itse siemenestä kasvatetun sitruunan hoito

fsfsdfds

Eli pistin keväällä sitruunansiemeniä (ja mandariinin) multaan. Nyt on sekä sitruunasta että mandariinista molemmista yhdet kasvit, ei mitään hirveän korkeita (ehkä 15 cm) vieläkään mutta mietin että kannattaisiko niitä jotenkin leikata... Olen aika arka leikkelemään kasvejani kun pelkään niiden menevän vaan huonommaksi.

Jos jollakulla on kokemusta itse kasvatettujen sitruksien hoidosta niin kuulisin mielelläni. Nyt nuo kasvit ovat aika aurinkoisella ikkunalla, en sitten tiedä mikä niille olisi paras paikka ja mitä talvesta tykkäävät.

23

16725

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitruunat omasta tak

      Ei kannata leikata ainakaan vielä. Kyllä ne yleensä kesän kasvavat hyvin, mutta talvi on vaikeaa aikaa niille. Niiden pitäisi saada olla talven ajan viileässä, noin 5-10 asteessa, koska ne tarvitsevat lepoajan. Tällöin niitä ei tarvitse myöskään kastella kuin muutaman kerran. Hyvällä onnella ne taas alkavat seuraavana keväänä kasvaa, kun otat ne maaliskuussa huoneenlämpöön.

    • Torajyvä

      Siiruunapuun alkua kannattaa suihkutella vedellä päivittäin, etteivät punkit iske.

    • HUone sitruuna

      Itselläni on jo varmaan parivuotta vanha noin metrin mittainen sitruunapuu.Kylläkin sisätiloissa kasvatettu. En tiedä pitäisikö leikata (en ole koskaan leikannut) koska se on pysynyt koko ajan tikkusuorana ilman haasoja ???
      Minulla se on talvellakin ikkunalaudalla kylläkin hieman vähemmällä kastelulla.Aurinkoisina talvipäivinä voi hyvin huomata kuinka pari uutta lehteä versoo mutta e tiedä onko se niin hyväkisi kasville (siis talvella sama kohtelu kuin kesällä?)
      Kasvi nimittäin näyttää hieman elinvoimattomalle =(
      Tuli vain mieleen että oletteko ikinä leikannyt yhtäkin lehteä ja haistanut leikkauskohtaa???ihana sitruksen tuoksu

      • Pienpuutarhuri♥

        Ei lehtiä tarvitse leikata, kun voi sormien välissä hieroa lehteä ja haistella.


    • Pienpuutarhuri♥

      No ei tietenkään vielä pidä leikata ennen kuin se on kunnolla ksvanut. Leikkele vasta keväisin, jos oksat tai latva on liian pitkä.

      Minulla on vanha greippi ja leikkelen sitä keväisin. En anna latvan kasvaa liian pitkäksi jos se ei haaraudu, vaan leikkaan aina lehden yläpuolelta jotta se haarautuu. Samoiten teen oksille, jos joku oksa on liian pitkä leikkaan sen lyhyemmäksi.

      Sanon aina tämän; tärkeää ei ole kasvattaa sitruspuuta liian korkeaksi jos sen latva ei ole haarautunut ja sitäpaitsi leikkaus lisäksi vahvistaa runkoa ja oksia.

      Minun greippini on aina samassa kohdassa, länsi-ikkunan edessä ja ilta-aurinko paistaa siihen.

      Talvisin greippini pudottaa lehtiä, muttei kaikkea. Keväällä se tekee runsaasti uusia lehtiä ja oksia, samoiten latvaa kasvattaa vuodessa vähintään 30cm.

      Sumuttelen vettä aina päivittäin.

    • timpe

      Talvella annan olla rauhassa ja annan mullan kuivahtaa viiden sentin syvyyteen ennen kastelua. Kääntelen sitruunaa viikon välein jotta se vähäinen valo jota talvella tulee, osuu koko kasviin. Lannoitteena käytän aamukahvin jämiä ja vettä. Talvella ehkä kerran kuukaudessa kolmisen desiä kahvia johon sekaan litra vettä.

      Näillä ohjeilla itse siemenestä kasvatettu sitruuna on nyt nelivuotias, ja pituudeltaan 220cm. Tyvellä on paksuutta sellainen 2cm (halkaisija, ei ympärysmitta), joten aika tukeva, vaikka rehevästi kasvattaakin sivuoksia... leveyttä on sellainen puolitoista metriä. Olin juuri leikkaamassa latvaa lyhyemmäksi, jottei katto tule vastaan kesän aikana, mutta nyt näyttää haarautuvan latvasta itsekseen kolmeen osaan joten annan kasvaa.

      Sitruuna kasvaa kerralla 20-30cm, sitten lepäilee kuukauden pari. Sen jälkeen jälleen uusi kasvupyrähdys. Talvella pudottaa parisenkymmentä lehteä, keväällä kasvattaa ne pudonneet takaisin tai sitten kasvattaa kokonaan uuden haaran pudonneen lehden kohdalta.

      Jos rungosta lähtee kasvamaan kiivaasti oksa, joka kiipeää jyrkemmin kuin 45 asteen kulmassa päärunkoon nähden, laitan jonkun painon killumaan oksaan. Tällöin kulma suurenee, oksasta ei tule kilpalatvaa ja valokin pääsee puun läpi paremmin. =)

      • fsfsdfds

        No ohhoh, jopas on massiivisen kokoinen sitruuna sulla. Tuo mun on ehkä n. 30 cm korkea ja aika ohutvartinen, latvassa on haara. Alaosasta pääsi lehtiä putoamaan aika paljon kun päästin sen loppukesästä kuivahtamaan liian pitkäksi aikaa.

        Tuntuu aika utopistiselta, että tuosta reppanasta voisi ikinä tulla mitään isoa puuta, mutta en mä sitä raaski poiskaan heittää. Kannattaisikohan sille nyt keväällä tehdä jotakin vai annanko olla samassa ruukussa vaan? Voisikohan sitä pistää uuteen ruukkuun ja upottaa vähän syvemmälle tuota vartta, kun varsi on aika pitkältä matkalta paljas?

        t. aloittaja


    • Sitruunankasvattaja

      Juu,ehdottomasti kannattaa laitaa itselläni n. 2,5 vuotta sitten oli sama tilanne. Laitoin isompaan ruukkuun, vartta syvemmälle ja kastelin enemmän.Sitten se lähti huimaan nousuun ;)

    • Sandra333

      Olen ihan aloittelija citruksien parissa,ja olisi pari kysymystä:Mitä sitruunapuun suihkuttaminen tarkoittaa? Kuinka usein se tehdään? Miten sitruunan saa kasvamaan nopeammin? Mikä multa on parasta? Talvella kohdevalo vai mikä? Olisin erittäin kiitollin vastauksista!

      • y23

        Vettä sumutinpulloon ja sillä suihkuttelet niin että lehdet kastuu . Vaihdoin juuri "puun " ( n. 40 cm ) isompaan saviruukkuun ja sitruspuille tarkoitettuun multaan . 6kk se on kasvanut ja nyt leikkasin samalla latvan pois juuri lehden yläpuolelta . Saas nähdä , jos se alkaa haaroittumaan . Puu on kasvanut mielestäni hyvin . Istutin sen syyskuussa , joten se on vasta 7 kk vanha .


    • Sandra333

      Ja timpe, olisi kiva saada kuva sitruunastasi ;)

    • PonsaiPera

      Näin: Minulla on n. 5 vuotta vanha mandariinipuu, jonka kasvua olen itse ohjaillut tiettyyn suuntaan. Siinä on ensinnäkin suoraa vartta n. 25 cm, joka on tuettu ohuella kepillä. Siitä latvuksesta kasvaa oksia, jotka olen laittanut tukirautalankaan sitomalla, kasvamaan hieman alaspäin kaartuviksi. Olen nyt jo saanut siitä ison puun näköisen pienoiskoossa. Eli bonsai-puu kasvatus on kyseessä.
      Näköjään olen onnistunut kohtalaisen hyvin, toistaiseksi. Näin puu tulee mukavan oloisena pysymäänkin iänkaiken. Huomasin sellaisenkin seikan tässä, että kun siitä leikkaa haluamiaan niitä isoja alkulehtiä, niin uudet ovatkin sitten pienempiä ja sopivat paremmin puun luonteeseen.
      Niin, sanottakoon vielä, että kun aloittaa, niin sen latvan voi antaa kasvaa vaikkapa 10 cm yli sen ajatellun puun korkeuden ja taivuttaa sitten rautalankaan tukemalla sopivaan asentoon, jolloin se muodostuu yhdeksi oksaksi ja kasvattaa uusia, jotka taas taivutetaan. Jos siellä alempana rungossa on oksia, tai niitä tulee, niin ne leikataan pois.

    • Sandra333

      Niin tosiiaankin...pitänee laittaa mandariinin ja appelsiinin siemeniä purkkiin...itääkö ne nopeammin kuin sitruunan siemenet,vai hitaammin? Mistäs mullasta ne oikein pitääkään? Kiva muuten tietää että joku käy näillä sivuilla! ;)

    • Pienpuutarhuri♥

      Minulla on 4 erilaista sitruspuuta - vanha greippi, 1 vuoden verigreippi ja pari klementtiiniä. Lisäksi alle vuoden ikäinen sitruuna jonka tuoreet siemenet tilasin Turkista.

      Jostain syystä klementiini ja verigreippi eivät ole kasvaneet paljonkaan, vaan ne on suunnilleen 10cm pituisia.

      Vanha greippini on kova kasvamaan ja sillä on ikää 17 vuotta. Pidän edelleen sen pienenä - suunnilleen max.170cm korkeana ja leveys max.100cm. Nyt se on ollut ulkona koko kesän ja uusia lehtiä on tullut runsaasti ja vieläpä uusia oksia.
      Koskaan se ei ole kukkinut ja en enää edes toivokkaan, sillä olenhan leikannut sitä ja mistä tietää mihin oksaan se olisi tehnyt kukkansa.

      Talvisin en kääntele sitä, sillä greippini saa levätä.

      Jokainen sitrus- laji kasvaa erilailla.

    • tietämätön

      Tietäiskö joku miten kasvatan veriappelsiinin siemenestä ja lajike on Moro

    • Sandra333

      Moi! Jos meenasit kasvattaa siemenestä niin suosittelisin keväällä. :)

    • Sitruks

      Sitruunamme on istutettu 30 vuotta sitten. Suurin sitruuna oli reilut 400 grammaa.

      • Hyväsää

        Hei sitruks! Millaista multaa olet puullesi käyttänyt?


    • Millä leikkaatte oksia ja lehtiä? Käykö siis tavalliset sakset? Montako siementä laitoitte per ruukku? Kiitos vastauksista!

    • PonsaiPera

      Tämähän onkin vanha ketju, huomasin kirjoitukseni viiden vuoden takaa, tuossa ylempänä.
      Mandariinipuuni on vielä komeasti hengissä. Ei se kokoa ole juuri kasvattanut, mutta runko vahvistui jo vuosia sitten niin, että mitään tukikeppiä ei enään tarvinnut ja ne sivuille/alaviistoon ohjatut oksatkin ovat jämähtäneet paikoilleen, ilman lankoja.
      Parina talvena minipuuni on kärsinyt, kun ei saa valoa tarpeeksi. Ikkunat ovat koilliseen, niin tietäähän sen. Lehdet putoilee ja oksia kuolee. Mutta kesällä olen vienyt mandiksen mökille ja siellä se nauttii elämästään täysin siemauksin. Kasvattaa kovin uutta lehvästöä ja oksia. Tämän jälkeen mandis on aina entistä ehompi.
      Olen jättänyt paikalleen ne kuivuneet oksat. Tämä saa sen näyttämään vielä paremmin ikivanhalta puulta, mutta pienoiskoossa. Niin että hyvin meillä menee edelleen.
      Sanon vielä senkin, että mandis on säiliöruukussa, eli vesitila alla. Ottaa itse juuri sen määrän vettä, kuin tarvii. Aikoinaan koitin appelsiiniä kasvattaa tavallisessa ruukussa, mutta kun en ilmeisesti ole niin tunnollinen kosteuden seuraaja, niin pääsi kuivahtamaan ja se tiesi appelsiinin kuolemaa. Toistui tuo kokeilu parikin kertaa ja silloin ajattelin, että ei koskaan enään. Mutta nyt on mandariinin ja säiliöruukun kanssa mennyt hyvin ja vuosikaudet.

    • Anonyymi

      Itse kasvatan sitruunapuuta ja netistä etsinyt tietoa.sieltä löytyy kaikki. Lannoitus ja kastelu tärkeää.eikö hätää, kasvaa hitaasti korkeutta.itsellä nyt vuoden vanha,siemenestä lähdin kasvattamaan,korkeutta n.30 cm

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      370
      4599
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1865
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1610
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      214
      1403
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1400
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1371
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1357
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe