Ei ilmaisruokaa humalaiselle?!

Kristittyjä?!

Olin eilen Espoon keskuksessa hakemassa ilmaisruokaa. http://www.manna-apu.com/4 Sain ihan hyvin mutta ihmetystä herätti se että yhdeltä kiellettiin ruoka koska oli muka humalassa. Ei ainakaan kovin kovassa humalassa ollut, ei heilunut ja huojunut, sössöttänyt, sekavia puhunut vaan käyttäytyi aivan asiallisesti. Kuulema pitäisi tulla aivan selvänä, aika outoa.

Kyllä minä sen ymmärrän että jos ollaan kaatokännissä, niin jurrissa että ruuat jää matkalle ettei mitään anneta. Tai sitten jos aletaan räyhäämään, kiroilemaan, käyttäydytään asiattomasti ettei silloinkaan anneta. Nyt sellaisesta ei ollut kyse.

Aika ihmeelliseksi menee tämä auttaminen jos aletaan ehdotonta raittiutta vaatimaan. Mitä seuraavaksi vaaditaan, pitääkö parta ajaa, käydä suihkussa ja hampaat pestä, parhaat päälle että ruokaa saa?!

186

2956

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,,+

Kaikki nuo kriteerit voi täyttää helposti ne eivät ole kiinni varallisuudesta.

• Jotain rajaa

Just joo, kauniille ja rohkeille sekä tietysti uskoville annetaan vaan ruokaa. Tähän se menee, saattepa nähdä!

• Apua KAIKILLE!

AIKA VAIKEA KÄYDÄ SUIHKUSSA JOS ON ASUNNOTON!!! Ja että parhaat päälle??? Entä jos ei ole kuin yhdet vaatteet eikä pesukonetta kun ei sitä asuntoakaan jne... Aloittaja on aivan oikeassa!

• xfuhbifjs9e8
        Jotain rajaa kirjoitti:

Just joo, kauniille ja rohkeille sekä tietysti uskoville annetaan vaan ruokaa. Tähän se menee, saattepa nähdä!

No, jos on ollu varaa juoda ittesä känniin, niin sillon pitäs olla myös varaa OSTAA itselle ruokaakin.

• Toivottavasti näät
        xfuhbifjs9e8 kirjoitti:

No, jos on ollu varaa juoda ittesä känniin, niin sillon pitäs olla myös varaa OSTAA itselle ruokaakin.

tuon elämän viel edes,silloi ku menee hyvin nii ajattelee juuri noin,niin ku liikentees minä,minä ,,,,,,,,,,!

• Terpp
        Apua KAIKILLE! kirjoitti:

AIKA VAIKEA KÄYDÄ SUIHKUSSA JOS ON ASUNNOTON!!! Ja että parhaat päälle??? Entä jos ei ole kuin yhdet vaatteet eikä pesukonetta kun ei sitä asuntoakaan jne... Aloittaja on aivan oikeassa!

No onpahan näköjään ainakin varaa nettiä käyttää..

• Köyhä.
        xfuhbifjs9e8 kirjoitti:

Aivan samaa mieltä olen kanssasi..
        Jos on viinaan varaa on myös ruokaan..

• 21
        xfuhbifjs9e8 kirjoitti:

Jospa kaveri on tarjonnu.

• Max Renn
        xfuhbifjs9e8 kirjoitti:

Samaa mieltä. Itse olin pari vuotta sitten duunissa yhdessä ruanjakoporukassa PK-seudulla ja siellä oli selvä ja tiukka käytäntö: kännissä ei ollut asiaa jakoon.
        Tuohon minä yhdyn täysin: jos on varaa juoda aivot pellolle niin silloin on varaa myös syödäkin.

• Tosi on
        xfuhbifjs9e8 kirjoitti:

Jos ei ryyppää ja elää muutenkin ns. kunnon elämää niin silloin on kyllä tasan tarkkaan varaa ostaa ruokaa. Mitä helvettiä tälläiset leipäjonossa tekevät, kyllä heillä on rahaa!!!

• asunnoton tyttö
        Apua KAIKILLE! kirjoitti:

Totta puhut ja viellä KUN LUOTTOTIEDOTTOMILLE EI ANNETA ASUNTOA itselläni myös ei niitä ja asunnon saaminen todella vaikeaa juuri luin uutisista että vaan lisääntyy , kohta tuolla kadulla asuu vaan enemmän siis ihan tavallisiakin ihmisiä joilla ty mutta ei asuntoa kuten mä .. nuori ihminen työssä käyvä mut en saa asuntoo kun nimi pilalla !!! tää maa on todellakin sairas jos nimi mennyt sama KUN HYPPÄIS JÄRVEEN KIVI KAINALOS niin ei tarvitse kärsiä !

• jää kyllä
        Tosi on kirjoitti:

Jos ei ryyppää ja elää muutenkin ns. kunnon elämää niin silloin on kyllä tasan tarkkaan varaa ostaa ruokaa. Mitä helvettiä tälläiset leipäjonossa tekevät, kyllä heillä on rahaa!!!

Näinhän se menee. Jos ei ryyppää, polta ja eikä ole turhia laskuja (turha shoppaaminen, huumeet, etelänmatkat sun muut) niin rahaa jää kyllä ruokaan.
        Sossusta antama toimeentulotuella kyllä saa ruoat jos ostaa järkevästi ruokaa.

• kirjastoista
        Terpp kirjoitti:

No onpahan näköjään ainakin varaa nettiä käyttää..

Nettiä saa kyllä ilmaiseksi käyttää esim kirjastoissa.

• aikamatkaajat
        xfuhbifjs9e8 kirjoitti:

alkoholihan kun ei aiheuta riippuvuutta

• voipulsut
        asunnoton tyttö kirjoitti:

Totta puhut ja viellä KUN LUOTTOTIEDOTTOMILLE EI ANNETA ASUNTOA itselläni myös ei niitä ja asunnon saaminen todella vaikeaa juuri luin uutisista että vaan lisääntyy , kohta tuolla kadulla asuu vaan enemmän siis ihan tavallisiakin ihmisiä joilla ty mutta ei asuntoa kuten mä .. nuori ihminen työssä käyvä mut en saa asuntoo kun nimi pilalla !!! tää maa on todellakin sairas jos nimi mennyt sama KUN HYPPÄIS JÄRVEEN KIVI KAINALOS niin ei tarvitse kärsiä !

Miten olet päästänyt tilanteesi tuohon, että luottotiedot menneet? Eikö se ole itsestään kiinni miten raha asiansa hoitaa? Se ei ole meidän muiden tehtävä maksaa sulle ja muille samankaltaislle ruokaa, tukii jne.

• -
        voipulsut kirjoitti:

Miten olet päästänyt tilanteesi tuohon, että luottotiedot menneet? Eikö se ole itsestään kiinni miten raha asiansa hoitaa? Se ei ole meidän muiden tehtävä maksaa sulle ja muille samankaltaislle ruokaa, tukii jne.

Ei se aina ole siitä kiinni.
        Vaikka itse hoitaisi asiansa kuinka hyvin on vaikeaa vaikuttaa siihen, jos vaikka työpaikka lähtee alta ilman omaa syytä.

• edel oleva
        - kirjoitti:

Ei se aina ole siitä kiinni.
        Vaikka itse hoitaisi asiansa kuinka hyvin on vaikeaa vaikuttaa siihen, jos vaikka työpaikka lähtee alta ilman omaa syytä.

ei ole eläny,tai ymmärtäny näkemästää!ite käyny linnat aikoinaan ,ny duunis useita vuosia ja ihmettelee näitä haukkujia,toivottaasti kokevat saman!

• Ja provo
        Toivottavasti näät kirjoitti:

tuon elämän viel edes,silloi ku menee hyvin nii ajattelee juuri noin,niin ku liikentees minä,minä ,,,,,,,,,,!

Älkää jaksako jatkuvasti näitä aloitus trollauksia viljellä. Mielestäni tämä ja niin moni aiempi aloitus trollaus eli provo päästetään läpi ilman mitään ajatusta.

Tavallaan ymmärrän myös miksi tuon keksityn tarinan humalainen ei ollut uskottava tyyppi vaan provo trolli.

• Venla-81
        Max Renn kirjoitti:

Samaa mieltä. Itse olin pari vuotta sitten duunissa yhdessä ruanjakoporukassa PK-seudulla ja siellä oli selvä ja tiukka käytäntö: kännissä ei ollut asiaa jakoon.
        Tuohon minä yhdyn täysin: jos on varaa juoda aivot pellolle niin silloin on varaa myös syödäkin.

Itse kyllä entisenä alkoholistina tiedän, että pään saa kyllä täyteen vaikka ei olis rahaakaan. Itsellä oli muutama vuosi takaperin ryyppyporukka jossa autettiin toisia. Jos jollakin ei ollut rahaa juoda niin toiset sitten tarjosivat ja sama päti sitten toisin päin. Siitä porukasta ei noin vain sitten irrottauduttukaan. Aina kun halusi lopettaa juomisen niin joku sanoi tarjoavansa ja totta kai alkoholistin on vaikea kieltäytyä ilmaisesta viinasta.

Ruokaa olikin sitten vaikeampi saada. Ei ollut rahaa koskaan kun kaikki meni juomiseen se myönnettäköön, mutta ei se ollut oma valinta vaan alkoholismi on sairaus ja ihmisen, joka sitä sairastaa on todella vaikea itselleen myöntää, että on sairas. Varsinkin nuorena niin kuin minä olin silloin - reilu parikymppinen. Jos satuit kysymään joltain rahaa lainaksi ruokaan ei kellään ollut muka lainata, mutta samat "kaverit" saattoivat ehdottaa baariin lähtöä ja jos sanoi ettei ole rahaa niin he lupasivat tarjota.

Muistan vieläkin kun joka päivä oli hirvittävä nälkä ja nälän tunnetta sitten peitteli juomalla jolloin nälkä unohtui. Tuli tutuksi varastaa kaupasta ruokaa, että sai edes joskus syödyksi jotain muutakin kuin toisten ruuanjämiä.

Onneksi minä selvisin tuosta ajasta. Ihan puistattaa ajatuskin noista vuosista. Edelleen kuitenkin suututtaa ihmisten asenne alkoholisteja kohtaan. Heitä pitäisi auttaa eikä syrjiä. Jokaisella on omat syynsä juoda eikä se loppu peleissä ole kellekkään oma valinta vaan toiset todellakin jäävät RIIPPUVAISIKSI!

• Tyhmä kun olet! ;D
        Köyhä. kirjoitti:

Kun se ei mene nuin, se on joko tai, ei molempia. Joko syödään tai juodaan. Meinaatko pienessä päässäsi että jos molempiin on vara niin tullaan vielä kinuamaan ilmasta ruokaa.

• Ei kirjastoon
        kirjastoista kirjoitti:

Nettiä saa kyllä ilmaiseksi käyttää esim kirjastoissa.

pidä pultsareita päästää. Ne haisee pskalle ja monella on ne housuissakin.

• köyhät kyljelleen
        Köyhä. kirjoitti:

Jos ei juo viinaa, on varaa ruokaan.

• Ja provo
        köyhät kyljelleen kirjoitti:

Jos ei juo viinaa, on varaa ruokaan.

Voi vitalis mikä provo kommentti taas kerran.

Minä juon viinaa ja on varaa ruokaan joten kommenttisi on kumottu!

• Wanhan Liiton Mies
        Venla-81 kirjoitti:

Itse kyllä entisenä alkoholistina tiedän, että pään saa kyllä täyteen vaikka ei olis rahaakaan. Itsellä oli muutama vuosi takaperin ryyppyporukka jossa autettiin toisia. Jos jollakin ei ollut rahaa juoda niin toiset sitten tarjosivat ja sama päti sitten toisin päin. Siitä porukasta ei noin vain sitten irrottauduttukaan. Aina kun halusi lopettaa juomisen niin joku sanoi tarjoavansa ja totta kai alkoholistin on vaikea kieltäytyä ilmaisesta viinasta.

Ruokaa olikin sitten vaikeampi saada. Ei ollut rahaa koskaan kun kaikki meni juomiseen se myönnettäköön, mutta ei se ollut oma valinta vaan alkoholismi on sairaus ja ihmisen, joka sitä sairastaa on todella vaikea itselleen myöntää, että on sairas. Varsinkin nuorena niin kuin minä olin silloin - reilu parikymppinen. Jos satuit kysymään joltain rahaa lainaksi ruokaan ei kellään ollut muka lainata, mutta samat "kaverit" saattoivat ehdottaa baariin lähtöä ja jos sanoi ettei ole rahaa niin he lupasivat tarjota.

Muistan vieläkin kun joka päivä oli hirvittävä nälkä ja nälän tunnetta sitten peitteli juomalla jolloin nälkä unohtui. Tuli tutuksi varastaa kaupasta ruokaa, että sai edes joskus syödyksi jotain muutakin kuin toisten ruuanjämiä.

Onneksi minä selvisin tuosta ajasta. Ihan puistattaa ajatuskin noista vuosista. Edelleen kuitenkin suututtaa ihmisten asenne alkoholisteja kohtaan. Heitä pitäisi auttaa eikä syrjiä. Jokaisella on omat syynsä juoda eikä se loppu peleissä ole kellekkään oma valinta vaan toiset todellakin jäävät RIIPPUVAISIKSI!

Nykyään ajatellaan niin, että mikään ei ole oma vika,eikä ihmisen tarvitse ottaa vastuuta toiminnastaan millään tavalla. Ei itsestään, lapsistaan tai lemmikeistäänkään. Vika on joko yhteiskunnan, olosuhteiden, ankean lapsuuden tms. Syitä voi keksiä loputtomasti.

Ehkä kasvavasta nuorisosta tulisi mielummin kouluttaa selviytyjiä, jotka jaksavat kantaa velvollisuutensakin. Elämä ei ole helppoa kenellekään, vaikka se ulospäin joskus siltä ulkopuolisesta näyttäisikin. Ei kukaan kaada väkisin viinaa kurkkuun, ei pakota shoppailemaan yli varojensa ja menettämään luottotietojaan jo parikymppisenä, tai muuta vastaavaa.

Mites se Neil Hardwick nimesikään näytelmänsä... "Mulle kaikki heti!" Kuvaa aika hyvin ns. nuoria aikuisia. Ei tietnkään kaikkia, mutta liian monia.

Luusyöpä on sairaus. Sen voi saada elämäntavoista riippumatta. Alkoholisimi on itse aiheutettu tila. Itse voi myös aiheuttaa sen, että siitä pääsee eroon. Tahdonvoimaa siinä toki tarvitaan, kuten monessa muussakin asiassa. Vaikkapa tupakoinnin lopettamisessa, liikalihavuudessa, tai epäterveellisissä ruokatottumuksissa. Mutta, ei mikään niistäkään ole sairaus.

• näin on

Seurakunnan diakoniatyöntekijä kertoi, ettei anna alkoholisteille ruokakasseja ollenkaan. Käyvät muuten vaan juttelemassa hänen luonaan.

• Kristittyjä?!

Alkoholismi on sairaus, kyllä sen on hyväksynyt kapitalistinenkin tiedemies. Miksi itseään kristittyinä pitävät rankaisevat sairaita ihmisiä?!

• soppa natsi
        Kristittyjä?! kirjoitti:

Alkoholismi on sairaus, kyllä sen on hyväksynyt kapitalistinenkin tiedemies. Miksi itseään kristittyinä pitävät rankaisevat sairaita ihmisiä?!

"Seurakunnan diakoniatyöntekijä kertoi, ettei anna alkoholisteille ruokakasseja ollenkaan. Käyvät muuten vaan juttelemassa hänen luonaan. "

Ja sitte eronneita ei kannata ruokkia. Mut tietysti voi jutella ihan mukavia niitten kanssa.
        Ja jos on kovin läski tai huono permanentti niin -- ei ruokaa, sori. Mut ainahan jutskailla voi niin näläkä unohtuu niiltäki.

Samoin jos naama muistuttaa valtioinvaraministeriä, niin jonosta heti veke -- syököön kynsiään ja vislailkoon maamme laulua. Mutta toki sitä jutella voi . Siis ruokajakelujonossaki.

• Mannaa taivaasta
        Kristittyjä?! kirjoitti:

ristus sentäs...kristillisitä vientiaatetta oli eilenkin dokkarissa, jossa kerrottiin atsteekkien kansanmurhasta, a la espanjalaiset aatteen pyhät miehet. Entäs Hillary Clinton, joka julkisesti kannusti murhaamaan Libyan presidentin kristillisessä hengessä?
        Oikeaan kristillisyyteen ei toisten sorto ja tappaminen kuulu, ei edes suomalaisen, vähäosaisen miehen nälkään tappaminen. Ko. Manna-yhdistyksen avustukset pitäisi periä takaisin, kun tuolla tavalla rajaa avunsaajia jonkin sivuseikan perusteella.

• syntikaatti

Onpas seurakunnassa melkoinen diakoni ???
        Varmaan tämä ihminen uskoo olevansa juuri
        oikeassa virassa,mutta se on kyllä väärä luulo.

Kieltää nyt ruoka nälkäiseltä,olipa tämä humalassa tai ei .
        Ruokaa tarvitsee hänkin,ihan siinä kun tämä diakonikin.

• tekke
        syntikaatti kirjoitti:

Miksei alkoholistit, jotka siis ovat sairaita, saa ajaa autoa kännissä?

• fwewerfwerfwer
        soppa natsi kirjoitti:

"Seurakunnan diakoniatyöntekijä kertoi, ettei anna alkoholisteille ruokakasseja ollenkaan. Käyvät muuten vaan juttelemassa hänen luonaan. "

Ja sitte eronneita ei kannata ruokkia. Mut tietysti voi jutella ihan mukavia niitten kanssa.
        Ja jos on kovin läski tai huono permanentti niin -- ei ruokaa, sori. Mut ainahan jutskailla voi niin näläkä unohtuu niiltäki.

Samoin jos naama muistuttaa valtioinvaraministeriä, niin jonosta heti veke -- syököön kynsiään ja vislailkoon maamme laulua. Mutta toki sitä jutella voi . Siis ruokajakelujonossaki.

itse ajattelin jo 18-vuotiaana, että itse saatana on tuon firman takana. vaikken nyt mikään himouskovainen ole koskaan ollut. äkkiä erosin, en halua olla missään tekemisissä tuollaisen pahuuden ja tekopyhyyden kanssa, saati rahoittaa sitä.

• Tavallinen tallaaja
        fwewerfwerfwer kirjoitti:

itse ajattelin jo 18-vuotiaana, että itse saatana on tuon firman takana. vaikken nyt mikään himouskovainen ole koskaan ollut. äkkiä erosin, en halua olla missään tekemisissä tuollaisen pahuuden ja tekopyhyyden kanssa, saati rahoittaa sitä.

Viisaasti teit! Kuten minäkin ja onneksi moni muukin.

• Veronmaksaja!
        Kristittyjä?! kirjoitti:

Nykyään kaikki on sairautta!!

Laiskuus on sairaus, saamattomuus on sairaus, lihavuus on sairaus.....koko maailma on yksi saatanan sairaus.

Miksi kukaan käy enää töissä ja maksaa veroja kun kaikki on vain sairasta.

Maailma ja Suomi on täynnä parasiitteja jotka vetelehtivät jonkin "sairauden" takana, jotta ei tarvitse itse maksaa asuntoa, eikä ruokaa, eikä veroja, eikä käydä töissä.

Mutta viinaan riittää AINA rahaa!!!!

• fdsgasdfdasfasdf
        Tavallinen tallaaja kirjoitti:

Viisaasti teit! Kuten minäkin ja onneksi moni muukin.

niin ne se oli oma tapa juhlistaa täysi-ikäisyyttä ja omaa päätösvaltaa. monet kaverit meni baariin vietämään kännit 18-vuotispäivänänsä. minä pistin siistit kuteet päälle ja talsin kirkkoherranvirastoon eroamaan.
        muistaako nuo baariin menneet synttäreistään mitään? minä muistan, ikuisesti!

• tubet turuptus
        soppa natsi kirjoitti:

Itse pidän uskovaisuutta ja alkoholismia samana sairautena.
        Alkoholismissa alkoholi ottanut ylivallan ihmisestä ja uskonnossa taas uskonnolliset tarinat(tarinaholismii) vieneet ihmiseltä kyvyn hallita ajatusmaailmaa luonnollisella tavalla.
        Kaikkeen mikä tuottaa hyvää oloa voi addiktoitua ja lähes mihikä vaan... voi jäädä ns.koukkuun, ei se ole sen kummempaa....ukonnollinen koukutus on vielä hyväksyttävää...alkoholi on vaan tuomittavampaa.

• absolutistiiii

Miks ne sit antaa ruokaa esim. diabetikoille, atoopikoille, migreenikoille, anorektikoille... Sairauksia nekin ovat siinä missä alkoholismikin, prkl!!!

Hmm, eikös tästä ole joku lakitekstikin muinoin kirjoitettu, ettei sais syrjiä sen ja sen takia, en nyt muista liittyikö siihen "sairauden takia". Silloinhan tässä olisi toimittu lainvastaisesti! No, kun tässä ei ollut mitää rasistista, niin ei se ketään kiinnosta ku uhrina on mitä todennäköisimmin kantasuomalainen viinaan menevä ristiverinen mies...

• Yhteiskunta, pummila
        Veronmaksaja! kirjoitti:

Laiskuus on sairaus, saamattomuus on sairaus, lihavuus on sairaus.....koko maailma on yksi saatanan sairaus.

Maailma ja Suomi on täynnä parasiitteja jotka vetelehtivät jonkin "sairauden" takana, jotta ei tarvitse itse maksaa asuntoa, eikä ruokaa, eikä veroja, eikä käydä töissä.

Aina ne on lääkkeet nautittava ja jollei ole varaa lääkärillä käydä tai on , mutta ei saa kunnon apua vaivoihinsa. On alistuttava itse lääkitykseen ellei Jeesus kävele vastaan ja ihmeparanna.

• XCJfR407
        Kristittyjä?! kirjoitti:

Sairausjuttu on juoppojen keksimä tekosyy. Yksi tekosyy ryyppäämiselle miljoonien muiden joukossa. Kyseessä on kuitenkin henkinen holtittomuus.

• Ei myyntiin
        Kristittyjä?! kirjoitti:

Oletko ajatellut että käytännölle on jokin perustelu, vaikkapa se että on nähty että alkoholistit myyvät ruokakassit eteenpäin ja käyttävät saamansa vitosen viinaan.

Tai että sillä että vaaditaan selvänä tulemista on myönteisisä vaikutuksia. Voisit jopa harkita jättäväsi ryyppämiseen hakupäivinä vähemmälle, jotta saisit ruokakassin. Ruuanjakelussa varmaankin tiedetään nämä perustelut paremmin kuin täällä suomi24:n huutopalstalla.

• Lapsellista luulla
        syntikaatti kirjoitti:

että ne ruuat söisi itse alkoholisti. Kyllä niilläkin muutamalla eurolla viinaa tai miedompia ostetaan.

• Subsub
        Mannaa taivaasta kirjoitti:

ristus sentäs...kristillisitä vientiaatetta oli eilenkin dokkarissa, jossa kerrottiin atsteekkien kansanmurhasta, a la espanjalaiset aatteen pyhät miehet. Entäs Hillary Clinton, joka julkisesti kannusti murhaamaan Libyan presidentin kristillisessä hengessä?
        Oikeaan kristillisyyteen ei toisten sorto ja tappaminen kuulu, ei edes suomalaisen, vähäosaisen miehen nälkään tappaminen. Ko. Manna-yhdistyksen avustukset pitäisi periä takaisin, kun tuolla tavalla rajaa avunsaajia jonkin sivuseikan perusteella.

Ei varmaankaan itse kristillisyyteen kuulu, mutta siinä vaiheessa kun yksilöistä on muodostunut hierarkkisia organisaatioita muuttuu prioriteetit. Kirkko on alusta asti sortanut heikompaa omien etuoikeuksien ja intressien ajamiseksi. Katso esim. maaorjuus euroopassa.

Nykyään kirkko ajaa omia etujaan politiikassa olevien sätkynukkejensa kautta.

Ehkä japanissa oli aikoinaan oikea tapa ottaa lähetyssaarnaajat vastaan...

• veronkiertäjä.
        Veronmaksaja! kirjoitti:

Parempi se on niin, että tulotetaan valtion rahoja suomalaisille, kun välimeren pankkiireille. Ja sitä paitsi, Viinahan on hyvä juttu, sossun maksamat rahat palautuu valtiolle alkon kautta. Halvemmaksi tulee elättää roskasakki etanolilla kuin ruualla.

• ioy huigh

jos saa ilmaisen ruuan nii kaikkirahat voi panna wiinaan
      sit siitä on waa haittaa

• Kysyn vaan

Ei ruokaa alkoholisteilla, asia selvä. Entä ylipainoisille, eiväthän hekään tarvitse kun ovat lihavia, ei heillekään? Mitä muita ryhmiä joille ei pitäisi antaa?

• Nälkä ei lähde
        Kysyn vaan kirjoitti:

Ei ruokaa alkoholisteilla, asia selvä. Entä ylipainoisille, eiväthän hekään tarvitse kun ovat lihavia, ei heillekään? Mitä muita ryhmiä joille ei pitäisi antaa?

Ylipainoiset eivät tarvitse energiaa, mutta ravintoaineita kylläkin. Niitäkin saa ruuasta. Tosin ei koskaan ilmaisruuasta, koska avustuskassit ovat täynnä höttöä eli leipää, jauhoja ja eineksiä.

• Seppo Yli-Häkkinen

Yhdysvaltoihin eivät rikolliset pääse. Yhdysvallat on Suomelle erittäin rakas.
      Suomalaiset vihaavat rikollisia venäläisiä. Murhaaja KGB/FSB miehittää Kiinan
      ja Euroopan välillä olevaa kansojen vankilaa. Siellä riehuu AIDS, tuberkuloosi,
      alkoholismi ja huumeet. Yhdysvallat ja EU ovat oikeusvaltioita. KGB ei ole maa!
      Venäläiset eivät valitse päättäjiään. Kaikki on Venäjällä varastettua. Isä ja
      Äiti on tapettu kotipihalla lasten silmien edessä. Yhdysvallat on Suomelle rakas oma Supervalta. Yhdysvallat ja Suomi ovat liittolaisia. KGB on rikos.

Venäjää puhuvat tekevät lähes kaikki rikokset maailmassa. Putin saa köyttä.
      Rakennamme sinne ikäänkuin autiomaahan. Murhaaja Lenin ja murhaaja Stalin hävitti infrastruktuurin. Yhdysvalloissa on korkeatasoinen ja turvallinen elämä. Vain rikollinen venäläinen kgb voi ylistää kansojen vankilaa ja valehdella kuten aina venäläiset valehtelevat. Ihmiset pakenevat Venäjältä.

• .

Ota lääkkeesi vain niin ne auttavat.

• Koivisto pyllisti

Eks se katujätkä olekin Jalasmökki, vai miten se menee, no hullu kuitenkin.
        Mauno Koivisto pyllisti Jalasmökkiä, joka esti koko Karjalan vapauttamista.

Pitää aina muistaa että KGB ei ole mikään maa! Se on vain murhaaja, joka
        miehittää varastettuja alueita. Ilkkuen murhaaja Putin vielä ryövää Stalinin
        murhakentillä. NL:n loppua miehittää tänään toistaiseksi murhaaja KGB.

Köyhyys poistuu Naton avulla! Sekin pitää muistaa! Onneksi meillä on Nato.
        Puolet leipäjonossa puhuu venäjää, mutta venäjää puhuvat eniten rikolliset.

Jaksa vielä odottaa. NL hävisi hyvälle Natolle. NL:n loppu jaetaan kansoille.

Kiina saa Siperian. Mammuttimainen siirtoleiri tulee (Kiinan) Siperiaan.

Kenkää köyhyydelle! Kuulut saajiin, nyt täytyy vain odottaa putinille tuomiota.
        Pääset veloistasi. Liittovaltiolla on oma setelipaino. Kiina on länsimielinen.

• vinkkarit_rutussa
        . kirjoitti:

Ota lääkkeesi vain niin ne auttavat.

Et tajunnut humoria. Yhdysvallat on samanlainen paska kuin Venäjä, saitko tästä nyt vinkin tarinan ymmärtämiseksi?

• .....

Sepon oikea nimi taitaa olla Dimitri. Ei tuollaista USA-Venäjä asettelua ole muiden kuin venäläisten päässä, ja ainoastaan venäläinen väittää, että on oikein tehdä väärin koska kaikki muutkin tekevät väärin. Olenpa kuullut senkin, että mene yksityiselle lääkärille. Siellä ei ole kuulemma korruptiot. Julkisessa joudut maksamaan hoitajille tiskin alta, että vaihtaisivat paskavaipat lonkkansa murtaneelle, ja vaikka maksaisit ei mitään kuitenkaan tehdä. Uskallan myös väittää, ettei kovin monen muun kansallisuuden edustaja KEHTAISI käydä hakemassa ruokajonosta ruoka-apua vitun kalliilla mersulla. Hyi oksetus kun pitää varastaa siitäkin. Venäläiset ovat itse oman maineensa hankkineet. Sotia pitää joka suuntaan, eikä venäläinen tule toimeen edes itsensä kanssa. Maassa on todella rikkaat luonnonvarat, mutta kaikki aika menee kinailuun siitä kuka saa pyörittää mitäkin tehdästa.

Lisätään vielä etten leimaa kaikkia venäläisiä. Toivottavasti tätä ei tarvitse tavata, mutta puhuttaessa isosta määrästä ihmisiä yleistyksiä on pakko tehdä. Ei ole mahdollista eritellä jokaista venäläistä erikseen.

• Subsub
        ..... kirjoitti:

Sepon oikea nimi taitaa olla Dimitri. Ei tuollaista USA-Venäjä asettelua ole muiden kuin venäläisten päässä, ja ainoastaan venäläinen väittää, että on oikein tehdä väärin koska kaikki muutkin tekevät väärin. Olenpa kuullut senkin, että mene yksityiselle lääkärille. Siellä ei ole kuulemma korruptiot. Julkisessa joudut maksamaan hoitajille tiskin alta, että vaihtaisivat paskavaipat lonkkansa murtaneelle, ja vaikka maksaisit ei mitään kuitenkaan tehdä. Uskallan myös väittää, ettei kovin monen muun kansallisuuden edustaja KEHTAISI käydä hakemassa ruokajonosta ruoka-apua vitun kalliilla mersulla. Hyi oksetus kun pitää varastaa siitäkin. Venäläiset ovat itse oman maineensa hankkineet. Sotia pitää joka suuntaan, eikä venäläinen tule toimeen edes itsensä kanssa. Maassa on todella rikkaat luonnonvarat, mutta kaikki aika menee kinailuun siitä kuka saa pyörittää mitäkin tehdästa.

Lisätään vielä etten leimaa kaikkia venäläisiä. Toivottavasti tätä ei tarvitse tavata, mutta puhuttaessa isosta määrästä ihmisiä yleistyksiä on pakko tehdä. Ei ole mahdollista eritellä jokaista venäläistä erikseen.

Aaahhahaa!!

On se hienoa miten media toimii!

• mie

Niin millä rahalla hän sitten viinaa ostaa jos ei ruokaan ole rahaa???

• nähty on

Jos kaikki raha menee viinaan niin ei ole enää rahaa ruokaan. Tästä on ihan kokemusta lähipiiristä ja naapurustosta. Eräs "rantojen nainen" kerran minulle muovikassista kaupitteli leipää ja muuta elintarviketta prisman ovella. Kertoi sen olevan ihan hyvää leipää kun oli sen juuri avustuksesta hakenut. Mitä luulet että nainen olisi tehnyt leivästä saamallaan rahalla? Ostanut ruokaa? Kun viimesetkin rahat on ryypätty eikä kavereilta enää tipu lainaa niin sen jälkeen mennään hakemaan se ilmainen ruokakassi, myydään elintarvikkeet pois ja ostetaan taas lisää viinaa.

Hyvin surullista niiden kannalta ketkä ihan oikeasti tarvitsisivat sen ruuan.

Ei ollut meikäläisellä työttömänä varaa kännätä ellei kaverit tarjonnu ja nekään ei koskaan koko iltaa tarjonnu, muutaman vaan. Minä valitsin sen syömisen.

• ihan selkeet säännöt on , ei humalassa. mitä pahaa siinä on, että vaaditaan raittiutta? Jos yhden humalaisen hyväksyy, huomenna siellä on kolme ja ensi viikolla kaksikymmenta ja silloin siihenkin joukkoon mahtuu, ei asiallinen.

Kun on nolla toleranssi, niin jokainen sen tietää ja avustajilla ja työntekijöillä on turvallinen työ ympäristö.

• sulo vileen

Salpiina taitaa kuulua köyhät kyykkyyn -järjestöön. Mikä syy humalatila on estää avun saaminen? Joku pikkunilkki vaan haluaa käyttää valtaansa. Aivan väärä paikka sellaiseen.

• tasa-arvo
        sulo vileen kirjoitti:

Salpiina taitaa kuulua köyhät kyykkyyn -järjestöön. Mikä syy humalatila on estää avun saaminen? Joku pikkunilkki vaan haluaa käyttää valtaansa. Aivan väärä paikka sellaiseen.

Oikein Sulo! Ei ole kadehtimista näitten asunnottomien alkoholistien puolesta.Jos elämässä ei ole enää mitään muuta kuin alkoholi ja samanlaiset kaverit,ei siinä ajattele onko ottanut viinaa kun nälkä tulee.
        Eihän sairaanhoitoakaan saa evätä vaikka on humalassa ja käyttäytyy fiksusti.
        Nämä leivän jakajat taitaa kuvitella olevansa jotain jumalia jotka päättää annetaanko leipää vai olla nälässä.
        Ei ihme jos juovat nälkäänsä jos aina tuollainen vastaanotto.
        Kateelliset ihmiset kieltää näiltä leivän,mutta hyväksyvät hyvin toimeentulevat käyttämään hyväkseen leipäjonoja.
        Kyllä Suomessa on inhimillisyys hukassa.Onko tämä alkoholia ottanut ihminen huonompi kuin joku hienohelma? Vastaus;Ei todellakaan.Ihmisiä ei saa syrjiä minkään sairauden takia.Jokainen tajuaa ettei alkoholismista parane omin voimin.luuleeko nämä sielunpaimenet,että kun ei anna ruokaa,lopettaa juomisen.Voi elämän kevät mitä touhua.Kyllä ihmiset voivat olla sydämettömiä.

• Nimi erkki
        sulo vileen kirjoitti:

sulo vileen voisi joskus miettiä itsensä tilanteeseen, jossa jakelee ruoka-apua humalaiselle miesköörille. Avun jakaminen ei ole lakiin kirjattu velvollisuus joten avun jakajalla itsellään on oikeus vaatia avustettavilta asiallista käytöstä.

Saahan sitä itkeskellä ihan mitä tahansa mutta jos et itse ole nähnyt näitä tilanteita niin et ymmärrä mistä puhutaan.

• Subsub
        Nimi erkki kirjoitti:

sulo vileen voisi joskus miettiä itsensä tilanteeseen, jossa jakelee ruoka-apua humalaiselle miesköörille. Avun jakaminen ei ole lakiin kirjattu velvollisuus joten avun jakajalla itsellään on oikeus vaatia avustettavilta asiallista käytöstä.

Saahan sitä itkeskellä ihan mitä tahansa mutta jos et itse ole nähnyt näitä tilanteita niin et ymmärrä mistä puhutaan.

Semmonen juttu erkki, että alkoholismi luokitellaan sairaudeksi. Sairauden perusteella ei saa syrjiä ketään. Paitsi tietenkin jos jakelee itse ostamiaan ruokakasseja. Epäilenpä kuitenkin, että kukaan yksityishenkilö näin suomessa tekee.

• Nimi erkki
        Subsub kirjoitti:

Semmonen juttu erkki, että alkoholismi luokitellaan sairaudeksi. Sairauden perusteella ei saa syrjiä ketään. Paitsi tietenkin jos jakelee itse ostamiaan ruokakasseja. Epäilenpä kuitenkin, että kukaan yksityishenkilö näin suomessa tekee.

Alkoholismi on sairaus mutta humalatila sen sijaan ei ole sairaus. Alkoholistille jaellaan ruoka-apua kunhan ovat jakelun hetkellä selvin päin. Jos humalatila olisi sairaus niin siinä tapauksessa humalaisillekin pitäisi ruoka-apua antaa.

Kun ruoka-avun edellytyksenä on selvin päin oleminen niin ruoka-apua hakevilla alkoholisteilla on edes joku syy olla silloin tällöin selvin päin. Se antaa heille mahdollisuuden myös hetkittäin ajatella ilman viinan vaikutusta, mikä on hyvä asia.

Avustustoiminnassa yritetään parantaa avustettavien tilannetta tulevaisuudessa. Ruoka-avun antaminen humalaisille ei olisi tuon ajatuksen mukaista toimintaa.

• kravatti kaulassa

Kyllä tämän kaltainen ruoka-apu kuuluu jokaiselle vähävaraiselle -- sairauksista (alkoholismikin on sairaus!) riippumatta .

Suututtaa tommonen kun auttavat "hyvät ihmiset" alkaa jaotella avun tarvitsijoitaan.
      Muutama seurakunnan diakoniatyöntekijä saisi katsoa peiliin ja rakastaa lähimmäistään kuin itseään. Eivät ole nämä ruokatarvikkeet heidän omasta pussistaan tai jääkaapistaan vaan ilmaislahjoituksina annettu.Heidän tehtävä on jakaa ruoka tarvitseville.

• sisälukutaitoa

Eihän tässä kielletty alkoholistilta ruokaa. Ei vaan saa olla humalassa, kun sitä ruokaa hakee. Omakin isä on alkkis ja kyllä se kerran kuussa jaksaa olla pari tuntia selvinpäin ruokakassin saamisen takia.

• Boocsu

Sitä vaan, että joistakin sairauksista ei voi parantua. Sitä en tiedä voiko alkoholismista parantua, mutta olen ymmärtänyt että alkoholistille olisi terveyden takia erittäin suositeltavaa olla juomatta alkoholia.

Minun mielestäni sen takia on erittäin hyvä, että hyväntekeväisyysjärjestöt tukevat alkoholistia tällä tässä vietsiketjussa esitellyllä tavalla; eli että humalassa olevalle henkilölle ei jaeta ruokaa.

• sulo vileen

Manna-apu on täysin kaksinaismoralistinen avun tarjoaja. Jos vammainen menee taksilla paikalle niin ei saa apua kun on varaa ajaa taksilla (vammaiskuljetus jonka maksaa kuljetuspalvelu). Samoin vievät itse parhaat päältä. Keräävät myös lainvastaisesti henkilötietoja (kävin noin viisi vuotta sitten ja piti antaa henkilötiedot). Paskapäiden köyhien kyykyttämistä.

• Laitonta!

Sulo vileeni on aivan oikeassa, toiminta on todella härskiä. Kaikki parhaat palat jakavat keskenään, laittomasti keräävät henkilötietoja, mitä helvettiä he niillä tekevät?!

• Köyhiä kunnioittava

Ajatellaampa asia toisin päin.
      Jospa keskityttäisiin jakamaan ruokaa ja apua vain päihtyneille, niin mitähän seurausta siitä olisi? Lisääntyisikö alkoholin käyttö jne?
      Yksi näkökohta on sekin, että jos jonossa on paljon juopuneita oksentelevia niin olisko se kiva jakaa ruokaa niille jotka yrittävät tosissaan pitää elämäänsä järjestyksessä työn puutteesta ja köyhyydestään huolimatta?
      Ehkä ne kännissä olevat voisivat käyttää rahansa paremmin ruokaan kuin ryyppäämiseen. On ruoka kai sentään vieläkin halvempi ja ainakin terveellisempi ravinnon lähde. Ehkä ne joilla on varaa ryypätä, voisivat toimia toisinkin.
      Toki Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu alkoholistien ja alkoholin käyttävien suosiminen ja siksi monet ovat niin huonossa jamassa. Eihän siitä voi ketään syyttää jos hakkaa lapsensa huonoon kuntoon kännissä. Selvänä se olisikin kamala rikos.
      Etelän maissa jos aiheuttaa kolarin kännissä lisätään rangaistukseen 2 vuotta linnaa päälle. Suomessa selviää vähemmällä jos on kännissä, se on niin tärkeää tuo viinan käyttö ja myynti, että se on yhteiskunnan erityisessä suojeuksessa.
      Otan toki itsekin, katson kuiten sen , että missä ja minkä verran. Olen riittävästi nähnyt alkoholin käytön aiheuttamia tuhoja, etten halua niitä itse aiheuttaa. Hyväähän spriikin on, erityisesti desinfioinnissa. Arvostan olosuhdeköyhiä, vaan en juoppoja.

• Lähtökohta.

Kyllä se ruoka-apu kuuluu jokaiselle nälkäiselle joka katsoo sitä tarvitsevansa.
        Jos aletaan karsimaan muun kuin "onko nälkä" kriteerein -- apu ei ole enää apua vaan karsimisen kautta kyykyttämistä (nöyryyttämistä).

Sori mut noin se menee.

• Nimi erkki
        Lähtökohta. kirjoitti:

Kyllä se ruoka-apu kuuluu jokaiselle nälkäiselle joka katsoo sitä tarvitsevansa.
        Jos aletaan karsimaan muun kuin "onko nälkä" kriteerein -- apu ei ole enää apua vaan karsimisen kautta kyykyttämistä (nöyryyttämistä).

Sori mut noin se menee.

Lähtökohta avustuksessa on se, että avustamalla yritetään vähentää tulevaisuudessa apua tarvitsevien määrää. Jos kännissä oleville annetaan ruoka-apua niin näillä ei ole mitään tarvetta olla edes paria tuntia selvin päin.

Ruoka-apu ei "kuulu" kenellekään. Avustaminen on vapaaehtoista toimintaa.

• Laittaisin

kaikki nämä lieveilmiöt edellisen presdentin loputtoman ymmärryksen piikkiin. Halonen aiheutti käsittämättömän paljon pahaa virkakautensa aikana.

• oldmetall
        Laittaisin kirjoitti:

kaikki nämä lieveilmiöt edellisen presdentin loputtoman ymmärryksen piikkiin. Halonen aiheutti käsittämättömän paljon pahaa virkakautensa aikana.

No nytpä kaikki korjaantuu kun Sale on pressana?? Onni ja autuus kohtaa armaan kotmaamme kun on porvarisuora joka paikassa.?

Kaikille pitää antaa, kun jaetaan ilmaisruokaa! Alkoholistit voivat sitä paitsi olla vielä kodittomiakin eli pitäisikö heidän olla sekä kodittomia että nälkäisiä?! Ilmaisruoka todellakin kuuluu KAIKILLE, jotka sitä tulevat hakemaan, koska kynnys tulla hakemaan ilmaisruokaa on varmaankin aika korkea!

• --------------------

Niinpä katujen kodittomat alkoholistit, he ovat kyllä niitä ensimmäisiä joille pitää antaa ilmaisruokaa!!

• Apu-va-aa
        -------------------- kirjoitti:

Niinpä katujen kodittomat alkoholistit, he ovat kyllä niitä ensimmäisiä joille pitää antaa ilmaisruokaa!!

Miksi haluat auttaa juuri katujen alkoholisteja?
        Miksi et auttaisi heitä, joilla vielä on koti, mutta niin paljon vaikeuksia, että edessä voi olla kodittomuus.

• Hoitsu _mies

Parantunut, toipunut , 10 vuotta selvänä ollut alkoholisti suoritti auskultoinnin juristiksi. Arviolta n. 11 vuotta myöhässä, mutta kuitenkin.

Älkää koskaan tuomitko kirjaa kannen perusteella.
        Kuningas alkoholin riippuvuutta ei myöskään pidä aliarvioida.

• Järki ohoi!
        Hoitsu _mies kirjoitti:

Parantunut, toipunut , 10 vuotta selvänä ollut alkoholisti suoritti auskultoinnin juristiksi. Arviolta n. 11 vuotta myöhässä, mutta kuitenkin.

Älkää koskaan tuomitko kirjaa kannen perusteella.
        Kuningas alkoholin riippuvuutta ei myöskään pidä aliarvioida.

Juu, aikoinaan olin minäkin Kalliossa Kansallispankin Kirstinkadun konttorin kassalla kesäduunissa ja siellä tuli asioimaan eräskin spurgu, joka jonossa döfäsi kauas ja ajattelin nuorena ja ymmärtämättömänä painaa hälytintä, kun pelkäsin, että mitähän tuollainenkin tekee hienossa pankissamme. No, tiskillle päästyään tämä ihmispoloinen sitten halusikin vain tarkastaa tilinsä tilanteen ja ojensi pankkikirjansa minulle. Kun näin saldon, olin pökertyä, tilin suuruus oli niin ruhtinaallinen, etten voinut mitenkään tajuta, että tällä ihmisrauniolla ei ollut edes tarvetta nostaa mitään tililtään.

• Yksi yhteiskunnassa

No menemättä humaaniin puoleen yhtään sen enempää niin aika ykskantaan voi sanoa näin:

- Joissakin ruoanjakopaikoissa on selvä sääntö, että sen verran "kunnioitetaan" jakotilannetta, että selvänä tullaan noutamaan. Ja jossain se on ajautunut siihen jo siksi, että päihtymys porukalla esim. jonottaessa on aiheuttanut niin paljon hämminkiä ja pahennusta (siis konkreettinen rähinä ja mellastus, ei mikään esteettinen "hyi, meillä on täällä ruoanjakopiste!"), että on pantu aika mustavalkoinen raja. JA kyllä sen porukka tietää, se ei ole yllätys vaikka joka viikko se "mitä, ei tääl ennen tämmööstä lakia olluu" muka tulisikin ihan uutena juttuna...

Joten ei se ole mitään sortamista, vaan ihan paikan luodut säännöt tai joskus liki pakonsanelemat säännöt kun ongelmien vuoksi on koko paikan olo katkolla ja uutta paikkaa jakoon ei olisi tiedossa. Vähän sama kuin oli baarilla anniskeluluvat ja vuokrasopimus katkolla jos eivät saa kävijöitä kuriin, jos näin ilmaisee. Eri asia, sama periaate.

TOKI voi jossain olla vähän ylitarkaksi luodut ihan omatkin sääntönsä, mutta se on sitten aina tilannekohtaista. Tietty ehkä ihan pikkuisen aattelen asiaa siltäkin pohjalta, että jos kuitenkin kyse on tällaisesta ilmaisesta avusta, niin ehkä vastavuoroisuuteen voisi ihan jo kohteliaisuuden vuoksi (jos kykenee tällaiseen ajatteluun enää...) olla sen kiitävän hetken viikosta selvänä kun ilmaisen ruoan käy hakemassa. Onhan se omalla tavallaan jo vähän "sellaista", jos siellä öriset kännissä ja viestität mihin rahasi menevät vaikka sitä olisikin, kun vieressä jonottaa eläkeläisiä ja lapsiperheitä pakon sanelemana. Hieman sitäkin puolta miettisin...

• Pohjolan jaappani

Aikoinaan maisteri Lipponen jo totesi, ettei Suomi tarvitse EU:n ruoka-apua. Näinhän se on, kun asiaa katsoo miljoonilla Venäjältä saatujen tulojen kautta ja asuen palvelijoineen töölöläisessä hienostolukaalissa, josta ei neliöitä puutu. Varmasti raittius ja kristillisyys asuu tukasti siinäkin lukaalissa samoin kuin rahalle persous ja köyhälle humalaiselle ivaten hymähdetään, kun kadulla nähdään.

• Selvä peli

Aloittajahan kertoi ettei se kuka ei saanut ollut kovassa humalassa, ei hänestä edes huomannut että oli kännissä. Laitetaan sitten puhallusmittarit ovelle, jos viisari vähänkin värähtää niin ei pääse!

• Yksi yhteiskunnassa
        Selvä peli kirjoitti:

Aloittajahan kertoi ettei se kuka ei saanut ollut kovassa humalassa, ei hänestä edes huomannut että oli kännissä. Laitetaan sitten puhallusmittarit ovelle, jos viisari vähänkin värähtää niin ei pääse!

Onhan linja varsin kova mutta eihän tarina kerro meille sitäkään mitä kaikkea taustalla voi olla.. Jos vähän haisee viinalle mutta ei saa ruokaa, aika tiukka on kuri. Jos taas kyseinen henkilö on pari aiempaa kertaa mellastanut ja käyttäytynyt miten on mielinyt ja on sanottu ettei enää tipu kuin vesiselvänä, niin mielestäni ihan fine. Aika usein noihin vain tuppaa liittymään jokin taustatarina mitä ei tiedetä, nähdään vain sen hetkinen tilanne. Ja ei, mielestäni jos käytös on tarpeeksi ala-arvoista ollut niin -hyvä asiakas- ei ole sitten niillä kerroilla kun käyttäytyy hyvin. Jos kyse ei ole jostain ikuisuusleimasta otsassa, vaan viimeksi edellisellä viikolla on saanut suunnilleen pelätä jakajaväki henkensä puolesta. Tietämättä tarinasta yhtään enempää niin tosiaan vain tuo ettei kaikki ole sitä miltä näyttää.

• halpa kassillinen

Humalassahan ei pääse edes alkoholisteille tarkoitettuun asuntolaankaan
      yöksi. Jos on syytä epäillä, että on humalassa, niin puhalluttavat ovella.
      Kaupan parkkipaikalla tuli kerran eräs laitapuolen kulkija valittamaan
      huonoa oloaan ja hänellä oli kassillinen juuri kaupasta ostettua
      ruokaa, mm. kahvia, jauhelihaa, leikkeleitä jne. ja kaupitteli sitä 15
      eurolla minulle. Tutkin kassin sisältöä ja totesin, että kaikki ok., ostin
      sen kassin. Kassin sisältö oli paljon arvokkaampi kuin se 15 euroa ja
      kaikki ruoat oli tuoreita juuri kaupasta ostettuja. Hän oli kuulemma
      saanut seurakunnalta ostolapun kauppaan ruokaa varten. Hän itse
      totesi, että hyvä vasikka elää juomallakin, kun kysyin, että oliko hän nyt
      ihan varma, että ei itse tarvitse sitä ruokaa.

• Entinen mieliharmi

Ei humalaisille mitään ilmaisruokia, ehdottomasti EI! Olen raitistunut alkoholisti ja käytin hyväkseni kaikki mahdollisen avun mitä yhteiskunnalta ja eri järjestöiltä kuten esimerkiksi Pelastusarmeijalta sain. Se mahdollisti vain sen, että sain enemmän ostettua viinaa niillä rahoilla mitä Sossusta ja pummimalla sain. Porukalla aamuisin suunniteltiin päivän ohjelma ja illalla oltiin täydessä seilissä. Kaikki juomisen mahdollistajat ovat alkoholistille vain pahasta. Sen sijaan, jos joutuu puoliin päiviin olemaan ilman viinaa, että saa ruoka-annoksensa, aivot saattavat ja korostan sanaa SAATTAVAT selvitä sen verran, että alkaa miettiä, josko olisi loppupäivänkin selvänä.Näin se menee, kokemusta on joka lähtöön. Ei alkoholisti kaipaa mitään almuja, menee loppukin ylpeys! Me teimme aikoinaan vaikka mitä pikku hommaa, että saimme rahaa. Parasta oli, kun pääsimme joskus jollekin metsänomistajalle keräämään rankoja metsästä! Siellä kunto nousi, ruoka maistui, saimme syödä itse ostamiamme eväitä ja ainoa kielto oli, että humalassa ei saanut olla!Ja- syksyllä marjastimme ja myimme marjat eri kauppoihin. Kai tämä toimisi nykyisinkin, kun toimi 1970- luvullakin! ??

• Saarnamiesköhän

Juu, taas yksi omaa tapaansa ainoana oikeana pitävä, raitistunut saarnaaja, kiva. Näitä riittää ja mikään ei ole niin jäykkä ja ehdoton kuin entinen alkoholisti, joka ei voi sietää edes alkoholin tuoksua lähipiirissään. Hän ei voi käsittää mitään muuta kuin oman mustavalkoisen maailmansa.

• kake1234

Helluntaisaarnamies, nehän ovat kaikki entisiä juoppoja ja ehdottoman kielteisiä viinaa kohtaan

• Ei missään tapauksessa saa kieltää ruuan antamista asiahan voi olla niin että hän oli asunnoton rahaton sitä vartenhan tämä hätä apu on olemassa vastaisuudessa valistakaa ruuan jakajia hän varmasti tuli hakemaan ruokaa tarpeeseen.

• läheiset uupuneet

Tässähän on nähtävillä koko yhteskuntaa läpäisevä kieroutuneisuus.
      Alkoholi on rahasampo, jota tyrkytetään verorahojen takia joka niemessä ja notkossa.

Lääkärikirjoista ei ole tätä sairautta sentään jätetty pois, vaikka alkoholismi on sairaus, joka järjestelmällisesti jätetään hoitamatta ja jonka oirehtimisesta rangaistaan syrjinnällä, leimaamisella, halveksunnalla, pidätyksillä ja lasten huostaanotoilla.

• icewoman90

"Kaikki nuo kriteerit voi täyttää helposti ne eivät ole kiinni varallisuudesta." Minusta tuo kommentti on oikein hyvä. Ilmaisruoka on kauppojen, lähetysseurojen jne avustusta vähävaraisille. Minusta sen saamiseksi voidaan vaatia ihan yleisiä ja alkeellisia toimia, joiden avulla ihminen näyttää kykenevänsä siistiytymään ja pitämään itsestään edes josskain suhteessa huolta. Itsestäänhuolta pitäminen ei ole vain oma asia, vaan se on myös muiden asia. Se, että ruokaa hakemaan, terveyskeskukseen tms tulee humalainen, erittäin epäsiisti (monta viikkoa suihkussa käymätön tms) ihminen voi toisille paikallaolijoille olla tästä henkilöstä vaaraa.

Suomessa valtio paapoo työttömiä, vähävaraisia, maahanmuuttajia jne. ja silti kansa jaksaa valittaa. Ymmärrän, että alkoholismi on sairaus (mutta se on itseaiheutettu), ymmärrän, että voi joutua työttömäksi (mutta kyllä tekijälle ennemmin tai myöhemmin töitä löytyy), ymmärrän, että voi sairastua vakavasti jne mutta moni, kun ei halua edes tehdä töitä, puhumattakaan tehdä muuta, kun elää valtion varoilla. Minusta se on väärin!!! Avustusta voisi mielestäni saada jonkin tietyn aikaa, mutta ei ns ikuisesti, kuten nykyään. Avustusta voisi saada myös, mikäli tekisi jonkinlaista yhteiskuntaa hyödyttävää ilmaistyötä sen eteen. Nyt tuntuu, että ihmiset saavat vääristä syistä avustuksia ja liian helposti!!

En ole syntynyt itse kultalusikka perseessä. En ole rikkaasta perheestä enkä ole koskaan saanut vanhemmiltani mitään avustuksia. Olen mennyt 14 vuotiaana töihin, ei ole tullut opintotukea tms muita avustuksia. Aina olen kovalla työllä veroja maksamalla elantoni hankkinut ja opiskeluni rahoittanut. Nyt olen valmistumassa korkeasti koulutettuun ammattiin. Pian alan tienata omaa rahaa, jonka mielestäni ansaitsen.

Olen asunut ulkomailla ja välillä Suomessa. Minusta monen ihmisen olisi hyvä käydä joskus vähän rajan toisella puolella ja hiukan kotoa kauempana, jotta oppisi arvostamaan, mitä kaikkea Suomi tarjoaa. Voin kokemuksella sanoa, että ei ole maailmassa montaa muuta maata, johon olisi ollut lottovoitto syntyä. Ei ole montaa maata, jossa valtio maksaa kaiken, jos muuten ei pärjää. Monessa maassa se on niin, että joko pärjäät ja selviydyt tai joko jäät rannalle ruikuttamaan ja kuolet nälkään! Minusta ihmisistä pitäisi löytyä enemmän asennetta ja vähemmän valittamista! Monikaan ei tajua, miten hyvin asiat ovat!

• kaKe1234

onpa fasistisiä mielipiteitä, olet varmaan myös sitä mieltä että alkoholistit ja vähävaraiset tulisi tarpeen tullen myös likvidoida tai pakkosterilisoida. Kyllä hävettäisi olla sinä, kyky empatiaan näyttää puuttuvan aika totaalisesti.

• Vai niin

Vai saa kaiken ja valtio maksaa.Oletko koskaan jäänyt työttömäksi ilman omaa tahtoa? Voi olla että muualla maailmassa on avun saanti nollassa,mutta jos käy rajan toisella puolen,ei Ruotsissa avunsaanti ole sen heikompaa kuin täälläkään,päin vastoin.
        Niin että se siitä rajan ylityksestä. Suomessa tulee vielä köyhiä olemaan lisää koko ajan,koska rahat menee ulkomaan velkoihin ja rahat kiskotaan suomalaisten hyvinvoinnista,siis palveluista.
        Niin että kohta täälläkin ruikutetaan rannalla kun Kreikka ja Espanja porskuttaa eteenpäin.

• Hävetkää tiukkapipot
        kaKe1234 kirjoitti:

onpa fasistisiä mielipiteitä, olet varmaan myös sitä mieltä että alkoholistit ja vähävaraiset tulisi tarpeen tullen myös likvidoida tai pakkosterilisoida. Kyllä hävettäisi olla sinä, kyky empatiaan näyttää puuttuvan aika totaalisesti.

Kake on oikeassa! Olen myös ateisti, mutta sen verran elämänkoulua käynyt, etten ala sortamaan heikompiani, enkä epää apuani keltään, joka tarvitsee.

On kummallista kaksinaismoralismia, että ulkomailta asti komeilla autoillaan tänne suhaavat mummojen ryöstäjämustalaiset pidetään viherpipertäjien ja kommarien erityisessä suojeluksessa, mutta suomalaista alkuperää olevia, monen miespolven ajan tätä maata rakentaneiden ja puolustaneiden miesten jälkipolvia haukutaan ja sorretaan joka käänteessä, nyt siis jopa soppajonossa, jos ovat sortuneet ottamaan murheeseen ryypyn tai pari! Tässäkö on kristillistä tasavertaisuutta ja veljeyttä???

• Ice-hearts here

Icewomanilla taitaa olla myös ice-heart. Jos sinulla menee hyvin, niin kiva kuulla. Ei ole väärin vaurastua, sanoisi maisteri Lipponenkin.

• elämää nähnyt

Vähän epähumaanilta vaikuttaa,jos mitä olen oppinut elämänvarrella niin sen,että kohtele kaikkia tasapuolisesti. Ulkonäkö voi jopa pettää! ja muutenkin,nälkä on kaikille samanlainen kaveri.

• Ylipainoinen jonossa

Juoppo saa kalorinsa viinasta.
      Jos viinaan on rahaa, mutta ei leipään, ei pidä tulla jonoon.

Alkon pitäisi varmaan ruveta jakamaan viinaksia niile, jotka tuhlaavat rahansa ruokaan ja elävät selvin päin, usein olosuhteiden pakosta.

Ilmaisruuan jaosta on usein myrkyllisiä huomautuksia, ikään kuin ilmaista ruokaa jakavilla pitäisi olla asiakkaiden määräämät ohjeet.
      Ilmaisruuan lahjoittajilla saattaa olla omat ehtonsa. Jakajallakin on käskijänsä.

Monet juopot eivät edes pakkasilla pääse tilapäismajoitukseen humalassa. Yhteiskuntamme ei ole avokätinen juopoille, vaikka juoppojen toilauksia pidetään hauskoina ja sketsiviihteen peruskamana. Nauramme heille, mutta myötätunto on vähissä. Itsehankittu sairaus.

• Reetu 62

Voi sinua ahdasmielistä ei taida sinullakaan mennä hyvin???????

• Ylipainoinen jonossa
        Reetu 62 kirjoitti:

Voi sinua ahdasmielistä ei taida sinullakaan mennä hyvin???????

Eikö tämä olekaan Köyhien palsta.??
        Täällä ei mene kenelläkään hyvin.
        Minullakin on ikivanha PC, tarvitsisin uuden, mutta se maksaa.

• imatralainenjonotta

Sitähän ei voi tietää jos kyseinen kaveri olisi aimmin häiriköinyt samassa paikassa kännissä? Sitä ei tarina kerro. Ainakin meidän kaupungin ruokajonoissa on jonottajia kenen kanssa on sovittu etteivät enää saa kasseja kännissä juhtuen aimmista häiriöistä. Miusta hyvä systeemi.

• eura

jos on varaa ryypätä kait rahaa riittää ruokaankin???

• kemistit puistossa

Ihan pohjalla olevat alkoholistit ei osta viinakaupan kalliita viinaksia.
        Porukalla keräävät kolehdin sokeriin, hiivaan jne. ja käyttävät itse
        kiljua tai "kotiviiniä" isoissa muovisaaveissa jonkun tyypin olkkarin
        nurkassa. Näitä kavereita on puistojen penkit väärällään juomassa
        milloin minkäkin näköisistä astioista sitä rankkia. Humala ei heille
        maksa juuri mitään, kun itse tehty kura on litrahinnaltaan niin halpaa,
        kun monta tyyppiä osallistuu sen iloliemen raaka-aineiden ostoon.

• huoltomiehen veli
        kemistit puistossa kirjoitti:

Ihan pohjalla olevat alkoholistit ei osta viinakaupan kalliita viinaksia.
        Porukalla keräävät kolehdin sokeriin, hiivaan jne. ja käyttävät itse
        kiljua tai "kotiviiniä" isoissa muovisaaveissa jonkun tyypin olkkarin
        nurkassa. Näitä kavereita on puistojen penkit väärällään juomassa
        milloin minkäkin näköisistä astioista sitä rankkia. Humala ei heille
        maksa juuri mitään, kun itse tehty kura on litrahinnaltaan niin halpaa,
        kun monta tyyppiä osallistuu sen iloliemen raaka-aineiden ostoon.

Velipoika on huoltomiehenä yhdessä vuokataloyhtiössä ja meni
        kerran korjaamaan vessanpyttä yhteen asuntoon. Se kertoi,
        että siellä iso 'poika puhisi' kylppärissä. Sellainen iso sininen
        muovitynnyri oli täydessä latingissa.
        Siinä asunnossa asui kai sellainen syrjäpolulle luiskahtanut mieshenkilö. Usein siitä asunnosta tulee kuulemma myös valituksia naapureiden taholta
        hirveästä elämöinnistä.

• Old punk
        huoltomiehen veli kirjoitti:

Velipoika on huoltomiehenä yhdessä vuokataloyhtiössä ja meni
        kerran korjaamaan vessanpyttä yhteen asuntoon. Se kertoi,
        että siellä iso 'poika puhisi' kylppärissä. Sellainen iso sininen
        muovitynnyri oli täydessä latingissa.
        Siinä asunnossa asui kai sellainen syrjäpolulle luiskahtanut mieshenkilö. Usein siitä asunnosta tulee kuulemma myös valituksia naapureiden taholta
        hirveästä elämöinnistä.

Olen työssäkäyvä ekonomi ja teen silti kiljua. Vittuako se kenellekään kuuluu.

• Näin se vain on

Jos ei ryyppää niin silloin on kyllä varaa ostaa kaupasta ruokaa. Tämä on fakta!

• viinitilallinen.
        Old punk kirjoitti:

Olen työssäkäyvä ekonomi ja teen silti kiljua. Vittuako se kenellekään kuuluu.

Kyllähän kotiviiniä tehdään varmaan paremmissakin piireissä.
        Isojen talojen isännätkin keittelee sahtinsa itse, ei ne kaupasta
        mitään kalliita konjakkeja ostele, vaikka rahaa on niin että
        ranteita pakottaa.
        Eikös sellainen kotiviinibuumi ollut oikein tässä männävuosina,
        kun pieniin kyliinkin ilmestyi kotiviinitarvikkeita myyviä liikkeitä
        kuin sieniä sateella.

• Etikkaa ja etiikkaa

Euraltakin on Helsinkiin tullut paljon siirtotyöläisiä aikoinaan ja täällä alkoholisoituneet, tule vain katsomaan sukulaisiasi! S--nan kätyreitä ovat nämä jumalansa hylänneet tekouskovaiset tiukkikset, jotka ovat olevinaan muita parempia ja sortavat sortuneita heikompiaan. Jo koulussa minulle ainakin taottiin päähän, ettei ketään ole toistaan parempi, eikä heikompiaan saa sortaa, ei edes ruokajonossa!
        Hallitus, joka koostuu häviäjien puolueista on ajanut maamme sekasortoon ja kansalaistemme hyveet pimentoon. Timo Soini on ainoana poltiitikkona asettunut ehdoitta kunnioittamaan kaikkia ihmisiä ja elämää sen kaikissa muodoissa. Siinä sitä olisi mallia teillekin tiukkapipoille raitistuneille!

• "Ettei
        Etikkaa ja etiikkaa kirjoitti:

Euraltakin on Helsinkiin tullut paljon siirtotyöläisiä aikoinaan ja täällä alkoholisoituneet, tule vain katsomaan sukulaisiasi! S--nan kätyreitä ovat nämä jumalansa hylänneet tekouskovaiset tiukkikset, jotka ovat olevinaan muita parempia ja sortavat sortuneita heikompiaan. Jo koulussa minulle ainakin taottiin päähän, ettei ketään ole toistaan parempi, eikä heikompiaan saa sortaa, ei edes ruokajonossa!
        Hallitus, joka koostuu häviäjien puolueista on ajanut maamme sekasortoon ja kansalaistemme hyveet pimentoon. Timo Soini on ainoana poltiitikkona asettunut ehdoitta kunnioittamaan kaikkia ihmisiä ja elämää sen kaikissa muodoissa. Siinä sitä olisi mallia teillekin tiukkapipoille raitistuneille!

KETÄÄN ole toistaan parempi" Onpa uskottavaa teinix-tekstiä.

• ei kato koulutusta
        viinitilallinen. kirjoitti:

Kyllähän kotiviiniä tehdään varmaan paremmissakin piireissä.
        Isojen talojen isännätkin keittelee sahtinsa itse, ei ne kaupasta
        mitään kalliita konjakkeja ostele, vaikka rahaa on niin että
        ranteita pakottaa.
        Eikös sellainen kotiviinibuumi ollut oikein tässä männävuosina,
        kun pieniin kyliinkin ilmestyi kotiviinitarvikkeita myyviä liikkeitä
        kuin sieniä sateella.

Kyllä niitä alkkiksia löytyy ihan huipulle koulutetuistakin, ei se kato sosioekonomista asemaa laisinkaan. Samoin huumeidenkäyttäjiä löytyy niin korkeastikoulutetuista kuin niistä, jotka ei ole edes käyneet mitään kouluja. Enemmänhän näillä erittäin korkeasti tienaavilla on varaa ostaa viinaa ja huumeita noin muutenkin.

• ei kato ei
        ei kato koulutusta kirjoitti:

Kyllä niitä alkkiksia löytyy ihan huipulle koulutetuistakin, ei se kato sosioekonomista asemaa laisinkaan. Samoin huumeidenkäyttäjiä löytyy niin korkeastikoulutetuista kuin niistä, jotka ei ole edes käyneet mitään kouluja. Enemmänhän näillä erittäin korkeasti tienaavilla on varaa ostaa viinaa ja huumeita noin muutenkin.

Ei katokkaan. Onhan niitä alkkiksia ollut ihan huipullakin ja
        varmaan on nytkin.
        Niiden törttöilyt ei vaan tule ilmi, kun eivät hortoile humalassa
        leipäjonoissa. Vaan kyllähän joidenkin menneiden vuosien
        ministerien ja vuorineuvoksien alkoholiongelmista oli joskus
        aikoinaan juttua ihan lehdissäkin asti.

• erkki

Jos on varaa ostaa viinaa silloin on vara ostaa myös ruokaa. Kyllä tässä jokainen haluaisi bilettää rahansa.

• ahdasmieliset

Erkki parka! Mene nyt kotiisi häpeämään omaa tyhmyyttäsi ja ole hiljaa, kun ei ole mitään viisaampaa sanottavaa. Senkin fasisti!

• Komukkaluuseri
        ahdasmieliset kirjoitti:

Erkki parka! Mene nyt kotiisi häpeämään omaa tyhmyyttäsi ja ole hiljaa, kun ei ole mitään viisaampaa sanottavaa. Senkin fasisti!

rääpii. Niskalaukaus auttaa luusereita, sinua ja pultsareita.

• Yualle

Jos on viitteitä, että ruoka ei mene kyseisen humalaisen syöntiin, vaan hän myy sen saatuaan kolmannelle osapulelle ostaakseen lisää alkoholia, niin jättäisin ruoka-avun antamatta. Kenties tämä oli se syy miksi sitä ei kyseiselle henkilölle annettu...?

• Ihmeelllistä....

Ehkä tämäkin "humalainen" on saanut siipeensä elämän kolhitessa. Nyky-yhteiskunnassa ajatellaan kaikkia asioita mustavalkoisina. Voihan olla, että kyseinen "humalainen" on menettänyt työnsä, perheensä, kotinsa ja elämänhalukin voi olla hakusessa. Moni saattaa juoda pahaan oloonsa... ei ole muutakaan tekemistä eikä mitään menetettävää.

Pitäisi sen sijaan ajatella positiivisesti; tämäkin "humalainen" yrittää sentään hakea ruokaa jotta pysyy elossa. "Oikeat" alkoholistithan eivät edes syö mitään.
      Nykyään vaan vaaditaan paljon ja arvostetaan lähimmäisiä yhä vain vähemmän.

• Peto=ihminen

Näiden kovasydämisten ihmisten julmat kannanotot läheistensä tuomitsemiseksi kylmäävät mieltäni. Että voiko olla näin ymmärtämättömiä ja tunneköyhiä ihmisiä? Nimittävätköhän nämäkin itseään kristillisiksi suomalaisiksi ja sunnuntaisin veisaavat innoissaan virsiä?
        Ei taitaisi olla talvisodan henkeä enää saatavilla, jos tarve tulisi. Kaverit jätettäisiin ja annettaisiin isänmaa vaikka EU:n belsebuubien hallinnoitavaksi.

• Asiakkaansa saa valita.

Jos on rahaa alkoholiin, on sitä myös ruokaan.
      Pois jonosta sellaiset, siellä on todellista apuakin tarvitsevia.

• Ei kova mutta..

Aivan oikein toimittu, jos on varaa dokata ei tarvitse ruoka-apua.
      Jaettavaa on sen verran rajallisesti, että kannattaa kohdentaa se niille joille siitä on suurin hyöty. Alkoholisteja hyysätään tässä yhteiskunnassa aivan liian paljon - jos dokaat se on oma valintasi, tuskin kukaan pakottaa ketään juomaan. Puheet sairaudesta voi lopettaa, kyse on itse aiheutetusta sairaudesta jonka jokainen voi halutessaan välttää.

Eli dokut eivät kuulu tämän avustuksen piirin, jos eivät pysty olemaan edes avustusten jako aikana selvin päin.

• Mikä tulotaso

sieltäkin löytyy,eikä edes itse sen takia tee mitään ja et ole eläny,hyvä kirjoittaa ettei ole sairaus en kyllä itsekään pidä sairautena,mut himona mitä et pysty vastustamaan.

• Vaadin vastauksia

Kaikki te jotka väitätte että jos on varaa ryypätä on varaa ostaa ruokaa niin kertokaa minne näitten raitiiden rahat ovat menneet, miksi heillä muka ei ole varaa ostaa ruokaa?!

• Ne on sössiny
        Vaadin vastauksia kirjoitti:

Kaikki te jotka väitätte että jos on varaa ryypätä on varaa ostaa ruokaa niin kertokaa minne näitten raitiiden rahat ovat menneet, miksi heillä muka ei ole varaa ostaa ruokaa?!

muuten elämänsä, tyhmiä kun ovat.

• Hyvä et löytyy

sinuja vielä täält!jaksamist!

• ...

saman tien voidaan kääntää tää toisin päin. ei alkoholia niille jotka ei voi ostaa itse ruokaansa. kauppa kuitti mukaan alkoon...

• Vituttaa

JOS OOT TOLLANEN SAATANAN PA JA JPUDUT RUOKAJONOSSA KÄYDÄ,NIIN EI KYLLÄ YHTÄÄN RUOKAA ANNETA JOS RAHA RIITTÄÄ ALKOHOLIIN!

• pixi

noista ruuanjaoista en tiedä,mutta vuosia sitten ruokakaupassa kaverilleni ei myyty kahta olutta ,kassa väitti että se on jo ottanu,,,,,no minä jätin rukakassini siihen ja pyysin rahani takaisin ,sanoin että mimähäm olen syöny tarpeeksi ylipainoinen kun ole,,,,likka mutisi jotain ja meni ihan punaseksi,,,,,mutta anto rahat takasin,,,,,,,,,,kaverini oli täysin selvinpäin,ja ajanu parin sadan kilsan työmatkan ,, haisi tosin hielle ja oli likasissa työvaatteissa,,,,,,niiin siis pärstäkertoimesta pääteltiin humalaiseksi,,,,,,,kaverini ei sen jälkeen ole käynyt kyseisessä kaupassa enkä minäkään kovin monta kertaa,,,,,,,,,mielestäni ei ruuanjakelija saisi kieltää ruokaa todella tarvitsevalta,,,,,,,,lukisi raamattunsa tarkemmin,,,,,,

• aina maristaan

Tehkää valittajat jotakin. Menkää vaikka selvin päin talkoisiin. Jakakaa ruokaa ja pussittakaa sitä ilmaiseksi. näin tekee seurakunnan talkooväki. Ehkä teillä olisi sitten perspektiiviä vähän enemmän. Tehkää itse paremmion.

• Voisin tulla
        aina maristaan kirjoitti:

Tehkää valittajat jotakin. Menkää vaikka selvin päin talkoisiin. Jakakaa ruokaa ja pussittakaa sitä ilmaiseksi. näin tekee seurakunnan talkooväki. Ehkä teillä olisi sitten perspektiiviä vähän enemmän. Tehkää itse paremmion.

portsariksi sinne tai ruoan jakajaksi. On näet silmää erottaa huijarit oikeista avun tarvitsijoista joille niillekin voisin tehdä pari terävää aiheeseen sopivaa kysymystä kuuluvalla äänellä.

• Nimi erkki
        Voisin tulla kirjoitti:

portsariksi sinne tai ruoan jakajaksi. On näet silmää erottaa huijarit oikeista avun tarvitsijoista joille niillekin voisin tehdä pari terävää aiheeseen sopivaa kysymystä kuuluvalla äänellä.

... ja vähän ajan kuluttua saisit lukea netistä kuinka epäoikeudenmukaisesti oletkaan kohdellut todellisia avun tarvitsijoita. Kiittämättömyys on maailman palkka.

• laulun arvoinen

Alkoholistien läheisenä tuntuu todella pahalta. Alkoholismi on sairaus siinä missä muutkin mielen sairaudet.

Mitä kohtelua saa sairauskohtauksen saanut skitsofreenikko, maanikko tai muu uhkaavasti, äänekkäästi tai väkivaltaisesti käyttäytyvä sairas?

Nämä viedään vaikka tahdonvastaisesti mielisairaalan, mutta kun alkoholisti, jolle päihde on aiheuttanut sairauskohtauksen hätistetään pois, toimitetaan putkaan ja naureskellaan päälle.

Henkilö, joka on itselleen tai ympäristölleen vaarallinen on hoidon tarpeessa ja lakikin oikeuttaa siihen, mutta meillä jätetään tämä vakavasti sairas ryhmä yhteiskunnan ja terveyspalveluiden ulkopuolelle.

Uskokaa pois, jokaisella ihmisellä on ihmisarvo, niilläkin jotka eivät omaa tilaansa ymmärrä, jokaisella on ainakin äiti ja muita läheisiä, jotka ovat viimeiseen asti hakeneet apua sairaalleen, mutta turhaan.

Nämä sairaat häädetään asunnoistaan ja jopa leipäjonoista pois.
      Vankilat ovat täynnä hoitamattomia alkoholisteja, jotka ovat yhteiskunnan heitteille ja hoidotta jättämiä.

• Ei hoitoa

pultsareille, narkkareille tai romanikerjäläisille. Hoitakoot pomot omansa.

• paljo nähny

turhaa alkoholisteja paapoo,myyvät ruoka-avustukset eteenpäin,että saavat juotavaa!!

• kaikkea kuulee

En ihmettele vaikka möisivätkin.Mitä tekee asunnoton,olipa alkoholisti tai ei,vehnäjauhoilla ja kauraryyneillä,lihoista puhumattakaan jos ei ole asuntoa ja hellaa missä tehdä ruokaa.
        Luuletteko te ylimieliset,että alkoholisoitunut pitää kalenteria koska on ruoan haku aika ja päivä.Heille on päivät ja yöt yhtä sumua.
        Ei se että haiskahtaa alkoholille,ole syy olla antamatta ruokaa.Jos olisin ollut itse tuossa jonossa,olisin antanut omistani hänelle.
        On todella törkeää ihmisen nolaamista ja alentamista siinä ihmisten keskellä tuomita huonommaksi ettei kelpaa avunsaajaksi.
        Eikö silloin pitäisi nämä turkeissaan seisovat ihmiset käskeä ensin myymään turkkinsa ja ostaa ruokaa,ennenkuin tulevat kerjuulle.Näitä hyvätuloisia on varmaan kärkkymässä ilmais ruokaa,joka on köyhiltä sitten pois.

• Inhimillisyys???
        kaikkea kuulee kirjoitti:

En ihmettele vaikka möisivätkin.Mitä tekee asunnoton,olipa alkoholisti tai ei,vehnäjauhoilla ja kauraryyneillä,lihoista puhumattakaan jos ei ole asuntoa ja hellaa missä tehdä ruokaa.
        Luuletteko te ylimieliset,että alkoholisoitunut pitää kalenteria koska on ruoan haku aika ja päivä.Heille on päivät ja yöt yhtä sumua.
        Ei se että haiskahtaa alkoholille,ole syy olla antamatta ruokaa.Jos olisin ollut itse tuossa jonossa,olisin antanut omistani hänelle.
        On todella törkeää ihmisen nolaamista ja alentamista siinä ihmisten keskellä tuomita huonommaksi ettei kelpaa avunsaajaksi.
        Eikö silloin pitäisi nämä turkeissaan seisovat ihmiset käskeä ensin myymään turkkinsa ja ostaa ruokaa,ennenkuin tulevat kerjuulle.Näitä hyvätuloisia on varmaan kärkkymässä ilmais ruokaa,joka on köyhiltä sitten pois.

Olen myös todella pettynyt näihin läheistensä kieltäjiin. Vaikka olenkin ateisti, en voi ymmärtää, miksei kaikki luonnostaan tajua toisen hätää? Mummo-vainaa sanoikin aina spurgun nähdessään säälien, että "jonkun lapsi hänkin on", eikä takuulla ollut mikään pappien kaveri.

• nähty on

Ei työkkärikään periaatteessa palvele humalassa olevia, mutta silti siellä silloin tällöin käy näitä mömmö- ja viinapäitä. Sossuun kun menee konkreettisesti paikan päälle, niin siellä näitä mömmötyyppejä riittää, tosin ei kaikki niitä ole, jotkut ihan kunnollisi aja kilttejä.

• kaksinaismoralistist

Kuulostaa vähän kireälle kultistitoiminnalle. Kaikkia vähäosaisia on autettava oli sitten alkoholisti tai ei.

• Nimi erkki

Alkoholismi on sairaus mutta humalatila ei ole sairaus. Alkoholisti voi olla olematta humalassa ruoanhakureissun ajan.

• vapaaehtoinen mummi

Minä olen ollut jakamassa ruokaa vapaaehtoisena, en kylläkään tuossa
      paikassa, niin silloin vain ne humalaiset ei päässeet sisälle, jotka
      oli aiemmin aiheuttaneet häiriöitä. Muutamat sekakäyttäjät, jotka
      olivat lääke ja viinatokkurassa olivat joskus aggressiivisia ja arvaamattomia.
      Heitäkään ei silti ilman apua jätetty, vaan heille kerättiin kassi ja
      käytiin viemässä ulos.

• seuraaja

No kai se jotain kertoo kun joillain ruoanjakopaikoilla on sopimus siksi pariksi tunniksi viikossa jonkin vartiointiliikkeen kanssa joka takaa vapaaehtoisten jakajien turvallisuuden ruoannoutajien taholta.

Jotain nurinkurista? Ilmainen ruoka, vapaaehtoiset jakajat ja vartijan pitää kokemusten perusteella olla paikalla jaon ajan...

• ihmis kunnioitus

Hyvä mummi! olette toimineet aivan oikein.Näin pitäisi tehdä joka paikassa.Jokainen tietää,että aggressiivisuus johtuu myös selvilläkin ihmisillä ruoan puutteessa,kun verensokerit alhaalla.
        Tästä johtuu ravintola illan jälkeiset tappelutkin usein.Suomessa kun vielä on pitkään ravintolat auki,sitä pitempään juodaan ja syöminen unohtuu.Alkoholi polttaa verensokerit verestä.
        Arvostan paikkakuntia joissa on ruokalat ja oleskelu mahdollisuudet päivällä näille asunnottomille ja heikko-osaisille.Silloin saavat lämpimän ruoan päivittäin,eikä mitään vehnäjauho pusseja ym.mistä eivät voi tehdä puiston penkillä ruokaa,ei edes veneen alla.On ihmeellistä että suomen heikko-osaisille ei moni antaisi leipää,mutta ulkomaalaisia kerjäläisiä hyväksytään.

• vapaaehtoinen mummi
        seuraaja kirjoitti:

No kai se jotain kertoo kun joillain ruoanjakopaikoilla on sopimus siksi pariksi tunniksi viikossa jonkin vartiointiliikkeen kanssa joka takaa vapaaehtoisten jakajien turvallisuuden ruoannoutajien taholta.

Jotain nurinkurista? Ilmainen ruoka, vapaaehtoiset jakajat ja vartijan pitää kokemusten perusteella olla paikalla jaon ajan...

Ruoanjakopaikoissa jono etenee yleensä hyvin hiljaisissa tunnelmissa.
        Joku saattaa laskea siinä kulkiessaan leikkiä kurjasta jamastaan, huumori
        kun auttaa selviytymään ankeudesta joitakuita. Aniharvoin mitään
        järjestyshäiriöitä niissä paikoissa on. Minun aikanani ainoastaan
        yksi narkomaani käyttäytyi uhkaavasti sekavuustilansa vuoksi.
        Hänkin tarvitsi enemmän ambulanssia kun järjestysmiehiä tai
        poliiseja.

• seuraaja
        vapaaehtoinen mummi kirjoitti:

Ruoanjakopaikoissa jono etenee yleensä hyvin hiljaisissa tunnelmissa.
        Joku saattaa laskea siinä kulkiessaan leikkiä kurjasta jamastaan, huumori
        kun auttaa selviytymään ankeudesta joitakuita. Aniharvoin mitään
        järjestyshäiriöitä niissä paikoissa on. Minun aikanani ainoastaan
        yksi narkomaani käyttäytyi uhkaavasti sekavuustilansa vuoksi.
        Hänkin tarvitsi enemmän ambulanssia kun järjestysmiehiä tai
        poliiseja.

No itse aikanaan ihan leipähommina 7 vuotta olin vaksi- ja järkkärihommissa ja taas oman kokemukseni (ja ex-emäntä oli myös vapaaehtoistyössä, hieman ehtiessäni itsekin) perusteella koti ja naapurikaupungista yleistän kyllä ainakin parin ruoanjakopaikan suhteen, että vaihtuvuus vapaaehtoisissa oli kova jo siksi kun asiakaskunta ei yksinkertaisesti osannut käyttäytyä. Ei se montaa ns. tosiongelmallista vaadi kun jo alkaa turvallisuus huolettaa. Tavallinen perusalkoholisti onkin kiltti ja "anteeksi että olen olemassa..." harmiton tapaus pitkälti. Mutta kun etenkin toisessa paikassa reilu parikymppiset mömmöpäät ja pirivenkulat keksivät ilmaantua pyytämään ilmaista ruokaa, niin se aiheutti melkoisesti päänvaivaa.

Muotoillaan näin, että ihminen joka ei hahmota enää missä on, koko maailma tuntuu vainoavan ja itseään pitää puolustaa sillä perusteella kuin jokainen vastaantulija olisi vihollinen joka yrittää tehdä sinulle lopullisia tekoja.. Ei ole se kaikista mukavin jonotusseuralainen. Ja se tila iskee päälle äkkiä... yleensä kun (en hauku, fakta) sellaisia vaaran merkkejä ei oikein vapaaehtoisväki iän ja elämänkokemuksen perusteella tunne. Huomataan alkoholistit jotka ovat näkyviä, mutta sinne selän taa jää äkkiä sitten piiloon se kaveri joka havaitaan vasta kun on kohdalla. Ja silloin yleensä tapahtuu...

Ja en todellakaan yleistä ihmisiä jotka ovat leipäjonoissa, mutta nykypäivänä tuolla liikkuu monenmoista väkeä joilla on rahoilleen parempaa käyttöä kuin ruoka. Jos sen saa ilmaiseksi. Ja kun sitä kerran on tarjolla, niin sitähän on sitten saatava...!! Siinä ei kuunnella vastaväitteitä. Ja tosiaan jonossa ei tarvi olla kuin 1-2 tällaista, niin kellään ei ole pian kivaa.

• .........

Taas oikeen suomalaisten logiikkaa ja ymmärtäväisyyttä kännääjiä kohtaan, mikä helvetin pakko on juoda jos ei riitä raha ruokaankaan?

• jk

Johanna Tukiainen on ihana

• hihihi

Mitä jos spurgu tulee oksentelemaan ruuan päälle? Silloin ei kukaan saa mitään

• käytös kohdallaan

Nyt oli kyse hyvin käyttäytyvästä miehestä joka vain sattui haiskahtamaan alkoholille.Kielletäänkö kaupasta ostaminenkin jos haisee alkoholi.Aikamoisia mulkkuja nämä jakajat .

• I hate Eva

Olisikos tässä nyt tutkittavaa vähemmistövaltuutettu Eva Biaudet'lle? Vähemmistövaltuutetun toimistohan tutki männävuonna mm. sellaista tapausta, että syyllistyivätkö ruoanjakajat syrjintään, kun eivät antaneet ostosmatkallaan leipäjonoon poikenneille venäläisille ruokakassia. Nämä venäläiset kun kuulemma parkkeerasivat Mersunsa siihen avustuspisteen viereen ja sitten tulivat leipäjonoon vaatimaan ilmaista sapuskaa. Tämä tapahtui jossain itärajan lähellä, kaupunkia en muista. Eikä kyseessä ollut yksittäistapaus.

• exkhemäntähoitokodis

Jos humalaiselle annetaan ruokaa, silloin tuetaan myös juomista, että siihen juomiseen riittäs rahat.
      Hyvä vaatimus on että edes ruokapv:nä on selvinpäin.

• pysyn poissa

Onko mitään kriteereitä vapaaehtoistyötä tekeville?

Sekaan mahtuu näköjään näitä farireuksia, jotka omaa erinomaisuuttaan pönkittävät muka hyvinä auttavina ihmisinä ja katsovat "huonompiaan" alaspäin nenänvarttaan pitkin.
      Ehkä nauttivatkin nöyryyttäessään sairaita ja köyhiä.

• Nimi erkki

Vapaaehtoistyö on nimenomaan vapaaehtoista. Jos itse tiedät paremmin miten homma pitää hoitaa niin mitä jos lähtisit mukaan auttamaan sen sijaan että kirjoittelet nettiin.

• No just joo ja pah!

No jaa...
      Tässä on varmaan ollut kyse jo ihan työntekijän turvallisuuttakin koskevasta 0:lla toleranssista, eli päihtyneenä et tule. Toisin sanottuna alkoholistejakin autetaan, mutta se hetki pitää olla selvinpäin kun kassinsa hakee.

Alkoholismi on sairaus, sairaus josta toipumista yhteiskunta tukee todella hyvin. Surkeaa todellisuutta vain on se, että harva sitten itse pystyy sitoutumaan prosessiin. Näin se vaan menee. Itse olen miettinyt ko.ryhmää ihan siitäkin näkökulmasta, että sellaista henkilöä on vaikeaa taloudellisesti auttaa jos ei halua mahdollistaa hänen alkoholismiaan... Sillä viinaan menevät ne rahat ja viinaan vaihtuvat myös muut hyödykkeet... Että se siitä, arvon kukkahatut ja vannabee uskikset.

Asunnottomuus on suomessa yleensä lyhyt kestoista, sillä LUOTTOTIEDOISTA huolimatta asunto on mahdollista saada. Ne jotka ilman asuntoa ovat, kärsivät yleensä sellaisista ongelmista että lentävät ulos edellisestä asunnosta ennen kuin seuraava saadaan alle ja ovat sitten hetken asunnottomia. Suomessa systeemi on sellainen, että asunnottomaksi ei päädy kuin henkilö joka on niin moni ongelmainen ettei kykene hoitamaan asioitaan edes kelassa ja sossussa... Sitten on luonnollisesti niitä, joille asunnottomuus on ainakin jossain määrin valinta tai joiden asunnottomuutta hoidetaan mielenterveyspuolen kautta.

Mitkään nyyhky tarinat eivät uppoa, sillä näiden takana ei ole yhteiskunnan viha köyhiä ja osattomia kohtaan, vaan sellaiset yksilöt jotka eivät ole valmiita tulemaan yhteiskuntaa vastaan edes oman etunsa nimissä. Onhan se nyt hemmetin törkeää, että ruokakassi pitää hakea selvin päin. Kaikkea ne kehtaavatkin vaatia.

• Jotain rajaa

"Asunnottomuus on suomessa yleensä lyhyt kestoista, sillä LUOTTOTIEDOISTA huolimatta asunto on mahdollista saada."

Kerro mistä luottotiedot menettänyt muka saa asunnon? Ei ainakaan vapailta markkinoilta, siellä kun on ihan tarpeeksi sellaisia hakijoita joilla on luottotiedot kunnossa. Ei ainakaan pk-seudulla saa kaupungiltakaan kuin vuosien odottelun jälkeen, on niin paljon hakijoita.

• No just joo ja pah
        Jotain rajaa kirjoitti:

"Asunnottomuus on suomessa yleensä lyhyt kestoista, sillä LUOTTOTIEDOISTA huolimatta asunto on mahdollista saada."

Kerro mistä luottotiedot menettänyt muka saa asunnon? Ei ainakaan vapailta markkinoilta, siellä kun on ihan tarpeeksi sellaisia hakijoita joilla on luottotiedot kunnossa. Ei ainakaan pk-seudulla saa kaupungiltakaan kuin vuosien odottelun jälkeen, on niin paljon hakijoita.

>kunnalta saa vuokra-asunnon, jotkin kunnat saattavt tosin vaatia takaajan. Vapailta markkinoilta tuskin missään, sillä vuokranantaja haluaa saada vuokransa ajallaan. Pk seudulta saa kyllä, mutta ei välttämättä Helsingin alueelta ja ei välttämättä kannata olla turhan kranttu sen asunnon suhteen...
        Ja jos ei ole töitä, niin reippaasti etsimään niitä muualta.. Sieltä sitten se asuntokin... Tekosyitä!

• mahdollista_
        No just joo ja pah kirjoitti:

>kunnalta saa vuokra-asunnon, jotkin kunnat saattavt tosin vaatia takaajan. Vapailta markkinoilta tuskin missään, sillä vuokranantaja haluaa saada vuokransa ajallaan. Pk seudulta saa kyllä, mutta ei välttämättä Helsingin alueelta ja ei välttämättä kannata olla turhan kranttu sen asunnon suhteen...
        Ja jos ei ole töitä, niin reippaasti etsimään niitä muualta.. Sieltä sitten se asuntokin... Tekosyitä!

Saataa luottotiedotonkin saada asunnon hyvässä lykyssä jos on varaa maksaa etukäteen monen kuun vuokrat ja takuut, tosin harvinaisempaa, mutta mahdollista silti.

• Kaikkea sitä kuulee
        mahdollista_ kirjoitti:

Saataa luottotiedotonkin saada asunnon hyvässä lykyssä jos on varaa maksaa etukäteen monen kuun vuokrat ja takuut, tosin harvinaisempaa, mutta mahdollista silti.

Luottotiedot menee sen takia ettei ole varaa maksaa laskujaan. Miten tälläisella ihmisella voisi olla varaa maksaa monen kuukauden vuokrat ja takuut, siihenhän tarvittaisiin useita tonneja!

• Jarkko4kk
      • AA auttaa

Itsekin AA-kerhossa käyneenä voin vain nostaa hattua korkealle niille kaikille, jotka ovat sinne asti sinnitelleet itsensä. Tällaiset pellevideot ovat samaa makaaberia Spede-tasoa, jonka takia monet kaikkensa yrittäneet ihmiset saavat väärää kohtelua osakseen.
        Itse en ole kokonaan päässyt irti alkoholista, mutta yritystä on edelleen. Jarkko, jos ehkä joskus kasvat aikuiseksi, niin lopeta tällaisten moraalittomien pellevideoiden esittely.

• Näin se on
        AA auttaa kirjoitti:

Itsekin AA-kerhossa käyneenä voin vain nostaa hattua korkealle niille kaikille, jotka ovat sinne asti sinnitelleet itsensä. Tällaiset pellevideot ovat samaa makaaberia Spede-tasoa, jonka takia monet kaikkensa yrittäneet ihmiset saavat väärää kohtelua osakseen.
        Itse en ole kokonaan päässyt irti alkoholista, mutta yritystä on edelleen. Jarkko, jos ehkä joskus kasvat aikuiseksi, niin lopeta tällaisten moraalittomien pellevideoiden esittely.

AA on valehtelijoiden klubi! Kännissä ja kihloissa on aina kivaa!

• Näin meillä

Ensin käydään hakemassa ruuat, vasta sitten aletaan ryyppäämään. Näin siksi että voi safkat jäädä matkalle kun jatkaa ryyppäämistä. Vaikka pysyisivät mukana pilaantuvat. Kamat kotiin jääkaappiin, sitten voi hyvällä omallatunnolla alkaa kuppia ottamaan. Aamulla on suolapalaa kankkuseen...

• kyl on röyhkeetä

Ei ilmaisruokaa työssäkäyville!
      Paikallinen seurakunta tarjoaa kolme kertaa viikossa soppalounasta
      maksa jos pystyt -periaatteella vähävaraisille seurakunnan tiloissa.
      Läheisestä yrityksestä kävi kaksi nuorta miestä siellä syömässä
      lounastauollaan muutamia kertoja, kunnes jäivät kiinni, kun eräs
      seurakunnan työntekijä seurasi, että minne ne hyvinvoivan näköiset
      kaverukset suunnistaa ruokailun jälkeen ja soitti kyseiseen yritykseen,
      että seurakunnan resurssit eivät riitä ruokkimaan työssäkäyviä.

• Vanha sanonta.. Hyvä vasikka elää juomalla.
      Siellä ei varmaan ymmärretty että alkoholismi on sairaus.. kaikki kertomasi viittaa siihen et kyseessä oli kuitenkin alkon vakikäyttäjä tai suurkuluttaja.
      Henkilökohtainen mielipide on se.. että etenkin kun hyvällä asialla pitäisi olla.. ei saa karsinoida ihmisiä.

• No, siirrytään sitten samantien sellaiseen käytäntöön, että ruoka-avun saajalla tulee olla vähintään keski-asteen koulutus ja omistusasunto. Parempi maassa kuin jumalattoman suussa!

• Lapsilisät veke vaan

Jos alkoholismi on sairaus,niin yhtälailla nämä pentuja pukkaavien horojen kaikki
      avustukset pitää kieltää yhdenvertaisena.
      Raskaus on itseaiheutettu sairaus!!!!!!!!!!!!!!!'

• juopot hevonkuuseen!

Juoppojen hyysääminen pitäisi lopettaa kokonaan. Heistä ei ole muuta kuin harmia koko ympäristölle.

• pientenlasten kanssa

kyllä joutavat v...... sieltä jonosta, moni ottaa ryyppyä ruokarukouksen aikanakin tai muun puheen. kiva pientenlasten kanssa siellä olla. haisevatkin kun kärpänraato kun vettä eivät ole nähneet kuin pullossa.

• 10+14

Samat säännöt on muuallakin kuin Espoossa, selvinpäin pitää olla jos meinaa ruokakassin hakea ja ainakin meilläpäin pitää olla sossusta toimeentulotukipäätös tai diakonin lappu että niitä ruoka-avustuksia saa.

• niinpä.

Hyvä kirjoitus. Minäkin ihmettelen mikä on.

• teppo tuulasmaa

Jumalauta juoppo oon minäkin mut en varmaan ryyppyä ota rukouksen aikana!.
      Täytyy oikeesti olla tekopyhää tää touhu ja teidän jutut teillä varmaan ei ole yhtään oikeata juoppoa tässä keskustelussa valitettavasti en minäkään juomisessa alkuun tai loppuun saapunut vielä ainakaan:)
      Tuttuja monta jotka viina viennyt liian pahasti mut myös niitä jotka myös olosuhteen pakosta hakee helpotusta viinasta se on väärin mut kuka auttaa kun ei mitään ole enään jäljellä eli ei kukaan???
      Pitäis sanoa ruma sana kumminkin koko pääkaupinkiseudun ihmisille koska niinsanotut "pultsarit" ovat kohtelaimpia ihmisiä mitä tiedän kun niitä kohtelee ihhmisenä jatkoja kaikille älkää olko ilkeitä kaikilla on paikka jossain:):):)

• !!!!!

Sääntö numero yksi, jota alkoholistien omaisille toitotetaan LOPETA JUOPON HYYSÄÄMINEN. Pään silittely ja ymmärtäminen ei juoppoa auta.

• Lajittelua

Verensokeri on ollut alhaalla sokerihumalassa apua hakevalla sokeritautisella
      joka on käyttäytynyt leipäjonossa jotenkin ruuanjakajien mielestä sekavasti?
      Mites siten suu pannaan jos tuommoinen humalainen kuolee heitten ovesta
      vailla apua mentyään heti pääoven eteen?

• nuukuus kunniaan

Lahjahevosen suuhun ei pidä katsoa.
      Armopaloja ei voi vaatia. Antaja määritelkööt ehtonsa.

• JunttiMaa

Ärsyttävät juopot! Meillä on täällä oikeasti köyhiä romaneita ahdingossa!!

• --------------------

Miksi kaikki -asiallisetkin- aloitukset on aina trolleja..
      (Mä näin itse muutama vuosi sitten eu:n avustuspaketteja töissä käyvän miehen keittiössä. Asui isossa omakotitalossa, ajeli vähän paremman luokan mersulla. Kaveri kuulemma jakeli paketteja. Kovin vähäpätöiseseltä tuo humalassa oleminen tuntuu tähän verrattuna....)

• monenmoista hakijaa

Sinne ruokakassien hakijoiden joukkoon mahtuu kaikenlaista,
        niitäkin, jotka kassit täyteen saatuaan kävelevät puolen kilometrin
        päähän jätetyn uudehkon auton luokse ja kaasuttelevat pois
        paikalta. Ei niitä satoja ihmisiä pysty mitenkään kontrolloimaan,
        väärinkäytöksiäkin varmaan tapahtuu ja ruokaa jonottaa nekin,
        jotka nyt ei ihan nälkäkuoleman partaalla heilu.

• 4+15

Jänniä näiden muka ateistien kommentit. Vaikuttaa vähän siltä ettei ne ateistitkaan sen terveempiä ole kuin uskovaiset. Niin,kristityt murhaavat? Entäs se Stalin joka ihan muuten vaan murhautti aika joukon ihmisiä, tuhosi uskonnollisia tiloja ja lähetti eri uskontojen papit siperiaan tai teloitti koska kiihkeästi halusi hävittää kaiken uskonnon. Eikös se Jumalattomien liitto ollut myös tunnettu nimellä "Taistelevien jumalattomien liitto"? Oli oikein "kulttikomitea".

Taitaa olla pahuudessa ateistit tasoissa uskovaisten kanssa.

Jos on varaa viinaan on myös varaa ruokaan.

• attetaaskerran

Jos on varaa huumeisiin niin on varaa puhtaaseen huumeruiskuunki? Ei se ihan noin yksinkertaista ole!

• ateisti.....

Kakspiippunen juttu. Jos annat ruokaa ilmaiseksi rahat säästyy viinaan. Toisaalta jos et anna alkoholisti ei syö mitää ja vaan juo.Suosiellä vetelä täällä. Jeesus olis antanu.

• ateisti.....

Ja kenties pakottaa varastamaan ruokaa jos ei anneta ilmaisjakelusa! Näitä minäkin pohdin kun humalaiset pummaavat rahaa. Antaako vai eikö antaa, kas siinä pulma!

• Apua tarvitevalle.

Yksikin humalikko pyysi rahaa ostaakseen ruokaa , mutta tarjosin mahdollisuutta ostaa hänelle nakkikioskilta lihapiirakan tai jotain syömistä . Mutta mispä suuttui ,eli jos olisin antanut rahan se ei olisi varmudella ruokaan mennyt vaan juomaan.
      Olen ostanut joillekkin kaupasta ruokaa ja katsonut ,että syö kanssa ostamani ruuan koska joskus on käynyt niinkin jotta ruoka jonka ostin kaupasta oli myynnissä jollekkin kaverille jotta saisi siitä rahaa juomiseen. no vahingosta viisastuu. Mutta jos ruokaa jaetaan annettakoon sen verran kuin siinä hetkessä tarvitsee eikä yhtään enempää koska sekin voi mennä väärään osoitteeseen.
      Nuo on vaikeita ratkasuita mutta tapaus kerrallaan mutta vatsan täyteen aina voi antaa ruokaa jos todella tarvitsee sillä jostain kai se on lähdettävä apu tilanteeseen.

• selkeää

Tuollainen järjestö lisää köyhyyttä ja työttömyyttä. Se hankkii tulonsa verovapaasti avustuksiana eli elää muiden siivellä. Käyttää ilmaista työvoimaa ja maksaa palkkaa johtajilleen, mutta ei työntekijöilleen.
      Näitä syntyy jatkuvasti, koska se on helppo keino hankkia rahaa järjestön johdolle.

• uuttiiss

On vaikea laittaa rajat missä menee se, kuinka paljon on voinut nauttia alkoholia, kun tulee ruokajonoon. Pitää ottaa huomioon, että jonossa on paljon pieniä lapsia.
      Olen tehnyt tätä työtä 13v, ja tullut siihen tulokseen, että 0-linja, kun tullaan ruokajonoon. Se on kaikkien kannalta hyvä ratkaisu.
      Jokainen saa juoda niin paljon kun sielu sietää muualla, mutta ruokajonossa ollaan selvin päin.
      Se ei ole kohtuuton vaatimus. Olemme tarpeeksi saaneet kaikenlaista harmia, kun päihtyneenä yrittäneet sählätä asiakkaiden kimpussa ja kinaavat ta rähisevät.
      Olemme yksityinen yhdistys ja meillä on oikeus esittää oma edellytyksemme ruoan jaolle. Käytännön ovat jo useimmat oivaltaneet ja vaihtelevalla menestyksellä hyväksyneet..

Terveisin

Liisa
      Toiminnanjohtaja

• Nimi erkki

Kirjoitat asiaa, Liisa!

• kenen etu

Miksi käytätte ilmaista työvoimaa? Eikö olisi syytä maksaa työntekijöille palkkaa? Muillekin kuin sinulle.

• Ka

Kylla ruoka pitää saata on kurja jos on nälka humalaine on myös ihminen valitatavasti
      vaikka onki oma valinta

• 39482308

Miten ne kristityt siihen liittyy?? :D:DD hahaajhahahah lo l lol

• ytduredujmcgfujdrt

jos sille olis antanu ruokaa niin sillähän olis säätyny rahaa jollaa saaaa viunaaaaaaa

• koyha.....

Ihanaa, kun tutut toi mulle safkaa, vaikka ei ole yhtaan rahaa. Ei tarvinnut menna leipajonoon. Huomenna grillataan ja juodaan olutta. Onko mitaan sen ihanampaa!

• räkäräkädägäpägä

Voihan räkä!!!!!!!!!!!!!!!!!
      Mulla jääkaappi ja pakastin pursuaa ruakaa.
      Viinat loppuvat ja lisää pitäs saada,paarikkin kiinni!
      Voe vitunteri!!!
      Nysse viuna kelpaas hyvin,eihä toshta ruuastha tuu ees KÄNNII!!!!!!!!!!!!!!!!

• auta tätä
    • sellaista menoa
    • japajalalal

aja mersulla paikalle

• -

Ei missään nimessä saa antaa ruokaa jos vähänkin haiskahtaa viinalle.

Jos on varaa viinaan on varaa myös ruokaan.

Eikö tämän pitäisi olla itsestäänselvyys?

• pleepeet

mitäs sitte... köyhää on elo ihmisten huolineen ja murheineen ..onkse oikeesti vain väliaikaista vaan.. lihoo ja laiskistuu ja syö jauhomössöö ku rikkaat istuu salaattipöydissään ja terveysmonipuolisaterioilla... elä tässä sit terveellisesti ja monipuolisesti..mistäs teet ku ei oo ku känsät kämmenissä..

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      192
      1425
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      989
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      81
      902
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      6
      847
    Aihe