Miksi joillakin ihmisillä on tapana puhua niin kovaa että kuuluu kymmenien metrien päähän,onko se itsensä korostusta.
Ja tv ja radiomainokset,nekin huudetaan,isot ostosparatiisit,joka kaupassa eri musa jumputtaa,kakarat kiljuu ja juopot rähinöi,nuorisolla koko ajan joku musalaite korvissa,eikö ihminen osaa olla h i l j a a ?
Miten itses laita,kummassa viihdyt ? Hiljaisuudessa vai metelissä.
äänisaastetta..
25
99
Vastaukset
Jos on huono kuulo/kuuluvuus ihmisten ääni tuppaa korottumaan. Siinä tarvii olla itsensä korostamisesta kyse.
Loppu viestiisi sanon...pölö pölö.
Ai niin toi loppu juttu. Sekä että.- rdy
Viime yönä todellakin meteli häiritsi. Aamukolmeen joku poikasakki metelöi pihalla. Yöllä on pakko pitää ikkuna auki, koska muuten on liian kuuma nukkua. Makuuhuone on sinne päin, missä on iso istuinryhmä ja siellä nämä näin kesäaikaan ainakin tapaavat yömyöhään istua. Ei tullut nukkumisesta mitään, joten istuin keittiössä ristikkoa täyttämässä kunnes meteli loppui.
Sääliksi käy niitä, joka joutuvat varhain heräämään ja lähtemään töihin. - kohtuullisuus jess
aivan kamalaa kun mun kaveri pitää samaan aikaan radiota ja televisiota päällä, ittellä tuntuu että polla hajoo, silloin ei auta muu kuin polkaista imuri käyntiin.
Jaahas, joku vanhus taas.
Nuorilla ja nuorekkailla on aina meno päällänsä ja siihen kuuluu vauhti ja vaaralliset tilanteet.
Reipas pitää olla ja aina esillä, vaikka sitten äänellään.
"MOOOOI!!! Mä oon Tampereen junas, tulossa sinne, miss SÄÄ oot!!!
Ja maarina vastaa:......KÄÄK!!!!, ulkomailla, ihan kohta.
Ja niin poispäin.
Anti bailaa vaan, sanoo Siirakki.
Aikanaan kaikki hiljenevät, mutta silloinkin, useimmiten, Urut raikaavat.
Joillekin soivat taivaalliset Trumpetit, toisille taas raakkuvat epävireiset Viulut, raa'an surullista melodiaa.
H.- Pirre*
Tykkään enempi hiljaisuudesta, mutta elämäkin saa kuulua; talo jossa asumme on hyvin hiljainen, ei täällä häiriköidä..
p.s. Kylämme/kaupunkimme mopo pojat tosin voisivat pitää kiihdytysratanaan muuta kuin keskuskatua, ei ääni niinkään vaan pelko koska huutaa ambulanssi..:(
Taittaa olla Kitteen polliisit kaikki lomalla..ihan nuorten oman terveyden takia oisi hyvä vilikasta joskus sitä ilta menoa..."Pirre*"
Minä olin aikanaan mopopoika, olisin kyllä vieläkin mielelläni, mutta pää ei enää kestä,
siitä on tullut vanha, ja siksi liian viisas.
Rämäpäisyys on siinä kylläkin tallella.
Ah! niitä sen ajan naarmuja, raappeita, kuhmuja ja kolhuja.
Ja ihailevia katseita.
Oikeastansa...taidanpa kuitenkin ostaa moottoripyörän ja tulla teille revittelemään ja pörisemään.
Saat sit sinäkin "osasi", saat puhallella pipejä ja kehräystä korviisi. :)
H.hunksz kirjoitti:
"Pirre*"
Minä olin aikanaan mopopoika, olisin kyllä vieläkin mielelläni, mutta pää ei enää kestä,
Ja ihailevia katseita.
Oikeastansa...taidanpa kuitenkin ostaa moottoripyörän ja tulla teille revittelemään ja pörisemään.
H.Älä mee Pirreä kiusaamaan, tule meille, poika tykkää kovinkin paljon mopoista ja moottoripyöristä.
Pellekin aina joskus käy pihassa näyttämässä pyöräänsä.
Mie keitän siulle hyvät kahvit ja saat kerätä herukoita itelles.
Tai olkoon, mie kerään ne siulle.
Ja saat pari isohkoa kesäkurpitsaakin.
:)Anceli kirjoitti:
Älä mee Pirreä kiusaamaan, tule meille, poika tykkää kovinkin paljon mopoista ja moottoripyöristä.
:)"Anceli"
Vaan mie en uso jot Pirre näin helpolla kiusaantuu, lie hyriseekin nyt?
Silviissii kehräävästi.
Saatan mie myös poiketa kartanollasi, odotetaan nyt kuiteskin Pirren vasta-tarjousta. :)
Josko hää on kans lattant kurpitsoloita kuntoon.
H.hunksz kirjoitti:
"Anceli"
Vaan mie en uso jot Pirre näin helpolla kiusaantuu, lie hyriseekin nyt?
Silviissii kehräävästi.
Saatan mie myös poiketa kartanollasi, odotetaan nyt kuiteskin Pirren vasta-tarjousta. :)
Josko hää on kans lattant kurpitsoloita kuntoon.
H.Ota Pirre kyytiin, kun tulet tänne päin, ei ollakaan nähty liki pariin vuoteen.
Saahaan haastaa suut makiaks.- kurpitsan ystävä
Anceli kirjoitti:
Älä mee Pirreä kiusaamaan, tule meille, poika tykkää kovinkin paljon mopoista ja moottoripyöristä.
:)Anceli
Siis kurpitsa? Oletko kasvattanut spageketti kurpitsaa, siis sellaista, jonka malto on spageketin tavoin sellaista kiemuraista.
Itse ihastuin siihen kovin, kun sain maistiaiset ja kasvatinkin niitä, mutta nyt ei ole mahdollisuutta siihen.
On muuten uskomattoman hyvää ja tietenkin hieman erikoista. Laitoin niitä uuniin, kovertaen siemenet pois ja sinne koloon sitten voita ja homejuustoa.
Harmi, että mistään en ole tavannut niitä myynnissä.
Siemenkaupasta tilasin kyllä siemenet, mutta armottoman myöhään kokeilin neljää siementä. Hyvin itävät, mutta eivät ehdi satoa kuitenkaan tuottaa, mikäli ei tule intiaani helteet.
Siitä olen samaa mieltä, että Pirreä ei saa kiusata, koska itsekkin olen ehkä siellä lähistöllä.
On muuten täälläkin häiriköitä nuo "mopopojat" ja musiikin kuuntelijat, kun basso jympyttää kilometrien päähän. - Pirre*
hunksz kirjoitti:
"Pirre*"
Ja ihailevia katseita.
H.Mieki olin, mopotyttö, mutta suosittelen, elä osta moottoripyörää...sillä luulen että hieman huonohenkinen mopokin on jo liikaa..
P.s. ai ihailevia...tulkitsitkohan ihan oikein, - äsken pojantyttären kanssa tuolla kylillä kulkiessa hän epäili, että onkohan noilla mopo/auto revittelijöillä ihan kaikki kotona...:) ( tytöllä on itsellään mopo...ja ajjaa immeiseksi) kurpitsan ystävä kirjoitti:
Anceli
Siis kurpitsa? Oletko kasvattanut spageketti kurpitsaa, siis sellaista, jonka malto on spageketin tavoin sellaista kiemuraista.
Itse ihastuin siihen kovin, kun sain maistiaiset ja kasvatinkin niitä, mutta nyt ei ole mahdollisuutta siihen.
On muuten uskomattoman hyvää ja tietenkin hieman erikoista. Laitoin niitä uuniin, kovertaen siemenet pois ja sinne koloon sitten voita ja homejuustoa.
Harmi, että mistään en ole tavannut niitä myynnissä.
Siemenkaupasta tilasin kyllä siemenet, mutta armottoman myöhään kokeilin neljää siementä. Hyvin itävät, mutta eivät ehdi satoa kuitenkaan tuottaa, mikäli ei tule intiaani helteet.
Siitä olen samaa mieltä, että Pirreä ei saa kiusata, koska itsekkin olen ehkä siellä lähistöllä.
On muuten täälläkin häiriköitä nuo "mopopojat" ja musiikin kuuntelijat, kun basso jympyttää kilometrien päähän.Nämä kasvattamani ovat kesäkurpitsoita, Weibulls cucurbita pepo nimisiä. Tummanvihreä, pensasmainen laji, tasaiset hedelmät.
Niistä kasvaa pitkiä, solakoita kurpitsoita.
Joskus olen kasvattanut tavallisia, pyöreitä kurpitsoita, niitä joista tulee melko isoja.
Laitan kurpitsaa useisiin erilaisiin ruokiin, keittoihin, kastikkeisiin ja salaatteihin.
- unelma
"Hiljaisuus on, puheen jälkeen, toinen maailman mahdeista."
- risakita
Joko ovat huonokuuloisia, vaikku täyttänyt korvakäytävät tai ovat oppineet äänenkäyttönsä suurperheissä, joissa on huudettu toistensa kitarisoihin.
Tykkään äänestä, nautin hiljaisuudesta.
Suurikin ääni menettelee, silloin kun itse saa vääntää nupikasta.
"Ostosparatiisit" ovat useinkin vastakohtiaan. Muulloinkin kuin jouluhyhmässä rämpiessä.
TV-etäsäädin saa usein kyytiä, kun mainostauolla möly nostetaan infernaaliselle tasolle. Elämän äänet eivät minua juurikaan häiritse, mutta suurella volyymilla pauhaava musiikkisaaste häiritsee aina. Se estää viihtymästä ja on aina silloin tällöin karkottanut esim. ravintolasta jo ennen tilaamista. Miellyttävä, hieman hiljaisempi taustamusiikki sopii mielestäni sen sijaan erinomaisesti äänitaustaksi esim. ravintoloihin tai marketteihin.
Kuulokkeet korvilla kulkeminen ei ole minun juttuni, ja olenkin usein ihmetellyt mielessäni, miksi erityisesti meitä nuoremmat ihmiset näyttävät harrastavan sitä varsin yleisesti. Kuulokkeiden käyttäminen on minusta ympäristöystävällinen teko. Itse kuuntelen mieluummin hiljaisuutta, luontoääniä tai omissa mielessä liikkuvia ajatuksia.;)
Kovaääniset kännykkäkeskustelut eivät onneksi yleensä kestä kovin kauaa, ja joskus pakolliseen kuuntelemiseen saattaa liittyä oma hauskuutensa. - Uskomatonta, miten äänekkäästi ihmiset saattavat käydä yksityisiä keskusteluja yleisellä paikalla. Onkohan osa heistä itse huonokuuloisia.
Jatkuva, yli 85 dB:n musiikkisaaste vahingoittaa kuuloa ja ihmettelen, miksi erityisesti ulkoilmakonserteissa sallitaan sellaisten volyymien käyttö, josta saattaa olla monille ikäviä seuraamuksia. Pitäisikö säätää laki ihmisten kuulon suojelemiseksi?
Itse olen harmitellut kerran oopperassakin, ettei laukussa sattunut olemaan korvatulppia. Ulkoilmakonsertteihin lähtiessä varaan sellaiset aina varmuuden vuoksi mukaan.
Oikeastaan aloittaja muistuttaa taas yhdestä asiasta, josta kannattaa iloita. Kuulo toimii hyvin edelleen.- ...
Mulla oli aikanaan täysin kuuro työkaveri pari vuotta, Siinä oppi, ei kuurolle kannata huutaa, ei se kuule kuitenkaan, se lukee huulilta :D
Noin muuten, alkaa olemaan aika paljon noita huonokuuloisia tuttuja, etenkin vanhuksia. Niille pitää huutaa, ei ne osaa lukea huulilta, eikä ne kuule kuulolaitteenkaan kanssa juuri mitään. Kurkku käheänä, kun naapurin vanhan isännän tai apen kans käy juttelemassa...
Noissa kummassakin tapauksessa yks yhtenäinen piirre. Kuurot ja huonokuuluoiset tahtoo aina puhua ite kovaan ääneen, ne kun ei osaa arvioida taustamelun määrää, helpolla huutavat täysin hiljaisessa paikassa, vahingossa.
Pahin melusaaste mun mielestä on urheilijat. Tässä jatkuvasti kuuntelen kun jalkapalloilijat huutaa kurkkusuorana veetua tossa potkupallokentäällä. Ne siis huutaa sita veetua aamusta iltaan, kurkkusuorana. Aikanaan oli puhetta jalkapallohuligaaneista, erehdyin luulemaan, että tarkoitetaan katsojia, nyt olen ymmärtänyt, että kyse on pelaajista. Täysin käsittämätöntä, kuinka suuri metelei lähtee kahdesta jalkapallojoukkueesta, jotka huutavat kurkku suorana ikkunan alla kaiken valoisan ajan. "Normaalia kaupunkimelua", se liikuntaviraston mielipide. "Asunto myytävänä", se asukkaiden mielipide.
Melua monenlaista, asunut äänekkäissäkin paikoissa, junarataa, suurta pääkatua jne. Mutta ikinä ei noin karmeaa meluhaittaa ole sattunut, kun toi potkupallokentta. Sivumennen mainiten, talvisin sitä auraa lumesta pikkutraktori kaiket yöt, sen meli tavallaan siedettävää.
Mieti. Istut kaikessa rauhassa pihallasi ja kymmenen metrin päässä joku aikuinen ukko huutaa kurkku suorana "wittuuu". Ei sellaiseen voi tottua ikinä.
Lisäksi tietenkin kakarat, jotka laitetaan asunnosta ulos huutamaan kaikkien kuullen, kun sisällä ei jakseta kuunnella.
Melu on kiintoisa asia, se kuuluu elämään, mutta määrä on määrittämättä.
=DW="=DW="
"Nuorilla ja nuorekkailla on aina meno päällänsä ja siihen kuuluu vauhti ja vaaralliset tilanteet.
Reipas pitää olla ja aina esillä, vaikka sitten äänellään."
Näinhän se on, eikö olekin?
H.- hiljaisuutta kaipaan
hunksz kirjoitti:
"=DW="
"Nuorilla ja nuorekkailla on aina meno päällänsä ja siihen kuuluu vauhti ja vaaralliset tilanteet.
Reipas pitää olla ja aina esillä, vaikka sitten äänellään."
Näinhän se on, eikö olekin?
H.hunksz
Mites oli eilen? Eikö "hippi" nuorukainen saanutkaan aikaan jotain meteliä? Huomasin, että meidän hippipojalla oli jonkinlainen masennuskausi!?!
Olet ikuinen "teini hippi", josta et pääse eroon ja sinua ärsyttää, kun "tyttöystäväsi" kertovatkin lapsenlapsistaan ja marjamatkoistaan!!
Voisinkin tehdä muutaman aloituksen asiasta, mutta silloinhan sinä hyökkäät kuvioihin ja ilmoitat, että tästä on jo keskusteltu!!!!! Ja sinä itse olet tehnyt aloituksen jo "kivi ja kirves" aikakaudella.
Niin, tuohon meteliin. Ennen oli meidänkin uimarannat meluvapaita, mutta ei enää. Inhoan meteliä. Lapsenlapsillekin ostin kuulokkeet, että en tarvitse kuulla heidän, siis pojan jääkiekko otteluja, paitsi se "Pojat saunoo".
Ärsyttävintä on todellakin telkkarin äänitehosteet. Yrittäppä siinä suojella naapurin rauhaa, kun yht´äkkiä pamahtaa jokin musiikki päälle ja seuraavaksi et kuule, mitä sanotaan?
- ent.hämis
Joku tietysti vielä sanoo,painu maalle.Sitäkin olen kokeillut,parikin kertaa.Saimme älynväläyksen n.15 v sitten muuttaa maalle tyhjän pellon reunaan.
Niin innostuneena ei tietenkään otettu huomioon alueen ja sen tienpätkän asukkaitten harrastuksia,vuoden aikana paljastui kaikki.
Oli auto-ja mopokorjaamo,matonpesuyritys,koirakennel,ja peltoakin tultiin möyhimään heti keväällä talon korkusilla rumiluksilla,sitten paljastui ampumarata ja lopuksi kaatui metsä talomme takamaastosta.
Takaisin lähtöpisteeseen ja äkkiä.Töitä ei myöskään saanut ja palattuani niitä oli liikaa.
Toinen esimerkki oli mökkini,kahden tien risteyksessä,piti olla hiljainen kylätie,kattia kans,taas samat maaseutuyrittäjien äänet heti keväästä viimeiseen viljankuivaamiseen,siilojen alituiseen hurinaan.
Moottorisahat,ruohonleikkurit,trimmerit jos ei muuta niin naapurin asukkaan autostereot hänen työskennellessään Suomiviinapullo seuranaan.
Oli uudis-ym rakennusta,raskaat pitkät rekat kolmella perävaunulla isojen tukkikuormien kans huudattivat ylämäessä autojaan ja palatessa koko rautainen yhdistelmä aiheutti uskomattoman kolinan tienkuoppiin ajaessaan ja mutkien jarrutusäänet kaikui kilometrien päähän.
Että se siitä maaseudun rauhasta.Öisin taas oli kuoleman hiljaista,kylä hiljeni,kuin olisi ollut yksin maailmassa.- ...
Jokkis.
Pöndellä nyt aika rauhallista, kun naapurin maatila meni konkurssiin. Sitä ennen riemuna oli "jokkis", elikkäs romut kuplafolkkarit, jotka pärräs jokapaikassa. Saahan sit' omilla pelloillaan ja peltoteillään hakea säätöä kilpureihinsa ympär vuoden. Nyt kun ukot köyhtyneet, ne on kaivinkoneella kaivaneet loput "jokkis" autot pottupeltoon, Aika hiljaista ollut noin kymmenen vuotta. Vähän pelolla odottelen, millaisia "kilpureita" niitten pottupellosta tulevaisuudessa kasvaa >:/
=DW=
"ent.hämis"
Niin se on, Lottonumerotkin on harkittava tarkoin, vaikka niistä ei tarkkaa tietoa olekaan, kuten maaseudun rauhasta.
Ajatellen, jää Lotto lottoamatta, ja maaseutu rauhaan.
Stadireuha on aina tuttu, ajattelemattakin.
H.- Hiljaa hyvä..
Ei yleensä ärsytä vaikka joku kailottaa,se on hänen asiansa.Mitä siitä!
Joskus ärsyttää kun tv-mainokset ovat kovemmalla kuin normaali lähetys. Joutuu säätämään ääntä, ei kiva.
Kun on paljon ihmisiä on myös ääntä yllin kyllin.
Mutta hiljaisuus on kultaa ja viihdyn siinä, vain luonnon äänet eivät koskaan ärsytä.
Nykyään kyllä mölistään yölläkin koska ihmissillä on aikaa viettää vapaa-aikaa ja voi nukkua paivällä. Sitä olen ihmetellyt, että kuinka nämä yömölisijät sitten saavat päivällä nukuttua kun me muut valvomme ja aiheutamme ääniä? - vakostarenhaukikilo?
rantaruåtsia kai ei voi puhua hiljaa tai kohtuullisella äänenvoimakkuudella?
Hiljaisuudessa vietän erittäin paljon aikaa.
Metelissä on pakko olla noin 40 tuntia viikossa.
Koneiden mekkalan päälle ihmisten huuto, joten kun sieltä kotiudun niin ihana rauha ja hiljaisuus.
Kun muutenkin se elämä niiden neljänkymmenen tunnin aikana on melkoista haipakkaa usein ei edes istumaan ehdi.
Mutta kotona ei määrää koneet eikä työnantaja, vaan ihan minä itse.
Joskus telkkaa katellessa jos on tekstitys niin melko äänettömällä on sekin vehje.
Mutta sitten taas kun musiikkia kuuntelen niin se on ihan eri juttu. Mutta ei sekään kokoaikaa soi, läheskään.- Hullujen maa
Mitä tykkäisitte asunnosta minkä vieressä huutaa kaupan suuri ilmanvaihtoroottori kuin helvetin katujyrä. Linnutkin laulais kivasti mutta roottori vie hermot. Teki jo mieli hypätä ikkunalasin läpi. Kun muutin tähän asuntoon roottoria ei vielä ollut eikä se talvella olisi haitannutkaan kun ikkunat pitää olla suljettuina. Nyt kesäkuumalla, kun huoneesta tulee hirvittävän kuuma , on kaksi vaihtoehtoa, sairastua kuumuuteen tai roottorin huutoon? Kumpikin ongelma on todella iso ei edes suihkareitten äänet ole mitään tuohon roottorin ääneen verrattuna eikä saunan kuumuus asunnon lämpötilaan. Hngenlähtö lähellä. Maksaa hunajaa eikä edes parvekketta voi käyttää. Näin meitä asuntomarkkinoilla huijataan. Joku käärii voitot eikä kukaan välitä ihmisten terveydestä,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005207777- 2322692
- 262591
- 1611950
- 1141788
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?51612Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata
Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p21376- 761203
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu621188IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka41165