Onko Juhana Torkki vanhoillislestadiolainen? Jos on, niin hänen kommenttinsa Kotimaa24:lla piispa Revon eilisestä puheesta Suviseurojen avajaisissa asettuu aivan uuteen valoon.
Juhana Torkki, pitääkö paikkansa?
23
6387
Vastaukset
- veeÄLlä
No tuskinpa on. Ei ole ainakaan tuttu nimi.
- 257441
niin te tunnette kaikki toisenne..;)
- Hän on
Hannes ja Ellen Torkin poika, jotka ovat vanhoillislestadiolaisia. Uskoisin myös Juhanan olevan vl. Jostain kumman syystä hän ei ole koskaan arvioinut vl-saarnoja tai puheita. Haluaisin teitää, millainen Juhanan mielestä oli Voittosen puhe.
- ;)
Minä arvioin Voittosen puheen jo eilen. Sehän oli muuri.
Ei tarvitse mitään Torkkeja.. - Anonyymi
Vaikka vanha aihe, niin silti oikaisu, etteivät nimet vääristy. HELLIN Torkki. Eikä tässä vielä olla pilkkua viilaamassa, enkä kommentoi aihetta, mutta nimet oikein.
- kuuliaisuus -
SRK ja kirkon johto ovat kai keskustelleet moneen otteeseen?
Onko SRK kuunnellut silloin kirkon viestiä?
Sehän on ollut luultavasti korvat leikkaamatonta tyyliä?
Nytkö muka lähti korvat? :O
Onko SRK-laisilla ollut aikoihin kuulevia korvia muihin kristittyihin päin?
Ei siis ole mitä leikata, vaikka joku niin yrittäisi tehdäkin. Tuollainen avuton yritys herättää vain naureskelua vl-piireissä. - Jeesus on tie
Tämä lienee kaikkien tiedossa jo 100 vuotta että VL:lla ei ole muuta tekemistä kirkon kanssa kun hyötyjen maksimaalinen repiminen irti oman poppoon hyödyksi. MItää hengellistä yhteyttä heillä ei ole ev.lut. kirkon kanssa.
Liikehän ei oikeasti edusta lestadiolaisuutta muutoin kuin nimensä osalta, koska se lähti omille teilleen lestadiolaisesta traditiosta Tornionjokilaaksossa jo 1800/1900 lukujen taitteessa. Ihme kyllä, tuo hajaannuksen saatanallinen "vain me" henki on elänyt liikkeen piirissä aina vain vahvistuen jo yli 100 vuotta. Kun vielä kohdattaisiin elävä Jeesus ja päästettäisiin hänet Herraksi liikkeessä, niin a vot! - kyselijä12
Jassoo, no sitten ounastelut Kotimaa24:lla olivat oikeat. Eihän siinä mittään. Ehkä hän joku päivä uskaltaa kommentoida vl-puhujien puheita.
- pelkuritko
Mikä on sellainen usko jota julkisuuteen päässeet tai joutuneet henkilöt eivät kehtaa tunnustaa omakseen? VL
- Hemesti
pelkuritko kirjoitti:
Mikä on sellainen usko jota julkisuuteen päässeet tai joutuneet henkilöt eivät kehtaa tunnustaa omakseen? VL
Pietari ainakin joutui kieltäjän paikalle kerran.
- Xarnes
No en minä yhtään ihmettele,jos VL:t eivät paljon mainitse ääneen. Ja eivät ne rivilestadiolaisetkaan itsestään pukahda. Ovat saaneet niin paljon negatiivisyyttä kokea, jottamieluummin ovat uskostaan hiljaa.
- uiuiuijahuihui
Luulen että sillä on huono kaiku. Varsinkin kun olette mediassa alvariinsa mileti vain yhdestä asiasta eikä se ole hyvä asia:(
- Vl-mies
Torkki on vl. Seuroissa olen jutellut muutaman kerran. Ei kai hän muuten suviseurakentällä olisi ollut?
- Toinen VL-mies
Kyllähän suviseuroissa on paljon myös liikkeeseen kuulumattomia. Varsinkin nyt, kun se on ollut niin paljon otsikoissa. Veikkaisin silti hänen olevan vl. Veikkaisin myös, että tuskimpa hän hyvin oppineena ja myös ihan laajempaa arvostusta ja meriittiä saaneena henkilönä ihan pelkästään lestadiolaiselta kannalta piispan puhetta arvioi. Tuollakin alalla on silti ns. ammatillinen etiikka ja myös moni lehti ja muukin taho siteeraa varmasti hänen arvioitaan, eli ihan läpiä ei kannata puhua että omakin maine säilyy.
- paulanystävä
Meneekä ammatillinen etiikka ohi Jumalan tunnustuksen. Ei voi kertoa olevansa VL eikä arvostella kun on meriittiä. Tarkistats vähän. Eikö se ole aika ulkokullaista. Tiedätkö eduskuntasali on miltei aina kun siellä televisioidaan.
Oma maine tärkeämpi kuin Jeesus ja Jumala. Jo on.
Mullakin oli ystävä Paula joka on todella mukava ihminen ja on vieläkin vaikka muutti pois muualle. 6vuotta asuimme samassa talossa ja vasta viimeisenä asuinvuotenaa tuli ilmi että hän on VL. Hyvä ja kiva huumori kaiken kaikkiaan hyvä ja kiva ihminen.
Olimme nimittäin yhdessä kirpparilla ja hänen joku uskonystävä tuli moittimaan häntä kun ei ole käynyt kokouksissa, ihmettelin missä kokouksissa jne
Ei kuulemma ole ollut aikaa ja muuta selitettävää. Oli naamaltaan kirkkaanpunainen kun hävetti en tiedä kumpa salailu vai Vl.
Mutta näitä salailijoita riittää. Ihmettelen miksi kun se ei minun Paulan suhdetta muuttanut miksikään, yhtä hauskaa kun nähdään.
Täällä kirjoittelevat muutamat hihhulit ovat sitä ääriaineistoa joiden takia VL on saanut pahaa mainosta, Puolustavat itseään Raamatulla.
En ole arvostanut ihmistä joka ei uskalla tunnustaa olevansa uskova. Itse en ole. Mutta jokainen tulkoon uskollaan autuaaksi kunhan jättää lapset ja naiset rauhaan väärällä tavalla.- Uskovien kokous?
Uskovaisilla on seurat. Tais olla Paula vapaista suunnista tai Jehovan toistaja.
- Yllättävn tarkka
Ei olluna vapaista suunnista. Mikä on ettei koskaan uskota oikeata asiaa mutta kaikkea sontoo mitä saarnaajat heittävät kitusikstaan pidetään oikeana. Ehkä ei kuulunut siihen lastenraiskauuskoon vapaaehtoisesti ehkä vanhempien kautta.
Te olette kyll' tavaallaan paskempia ja ilkeämoiä kuin Jehovat mutta pöljiä yksinkertaista sakkia. Minä käytän nimitystä kokouks koska seurat on niin naurettava nimi kaaokselle nimeltä VL
Sie et oot tosiuskovainen koska epäilet kaikkea paitsi vääryyttä. Mee telttaan- asdasdfasdf
Halla-ahohan sai korkeimmalta oikeudelta asti tuomion siitä että kirjoitti netissä että islamusko on pedofiiliuskonto. Toivon, että joku tekee tutkintapyynnön poliisille viestistäsi ja muistakin vastaavista viesteistä. Olisi hyvä että te rikolliset joutuisitte oikeuden eteen.
- whoiswho?
Sain selville pienellä stalkkauksella, että Juhana Torkki on tunnettu suomalainen intellektuelli:
http://www.designhunter.co.uk/home/2012/6/18/a-cool-and-colourful-penthouse-apartment-in-turku.html - jummpa
"No en minä yhtään ihmettele,jos VL:t eivät paljon mainitse ääneen. Ja eivät ne rivilestadiolaisetkaan itsestään pukahda. Ovat saaneet niin paljon negatiivisyyttä kokea, jottamieluummin ovat uskostaan hiljaa."
Tämä, ettei omaa vakaumusta mielellään paljasteta, on kyllä ollut yleinen piirre lestadiolaisuudessa myös 90-luvulla, jolloin mitään tällaisia kohuja yms. ei ollut. Jotenkin se vain koetaan hävettäväksi asiaksi. Nuortenilloissa ja muissa sellaisissa sitten käytetään puheenvuoroja, kuinka vaikeaa se on kertoa muille mikä on... - Xarnes
Olen jummpan kanssa samaa mieltä. 70-luvulta saakka oon seurannut liikettä, kun niitä asuu meillä sen verran paljon. Eivät kyllä itseensä mainosta.
- Tulli
Tarviiko usko mainostamista. Jos uskoo armoevankeliumin sen kuullessaan, se ei muuta ihmisestä muuta kuin omantunnon tilan ja antaa halun elää totuudessa. Se elääkö totuudessa on jo vaikeampi juttu, siksi on halu kuulla armoevankeliumi aina uudestaan, jotta jaksaisi uskoa. Uskovaisen elämä ei arkisissa puitteissa eroa tavallisesta paljoakaan. Kuitenkin halu uskoa, antaa halun välttää syntiä. Synti tarkoittaa asioita/tekoja, jotka erottaa ihmistä Jumalasta, että toisista ihmisistä.
Juhana Torkki on uskovainen, vaikka onkin syntinen omasta puolestaan, mutta vapaa niistä Jumalan edessä. Uskon Juhanan kanssa samalla tavalla. Se ei tee meistä parempia kuin muut, eikä myöskään anna meille tuomiovaltaa muiden päälle. Kaikki ihmiset saavat uskoa kuten me tai olla uskomatta.
Kuvittele tilanne, jossa joku tulee sanomaan, ettet saa uskoa miten haluat.
Minä en sano kenellekkään, ettei hän saa uskoa omiaan, mutta kerron kyllä omasta uskostani jos sitä kysytään tai keskustelen siitä jonkun kanssa. Jos joku huomaa tässä jotain vikaa, kertokoon siitä.
Jos sanon "aurinkoista päivää" jollekkin, saattaa syntyä oikein antoisa keskustelu. Mutta jos sanon sen yöllä, hän kyllä kummastelee tokaisten "hei! nyt on yö". - saako kysyä?
Onko hän puhujana kun en ole koskaan kuullut hänen saarnaavan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2172889
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1292831En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.791816Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va731428Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2371352- 471108
- 991011
- 110896
- 46843
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6843