Bella 9000 Hybrid

Ekokatastrofi 9000

Uudessa kippuri-lehdessä oli juttua Bellan uudesta lippulaivasta 9000 Hybridistä. Eipä juuri kehiuja sadellut veneen taloudellisuudesta ja ekologisuudesta. Sisustus kyllä oli kohdallaan. Diesel-versio hakkasi hybridin lähes 1/3 pienemmällä kulutuksella ja hankintahinnallaan, vaikkei sekään yltänyt mairitteleviin taloudellisuuslukemiin yli 1,5 litran keskimääräisillä mailikulutuksellaan. Ihmettelin jo venenäyttelyssä liukuvatyyppistä runkoa, joka oli mahdollisesti tehty jostain vanhasta muotista laiskuuttaan. Eihän sellainen Voi toimia tuollaisena "taloudellisena" veneenä jonka kulkunopeus on optimissaan siinä 7-14 solmua. Eihän se toiminut. Mailia kohden hybridi kulutti päälle 2,5 litraa, mikä on aivan törkeä luku ottaen huomioon, että vene ei ole kuin 9 metriä pitkä. Mitähän ihmettä ovat suunnittelijat oikein ajatelleet? Ilmeisesti tämä oli jokin todella kieroutunut vitsi ja vastalause "vihreää" veneilytrendiä vastaan sisäsuomen paattimaakareilta...

45

3358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 33

      Hohoijaa... kirjottele jonnekin naistenlehtiin jos ei ole uudempaa tietoa. Hybridit on niin homppelin kalliita, että ihan sama mikä vene niin ne eivät muutamaan vuoteen ole hyviä valintoja.

      • soutakoot......

        Ja hybridin lisähinnalla saa aikamoisen määrän naftaa jolla ajelee loppuikänsä, ainakin vanha mies. Etenkin kun se hybridikään ei ilman polttoainetta mihinkään kulje.
        Hybridihomma onkin vain vihreiden maakrapujen jonniinjoutavaa höyhötystä.


      • pukspröötti
        soutakoot...... kirjoitti:

        Ja hybridin lisähinnalla saa aikamoisen määrän naftaa jolla ajelee loppuikänsä, ainakin vanha mies. Etenkin kun se hybridikään ei ilman polttoainetta mihinkään kulje.
        Hybridihomma onkin vain vihreiden maakrapujen jonniinjoutavaa höyhötystä.

        Netti touhu taas on raavaiden pikipöksyjen ja varsinaisten merten kuninkaiden älyllinen huipentuma :) Täällä sitä myrsky mylvii ja laine laulaa :)


    • Viheridiotismikö nyt

      Koko hybriditouhu veneessä, lähinnä idioottien hömppää.

      • Reikä päässä

        Komppaan. Kaikki energia tulee loppujenlopuksi dieselistä Bellan veneessä. Jarrutusenergiaakaan ei saada talteen kuten autoissa. Vai voiko akkuja ladata myös töpselistä? Silloin olisi edes himppasen järkeä mukana...

        Yhtä kaikki. Koko sähkö-hybridiveneilyidean tekee pöljäksi sekin että ihmiskunta on tuntenut jo vuosituhansia ekologisen tavan liikkua vesillä tuulen voimalla.


      • pasaati

        Nii I, voikoha akkuja JOPA ladata töpselistä ehkä :) Kaikki yhtä, onha kuntaihmiset käyttäny kymmeniä tuhansia vuosia ennen purjeita jo keppejä ja melojakin sujuvasti :)


    • Jfjglfjfj

      Uisteluun tuollainen hybridisysteemi voisi olla hyvä, tosin erityppisessä veneessä kuin Bella 9000

    • veeneljä

      No eipä juuri järkeä veneessä tällaisista järjestelyistä, ehkä jossain 703 tyyppisessä hitaassa veneessä, jos maasähköllä saisi akkuja ladattua.

      Muutenhan tuosta ei ole kuin haittaa kuten testissä todettiin.

      • SEXtantti

        Nii I, jos oikee maasähköllä vois akkui ladata :) Käviskö tuulisähkö, tai aurinkopaneeli sähkökin kuitenki myäs :) Eiköhän Ainstainit akkuja ole ladattu jo ennen syntymäännekin, milläs hemmetillä niitä luulette ladattavan :)


    • madot merellä

      Eihän hybridiveneessä ole mitään järkeä jos ei ole kunnollista virran latausmahdollisuutta ajon aikana, kuten autoissa jarrutus. Veneessä esimerkiksi aallokon liikeistä mekaanisesti niveletyn hyrdaulimoottorin avulla voisi ottaa ihan kivasti energiaa ainakin monirunkoisissa veneissä. Samanlaiseen tekniikkaan perustuu joitakin aaltovoimalaprotoja.

      • Nauraa

        JUU varmaa vene kulkeeki taloudellisesti kun se ottas aaltojen liikkeistä akkuihinsa virran, vai jarruttasko moinen idea venhoa sittenkin ihan pirusti??? :) Miättikääs ny poijjaat tarkemmin :) Aalloista sähköenergiaa keräävät järjestelmät "ankkuroidaan" rungostaan pohjaan kiinni tosi TIUKASTI, eihän veneitä voi "pultata" liikkumattomaksi pohjaan kovinkaan helposti ja käytännöllisesti :) Veneen rungon TÄYTYY myötäillä aaltoja ja siis siten liikkua sille ominaiseen tapaan, siksi siihen EI VOI asentaa TOIMIVAA aalto energiaa keräävää järjestelmää !


    • hyihybrid

      Eikös jenkeissä ole jotain verohelpotuksia hypridiautoille..
      Akulla pääsee muutaman kymmenen kilsaa, jonka jälkeen veivataan 500hv isolohko käymään.
      Ja maailma pelastuu...

    • huuhaa ukko

      miksi ihmeessä Bella edes päästi/antoi veneen testiin ? Amatöörit pkle ....

    • Katastrofipa hyvinki

      Sen nyt tyhmäkin ymmärsi että tuo ei voi tulla toimimaan. Vene taidettiin silti palkita messujen parhaimpana veneenä. ..tai jotain sinnepäin.

      Sähkö ei koskaan tule olemaan isojen veneiden energialähde. Jos on pakko yrittää piipertää, niin kehittelisivät ensin vaikka multifuel-mahdollisuutta tai muuta ekologisempaa polttoainetta käyttävää moottoria.

      Ekologisin vaihtoehto on tuulivoima, eli purjeet.

      Tässä Bella Boats ampui itseään jalkaan ja pahasti, mutta riskejähän on otettava. Siitä pisteet.

    • Olette kaikki vääräs

      Onpas taas yllättäen täällä jengi taas pihalla kuin lumi-ukko.

      Varmaan samat kaverit on asialla jotka sanoi että tietokonetta ei tarvita, ja sitä ennen nää samat kaverit sano että meidän hevosta ei kyllä traktoriin vaihdeta ja sitä ennen että sähkö ei tähän pirttiin tule...

      Kaikki isot laivat on jo hybridejä, ollut jo pitkään, nyt se vain tulee myös pienveneisiin. Ei idea ole tehdä sähkövenettä vaan sähköpropulsio eli diesel on siellä mukana kuten ennenkin. Ei Roomaakaan päivässä tehty vaan pikkuhiljaa.

      20 vuoden päästä kun tätäkin palstaa luetaan olette samassa sarjassa kuin noin laskutikku ja hevos ja myrskylyhty kaverit... eli olette kaikki väärässä.

      • Ei hybriidi laivaa

        No ei kaikki isot laivat ole hybridejä. Kaikki rahtilaivat käyvät suoralla dieselvedolla, se on enegiatehokkain tapa kun ajaa vakionopeutta.
        Kaikki isot risteilylaivat jotka rakennetaan on diesel-sähkö propulsiolla. Näissä laivoissa on iso hotelllikuorma sähkölle, ja usein ajetaan eri nopeuksilla. Tällöin sähköpropulsio on kokonaisuutena kannattavin, vaikka energiaa hukataan muunnossa dieselistä sähköksi ja takasin pyörimiseen sähkömoottorilla potkurille.
        Jenkeissä oli joku pulju pari vuotta sitten, oliko jotain FELS se nimi, joka teki diesel - sähkövetoja liukuviin 30 jalkaisiin veneisiin. väittivät säästävän polttoainetta kun kone kävi aina tehokkaimmalla kierrosluvulla tuottaen sähköä. Ei lyönyt läpi, hyödyt eivät oikein toteudu. Liukuva vene tarvitsee rajusti voimaa koko ajan, ei voi vertailla kevyeen henkilöautoon joka ottaa voimaa vain hetkittäin kaupunkiajossa, ja pystyy ottamaan osan talteen jarruttaessa.


      • Näyttä menneen hybridit ja sähköinen voimansiirto huolellisesti sekaisin.
        Hybridi (http://fi.wikipedia.org/wiki/Hybridi) on kahden eri voimalähteen käytön mahdollistava , ja yksikään laiva ei toistaiseksi käytä kuin yhtä voimalähdettä.

        Venehybridillä yritetään dieselin lisäksi käyttää myös verkosta ladattavaa ja/tai muusta kuin moottorista saatavaa sähköä veneen kulkuenergiana.
        Tavoitteen toivottomuus on akkujen surkea varauskyky, eikä parannusta ole edes näköpiirissä vuosikymmenien uurastuksesta huolimatta. vrt 100 Ah 12V akku voi luovuttaa noin 0.6 kWh, painaa kolmisenkymmentä kiloa, kun yksi kilo dieseliä sisältää n. 20 kertaisen määrän energiaa.

        Toinen surkeus on pienten sähkömoottoreiden onneton hyötysuhde, laivamoottoreiden kokoluokassa moottorit ja generaattori voidaan jäähdyttää (vety) jopa lähelle suprajohtavuutta, jolloin vastusten häviöt saadaan minimoitua, pienveneisiin järjestelmän tekeminen on täysin järjetöntä.

        Nykypäivän toimiva ja hyväksi todettu hybridivene on moottoripursi tai purjeilla varustettu soutuvene, akkuihin varastoituvaa energiaa voidaan hyödyntää maantieliikenteessä, mutta veneilyssä se on täyttä haihattelua ja ilmeisesti vain muodin sanelema markkinointikeino.


      • Hybriideistä
        e.d.k kirjoitti:

        Näyttä menneen hybridit ja sähköinen voimansiirto huolellisesti sekaisin.
        Hybridi (http://fi.wikipedia.org/wiki/Hybridi) on kahden eri voimalähteen käytön mahdollistava , ja yksikään laiva ei toistaiseksi käytä kuin yhtä voimalähdettä.

        Venehybridillä yritetään dieselin lisäksi käyttää myös verkosta ladattavaa ja/tai muusta kuin moottorista saatavaa sähköä veneen kulkuenergiana.
        Tavoitteen toivottomuus on akkujen surkea varauskyky, eikä parannusta ole edes näköpiirissä vuosikymmenien uurastuksesta huolimatta. vrt 100 Ah 12V akku voi luovuttaa noin 0.6 kWh, painaa kolmisenkymmentä kiloa, kun yksi kilo dieseliä sisältää n. 20 kertaisen määrän energiaa.

        Toinen surkeus on pienten sähkömoottoreiden onneton hyötysuhde, laivamoottoreiden kokoluokassa moottorit ja generaattori voidaan jäähdyttää (vety) jopa lähelle suprajohtavuutta, jolloin vastusten häviöt saadaan minimoitua, pienveneisiin järjestelmän tekeminen on täysin järjetöntä.

        Nykypäivän toimiva ja hyväksi todettu hybridivene on moottoripursi tai purjeilla varustettu soutuvene, akkuihin varastoituvaa energiaa voidaan hyödyntää maantieliikenteessä, mutta veneilyssä se on täyttä haihattelua ja ilmeisesti vain muodin sanelema markkinointikeino.

        Pieni tarkennus, on monta laivaa jotka käyttävät useampaa voimanlähdettä, kaasuturbiini dieseli (esim entinen Finnjet); skysail dieseli; koemielessä polttokenno dieseli, perinteinen purje moottori jne

        Se sähköprolusiota tehnyt pulju oli FEYS.org, ei ole olemassa enää. Esim Steyr teki (tekee?) myös sähkömoottori diesel yhdistelmää. Akku mukaan jolla lähtee laiturista niin on kyllä ihan oikea hybridi.


      • Hybriideistä kirjoitti:

        Pieni tarkennus, on monta laivaa jotka käyttävät useampaa voimanlähdettä, kaasuturbiini dieseli (esim entinen Finnjet); skysail dieseli; koemielessä polttokenno dieseli, perinteinen purje moottori jne

        Se sähköprolusiota tehnyt pulju oli FEYS.org, ei ole olemassa enää. Esim Steyr teki (tekee?) myös sähkömoottori diesel yhdistelmää. Akku mukaan jolla lähtee laiturista niin on kyllä ihan oikea hybridi.

        Myönnän .

        Voimalähteitä kylläkin, mutta energia on edelleen lähtöisin sieltä polttoainetankista.

        Muuten Finnjettiin lisättiin dieslkoneet jälkikäteen, toinen syy oli energiakriisi -74...-78 ja toinen raskaan pö.n suuri rikkipitoisuus, joka rikkoi turbiinit toistuvasti.


      • Ei nyt sentään
        Hybriideistä kirjoitti:

        Pieni tarkennus, on monta laivaa jotka käyttävät useampaa voimanlähdettä, kaasuturbiini dieseli (esim entinen Finnjet); skysail dieseli; koemielessä polttokenno dieseli, perinteinen purje moottori jne

        Se sähköprolusiota tehnyt pulju oli FEYS.org, ei ole olemassa enää. Esim Steyr teki (tekee?) myös sähkömoottori diesel yhdistelmää. Akku mukaan jolla lähtee laiturista niin on kyllä ihan oikea hybridi.

        Laiturista irtautuminen on kai eri asia kuin vaihtoehtoinen kulkemisen mahdollistama energia.


      • hihiiii

        Ai JAAHA, mistäs toisesta energiamuodosta kuin polttomoottorista ne isot laivat sitten saavat SELKEÄSTI liikettä synnyttävän voimansa? Ydinpolttoaineestakos, VALTAVASTA aurinkopaneli järjestelmästäkö, vai ladataankos niiden JÄTTIMÄISEN VALTAVIA akku järjestelmiä ehkä viikko tolkulla satamassa :) Eivät laivat mitään hybridejä ole :)


      • höhh
        e.d.k kirjoitti:

        Näyttä menneen hybridit ja sähköinen voimansiirto huolellisesti sekaisin.
        Hybridi (http://fi.wikipedia.org/wiki/Hybridi) on kahden eri voimalähteen käytön mahdollistava , ja yksikään laiva ei toistaiseksi käytä kuin yhtä voimalähdettä.

        Venehybridillä yritetään dieselin lisäksi käyttää myös verkosta ladattavaa ja/tai muusta kuin moottorista saatavaa sähköä veneen kulkuenergiana.
        Tavoitteen toivottomuus on akkujen surkea varauskyky, eikä parannusta ole edes näköpiirissä vuosikymmenien uurastuksesta huolimatta. vrt 100 Ah 12V akku voi luovuttaa noin 0.6 kWh, painaa kolmisenkymmentä kiloa, kun yksi kilo dieseliä sisältää n. 20 kertaisen määrän energiaa.

        Toinen surkeus on pienten sähkömoottoreiden onneton hyötysuhde, laivamoottoreiden kokoluokassa moottorit ja generaattori voidaan jäähdyttää (vety) jopa lähelle suprajohtavuutta, jolloin vastusten häviöt saadaan minimoitua, pienveneisiin järjestelmän tekeminen on täysin järjetöntä.

        Nykypäivän toimiva ja hyväksi todettu hybridivene on moottoripursi tai purjeilla varustettu soutuvene, akkuihin varastoituvaa energiaa voidaan hyödyntää maantieliikenteessä, mutta veneilyssä se on täyttä haihattelua ja ilmeisesti vain muodin sanelema markkinointikeino.

        Mitäs hyötyä polttomoottorien HURJASTA jäähdyttämisestä on, nehän kuluttaisivat älyttömästi polttoainetta kun eivät saavuttaisi lainkaan optimaallista käyttölämpötilaansa. Jokainen Suomalainen talvella autoilevakin tuon tietää, että kylmillä ilmoilla polttoainetta kuluu enemmän reippaasti !


      • selipaatti
        Hybriideistä kirjoitti:

        Pieni tarkennus, on monta laivaa jotka käyttävät useampaa voimanlähdettä, kaasuturbiini dieseli (esim entinen Finnjet); skysail dieseli; koemielessä polttokenno dieseli, perinteinen purje moottori jne

        Se sähköprolusiota tehnyt pulju oli FEYS.org, ei ole olemassa enää. Esim Steyr teki (tekee?) myös sähkömoottori diesel yhdistelmää. Akku mukaan jolla lähtee laiturista niin on kyllä ihan oikea hybridi.

        Samasta polttoaine tankista ja aineesta lähtevä energia EI ole hybridi, täytyy olla SELKEÄ erilainen energia muoto jolla pärjätään tunti tolkulla ! Kaasu on myös palava aine dieselin ja bensan ohella, jolloin puhutaan POLTTOMOOTTOREISTA.


    • Nafta on ekologista

      Kallista touhua.
      Mikäli hybridiversio maksaa 60000 € enemmän kuin tavallinen niin tuolla hintaerollahan saa noin 40000 litraa naftaa. Siis neljäkymmentätuhatta litraa. Kun tuo vene näyttää kuluttavan matkanopeudella (18 solmua) 1,6 litraa/merimaili niin tuolla hintaerolla saa polttoainetta 25000 merimailin matka-ajoon. mikäli paljon veneilevä ajaa kesässä 800 merimailia niin sehän tarkoittaa että hintaerolla saa kolmenkymmenen vuoden polttoaineet. Lisäksi pitää huomioida sekin että kuluttaahan se hybridiversiokin naftaa, vieläpä enemmän kuin pelkkä dieseli.

      Toisaalta arveluttaa tuo mittaustulos. Miksi sama vene kuluttaa samalla nopeudella (noin 13 solmua) hybridinä dieselajossa litran merimailille enemmän kuin dieseli. Meneekö se kaikki sähkön tahkoamiseen vai mihin. Olisi kannattanut kokeilla, vai kokeiltiinkokin, siten että lataustoiminto olisi ollut kytketty irti niin olis nähnyt onko moottori/propulsio-systeemissä jotain todella viturallaan.

      Onko Bellalaiset tyrineet nyt oikein kunnolla vai onko jokin muu pielessä mutta eihän tuollaisella hybridillä tee kertakaikkiaan mitään. Eikähän tuo mikään oikea hybridi olekkaan kun kaikki teho otetaan naftasta vain välillä välivarastoituna se sähkönä akkuun.

      • nunkkari

        Lataukseen menee energiaa, mutta se hybridi on myös hempskatin paljon painavampi, siksi kuluttaa.


      • "mikäli paljon veneilevä ajaa kesässä 800 merimailia"

        Olisikohan sinulla yksiköt sekaisin?

        800 meripenikulmaa tarkoittaa hitaalla uppoumarunkoisella venellä hieman yli 100 tunnin veneilyä/kesä. Liukuvalla pääset helposti 14 solmun keskinopeuteen, jolloin ajotunteja kertyy vain 57/kesä. Kuitenin käytännössä ajotunteja (moottorilla/tai purjein) kertyy tosiveneilijällä 200-500/kesä. Joten aika alimitoitettua veneilyä harrastit laskelmissasi.

        Toisaalta laskelmasi osoitti huomattavan selvästi sen, miten epätaloudellinen tuo hybridibella oikeasti on!

        P.S. Miksi kukaan maksaisi kymmeniä tuhansia euroja muutaman tunnin veneilystä per vuosi???


      • Nafta on ekologista
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        "mikäli paljon veneilevä ajaa kesässä 800 merimailia"

        Olisikohan sinulla yksiköt sekaisin?

        800 meripenikulmaa tarkoittaa hitaalla uppoumarunkoisella venellä hieman yli 100 tunnin veneilyä/kesä. Liukuvalla pääset helposti 14 solmun keskinopeuteen, jolloin ajotunteja kertyy vain 57/kesä. Kuitenin käytännössä ajotunteja (moottorilla/tai purjein) kertyy tosiveneilijällä 200-500/kesä. Joten aika alimitoitettua veneilyä harrastit laskelmissasi.

        Toisaalta laskelmasi osoitti huomattavan selvästi sen, miten epätaloudellinen tuo hybridibella oikeasti on!

        P.S. Miksi kukaan maksaisi kymmeniä tuhansia euroja muutaman tunnin veneilystä per vuosi???

        No joo. Tuo matka on minun kesässä ajamani. Veneeni matkanopeus on 8 solmua joten enempää ei ennätä ajella kun on käytävä töissä ja tehtävä muutakin. Nopeammalla veneellä ajomatka olisi varmaan suurempi.
        Laiturissamme seisoo useita kalliitakin veneitä joilla ei ajeta kuin 300-400 nm kesässä.
        Olis mukava laskea ne sähköllä ajettujen merimailien hinta kun tietäisi kaikki muuttujat.


      • ruuth

        Tottakai kuluttaa enemmän kun akuista tulee reippaasti enempi painoa, ja paino saattaa kaiken lisäksi olla väärin jaettuna veneeseen Ainstain.


      • määpä

        Kyllä akut ladataan "laiturissa", ja täyteen lataukseen menee jopa viikko !


    • Tissaineri

      Suurin säästö tulee onnistuneesta rungosta. Ehkä tuokin olisi onnistunut jos sen olisi suunnitellut joku ihan oikea venesuunnittelija, eikä joku Rami. Vaan sama ilmiö taitaa muuteen olla siinä Greenline 33 hybridissäkin, että simppelein dieselversio kuluttaa lalle litran maililla ja hybridi painavampana jonkin verran enempi. Ihme juttu!

      • Kdjuthfgr

        Onko sinulla tiedossasi joku sääntö joka määrää ettei Rami niminen henkilö voi olla venesuunnittelija?

        Hybridi tällä tavalla ei koskaan voi säästää polttoainekuluissa, hyödyt pitää tulla jostain muusta ominaisuudesta.


      • Kdjuthfgr kirjoitti:

        Onko sinulla tiedossasi joku sääntö joka määrää ettei Rami niminen henkilö voi olla venesuunnittelija?

        Hybridi tällä tavalla ei koskaan voi säästää polttoainekuluissa, hyödyt pitää tulla jostain muusta ominaisuudesta.

        " Hybridi tällä tavalla ei koskaan voi säästää polttoainekuluissa, hyödyt pitää tulla jostain muusta ominaisuudesta. "

        Aika onnistunut kiteytys asialle.

        Mielestäni "hybridi" tässä on vain tietty mielikuva, jota yritetään lanseerata, todellisuus ei koskaan ole relevantti myyntiartikkla.

        No, ketä nyt viedään ?


      • lkgmösdlgö
        e.d.k kirjoitti:

        " Hybridi tällä tavalla ei koskaan voi säästää polttoainekuluissa, hyödyt pitää tulla jostain muusta ominaisuudesta. "

        Aika onnistunut kiteytys asialle.

        Mielestäni "hybridi" tässä on vain tietty mielikuva, jota yritetään lanseerata, todellisuus ei koskaan ole relevantti myyntiartikkla.

        No, ketä nyt viedään ?

        Tässä tapauksessa on viety perusasioita ymmärtämättömiä veneenvalmistajia.


      • Sontaa suklaana.
        Kdjuthfgr kirjoitti:

        Onko sinulla tiedossasi joku sääntö joka määrää ettei Rami niminen henkilö voi olla venesuunnittelija?

        Hybridi tällä tavalla ei koskaan voi säästää polttoainekuluissa, hyödyt pitää tulla jostain muusta ominaisuudesta.

        Rami voipi olla hyvinnii venesuunnittelija, mutta Bella kyseessä ollessa - ei taatusti ole, vaan joku group firman sisältä, eli Sonninen, markkinointipäällikkö ja rahoituspäällikkö - kukaan noista ei ymmärrä varsinaisesti veneistä mitään, vaan Bellamaisesti muokataan vanhoja tunkoja myytävämpään nykymalliin. Ominaisuudet niissä ovat samaa, yleensä -70 luvulta, kantaveneensä mukaisesti. Paljon pahemmin ei olisi voinut suomalaista veneteollisuutta ja osaamista tuhota, kuin Bella on tehnyt, tehokas tuotanto kyllä on, mutta tuottaa belkkää paskaa tuutin täydeltä - ylihintaan kuinkas muutenkaan. Mikäs siinä jos kansa tykkää tulla kusetetuksi, oma valinta jokaiselta, mutta mielummin samalla rahalla, yleensä halvemmalla saa kyllä huomattavasti laadukkaampaa tavaraa kuin Bellan tekeleet.


      • Yllättynyt
        e.d.k kirjoitti:

        " Hybridi tällä tavalla ei koskaan voi säästää polttoainekuluissa, hyödyt pitää tulla jostain muusta ominaisuudesta. "

        Aika onnistunut kiteytys asialle.

        Mielestäni "hybridi" tässä on vain tietty mielikuva, jota yritetään lanseerata, todellisuus ei koskaan ole relevantti myyntiartikkla.

        No, ketä nyt viedään ?

        Hassua juttu, kirjoitin tämän lauseen yhdessä viestissä:

        "Hybridi tällä tavalla ei koskaan voi säästää polttoainekuluissa, hyödyt pitää tulla jostain muusta ominaisuudesta. "

        Se on sitten poimittu pois ylläpidon toimesta. Miksi? Ketä se loukkasi?


    • 32

      onko jossain väitetty, että 9000 Hybridistä on ollut tarkoitus tehdä talousihme?
      Ymmärtääkseeni ko.Baatti on suuniteltu "vähän varakkaimille" veneiliöille, jotka tarvittaessa voivat lipua liplatella äänettömästi ilman purjehdustaito ja muita häiritsemättä rankan työ viikon pääteeksi.

      • Jsk1234

        Onnistuu se äänettömästi lipuminen moottorillakin ajaen. Bensakone ja 1000 kierrosta. Paljon enemmän ääntä tulee veden kohinasta ja tuulesta.


      • ässämersumaalla

        Joo jos kulkis vähänkin kovemmin ja pitemmän aikaa niin mikä ettei.
        Tuolla nopeudella ajelu on aikalailla ajelehtimista.
        Oikeilla varakkailla on varaa ostaa polttoainettakin tai he purjehtivat eikä minunkaan, köyhän, vene pidä tyhjäkäynin tienoilla juurikaan äkuuluvaa ääntä.
        Ja kolmanneksi. Varakkaat eivät olisi varakkaita mikäli he ostaisivat kaikenlaista epätaloudellista bellamaista paskaa, eikä varakkaat tosin Belloilla ajelekkaan.


    • -oekea savolaenen-

      Bellalaiset ovat säästäneet kunnolla. Ei ole palkattu 'Ramia' eikä ketään muutakaan venesuunnitteluun vaan on kopioitu suoraan norjalaisten Marex 370 Aft Cabin. Saituuttaan on laitettu niin pieni kone ettei painava vene toimi vaan kapuaa koko ajan vuoren rinnettä ylöspäin kun kilpailijoitten veneet kulkevat vain ylämäkeen.
      Nyt on bellalaiset tyrkänneet oikeasti kätensä muniaan myöten paskaan, ja ihan tyhmyyttään.

      http://www.merimarina.fi/upload/marex/370/marex-370.pdf

      • ramidissainia

        Marexissa on vaan ainakin kaksi kertaa enemmän rahalle vastinetta. Todellinen laatuvene!


      • trööt
        ramidissainia kirjoitti:

        Marexissa on vaan ainakin kaksi kertaa enemmän rahalle vastinetta. Todellinen laatuvene!

        Marex on kieltämättä laatu vene kyllä !


      • OngelmiaOnSiinäkin
        trööt kirjoitti:

        Marex on kieltämättä laatu vene kyllä !

        Perustele ?

        Taidat olla hiukan Marexiin kallellasi, kun joka paikkaan pitää tuputtaa -myyjä ? epätoivoinen sellainen ?


    • Aquador 35

      Paremmin et olisi voinnut kirjoittaa.Se on todella ekokatasrofi.Jotkut tyhmät ehkä on valmiita maksamaan tietämättömyyttään.Sama juttu joittenkin autojen kohdalla.Jos hybridi auto kuluttaa litran vähemmän satasella niin sillä ei ole mitään merkitystä,koska auto on hintavampi.

      • -nettti tökkii-

        Bisnesmaailamhan perustuu kusettttamiseen.
        Hölmöjä höynäytetään ja rikkaat rikastuvat.
        Joku kuvittelee saavansa taiavaspaikan jollain hökötyksellä muta ei yhtään mieti mistä energia on aluperäisin lähtöisin.


    • Wanhanen

      Hybrideitä valmistettiin tuo ainoa yksi kappale joka kiersi messuilla. Sain valmistajalta kulutuskäyrän ensiesittelyssä ja eipä ollut vaikeata arvata menestystä. Dieselinä voisi jopa kiinnostaa jos olisi vielä matkavene kiikarissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      117
      2144
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      96
      1298
    3. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      309
      989
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      81
      916
    5. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      84
      865
    6. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      75
      851
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      44
      670
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      248
      667
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      650
    10. 50
      644
    Aihe