmassasi.<
        >Huomaatko, kuinka naurettava olet.? <

Ateisti tai ei, mutta jokaisella on oikeus siteerata kristittyjen pyhiä kirjoituksia niin kuin muidenkin uskontojen vastaavia. Raamatun "maailmassa" Jumala ja Jeesus ovat.

Pe.ku ei puhu omasta "maailmastaan" aloituksessa eikä siinä ole mitään naurettavaa, ja sitä paitsi henkilöön ei pitäisi kohdistavaa halveksivaa luonnehdintaa: "Huomaatko, kuinka naurettava olet.? "

Pe.ku näkee ekumenian omasta näkökulmastaan ja pitää sitä Jeesuksen opetuksen mukaisena.
        Minun "maailmassani" eli ajatuksissani ekumenia on muuta kuin uskovien kristittyjen yhteyttä.

Herran omien yhtä oleminen ei ole kirkkojen yhteyttä tai uskontojen välistä vuoropuhelua, vaan syvää sisäistä yhteyttä Jumalaan ja Hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen. Vain se yhteys tekee mahdolliseksi yhteyden myös uskovien välille. Sitä yhteyttä Jeesus halusi rukoillen vaalia ja varjella. Luulen, että hän joutuu yhä rukoilemaan samaa Isän edessä.

Vuoropuhelua voi käydä kenen kanssa tahansa. Inhimillinen vuorovaikutus, keskusteluyhteys on arvokas asia, mutta se ei ole Jeesuksen tarkoittamaa yhteyttä. Sitä yhteyttä, josta apostoli Johannes kirjoittaa:
        1. Joh. 1:3
        minkä olemme nähneet ja kuulleet, sen me myös teille julistamme, että teilläkin olisi yhteys meidän kanssamme; ja meillä on yhteys Isän ja hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, kanssa.

1. Joh. 1:6
        Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.

1. Joh. 1:7
        Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

• ekumenia ja yhteys kirjoitti:

13 12 kirjoitti:

> Sinähän olet ateisti. Ei Jumalaa, eikä Jeesusta ole sinun maailmassasi.<
        >Huomaatko, kuinka naurettava olet.? <

Ateisti tai ei, mutta jokaisella on oikeus siteerata kristittyjen pyhiä kirjoituksia niin kuin muidenkin uskontojen vastaavia. Raamatun "maailmassa" Jumala ja Jeesus ovat.

Pe.ku ei puhu omasta "maailmastaan" aloituksessa eikä siinä ole mitään naurettavaa, ja sitä paitsi henkilöön ei pitäisi kohdistavaa halveksivaa luonnehdintaa: "Huomaatko, kuinka naurettava olet.? "

Pe.ku näkee ekumenian omasta näkökulmastaan ja pitää sitä Jeesuksen opetuksen mukaisena.
        Minun "maailmassani" eli ajatuksissani ekumenia on muuta kuin uskovien kristittyjen yhteyttä.

Herran omien yhtä oleminen ei ole kirkkojen yhteyttä tai uskontojen välistä vuoropuhelua, vaan syvää sisäistä yhteyttä Jumalaan ja Hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen. Vain se yhteys tekee mahdolliseksi yhteyden myös uskovien välille. Sitä yhteyttä Jeesus halusi rukoillen vaalia ja varjella. Luulen, että hän joutuu yhä rukoilemaan samaa Isän edessä.

Vuoropuhelua voi käydä kenen kanssa tahansa. Inhimillinen vuorovaikutus, keskusteluyhteys on arvokas asia, mutta se ei ole Jeesuksen tarkoittamaa yhteyttä. Sitä yhteyttä, josta apostoli Johannes kirjoittaa:
        1. Joh. 1:3
        minkä olemme nähneet ja kuulleet, sen me myös teille julistamme, että teilläkin olisi yhteys meidän kanssamme; ja meillä on yhteys Isän ja hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, kanssa.

1. Joh. 1:6
        Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.

1. Joh. 1:7
        Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

Oikeassa olet.
        Mielipiteen vapaus muillakin kuin osalla helluntailaisista.

Ekumenia on kuitenkin täsmälleen sitä jota Jeesus korostaa Raamatussa ykseytenä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      104
      1076
    2. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      58
      1025
    3. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      61
      830
    4. Miehen ja naisen ystävyys

Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa
      Ikävä
      144
      808
    5. Pidätkö itseäsi varattuna

Kaivatullesi?
      Ikävä
      65
      695
    6. Naisten top-5 red flagit

1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel
      Ikävä
      103
      591
    7. Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta

ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto
      Pyhäjärvi
      89
      581
    8. 78
      551
    9. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      53
      547
    10. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      39
      528
    Aihe