Verkosta löytyy osia blogikirjoituksista, jotka ovat sisältönsä perusteella aiempi versio Enkeli-Elisan isän blogista.
Näistä blogimerkinnöistä ensimmäinen on merkitty päivämäärälle 15. helmikuuta 2011. Se viittaa tytön kuolemaan. Teksti alkaa sanoin: "Viikko tässä on nyt itketty."
Blogin nimi "Siellä jossain kaukana" vaikuttaa viittaavan "Jossain kaukana" -verkkosivustoon, jota ylläpitää Elisan tarinasta kirjan kirjoittanut ja tytön perheen äänitorvena toiminut Minttu Vettenterä.
Ajankohdaltaan blogitekstit täsmäävät kampanjassa alun perin annettuihin tietoihin, joiden mukaan vuonna 1996 syntynyt Elisa olisi kuollut 7. helmikuuta 2011.
Suomessa ei kuitenkaan tuolloin kuollut yhtään 15-vuotiasta tyttöä. Vettenterä onkin kertonut antaneensa väärää tietoa kuolinpäivästä suojellakseen perheen yksityisyyttä.
Kampanja on julkaissut alkuperäisiksi väitettyjä kuvia kuolleen tytön päiväkirjan sivuista. Päiväkirjamerkintöjen sekä "Siellä jossain kaukana" -blogin perusteella kuoleman olisi pitänyt tapahtua 22. tammikuuta ja 15. helmikuuta 2011 välisenä aikana.
Väestörekisterikeskuksen tietojen mukaan tammi-, helmi- ja maaliskuussa 2011 Suomessa ei kuollut yhtään vuonna 1996 syntynyttä tyttöä. Vuotta nuorempien ja vuotta vanhempien tyttöjen kuolemat eivät sovi Elisan tapaukseen.
Blogimerkintöjen ja Vettenterän lausuntojen perusteella joko päiväkirjat ovat väärennöksiä tai Elisaa ei ole ollut olemassa.
Vettenterän tiistaina lähettämän lehdistötiedotteen mukaan kyseessä on kuitenkin todellinen tapaus, jossa "15-vuotias tyttö oli tehnyt itsemurhan ja päiväkirjojen perusteella syyksi pääteltiin koulukiusaaminen".
HS tavoitti Vettenterän torstaina, mutta hän ei halunnut kommentoida asiaa tarkemmin.
Torstaina Enkeli-Elisan Facebook-sivusto suljettiin väliaikaisesti. Edellisenä päivänä ylläpito poisti monia viestejä ja projektia kyseenalaistavia keskusteluja foorumilta.
http://www.hs.fi/kotimaa/Enkeli-Elisasta selviää uusia epäjohdonmukaisuuksia/a1305582888309
Tuhannet perheenäidit Suomessa ovat nyyhkineet taruolennon takia!
Enkeli-Elisa -huijauksen uusin käänne.
11
1012
Vastaukset
- Kuvat normaalin?
Saattaa olla "kirjailijan" oma sepostus, jonka sitten poistanut, tai joku mikä on ihan muuhun liittyvä, kuoleehan Suomessa n. 5000 ihmistä kuussa.
Sopivan ikäisiä ei kuitenkaan tuolloin kuollut, joten tuo kirjoitus ei ainakaan mihinkään todelliseen tapaukseen, jota kirjassa olisi käytetty, liity. Se on varmistettu.
Mites ne kuvat, joita "kirjailija" on sittemmin poistanut sivuiltaan (löytynevät muualta googlettelemalla), antavatko mielestänne vihjeitä, ettei ole ihan kaikki kotona? - huu haa
Kuka saatana jaksaa edes välittää! Kyseessä on tarina, aivan sama onko faktaa vai fiktioita. Vain kusipää jaksaa vinkua asiasta.
- Suuri qsetus
Minttu Vettenterän yksi blogi on nimeltään taruolento.com. Tässä se tulee:
http://taruolento.com/
Toinen blogi, jossa moralla murhataan mukavasti:
http://www.jossainkaukana.net/
Kuvia itsensä viiltelystä ja kurkunleikkaamisestakin löytyy, kun viitsii hakea. - Valheiden paljastaja
No kyllä minä ainakin välitän, valehteleeko joku julkisuudessa ja yrittää valheillaan saada tienattua rahaa.
- taas tuosta aiheesta
Minä olin vielä viikko sitten elämäni ensimmäistä kertaa nimen Minttu Vettenterä kuullessani ja Hesarin jutun luettuani aivan varma, että kyseessä on huijaus, koska Hanna Nikkanen on sentään verkkoa tutkinut, muistaakseni tohtori, ja Anu Silfverberg yksi henkilökohtaisesti yksi suurimmin arvostamistani journalisteista koko Suomessa. Nyt viikko myöhemmin voisin sanoa, että kun en tiedä mistään Facebookeista ta verkkokulttuureista mitään, niin odotellaan mitä poliisi sanoo. Yksikin mun erittäin fiksu reaalielämän ystäväni, jonka älyyn luotan kuin vuoreen, sanoi mulle, että hän arvostaa tätä Minttu Vettenterän työtä kiusaamista vastaan. Akateeminen ihminen.
Mielipiteeni aiheesta "Enkeli- Elisa" on aika neutraali, mutta toki on hyvä, jos ei sellainen asia pääse netissä kukkimaan, missä ainakaan tekaistuilla tarinoilla kukaan netissä tienaisi rahaa - ei edes kirjailija. Siinä on kai sana sanaa vastaan: ilmeisesti ne, jotka on tän Vettenterän teksteihin perehtyneet ja jotka on Facebookeissa tms., puolustavat monet häntä. Itse puolustaisin koulukiusaamisen vastaista työtä, mutta en tasan keksittyjä tarinoita, missä keksittyjen tarinoiden varjolla usutetaan monta kymmentä tuhatta ihmistä suremaan jotakin sellaista ihmistä, jota ei edes ole ollut.- Vaan eipä kiinnosta
Mene jatkamaan tuota akkojen facebook-tajunnanvirtaa jonnekin akkojen palstoille, okei?
- Kyllä kiinnostaa.
Vaan eipä kiinnosta kirjoitti:
Mene jatkamaan tuota akkojen facebook-tajunnanvirtaa jonnekin akkojen palstoille, okei?
Ole sinä hiljaa.
- totuus.
Täyttä huuhaata, ensinnäkin enkeleitä ei ole edes olemassa, se jo todistaa jutun huuhaaksi, Raamatun kirjoituksissa esiintyy nimi "enkeli" tehden tekoja, esim. hautakiven vierityksiä ym...
- feikki elisa
huijauista koko juttu
- Mummelikummeli
Uusi käänne? Tää on ollut tiedossa tosiaan torstaista asti :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä911929Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2781761Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3051560Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1801442Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em881038- 511007
- 56977
Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤56968- 67944
Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui40941