Matkustin lähijunalla Helsinkiin ja yritin moneen kertaan leimata henk.kohtaista arvolippuani, mutta laite ei reagoinut mitenkään,ei näyttänyt merkkivaloa. Lopulta syttyi keltainen ja vihreä.Ihmettelin,koska lipussani oli arvoa yli 20€ Vaihdoin lipunmyyntivaunuun kysyäkseni konduktööriltä. Laite olikin leimannut VIISI matkaa.Tein asianmukaisen korvauspyynnön. Tyly vastaus ilman vastaajan sukunimeä oli:" Asiakas on itse vastuussa arvolippunsa leimaamisesta, emmekä korvaa sitä." HSL ei siis ota vastuuta laitteidensa toiminnasta.Entä jos leimaisin, mutta laite ei olisikaan veloittanut siitä matkan arvoa. Siitä rapsahtaisi kunnon 80 €n sakot. Missä ovat matkustajan oikeudet? Entä HSL:n vastuu?
HSL ei ota vastuuta leim.laitteista,missä matkustajan oikeudet?
25
1506
Vastaukset
Kortinlukijassa on toiminnan merkkivalon ja-äänen lisäksi myös tekstirivi;ennen ensimmäisen matkan maksua teksti on "valitse matka", seuraavien matkojen maksua edeltävä teksti on "valitse seuraava matka". Nyt pari vuotta(vasta) näitä rahastuslaitteita korjattuani, en ole vielä törmännyt tapaukseen jossa nuo kaikki toiminnot olisivat viallisia, merkkivalojakin palaa todella harvoin. Käyttäjävikoja taas on kaikista tapauksista matkustajien osalta n. 98 % ja kuljettajienkin käytössä olevassa laitteessa reilusti yli puolet on käyttäjävikoja...
- leimaava kuljettaja
miten muuten pitäisi oikeaoppisesti leimata?
päivässä saattaa tulla 10 matkustajaa joilta ei onnistu.
eräs kollega sanoi että samaanaikaan kortti ja painallus.
itse tehnyt siten että kortti ja luja painallus, muuten ei ota. jos ei ota niin korttia pois ja samaa uudestaan..Kortti keskelle, sitten napakka nopea painallus, ei pitkä, voimaa kokoajan lisäävä, niin ei toimi ikinä.. muutama sekunti aikaa painaa, jos teksti "valitse matka" poistuu näytöstä, kortti pois ja sama alusta...
- kuljettaja
Matkustaja leimaa itse matkakorttinsa ostaen vähintään yhden matkan arvopuolelta mut kannatuksen vuoksi mieluummin useamman. Ei hsl vastaa matkustajan typeryydestä jos ostaa itselleen vaikka 10 matkaa. Miksi pitäis ? Ja väärinkäytöksenä ois helppo leimata esim. Seurueensa vaikka 5 henkilöä ja seuraavana päivänä mennä hsl:ltä vaatii 4 henkilön matkan hintaa takaisin ja sanoa että yksin matkustin ja 5 maksua meni. Eikös vaan. Lippunsa leimaa matkustaja aivan itse ja vastaa että on matkansa maksanut ettei tule 80 euron lisämaksua.
- susi jo syntyessään
Laitteet on paskoja jos yhtenään joku matkustaja ei sillä onnistu matkaansa maksamaan. Tämä vaan on fakta ja turha selitellä että käyttäjissä vika. Siis tarkennuksena että YHTENÄÄN ei joku saa matkaansa maksetuksi vaikka toimii kuten kuuluukin.
Se kortinlukija toimii virheettömästi niillä matkustajilla jotka käyttävät sitä niinkuin on neuvottu sitä käyttämään, ja toimii monella alle 10 vuotiaallakin todella jouhevasti, miten se voi olla laitteen vika? Kuljettajana vaan sattuu näkemään sen laitteen käyttöä/käyttäjiä hiukan laajemmallla skaalalla...
- Susi jo syntyessään
helbkuski kirjoitti:
Se kortinlukija toimii virheettömästi niillä matkustajilla jotka käyttävät sitä niinkuin on neuvottu sitä käyttämään, ja toimii monella alle 10 vuotiaallakin todella jouhevasti, miten se voi olla laitteen vika? Kuljettajana vaan sattuu näkemään sen laitteen käyttöä/käyttäjiä hiukan laajemmallla skaalalla...
Kortinlukijan pitää olla niin helppokättöinen että kaikki osaa sitä käyttää. Turhaa selittelyä että oikein käytettynä toimii kun laitteissa on paljon eroja, Toisia ei tarvii kun hipasta ja toisia saa painaa todella kovaa.
- HSL perseestä
Susi jo syntyessään kirjoitti:
Kortinlukijan pitää olla niin helppokättöinen että kaikki osaa sitä käyttää. Turhaa selittelyä että oikein käytettynä toimii kun laitteissa on paljon eroja, Toisia ei tarvii kun hipasta ja toisia saa painaa todella kovaa.
Puhut asiaa, HSL:n laitteet on ihan paskoja ja bussikuskitkin todella tylyjä ja homoja kun aina on matkustajan vika jos ei jokin toimi. Bussikuskit on asiakaspalvelijoita joilla on kyydissä maksavia asiakkaita. Ihan perseestähän se on että lipusta pitää vielä maksaa, kun vastineeksi saa silkkaa paskaa!
- K Ä D E
sinulle nm. susi jo syntyessään(ei kait vaan omen est nomen?) suurin ongelma on käyttäjien turhasta hätäisestä käytöstä. Kyllä laite toimii jotakuinkin 98,9% varmuudella, ja jos ei ei toimi, niin kuljettaja voi suorittaa matkan tarkistuksen (kausi) tai rahastuksen (arvo) omalta päätteeltään, eikä ongelmia ole. Moni esim. kausikortin käyttäjä vispaa korttia lukijan edessä aivan holtittomasti, jopa niin että ihan pitää huomauttaa, että pidä se hetki siinä keskellä paikallaan. Ei kait kukaan voi ihmissilminkään lukea mitään, jos tekstiä heilutetaan tolkuttomasti edestakaisin.
Kyllä pääsääntöisesti korttikäytön vika löytyy käyttäjästä, ei teknisistä laitteista. Matkustajalla on toki oikeuksia mutta myös velvollisuuksia, jotka ovat jokseenkin samassa tasossa oikeuksien kanssa.- Turhaa puolustelua
Olen käyttänyt lukulaitteita siitälähtien kun tulivat käyttöön. Aikalailla eroja siinä kuinkapaljon pitää painaa että saa maksettua. Käyttäjävirheitäkin on mutta ylesessä käytössä laitteet pitää olla sellaisia että idioottikin osaa niitä käyttää.
Turhaa puolustelua kirjoitti:
Olen käyttänyt lukulaitteita siitälähtien kun tulivat käyttöön. Aikalailla eroja siinä kuinkapaljon pitää painaa että saa maksettua. Käyttäjävirheitäkin on mutta ylesessä käytössä laitteet pitää olla sellaisia että idioottikin osaa niitä käyttää.
Jaa että vielä yksinkertaisempi laite pitäisi olla; näytä kortti ja paina nappia, mikä on yksinkertaisempaa?
- maisteri äo 162
Matkustaja kun osais käyttää leimauslaitetta oikein niin ei mitään ongelmaa. Mut ei osata ja sitten hsl:n pitäis olla sosiaalihuolto näille ja korvata niiden tekemät virheet.
- Turhaa puolustelua
Kun se leimauslaite on niin hyvä. Mistä johtuu että joskus se ei reagoi mitenkään kun näyttää korttia useasta yrityksestä huolimatta mutta kuljettajan laite näyttää että kortti on voimassa. Mistä johtuu että toisia leimauslatteita joutuu painamaan todella kovaa ja toisia vaan kevyesti melkein hipaisemalla.
Jos kyseessä on kauden rekisteröiminen, monesti korttia heiluttelemalla lukija lukee kortin kauempaakin ja nopeasti,riippuen siitä paljonko kortilla on tietoa. Vanhat arvoliput ja kaudet säilyvät jonkin aikaa kortin muistissa, silloin lukeminen kestää kauemmin. Tuota nopeaa lukemista ei aina ehdi huomata jos kortti vain käytetään nopeasti lukualueella. Ja toisen kerran kun kortin vie lukualueelle, laite ei siihen enää reagoi, ennenkuin sitä on pidetty siinä muutama sekunti, silloin kaikki kortin tiedot rullaavat näytöllä. Ja arvoa käyttäessä napakka painallus silloin kun teksti "valitse matka" on näytössä, ennen on turha painaa, kortin luku voi tässäkin kestää hetken...
- Et suostu myöntämään
Kun matkutaja yrittää näyttää 3 kertaa ja kuljetta 3 kertaa eikä kortti näytä mitään mutta kujettajan laitteessa näkyy että kortti on voimassa.
Kun matkustaja yrittää 3 kertaa maksaa mutta ei onnistu ja kuljettaja yrittää maksaa ja onnistuu vaan todella kovaa painamalla.
Minä myöntäisin että osa laitteista on täysiä susia mutta taloonpäin kallellan olevat ei vaan pysty myöntämään tosiasiota.Mitä auttaa olla taloon päin kallellaan kun laitteet ovat Hsl:n? En ole siellä töissä. Minä vaan satun näitä Helbin laitteita välillä huoltamaan, tosin juuri mainitsemissasi tapauksissa en voi niille mitään tehdä kun en koekäytössä niissä voi todeta mitään vikaa. Kaikki kuljettajatkaan kun eivät ikävä kyllä osaa käyttää laitteita yhtään paremmin. Ja itseasiassa näissä ongelmissa missä laite ei oikeasti lue korttia missään tilanteessa, vika on kortissa, ei laitteessa. Silloin myöskään kuljettajan myyntilaite ei korttia lue...
- Huoltaa?
Niin ei nätä tarvii huoltaa. Nehän toimii aina eikä ole vikoja.
Niin, kertaakaan ei ole tarvinnut kortin lukijaa vaihtaa, muita osia kylläkin;kuljettajan myyntilaitteita, keskusyksiköitä, askeltimia, modeemeja,miipsejä jne... nekin kun kuuluvat Buscom järjestelmään... Lisäksi poistetaan usein kuljettajan aiheuttamia paperitukoksia myyntilaitteessa, siivotaan myyntilaitteista kuljettajien niihin kaatamia kahveja ym. virvokkeita jne. jne....
- 34qw2r45qw32
Helbkuski selkeesti puolustelee koska ite huoltaa niitä ja näemmä nuoleskelee helbin lisäksi myös hsl:ää.
Varmasti hänelläkin tiedossa että laite täysin paska, ei voi niin tyhmä olla.
Verrataan esim Tampereen vastaavaan niin siellä toimii kuten pitää.Eikö tämä ole keskustelupalsta? Täällä jaetaan omia kokemuksia ja mielipiteitä asioista? Jokainen joka on toisen kanssa asioista eri mieltä, puolustelee omaa näkökantaansa, eikö niin? En minä silti hauku ketään tyhmäksi...
- lolliloooollliiia
No minäpä olen matkustanut ladatulla kaudella tuolla kortilla siitä asti kun vempaimet tuli busseihin ja kyllä se kortti piippaa kun sen siihen keskelle laittaa ja jos ei piippaa niin malttaa sen 2sekuntia odottaa! 2 kertaa on tuo kortinlukijamasiina ollut pimeänä jolloin kuski on sanonut, että mene vaan sisään. Mitä olen vierestä katsonut niin suurin osa niistä jotka "ei osaa korttia käyttää" on niitä jotka joko pitää sitä korttia kaukana laitteesta kun painaa, tai näyttää korttia laitteelle murto-osasekunnin kerta toisensa perään ja vetäisee heti pois ja ihmettelee kun mitään ei tapahdu... Tai sitten laitetaan se kortti johonkin laitteen kulmaan "numeron päälle" tai minne sattuu.....
- HSL perseestä
Et voi syyttää maksavaa asiakasta siitä, että HSL:n vempaimet on paskoja. HSL:n pitäisi itse ottaa vastuu omista pystyyn kusseista kortinlukijoista ja vaihtaa ne helppokäyttöisempiin ja toimintavarmempiin. Haista paska, HSL!
- Hyvä ohje
HSL perseestä kirjoitti:
Et voi syyttää maksavaa asiakasta siitä, että HSL:n vempaimet on paskoja. HSL:n pitäisi itse ottaa vastuu omista pystyyn kusseista kortinlukijoista ja vaihtaa ne helppokäyttöisempiin ja toimintavarmempiin. Haista paska, HSL!
Ainoa vika on siinä ettei näihin laitteisiin enää saa varaosia joten korjaaminen on lähes mahdotonta.
- Tänään ei toiminut
Bussiin tuli aamulla arviolta nelikymppinen nainen n. 5 vuotiaan poikansa kanssa.
Yritti maksaa lipun ja sanoi: s**tana ei tää toimi tule Pekka takasin lähdetään v*ttu ei tää toimi. Oli niin tuohtuneen näköinen että katsoin vaan vierestä ja katsoin parhaaksi olla hiljaa. Varmaan tämäkin nainen puhuu yhtä nätisti lapselleen kotonakin. - toisin sanoen
akjan kortilla ei ollut enempää aikaa kuin arvoakaan! Siinäpähän katosi kera pekan! Josko meni vaikka lataamaan arvoa tai aikaa korttiinsa, ja seuraavalla vuorolla kotiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773164
- 492390
- 322097
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812082- 1371849
- 311735
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291633Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne81514Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam441222Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61214