Kuinka usein kortisonitablettikuurin voi syödä?

Keuhkotautinen

Eli kuinka usein noita kortisoninappeja saa syödä? Edellisestä kuurista vajaa 2 kk ja olen joskus kärsinyt lisämunuaisen jonkinmoisesta toimintahäiriöstä, kortisolia siis erittyi liian vähän.

Tällä hetkellä käytössä seretide ja flixotide yliannostuksella, budentol, heinix ja kortisoninenäsuihke. Silti olen aivan tukossa ja keuhkoista irtoaa paksua limaa.

6

2226

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kortisonisti myös:)

Jotkut syö jatkuvasti kortisonitabletteja vaihtelevilla annoksilla. Muistaakseni kahden kuukauden välein käytetyllä oraalisella kortisonilla ei ole mainittavia haittavaikutuksia. Riippuu tietysti kuurin kestosta ja kerta-annoksen määrästä (vahvuudesta).
      Henk. koht. olen syönyt noin 8 tablettikuuria vuodessa ja pisimmän kuurin kesto on ollut 28 vrk. Kysäise vaikka lääkäriltä jos sinua kovasti askarruttaa ko. asia.

• Keuhkotautinen

Kiitos vastauksesta! Onko sinulla tutkittu säännöllisesti oman kortisolituotannon arvoja? Itselläni siis on ollut monen perättäisen kuurin jälkeen ongelmia asiassa, siksi en kovin mielelläni tabletitkortisonikuureja söisi (ja tietenkin kortisonilla on monia muitakin niin pahoja sivuoireita etten mielelläni kortisoninappia ottaisi).

• sivullinen...
        Keuhkotautinen kirjoitti:

Kiitos vastauksesta! Onko sinulla tutkittu säännöllisesti oman kortisolituotannon arvoja? Itselläni siis on ollut monen perättäisen kuurin jälkeen ongelmia asiassa, siksi en kovin mielelläni tabletitkortisonikuureja söisi (ja tietenkin kortisonilla on monia muitakin niin pahoja sivuoireita etten mielelläni kortisoninappia ottaisi).

Kukapa sitä mielellään, ellei ole sairas. Minulle kelpaa kuurit silloin. Joku höpsö lääkäri vaan tuputtaa antibiootin. Yli 20 vuoden aikana on tullut kokemusta, että tarvittaessa ja sen kyllä itse tiedän.
        Ei koskaan ole tullut puheeksi liikakäyttö eikä arvojen mittaaminen, sairaus on osoittanut käytön tarpeellisuuden. Sivuoireet eivät ole tulleet vastaan.

• se kortisonisti myös
        Keuhkotautinen kirjoitti:

Eihän niitä kukaan riemurinnoin nauti, mutta mieluummin hengittelen vielä:) Muistaakseni ei ole tutkittu kortisolintuotantoa. Olen työterveyden hoivissa ja hyvin suppean sellaisen.Olen siivooja yksityisellä puolella.
        Ei kortisonia kannata pelätä, vaan napsia kuuri tarpeen tullen, jotta henki kulkisi.
        Verenpainetta on seurattu, kun on ollut tiheämmin kortisonin syömistä.

• Keuhkotautinen
        se kortisonisti myös kirjoitti:

Eihän niitä kukaan riemurinnoin nauti, mutta mieluummin hengittelen vielä:) Muistaakseni ei ole tutkittu kortisolintuotantoa. Olen työterveyden hoivissa ja hyvin suppean sellaisen.Olen siivooja yksityisellä puolella.
        Ei kortisonia kannata pelätä, vaan napsia kuuri tarpeen tullen, jotta henki kulkisi.
        Verenpainetta on seurattu, kun on ollut tiheämmin kortisonin syömistä.

Itsehän en mielelläni kovin usein kortisonia syö, minulla kun tulee jo lyhyessä käytössä rajuja sivuoireita (totaalinen unettomuus, rytmihäiriöt, turvotus, ihon oheneminen, oman kortisolituotannon heikkeneminen, vatsaoireet, jatkuva hikoilu, painajaiset jne). Tiedän toki ettei useimmat saa niin rajuja sivuoireita kuin itse saan, olen jokaisen kortisonikuurin aikana täydellisen työkyvytön mutta niin kyllä olen muutoinkin silloin kun astma pahenee.

• huonossa hapessa

jatkuva kortisonin syönti voi aiheuttaa lisämunuaisenkuorikerroksen laman ja on yksilöllistä miten paljon kortisonia kukin sietää. Itelläni lama ja nyt sitten syötävä todennäköisesti loppuelämä hydrokortisonia ja sen kanssa onkin sitten veivaamista. Kyllä kannattaa kokeilla kaikkea muuta astmaan ja viimeisenä kortisonia ja lyhyinä kuureina. Pelkkä symbicortkin voi lamaannuttaa kuorikerrokset!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ny se loppuu ( Kuhmo)

Yhtiö on myyty. Notta yyteet meleko äkkiä, notta. Pelastautukoon ken voi. Notta se on tuulista pian.
      Kuhmo
      99
      3171
    2. Parikymppinen hakkasi nelikymppisen kriittiseen tilaan

Ja ihminen jäi junan alle lautiosaaressa...paljon on taas sattunut ja tapahtunut. Ketähän nämä uhrit mahtaa olla 🤔 htt
      Kemi
      50
      2585
    3. Kaivattusi tärkein ulkoinen tuntomerkki

Onko jokin muu kuin yleinen kuten kaunis, laiha. hyväkroppainen jne.
      Ikävä
      54
      1410
    4. Mitä tuot pöytään parisuhteessa?

Siinäpä se kysymys on otsikossa. Mitäpä siis tuot/toisit pöytään parisuhteessa? Oletko mies vai nainen? Koetko sen mitä
      Sinkut
      339
      1194
    5. Mille kirjaimelle

toivotat hyvää yötä , kuka on mielessäsi kun menet nukkumaan?
      Ikävä
      43
      1141
    6. Äimän käki

Olen vähää vaille viisikymppinen mies, ja olen elellyt ilman parisuhdetta parisen vuotta. Nyt vihdoin ja viimein tuntuu,
      Sinkut
      154
      931
    7. Paikallinen autokorjaamo

Kyllä alkaa vituttamaan, palvelua haluaisi niin jono ovelle ja yksi myyjä. Auto valmistunut kuntoon niin kukaan ei ilmoi
      Kuhmo
      11
      911
    8. Nainen, miten suhtautuisit

Jos mies ehdottaisi tapaamista? Entä siihen, jos mies kertoisi tapaamisessa tunteistaan ja haluaisi seurustella?
      Ikävä
      58
      740
    9. 2 km on nykyään liian pitkä koulumatka

Hesarissa päivitellään lapset joutuu nyt kulkemaan 2 km kouluun jösses. Ruostefillarilla tuo matka menee vaikka miten äk
      Lieksa
      54
      710
    10. Sinulle mies

Kohtaamme jälleen kun on oikea aika. Sitä ei voi mikään eikä kukaan estää <3 <3
      Ikävä
      38
      695
    Aihe