UT:n Kovin Vannotus

Ingenjör_81

Väittäisin, että ilmestyskirjan kirouksetkaan eivät ole niin kovia kuin tämä Paavalin vannotus, eli hän todellakin tarkoittaa näitä kohtia ja näkee ne kaikista tärkeimmiksi vaalia. Eli tässä ladataan täysillä ja kohdistetaan laukaukset erityisestä papeille ja seurakunnan vanhimille, mutta myös jokaiselle kristitylle.

Minä VANNOTAN SINUA Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen nimessä, hänen, joka on tuomitseva elävät ja kuolleet, ja hänen ilmestymisensä ja hänen valtakuntansa kautta:
* julista sanaa,
* astu esiin sopivaan ja sopimattomaan aikaan,
* nuhtele, moiti ja kehota,
* aina kärsivällisesti opettaen.
Tulee näet aika, jolloin ihmiset eivät siedä kuulla tervettä oppia vaan haalivat itselleen halunsa mukaisia opettajia kuullakseen sitä mitä kulloinkin mieli tekee.
He tukkivat korvansa totuudelta ja kääntyvät kuuntelemaan taruja. Mutta ..
* pysy sinä järkevänä kaikissa tilanteissa,
* kestä vaivat,
* julista evankeliumia ja
* hoida virkasi tehtävät.
Minut itseni uhrataan jo pian, lähtöni hetki on tullut.
Olen kilpaillut hyvän kilpailun, olen juossut perille ja säilyttänyt uskoni. Minua odottaa nyt vanhurskauden seppele, jonka Herra, oikeudenmukainen tuomari, on antava minulle tulemisensa päivänä, eikä vain minulle vaan kaikille, JOTKA hartaasti ODOTTAVAT hänen ILMESTYMISTÄÄN."

YRITÄTKÖ sinä täyttää nämä käskyt? Astutko sinä esille sopimattomaankin aikaan? Julistatko sinä evankeliumia? Nuhteletko ja moititko sinä synnissä eläviä? Odotatko sinä hartaasti Herran paluuta?

19

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotiäiti85

Kyllä yritän.Kyllä astun.Odotan Herramme Jeesuksemme paluuta hartaasti. Tule Herra Jeesus.

• kotiäiti85

ilman Pyhän Hengen voimaa siihen ei pysty. Ilman että Jeesus on kanssamme emme ole mitään,emme saa mitään aikaan.

• Eikös Jeesus kieltänyt vannomisen kokonaan?

"Mutta minä sanon teille: Älkää vannoko lainkaan."

Tuossakin Paavali taitaa taas laittella omiaan.

• Ingenjör_81 kirjoitti:

http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/tiede/2311/juha_ahvio_liberaaliteologia_ja_konservatiivinen_teologia_ovat_kaksi_eri_uskontoa

Olet siis liberaaliteologian kannalla ja tulkitset Jeesuksen sanat armollisen väljästi.

Parempi sekin kuin konservatiivinen jämähdys paikoilleen.

• Ingenjör_81
        Phoebus kirjoitti:

Olet siis liberaaliteologian kannalla ja tulkitset Jeesuksen sanat armollisen väljästi.

Parempi sekin kuin konservatiivinen jämähdys paikoilleen.

Kukahan se kuiskaili, että "Onko Jumala todellakin sanonut..."?

Paavalin sana ei ole ihmisestä, vaan Jumalasta. Jumala siis toisin sanoen tuossa kohtaa vannottaan itsensä kautta!

"Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista; enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut." - Gal 1:8-9

Suosittelen lukemaan koko Galatalaiskirjeen.

Tässä pari jaksoa aiheesta, että "Pistelikö Paavali omiansa"?
        http://www.tv7.fi/vod/player/?program=10884
        http://www.tv7.fi/vod/player/?program=1181

• Ingenjör_81 kirjoitti:

Paavalin sana ei ole ihmisestä, vaan Jumalasta. Jumala siis toisin sanoen tuossa kohtaa vannottaan itsensä kautta!

"Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista; enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut." - Gal 1:8-9

"Jumala siis toisin sanoen tuossa kohtaa vannottaan itsensä kautta!"

Ja se sama jumala sanoi selkeästi: "Mutta minä sanon teille: Älkää vannoko lainkaan."

Onkohan tuossa päässyt virhe lipsahtamaan Raamattuun?

• Ingenjör_81
        Phoebus kirjoitti:

"Jumala siis toisin sanoen tuossa kohtaa vannottaan itsensä kautta!"

Ja se sama jumala sanoi selkeästi: "Mutta minä sanon teille: Älkää vannoko lainkaan."

Onkohan tuossa päässyt virhe lipsahtamaan Raamattuun?

On mielenkiintoista miettiä, miksi kysymys käännetään tuosta Raamatun kohdan sanomasta pois ja keskitytäänkin miettimään sen paikkaansa pitävyyteen. Aivan kuin sen kohdan sanomasta ei pidettäisi...

Suosittelen tällaisissa kohdissa aina katsomaan mitä alkuteksti puhuu ja onko kyse edes samasta asiasta. Tässä nimittäin on kyse ensinnäkin eri vannomisista. Matt 5, josta tuo antamasi kohta puhuu käytetään kr. sanaa 'omnuo' (engl. 'swear') joka tarkoittaa tehdä vala tai vannoa, mutta tuossa Paavalin kohdassa käytetään kr. sanaa 'diamarturomai' (engl. 'charge') joka taas tarkoittaa vahvistaa tai todistaa. Eli tuossa kohtaa ei käytetä sitä kovempaa vannotusta, vaan Kristuksen todistuksen kautta. Suomen kielessä ei valitettavasti ole oikein hyvää sanaa tuolle jälkimmäiselle, ja siksi uudemmat käännökset todennäköisesti ovat valinneet vannomisen.

Lähimpänä alkuperäistä käännöstä tässäkin kohtaa on jälleen Biblia: "Niin minä siis todistan Jumalan ja Herran Jesuksen Kristuksen edessä, joka on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, hänen ilmestyksessänsä ja valtakunnassansa:" tai KJV: "I charge thee therefore before God, and the Lord Jesus Christ, who shall judge the quick and the dead at his appearing and his kingdom;". Eli kuten aina Raamatun kohdalla, virhe löytyy ihmisestä ja minäkin olen monesti väärässä, mutta se ei vähennä tuon viestin tarpeellisuutta ja tärkeyttä!

Tässä hyvä työkalu, jos tulee epäilys Raamatun kohdasta: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible

• Ingenjör_81 kirjoitti:

Teologian tohtori Juha Ahvio;
        ”Konservatiivinen teologia haluaa säilyttää vanhakirkollisen ja uskonpuhdistuksen terävöittämän uskonopin, koska tämä perinne nojaa Raamattuun Jumalan Sanana.”
        Tästä onkin kyse, mitä halutaan säilyttää? Jos joku halajaa jotain, mikä liittyy alkukirkkoon, hän on siis liberaali eikä suinkaan konservatiivi tämän logiikan mukaan.

”Konservatiivinen kristinusko ilmenee monenlaisissa muodoissa kuten evankelikaalisena protestantismina, traditionalistisena roomalaiskatolisuutena ja ortodoksisena kristillisyytenä silti kuitenkin ytimensä säilyttäen historiallisena kristillisyytenä. Liberaaliteologia sen sijaan poikkeaa ratkaisevasti näistä kaikista.”

Huomatkaa että tästä puuttuvat tietyt vapaat suunnat!

• Ingenjör_81 kirjoitti:

On mielenkiintoista miettiä, miksi kysymys käännetään tuosta Raamatun kohdan sanomasta pois ja keskitytäänkin miettimään sen paikkaansa pitävyyteen. Aivan kuin sen kohdan sanomasta ei pidettäisi...

Suosittelen tällaisissa kohdissa aina katsomaan mitä alkuteksti puhuu ja onko kyse edes samasta asiasta. Tässä nimittäin on kyse ensinnäkin eri vannomisista. Matt 5, josta tuo antamasi kohta puhuu käytetään kr. sanaa 'omnuo' (engl. 'swear') joka tarkoittaa tehdä vala tai vannoa, mutta tuossa Paavalin kohdassa käytetään kr. sanaa 'diamarturomai' (engl. 'charge') joka taas tarkoittaa vahvistaa tai todistaa. Eli tuossa kohtaa ei käytetä sitä kovempaa vannotusta, vaan Kristuksen todistuksen kautta. Suomen kielessä ei valitettavasti ole oikein hyvää sanaa tuolle jälkimmäiselle, ja siksi uudemmat käännökset todennäköisesti ovat valinneet vannomisen.

Lähimpänä alkuperäistä käännöstä tässäkin kohtaa on jälleen Biblia: "Niin minä siis todistan Jumalan ja Herran Jesuksen Kristuksen edessä, joka on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, hänen ilmestyksessänsä ja valtakunnassansa:" tai KJV: "I charge thee therefore before God, and the Lord Jesus Christ, who shall judge the quick and the dead at his appearing and his kingdom;". Eli kuten aina Raamatun kohdalla, virhe löytyy ihmisestä ja minäkin olen monesti väärässä, mutta se ei vähennä tuon viestin tarpeellisuutta ja tärkeyttä!

Tässä hyvä työkalu, jos tulee epäilys Raamatun kohdasta: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible

No selvisihän tuokin asia.

Toisaalta kummallista, että jumala on valvonut käännöstyötä huolimattomasti, kun noin hämärä käännös on mennyt seulasta läpi.

• body

Nyt täytyy lähteä siitä että tuota ei voi ottaa täydestä, sillä jos sille taydellisyyden vaatimusten linjalle joutu/lähtee, se polttaa eväät ja se on varma.

Paavali oli alkuseurakunnan valmentaja ( samaa huutavat nykyvalmentajatkin,esim. sorry vertaus, kiekkovalmentajat) kaikki on laitettava peliin, kaikki pitää uhrata peliin, voimia, aikaa , rahaa ja itseään säästämättä.

Mutta tuo ei ole elämää, ei ainakaan sellaista elämää jossa voi elää, se on hivuttavaa sekä kiduttavaa elämää ja sitä kartetaan, ihan varmasti.

Joka tuolle tielle lähtee, siinä hajoaa perhe, siinä menee terveys, siinä hajoa psyyke ja kaikki muukin,
      joten unohdetaan tuo ja eletään tavallista arkielämää.

• body

Tuo mitä Paavali tuossa vannotti, ei kuulu elämään, se on fanaattista ja uskon sokaisemaa taivastelua.

Paavali joutui itse maistamaan lääkettään ja hän mm sanoi, " minut jätti Deemas "

hän tosin halveksii Deemasta, " jätti tähän maailmaan rakastuneena..."

sekä : " kaikki ovat minut hyljänneet, .." ja tilittää elämäänsä melkein katkeroituneena..?

tosiasia on ,kuka tuota jaksaa---?? ei kukaan ja järki on annettu sitä varten että sitä käytetään.
      ..toisekseen: evankeliumin työ ei ole ihmisten vastuulla, ei ole vaikka niin väitetään, sillä silloin asetutaan työnantajan yläpuolelle ja omistetaan " yritys ".

• Ingenjör_81

Mukava kuulla taas kuinka Raamatun sana toimii ja ihmisen rupeavat kiemurtelemaan, kun se osuu heidän sisälle.

Se "järki" mistä sinä puhut on ihmisen lihan himoa sisällä, joka ei haluaisi totella Jumalan Sanaa vaan mielummin rakentaa oman Jumalan kuvansa. Juuri tästä Raamattu varottaa monessa kohtaa. Näin myös Jeesuksen seuraajat ovat ajatelleet 1900 vuotta alkuseurannasta lähtien ja vasta viimeiset muutamat vuosikymmenet Raamattua on yritetty poistaa kirkoista ja korvata se ihmisen sanalla. Ihminen kun vaan on langennut, joka ei haluaisi totella Jumalaa. Sen takia minä en uskalla tuoda omia mielipiteitäni esille, vaan turvaan täysin Jumalaan ja Hänen Sanaansa, joka ei katoa koskaan.

"Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen." - Kol. 2:8

• Ingenjör. Taidat kuvitella liikoja. Tuskin kukaan Paavalin sanojen perusteella alkaa kiemurtelemaan. Paavalihan syyllistyi syntiin sanomalla väärän todistuksen lähimmäisestä eli valehtemalla Room 1:29-31. Ja 1 Tess. 2:18 hän paljasti, ettei hänellä ollut Jumalan voimaa, sillä "kahdesti on satana meitä estänyt".

Siinä pari mokaa, joita jumaluus on kaukana. Mutta saahan sitä uskoa mihin haluaa.

• body

Järjen käyttö on jumalallista ja viisasta, sitä Jeesus painotti.

Se mitä Paavali esittää on ihmisestä ja sellaisesta ihmisestä joka ajaa toiset tuhoon.

Kaikkea ei pidä niellä mitä esim. Paavalikin julisti, sillä se on aina erikoisen subjektiivista(henkilökohtaista) ja se ei ole koskaan koko totuus.

• Vahvistajat

"kuullakseen sitä mitä kulloinkin mieli tekee"

Minusta kaikki uskovat tekevät juuri näin. He hakevat Raamatusta, uutisista ihmisten puheist jne. aina vain vahvistusta sille, minkä haluavat uskoa. Totuudella ei ole niin väliä.

• kotiäiti85

JUMALAN SANA ON TOTUUS.

• body

Raamattu on koottu sekä eri vuosituhansien että eri henkilöitten kirjoituksista ja kirkko julistanut ne Jumalan sanaksi, tukeakseen oppian ja estääkseen arvostelut.

Jumala ei tarvitse ihmistä kirjurikseen, ei tarvitse ja ne mitä raamattuun on kirjoitettu, ne on ihmisten kirjoittamia.

Ihminen kirjoittaa aina subjektiivisen ( henkilökohtaisen ) näkemyksen asiasta ja se ei ole koskaan koko totuus.

Se on aina henkilökohtainen näkemys asiasta ja jos toimittaisiin absoluuttisesti niinkuin Paavali kirjoitti ja neuvoi, niin elämä olisi täällä loppunut.

• Ingenjör_81

Näin sanoo EVL: http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/093654FA6DAF5D54C2256FEA003FD6ED?OpenDocument&lang=FI

"Raamattu on kristityille pyhä kirja, koska sen välityksellä Jumala ilmaisee tahtonsa. Kaikkea kirkon opettamaa on ARVIOITAVA Raamatun mukaan. (Ei siis niin päin, että Raamattua arvioidaan kaiken muun mukaan, vaan päinvastoin!)

Raamattuun ihmiset ovat kirjoittaneet sen, mitä ovat nähneet, kuulleet ja uskoneet. Näin Raamatussa on sekä jumalallinen että inhimillinen puoli.

Raamatussa kehotetaan rakastamaan Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseä. Rakkauden kaksoiskäsky on käskyistä tärkein, se tiivistää Vanhan ja Uuden testamentin. "

Näinhän asia tietenkin olisi, jos mukana kirjoittamassa ei olisi ollut mukana Pyhä Henki ja Jumalan itsensä kaitsemus. Olenkin aikaisemmin kirjoittanut tuosta aikaisemmin, niin pastetaan se tähän.

Raamattua on sen historian aikana yritetty todistaa vääräksi monella tavalla siinä kuitenkaan onnistumatta. Se on maailman tulostetuin ja luetuin kirja, ja monelle kielelle ei ole olemassa muita teoksia kuin Raamattu. Raamattu alkaa aikaisemmin kuin mikään muu kirja ja loppuu myöhemmin. Ja vaikka Raamatulla on 40 eri kirjoittaa, joista suurin osa ei tavannut toisiansa, se kirjoitettiin n. 1700 vuoden aikana ja siinä on 66 kirjaa, niin silti sen sanoma ja viesti yhtenevä ensimmäisiltä sivuilta viimeisille. Raamatusta sanotaankin, että se on syntynyt Pyhän Hengen (Jumalan) vaikutuksesta ja valvonnan alla. Raamattu on myös tuore joka päivä, toisin kuin lukemamme sanomalehti, joka on jo vanhaa tulostettaessa. Se pitää sisällään n. 750 ennustusta, joista jo yli 83% on käynyt toteen ja loput koskevat tulevia tapahtumia, eli ns. lopun aikoja. Myös väitteet Jeesuksen ja Maria Magdalenan rakkaussuhteesta on täysin fiktiivinen ilman minkäänlaisia historiallisia todisteita. Raamatusta löytyy ohjeet joka elämän tilanteeseen, se antaa toivoa ja sen sanoma on alusta loppuun hyvin yhtenevä, sillä jokaisesta Raamatun kirjasta on löydettävissä sanoma vapahtajasta ja sanotaankin, että Raamatun punainen lanka on Kristus.

Raamatun paikkoihin tai henkilöihin liittyviä arkeologia todisteita on löydetty runsaasti ja tänäkin vuonna (2012) on löydetty todisteita mm. Saban kuningattaren kaivoksista ja varhaisin viittaus Betlehemiin. Monia Raamatussa mainittuja asioita on myös pidetty fiktiivisinä kuten kuningas Davidia, ja siitä ehdittiin kirjoittaa jo kirjakin 1990-luvulla, mutta sittemmin on löydetty tauluja, jotka todistavat kuningas Davidin olleen historiallinen henkilö, kuten Raamattu väittää. Tiedemiehet myös luulivat aikaan löytäneensä virheen Raamatun väittämästä, että alkuaineet hajoavat kuumuudesta ja nyt tiedämme, että alkuaine (atomi) koostuu hiukkasista, jotka voidaan erottaa toisistaan eli hajottaa.

http://www.laverdaduniversal.org/profetialista.html
        http://www.biblicalarchaeology.org/category/daily/news
        http://teldan.wordpress.com/house-of-david-inscription

Näin kirkossa on myös uskottu ensimmäiset 1900 vuotta alkukirkosta lähtien ja sitä ennen n. 1600 vuotta Mooseksesta asti. Jos alamme epäillä yhtä kohtaa, häipyy luottamus kokoisuuteen ja se nähdään vain yhtenä kirjana muiden joukossa.

"Rakkaat ystävät! Hartaasti olen halunnut kirjoittaa teille yhteisestä pelastuksestamme, ja nyt sain aiheen kehottaa teitä taistelemaan sen uskon puolesta, joka pyhille on kertakaikkisesti annettu. Teidän joukkoonne on näet luikerrellut ihmisiä, joista jo kauan on ollut tuomio kirjoitettuna. Nämä jumalattomat kääntävät meidän Jumalamme armon riettaudeksi ja kieltävät ainoan Valtiaamme ja Herramme Jeesuksen Kristuksen." - Juud. 1:3-4

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä sinussa on

Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
      Ikävä
      44
      2829
    2. Joka päivä olen lukenut

Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      21
      2333
    3. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      22
      2228
    4. Olet varmaan nalle nyt ilonen ku

Se A antaa niin paljo ku haluat..
      Ikävä
      34
      2203
    5. Ootko muuten täällä edellee?

A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      28
      1891
    6. Pussataanko rakas keväällä

Jos päästään kahdestaan johonkin? 🥰
      Ikävä
      29
      1575
    7. Tykkäätkö siitä

H- naisesta?
      Ikävä
      22
      1453
    8. Haluaisin vielä

Yrittää. Annatko meille enää mahdollisuutta
      Ikävä
      29
      1341
    9. Tiedät että haluan

Sinut vaikka elämäni on nyt tätä. Olen niin pitkään kärsinyt tästä.
      Ikävä
      16
      1294
    10. Haluaisin niin paljon että

Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä
      Ikävä
      16
      1246
    Aihe