lääkiksessä olevat!!

auttakaa

Onko lääkiksen tenttikirjat oikeasti enimmäkseen englannin kielisiä. Tällä hetkellä olen lukiossa ja aina ollut melko huono englannin kielessä. Ajattelin hakea lääkikseen mutta nyt törmäsin tuohon että kirjat ovat englannin kielisiä. Toki olen kiinnostunut kielistä ja ahkera opiskelija mutta silti mietityttää. Oppiiko sitä englantia sitten miten helposti vai saako niitä kirjoja suomeksi?? tarvitsen tietoa. Muutakin tietoa saa kertoa pääsykokeista ja muusta. Kiitos:)

4

2640

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdasdaff

      Kuopiossa preklinikan kurssikirjat ovat poikkeuksetta englanniksi. Niitä ei kuitenkaan suinkaan tarvitse lukuea juuri lainkaan, koska luentomateriaali on suomeksi ja niissä kerrotaan kaikki tarvittava, mitä tentin läpäisy hyvinkin arvosanoin vaatii. Ongelmana on kuitenkin usein se, että luentomateriaalit ovat liiankin tiivistetyssä muodossa, jolloin nidien ymmärtäminen voi olla hyvinkin hankalaa, jos ei ole ollut itse luennoilla läsnä. Tämäkään ei kuitenkaan välttämättä ongelma, sillä esim. __ENGLANNINKIELISEN__ WIKIPEDIAN avulla moni asia selvenee huomattavasti. Lyhyesti: huonommallakin englannin kielen taidolla pärjää lääkiksessä, jos osallistuu aktiivisesti luennoille, mutta hyvä osaamistaso helpottaa HUOMATTAVASTI koulunkäyntiä ja tentit voi läpäistä käymättä yhdelläkään luennolla.

    • kauppikseen___

      Siinä vaiheessa kun alat tarvita englantia käytännössä, niin opit sitä varmasti kovalla vauhdilla, jos oikeasti haluat opiskella lääkiksessä.

      Kaikki ihmiset maailmassa voi oppia englantia. Kato vaikka leffoja ja lue Huffington Postia, jos et muuten tarvitse englantia elämässäsi.

    • Kyllä se siitä....

      Ei ole oikeastaan merkitystä onko kirjat suomea tai englantia sillä lääkiksessä joudut joka tapauksessa opettelemaan valtavat määrät ammattiin liittyviä termejä.

      Itse asiassa väittäisin, että englannin kielinen kirjallisuus on helpommin ymmärrettävää pienten alkuvaikeuksien jälkeen kuin suomeksi kirjoitetut.

      Suomalaiset kirjat tuppaavat olemaan kuin salaseuran eeppos, jossa käytetään kaikki mahdolliset sivistyssanat korvaamaan tavallisia sanoja. Itse aloitin lukemaan duodecimin kirjoja, joka oli aikasta takkuista lukemista. Minulla suurin ongelma oli ettei minulla ollut tarvittavia perustietoja. Toki olin jo pariin kertaan lukenut Haug Sand Sjaastad Toverud - Ihmisen fysiologia, mutta perustiedot oli kuitenkin puutteelliset.

      Jos aiot lääkikseen, niin kannattaa ostaa Guyton and Hall - Textbook of medical physiology, joka on erinomainen perusopus ihmisen fysiologiaan. Näyttäisi olevan tällä hetkellä edullisempi adlibriksessä kuin bookdepositoryssa: http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=1416045740 . Mielestäni tästä kirjasta on hyvä aloittaa lääketieteen englannin opiskelu.

      Jos tarvitst sanakirjaa, niin sanakirjaksi suosittelen Englanti-suomi suursanakirja 9789510312285, jossa on sanakijan mukana cd-rom sanakirja. Mikäli tätä kirjaa vielä löytyy, niin tässä saa samalla sanakirjan ja tietokoneelle asennettavan sanakirjan.

      Vain sanakirja löytyy: http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9510276758 ja cd-rom http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9510280852


      Saattaa olla, että nykyisin nuo myydään erikseen, jolloin saakin maksaa melkein tuplahinnan. Tietokoneella sanojen etsiminen on nopeampaa, mutta aina silloin tällöin sanakirjakin on käytännöllinen kun ei viitsi yhden sanan takia tietokonetta käynnistää. Tässä sanakirjassa on ihan mukava määrä lääketieteessä käytettäviä sanoja, mutta lisäksi voi hankkia Pesosen ja Pontevan lääketieteen sanakirjan.

      Suomi-englanti-suomi sanakirjat ovat hieman suppeampia , mutta toimivat englanninkielisen sanakirjan kanssa. Näissäkin saattaa löytyä vielä sankirjoja, joissa liitteenä on cd-rom.

      Halvemmalla pääsee, jos hankkii heti alussa englannin kielisen lääketieteen sanakirjan, josta löytyykin sitten englannin kieliset selitykset lähes kaikkiin eteen tuleviin lääketieteen sanoihin.

      Esimerkiksi:

      http://www.bookdepository.com/Dorlands-Illustrated-Medical-Dictionary-Dorland/9781416062578

      http://www.bookdepository.com/Tabers-Cyclopedic-Medical-Dictionary-Donald-Venes/9780803615601

      Muitakin kirjoja löytyy. http://www.bookdepository.com/search?searchTerm=medical dictionary&search=search

      • paljon opittavaa

        Kun ryhtyy lukemaan lääketieteen kirjoja, niin törmää jatkuvasti kirjainlyhenteisiin. Useissa kirjoissa käytetyt lyhenteet on listattu selityksen kera kirjan alussa tai lopussa. Joissakin kirjoissa lyhenne kerrotaan tekstissä ja toistossa käytetään vain lyhennettä. Joissakin kirjoissa kirjainlyhenteet pitää tuntea.

        Erittäin hyödyllinen kirja on http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=1416058990 , josta löytyy kirjalyhenteille selityksiä. Tämän kirjan etuna on cd-rom, jonka avulla tietokoneelle saa asennettua kirjan sisällön ja kirjainlyhennettä voi hakea kirjainlyhenteellä tai etsiä termille kirjainlyhenne.

        esim. kirjainlyhenteelle LMC löytyy seuraavat käsitteet; large motile cell; lateral motor column; left main coronary (artery); living male child; lymphocyte-mediated cytotoxicity; lymphomyeloid complex


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      5913
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3605
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1925
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1913
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1738
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1586
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1512
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1406
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1398
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1327
    Aihe