Kauppakeskusten siunaaminen?

Atte Ateisti

Helsingin Sanomien yleisönosastopalstalla 2.7. eräs teologi esitti epäilynsä olisiko tarina "ostoskeskusten siunaamisesta" urbaani legenda.

Ainakin kauppakeskus Skanssi Turussa kerrottiin oheisen uutisen mukaan siunatun 2009:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9488461#comment-46904082

Alkuperäisuutinen valitettavasti poistunut Skanssin sivuilta, mutta viittausten perusteella se on yhä todennettavissa.

13

241

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Skanssi 3.5.2009

http://www.skanssi.fi/fi/media/arkisto/kauppakeskus_siunataan_sunnuntaina_3_5

Siunaamisen suorittajien nimet tiedotteessa.

"Skanssi saa myös oman papin. Seurakuntapappi Kirsi Perämaa Henrikinseurakunnasta päivystää Skanssissa 20. toukokuuta lähtien kerran viikossa keskiviikkoisin kello 12-15 kesäkuun loppuun saakka. Heinäkuussa on tauko ja keskiviikkojen iltapäiväpäivystykset jatkuvat taas lomien jälkeen.

Kirsi Perämaan tavoittaa keskiviikkoisin Skanssissa kello 12-13.30 ensimmäisessä kerroksessa olevasta Cafe Brahesta. Kello 13.30-15 hän kiertelee eri puolilla keskusta. Perämaata voi tarttua hihasta ja purkaa sydäntään, kysyä seurakunnan toiminnasta tai vaikkapa siitä, miten häät tai ristiäiset järjestetään."

MIllä teknisellä nimellä sitten arkkipiispankaupunki Turun hengellinen edustaja kauppakeskus Skanssin kolmiyhteisesti vihki, ei ole tiedossani.

Urbaani legenda ei ole sekään, että Helsingin Senaatintorilla siunataan joka vuosi lemmikkieläimiä, kissoja ja koiria.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9458977

• silleen*

Papit suostuvat siunaamaan kaikkea muuta, mutta ei homoja!

Kotien, kesämökkien ym rakennusten siunaaminen on nousussa. Kannattaisi siunata myös ulkorakennukset, ettei mitään pahaa pääsisi tapahtumaan ja "enkelit" suojelisivat edes lapsia.

• Atte Ateisti

Kiitos! Hienoja löytöjä.

Kun asia on sentään kirkollisten toimitusten kirjaan ihan kaavaksi viety, lienee enää turhaa kiistää kappakeskusten yms. toimistojen siunausta tapahtuvan. Kotien siunaushan on tunnettu jo pitkään.

• et-opelta

Isä Mitro pappina ollessaa taisi siunata myös avannon...

• hiippo3

Tampereella ord. pappi siunasi muutama vuosi sitten Pyhäjärven.
        Kalantulo loppui siihen, minulta ateistilta.
        Seuraavalla kerralla verkkoja laskiesssa rukoilen Ahtia, eiköhän saalista kerry !

• Luin saman

Luin itsekin saman kirjoituksen Hesarista. Mikseiköhän tämä kyseinen teologi ollut googlettanut asiaa ennen kuin lähti julkisesti siitä kyselemään? Joku reipas vaikka tältä palstalta voisi joka tapauksessa kirjoittaa hänelle vastauksen!

• jgljapofdkh

Hän ovalasti muka "kysyi", mutta itse asiassa väitti. Hän väitti, että puheet kauppakeskusten siunaamisesta olisivat liiottelua. Klassinen sumutuskeino.

Tai sanon sittenkin toisin, että minua ei voida asettaa vastuuseen sanoistani.

Minä siis vaan kysyn, että olisikohan kyseinen herra vahingossa tullut vaittäneeksi jotain kysymyksen muodossa? En siis väitä että olisi. Ihan aidosti kysyn vaan...

• 6 + 8

Ei ollut ainakaan vielä tämän päivän Hesarissa vastinetta ukolle. Nyt joku, kamoon! Vapaa-ajattelijoiden edustajia paikalla?

• Siunausrekisteri

Kirkolla on tehty suuria it-projekteja, joissa rekistereitä on yhdistetty. Pitäisiköhän heidän kehittää siunausrekisteri, johon kirjataan ylös siunauksen vastaanottaneet elolliset ja elottomat luontokappaleet? Kun ei tahdo ainakaan näin tavallisen pulliaisen silmä erottaa siunattua ja siunaamatonta objektia toisistaan. Samalla varmistuisi se, että pyhäähenkeä roiskoteltaisi asiattomiin paikkoihin tai erehdyksessä samaan kohteeseen useampia kertoja (kaikessa kun pitää tehostaa näinä vaikeita aikoina).

• Hahahah

Sain hyvät naurut tästä, kiitti!

• Atte Ateisti

Koska tähän päivään ei korjaavaa tekstiä Hesariin ole tullut, keskustelun aloittaneen teologin väite tulkitaan todeksi? Tarinat kauppakeskusten siunaamisista ovat siis urbaanilegendoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3472
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2883
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2124
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1216
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe