Neste Pro Diesel

2.0 D4D

32

2124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joku Muu

      Jälleen yksi polttoaine joka ei ole mitään uutta maailmalla mutta suomeen saapuessaan aiheuttaa heti keskustelua. Oletan että kommenttisi johtoajatus on se, että taas alkaa maksaa enemmän.

      Keski-Euroopassa on ollut pitkään myytävänä eri tasoisia dieseleitä mutta niin että samalla pumpulla on ollut vaihtoehtona tavallinen ja tehodiesel.
      Siellä saa V-Poweria myös dieselversiona, jos haluaa puristussytytteiseenkin brändipolttoainetta. Ilmeisesti osasynteettisistä polttoaineista on kysymys ja kaipa niissä joku idea on jos säästäväinen saksalainen sellaista ostaa.

      Se tietysti saattaa joitakin harmittaa jos samalta asemalta saa vain yhtä laatua ja ehkäpä perinteistä dieseliä haluavat asiakkaat siirtyvät sellaisille asemille joista sitä saa. Jos Neste Oil haluaa tuosta brändituotteen, sitä tuskin annetaan kilpailijoille myytäväksi. Periteisen dieselin valmistukseen ja jakeluun on kuitenkin olemassa olevat järjestelmät.

      • A8

        Nesteeltä saadun tiedon mukaan PRO Diesel tulee myyntin liikenneasemille ja expresseillä ja truck-verkostossa jatkaa perinteinen diesel.

        Pikaisella silmäyksellä ja etsimisellä missään päin maailmaa ei myydä WWFC 4-luokan dieseliä, vaikka erilaisia tai premium tuotteita onkin. Taitaa olla oikeasti jotain erilaista, ainakin kaikki autonvalmistajat on tuollaiset vaatimukset ihannepolttoaineelle luoneet.

        Minä aion ainakin kokeilla. Sen verran autoista ymmärrän, ettei tuo kulutuksen vähenemä väite ole tuon polttoaineen se paras puoli vaan puhtaus ja muut "pienet" asiat kuten korkea setaaniluku monen muun lisäksi.

        Näillä palstoilla vaan köyhät inisee hinnoista, mun mielestä hyvästä saa ja pitääkin joutua maksamaan.


      • A8 kirjoitti:

        Nesteeltä saadun tiedon mukaan PRO Diesel tulee myyntin liikenneasemille ja expresseillä ja truck-verkostossa jatkaa perinteinen diesel.

        Pikaisella silmäyksellä ja etsimisellä missään päin maailmaa ei myydä WWFC 4-luokan dieseliä, vaikka erilaisia tai premium tuotteita onkin. Taitaa olla oikeasti jotain erilaista, ainakin kaikki autonvalmistajat on tuollaiset vaatimukset ihannepolttoaineelle luoneet.

        Minä aion ainakin kokeilla. Sen verran autoista ymmärrän, ettei tuo kulutuksen vähenemä väite ole tuon polttoaineen se paras puoli vaan puhtaus ja muut "pienet" asiat kuten korkea setaaniluku monen muun lisäksi.

        Näillä palstoilla vaan köyhät inisee hinnoista, mun mielestä hyvästä saa ja pitääkin joutua maksamaan.

        Dieselpolttoaineen hyödyt ovat joko:
        a) pienempi kulutus (ja sitä kautta pienemmät päästöt, pidempi käyttösäde ja mahdollisesti edullisempi hinta) tai
        b) suurempi teho

        Esimerkiksi koneen kestävyyteen vaikuttavat tekijät ovat suhteellisen merkityksettömiä. Eivät nykyaikaiset koneet hajoa, tai jos hajoavat niin syy on yleensä hihnan katkeaminen tai muu vastaava, johon ei polttoaineella pahemmin vaikuteta.


    • Tiimiduuni

      "Yhtiö tarkentaa tiedotteessaan, että polttoaineen kulutuksen vähennys uudella dieselillä riippuu autosta, ajotavasta ja olosuhteista."

      Eikös kulutukseen vaikuta nuo kaikki asiat muutenkin? Tulen kyllä testaamaan tota litkua, kunhan vain tulee markkinoille. Ellei tuo "vain hivenen kalliimpi" hinta sitten ole oikeassa elämässä mielestäni jotakin ihan muuta kuin "hivenen".

    • 1346531

      hintaero abc: n hintoihin noussee niin hurjaksi että ei ole mitään järkeä tankata nesteellä.

    • Sapuskat Lidl:stä...

      Niinpä,

      Siis mihin suuntaan?

      • kokeiluun

        Tuon Neste Pro Dieselin myynti alkaa Nesteen liikenneasemilla 9.9.2012.


    • ingenjöördip.

      Tullut testattua nyt noin 800 km. Näyttäisi tosiaan menevän pienemmällä verrattuna kilpailijoiden dieseleihin. Tämä siis vielä ajatietokoneen perusteella. Tulipa ajettua tutut pätkät vielä normaalia raskaammalla kaasujalalla. Veikkaan että hyöty tulee esille uudella / uudehkolla autokalustolla, jossa moottorin ohjaus säätää parametreja taloudellisemmaksi kun polttonesteen laatu sen mahdollistaa.
      Epäilijöitä varmasti riittää, ja hyvä niin. Jos kaikki uskoisivat että tuota kuluu vähemmän ja kiihtyykin paremmin, niin alkaisivat ostaa tuota enemmän, jolloin nesteellä olisi mahdollisuus pyytää vielä korkeampaa hintaa.

      • kdjgdjsjjsjdsd

        Nyt on tankki täynnä pro dieseliä. Täytyy kattoa huomaako mitään eroa.
        Kulutuksen pienentymiseen en usko, koska jos pro:lla ajaminen olis halvempaa, sitä myytäis aivan varmasti myös raskaan kaluston tankkauspaikoilla. Niissä hommissa kun jokainen säästetty euro kyllä tuntuu, kun kilometrejä tulee niin paljon


      • ???
        kdjgdjsjjsjdsd kirjoitti:

        Nyt on tankki täynnä pro dieseliä. Täytyy kattoa huomaako mitään eroa.
        Kulutuksen pienentymiseen en usko, koska jos pro:lla ajaminen olis halvempaa, sitä myytäis aivan varmasti myös raskaan kaluston tankkauspaikoilla. Niissä hommissa kun jokainen säästetty euro kyllä tuntuu, kun kilometrejä tulee niin paljon

        se voi tulla myöhemmin laajemmin myyntiin myös raskaalle kalustolle kun valmistus volyymit kasvavat, näin luulen. nythän sitä saa jo joiltain D-asemilta.


    • leku68

      Ajoin n. 730 km tankillisella Pro Dieseliä kun aikaisemmin en ole millään ilveellä pystynyt ajamaan edes 670 km, eli huomattava ero tuli heti ensimmäisellä tankillisella. Itsellä n. 2 vuotta vanha auto.

      • passat

        mikä diesel auto leku68 sul on ku noin vähän pääsee tankillisella


      • leku68
        passat kirjoitti:

        mikä diesel auto leku68 sul on ku noin vähän pääsee tankillisella

        Toyota Rav4. 55 l tankki. Kuluttaa kyllä minunkin mielestä liikaa... Seuraava auto onkin joku muu...


    • NesteGuzetti

      Olen kokeillut vasta pari tankillista. Jos säästö olisi 5% polttoaineessa, niin 6 litran tasolla pitäisi siis näkyä noin 0,3 l/100km ero. Ajelin suurinpiirtein samoina vuorokauden aikoina samoja reittejä ja keskinopeudetkin olivat normaalia luokkaa. Toistaiseksi on kulunut 0,2l/100km enemmän kuin kahdella edellisellä tankillisella. Mittaustarkkuus ei ole häävi, mutta kahdella tankkauksella olisi pitänyt tulla jo 10 litran ero tähän mitattuun verrattuna. Tehosta en tiedä, kun sitä on muutenkin riittävästi. Nyt kyllä oikeastaan koitin tarkkaan karttaa pollkaisemasta turhan syvään, mutta tulos oli kuitenkin tällainen.

      Sanoisin, ettei tässä ole käytännössä mitään eroa tavalliseen polttoaineeseen. säästö riippuu tietenkin autosta ja ajotavasta sekä olosuhteista. Automaattivaihteisto saattoi tietenkin aiheuttaa sen, ettei mainosmiesten lupaus toteutunut. Epäilen, ettei se lupaus toteudu myöskään neliovisissa, farmareissa, pakettiautoissa, maastureissa, 5-vaihteisissa, 6-vaihteisissa, 2-turboisissa, eikä metallivärisissä autoissa. Eikä tietenkään talvella, kesällä, sateella tai helteellä voi päästä luvattuun säästöön. Muissa tapauksissa voi olla mahdollista päästä luvattuun polttoainesäästöön edellyttäen, että kuljettaja ajaa erittäin maltillisesti ja taloudellisesti.

      • ile D-4D

        No minä ajelin eka tankillisen Avensis -01 D-4D:llä. Kulutus nurkka-ajossa 5,5 l/100km (ajotietokone näytti 5,1) eli aika normaali, ei missään nimessä kuitenkaan kasvanut. Keskinopeus 43 km/h.

        Tummanharmaan ja sinisen sekaista savua pukkaa ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Tosin jätin käyttämättä RL2-lisäainetta, mitä normaalisti viivallisen tankkiin lurautan. Tähän toiseen tankilliseen lisäsin, joten saa nähdä putoaako kulutus sen kaksi desiä.

        Kylmänä lähtee käyntiin tosi herkästi ja tyhjäkäyntiääni kylmänä ja kuumana on nätin terävä.

        Mutta kuten ketjun edeltäjätkin ovat todenneet, niin ei intoilla ennenaikojaan.


      • Guzettivat taas
        ile D-4D kirjoitti:

        No minä ajelin eka tankillisen Avensis -01 D-4D:llä. Kulutus nurkka-ajossa 5,5 l/100km (ajotietokone näytti 5,1) eli aika normaali, ei missään nimessä kuitenkaan kasvanut. Keskinopeus 43 km/h.

        Tummanharmaan ja sinisen sekaista savua pukkaa ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Tosin jätin käyttämättä RL2-lisäainetta, mitä normaalisti viivallisen tankkiin lurautan. Tähän toiseen tankilliseen lisäsin, joten saa nähdä putoaako kulutus sen kaksi desiä.

        Kylmänä lähtee käyntiin tosi herkästi ja tyhjäkäyntiääni kylmänä ja kuumana on nätin terävä.

        Mutta kuten ketjun edeltäjätkin ovat todenneet, niin ei intoilla ennenaikojaan.

        Kyllähän se on viimeaikona NesteProlla vienyt keskimäärin muutaman desin enemmän kuin normaalisti. Nyt sitten oli ihan pakko ottaa Shelliltä kun meinasi loppua kesken ja ajotietokoneen mukaan on mennyt toistaiseksi 0,4l/100km vähemmällä kuin yleensä. Tankatessahan se lopullisesti paljastuu.

        Näyttää olevan pelkkää mainosmiesten hypetystä. Samaa sarjaa kuin polttoaineen magneettinen käsittely ym. huuhaa.


    • ingenjöördip

      Jep, nyt täytyy tarkentaa aiempaa. Neljäs tankki menee ja nyt kulutus pysynyt noin 0,3 litraa per satku korkeammalla kuin aiemmin käyttämälläni nesteen perusdieselillä. Eli korjailen tässä aiempaa tuntumaani.

      • tankkausväli 1000 km

        En ole vielä kokeillut neste Prota (aion kyllä), mutta 0,2 litraa on mennyt totuttua enemmän ABC:n aineella. Aiemmin 4,8 litraa, nyt on mennyt tasan 5,0 litraa. Vaikea sanoa mistä johtuu, mutta harmihan se on kun dieselin hinta on korkealla.


      • 876942
        tankkausväli 1000 km kirjoitti:

        En ole vielä kokeillut neste Prota (aion kyllä), mutta 0,2 litraa on mennyt totuttua enemmän ABC:n aineella. Aiemmin 4,8 litraa, nyt on mennyt tasan 5,0 litraa. Vaikea sanoa mistä johtuu, mutta harmihan se on kun dieselin hinta on korkealla.

        Asemilla on siirrytty jakelemaan 0/10-laadun sijaan -5/15 laatua elokuun loppupuolella. Lisäksi nyt on syksy ja ilma on kylmempää kuin kesällä. Kohta siirryttään jo -29/34-laatuun ja sitte sitä menee taas vähän enemmän. Eli kelit ja laadut vaikuttaa kulutukseen.


      • Kesälaatua
        876942 kirjoitti:

        Asemilla on siirrytty jakelemaan 0/10-laadun sijaan -5/15 laatua elokuun loppupuolella. Lisäksi nyt on syksy ja ilma on kylmempää kuin kesällä. Kohta siirryttään jo -29/34-laatuun ja sitte sitä menee taas vähän enemmän. Eli kelit ja laadut vaikuttaa kulutukseen.

        Riippuu ketjusta, minä olen ajanut läpi kesän em. -5/-15 laadulla...


      • ???
        Kesälaatua kirjoitti:

        Riippuu ketjusta, minä olen ajanut läpi kesän em. -5/-15 laadulla...

        mikä ketju ja mistä olet tankannut??? kiinnostaa vaan että mitä olet OIKEASTI tankannut.


      • Sitähän se
        ??? kirjoitti:

        mikä ketju ja mistä olet tankannut??? kiinnostaa vaan että mitä olet OIKEASTI tankannut.

        http://www.abcasemat.fi/tankkaa/tuotetiedot/tuoteselosteet-ja-kayttoturvallisuustiedotteet
        Diesel kesä ja sama on lukenut pumpuissa ne lämpötilat.


      • ???

    • isutm

      ABC:llä myydään makkaraa, sattuu vaan olemaan asema pihassa, josta saa polttoainetta. Eivät vissiin itsekkään tiedä mitä myyvät.

      Keskikesällä tuote on eri kesälaatua, kuin syksyllä ja keväällä. Voihan asiaa noin yksinkertaistaa, mutta varmaa on ettei se pakkasta kestä yhtään.

    • en tarvi pro:ta

      Olen ajanut yhden tankillisen Pro:lla (n1300km)
      Näyttäisi että kulutus hieman nousi.
      Suurin ongelma on moottorin huomattavasti hitaampi lämpeneminen.
      Mercedes E220 Cdi Blue efficiency 2012.

      • Kesä vai talvilaatu?

        Johtuiko nousu varsin Prosta vai siitä, että Pro on jo monilla asemilla talvilaatua ja edellinen tankkaus tavallisella olikin kesälaatua?

        Talvilaadulla kulutus on joka tapauksessa hieman isompi kuin kesälaadulla.


      • mittailija
        Kesä vai talvilaatu? kirjoitti:

        Johtuiko nousu varsin Prosta vai siitä, että Pro on jo monilla asemilla talvilaatua ja edellinen tankkaus tavallisella olikin kesälaatua?

        Talvilaadulla kulutus on joka tapauksessa hieman isompi kuin kesälaadulla.

        Johtuiko nousu talvilaadusta?

        Todennäköisemmin kulutuksen nousu johtuu viilentyneistä keleistä, mittausepätarkkuuksista, ajoprofiilin eroista ym ym ym...


      • ???
        mittailija kirjoitti:

        Johtuiko nousu talvilaadusta?

        Todennäköisemmin kulutuksen nousu johtuu viilentyneistä keleistä, mittausepätarkkuuksista, ajoprofiilin eroista ym ym ym...

        kyllä se laatukin vaikuttaa. tosiaan pro on jo talvilaatua etelässäkin.


    • hmmm....

      taitaa olla niin, että sitä prodieseliä on jotain 80...85% ja loppu sinänsä kai hyvää nesteen biodieseliä, nexbtl:lää. bio-versiossa on sitten pienempi energiasisältö litraa kohden. eli siis voisi sanoa vähintäänkin harhaanjohtavaksi mainonnaksi.

      energiasisältöä ei muuten mainita enää polttoaineiden tiedoissa nesteen sivuilla

      • hmmm....

        kulutuspienenemää vtt arpoi tapahtuvan vain kylmällä koneella ja kaupunkiajossa. muuten ei eroa. ja prodieselissä oli nexbtl-sotkut, 18%, seassa. samoin ilmeisesti verrokkipolttoaineessa lämpöarvosta päätellen. 35,9 MJ/l, molemmissa, kesälaatuista. nesteen vanhan polttoaineoppaan mukaan niissä olisi tyypillisesti yli 36,2/36,0 MJ/l. tuolloin ei ollut bio-osuuksia. referenssissä oli 4,7 fame-pitoisuus, joka siis on bio-osuus, eikä nexbtl:lää. suomessa taitaa olla bio-osuutena vain nexbtl:lää dieseleissä.

        eli varmaankin kulutusnousut johtuvat kylmästä kelistä, talvisemmasta dieselistä ja pitkänmatkan ajosta. ja jos tätä prodieseliä menee hyvin kaupaksi isolla bio-osuudella, niin peruslaadussa bio-osuutta voi vähentää...

        autolehden artikkeli:
        http://neste.fi/binary.aspx?path=2589;2655;2698;8158;19494;19498;19499&page=19499&field=FileAttachment&version=1


    • BMW-hörhö

      Auton vuoden 2000 BMW 730D, nyt viides tankillinen Nesteen ProDieseliä menossa. Havaintoina ehkä marginaalisesti parempi kulkupuoli, mutta suurempi kulutus.
      Eli nyt auto kulkee tankillisella 840-1000km (ProDiesel), ennen 950-1150km. Taidan siirtyä takaisin vanhempaan litkuun.

    • Peräkylän Taavi

      Peräkylän äijät höpäjää pelkästä kulutuserosta, mikä on ns. peanuts (peräkylän äijille: se tarkoittaa "pähkinöitä"). Oleellista pro dieselissä on sen palaminen puhtaasti, ja sillä on iso merkitys hiukkassuodatimen tukkeutumattomuudelle, etenkin talvi- ja pätkäajossa. Suurin hyöty tulee sieltä, ei kuvitteellisista kulutuseroista. Toinen etu on se, että pron suodatettavuus-ja jähmepistet on säädetty muutama aste alempiin lämpötiloihin, jolloin Eberit ja Webastot pienine pilleineen toimii Lapinkin pakkasilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9209
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3839
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2690
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2504
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1783
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1612
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe