Pakettiauto retkiautona

epävarma olo

Tein nukkumislaverin konttiin, onkohan luvallista ettei menisi pakettiauton käyttövero uusiksi. Onko kenellekään kokemuksia tälläisestä asiasta.

21

4261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 87k

      Pelkäätkö että nyt autosi luokitellaan verovapaaksi matkailuautoksi, ja verot yms putoaa rajusti?

      Älä pelkää, asuntoauto vaatii muutakin kuin sen vuoteen, pitää olla pieni kaappi, pöytä, tuoli, keittolevy....

      Mutta asuntoautoon EI vaadita jauhesammutinta, tuuletusventtiiliä, ikkunoita, eikä kaasulaitteita, vaikka moni niin luuleekin

      • Näin on

        Kyllä pelkään.

        Eräs kaverini oli asentanut pakettiautoon kiinteästi useita retkailytarvikkeita, ja katsastaja huomasi asian.

        Ei mennyt aikaakaan kun tilille naphsati 9000€ veronpalautusta, koska oli turhaan maksanut autoveroa


    • rakennelma

      Ei kannata tehdä kiinteää rakennelmaa. Laittaa vaikka liinalla kiinni sängyn niin kukaan ei voi valittaa mitään.

    • Hymer 895XXL

      Osta kunnon matkailuauto! Vain köyhät ja Hom-t asuvat pakettiautossa!

      • lukija

        Ettet vaan itse olis Hom...
        itseäs täynnä oleva sitä ihteesä..


    • vai homekopis

      Idiootit asuu homekopis ja normaalit ihmiset noraalissa asunnossa. Nyt tais olla kyse retkeilystä kesäaikaan.

      • epävarma olo

        Viestinaloittaja vastaa. Kiitos kaikille vastaajille. Makuulaverini ei ole kiinni edes liinalla, Hymeriin ei ole minulla varaa, olen pienellä eläkkeellä oleva, enkä ole mielestäni homo, vierelläni nukkuu munaton ihminen, elikkä olen mitä ilmeisimmin hetero. Matkailuautosta senverran, käyttöni sille olisi aikalailla vähäistä, en investoi niin suurta rahaa seisomaan parkkipaikalle, ratkaisuni palvelee minua senverran mitä tarvitsen, ja halvemmalla.


      • Tee niin kuin parhaa
        epävarma olo kirjoitti:

        Viestinaloittaja vastaa. Kiitos kaikille vastaajille. Makuulaverini ei ole kiinni edes liinalla, Hymeriin ei ole minulla varaa, olen pienellä eläkkeellä oleva, enkä ole mielestäni homo, vierelläni nukkuu munaton ihminen, elikkä olen mitä ilmeisimmin hetero. Matkailuautosta senverran, käyttöni sille olisi aikalailla vähäistä, en investoi niin suurta rahaa seisomaan parkkipaikalle, ratkaisuni palvelee minua senverran mitä tarvitsen, ja halvemmalla.

        .

        Tee niin kuin parhaaksi näet

        Tuskin poliisi sille mitään voi jos joudut kuljettamaan makuupatjaa (ei edes kiinnosta)

        .


    • Patja ja muut vastaavat pehmusteet rullalle laverin päälle.Laveri ei saa olla kiinteä ja olisi hyvä olla sidottu liinoilla kiinni koska kuorma pitää olla sidottu.

    • ransulla

      just kiertelin viikon ruotsinpuolella ja yövyin pakussa, vuoteena oli ilmatäyte patja jonka saa tarvittaessa pieneen tilaan ja täyttyy nopeasti tupakansytytin ilmapatja kompuralla.

    • 6,5 kuutiota

      Onhan siinä sekin etu jos nukkuu autossa että ei tarvitse etsiä hotellia yms. ja maksaa siitä ja pitää vaikka aggregaattia mukana niin voi kahvit tai teet keittää.

      • epävarma olo

        Hotellin hinnoilla saa jo löpöä ruhtinaalisesti. Kahvin ja ruuanlaitot onnistuu ihan hyvin, minulla on kaasulla toimiva retkikeitin.


    • WV paku

      Vuosia jo retkeillyt kesäaikaan pakulla, mukana vettä,trangia,nestekaasugrilli,petivehkeet,onget,vaimo,ja muuta tarpeellista. Kukaan ei koskaan ole ihmetellyt kuormaani. Hyvää lomaa vaan

    • ei muutoksia

      Yksittäisiä öitä olen nukkunut Hiacen tavaratilassa vuosittain. Ei ole tullut mitään muutoksia ajoneuvoveroon, kun on tyhjentänyt irtopatjat varastoon käytön jälkeen. Erinomainen hotellinkorvike luonnossaviihtyjälle.

    • kysymyksien

      Kertokaas nyt tyhmälle mitä eroa on normaali pakettiauton, matkailuauton ja minibussin välisillä veroilla? , että miksi muutoksia tehdään esim. minibussi->matkailuautoksia, entäs tosiaan jos tehdään normaali paku matkailuautoksia niin kuinka paljon nousee verot vai mitenkä se menee?

      • 87k

        Minibussi on yleensä 9 paikkainen henkilöauto, eli menee täysi autovero, koska kyseessä on normaali henkilöauto, jolla saa ajaa 120km/h jos rajoitus sen sallii, vaikka auto muistuttaakin pakua.

        Normaali paku on taas matalan autoveron/dieselveron alainen, siinä on vaatimuksia mm. tavarilan suhteen, ja takapenkit sallittu vain jos on tarpeeksi iso koppa jne.

        Matkailuauto on taasen täysin verovapaa, ja silloin autossa tulee olla tarpeeksi sisäkorkeutta, vuode, keittolevy, kaappi, pöytä ja istuin, ilmanvaihtoa tai jauhesammutinta ei vaadita, eikä sisävalaistus.

        Ja jos minibussista tehdään matkailuauto, niin silloin autoon asennetaan vain sänky joka taittuu esim penkkirivistä, kaappi johonkin, yms tarvikkeita joita ei voi "oikeasti" käyttää, tällöin autovero poistuu kokonaan ja dieselvero putoaa.

        Mutta en ymmärrä mitä sanktioita siitä voisi tulla jos PAKUSSA on vuode tai pöytä, koska sillinhan auto muuttuu korkeintaan matalemman ajoneuvoveron alaiseksi.

        Mutta varmuuden vuoksi siis pöydät, tuolit patjat yms kiinni sidontaliinoilla, eikä ruuveilla, niin menee aina pakuna


    • kysymyksien

      Kiitos tämä selkeytty asiaa, mutta olisn vielä kysynyt millainen dieselvero on matkailuautossa pakettiautoon nähden?...

      Kun jotkut puhuu ns.pienemmistä matkailuautoista retkeilyautona, mutta eikös se ole niin, että laki ei tunne nimeä retkeilyauto vaan nekin on matkailuautoja? juuri vaikka näitä minibussista tehtyjä

      • 87k

        "retkailyauto" on vain yksi asuntoautoyyyppi, siinä missä integroitu, alkovi ja mitä näitä nyt onkaan.

        Ja Retkeilyautolla tarkoitetaan usein juuri näitä pakun "sisälle" tehtyjä asuntoautoja, laki ei tällaista ajoenvuoluokaa lainkaan tunne

        Ja dieselvero on sama pakussa ja asuntoautossa, mutta itse autoveor (kertaluonteinen maksu) on paljon isompi pakussa.

        tietenkin lain mukaan voi olla olemassa myös. ns. täyden autoveron matkailuautoja, mutta ei näitä ainakaan valmiina mistään saa


    • ykdrt

      Jos tehdään normaali pakettiautosta retkeilyauto, johon laitetaan istuin penkit tavaratilaan, niin millaiset penkit ? pitääkö ne tyyppi hyväksyttää vai voiko tälläistä edes tehdä?

    • jassut33

      Matkailuauto on m luokan ajoneuvo jonka varusteet ja sisämitat täyttää vaatimikset ja ova täten vapaita autoverosta.
      Voivat olla n:s peltikuorisia kunhan sisätilaa on tarvittava määrä.
      Korkeus vähintään 190 cm 40 cm X 40% asuntoosan pituudelta.
      Autot jotka eivät täytä näitä vaatimuksia ovat autoverollisia matkailuautoja joita sanotaan kansan keskuudessa retkeilyautoiksi
      Kummassakin tyypissä pitää olla laissa määritelty varustetaso .

      • erf erwre

        Miksi kukaan oikeasti rekisteröisi autoaan täyden autoveron matkailuautoksi???

        Maksut ovat samat kuin henkilöautossa...

        Mutta jos auto on henkilöauto, saa ajaa 120km/h mutta jos se on täyden autoveorn matkailuauto, saa ajaa vain 80km/h tai 100km/h autosta riippuen

        Ja jos tarkkoja ollaan, niin jopa verovapaan asuntoauton rekisteröintitodistuksessa lukee ajoneuvoluokkana "henkilöauto" usko pois


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      326
      3684
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      224
      3189
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      146
      2623
    4. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      20
      2122
    5. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      109
      2115
    6. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      16
      1957
    7. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      17
      1765
    8. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1742
    9. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      292
      1458
    10. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      123
      1372
    Aihe