Miten saa nopeasti rahaa??

miten tämmönen kohta 16-v. tyttönen sais nopsasti rahaa? vanhemmat ei anna ja toöihin en voi mennä ja tartten oikeesti. D: kertokaahan?

75

11136

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi et voi

mennä töihin?

15 -vuotiaasta alkaen voi olla ansiotyössä.

• nuukuus kunniaan

Pyydä mummulta tai papalta.
      Noin yleisemmin totean, että rahaa saa töistä. Ei kovin nopeasti eikä ehkä kovin paljonkaan, mutta sillä lailla ihmiset elävät ja elättävät perheensä. Jos oelt sairas, et tietenkään voi mennä töihin, mutta jos olet terve melkein 16-vuotias, voisit yrittää esim. marjojen poimimista, mainosten jakoa, lastenhoitoa, koiran ulkoiluttamista tms.
      Sinulla on luultavasti ilmainen asunto ja täysylöspito kotonasi, joten menosi eivät voi kovin valtavat olla.

• Marjanpominnalla

tosiaan saa jopa 5.000 - 10.000 euroa rahaa, kuukaudessa.

• Aina löytyy töitä!
        Marjanpominnalla kirjoitti:

tosiaan saa jopa 5.000 - 10.000 euroa rahaa, kuukaudessa.

Tuo isovanhemmilta rahan pyytäminen voisi olla potentiaalisin vaihtoehto saada rahaa nopeasti, jos nyt tarve on todellinen. Marjanpoiminta olisi juuri nyt kaikkein helpoin tapa tehdä "tiliä". Töitä on kuitenkin tekeville aina tarjolla, kun vain hieman etsii.

Itse ostin juuri halpishallista ison marjanpoimurin muutamalla eurolla ja olen poiminut sillä vallan hurjasti mustikoita. Olen ollut vain iltaisin poimimassa, koska päivät menevät ansiotyössä. Tuskin 16v. on niin kiire, etteikö ehtisi marjoja poimimaan? Talvella voit sitten vaikka kirjoitella lehtiin juttuja, niistäkin maksetaan, niin minäkin teen talvella ja saan rahaa lomamatkoja varten. Jotkut lehdet maksaa hyvin pienistäkin jutuista.

• töihin vaan

Työ ja ahkeruus paras keino saada rahaa, ei kenenkään toisen kustannuksella, ei isovanhempienkaan kukkarolle asiaa. Itse TIENATUT rahat tuntuvat todella mukavalle. Sinun ikäinen voi jo mennä töihin.

• Kit-Kat

Mihin 16-v. tyttölapsonen tarvitsee tai luulee tarvitsevansa "oikeesti" "nopeasti rahaa"? Vanhemmat kustantavat elämisen ja vaatteet ja suomalaiset veronmaksajat ilmaisen opiskelun ja terveydenhuollon.

• kaikenlaiseen...

Itse tein tuossa iässä ahkerasti töitä, sillä vanhemmillani ei ollut varaa maksaa kallista harrastustani. Rahaa oli muutenkin vähän, joten ostin osan vaatteistanikin itse.

• Kit-Kat

"...hyvänä esimerkkinä somalit joita suomessa on yli 14 000 ja vain alle 1000 näistä pummeista on töissä."

Somaleita on Suomessa 7 500 ja heidän työllisyysasteensa on 20%, eli 1 500 Somalia on työllistynyt Suomessa liian monien suomalaistyönantajien nirsoilusta huolimatta. Samaisesta ksenofobiasta johtuen työssäkäyvien somalien työttömyydenuhka on valitettavasti huomattavasti muita väestönryhmiä suurempi. Tässä on tapahduttava asennemuutos viimeistään siinä vaiheessa kun huoltosuhteemme notkahtaa lopullisesti. Silloin ei työnantajilla eikä tällä maalla ole enää varaa nirsoilla, että minkälaisia väestönryhmiä töihin palkkaansa ansaitsemaan ja veroja maksamaan halutaan.

Työhaluttomuudesta somalimaahanmuuttajia ei voi syyttää, päinvastoin. Korkeastikin koulutetut somalilääkärit ja -insinöörit ovat valmiita Suomessa paiskimaan töitä siivoojina ja linja-autonkuljettajina, siis juuri niissä töissä, joita suomalaispostaajat duunarista maisteriin näillä foorumeilla kutsuvat p***aduuneiksi ja jotka eivät enää nuoremmille suomalaissukupolville kelpaa edes silloin kuin muuta oman alan työtä ei ole tarjolla ja edes silloin kuin peruskoulu on nipin napin kitkutettu läpi ja kaikki muu ammattiinvalmistava koulutus puuttuu.

Kursoorinenkin vilkaisu Suomi24 foorumin palstoilla kertoo aika karua totuutta suomalaisten nykyisestä työnirsoudesta.16-vuotias tyttönen haluaa rahaa mutta "töihin ei voi mennä". Suurin osa vastaajista onneksi vielä fiksusti huomauttaa työn ja rahan yhteydestä, että jos tyttönen rahaa kaipaa niin sitten pitää mennä töihin. Muutama postaaja valitettavasti kuitenkin antaa varsin kyseenalaista asennekasvatusta neuvomalla tyttöstä pummaamaan isovanhemmilta tai ottamaan pankkilainaa. Ja yksi postaaja vielä yrittää vetää huomion työnteon ja rahanansaitsemisen välisestä yhtälöstä maahanmuuttajiin! Vaikka Suomessa olisi sitten miljoona maahanmuuttajaa niin ei "16-v. tyttösten" tilanne siitä mihinkään muutu.

Kyllä 16-v. pitää jo ymmärtää, että jos rahaa tarvitsee eikä vanhemmilta heru niin sitten pitää ottaa lusikka kauniiseen käteen ja mennä töihin sitä rahaa ansaitsemaan. Yhdestä kahteen iltaa viikossa pari tuntia kerralla iltasiivousta kartuttaa viikkorahaa €50. Hampurilaispaikassa vuoro tai kaksi viikossa tuo jo €400-500 kuussa. Suomen perustuslaki takaa, että jokaisella on oikeus hankkia toimeentulonsa omalla työllään ja 16-vuotias saa tehdä 8 tuntia päivässä ja 40 tuntia viikossa palkkatyötä.

• nuukuus kunniaan
        Kit-Kat kirjoitti:

"...hyvänä esimerkkinä somalit joita suomessa on yli 14 000 ja vain alle 1000 näistä pummeista on töissä."

Somaleita on Suomessa 7 500 ja heidän työllisyysasteensa on 20%, eli 1 500 Somalia on työllistynyt Suomessa liian monien suomalaistyönantajien nirsoilusta huolimatta. Samaisesta ksenofobiasta johtuen työssäkäyvien somalien työttömyydenuhka on valitettavasti huomattavasti muita väestönryhmiä suurempi. Tässä on tapahduttava asennemuutos viimeistään siinä vaiheessa kun huoltosuhteemme notkahtaa lopullisesti. Silloin ei työnantajilla eikä tällä maalla ole enää varaa nirsoilla, että minkälaisia väestönryhmiä töihin palkkaansa ansaitsemaan ja veroja maksamaan halutaan.

Työhaluttomuudesta somalimaahanmuuttajia ei voi syyttää, päinvastoin. Korkeastikin koulutetut somalilääkärit ja -insinöörit ovat valmiita Suomessa paiskimaan töitä siivoojina ja linja-autonkuljettajina, siis juuri niissä töissä, joita suomalaispostaajat duunarista maisteriin näillä foorumeilla kutsuvat p***aduuneiksi ja jotka eivät enää nuoremmille suomalaissukupolville kelpaa edes silloin kuin muuta oman alan työtä ei ole tarjolla ja edes silloin kuin peruskoulu on nipin napin kitkutettu läpi ja kaikki muu ammattiinvalmistava koulutus puuttuu.

Kursoorinenkin vilkaisu Suomi24 foorumin palstoilla kertoo aika karua totuutta suomalaisten nykyisestä työnirsoudesta.16-vuotias tyttönen haluaa rahaa mutta "töihin ei voi mennä". Suurin osa vastaajista onneksi vielä fiksusti huomauttaa työn ja rahan yhteydestä, että jos tyttönen rahaa kaipaa niin sitten pitää mennä töihin. Muutama postaaja valitettavasti kuitenkin antaa varsin kyseenalaista asennekasvatusta neuvomalla tyttöstä pummaamaan isovanhemmilta tai ottamaan pankkilainaa. Ja yksi postaaja vielä yrittää vetää huomion työnteon ja rahanansaitsemisen välisestä yhtälöstä maahanmuuttajiin! Vaikka Suomessa olisi sitten miljoona maahanmuuttajaa niin ei "16-v. tyttösten" tilanne siitä mihinkään muutu.

Kyllä 16-v. pitää jo ymmärtää, että jos rahaa tarvitsee eikä vanhemmilta heru niin sitten pitää ottaa lusikka kauniiseen käteen ja mennä töihin sitä rahaa ansaitsemaan. Yhdestä kahteen iltaa viikossa pari tuntia kerralla iltasiivousta kartuttaa viikkorahaa €50. Hampurilaispaikassa vuoro tai kaksi viikossa tuo jo €400-500 kuussa. Suomen perustuslaki takaa, että jokaisella on oikeus hankkia toimeentulonsa omalla työllään ja 16-vuotias saa tehdä 8 tuntia päivässä ja 40 tuntia viikossa palkkatyötä.

En tiedä, minkälaiset välit sinulla on ollut isovanhempiisi, mutta jos minä olisin 16-vuotiaana tarvinnut välttämättä rahaa, en olisi voinut mennä töihin eivätkä vanhemmat olisi pystyneet auttamaan - näinhän aloittaja tilannettaan kuvaa - olisin kääntynyt isovanhempieni puoleen ennen kuin olisin mennyt pankinjohtajan pakeille. Luultavasti sieltä olisi hellinnyt apua, jos tarve olisi ollut todellinen. Pankkilaina oli viimeinen mutta monille ainoa vaihtoehto ennen opintotukia yms. etuisuuksia.
        Olen yleensäkin sitä mieltä, että sukulaisten apu on hätätilanteissa aivan korvaamatonta. Toivottavasti ja luultavasti se on molemminpuolista.
        Saanen vakuuttaa, että myös somaliystävämme siirtelevät mittavasti rahaa sukulaisten - ja muidenkin tahojen - kesken, eikä sitä rahaa ole aina ansaittu työskentelemällä McDonaldissa eikä muuallakaan.

• Kit-Kat
        nuukuus kunniaan kirjoitti:

En tiedä, minkälaiset välit sinulla on ollut isovanhempiisi, mutta jos minä olisin 16-vuotiaana tarvinnut välttämättä rahaa, en olisi voinut mennä töihin eivätkä vanhemmat olisi pystyneet auttamaan - näinhän aloittaja tilannettaan kuvaa - olisin kääntynyt isovanhempieni puoleen ennen kuin olisin mennyt pankinjohtajan pakeille. Luultavasti sieltä olisi hellinnyt apua, jos tarve olisi ollut todellinen. Pankkilaina oli viimeinen mutta monille ainoa vaihtoehto ennen opintotukia yms. etuisuuksia.
        Olen yleensäkin sitä mieltä, että sukulaisten apu on hätätilanteissa aivan korvaamatonta. Toivottavasti ja luultavasti se on molemminpuolista.
        Saanen vakuuttaa, että myös somaliystävämme siirtelevät mittavasti rahaa sukulaisten - ja muidenkin tahojen - kesken, eikä sitä rahaa ole aina ansaittu työskentelemällä McDonaldissa eikä muuallakaan.

Kun 16-v nuori kirjoittaa, että rahaa tarvitaan "nopeasti" ja "oikeesti" mutta "töihin ei voi mennä" niin kyllä silloin kaksi ensimmäistä kysymystä ovat:

1) Miksei 16-v tyttönen voi muka mennä töihin? Onko joku ihan pätevä este kuten esimerkiksi ketjussa mainittu syrjäseudun liikkumisvaikeudet vaiko vain se, että vapaa-aika menee kavereitten kanssa ja töihin meno ei kiinnosta.

2) Mitä 16-v tyttösen maailmassa termit "nopeasti" ja "oikeesti" tarkoittavat. Akuutista nälästä ja hädästä ei varmastikaan ole kysymys. Jos 16-v tyttösellä on hätä saada joku viimeisin hilavitkutin kun kaikilla muillakin on, niin silloin kyllä pitäisi painottaa sitä työnteon merkitystä tavaran haalimisessa, eikä ensimmäiseksi tarjota vaihtoehtoa, että joku muu maksaa.

Isovanhemmilta saadut tai pankista lainatut rahat eivät kartuta eläkettä eivätkä nuoren työelämävalmiuksia. Pankkilaina ja pikavipit kartuttavat vain velkaa ja korkoa, sekin pitäisi ymmärtää. Suomalaisten työhalut ovat vähentyneet hälyttävästi viimeisten vuosikymmenien aika, joten työnteon merkitystä ei voi koskaan liikaa korostaa.

• nuukuus kunniaan
        Kit-Kat kirjoitti:

Kun 16-v nuori kirjoittaa, että rahaa tarvitaan "nopeasti" ja "oikeesti" mutta "töihin ei voi mennä" niin kyllä silloin kaksi ensimmäistä kysymystä ovat:

1) Miksei 16-v tyttönen voi muka mennä töihin? Onko joku ihan pätevä este kuten esimerkiksi ketjussa mainittu syrjäseudun liikkumisvaikeudet vaiko vain se, että vapaa-aika menee kavereitten kanssa ja töihin meno ei kiinnosta.

2) Mitä 16-v tyttösen maailmassa termit "nopeasti" ja "oikeesti" tarkoittavat. Akuutista nälästä ja hädästä ei varmastikaan ole kysymys. Jos 16-v tyttösellä on hätä saada joku viimeisin hilavitkutin kun kaikilla muillakin on, niin silloin kyllä pitäisi painottaa sitä työnteon merkitystä tavaran haalimisessa, eikä ensimmäiseksi tarjota vaihtoehtoa, että joku muu maksaa.

Isovanhemmilta saadut tai pankista lainatut rahat eivät kartuta eläkettä eivätkä nuoren työelämävalmiuksia. Pankkilaina ja pikavipit kartuttavat vain velkaa ja korkoa, sekin pitäisi ymmärtää. Suomalaisten työhalut ovat vähentyneet hälyttävästi viimeisten vuosikymmenien aika, joten työnteon merkitystä ei voi koskaan liikaa korostaa.

Työeläkettä alkaa karttua 18-vuotiaana, joten aloittajan ansiotyöstä ei eläkettä kerry vielä pariin vuoteen.
        Pikavippejä ei myönnetä alle 18-vuotiaalle.

• Kit-Kat
        nuukuus kunniaan kirjoitti:

Työeläkettä alkaa karttua 18-vuotiaana, joten aloittajan ansiotyöstä ei eläkettä kerry vielä pariin vuoteen.
        Pikavippejä ei myönnetä alle 18-vuotiaalle.

Työelämävalmiuksia ja työkokemusta alkaa kertyä ihan jo 16-vuotiaana ja myöskin palkka nousee työvuosien mukaan. Kahdeksantoistavuotias nuori työnhakija, jolla on jo työkokemusta kesä- ja iltatöistä on monta askelta edellä isovanhempien kukkaroon tukeutunutta 0-kokemus ikätoveriaan.

Ei 16-vuotiaan nuoren työnteossa todellakaan ole mitään pahaa minkä takia pitäisi kääntää kivet ja kannot ja vielä haravoida risutkin maasta, jotta löytäisi tekosyitä sille miksei 16-vuotias voi mennä töihin ansaitsemaan omat taskurahansa. Kesätyöt ja osa-aikatyö ovat ihan normaaleja aikustumiseen ja vastuunkannon opetteluun kuuluvia juttuja ja omien siipien kokeilua, joita kannattaa kyllä kannustaa.

• ehkä siks kun

No ei vanhempiin tarvii aina olla riippuvaisii. Ehkä nuori haluu vain päästä eteenpäin, aikuistua ja oppia asioita ja tienata itse. Itse en haluis pyytää enään vanhemmilta rahaa, koska ajattelen että se ois itsekästä ku vaa ostaa sillä vaatteit jne. siis tossa on mun mielipide, mut nuorilla voi olla monia syitä miksi tarttee rahaa

• salkutti

Mitä järkkee laittaa tollasta just mä joka kerta kun pyydän viis tai kympin saan Sen mitä haluan kun oon 18 v

• öö että mitä

mitä sä selität? mä oon 11-v ja joudun ostaa ite omat talvitakkini jopa -_-

• Bööoonlammas
        öö että mitä kirjoitti:

mitä sä selität? mä oon 11-v ja joudun ostaa ite omat talvitakkini jopa -_-

No mitäh, tos ei kyllä enää oo järkeä... Millasessa perheessä sä oikeen elät??

• Pankinjohtaja

Ota lainaa pankista.

• Meet töihin

Mulla on kotona 16-vuotias tyttö ja kyllä se on käynyt koko kesän töissä. Miksi sinä et voi mennä töihin?

• SIIIIIS ?

Kotona töissä ?

• Lyhyest viri kauni
        SIIIIIS ? kirjoitti:

Kotona töissä ?

No siis se asuu vielä kotona. Ehkä vähän nopeasti ilmaistu, mutta ymmärsit varmaan.

• nimi tai nimimerkki

Miksei voi mennä töihin? Jos asuu hevonkuusessa, mistä vanhemmat eivät suostu kuskaamaan tai eivät omien töidensä takia voi, tytöllä ei ole mopoa eikä julkisia kulje. Me asumme kaupungissa, mutta poika sai raskaita fyysisiä töitä hevonkuusesta, eipä ollut muuta vaihtoehtoa kuin kuljettaa. Jonkun kerran ajoi pyörällä, mutta se oli aika raskasta sekin. Tonen poika taas ei voi ihan kaikkia töitä sairautensa vuoksi tehdä. Se tuntuu tekosyyltä, mutta jos tulehdus iskee, niin ei naurata - ne kun tulevat kysymättä ja yleensä jalkoihin. Hän onneksi sai alkukesäksi siistin sisätyön.

• Wiikon Winkki

Mihin nuori tarvitsee rahaa?

Vanhemmat maksavat ruoan, asumisen, vaatteet, harrastukset ja elämisen.

Koulunkäynti on kuten muutkin palvelut nuorille.

Onhan se hankalaa kun ei pääse tekemään ostoksia julkkisten malliin mutta sitä varten vanhemmat yleensä maksavat viikko- tai kuukausirahaa.

Jos oikeasti haluat rahaa niin silloin ainoa keino taitaa olla työnteko kuten vaikka lasten vahtiminen, jäätelön myynti, lehtien jakelu tai marjanpoiminta.

• ei maksa kaikkea

Kaikilla vanhemmilla ei ole varaa maksaa harrastuksia - ei edes työssäkäyvillä. Oma isäni teki kahta työtä, äiti yhtä ja silti maksoin harrastukseni teini-iässä itse. Ostin omat postimerkkini ja kirjekuoreni kun minulla oli 20 kirjeevaihtokaveria ympäri maailmaa, joiden kansa kirjoittelin. Ostin itselleni myös omaan huoneeseen pikku matkatelkkarin, sillä meillä oli tiukasti uskonnollinen koti eikä tullut kuulonkaan katsoa jotain ohjelmia, joita sitten sain salaa katsoa itse. Huolehdin kouluni hyvin, joten siksi sain telkkarin - vanhempani luottivat etten katso tuhmia ohjelmia kuten esim. Fame, joka oli sillloin meillä kiellettyjen listalla.

Aloittaja kirjoittaa ettei voi mennä töihin, ei, ettei haluaisi. Ehkä hänellä on siihen joku syy? pienempien sisarusten vahtiminen, sairaus, kulkumahdollisuuksien puuttuminen jos asuu esim maalla pohjoisessa 50 km päässä kyliltä? Olisi kiva kuulla onko syy. Ei ole tytön vika, jos vanhemmat ovat köyhiä tai ehkä jopa alkoholisteja. Yksi syy voisi olla, minkä tiedän tosielämästä vuosien takaa, vanhempien alkoholismin takia isompi tyttö huolehti pikkusiskosta eikä saanut siitä mitään korvausta mistään, töihin ei voinut mennä koska pikkusiskoa ei voinut jättää yksin. Kyllähän nämä sitten otettiin huostaan, mutta tosi kauan vei. Lapsila ei ollut ruokakaaan joka päivä.

• ei maksa kaikkea
        ei maksa kaikkea kirjoitti:

Kaikilla vanhemmilla ei ole varaa maksaa harrastuksia - ei edes työssäkäyvillä. Oma isäni teki kahta työtä, äiti yhtä ja silti maksoin harrastukseni teini-iässä itse. Ostin omat postimerkkini ja kirjekuoreni kun minulla oli 20 kirjeevaihtokaveria ympäri maailmaa, joiden kansa kirjoittelin. Ostin itselleni myös omaan huoneeseen pikku matkatelkkarin, sillä meillä oli tiukasti uskonnollinen koti eikä tullut kuulonkaan katsoa jotain ohjelmia, joita sitten sain salaa katsoa itse. Huolehdin kouluni hyvin, joten siksi sain telkkarin - vanhempani luottivat etten katso tuhmia ohjelmia kuten esim. Fame, joka oli sillloin meillä kiellettyjen listalla.

Aloittaja kirjoittaa ettei voi mennä töihin, ei, ettei haluaisi. Ehkä hänellä on siihen joku syy? pienempien sisarusten vahtiminen, sairaus, kulkumahdollisuuksien puuttuminen jos asuu esim maalla pohjoisessa 50 km päässä kyliltä? Olisi kiva kuulla onko syy. Ei ole tytön vika, jos vanhemmat ovat köyhiä tai ehkä jopa alkoholisteja. Yksi syy voisi olla, minkä tiedän tosielämästä vuosien takaa, vanhempien alkoholismin takia isompi tyttö huolehti pikkusiskosta eikä saanut siitä mitään korvausta mistään, töihin ei voinut mennä koska pikkusiskoa ei voinut jättää yksin. Kyllähän nämä sitten otettiin huostaan, mutta tosi kauan vei. Lapsila ei ollut ruokakaaan joka päivä.

Lisään vielä, että minulla oli aika erikoinen harrastus, joka oli suht. kallis. Tytöt harrastavat sitä lajia vähemmän, enkä välitä täällä tunnistetuksi, joten en viitsi kertoa harrastustani. Aloitusvälineet maksoivat aikoinaan 1200 markkaa, se oli aika iso siivu kesätyöstäni ja sitten vielä harrastusmaksut päälle.

• Odens.siberia

Nuuskaan sitä rahaa tarvii

• 420blazer

no vittu pilveen

• Anonyymi

viinaan

• Rahat heti

Miksi et voi mennä töihin? Kyllä tuon ikäisenä voi jo monenlaista työtä saada. Jos oikeasti tarvitset rahaa heti, niin kaipa ainoaksi vaihtoehdoksi jää lainaaminen. http://www.mistarahaa.net/ Tuolta löytyy muutamia keinoja ansaita rahaa.

• Pelkkää höpinää

Voi saada,mutta jos ei saa niin mikäs ohjeesi silloin on.

• turvallinnen lapsuus
        Pelkkää höpinää kirjoitti:

Voi saada,mutta jos ei saa niin mikäs ohjeesi silloin on.

No silloin elää kiltisti kotona ja syöö kornflakesia kotona aamuisin vanhempien luonna ja lukee läksyt kotona iltaisin ja silleii ....Se on 16 vuotiaan lapsen hyvä elämä....

• Luulisin että.....
        turvallinnen lapsuus kirjoitti:

No silloin elää kiltisti kotona ja syöö kornflakesia kotona aamuisin vanhempien luonna ja lukee läksyt kotona iltaisin ja silleii ....Se on 16 vuotiaan lapsen hyvä elämä....

.....Eli siis paljonko ensinnäkin tarviitt??? Marjojen poiminta on todellakin paraskeino. Sun pitää sit jaksaa. Sillä tienaa paljon. Onnea!!!!!

• vainesimerkki

Minun tyttäreni ei saanut kesätöitä ollessaan 16-vuotias. Hän ja tyttökaveri pistivät firman pystyyn. Matonpesufirman. Jakoivat ilmoituksia kerrostaloalueella ja pesivät muutaman maton päivässä yleisellä matonpesunpaikalla. Kuukaudessa he olivat ansainneet festarirahat.

Seuraavana kesänä saivat jo "oikeita" töitä. Mutta moni nuori ei ymmärrä, että vain työtä tekemällä saa edes jonkin verran rahaa varsinkin siinä vaiheessa kun asuu kotona. Perin tytöltä minimaalista vuokraa ja monesti hän osti itse ruokansa. Näin hän oppi näkemään kuinka rahaa tulee ja menee ja miten se pitää tasapainottaa. Nykyisin on esimiestason töissä ja nukkuu omassa( tai siis pankin omistamassa) osakkeessa.

• Siinäsenähtiin

Yleisellä matonpesupaikalla ei saa harjoittaa yritystoimintaa.

Kepulikonsteilla tyttösi sai taloudellista hyötyä ja eteni elämässään.

Rehellisellä työllä sinunkaan tyttösi ei olisi saanut mitään aikaiseksi.

• LOTTOA stna

LOTTOA

• voitanpas

Rahan pitää ansaita itse tai jos elää toisten antamalla rahalla niin elää koko loppu elämänsä lainarahalla joten kannattaisi opiskella hyvin ja keksiä keinoja jolla saisi rahaa

• Kesätöitä
    • ououou u

Ehkä helpoin tapa on kysyä vanhemmilta, isovanhemmilta tai muilta sukulaisilta, että olisiko heillä jotakin pientä puuhaa, jota nuori voisi tehdä pientä korvausta vastaan. Omat nuoreni ovat esim. taksvärkkitöissä 7.-9. luokalla tehneet töitä mummollaan. Mummo on taksvärkkipäiväksi varannut esim. mattojen puistelua, verhojen vaihtamista ikkunaan yms, joita hänen on itsensä vaikea tehdä.

Omat aikuistuvat nuoreni ovat tehneet alle 18-v iässä mm. seuraavaa:
      - mainosten jako
      - urheiluseurassa tuomarointi
      - puhelinmyynti
      - sukulaislapsen hoito kesällä, kun päiväkoti ollut kiinni
      - työn haku kunnan kautta (moni kunta antaa ns. työllistämissetelin eli yritys saa tukea nuoren ensimmäistä työpaikkaa varten) esim. puistotöihin

Jos on tiedossa jo ala, johon haluaa hakeutua, niin aina parempi, jos voi yrittää päästä alan töihin jo nuoresta saakka.

Tuttuja alle 18-v ikäisiä nuoria on ollut viime vuosina tekemässä myös tällaista:

- ilmoitustaululle ilmoitus lastenhoidosta (esim. MLL kouluttaa)
      - eläintenhoitoa ja ulkoilutusta
      - yhdessä kaverin kanssa mainostenjakoa
      - kaupassa pulloautomaatin hoitoa ja ostoskärryjen siirtelyä
      - siivous
      - puutarhatyöt
      - katusoitto (vaatii kaupungilta luvan)
      - vanhempien työpaikalta 2-4 viikon pesti esim. arkiston tuhousta, ikkunan pesua jne
      - apumieheksi rakennukselle esim. maalaushommiin
      - joulun paketointiapu tai muu sesonkityö esim. renkaanvaihto
      - muuttoapu

Jos ei pääse heti töihin, niin suosittelen lämpimästi esim. hygieniapassin suorittamista. Sen avulla on jo askeleen lähempänä, että voi päästä esim. kahvilaan tai huoltoaseman elintarvikkeiden myyjäksi tai aputytöksi.

Omat lapseni ovat työllistyneet, koska ovat itse hakeneet aktiivisesti työtä ja tehneet kaikkensa, että työtä löytyy. Vaikka nuorisotyöttömyys on tosiasiaa, niin monelle nuorelle ei kelpaa tarjolla olevat työt esim. mainostenjako ja puhelinmyynti.

• -----

Virpomaan palmusunnuntaina, pikkulapsien paimeneksi.

• papumies12

miten saa rahaa nopeesti jos on alle 16v eikä voi mennä töihin?

• Anonyymi

mee töihi

• kerääjä-metsästäjä

Riippuu siitä missä asut. Kaupungissa voit kerätä tölkkejä, maalla voit kerätä nokkosen lehtiä luontaistuotekauppaan myytäväksi. Muista kuivata huolella ennen tiiviiseen pussiin tai astiaan pakkaamista etteivät homehdu. Jokiravuista maksetaan hyvin ravintoloissa ja yhdessä yössä voi tulla yli tuhat rapua. Se on yhtä kuin 5000 euroa verotonta rahaa muutaman tunnin työstä.

• kukkakaalihattu

Myy kirpputorilla turhaa tavaraa... En suosittele noita vuokrattavia pöytiä, vaan nettikirppiksiä. Esim. Facebookissa on lukuisia kirppiksiä erilaisille tavaroille omat kirppikset mm. leluja, mekkoja, kenkiä.

• Marjankeruuseen!

Marjan keruuseen ja mansikoita kehiin! Voit kysyä vanhempiesi työkavereilta haluisivatko nämä ostaa tuoreita marjoja halvemmalla. Meiltä löytyy mökiltä puolukoita, metsämansikoita ja mustikoita, musta- ja punaviinimarjoja (joita ostettiin juuri viime kesänä) ynm.. Myös sieniä on, mutta kaupungissakin on varmasti erilaisia metsiä joista jotakin löytyy.

• LUKEKAA

Oon tämmönen nuori tyttö ja tarttisin rahaa perheeni joululahjoihin.

Voisko joku kertoo mistä sais näin 2 viikon aikana kerättyä noin 30e.

Oon siis vielä niin nuori etten voi mennä töihin.

Kirppikselle en voi mennä koska en saa enkä voi myydä tavaroitani netissä ilman vanhemman lupaa.

En voimyoskään myydä mitään koska siihen tarvitsee poliisin luvan.

Tarttisin apua nopeasti.

HELP...

• 9UYUSY

Jos sinulla ei ole omaa rahaa etkä saa vanhemmiltasi esim. viikkorahaa, niin tietenkään sinun ei tarvitse hankkia joululahjoja perheellesi. Jos haluat välttämättä antaa joululahjoja, niin anna itsetehtyjä lahjakortteja esim. lupaat isällesi imuroida hänen autonsa ja pyyhkiä pölyt sisäpinnoilta. Äidille voit luvata pikkusisarusten hoitoa, hartiahierontaa tms.

• LUKEKAA

9UYSY ajattelin kyllä antaa jotain kiinteää, mutta kertoisitko vielä miten saan sitä rahaa 20 euroa. Sain kerättyä 10 euroa mutta tarvitsen vielä kuitenkin aikapaljon rahaa.

• ArtuuriSiikanen 12v

Kerjää kaupoilla tai myy kamojasi auta vanhoja ihmisii mä kerjään aina muka lippuun mut niin

• hikitsu

Laita esim. taloyhtiön ilmoitustaululle ilmoitus, että peset ikkunoita 2 euroa/ikkuna. Vaihtoehtoisesti voi esim. Facebook-sivulla ilmoittaa, että rahapula iski ja olisit valmis vaikka pesemään ihmisten ikkunoita, niin usein joku sellaiseen tarttuu. Moni ihminen inhoaa ikkunoiden pesua. Jos joku pesisi minunkin ikkunat 6 kpl esim. 15 eurolla, niin mielelläni maksaisin.

Meillä teini-ikäiset lapset käyvät auttamassa juuri näin keväisin isovanhempiaan ikkunapesussa ym. kevään askareissa. Hyvin usein sieltä irtoaa 10-20 euroa taskuun.

• okokokoko

joo, minä otankin jonkun 10-14 vuotiaan teinin pesemään ikkunoitani... Kyllä sen jälkeen saa vaihtaa ikkunatkin... Tulee tuhan kallista jälkeä... nimim" kokemusta on". 10-14 - vuotiaan paikka ei ole töissä. Lakisääteisestikin! Ovat vielä leikki-ikäisiä he. Näkeehän se nyt tavasta työskennelläkin. Jopa vanhemmalla iälläkin... Eräästä työpaikastani pari alle 20 erotettiin kun nukkuivat varastossa työajalla... ja olivat paikan ainoat "kesätyöntekijät"...

Kerjätkää kadulla tai joltain tai etsikää pulloja. Niitä löytyy ainakin täältä katujen varsilta ja sieltä täältä kauppojen sinustoja liiankin paljon...

• lapsille pikkutyötä

Yläasteella on esimerkiksi taksvärkkipäivä, jolloin 10-20 euron panosta vastaan voi tehdä töitä ihan oikeassa työpaikassa. Moni kuitenkin tekee tosiaan kotona tai isovanhemmille töitä tuon 10-20 euron edestä. Esimerkiksi 7. luokkalainen on noin 13-v, 8. luokkalainen noin 14-v ja 9. luokkalainen noin 15-v ikäinen. Jos sen ikäisille ei opeteta tavallisiakaan kotitöitä, niin milloin he sitten oppisivat ne? Johan jo 7. luokkalaisilla alkaa kotitalous ja siellä opetetaan asioita, niin onhan se kumma, jos niitä taitoja ei pääse käyttämään oikeassa elämässä.

Älkää pitäkö lapsianne pumpulissa.

• joo-o

Viesti tulee vähän myöhässä, mutta tässä teille muille jotka mietitte miten sais ainakin sen 100€ kuussa. Sanotte vanhemmillenne, että haluatte lapsilisän, joka tulee siis 17v. asti joka kuukausi.

Tiedän vanhempia, jotka ovat alkaneet laittaa lapsilisää heti lapsen syntymästä hänelle tehdylle tilille.. niin ku sitä ajattelee (12*100)*17= 20,400€....

• jepjoo0

Joo kivasti on rahaa jo mopoautoa varten 15 vuotiaana

• Help Me

Tarviin rahaa uuteen kännyyn, koska edellinen hajos vahingossa ja mulla ei oo tällä hetkellä puhelinta. En halua pyytää vanhemmilta, tietyistä syistä, mutta en voi mennä töihinkää, koska oon 12 v. Auttakaa mua saamaan mahdollisimman paljon, mahdollisimman nopeasti. c:

• elisium

Älä liiku niin ei tarvitse syodäkään paljoa
      juo paljon vettä, se täyttää mahaa niin ei tarvitse syödä niin paljoa

• .................

Kato ainakin jos meet puhelinmyyntiin, etteivät kuseta (pelkkä provisio esim 10% myyntiarvosta ja joudut peruutuksista vastaamaan omasta palkasta, se on väärin) Kato mitä kirjoitat alle, lue tarkasti.

• Saulofthesouth

En voi uskoa että sanon tämän mutta vain yksi sana Buusteri

• Nukkumaansiitäheti

Mihin muka tarvitset rahaa. Pysy koulussa ihmisiksi ja tee läksyt. Muuta ei kakarat tarvi. Ruoan saa koulusta.

• Finnjet

Käännä vuorostasi Mamu, nehän kääntävät kantasuolaisia.
      Saat heti n.1000€ ja uuden Iphonen :D

• Heponenm

Miten vois tienata 190€ kun oon ilmottanu leirille joka maksaa ton verran ja pitäs saaha rahat heinäkuuhun mennessä.

• pantilliset

Pulloja keräämällä juhannus juhlilta!

• VELMIESJABRU

MEILLÄPÄIN TON IKÄSET TYTÖT AINAKIN FLIRTTAILEE KOVASTI 50 SEDILLE...😂

• Tyttömaaltaa

Tarvisin kans rahaa, mutta töihi en pääse ja vanhemmilta ei heru asun maalla joten pulloja täältä ei löydy, tarvisin 1000€ kesän alkuun mennessä. Auttakaa!

• Tyttömaaltaa

pikavipit/ nettipokeri ei tule kuuloonkaan

• kaikileneuvos

ilmottadu matuks, varma keino, raha, ritää.

• Nopen
    • EnKerroKuka

No mä oon 12v ja käytän tätä ite :D Tält sivult saa rahaa ku mainostaa jotai sivustoa. https://www.bestchange.ru/?p=605540 . siihen pitää liittää sun tili mihi tulee ne rahat. Aina ku joku käy sillä sun mainostamalla sivulla sä saat vähän rahaa :D

• Anonyymi

Jooh.. ite täällä kattelemassa olisko jotai työtä joka sopis 11 vuotiaalle ku tarttisin 147e enkä kehtaa tollasia summia pyytää äitiltä oisko mmitää helppoo työtä mist sais iha ookoosti rahaa

• Anonyymi

Ei 11 vuotiaalle ole oikein työtä, mitä voisi tehdä. Joten äidiltä vaan pyytämään, hänelle maksetaan lapsilisääkin.
        Tietty jotain työtä voisi löytyä, esim. kotona kirjekuorien täyttämistä tai jaettavien mainosten lajittelua.
        "Postit kuoriin ja liitteet läjään
        Jos kädet käyvät sukkelaan, ota yhteys lähimpään postitusfirmaan tai painotaloon. Etenkin kiireaikoina työntekijöistä voi olla jopa pulaa. Ihmiskäsiä tarvitaan töihin, joihin kone ei taivu. Tällaisia voivat olla vaikka kirjekuorien täyttäminen, painotuotteiden pakkaaminen tai liitteiden pistäminen lehtien väliin. Avustavista töistä maksetaan 8–10 euroa tunnilta."

• Anonyymi

myy ittees

• Anonyymi

Vanhin tapa tienata haarat levälleen

• Anonyymi

vain pilalle lellityt 18v penskatr ja muut teinit kinuaa vanhemmiltaan,
      ei sellanen ole normaalia.
      että viel saavatkin.
      luuleeko ne että lopun elämänsä kyselläänn vain muilta, anna rahaa joopajoo "saan mitä haluan", paskanmarjat.
      omat vanhempani oli rikkaita, pankinjohtaja japaperimies, ja nyt aikuisena ryven persaukisena. teininä en saanut mitään.

• Anonyymi

myyt prsettä, peräreikä 200e, plu 150. siitä se tartunta lähtee ja elät nopean elämän.

• Anonyymi

ei kannata antaa papeillekaan ilmaiseksi, vaikka ne haluaisi siunata kyllä.

• Anonyymi

Voihan sitä myydä kiertotietä. Just sitä.

• Anonyymi

Ei liene enää ongelmana sillä nythän sulla on jo yliopisto-opinnot takana ja olet hyväpalkkaisessa duunissa!

Näin se aika rientää :-)

Ketjusta on poistettu 32 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe