Kuinka usein kortisonitablettikuurin voi syödä?

Keuhkotautinen

Eli kuinka usein noita kortisoninappeja saa syödä? Edellisestä kuurista vajaa 2 kk ja olen joskus kärsinyt lisämunuaisen jonkinmoisesta toimintahäiriöstä, kortisolia siis erittyi liian vähän.

Tällä hetkellä käytössä seretide ja flixotide yliannostuksella, budentol, heinix ja kortisoninenäsuihke. Silti olen aivan tukossa ja keuhkoista irtoaa paksua limaa.

6

1296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kortisonisti myös:)

      Jotkut syö jatkuvasti kortisonitabletteja vaihtelevilla annoksilla. Muistaakseni kahden kuukauden välein käytetyllä oraalisella kortisonilla ei ole mainittavia haittavaikutuksia. Riippuu tietysti kuurin kestosta ja kerta-annoksen määrästä (vahvuudesta).
      Henk. koht. olen syönyt noin 8 tablettikuuria vuodessa ja pisimmän kuurin kesto on ollut 28 vrk. Kysäise vaikka lääkäriltä jos sinua kovasti askarruttaa ko. asia.

      • Keuhkotautinen

        Kiitos vastauksesta! Onko sinulla tutkittu säännöllisesti oman kortisolituotannon arvoja? Itselläni siis on ollut monen perättäisen kuurin jälkeen ongelmia asiassa, siksi en kovin mielelläni tabletitkortisonikuureja söisi (ja tietenkin kortisonilla on monia muitakin niin pahoja sivuoireita etten mielelläni kortisoninappia ottaisi).


      • sivullinen...
        Keuhkotautinen kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Onko sinulla tutkittu säännöllisesti oman kortisolituotannon arvoja? Itselläni siis on ollut monen perättäisen kuurin jälkeen ongelmia asiassa, siksi en kovin mielelläni tabletitkortisonikuureja söisi (ja tietenkin kortisonilla on monia muitakin niin pahoja sivuoireita etten mielelläni kortisoninappia ottaisi).

        Kukapa sitä mielellään, ellei ole sairas. Minulle kelpaa kuurit silloin. Joku höpsö lääkäri vaan tuputtaa antibiootin. Yli 20 vuoden aikana on tullut kokemusta, että tarvittaessa ja sen kyllä itse tiedän.
        Ei koskaan ole tullut puheeksi liikakäyttö eikä arvojen mittaaminen, sairaus on osoittanut käytön tarpeellisuuden. Sivuoireet eivät ole tulleet vastaan.


      • se kortisonisti myös
        Keuhkotautinen kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Onko sinulla tutkittu säännöllisesti oman kortisolituotannon arvoja? Itselläni siis on ollut monen perättäisen kuurin jälkeen ongelmia asiassa, siksi en kovin mielelläni tabletitkortisonikuureja söisi (ja tietenkin kortisonilla on monia muitakin niin pahoja sivuoireita etten mielelläni kortisoninappia ottaisi).

        Eihän niitä kukaan riemurinnoin nauti, mutta mieluummin hengittelen vielä:) Muistaakseni ei ole tutkittu kortisolintuotantoa. Olen työterveyden hoivissa ja hyvin suppean sellaisen.Olen siivooja yksityisellä puolella.
        Ei kortisonia kannata pelätä, vaan napsia kuuri tarpeen tullen, jotta henki kulkisi.
        Verenpainetta on seurattu, kun on ollut tiheämmin kortisonin syömistä.


      • Keuhkotautinen
        se kortisonisti myös kirjoitti:

        Eihän niitä kukaan riemurinnoin nauti, mutta mieluummin hengittelen vielä:) Muistaakseni ei ole tutkittu kortisolintuotantoa. Olen työterveyden hoivissa ja hyvin suppean sellaisen.Olen siivooja yksityisellä puolella.
        Ei kortisonia kannata pelätä, vaan napsia kuuri tarpeen tullen, jotta henki kulkisi.
        Verenpainetta on seurattu, kun on ollut tiheämmin kortisonin syömistä.

        Itsehän en mielelläni kovin usein kortisonia syö, minulla kun tulee jo lyhyessä käytössä rajuja sivuoireita (totaalinen unettomuus, rytmihäiriöt, turvotus, ihon oheneminen, oman kortisolituotannon heikkeneminen, vatsaoireet, jatkuva hikoilu, painajaiset jne). Tiedän toki ettei useimmat saa niin rajuja sivuoireita kuin itse saan, olen jokaisen kortisonikuurin aikana täydellisen työkyvytön mutta niin kyllä olen muutoinkin silloin kun astma pahenee.


    • huonossa hapessa

      jatkuva kortisonin syönti voi aiheuttaa lisämunuaisenkuorikerroksen laman ja on yksilöllistä miten paljon kortisonia kukin sietää. Itelläni lama ja nyt sitten syötävä todennäköisesti loppuelämä hydrokortisonia ja sen kanssa onkin sitten veivaamista. Kyllä kannattaa kokeilla kaikkea muuta astmaan ja viimeisenä kortisonia ja lyhyinä kuureina. Pelkkä symbicortkin voi lamaannuttaa kuorikerrokset!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe