Olisi mahdollisuus maksaa asuntolainaa reippaammin kerralla pois. Toisaalta nämä rahat voisi myös sijoittaa muualle ja nyt haluaisin tietää miten voisin laskea "tuoton" (toisinsanoen minkä verran säästän koroissa koko laina-aikana) yhdelle ylimääräiselle lainanlyhennykselle? Onko tähän olemassa jokin kaava, jolla voisi kokeilla erilaisia korkokantoja jne.?
Netistä löysin yhden hyvän laskurin noille ylimääräisille lyhennyksille mutta se olettaa ylimääräisiä lyhennyksiä tehtävän tasaisesti koko laina-ajan. Nyt olisi kyse yhdestä välittömästi tehtävästä lyhennyksestä.
En tarvitse kommentteja siitä kannattaako asuntolainan lyhentäminen vai ei, kun saan laskettua tämän säästön koroissa, voin sitten vertailla ylimääräistä lyhennystä muihin sijoitusvaihtoehtoihin.
Asuntolainan ylimääräinen lyhennys
4
323
Vastaukset
- Velkakierre.
Koko laina-ajan nimellisten korkosummien yhteenlaskeminen on harhaanjohtavaa. Kymmenen vuoden päästä maksettavat eurot eivät ole samanarvoisia kuin nyt ja ne pitäisi diskontata nykyarvoon. Sama pätee vaihtoehtoisen sijoituksen tuottoihin.
Parempi kun vertailet suoraan tämän hetken korkoprosentteja. Jos sijoituskohteestasi saat suurempaa korkoa kuin lainasta maksat, sijoitus periaatteessa kannattaa. Älä unohda verotuksen vaikutuksia. Ja lopuksi arvioit riskit. - Torppari
Ite oon aina sillon tällön juntannu ylimääräsiä lyhennyksiä ihan vaan verkkopankissa.
- 4+3
Mut salliiko sopimus sen? Itselläni on 36k€ laina ja kysyin tuosta ylimääräisestä lyhennykstä lainaa ottaessa niin sanoivat että tule käymäään konttorilla aina kun lyhennät enemmän mitä sovittu.
En ole lyhentänyt koskaan ylimääräistä mutta mitenkähän ne suhtautuu jos maksan vaan verkkopankissa suoraan ylimääräistä?
Itse lainasoppari on ihan normi eli jos maksaa kerralla ennen sopimuksen päättymistä niin 1% menee pankille lisämaksua jne.
- durrr
Helpoiten selviät juurikin lainalaskurilla. Sanotaan että sulla on vaikka 50.000 lainaa, ja haluat maksaa 10.000 pois. Sulla on vaikka 7 vuotta laina-aikaa jäljellä.
Laita laskuriin 50k/7v ja 40k/7v, niin näet tarkalleen erot mitä tapahtuu jos tekisit lyhennyksen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli265043Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm123635Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403167IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm462689Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861288Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.2681219- 591145
- 791129
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul3941096Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2031002