Suojatiemaalaukset

onko ajatusta

Liekkö kukaan ajatellut sellaista selvennystä suojatiemaalauksiin, (nyt kun muutenkin tulee nuo pyörätienjatkeena olevat suojatiemerkinnät käyttöön), että jos suojatie maalattaisiin pitkittäin tielle, silloin jos se on pyörätienjatkeena oleva suojatie.

Sain tälläisen ajatuksen, kun nykyisin on nuo suojatiemaalaukset niin koholla tiestä, että ne ravistavat jousittamatonta polkupyörää melko tavalla. Jos maalaukset olisivat pitkittäin, niin autollaliikkujat näkisivät heti niistä, että ylittävät pyörätietä. Eikä ne silloin ravistaisi pyörääkään , jos ajaisi pituus-suunnassa niiden yli.

Muut suojatiet jäisi poikittain maalatuiksi, ja näin erottuisivat pelkästään jalankulkijoiden käyttöön tarkoitetuiksi. Käytäntö vain pitäisi olla yhteneväinen kaikkialla. Ja voisihan sen suojatiemerkinkin tehdä hieman erilaiseksi, jos siinä kulkee myös pyörätie.

18

359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalari M

      Muuten hyvä, mutta poikittain maalattuna se puolen metrin levyinen palkki on pysäytysviiva.

      Aikamoista sotkuahan tämä lakimuutos on jo aiheuttanut, kun pitää suojateitä muuttaa jatkeiksi. Kestää vuosia ennen kuin vanha merkintä kuluu niin loppuun, että keskellä oleva aukko näkyy kunnolla. Tai sitten jyrsitään, mikä maksaa mansikoita.

      • "

        Muta jyrsitty kohta on sekin mukava kiusa pyörilijälle.


    • Autoileva pyöräilijä

      Olen ajatellut joo. Sillä tavalla että sais ne olla vielä korkeammatkin, josko se sokkona puskan takaa miljoonaa pyörätien jatkeelle tulo vähenisi. Polkupyöräilijäänhän siinä sattuu ja hän on jopa maksumiehenä paria poikkeusta lukuunottamatta, mutta siinä katkeaa hetkeksi myös meikäläisen matka apua soitellessa ja hätääntyneitä kansalaisia kaitsiessa.
      Urheilupyöräily pitää tehdä paikassa jossa ei pyörätien jatkeita ole. Kaupungissa liikkuessa on taasen pari muuttujaa enemmän maantiehen verrattuna ja vauhti sen mukainen.

      • onko ajatusta

        Mielestäni autolla pitäisi saapua risteyksiin niin varovaisesti, ettei tule mitään paniikkitilanteita, vaikka pyörätieltä tulisi miten kovaa tahansa. Yleensä jos pyöräilijä tulee etuajo-oikeutettuun risteykseen vaikkapa sellaista 20-25km/h, niin autoilijat meinaa ajaa päälle, vaikka heille on selvästi merkein osoitettu väistämisvelvollisuus.

        Autollaliikkujat kun ajavat etuajo-oikeutetulla tiellä, niin he käyttävät suurinta sallittua nopeutta, mitä tiellä saa ajaa. Miksi pyöräilijät eivät saisi ajaa kovenpaa, kuin kävelyvauhti, kun saapuvat sellaisiin risteyksiin, jotka on merkitty autoilijoille kolmioilla tai stop-merkeillä.


      • Ruputtimankeli
        onko ajatusta kirjoitti:

        Mielestäni autolla pitäisi saapua risteyksiin niin varovaisesti, ettei tule mitään paniikkitilanteita, vaikka pyörätieltä tulisi miten kovaa tahansa. Yleensä jos pyöräilijä tulee etuajo-oikeutettuun risteykseen vaikkapa sellaista 20-25km/h, niin autoilijat meinaa ajaa päälle, vaikka heille on selvästi merkein osoitettu väistämisvelvollisuus.

        Autollaliikkujat kun ajavat etuajo-oikeutetulla tiellä, niin he käyttävät suurinta sallittua nopeutta, mitä tiellä saa ajaa. Miksi pyöräilijät eivät saisi ajaa kovenpaa, kuin kävelyvauhti, kun saapuvat sellaisiin risteyksiin, jotka on merkitty autoilijoille kolmioilla tai stop-merkeillä.

        Kaupunkikeskustoissa on sellaisia risteyksiä, joissa autolla on pakko ajaa pyörätien päälle ennen kuin näkee etuajo-oikeutetulle kadulle. Näin on vaikka kuinka haluaisi väistää pyöräilijöitä.

        Tällaiset paikat on pyöräilijänkin syytä ajaa hitaammin, sillä törmäys autoon 25 km/h tekee kipeää riippumatta siitä, ketä jälkeenpäin sakotetaan.


      • ajatus hukassa ehkä
        Ruputtimankeli kirjoitti:

        Kaupunkikeskustoissa on sellaisia risteyksiä, joissa autolla on pakko ajaa pyörätien päälle ennen kuin näkee etuajo-oikeutetulle kadulle. Näin on vaikka kuinka haluaisi väistää pyöräilijöitä.

        Tällaiset paikat on pyöräilijänkin syytä ajaa hitaammin, sillä törmäys autoon 25 km/h tekee kipeää riippumatta siitä, ketä jälkeenpäin sakotetaan.

        Aloituksessa ei ollut ajatuksena se, kuka väistää, kuka varoo jne. Vaan selvennys suojatiemaalauksiin, ja niiden toimivuuteen käyttäjien kannalta.

        Kun muutenkin muutetaan maalauksia, ja jätetään siihen se pyörätienkaista, niin miksi ei maalattais koko suojatietä toisinpäin. Silloin autollaliikkuja näkisi heti, että tulee sellaiseen risteykseen jossa kulkee pyörätie myös.

        On paljon paikkoja joissa pyörätie päättyy johonkin risteykseen, ja ne yllättävät monet autollaliikkujat. Vaikka pyöräilijä joutuisikin väistämään, niin tieto siitä että siinä kulkee myös pyöräilijöitä olisi paikallaan. Leveät raidat tien koko levydelle poikittain osoittamaan pyörätien sijainti. Näin pyöräilijät voisi ajaa raitojen väleistä, eikä täristäisi yhtään. Jos jätetään vain se yksi väli maalaamatta, niin pyöräilijät joutuvat ahtautumaan molemmista suunnista samaan väylään.


      • Anonyymi

        Aitoilijan väistämisvelvollisuus osoitetaan myös korottamalla pyörätien jatke.
        Siinähän olisi kätevä tehdä samalla hidasteet, että pyöräilijöiden tilannenopeudet pysyvät turvallisina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aitoilijan väistämisvelvollisuus osoitetaan myös korottamalla pyörätien jatke.
        Siinähän olisi kätevä tehdä samalla hidasteet, että pyöräilijöiden tilannenopeudet pysyvät turvallisina.

        Ei se korotus ole osoitus väistämisvelvollisuudesta. Väistämisvelvollisuus osoitetaan liikennemerkillä. Kohdassa käytetään "väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa" liikennemerkkiä.

        Näin lukee tieliikennelaissa: "Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä ajorataa pyörätien jatkeella ylittävää polkupyöräilijää. Merkillä osoitetaan vain rakenteellisesti korotettu pyörätien jatke. Liikennevalo-ohjatussa tienylityspaikassa merkillä voidaan kuitenkin osoittaa pyörätien jatke, jota ei ole rakenteellisesti korotettu."

        Kyseinen uusi liikennemerkki on väistämismerkki, aivan kuten kolmio tai stop liikennemerkit. Se löytyy tieliikennelain liitteestä kolmio ja stop merkin kanssa samasta kohtaa. Kyseisellä uudella liikennemerkillä osoiteta se pyörätien jatke, mutta tärkeämpi asia on se, että sillä osoitetaan ajoradan liikenteelle kohdassa väistämisvelvollisuus pyöräilijöitä kohtaan.


    • Anonyymi

      Se valkoinen pinnoite on liukas, kun sataa / sade kastellut. Tänään meinasin ottaa lipat asfalttiin. Saman olen kokenut aiemminkin, mutta luulin lipsumista renkaan paineen alenemiseen.

    • Anonyymi

      Syytä on vanhojen keskustelujen yhteydessä huomioida, että uusi tieliikennelaki astui voimaan 1.6.2020. Nykyisessä laissa lukee mm. seuraavaa:

      "86 §
      Poikkisuuntaiset merkinnät

      Tien poikkisuuntaisilla merkinnöillä voidaan tehostaa muulla liikenteenohjauslaitteella osoitettua väistämisvelvollisuutta sekä osoittaa suojatie tai tienkohta, jossa tulee noudattaa erityistä tarkkaavaisuutta ja kiinnittää huomiota ajonopeuteen.

      Poikittaissuuntaisten merkintöjen kuvat sekä niiden tarkoitus ja sijoittaminen esitetään tämän lain liitteessä 4.2."

      Poikkisuuntaisella tiemerkinnällä tehostetaan siis muulla liikenteenohjauslaitteella osoitettua väistämisvelvollisuutta. Poikkeus on suojatien tiemerkintä, joka jo itsessään tarkoittaa, että kohdassa on suojatie. Syy tähän on suojatien määritelmästä löytyvä TAI sana.

      Tässä laissa tarkoitetaan: suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettua tien osaa.

      Jompikumpi kun on, eli joko tiemerkintä tai liikennemerkki, niin kohdassa on suojatie. Näin ei esim. ole pyörätien jatkeen tiemerkinnän osalta.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on suojatien liikennemerkki ja suojatiemaalaus, niin kummastako kohtaa suojatie alkaa, jos ne ovat eri paikoissa?

        Esim. kuva https://goo.gl/maps/gQ5KXmEdK8V5rcdg9

        Minusta tuossa kuvassa pyörätien jatkeen kohdalla on myös suojatie, koska suojatietä osoittava liikennemerkki on ennen tätä jatketta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on suojatien liikennemerkki ja suojatiemaalaus, niin kummastako kohtaa suojatie alkaa, jos ne ovat eri paikoissa?

        Esim. kuva https://goo.gl/maps/gQ5KXmEdK8V5rcdg9

        Kun katsoo tätä https://i.ibb.co/MPxGw0T/Vaara-tiemerkinta.jpg kuvaa, niin tuossa on nykylain vastainen tiemerkintä. Tuossa on pyörätien jatkeen tiemaalaus, vaikka ajoradan liikenteellä ei ole siinä kohtaa väistämismerkkiä. Tuossa pitäisi olla täyspitkä suojatiemaalaus.

        Laissa lukee näin: "Pyörätien jatke merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7."

        Ei siis saisi olla pyörätien jatkeen tiemerkintää, jos autoille ei ole asetettu jokin noista kolmesta väistämismerkistä osoittamassa ajoradan liikenteelle väistämisvelvollisuutta jatkeen kohdalla.

        B5 = Väistämisvelvollisuus risteyksessä (kärkikolmio)
        B6 = Pakollinen pysäyttäminen (stop-merkki)
        B7 = Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa (uusi liikennemerkki, jota käytetään pääosin korotettujen jatkeiden kohdalla).


      • Anonyymi

        ^ Lisäys: Kysymykseen alkamisesta/levyedestä, niin suojatie on liikennemerkkien välinen alue (koko alue). Tiemaalaus on vain tiemerkintätapa. Pyörätien jatke voidaan joskus merkitä keskelle suojatietä. Ei se tarkoita sitä, että pyöräilijöiden on ajettava siinä keskellä. Kyse on tietääkseni lähinnä merkintätavasta, jolla ilmaistaan, että kohdassa on suojatien lisäksi myös pyörätien jatke.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun katsoo tätä https://i.ibb.co/MPxGw0T/Vaara-tiemerkinta.jpg kuvaa, niin tuossa on nykylain vastainen tiemerkintä. Tuossa on pyörätien jatkeen tiemaalaus, vaikka ajoradan liikenteellä ei ole siinä kohtaa väistämismerkkiä. Tuossa pitäisi olla täyspitkä suojatiemaalaus.

        Laissa lukee näin: "Pyörätien jatke merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7."

        Ei siis saisi olla pyörätien jatkeen tiemerkintää, jos autoille ei ole asetettu jokin noista kolmesta väistämismerkistä osoittamassa ajoradan liikenteelle väistämisvelvollisuutta jatkeen kohdalla.

        B5 = Väistämisvelvollisuus risteyksessä (kärkikolmio)
        B6 = Pakollinen pysäyttäminen (stop-merkki)
        B7 = Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa (uusi liikennemerkki, jota käytetään pääosin korotettujen jatkeiden kohdalla).

        Tässä on toinen vastaava esimerkkikuva, jossa on pyörätien jatkeen tiemerkintä, vaikka ajoradan liikenteelle ei ole väistämismerkkiä.

        https://i.ibb.co/C01CmJD/Vaara-tiemerkinta.jpg

        Tällaisia tapauksia ei saa nykyisen lain mukaan enää olla. Siirtymäaika tiemaalauksien korjaamiselle umpeutui 1.6.2022.


      • Anonyymi

        Suojatien osalta vielä tällainen huomio. Jos on sekä suojatie liikennemerkki, että suojatie tiemerkintä, niin se on silloin sen tiemerkinnän reunat, jotka määräävät suojatien leveyden.

        Muun muassa seuraavaa lukee Suojatie (E1) liikennemerkin kohdalla: "Jollei tiemerkinnällä L3 muuta osoiteta, osoittaa merkin paikka ajosuunnassa suojatien etureunan."

        Tuo L3 on suojatien tiemerkintä. Jos ei ole suojatien tiemerkintää maalattuna, niin silloin liikennemerkit määräävät suojatien leveyden.


    • Anonyymi

      Joku saattaa miettiä, että jos pyörätien jatketta ei ole merkitty, niin ei saisi pyöräillä suojatiellä. Näinhän ei ole. Ajoradan saa ylittää pyöräilemällä suojatien yli. Väistämissäännöt ovat sitten eri seikka. Ne pitää osata ja tietää, että kuka väistää missäkin tilanteessa.

      Suojatien saa ylittää minkälaisella ajoneuvolla tahansa. Mahdollistetaan huoltoajot, tieauraukset yms. Tieliikennelain 18 § lukee mm. seuraavaa:

      "Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."

      Polkupyörä on ajoneuvo, eli saa pyöräillä suojatien yli. Suojatien on kuitenkin edelleen suojatie vain jalankulkijoille, eli pyöräilijöillä ei suojatien kohdalla ole mitään "erityisoikeuksia" eikä suojaa mitenkään. Se liittyy vain jalankulkijoihin.

      • Anonyymi

        Kuva tilanteesta, jossa oikean alareunan ajoneuvolla ei ole väistämismerkkiä ennen suojatietä. Pyöräilijät väistävät siitä suunnasta tulevia ajoneuvoja.

        https://i.ibb.co/2cxfYFq/vasistamisjarjestys.jpg

        Jos oikean alareunan suunnasta tulevilla olisi väistämismerkki, niin pyöräilijät saisivat ajaa ensiksi ja kohdassa olisi silloin myös pyörätien jatkeen tiemerkintä.

        Kääntyvät ajoneuvot väistävät joka tapauksessa sen risteävän tien ylittäviä pyöräilijöitä, jolle kääntyy. Siihen ei vaikuta paikassa oleva tiemerkintä mitenkään.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      249
      2206
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      82
      1856
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      75
      1555
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      112
      1278
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1170
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1135
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1064
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      980
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe