Onko järkeä käydä alkeiskursssi issikoilla?

Aikuisaloittelija

Onko järkevää, että kävisin alkeiskurssin issikkatallilla? Näin siis oppisin ratsastamaan ns. islantilaiseen tyyliin (tai siis oppisen sen tyylin alkeet), mutta onko siitä hyötyä/haittaa, jos sitten haluaisinkin myöhemmin ratsastaa myös muilla hevosilla?

Poikkeaako issikalla ratsastaminen siis olennaisesti muilla hevosilla ratsastamisesta (toki töltin ja passin osalta, mutta ovatko esim. apujen käyttö ravin nostossa jne samanlaisia)?

16

1196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Horses<3

      Mä alotin issikoilla, ja oon niillä ratsastanut nyt 5 vuotta. Issikat on tosi hyviä ja rauhallisia hevosia alottelijalle ( yleensä luonteeltaan rauhallisempia kuin muut hevoset ) ja oppii helposti ratsastamaan myös muilla hevosilla jos niihin ajan myötä siirtyy. Oon ratsastanut nyt vuoden näillä "normaaleilla" hevosilla, ja sen tyylin oppii nopeesti, vaikka avut ja istunta ovat vähän erilaisia.

      Ravin nosto ei poikkea mitenkään, laukan nosto on yleensä erilainen kuin muilla hevosilla.

      • Issikkoistahaaveilev

        Jäi kiinnostamaan millä tavoin laukannosto poikkeaa?


      • Horses<3
        Issikkoistahaaveilev kirjoitti:

        Jäi kiinnostamaan millä tavoin laukannosto poikkeaa?

        Siis yleensä myödätään sisäohjaa, ja ulko-ohja jää kireälle. ( tavallaan asetetaan ulos ) sisäpohkeella nostetaan laukka, sitä siirretään vähän taaksepäin, ja ulkopohjetta vähän eteen, eli päinvastoin kuin muilla hevosilla. Koulutetulla kilpahevosella riittää yleensä lähes huomaamaton myötäys sisäohjalla, tavallisilla tuntihevosilla avut täytyy antaa selkeämmin. Jos vasta harjoittelee nostoa, opettaja yleensä käskee laittamaan sisäohjan kokonaan löysäksi koko laukan ajan. Olen törmännyt myös issikoihin joilla nostetaan laukka samalla tavalla kuin muilla hevosilla, mutta tietääkseni näitä hevosia on harvemmassa.


      • sk
        Horses<3 kirjoitti:

        Siis yleensä myödätään sisäohjaa, ja ulko-ohja jää kireälle. ( tavallaan asetetaan ulos ) sisäpohkeella nostetaan laukka, sitä siirretään vähän taaksepäin, ja ulkopohjetta vähän eteen, eli päinvastoin kuin muilla hevosilla. Koulutetulla kilpahevosella riittää yleensä lähes huomaamaton myötäys sisäohjalla, tavallisilla tuntihevosilla avut täytyy antaa selkeämmin. Jos vasta harjoittelee nostoa, opettaja yleensä käskee laittamaan sisäohjan kokonaan löysäksi koko laukan ajan. Olen törmännyt myös issikoihin joilla nostetaan laukka samalla tavalla kuin muilla hevosilla, mutta tietääkseni näitä hevosia on harvemmassa.

        Mielestäni erittäin hyvä jutu tuo sisä ohjan päästäminen kokonaan pois, sillä useat ihmiset kiskovat hevosia kääntymään sisäohjalla ja jäävät siihen muutenkin kiinni.


    • Hyvä kysymys!

      Hyvä kysymys!

    • Ponix

      Kannattaa aloittaa muilla poneilla kuin issikpilla.en halua loukata ketään mutta issikat ovat tosi jääräpäisiä tietysti poikkeuksiakin varmasti on.issikka on muuten todella hyvä hevonen se kuuluu lempareihini mutta sillä ei kannata aloitta.sori noi virheet

      • 123:)

        Tallilla jolla ratsastin issikoilla oli yhteensä 25 issikaa (suunnilleen) ja niistä kutakuinkin 4 oli jääräpisiä! Että en tiedä oletko mistä saanut tuon päähäsi, vai oletko mennyt vain yhdellä ja sammalla issikalla. Mutta pienelle lapselle ehdottomasti parempia issikat kuin jotkun shettikset ja isommillekin ihmisille suosittelen issikoilla opettelemaan alkeet.


      • issikka71

        Olen ollut 19 vuotta issikoiden omistaja ja olen nähnyt lukuisia issikoita elämäni aikana..
        Olen töissä yli 20 hevosen issikkatallilla
        En ole koskaan törmännyt itseppäiseen issikkaan
        Ovat nöyriä ja kilttejä
        Ovat varmastikkin helpoimpia hevosia joilla lapset ja aloittelijat voivat aloittas ratsastusuransa
        Minun tällähetkellä 3,5 vuotias lapseni on taluttanut ja käsitellyt hevosiani jo siitä lähtien kun aloitti kävelyn
        Eivät tee niin kuin esim russ ponini..
        Yhtäkkiä vasn jymähtää paikoilleen tai jyrää tai vaan menee mihin haluaa
        Se että tallilla ja hevosten käsittelijällä on tietysti paljon asian kanssa tekemistä
        Miten niitä läpiratsastetaan, käsitellään ja hoidetaan
        Hevosista tulee omistajiensa kaltasia
        Eli näissä tapauksissa ongelma saattaa olla kaikkialla muualla kun itse hevosissa


    • Issikka

      Ponix// Kuule, se jääräpäisyyskin on ihan yksilöllistä. Jotkut issikat saattaa olla tosi jääräpäisiä, mutta kaikki millä minä olen mennyt, ovat olleet yhteistyönhaluisia.

    • feikkiruusu

      Issikat ovat oikein hyvä tapa aloittaa., sillä ne ovat kokonsa puolesta pieniä mutta vahvoja, ja niiden askellajit ovat yleensä tavallista "pehmeämmät" ja se helpottaa mm. istunnan harjoittelua. Issikkaa ratsastetaan täysin samalla tavalla kuin muitakin hevosia. Ja joku tuossa sanoi että issikat ovat jääräpäisiä, totuus on se (puhun nyt siis 4v kokemuksella issikkasiittolassa) että issikat ovat yleensä muita hevosia leppoisampia ja luottavaisempia. Issikoilla ratsastuksessa on myös palkitsevaa, että pääsee kokeilemaan erilaisia askellajeja (töltti ja passi) ja issikkavarusteita.

      Jos haluat ratsastaa myös muilla hevosilla, siitä vaan. Täysin samat avut ja muut. Joku mainitsi että issikoita käsketään eri tavalla (esim. laukka-avut) mutta asia ei todellakaan ole näin. Jokainen hevonen on yksilö, toinen puoliverinen nostaa laukan laukkapohkeella ja toinen taas täytyy ajaa laukkaan. Sama pätee issikoihin, ei ole kahta samanlaista hevosta.

      Lisään vielä loppuun, että kaikki issikat ei ole huonoja hyppääjiä ja hyviä tölttäreitä. Itse vuokrasin issikkaa joka ei osannut töltätä tai passata, vaikka vanhemmat osasivat. Tämä issikka oli hyvä hyppäämään, ja hyppäsin tällä usein. Toinen asia taas on, että kaikki issikat eivät ravaa. Sellaisellakin olen monta kertaa mennyt, mitä ei saa millään ravaamaan, mutta tölttää sitäkin paremmin, ja ei osaa ollenkaan hypätä :)

    • sjiooxd

      Ehkä mieluiten aloittaisin ratsastuksen ns. isoilla hevosilla (tai poneilla), jotta avut tulevat opittua helposti, kun on kolmivaihteinen alla. Siitä on sitten hyvä siirtyä issikoihin, jotka toimivat samoilla avuilla kuin muutkin hevoset, mutta jotka vaativat lisäoppia ratsastajalta lisävaihteiden käyttöön.

      Mikään ei silti estä ratsastuksen alkeiden opiskelua issikoilla, kunhan valitsee tallin, missä on myös kenttätunteja. Ihan samoja asioita issikoilla tehdään, kuin isoilla hevosillakin, ei issikoilla ratsastaminen ole mitään salatiedettä :) Ainoastaan töltin ja passin ratsastaminen vaatii lisäharjoitusta issikalla.

    • snotra

      mä ehkä menisin mieluiten suomenhevosella alkeis kurssin

    • issikkahullu♥

      En mäkään käynyt. Aloitin ratsastuksen ihan vain issikoilla. Laukan ja ravin nosto on sama :--)

    • hannver kasvattaja

      On järkevää aloittaa issikoilla koska
      1. ne ovat rauhallisia
      2. niillä ei yleensä kaytetä mitää erikoisvarusteita (niinkuin nimeltämainitsemattomalla tallilla jouduin laittamaa martingaalia)
      3.töltti ja passi ovat elämyksiä!
      I love issikat

      • Kauraturpa99

        Mielestäni kaikilla hevosilla voi aloittaa suosittelen aloittamista issikoilla ja pienemille suosittelisin vuonohevosta. Itse olen ratsastanut n.4 vuotta erilaisilla hevosilla pienenä suosikkini oli erityisesti tallini himan pyörähkö vuonohevos tamma! Nykyään en tykkää tästä ponista niin paljon mutta olen sitä mieltä että ratsastuksen voisi aloittaa millä rodulla tahansa.


    • Vörtur

      Kannatan todellakin issikoilla aloittamista.Eräs tuttuni aloitti Tuulensillan tallilla viime vuonna ihan harraste mielessä ja on jo nyt kehittynyt paljon.Ja tuo laukan nosto on eri talleilla erilainen.Ei ole väärää eikä oikeaa tapaa nostaa laukka.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1766
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1669
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1458
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1154
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1153
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1141
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1106
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1101
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1089
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1074
    Aihe