ootteko lukenu kirjan?

leijona_ritari

Ootteko lukenu kirjaa
vai oletteko vain katsonut elokuvan?
Kumpi on parempi omasta mielestänne?

musta kirja on paras!

13

630

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

      Onhan kirjassa kaikki "paremmin" ja enemmän tietoa mutta silti elokuva tempaa enemmän mukaansa, kirjassa ei tee samaa vaikutusta kuin elokuvat.

      Joten vastaan elokuvat. Tosin jos ei ole lukenut kirjaa ei ymmärrä hyvin elokuvaa, joten kannattaa lukea ensin kirja se selvittää paljon asioita. Elokuvat niin pätkittyjä, mutta silti hyviä..

      • absu

        Kumpikaan ei avaudu täysin ellei ole lukenut Tolkienin muita Keskimaa-aiheisia kirjoja. Tietenkin valkokankaalla yksittäiset pätkät on vaikuttavampia, mutta silti kirja on parempi kokonaisuus. Eli, suosittelen lukemaan Silmarillionin ja Keskeneräisten tarujen kirjan. Hobitti ei ole niin hyvä, vaikka sieltäkin löytyy yhtymäkohtia muihin teksteihin.


      • just me...
        absu kirjoitti:

        Kumpikaan ei avaudu täysin ellei ole lukenut Tolkienin muita Keskimaa-aiheisia kirjoja. Tietenkin valkokankaalla yksittäiset pätkät on vaikuttavampia, mutta silti kirja on parempi kokonaisuus. Eli, suosittelen lukemaan Silmarillionin ja Keskeneräisten tarujen kirjan. Hobitti ei ole niin hyvä, vaikka sieltäkin löytyy yhtymäkohtia muihin teksteihin.

        olen ihan samaa mieltä..!!itse olen lukenut kaikki tolkienin kirjat paitsi kesken eräisten tarujen kirjan. Silmarillionin luettuani kirjasta ja elokuvistakin sai jotenkin enemmän irti...!esim elokuvassa mainitaan valar(arwen sanoo ykkösessä frodolle että suojelkoon valar häntä.),mutta mitä se meinaa ei kerronta tsh:ssa tai leffassa, mutta silmarillionissa se selviää.


      • leijona_ritari
        absu kirjoitti:

        Kumpikaan ei avaudu täysin ellei ole lukenut Tolkienin muita Keskimaa-aiheisia kirjoja. Tietenkin valkokankaalla yksittäiset pätkät on vaikuttavampia, mutta silti kirja on parempi kokonaisuus. Eli, suosittelen lukemaan Silmarillionin ja Keskeneräisten tarujen kirjan. Hobitti ei ole niin hyvä, vaikka sieltäkin löytyy yhtymäkohtia muihin teksteihin.

        olet ihan oikeassa että kaikki keski-maa kirjat pitäisi lukea.
        Olen lukenut silmarillionin ja aion lukea kesken eräiset tarut.


      • minä
        just me... kirjoitti:

        olen ihan samaa mieltä..!!itse olen lukenut kaikki tolkienin kirjat paitsi kesken eräisten tarujen kirjan. Silmarillionin luettuani kirjasta ja elokuvistakin sai jotenkin enemmän irti...!esim elokuvassa mainitaan valar(arwen sanoo ykkösessä frodolle että suojelkoon valar häntä.),mutta mitä se meinaa ei kerronta tsh:ssa tai leffassa, mutta silmarillionissa se selviää.

        johtuuko se minusta, mutta kun aloin lukemaan tuota silmarillionia en saanut siitä mitään selvää...Aika sekava kirja minusta. MInun ainakin piti lukua monet kohdat tuhat kertaa läpi että ymmärsin niitä..johtuukohan siitä että siinä oli niin paljon eri hahmoja??? alussa ainakin menin ihan sekaisin kuka kukin??
        onko täällä kelleen ollu vastaavaa???
        itse olen lukenut melkein kaikki tolkienin kirjat: taru sormusten herrasta,hobitti,silmarillion,kesken eräisten tarujen kirja ja maamies ja lohikäärme.
        Kumminkin suosittelisen enemmän tuota silmarillionia niille jotka haluavat todella perehtyä keskimaa-asioihin(syntyyn). Kirja voi nimittäin olla aika pitkä veteinen.


    • Alassë

      MIelestäni kirja on parempi kuin elokuvat. Kirjasta saa enemmän tietoa henkilöiden tunteista ja niin pois päin.

      Mutta elokuvat ovat kirjaa parempia taisteluiden osalta omasta mielestäni. kirjassa niiden sotien kerronta ei oikein iskenyt. tiedän että sitä on vaikea kuvailla sanoilla, mutta elokuvassa niissä on jo jotain tuntua.

    • aino

      oon lukenut kirjat ja niissä oli paljon sellasta mitä elokuvissa ei selvinny mutta silti sanoisin et elokuvat on parempii, sillä en oikeen saanu selvää niistä kirjoista, tai ei toi kykl oo oikeen hyvin sanottu, siis kirjoissa oli sellasii kohtii joista en tajunnu paljon mitään ja sit ei ois viittiny lukee kaikkii mut oli nekin kokonaisuutena tosi hyviä.

    • Draug

      Kirja!!! Elokuva ei oo tehny mun elämään paljo minkäänlaista vaikutusta,(paitsi "muutama" juliste seinällä...) mutta kirja sen sijaan mullisti kaiken. En osaa sitä tässä ja nyt selittää, koska sitä on aika vaikee pukee sanoiksi... Mutta mää rakastan sitä kirjaa. Oon myös lukenu muita Keski-Maa-aiheisia kirjoja. (Hobitti, Silmarillion, Keskeneräisten tarujen kirja)

    • "legolas"

      No, ehdottomasti se on se kirja. Oon lukenu sen ja jotenki mua ärsyttää kun elokuvissa on jätetty just parhaimmat kohdat pois tai joitakin hyviä kohtia on muokattu. Tiiän että elokuvat vois kestää melkeen kaheksanki tuntii jos niissä ois kaikki kohdat vaikka ei se aínakaan mua haitais! Tuo joka tätä palstaa yleempänä se missä höpötetään Gimlistä ja Legolaksesta on vähän tyhmää. Miksi niillä pitäis olla ees joku arvo asema kun ei ne oo olleskaan päähenkilöiden asemassa kuten aragorn ja hobitit taas on!

    • Pippin

      Musta tää asia on vähä vaikee... Tai niinku musta tieteski kirja oli parempi, mut sitte taas, ku ajattelee, nii elokuvissa oli se tunne puoli nii suuri ja hyvin näytelty, mut kyl kirja hakkas leffan 7-3.

    • LOTR

      kirja on hitusen parempi,muta elokuvat on myös ihan huippuja..kirja on niinku laajempi ja tarkempi kertomus siitä kaikesta.. taino rehellisesti sanottuna..ENMÄ VAAN TIEDÄ! =))

    • jack

      En tietenkään enkä lue sillä kaikki aikani menee näissä foorumeissa tyhjänpäiväiseen paskanjauhantaan.

    • samwise.gamgee

      mä oon lukenu kirjat ja kattonu leffat:)
      mun mielestä leffat on parempia...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2710
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2001
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1518
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      274
      1059
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      969
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    Aihe