Takuu-Säätiön laina - hakemus lähtee tänään!

Moi kaikille!

Ajattelin avata ketjun ja neuvoa muita samassa tilanteessa olevia tai Takuu-Säätiön takausta pohtiville. Sen minkä osaan kertoa omista kokemuksista ja toki myös muut foorumilaiset kommentoikaa ja autttakaa! Velkaongelmaisten on pidettävä yhtä ;)
Sain ainakin itse todella paljon motivaatiota kun luin muiden kokemuksia ja selviytymistarinoita.

Tilanteeni:
Minulla on suht hyvät tulot ~2,200 - 2,500€ nettona.
Omistuskämpät ja auto myyty. Järkyttävä kasa velkaa tilalla.

Soitin vuosi sitten velkaneuvontaan ja varasin ajan neuvojalle. Erittäin asiallista palvelua. Hiemanhan se oli jännää myöntää kaikki virheensä, mutta käsittelijä oli ystävällinen ja välillä puhuttiin muustakin - kännyköistä ja tietokoneiden käyttöjärjestelmistä. Terveiset vaan HKI:n velka ja talousneuvontaan!! ;-)

Vuosi sitten tilanne että oli liikaa velkaa, kaikki jo ulosotossa. Masentuneena päästin kaikki ulosottoon eikä kirjeitä enää avattu.
Nyt velkaa ~28,000€ ja takuusäätiön hakemukset kaikkine liitteineen täytettynä laukussa. Mukana on kaikki liitteet ja myös 6kk seuranta velkojen maksusta eikä lisävelkaantumista.
Avustajan kanssa täytettynä ja suosittelen ehdottamasti käyttämään velkaneuvontaa papereiden kanssa. Valehtelematta hakemukseni kaikkine liitteineen ja kopioineen on 30-40sivua.

Tänään kipitän viemään paperit säätiöön ja sitten odotellaan tuloksia! Tosin heinäkuunhan lomailevat, mutta jos sitten syksymmällä.
Saas nähä kauan saa odotella päätöstä.

20

8217

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cxhjgh

Soitin myös velkaneuvojalle ja käskivät tilaamaan kaikkien ulosottotoimistojen saatavat. En oikeasti edes tiedä mitä kaikkia ulosottotoimistoja on olemassa... Intrum justitia....mitä muita? Ettei nyt jäisi mitään tilaamatta ja homma viivästyisi sitä kautta..
      Onnittelut Tuut1kki ja todellakin pidetään yhtä! Minulla noin 10000 Enemmän näitä sotkuja,kuin sinulla,mutta vakaa aikomus maksaa kaikki pois kohtuullisessa ajassa,jotta pääsisi taas kunniaallisten kansalaisten joukkoon! Lyhentelen tällä hetkellä noita 500€/kk,mutta korot juoksee ja siksi tuo takuusäätiö olisi nyt ihan välttämätön juttu!
      Kiitos vastanneille.

• 888888888888

Noilla tuloilla saisit kyllä itsekin maksettua velkasi?
      Itsellä tällä hetkellä saman verran velkaa mutta tulot 1900€
      Alunperin velkaa ollut 50.000-60.000.Tein kahta työtä jossakin vaiheessa.
      UO:ssa verovelka 1400 euroa,muuten velat hoidossa.

• cxhjgh,
      Ulosotto toimintaa (ainakin Helsingissä?) harjoittaa vain yksi laitos. Tarkoitti varmaan että saldotodistukset kaikilta perintäfirmoilta? Jos tilaat oman ulosottorekisterisi ulosottovirastolta, sen saa maksutta kun sanoo sen olevan velkajärjestelyä varten, siitä näet mihin perintätoimistoihin sinulla on velkaa.

Vantaan kaupungilla on kattava sivusto:

http://www.vantaa.fi/fi/sosiaali-_ja_terveyspalvelut/sosiaalipalvelut/talous-_ja_velkaneuvonta_/taloudellisen_perustilanteen_selvittaminen

oikealla laidassa on mm. luettelo kaikista perintätoimistoista ja niiden yhteystiedot.
      Eli UO todistuksesta katsot mihin on velkaa ja listasta ko perintätoimiston yhteystiedot. Soitat ja pyydät saldotodistuksen. Itsekkin jouduin soittamaan Lindorffille, Intrumiin, Mastercardille sekä Collector Credittiin ja kaikki löytyvät tuosta listasta. Muista tuli alle viikossa paitsi Lindorffin tapauksessa todellakin tulee etanapostissa...
      Tai jos ei kehtaa soittaa on myös mallipohja saldokyselystä joko Itellan tai sähköpostilla lähetettäväksi.
      Takuu-Säätiöllä on ehdoton yläraja takaukselle 34,000€ ja oman velkaneuvojan mukaan summan pitäisi olla reilusti alle, että kukaan ei ole kuulemma täyttä summaa saanut...
      Se mikä on sitten reilusti alle on vähän huono sanoa.. Mutta lyhennyksesi on sen verta iso, että ei siinä kai kauaa pitäisi mennä.
      Tsemppiä!! :)

888888888888,
      Heh, sissi se olet sinäkin! :) Hyvä että on hoidossa!
      Oletko saanut Takuu-Säätiöltä tai jostain muualta isomman lainan millä muut velat on hoidossa?
      Totta, olenkin maksanut jo melkein 15,000€ ulosoton kautta näitä velkoja.. Mutta Takuusäätiöllä todella edullinen korko 4% ilman (kai) käsittelykuluja. Tähän mennessä laittanut ulosottoon niin p*rkeleesti rahaa. Sekä pääsisi tästä jo yli kaksi vuotta kestäneestä ulosotosta vihdoin irti. Veronpalautukset, kesälomarahat, ylityöt - kaikki jää käteen.
      Maksuvara laskelman mukaan lainalla maksettuna menisi 20-24kk kun kaikki velat olisi kuitattu. Riippuu vähän milloin mahdollinen ja toivottava hyväksytty päätös tulisi.

Melkein samanverran oli minullakin ennen ulosottoa, kämppä piti myydä ja auto..

• 888888

Ajattelin Takuu-säätiötä,mutta siinä vaiheessa velat melkein 40 000 ja sitä saa olla vaan 34 000€ että voi hakea järjestelylainaa.Nyt kun sitä velkaa on "enää" noin 27000€ niin luulen että selviän ilman järjestelylainaa.Ei oikein enää jaksa mitään paperinpyöritystä.
        Tein kahta työtä 2 vuotta,se kyllä auttoi paitsi että burnout oli lähellä.
        Nyt haluan vaan olla rauhassa,käyn töissä ja tulen kotiin ihmettelemään.
        Normaalia elämää ei ole,ainaista sentinvenytystä.
        Mutta olen siinä vaiheessa että luotot oikeesti lyhentyvät,se piristää.
        Kaikki mun velat on korkeakorkoisia luottoja,sen takia tää homma on kestänyt niin kauan.
        Pienin korko on Nordean joustoluotossa,jota enää 150€ jäljellä.
        Suurin velka entinen Citybank joka myi luoton s-pankille 9700€,kuukausilyhennyt 236 josta koron osuus noin 130€.Eli ei lyhenny kovin paljon.Alkuperäinen velka 14500€.huh.huh

• 888888,
      Oho, poistin edellisen viestini ja lisäsin pari uutta riviä.. Ehdit jo näköjään vastata välissä. Jostain syystä en saa näistä kuitenkaan ilmoitusta kun joku vastaa viestiin, vaikka pitäisi...

Joo, sepäs se jos en olisikaan.. Tapahtui vaan sellainen juttu että meni isompi velka kokonaan maksettavaksi. Enhän minä totaali velkasena saanut mistään siihen rahoja kasaan ja kun ensimmäinen ulosottomiehen koura kävi palkkaan kiinni ei jäänyt rahaa maksaa muita velkoja enää ollenkaan. Siinä vaiheessa kaikki kirjeet jäi avaamatta varmaan vuoden ajaksi.

Kyllä sitä monesti pärjää pienilläkin summilla rahaa pitkäänkin.. Harrastaa vaikka nettiroolipelejä! :P Menee allekirjoittaneella tunteja jos ei päiviäkin helposti.
      Jos ei taas ole niin tyhmä kuin minä. Kaikista velkaongelmista huolimatta minun on pitänyt näytellä kavereille ja läheisille että mitään ongelmaa ei olekkaan, että on aina kaikkeen rahaa. Ensimmäinen ihminen joka kuuli ongelmistani oli velkaneuvoja. Ei ole nättiä esittää pystyvänsä bilettää joka vkl kahta päivää kun miettii ihan kokoajan että seuraavan tuopin jälkeen jää loppuviikoksi ruokaan 0€.. Sitä on istuttu pimeässä sähköjen mentyä poikki maksamattoman laskun takia syömässä pelkkää makaroonia tippa linssissä. Ketään ei voinut tulla kylään.

Noh. Mitäs tässä nyt enää masentumaan. Nykyinen kumppani tietää tilanteeni ja auttaa minua pyytämättä kaikessa raha ja muissa asioissa.

Tuon summan kun ulosotosta saat maksettua kyllä voit huokaista. Ulosotossa kaikki kulut ovat niin järkyttäviä että sitä kannattaa vältellä viimeiseen asti jos vaan noin velkojien kanssa saat sovittua. mm 100€ lasku muuttuu 450€ laskuksi kun siihen lisätään perintätoimiston ja ou viraston maksut. JÄRJETÖNTÄ.
      Vaikka voi joskus tuntua raskaalta ei siihen loputtomaan suohon kannata upota. Velat vaan moninkertaistuu ja ko. viraston kanssa en ainakaan minä ole voinut mistään neuvotella...

Tullakseen joskus vanhaksi ja viisaaksi - täytyy ensin olla nuori ja tyhmä.

888888,

Se on hieno tunne kun vihdoin korot ja kulut alkaa olla pienempiä kuin itse lyhennys! :) Hyvin oot lyhentäny!
      Jos et enää hanki uutta velkaa paikataksesi vanhaa, mitä et ilmeisesti tee? Suosittelisin silti tuota järjestelylainaa.. Voin sanoa kokemuksella että hirveä työhän se on mutta jos vaan millään on mahdollisuus saada korot ja kulut 100€ kuukaudessa (niinkuin esim minun ja sinun tapauksessa olisi) ja kaikki muu lyhentämiseen - kyllä sillä hyvin plussalle jää!
      Velkaneuvoja auttaa tosi paljon. Sanoo vaan mihin soitat ja mitä sanot. Jopa soittaa puolestasi ja täyttää laput jos et osaa.
      Tosin sentinvenyttelyä se myös on sen lainan aikana. Mitään ylimääräistä ei maksuerän ulkopuolelle jätetä.
      Ja hyvä juttu jos et vielä ulosotossa ole, äläkä mene...

• nyt menee jo nimimerkitkin sekaisin! Luulin Sinua kahdeksi eri ihmiseksi! ^-^
        aika vissiin laittaa kone kiinni ja mennä ihmettelemään muita asioita. Liekö myös tähän juhlanpäivään nautitulla viinillä jotain tekemistä asian kanssa.

• 888888

Ulosottomiehen kanssa kävin keskustelua sähköpostitse mun verovelkojen maksusta.
      Hänen mielestään suosin muita velkojia,eikä halunnut sopia mitään maksujärjestelyä.
      Sitkeesti vastasin vielä hänelle,ja sain sovittua että maksan vajaa 500€ 3:en kuukauden ajan.Lakisääteinen ois ollut 600- 700 euroa.
      Auttoi sekin vähän,jäi pari sataa muihin laskuihin.
      Verovelat taas on syntyneet tästä toisesta työstä mikä mulla oli,eli summa summarum liika työnteko Suomessa ei kannata.
      Omaa syytäni tietenkin etten tarkistanut tarkemmin kuinka paljon tienaan ja paljonko siitä tulisi maksaa veroa.

• Onko kokemusta miten Takuusäätiö suhtautuu siihen, että osa lapsilisistä ja elatusmaksuista päättyy maksuohjelman aikana? Olen yksinhuoltaja ja minulla on 3 alaikäistä lasta joista vanhin täyttää muutaman vuoden päästä 17v. Lasten kotoa muuton myötä asunnon voi vaihtaa pienempään jne. huomioidaanko tällaisia muutoksia maksuvaraa laskettaessa ?

• yh:lle

yh66:

Sinulla täytyy olla TODELLA hyvät tulot, jos meinaat kolmen lapsen yksinhuoltajana hakea takuusäätiöntakausta.
      Välttämättömiin elinkustannuksiin menee jo 1472 euroa /kk.
      513 e (sinä) 327 (1. lapsi) 327 (2. lapsi) 305 (1. lapsi) = 1472.
      Tämän lisäksi asumiskustannukset (vuokra, sähkölaskut, saunamaksu ym.) vakuutukset. Käytännössä, elinkustannuksiin asumiseen menee varmaan noin 2000 -2500 euroa kk. Jolloin tulosi pitäisi olla lähempänä kolmea tonnia kuussa, nettona, mitä pankkitilille tulee.
      Jolloin kannattaa ehdottomasti lähettää hakemusta takuusäätiölle.

"vanhin täyttää muutaman vuoden päästä 17v." tuo muutaman vuoden päästä on aika laaja käsite. Mahdollisia muutoksia noin pitkälle ei yleensä huomioida.

Sosiaalinen luotto on toinen, mitä kannattaa velkaneuvojalta kysyä. Se toimii päinvastoin, jos tulot on liian hyvät, ei luottoa saa. Se on tarkoitettu nimenomaa pienituloisille velkaantuneille.
      Lapsilisähän ei ole paljoa ja

• apua kaipaava nuori

hei! osaisiko joku kokemuksen omaava auttaa minua takuusäätiön takauksen haussa? oon aivan sekaisin noiden paperien kanssa ja mitä pitää takuusäätiölle viedä.:( kuinka kauan päätöksen saantiin meni?

• Velkavelho

Hakeudu kunnallisen velkaneuvojan pakeille ja täytä hakemus hänen kanssaan. Tarvitset ainakin tiliotteita kolmelta kuukaudelta - eikä niillä saa näkyä uusia velkoja! - perintätoimistojen saldot ja ulosoton listan veloistasi, sekä tietysti kaikki muut maksamattomat laskut. Kiinteistä kuluistasi joudut myös tekemään selvityksen, eli vuokra, sähkö, puhelin, netti jne. sopimukset/laskut mukaan.

Päätöksen tekeminen kestää joka tapauksessa useita kuukausia, koska hakemuksia on paljon. Velkaneuvoja määritttää sinulle maksuvaran, jonka verran sinun on lyhennettävä velkojasi takauspäätöstä odotellessasi. Tsemppiä.

• Takuu-Säätiöstä kuului tällä viikolla. Pyysivät täydennystä muutamilta osin hakemukseen:
      1. 3kk tiliotteet
      2. Ajantasalla olevat velkasummat perintätoimistoilta ulosotosta saldot.
      3. Mahdollisia muutoksia asumis tai elämiskuluissa.
      Vastauksessa oli muutakin asiaa hakemuksesta ja hakemusprosessista, mutta ei siis muuta täydennettävää.

Hakemuksen käsittely siis kesti aika tarkalleen 4kk. Mutta olivat kyllä lomalla koko heinäkuun, joten oikeastaan sen 3kk... Tosin oli velkaneuvojan kanssa laaditut paperit , ja "apua kaipaava nuori", kehotan sinuakin ehdottomasti tekemään hakemuksen velkaneuvojan kanssa. Ilman neuvoa hakemuksessani olisi varmasti ollut hyvin paljon enemmän täydennettävää ym.

Kolmisen viikkoa sain aikaa kerätä tiedot hakemuksen käsittelijälle. Täydennysten jälkeen lopullinen päätös tulee 2-4vk kuluessa.

... Joululahjani tänä vuonna saattaa siis olla jotain mitä olen todella toivonut!!!

• ewfdafadffa

Se ei riitä että saat Takuu-Säätiön takauksen. Sitten pitää vielä saada jostakin pankista se laina... Eli kun positiivinen päätös takauksesta tulee, saat vielä n. 1 kk odotella ja tehdä työtä sen eteen että sinulla on järjestelylaina saatu pankista ja kaikki velat maksettu sillä lainalla sitten. Itse sain ilman mutinoita sen lainan omasta pankistani, mutta kuulemma joillakin on sekin homma tökkinyt, vaikka takaus onkin olemassa...

Tsemppiä tilanteeseen! Itse sain viimeisen erän Takuu-Säätiön takaamasta järjestelylainasta maksettua viime kesänä ja nyt alkaa olla jo kertynyt säästöjäkin ihan kivasti normi menojen lisäksi tilille ja edelleen olen täysin velaton :) Hieno fiilis ja samaa toivon sinullekin!

Makamisaika ja takauksen saantiin edellytetyt toimenpiteet ovat hyödyllisiä, koska kuin huomaamatta kouliinnut taas siihen miten asiat pitää hoitaa, eli laskut maksetaan eräpäivään mennessä, ei velkaannuta ja ei eletä yli varojen. :) Näillä opeolla rahaa jää aika kivasti jemmaan, eikä mitään lainoja hirvesti edes enää tarvitse!

• älkää kaikkea uskoko

"mutta kuulemma joillakin on sekin homma tökkinyt, vaikka takaus onkin olemassa..." Ihanko internetin keskustelupalstalta olet lukenut tämän tiedon? =)

Velkaneuvojalta tiedustelin asiaa ja hän ei tienyt yhtään tapausta, jossa pankille ei olisi kelvannut takuusäätiöntakaus. Jos jollain on ollut ongelmia, se on ihan poikkeus tapaus ja johtuu luultavasti ihan jostain muusta kuin takaajasta.

• dshgjsvgjsfkjsf

Onko kukaan väittänyt että ko ongelma johtuisi takaajasta? Pankin vain ei ole mikään pakko myöntää minkäänlaisia lainoja kenellekään vaikka olisi minkälaiset 100% takaukset takataskussa. Ei ole olemassa mitään pankeille laissa säädettyä lainananto velvoitetta...

Ja oikein, eli tapaukset ovat harvinaisia johtuu sitten mistä tahansa, mutta niitäkin on kuitenkin kuten itse myönsit asian laidan olevan.

Eli siis mikä tuossa tekstissäni oli väärää tietoa ja mitä siitä ei pidä uskoman?

Ihme pellejä täällä on aina viisastelemassa, vaikka viisastelun kohdetta ei olla edes väitetty ja asiasisältö vielä myönnetään oikeaksi :) Onneksi olkoon saat seitsemän pistettä ja puolikkaan papukaijamerkin saavutuksestasi.

• älkää kaikkea uskoko

Olet vain huvittava ewfdafadffa.
      "Se ei riitä että saat Takuu-Säätiön takauksen. Sitten pitää vielä saada jostakin pankista se laina." ja " tehdä työtä sen eteen että sinulla on järjestelylaina saatu pankista " sekä lopuksi " mutta kuulemma joillakin on sekin homma tökkinyt,".

Et osannut vastata kysymykseeni "Ihanko internetin keskustelupalstalta olet lukenut tämän tiedon?", eli et tiedä oikeasti ketään ongelmaan kohdannutta. Eikä tiennyt velkaneuvojakaan, joka on avustanut kymmenissä hakemuksissa.

Sen sijaan luot tästä suuren ongelman ja varoittelet hädissäsi. Mielestäni aivan turhaa liioittelua, mutta kukin tavallaan. Varmaan olet hankkinut jo joditabletteja tulevaa maailmansotaa varten =) Tai luultavasti niitä löytyy sinulta, kun selvisit vuosituhannen vaihteen elossa.

• esau

onko kukaan saanu takuu säätiön pien lainaa hätäapuun ja kokemuksia

• rtöptkpknpypmnyl

Takuu-Säätiö kertoi maaliskuussa, että pienlainahakemuksista on jouduttu hylkäämään 70 prosenttia.

http://www.ksml.fi/kotimaa/Takuu-Säätiö-Ihmisillä-kyvyttömyyttä-tulla-toimeen-pienillä-tuloilla/749050

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sä pelkäät

Ettei tää etene?
      Ikävä
      105
      3661
    2. Satuit vain olemaan

Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se
      Ikävä
      47
      2610
    3. Vieläkö toivot, että kuulisit

Minusta? Vai suutuitko kun en pystynyt vastaamaan sinulle?
      Ikävä
      114
      2432
    4. 24/7 sinä mielessä, ihan jatkuvalla syötöllä

Aamulla herätessä, päivällä melkein nonstop, illalla nukkumaan mennessä, öisin herätessä. Mikä viddu tässä on 🤣
      Ikävä
      40
      1954
    5. Jotain pitää nyt keksiä että sinut näkisi

Ensiviikolla viimeistään. Tälle on pakko saada kunnon piste tai sitten aloitetaan loppuelämä yhdessä, tulen hulluksi muu
      Ikävä
      27
      1668
    6. Rakastan sua

Tänäänkin, eilenkin, varmaan huomennakin..
      Ikävä
      27
      1512
    7. Mulla tulee vaan niin

Paha olo siitä mitä teidän välillä on. Vaikka se on sun päätös mitä haluat. Tuntuu että menetän jotakin vaikka tiedän et
      Ikävä
      21
      1498
    8. En tunne, en ymmärrä

enkä muista 😱
      Ikävä
      22
      1328
    9. Olikohan se

Kuitenkin niin, että kiinnostuit minusta ihan tosissaan. Loukkaannuit, kun en ollutkaan valmis tapaamaan sinua.. Pelkäsi
      Ikävä
      8
      1241
    10. Mitkä olivat viimeiset sanasi ikävoinnin kohteellesi

Ja milloin? Mitä olisit sanonut jos olisit tiennyt että ne jäävät viimeisiksi -ainakin toistaiseksi?
      Ikävä
      70
      1235
    Aihe