Ratin vatkaaminen alkaa siinä 80km vauhdissa talvi ja kesärenkailla. Käytin aurauksen säädättämässä mutta ravistus vaan jatku.
Asentaja sanoi - taka-akseli on n. 9mm vinossa. Autoa ei ole kolaroitu eikä törmilty mihinkään. Keväällä ostetut uudet renkaat ei lopettaneet ravistusta.
Nostin Jimnyn keulan ylös ja renkaat pois. Miitailin etuakselia monesta rungon kohdasta niin ylläri ylläri etuakseli on vinossa n 1cm. Sitten mittasin jarrulevyistä aurauksen levyjen etu ja takapuolelta moneen kertaa aurausta oli 7mm pelkistä jarrulevyistä kun vanteista mitattuna oikea arvo on 4mm - 2mm. Nyt oli yli sentin aurausta.
Löysäsin raidetangon mutterit ja laitoin 2mm rakotulkin mutterin ja tangonväliin . Näin tein molempiin päihin ja pyörittelin sitten tangon kiinni muttereihin.
Sitten koeajolle ei minäänlaista ravistusta ei kiihdytyksissä eikä tasaisessa vedossa eikä vapaalla ajaessa.
Ohjaus tuntui todella hyväntuntuiselta.
Uudet kesäkumit n 2kk vanhat niin oli millin kulunut jo ulkoreunasta eli sekin kertoo liiasta aurauksesta.
Tuliko silloin asentajalle aurausta säätäessä virhe kun oikeasti etuakseli on sen 9 mm vinossa.
Jimnyn ohjaus ravistaa ja vatkaa 80km vauhdissa
8
2262
Vastaukset
- Jimnyx
Oletko ehkä lainannut autoasi kaverille, joka olisi saanut päähänsä ajella maastossa? Vahvankin auton saa nimittäin pois säädöistään, jos sitä murjoo harkitsemattomasti vaikkapa kivikossa. Oma autoni palautettiin kerran etuperän öljyt valuen, tosin kuskina oli sillä kertaa ollut nuori oman perheen jäsen.
Ohjausravistuksestakin on kokemuksia. Fulda-renkaiden rakenne oli pettänyt, vaikka kulutuspintaa oli reilusti jäljellä. - Ongelma korjattu
En ole lainanut Suzuki on emännän käytössä eikä peltotietä kummemassa maastossa ole käyty.
Etuakselin vinoutta ei huomaa silmällä kaikki kumipuslat on ehyet ei vääntymiä ja auto oli 90 tkm täyshuollossa viimesyksynä.
Ahjauksen ravistus vanhoilla kesärenkailla , talvirenkailla (lähes uudet) ja nyt uusilla kesärenkailla.
Jos youtubesta katsoo niin ratinvatkaus on maailman laajuinen
Tässä yksi esim. http://www.youtube.com/watch?v=iMLVa-TNb9o
Olisi kiva tietää onko etuakseli muissa Jimnyissä vinossa.- Anonyymi
Noista mittausarvoista vielä,,monikohan verstas kalibroittaa laitteensa säännöllisin väliajoin. Suurin syy varmaankin on se !!!!
- Anonyymi
Minäkin selvittelin asiaa. Kääntöakselin laakereissa löysiä, siihen saa tilattua prikkasarajan ainakin englannista, googleta Suzuki jimny king pin shim set. löytyy kuvia kin
- Anonyymi
Onnistuuko Suzukilta mihinkään malliin ravistamattoman ja ei-pompottelevan alustan teko? Mulla oli joskus Alto jolla oli taipumusta pompotella n. 60 km/h vauhdissa, ei tuntunut olevan vaikutusta eri rengaspaineilla, ohjauskulmien säädöllä, yksi vannekin vaihdettiin turhaan, pompottelu oli ja pysyi. Auto tuhosi vetoakselien niveliä ja pyöränlaakerikin meni reilun 4v aikana.
Hämmästyttävän surkea auto alustaltaan! Ja tästä vielä sanottiin että on Intian kuoppaisille teille tehty, joten olisi odottanut kyllä parempaa kestoikää alustan komponenteilta... - Anonyymi
Vaihda uusi pajukeppi ohjausakselille, entinen on jo meltoutunut niin että ohjauksessa jo liikaakin välystä.
- Anonyymi
Hiukan vemputtaa vanteet ja kumit, kun ovat kierot luultavasti?🤪🤪
- Anonyymi
Suzuki voisi muuten olla ihan ok auto, mutta nuo pompotukset jne. alustaongelmat pilaavat sen ja huolto-organisaation tympeä asenne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa
(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys652572Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.
Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs2411585- 941380
6 vkoa kulunut ilman sua
…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo8901- 65882
Jotenkin se harmittaa
Etten voinut antaa itselleni mahdollisuutta tutustua. Tulit vain liian lähelle ja syvälle kemia oli alusta alkaen liian46700Olen yrittänyt tavoittaa sinut kolmesti
Elämän aikana. Kahdesti hakenut numeroa ja lähettänyt jollekkin nimisellesi viestin. Kerran aivan summassa keksimääni os2652Haluan kysyä vain yhden asian
Miksi et koskaan halunnut kohdata minua kasvotusten silloin, kun molemmilla oli tunteita? Kaiken muun olen jo hyväksymäs39579- 73562
- 22512