Jeesus:
"Älkää siis murehtiko huomisesta päivästä,
sillä huominen päivä pitää murheen itsestään.
Riittää kullekin päivälle oma vaivansa."
Paavali:
"Älkää mistään murehtiko,
vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella
kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi,
ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi,
on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa."
"Älkää murehtiko" (Matt 6) (Fil 4)
34
392
Vastaukset
- Johannes
Tässäkin Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on kirkkaana Paavalin opetuksessa.
Jumala pitää huolta meidän tarpeistamme. Niin Jumalan sana lupaa:
"Kun Jumala näin pukee kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna joutuu uuniin, niin tottahan hän teistä huolehtii, te vähäuskoiset"
"Teidän taivaallinen Isänne tietää kyllä, että te tarvitsette kaikkea tätä."
"Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin."
Kun me otamme uskossa vastaan Jumalan sanan, niin voimme olla varmoja siitä, että Jumala pitää meidän tarpeistamme huolta.
"Olen ollut nuori ja olen vanhaksi tullut, mutta en ole nähnyt vanhurskasta hyljättynä enkä hänen lastensa kerjäävän leipää."
Oikeamielinen ajattelu on Jumalaan luottavaa ja uskovaa. Kun Jumala jotakin sanoo me voimme uskoa sen: "Tottakai Jumala teistäkin huolen pitää aivan kuten linnuista ja metsän eläimistä ja kedon kukista." Minä siis voin luottaa Jumalaan sataprosenttisesti että Hän pitää minusta huolta. Sen vuoksi minun ei tarvitse huolehtia ja murehtia. Huoli ja murhe tulevat kun mieleen ja sydämeen astuu epäusko, epäilys.
Tässäkin hyvässä aloituksessa näemme Jumalan evankeliumin viisauden ja hyvän sanoman. Evankeliumi on todellakin ilosanoma. Riemullinen sanoma Jumalalta ihmisille. Hän vakuuttaa rakastavansa meitä tässäkin asiassa. Hän vakuuttaa välittävänsä meidän pienimmistäkin tarpeistamme. Ja mikä suuremmoisinta meissä syttyy halu olla Taivaallisen Isämme kaltaisia lapsia.
Me haluamme auttaa lähimmäisiämme kun he ovat jonkin tarpeessa tai heillä on puutetta. Jumala tahtoo auttaa niin monin eri tavoin meitä ihmisiä.
"Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne.
Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.'
"Herra hankkii oikeutta sorretuille, nälkäisille hän antaa leipää. Herra päästää vangitut kahleista"
"Sitten hän otti ne seitsemän leipää ja kalat, lausui kiitoksen ja mursi leivät ja antoi palat opetuslapsille, jotka jakoivat ne ihmisille. Kaikki söivät kyllikseen, ja tähteeksi jääneitä paloja kerättiin seitsemän täyttä korillista.
Syömässä oli neljätuhatta miestä ja lisäksi naisia ja lapsia."
"meidän on siis tehtävä hyvää kaikille"
Jaakob sanoo: "Jos veljenne tai sisarenne ovat vailla vaatteita ja jokapäiväistä ravintoa, niin turha teidän on sanoa: "Menkää rauhassa, pitäkää itsenne lämpimänä ja syökää hyvin", jos ette anna heille mitä he elääkseen tarvitsevat."
Ja Johannes sanoo samaa: "Jos nyt jollakin on tämän maailman hyvyyttä ja hän näkee veljensä olevan puutteessa, mutta sulkee häneltä sydämensä, kuinka Jumalan rakkaus saattaa pysyä hänessä?
Lapsukaiset, älkäämme rakastako sanalla tai kielellä, vaan teossa ja totuudessa."
Jumalan hyvä tahto on että teemme hyvää kaikille ihmisille, ja etenkin uskon veljillemme ja sisarillemme. Voimme olla 100% varmoja siitä että Taivaallinen Isämme pitää meistä huolta. Jumala sanassaan on sen meille luvannut ja uskossa voimme ottaa tuon lupauksen vastaan sydämiimme ja voimme sen antaa siellä vahvistua, lujittua ja kasvaa. HERRA
SIUNATKOON SINUA
ja
VARJELKOON SINUA
Huomaamme elämässämme asioita, jotka vakuuttavat meille,
että jossain on Jumala, joka ihmeellisesti siunaa eri tavoilla
ja myöskin varjelee erilaisissa tilanteissa.
Tässä ensimmäisessä vaiheessa tulee kaipaus Sen puoleen,
joka niin selvästi siunaa ja varjelee.
HERRA
VALISTAKOON KASVONSA SINULLE
ja
OLKOON SINULLE ARMOLLINEN
Vaikka Jumalan hyvyys vetää puoleensa,
syyllisyyteni saa minut helposti juoksemaan Jumalaa pakoon.
Ja niin Jumala oikein huutaa peräämme.
Ja jos Aadamin lailla sitten pysähdyn,
lakkaan juoksemasta Jumalaa pakoon,
pääsen syvemmän siunauksen alle.
Herra on silloin siinä missä minäkin.
Hänen kasvojensa kirkkaus loistaa yläpuolellani.
Tuo kirkkaus siunaa ja lämmittää, mutta valaisee myös syntisyyteni.
Siinä synnit paljastuvat, mutta ne myös puhdistuvat.
Siksi nämä siunauksen toiseen vaiheen asiat
kuuluvat saumattomasti yhteen:
Kirkastakoon kasvonsa ... ja olkoon armollinen.
HERRA
KÄÄNTÄKÖÖN KASVONSA SINUN PUOLEESI
ja
ANTAKOON SINULLE RAUHAN
Tähän kolmanteen vaiheeseen eivät kaikki yllä.
Jeesuksen opetuslapsistakin vain Johannes lepäsi Jeesuksen rintaa vasten.
Johannes kuunteli levollisena Jeesuksen sydämen lyöntejä.
Ja kun tuli tiukka paikka,
niin muut opetuslapset pyysivät Johannesta kysymään Jeesukselta asiaa.
Heillä itsellään ei ollut tätä rohkeutta.
Ja niin Johannes veti henkeä syvään ja käänsi kasvonsa Jeesuksen puoleen.
Ja Jeesus käänsi kasvonsa Johanneksen puoleen ja sanoi: kysy lapseni.
Tähän rauhaan ei kiroamalla pääse.
Mutta jos siunaan niitä, jotka minua vainoavat,
Jumalakin siunaa minua kelvotonta, ja varjelee.
Hän kirkastaa kasvonsa ja on armollinen.
Ja kun syyllisyys on poissa, voin kohottaa katseeni,
ja mitä näenkään.
Hän on kääntänyt kasvonsa minun puoleeni.
Ja niin saan rauhan, jonka Jeesus on meille luvannut.
Tätä rauhaa uskovaiset toivottavat
jo tervehdyksessään hymy kasvoillaan
hengelliseen kokoukseen tullessaan.
Ja kun arki koittaa,
niin edelleenkin pitäisi olla kylvämässä rauhaa,
eikä heitellä raakoja totuuksia takapellolle.
Molemmat kun lähtevät kasvamaan
ja itse joutuu aikanaan sadon korjaamaan.
Jumalan elopellolla vallitsee kylvämisen ja niittämisen laki.
Mutta kun kylvämme rauhan sanomaa,
niin ei vihamiehenkään kylvö meitä häiritse,
vaikka sitä omallekin pellolle tulisi.
Vaan meillä pysyy se rauha,
vaikka maailmassa meillä onkin ahdistus.
"... ja Jumalan rauha,
joka on kaikkea ymmärrystä ylempi,
on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne
Kristuksessa Jeesuksessa.
Ja vielä, veljet, kaikki, mikä on totta,
mikä kunnioitettavaa, mikä oikeaa,
mikä puhdasta, mikä rakastettavaa, mikä hyvältä kuuluvaa,
jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa;
mitä myös olette oppineet ja saaneet ja minulta kuulleet ja minussa nähneet,
sitä tehkää, niin rauhan Jumala on oleva teidän kanssanne."Jos Herran siunaus esitetään sinun hyminäsi säestyksellä, niin tuloksena voi olla petollinen tuudittautuminen väärään rauhaan.
Kirjoitat: >>Tuo kirkkaus siunaa ja lämmittää, mutta valaisee myös syntisyyteni. Siinä synnit paljastuvat, mutta ne myös puhdistuvat.- Johannes
Semper.Fidelis kirjoitti:
Jos Herran siunaus esitetään sinun hyminäsi säestyksellä, niin tuloksena voi olla petollinen tuudittautuminen väärään rauhaan.
Kirjoitat: >>Tuo kirkkaus siunaa ja lämmittää, mutta valaisee myös syntisyyteni. Siinä synnit paljastuvat, mutta ne myös puhdistuvat."Tutkailehan Uuden Liiton sanomaa, Totuuden evankeliumia Jeesuksessa, niin huomaat, että synti on hylättävä ja oma risti otettava joka päivä, jos mielii Jeesuksen seuraajaksi."
Olet täysin oikeassa. Synti on laitettava pois lopullisesti. Johannes kastaja huudahti kun näki Jeesuksen: "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!"
Tätä ollaan viime aikoina juuri yhdessä pohdittu monelta kantilta. Synnin pois panemista.
Jos mielimme seurata Jeesusta niin kiroajat laittaa kiroaminen pois ja alkaa siunaamaan. Kiittämättömät alkaa kiittämään. Ilkeät laittavat ilkeytensä pois ja osoittavat ystävällisyyttä, lempeyttä ja kunnioitusta.Se joka on pahaa tottunut tekemään laittaa sen pois ja alkaa tekemään hyvää. Se joka on ollut välinpitämätön on valmis auttamaan hädässä olevaa tai puutteessa. Jopa turha murehtiminen ja huolet tulee heittää pois ja alkaa luottamaan Jumalan huolenpitoon niinkuin tämän ketjun opetus kuuluu. Ja niinkuin Paavali sanoo tuossa kohdassa mitä kalamos lainasi edellisessä viestissään: "Ja vielä, veljet, kaikki, mikä on totta,
jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa; " Tämäkin on vanhan pois laittamista ja uuden omaksumista, parannuksen tekemistä, mielen uudistumista Jumalan tahdon mukaan. Tämän kaiken saa aikaan Jumalan rakkaus armahdettuja kohtaan henkensä kautta. Jumalan armo on niin ylen ihmeellinen Jeesuksessa Kristuksessa meitä kohtaan. Meillä totisesti on paljon pois pantavaa, vanhaa ja kelvotonta, ja kun sen teemme rauhan Jumala on varmasti meidän kanssamme. Silloin omatuntomme on puhdas eikä se syytä meitä.
Tarkoittaako tuo mitä kirjoitin että teot pelastaisivat meidät? Ei, vaan usko ilman tekoja on kuollut. Meidän uskomme saa tuon kaiken hedelmän aikaan kun Jumala vaikuttaa henkensä kautta meihin uskon kautta ja se saa aikaan sen että me alamme palvella toinen toisiamme rakkauden kautta vaikuttavassa uskossa. Semper.Fidelis kirjoitti:
Jos Herran siunaus esitetään sinun hyminäsi säestyksellä, niin tuloksena voi olla petollinen tuudittautuminen väärään rauhaan.
Kirjoitat: >>Tuo kirkkaus siunaa ja lämmittää, mutta valaisee myös syntisyyteni. Siinä synnit paljastuvat, mutta ne myös puhdistuvat.Tesksti, jota avasin oli Raamatusta (4 Moos 6:24-26).
Kyllä tuo kääntyminenkin, jota tivasti, tuossa oli.
Siis osassa "Herra valistakoon kasvonsa sinulle
ja olkoon sinulle armollinen".
Jumala on takanasi. Hänen askeleensa kuuluvat.
SInä pakenet, kunnes pysähdyt ja käännyt.
Ja siinä Hän on. Suoraan sinun edessäsi.
Ja Hän todellakin kysyy sinulta,
mitäs olet tehnyt. Ja sinä tunnustat.
Ja silloin Hän pukee sinut Kristukseen.Johannes kirjoitti:
"Tutkailehan Uuden Liiton sanomaa, Totuuden evankeliumia Jeesuksessa, niin huomaat, että synti on hylättävä ja oma risti otettava joka päivä, jos mielii Jeesuksen seuraajaksi."
Olet täysin oikeassa. Synti on laitettava pois lopullisesti. Johannes kastaja huudahti kun näki Jeesuksen: "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!"
Tätä ollaan viime aikoina juuri yhdessä pohdittu monelta kantilta. Synnin pois panemista.
Jos mielimme seurata Jeesusta niin kiroajat laittaa kiroaminen pois ja alkaa siunaamaan. Kiittämättömät alkaa kiittämään. Ilkeät laittavat ilkeytensä pois ja osoittavat ystävällisyyttä, lempeyttä ja kunnioitusta.Se joka on pahaa tottunut tekemään laittaa sen pois ja alkaa tekemään hyvää. Se joka on ollut välinpitämätön on valmis auttamaan hädässä olevaa tai puutteessa. Jopa turha murehtiminen ja huolet tulee heittää pois ja alkaa luottamaan Jumalan huolenpitoon niinkuin tämän ketjun opetus kuuluu. Ja niinkuin Paavali sanoo tuossa kohdassa mitä kalamos lainasi edellisessä viestissään: "Ja vielä, veljet, kaikki, mikä on totta,
jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa; " Tämäkin on vanhan pois laittamista ja uuden omaksumista, parannuksen tekemistä, mielen uudistumista Jumalan tahdon mukaan. Tämän kaiken saa aikaan Jumalan rakkaus armahdettuja kohtaan henkensä kautta. Jumalan armo on niin ylen ihmeellinen Jeesuksessa Kristuksessa meitä kohtaan. Meillä totisesti on paljon pois pantavaa, vanhaa ja kelvotonta, ja kun sen teemme rauhan Jumala on varmasti meidän kanssamme. Silloin omatuntomme on puhdas eikä se syytä meitä.
Tarkoittaako tuo mitä kirjoitin että teot pelastaisivat meidät? Ei, vaan usko ilman tekoja on kuollut. Meidän uskomme saa tuon kaiken hedelmän aikaan kun Jumala vaikuttaa henkensä kautta meihin uskon kautta ja se saa aikaan sen että me alamme palvella toinen toisiamme rakkauden kautta vaikuttavassa uskossa.Johannes: >>Tarkoittaako tuo mitä kirjoitin että teot pelastaisivat meidät? Ei, vaan usko ilman tekoja on kuollut.
- helluntail.palsta
Johannes: >>Tarkoittaako tuo mitä kirjoitin että teot pelastaisivat meidät? Ei, vaan usko ilman tekoja on kuollut.
"Toivottavasti pystyn todistamaan tuon lupauksen viesteilläni, totuudesta tinkimättä."
Et pysty. Todettu vuosien kokemuksella. - helluntail. palsta
Pahantahtoinen? En suinkaan. Sanoin vain empiirisen tiedon vuosien varrelta: sinä et pysty hyviin viesteihin, koska sinulla ei ole Jeesuksen mieltä, jota Jumala voisi vahvistaa. Sinä kylvät pahaa.
Vuosien kokemuksella todettu. Semper.Fidelis kirjoitti:
Johannes: >>Tarkoittaako tuo mitä kirjoitin että teot pelastaisivat meidät? Ei, vaan usko ilman tekoja on kuollut.
Teot eivät pelasta. Mutta kun olet pelastettu, sinä teet tekoja.
Jos et tee, uskosi on kuollut/hyödytön/voimaton.
Tai sitten et ole uskossa ollenkaan.
Joka tapauksessa silloin käy niin kuin Jaakob kirjoitti.
Lähimmäisesi jää vaille vaatteita, ruokaa, hoitoa, lämpöä.
Ei se, että sanomme Herra, Herra, ole osoitus siitä,
että Jumalan Rakkaus asuisi ja vaikuttaisi meissä.
Pappi ja kanttori pyyhkäisivät ryövätyn ohi,
kun taas samarialainen jäi auttamaan uhria.
"Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus;
se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.
Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa
Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran."helluntail. palsta kirjoitti:
Pahantahtoinen? En suinkaan. Sanoin vain empiirisen tiedon vuosien varrelta: sinä et pysty hyviin viesteihin, koska sinulla ei ole Jeesuksen mieltä, jota Jumala voisi vahvistaa. Sinä kylvät pahaa.
Vuosien kokemuksella todettu.Sinun "empiirinen tietosi" ei ole sen enempää kuin oman lihasi kyltymätön halu saada nautintoa ja toisten arvostusta.
Minä en siis ole tuottanut sinun halulliselle sielullesi henkilökohtaista "gutaa";). Hyvä on, olkoon se sinun empiirinen kokemuksesi.
Rehellisyyden vuoksi kerron, että en voi jatkossakaan luvata sinun halujasi hiveleviä empiirisiä kokemuksia. Minun pyrkimykseni ovat aivan toisenlaiset:
"Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla,
sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana - että voittaisin omakseni Kristuksen
ja minun havaittaisiin olevan Hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta,
sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;" Fil.3:8-9Semper.Fidelis kirjoitti:
Sinun "empiirinen tietosi" ei ole sen enempää kuin oman lihasi kyltymätön halu saada nautintoa ja toisten arvostusta.
Minä en siis ole tuottanut sinun halulliselle sielullesi henkilökohtaista "gutaa";). Hyvä on, olkoon se sinun empiirinen kokemuksesi.
Rehellisyyden vuoksi kerron, että en voi jatkossakaan luvata sinun halujasi hiveleviä empiirisiä kokemuksia. Minun pyrkimykseni ovat aivan toisenlaiset:
"Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla,
sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana - että voittaisin omakseni Kristuksen
ja minun havaittaisiin olevan Hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta,
sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;" Fil.3:8-9Mikä olikaan tuo, minkä Paavali nyt luokitteli roskaksi.
Muun muassa tämä, että Paavali
oli saavuttanut lain vanhurskauteen nähden nuhteettomuuden.
Tuon nuhteettomuuden Paavali näkee nyt roskana.
Näinkö on myös sinun kohdallasi?- semperin paukut
Sinun "empiirinen tietosi" ei ole sen enempää kuin oman lihasi kyltymätön halu saada nautintoa ja toisten arvostusta.
sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;" Fil.3:8-9"Sinun "empiirinen tietosi" ei ole sen enempää kuin oman lihasi kyltymätön halu saada nautintoa ja toisten arvostusta."
Enpä juuri nautintoa saa edes siitä, että saan asiakseni paljastaa sinun pahantahtoisen luonteesi muille palstakirjoittajille. Toisaalta myötävaikutat lahjakkaasti tuloksen toteutumiseen 63 vuoden elämänkokemuksellasi itsekin, jo tällä viestilläsi. Onneksi moni sen huomaa.
"Minä en siis ole tuottanut sinun halulliselle sielullesi henkilökohtaista "gutaa";).
Näin sanoo narsisti. Mutta onneksi en lainkaan pelkää sinun kielenkäyttöäsi enkävkaltaisiasi narsisteja. Sen verran elämä on minuakin kouluttanut ja kovettanut, etten hätkähdä. Voit siis säästää sarkasmisi jolle kulle toiselle.
"Rehellisyyden vuoksi kerron, että en voi jatkossakaan luvata sinun halujasi hiveleviä empiirisiä kokemuksia."
Rehellisyyttä sinusta saa hakea tuomiopäivään asti eikä sitä löydä. Tosin epäsuorasti olet rehellinen: 2007 alkaen olet säilyttänyt oman ikävän tyylisi, hymiöineen. Sinun tapauksessasi en tosin kutsuisi niitä edes hymiöiksi. Sinun käyttäminä ne ovat lähinnä huvittavia, sarkastis-vittumaisia virneitä, joiden teho tosin on kovin laimea.
Ehkä sinun kannattaa kokeilla lajin vaihtoa :)
- Johannes
Hyvä kirjoitus. Tuo pakeneminen oli tärkeä yksityiskohta kirjoituksessasi. Ihmiset todellakin koettavat paeta ja piiloutua suurimman osan valveilla olo ajastaan Jumalan läsnäoloa mitä ihmeellisimpiin asioihin.
Voi murhetta, kun meni
"Älkää murehtiko" aloitus
murheelliseksi.Etkö sinä kertakaikkiaan ymmärrä,
että tässä ketjussa olisi pitänyt keskustella
Jeesuksen ja Paavalin sanoista, jotka olivat avauksessa.
Lähestyä sitä ihmeellistä asiaa,
että Jumalan Sana sanoo meille "Älkää murehtiko".
Tuo on niin valtava sanoma meille, joilla on murhetta.
Enkä usko, että minä olen ainoa uskovainen,
joka ei aina osaa olla murehtimatta, pelkäämättä,
kun esimerkiksi kuulee uutisen hirvittävän
vakavasta sairaudesta itsessään tai rakkaassaan.
Katsohan ystäväni, en minä tyhjiä höpise.
En minä tee aloituksia kerätäkseni mainetta.
Joskin se kyllä lisääntyy kummasti jokaisen aloitukseni myötä,
kiitos siitä kuuluu sinulle. Mutta ei niin kuuluisi olla.
Ei tällä palstalla ole tarkoitus ja tuskin koko foorumilla on palstaa,
jossa meidän pitäisi keskustella kalamoksen tai semperin
... miten sen sanoitkaan ... henkilökuvasta.
Toki voisit ihan mielellään kertoa
vaikka henkilökohtaisen todistuksen siitä,
miten sinä olet saanut heittää kaikki murheesi Jeesuksen päälle.
Ei sinun tehtäväsi ole olla vartiomies,
ja hyökätä jokaisen kimppuun, jonka henkilökuva ei sinua miellytä.
Minä olen lukenut, että sinun tehtäväsi on olla
Jeesuksen todistaja. Ei ihmisten syyttäjä.
Jatketaan keskustelua asiallisissa merkeissä.
Minä en iloittele täällä. Niin vakavaa elämä on.
Tee Semper joskus itsekin aloituksia.
Yksi esimerkki siitä, että sinä pystyt hyväänkin,
löytyy ketjusta, jossa kommentoin kirjoitustasi näin:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10712323/#comment-55638903- totuus Semperistä
kalamos kirjoitti:
Etkö sinä kertakaikkiaan ymmärrä,
että tässä ketjussa olisi pitänyt keskustella
Jeesuksen ja Paavalin sanoista, jotka olivat avauksessa.
Lähestyä sitä ihmeellistä asiaa,
että Jumalan Sana sanoo meille "Älkää murehtiko".
Tuo on niin valtava sanoma meille, joilla on murhetta.
Enkä usko, että minä olen ainoa uskovainen,
joka ei aina osaa olla murehtimatta, pelkäämättä,
kun esimerkiksi kuulee uutisen hirvittävän
vakavasta sairaudesta itsessään tai rakkaassaan.
Katsohan ystäväni, en minä tyhjiä höpise.
En minä tee aloituksia kerätäkseni mainetta.
Joskin se kyllä lisääntyy kummasti jokaisen aloitukseni myötä,
kiitos siitä kuuluu sinulle. Mutta ei niin kuuluisi olla.
Ei tällä palstalla ole tarkoitus ja tuskin koko foorumilla on palstaa,
jossa meidän pitäisi keskustella kalamoksen tai semperin
... miten sen sanoitkaan ... henkilökuvasta.
Toki voisit ihan mielellään kertoa
vaikka henkilökohtaisen todistuksen siitä,
miten sinä olet saanut heittää kaikki murheesi Jeesuksen päälle.
Ei sinun tehtäväsi ole olla vartiomies,
ja hyökätä jokaisen kimppuun, jonka henkilökuva ei sinua miellytä.
Minä olen lukenut, että sinun tehtäväsi on olla
Jeesuksen todistaja. Ei ihmisten syyttäjä.
Jatketaan keskustelua asiallisissa merkeissä.
Minä en iloittele täällä. Niin vakavaa elämä on.
Tee Semper joskus itsekin aloituksia.
Yksi esimerkki siitä, että sinä pystyt hyväänkin,
löytyy ketjusta, jossa kommentoin kirjoitustasi näin:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10712323/#comment-55638903Ei hän ymmärrä, ei voi eikä halua. Hän on katkera narsisti, besserwisser, jonka tehtävänä on alun alkaenkin näillä palstoilla anonyymiydestä motata muita kirjoittajia. Ei Semper ole elävässä uskossa oleva kristitty. Siinä todellinen syy.
- Ved.2
totuus Semperistä kirjoitti:
Ei hän ymmärrä, ei voi eikä halua. Hän on katkera narsisti, besserwisser, jonka tehtävänä on alun alkaenkin näillä palstoilla anonyymiydestä motata muita kirjoittajia. Ei Semper ole elävässä uskossa oleva kristitty. Siinä todellinen syy.
Jaa,a! Onko joku elävässä uskossa? Olen kuullut tuon väittämän monta kertaa ja aina olen pettynyt noihin arvioon,. Puutun vain tähän kommenttiin, koska olen itse arvioinut häntä uskonsa suhteen.
Olen tullut siihen johtopäätökseen, että tällaiset arviot on jätettävä yksin Herran haltuun.
Semper lukee ja tutkii niin paljon Raamattua, joten kannattaa lähestyä häntä Jumalan sanan kautta, ystävällisessä merkeissä. Hän kykenee pitäytymään kuitenkin itse asiassa, Raamatussa.
Itse olen oppinut ymmärtämään Semperiä tässä matkan varrella. Se on kai jokin koodi suhteessa ihmiseen. En tiedä, mitä Semper ajattelee tällä hetkellä itsestäni. Onko hän oppinut ymmärtämään minun kannanottojani?
Olen nyt kyllä tunnelmani suhteen Semperiä puolustavalla kannalla. Tämä on mielenkiintoista, miten opimme suhtautumaan toisiimme matkan varrella. - v:sta 2007
Ved.2 kirjoitti:
Jaa,a! Onko joku elävässä uskossa? Olen kuullut tuon väittämän monta kertaa ja aina olen pettynyt noihin arvioon,. Puutun vain tähän kommenttiin, koska olen itse arvioinut häntä uskonsa suhteen.
Olen tullut siihen johtopäätökseen, että tällaiset arviot on jätettävä yksin Herran haltuun.
Semper lukee ja tutkii niin paljon Raamattua, joten kannattaa lähestyä häntä Jumalan sanan kautta, ystävällisessä merkeissä. Hän kykenee pitäytymään kuitenkin itse asiassa, Raamatussa.
Itse olen oppinut ymmärtämään Semperiä tässä matkan varrella. Se on kai jokin koodi suhteessa ihmiseen. En tiedä, mitä Semper ajattelee tällä hetkellä itsestäni. Onko hän oppinut ymmärtämään minun kannanottojani?
Olen nyt kyllä tunnelmani suhteen Semperiä puolustavalla kannalla. Tämä on mielenkiintoista, miten opimme suhtautumaan toisiimme matkan varrella."Hän kykenee pitäytymään kuitenkin itse asiassa, Raamatussa."
Väärä lausuma. Ja kissan pierut, Semper ei todellakaan kykene pitäytymään asiassa, Raamatussa. Vuodesta 2007 hänen kirjoituksiaan seurannut. Itseään täynnä oleva besserwisser, joka nauttii ampuessaan nuoliaan anonymiteetin suojasta. - v:sta 2007
Aha, tästä välistä on kadonnut semperille kiusallisia totuuksia.
v:sta 2007 kirjoitti:
"Hän kykenee pitäytymään kuitenkin itse asiassa, Raamatussa."
Väärä lausuma. Ja kissan pierut, Semper ei todellakaan kykene pitäytymään asiassa, Raamatussa. Vuodesta 2007 hänen kirjoituksiaan seurannut. Itseään täynnä oleva besserwisser, joka nauttii ampuessaan nuoliaan anonymiteetin suojasta.Antakoon ylläpito sinun kiroilla vapaasti. Viittaan itseäni isomman Jumalan palvelijan viisaaseen lausumaan:
"Jos hän kiroilee ja jos Herra on käskenyt häntä: 'Kiroile Daavidia', niin kuka voi sanoa: 'Miksi teet niin?'" 2.Sam.16:10- 20+7
v:sta 2007 kirjoitti:
Aha, tästä välistä on kadonnut semperille kiusallisia totuuksia.
Kyllä, viestejä on kadonnut.
Kirjoitin itsekin yhden tähän ketjuun ja se on poistettu.
Eli soppaa ei saa lusikoida ihan ketä tahansa, kiinostaa vaan, että kuka päättää sen kenellä on oikeus lusikoida ja kenellä ei? 20+7 kirjoitti:
Kyllä, viestejä on kadonnut.
Kirjoitin itsekin yhden tähän ketjuun ja se on poistettu.
Eli soppaa ei saa lusikoida ihan ketä tahansa, kiinostaa vaan, että kuka päättää sen kenellä on oikeus lusikoida ja kenellä ei?Minä pyysin ylläpitoa poistamaan kaikki viestit,
jotka eivät olleet vastauksia aloituksen aiheeseen
"Älkää murehtiko",
eivätkä edes olleet keskustelua Raamatusta,
josta tällä pastalla pitäisi keskustella.
Tein poistopyynnön kaikista sellaisista viesteistä
tässä ketjussa omani mukaanlukien.
Mutta jostain syystä ylläpito poisti vain pari kolme,
jotka nekin olisi saanut kyllä jättää poistamatta,
kun ketjua ei kokonaan puhdistettu asiattomista viesteistä.- 2+16
kalamos kirjoitti:
Minä pyysin ylläpitoa poistamaan kaikki viestit,
jotka eivät olleet vastauksia aloituksen aiheeseen
"Älkää murehtiko",
eivätkä edes olleet keskustelua Raamatusta,
josta tällä pastalla pitäisi keskustella.
Tein poistopyynnön kaikista sellaisista viesteistä
tässä ketjussa omani mukaanlukien.
Mutta jostain syystä ylläpito poisti vain pari kolme,
jotka nekin olisi saanut kyllä jättää poistamatta,
kun ketjua ei kokonaan puhdistettu asiattomista viesteistä.Ymmärrän, mutta oma mielipiteeni on, että viestejä ei poistettaisi, ellei ne ole sitten provosoivia tai muuten hyökkää jotain ryhmää vastaan.
Koska näistä viesteistä sitten voi myöhemminkin lukea itse kukin "millainen ihminen olin" "mitä kirjoitinkaan".
Ymmärrät varmaan tämän.
Silloin kun viestejä ei poisteta, on mustaa valkoisella jokaiselta kirjoittajalta, ja jokainen kyllä näkee silloin mitä joku kirjoitti ja mitä ei.
Silloin on vaikea puolustautua toisia kirjoittajia vastaan, kun omat jäljet ovat vielä esillä.
Älkää hävittäkö todisteita, vaan jättäkää ne jokaisen arvioitaviksi.
Näin ihminen muuttuu, kun näkee menneensä ja ei enää halua tehdä samaa. 2+16 kirjoitti:
Ymmärrän, mutta oma mielipiteeni on, että viestejä ei poistettaisi, ellei ne ole sitten provosoivia tai muuten hyökkää jotain ryhmää vastaan.
Koska näistä viesteistä sitten voi myöhemminkin lukea itse kukin "millainen ihminen olin" "mitä kirjoitinkaan".
Ymmärrät varmaan tämän.
Silloin kun viestejä ei poisteta, on mustaa valkoisella jokaiselta kirjoittajalta, ja jokainen kyllä näkee silloin mitä joku kirjoitti ja mitä ei.
Silloin on vaikea puolustautua toisia kirjoittajia vastaan, kun omat jäljet ovat vielä esillä.
Älkää hävittäkö todisteita, vaan jättäkää ne jokaisen arvioitaviksi.
Näin ihminen muuttuu, kun näkee menneensä ja ei enää halua tehdä samaa.Minäkin ymmärrän kyllä sinua.
Mutta kun minä en ollenkaan tarkoittanut tätä
"Älkää murehtiko" -ketjua oikeudenkäyntipöytäkirjaksi.
Minä en koskaan avaa ketjua siinä tarkoituksessa,
että keskusteltaisiin semperistä tai kalamoksesta.
Tällä palstalla teen vain avauksia,
joissa haluaisin keskustella Raamatusta.
Jeesus-palstalla teen avauksia,
joissa haluaisin keskustella Jeesuksesta,
profetiat palstalla teen aloituksia,
joissa haluan keskustella profeetallisesta sanasta.
Ja yksinkertaisemmin sanoen,
tällä kristinusko osastolla haluan keskustella kristinuskosta.
Joskus piipahdan jehovantodistajuus-palstalla
ja silloin keskustelen jehovantodistajuudesta.
Joskus kreationismi-palstalla ja silloin keskustelen
kreationismin pohjalta.
Mutta millään palstalla en haluaisi keskustella keskustelijoista.
Ymmärrän kyllä sen, että kun provosoidaan,
niin sitä helposti provosoituu. Vaikka ei pitäisi.
Minä itse asiassa jätin ... tai yritin jättää
hellaripalstan, ja tulin tänne,
kun asiakeskustelusta ei enää tullut siellä mitään,
ja mielestäni Jumalan Sana vain tuli pilkatuksi.
Minä siis pakenin semperiä tälle palstalle.
Mutta sitten huomasin, että hänkin oli täällä.
Päätin, etten provosoidu. Mutta provosoiduin kuitenkin.
Mutta nyt minä haluan tehdä parannusta.
Niin, että en enää provosoidu.
Vaikka kuinka paljon keskusteltaisiin kalamoksesta,
vaikka en kyllä ymmärrä,
mitä keskusteltavaa minussa olisi, ewwwk.
Joka tapauksessa minä haluan keskustella tällä palstalla vain Raamatusta.kalamos kirjoitti:
Minäkin ymmärrän kyllä sinua.
Mutta kun minä en ollenkaan tarkoittanut tätä
"Älkää murehtiko" -ketjua oikeudenkäyntipöytäkirjaksi.
Minä en koskaan avaa ketjua siinä tarkoituksessa,
että keskusteltaisiin semperistä tai kalamoksesta.
Tällä palstalla teen vain avauksia,
joissa haluaisin keskustella Raamatusta.
Jeesus-palstalla teen avauksia,
joissa haluaisin keskustella Jeesuksesta,
profetiat palstalla teen aloituksia,
joissa haluan keskustella profeetallisesta sanasta.
Ja yksinkertaisemmin sanoen,
tällä kristinusko osastolla haluan keskustella kristinuskosta.
Joskus piipahdan jehovantodistajuus-palstalla
ja silloin keskustelen jehovantodistajuudesta.
Joskus kreationismi-palstalla ja silloin keskustelen
kreationismin pohjalta.
Mutta millään palstalla en haluaisi keskustella keskustelijoista.
Ymmärrän kyllä sen, että kun provosoidaan,
niin sitä helposti provosoituu. Vaikka ei pitäisi.
Minä itse asiassa jätin ... tai yritin jättää
hellaripalstan, ja tulin tänne,
kun asiakeskustelusta ei enää tullut siellä mitään,
ja mielestäni Jumalan Sana vain tuli pilkatuksi.
Minä siis pakenin semperiä tälle palstalle.
Mutta sitten huomasin, että hänkin oli täällä.
Päätin, etten provosoidu. Mutta provosoiduin kuitenkin.
Mutta nyt minä haluan tehdä parannusta.
Niin, että en enää provosoidu.
Vaikka kuinka paljon keskusteltaisiin kalamoksesta,
vaikka en kyllä ymmärrä,
mitä keskusteltavaa minussa olisi, ewwwk.
Joka tapauksessa minä haluan keskustella tällä palstalla vain Raamatusta.>>Minä siis pakenin semperiä tälle palstalle.
>>Minä siis pakenin semperiä tälle palstalle.
Jos Jumala ei siunaa meitä ja varjele meitä,
meillä ei ole mitään syytä olla murehtimatta.- 12+6
>>Minä siis pakenin semperiä tälle palstalle.
Tiedät varmaan semper, ettei kaikki jaksa aina kuunnella, ei varsinkaan jos aihe kääntyy keskustelijaan, keskustelun sijaan.
Et sinäkään tahdo olla siellä, missä sinua ei kuunnella vaan kaikki katsoo sinua ja moittii sinua.
Etsivät puheistasi vain virheitä ja hyökkää niillä sinua vastaan.
Jokainen tekee virheitä, uskova jos kuka tämän tietää.
Virheisiin puututaan ja ne korjataan, virheillä ei käydä toista haukkumaan.
Vaikka olisit oikeassa ja toinen ei, niin korjaa asiat sävyisästi ja totuudellisesti, mitään (ihmiselle ominaista käytöstä) siihen lisäämättä. 12+6 kirjoitti:
Tiedät varmaan semper, ettei kaikki jaksa aina kuunnella, ei varsinkaan jos aihe kääntyy keskustelijaan, keskustelun sijaan.
Et sinäkään tahdo olla siellä, missä sinua ei kuunnella vaan kaikki katsoo sinua ja moittii sinua.
Etsivät puheistasi vain virheitä ja hyökkää niillä sinua vastaan.
Jokainen tekee virheitä, uskova jos kuka tämän tietää.
Virheisiin puututaan ja ne korjataan, virheillä ei käydä toista haukkumaan.
Vaikka olisit oikeassa ja toinen ei, niin korjaa asiat sävyisästi ja totuudellisesti, mitään (ihmiselle ominaista käytöstä) siihen lisäämättä.Voin vakuuttaa, että ainakin minulla on kohtuullisen leppoisa olo nähdessäni, miten semperiä ollaan leimaamassa häiritseväksi palstaviisaiden arvovallan ja kunnian kyseenalaistajaksi.
Palstalla on tunnetusti perinteitä Elmo-tyyppisistä ennätysmiehistä, joiden urotekoja toisten pitäisi ymmärtää hengästyen ihastella.
Tilannetta voisi verrata 'kulttuurin' puolelle. Monet tuntevat "Elmon", kirjailija Juhani Peltosen luoman fiktiivisen hahmon, kaikkien aikojen parhaan urheilijan (keskustelijan..:).
Tässä puhutteleva näyte Ylen arkistosta (Radioteatterin vanha kunnon Elmo-kuunnelma tuli juuri äsken radiosta Yle1:ltä, kuuntelitko):
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/elmo_-_urheilusankari_19955.html#media=19965
Palstan keskustelu-elmojen (meitähän on monia) kannattaa nauttia menestyksen huumasta ja eläytyä Elmon saavutuksiin.
Let's go suno, klamis ja me kaikki muutkin elmojen ihailijat.- 13+20
Voin vakuuttaa, että ainakin minulla on kohtuullisen leppoisa olo nähdessäni, miten semperiä ollaan leimaamassa häiritseväksi palstaviisaiden arvovallan ja kunnian kyseenalaistajaksi.
Palstalla on tunnetusti perinteitä Elmo-tyyppisistä ennätysmiehistä, joiden urotekoja toisten pitäisi ymmärtää hengästyen ihastella.
Tilannetta voisi verrata 'kulttuurin' puolelle. Monet tuntevat "Elmon", kirjailija Juhani Peltosen luoman fiktiivisen hahmon, kaikkien aikojen parhaan urheilijan (keskustelijan..:).
Tässä puhutteleva näyte Ylen arkistosta (Radioteatterin vanha kunnon Elmo-kuunnelma tuli juuri äsken radiosta Yle1:ltä, kuuntelitko):
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/elmo_-_urheilusankari_19955.html#media=19965
Palstan keskustelu-elmojen (meitähän on monia) kannattaa nauttia menestyksen huumasta ja eläytyä Elmon saavutuksiin.
Let's go suno, klamis ja me kaikki muutkin elmojen ihailijat.Sinut jos joku joksikin TODELLISESTI leimaa, niin se on oma kirjoituksesi.
Sillä sanoistasi sinut tuomitaan ja sanoistasi sinut julistetaan vanhurskaaksi.
Ei haittaa jos joku toinen leimaa, sillä hän leimaa sanoillaan vain itsensä, jokainen saa leimansa omista sanoistansa.
Niin se on.
Se mikä suusta tulee ulos, se tulee sydämestä ja se saastuttaa ihmisen.
Sydämestä lähtöisin on meidän käytöksemmekin. 13+20 kirjoitti:
Sinut jos joku joksikin TODELLISESTI leimaa, niin se on oma kirjoituksesi.
Sillä sanoistasi sinut tuomitaan ja sanoistasi sinut julistetaan vanhurskaaksi.
Ei haittaa jos joku toinen leimaa, sillä hän leimaa sanoillaan vain itsensä, jokainen saa leimansa omista sanoistansa.
Niin se on.
Se mikä suusta tulee ulos, se tulee sydämestä ja se saastuttaa ihmisen.
Sydämestä lähtöisin on meidän käytöksemmekin.Sinulla on edelleen selvä mustamaalaamisen tarve, vaikka sitä kaunosieluisuutesi verholla tekopyhästi yrität peittää. Kohteesikin olet kovin selvästi osoittanut.
Minun kirjoituksiani leimaa sydämessäni asuva rakkaus totuuteen. Sitä rakkautta en ole itse aikaansaanut, enkä siitä mitään ansiota itselleni ole ottamassa. Armosta saamani kallisarvoiset lahjat ovat Jaakobin todistuksen mukaisesta lähteestä peräisin:
"Jokainen hyvä anti ja jokainen täydellinen lahja tulee ylhäältä, valkeuksien Isältä, jonka tykönä ei ole muutosta, ei vaihteen varjoa." Jaak.1:17- 12+3
Sinulla on edelleen selvä mustamaalaamisen tarve, vaikka sitä kaunosieluisuutesi verholla tekopyhästi yrität peittää. Kohteesikin olet kovin selvästi osoittanut.
Minun kirjoituksiani leimaa sydämessäni asuva rakkaus totuuteen. Sitä rakkautta en ole itse aikaansaanut, enkä siitä mitään ansiota itselleni ole ottamassa. Armosta saamani kallisarvoiset lahjat ovat Jaakobin todistuksen mukaisesta lähteestä peräisin:
"Jokainen hyvä anti ja jokainen täydellinen lahja tulee ylhäältä, valkeuksien Isältä, jonka tykönä ei ole muutosta, ei vaihteen varjoa." Jaak.1:17En ole sinua mustamaalaamassa, enkö kirjoita totta?
Ja oman kirjoitukseni mukaan, jos sinua leimaisin tai mustamaalaisin, niin se olisi vain puhetta ja kirjoitusta joka todistaa vain minun käytöstäni sinua kohtaa.
Minä kirjoitan totta, ja jollen kirjoita, niin kerro missä en totta kirjoita.
Sinä sanojesi mukaan rakastat totuutta, näytä sen totuuden leima.
Minä kirjoitan kyllä vastaan sitä käytöstä, josta en pidä, mutta en tee sitä hyökkäämällä ihmisen päälle haukkumalla häntä vaan kirjoitan kirjoitusta vastaan. 12+3 kirjoitti:
En ole sinua mustamaalaamassa, enkö kirjoita totta?
Ja oman kirjoitukseni mukaan, jos sinua leimaisin tai mustamaalaisin, niin se olisi vain puhetta ja kirjoitusta joka todistaa vain minun käytöstäni sinua kohtaa.
Minä kirjoitan totta, ja jollen kirjoita, niin kerro missä en totta kirjoita.
Sinä sanojesi mukaan rakastat totuutta, näytä sen totuuden leima.
Minä kirjoitan kyllä vastaan sitä käytöstä, josta en pidä, mutta en tee sitä hyökkäämällä ihmisen päälle haukkumalla häntä vaan kirjoitan kirjoitusta vastaan.Sinulla ON tarve kirjoittaa minun kirjoitustani vastaan (=minua vastaan). Olkoon se sitten leimaamista tai varjon heittämistä tai kenties omasta mielestäsi kuinka jaloa toimintaa tahansa, kuinka vaan, mutta joka tapauksessa sinulla on täysi oikeus vastustaa minua.
Olenhan minäkin muun muassa kaiken uskonnollisen paatoksen ja näennäishurskauden ja valheellisuuden vastustaja.
Illan päätteeksi vakuutan, että minun puolestani voit nukkua yösi rauhassa. Toivotan sinulle kaikkea hengellistä ja myös aineellista hyvää pitäen mielessäni Paavalin kehotuksen:
"Ja vielä, veljet, kaikki, mikä on totta, mikä kunnioitettavaa, mikä oikeaa, mikä puhdasta, mikä rakastettavaa, mikä hyvältä kuuluvaa, jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa;" Fil.4:8- 2+7
Sinulla ON tarve kirjoittaa minun kirjoitustani vastaan (=minua vastaan). Olkoon se sitten leimaamista tai varjon heittämistä tai kenties omasta mielestäsi kuinka jaloa toimintaa tahansa, kuinka vaan, mutta joka tapauksessa sinulla on täysi oikeus vastustaa minua.
Olenhan minäkin muun muassa kaiken uskonnollisen paatoksen ja näennäishurskauden ja valheellisuuden vastustaja.
Illan päätteeksi vakuutan, että minun puolestani voit nukkua yösi rauhassa. Toivotan sinulle kaikkea hengellistä ja myös aineellista hyvää pitäen mielessäni Paavalin kehotuksen:
"Ja vielä, veljet, kaikki, mikä on totta, mikä kunnioitettavaa, mikä oikeaa, mikä puhdasta, mikä rakastettavaa, mikä hyvältä kuuluvaa, jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa;" Fil.4:8On kyllä tarve kirjoittaa vastaan, mutta en ole mustamaalannut sinua.
Tosin sinä sen teit minulle väittäessäsi minun mustamaalanneen sinua.
Me tiedämme oikeutemme, mutta sen toteuttamiseen käytettävät keinot ovat rajoitetut, ne eivät ole meidän mielivallan mukaisia.
En katso että tekisin mitään erityisen jaloa, josta voisi kerskailla, vaan katson tekeväni oikein kun kirjoitan totta.
ja koska sanoit:
"Olenhan minäkin muun muassa kaiken uskonnollisen paatoksen ja näennäishurskauden ja valheellisuuden vastustaja."
Eikö tämä ole hyvä asia?
Enkö minä sitten tee oikein pysyessäni totuudessa?
Me riennämme kohti hyvää ja oikeaa ja opimme askel askeleelta kunnes olemme perillä.
Toivon myös sinulle Herran antamaa viisautta, jota annetaan jokaiselle, joka sitä Herralta anoo.
Jaakobin kirje 3
9 Kielellä me kiitämme Herraa ja Isää, ja sillä me kiroamme ihmisiä, Jumalan kaltaisiksi luotuja;
10 samasta suusta lähtee kiitos ja kirous. Näin ei saa olla, veljeni.
11 Uhkuuko lähde samasta silmästä makeaa ja karvasta vettä?
12 Eihän, veljeni, viikunapuu voi tuottaa öljymarjoja eikä viinipuu viikunoita? Eikä myöskään suolainen lähde voi antaa makeata vettä.
13 Kuka on viisas ja ymmärtäväinen teidän joukossanne? Tuokoon hän näkyviin tekonsa hyvällä vaelluksellaan viisauden sävyisyydessä.
14 Mutta jos teillä on katkera kiivaus ja riitaisuus sydämessänne, niin älkää kerskatko älkääkä valhetelko totuutta vastaan.
15 Tämä ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, riivaajien viisautta.
16 Sillä missä kiivaus ja riitaisuus on, siellä on epäjärjestys ja kaikkinainen paha meno.
17 Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas, sitten rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele.
Tähän pyrkikäämme, me kaikki.
Hyvää yötä.
- Niko.
Amen!
Herra pitää huolen niin tästä kuin huomisesta, eikä Hän omiansa jätä.
Siunausta!
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1003437
- 623117
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342614- 802413
- 842366
- 962076
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j402066Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221690- 121676
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil411637