Tuoksuherkät koetaan häiriköiksi:

että näin

Tuoksuherkät koetaan häiriköiksi:


Joka toinen meistä alkaa voida pahoin, väsyy tai saa päänsärkyä ja muita yleisiä ruumiillisia oireita ympäristömme tavallisista tuoksuista kuten tupakansavusta, tunkkaisesta sisäilmasta, lakan, maalin, kopiokoneen, pesuaineen, pakokaasun tai työtoverin parfyymin, partaveden tai hien tuoksusta. Tällaisella herkkyydellä ei ole toistaiseksi vakiintunutta termiä. Termi tuoksuherkkyys kuvaa ilmiötä ehkä parhaiten. Kyseessä ei ole allergia, vaikka herkkyys usein sekoitetaankin siihen.

Työtehoa heikentävä tuoksu voi olla niin heikko, ettei sitä edes huomata.

Tuoksuherkkyys on perinnöllinen ominaisuus. Se on hyödyttänyt esi-isiämme varoittamalla pilaantuneesta ruoasta, villieläimistä ja muusta epätavallisesta ja mahdollisesti vaarallisesta asiasta ja taannut siten paremmat mahdollisuudet selvitä hengissä. Herkkyyttä ei pystytä mittaamaan objektiivisin keinoin eikä siihen ei ole toistaiseksi käytettävissä kunnollista hoitokeinoa. Antihistamiinit auttavat usein ainakin jonkin verran, mutta aivan liian moni joutuu oireittensa voimakkuuden takia käpertymään kotinurkkiinsa uskaltamatta lähteä edes kauppaan. Työpaikat onnistutaan tavallisesti saamaan siedettävän tuoksuttomiksi mutta nipottajan ja häirikön maineelta ei suojaa mikään.

5

228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väsynyt valittamaan

      Olen työpaikallani jo jonkin aikaa joutunut toistuvasti mainitsemaan työkavereilleni hajuvesien käytöstä ja lopputulema on, että aivan turhaan. Saattaahan se olla, että ne työkaverit vain eivät ymmärrä, että miten huono olo niistä tuoksusta tulee - vaikka siitä on sanonut useampaan kertaan: ääni käheytyy, kurkkua kutittaa niin vietävästi - astmainhalaattoreista ei juurikaan apua, päinvastoin taitavat vain pahentaa oloa.

      Olen yrittänyt pyytää monesti etteivät käyttäisi arkisin vahvoja tuoksuja ja tupsuttelisi niitä tuoksuja työpaikalla, mutta jotenkin ei mene vain perille, että niistä hajuista voi joku saada oireita - no toisaalta yritän myös ymmärtää tuoksujen käyttäjiä, sitä, miten tuoksut vaikuttavat heidän olemukseesa ja itsevarmuuteensa - onhan se vahva tuoksu myös yksi vallankäytön muoto - otetaan tila niinsanotusti haltuun. Ja ovatpa työkaverit muutaman kerran kysyneet, että onko flunssa tulossa kun äänesi on noin käheä, ja nenäsi vuotaa... olen vain todennut asialliseen sävyyn, että taitaa johtua tuoksuista, joille olen yliherkkä! - Hiljaisuus. Ja sitten muminaa, että onko sinun pakko olla noin tyly ja negatiivinen - huoh.

      Pohdin välillä, että onko se tuoksu todella niin pakollinen osa elämää. Itse yritän selvitä työpäivistäni kunnialla ja joskus se ironia kyllä auttaa: Pääasia on, että työkaverilla on hyvä ja varma olo v*tut muista! Patisetaanhan tupakoijatkin nykyisin ulos, niin miksi ei sitten noita hajuvesien tupsuttelijoita voitaisi velvoittaa ulos.

    • lumbricusterrestris

      Keinohajujen käyttö on tosi syvälle juurtunut ihmisten korvien väliin, edes oma sairastuminen astmaan tms ei sitä pysty päihittämään. Meillä menee kaikki vapaa-aika ja rahat hajujen torjumiseen, jatkuvaan pyykinpesuun, antihistamiineihin, lääkäreihin... Ja sitten joku tulee kylään tai töihin hajupilven kanssa ja loukkaantuu, jos hänelle siitä sanotaan. Kun haisija saisi nämä vaivat edes yhdeksi päiväksi niin että tajuaisi mistä ne johtuvat, olisin mielelläni kärpäsenä katossa katsomassa. Nytkin yksi työkaveri selosti, miten kivaa oli laivalla valkata tuoksuja rauhassa. Kun sanoin, että minähän saan niistä vaan migreenin, niin työkaveri katsoi 5 sekuntia suu auki, ja aloitti sitten saman kehumisen uudelleen. Kastematokin olisi fiksumpi.

    • j

      Itse olen sanonut suoraan työkaverille, jos on laittanut hajusteita. On mennyt perille.

      • N51

        Olen myös kuullut kuittailua, jos en käy kyläilemässä.


      • Hajusteintolerantti
        N51 kirjoitti:

        Olen myös kuullut kuittailua, jos en käy kyläilemässä.

        Mene Suomen Hajuste- ja Kemikaaliyliherkät ry:n nettisivulle, linkistä (vasen reuna) "Suomennettua tietoa" löytyy mm. suomennettuna Klaus Ferlown artikkeli hajusteraaka-aineista, kannattaa lukea!

        Hajusteet sisältävät yleensä myös ftalaatteja. Luin tänään IS:stä tutkimuksesta, missä kosmetiikan ftalaattien on tutkimuksessa todettu aikaistavan naisten vaihdevuosia keskimäärin parilla vuodella. Tutkijoiden mukaan vaihdevuodet saattavat joissain tapauksissa aikaistua jopa 15 vuodella normaaliin verrattuna.

        Tutkimuksen tulokset julkaistiin American Society of Reproductive
        Medicine -yhdistyksen konferenssissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5479
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3375
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1883
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1855
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      21
      1699
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      13
      1447
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1327
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      21
      1295
    Aihe