Miettikääpä tarkasti omalta kantilta miksi ja miten olette päätyneet nykyisen auton hankintaan ?
Kuinka pajon hankintaan on vaikuttanut yleinen mielipide, kaverit, autolehtien testit jne. ?
Harvalla on munaa ajaa esim. fiatilla kun yleinen mielipide on sitä mieltä, että fiiatit on paskoja. Tai harva jannu uskaltaa ostaa mersua kun kaverit kuolaa bemareita ja audeja. Tai moni tuulipuku ei uskalla ostaa renaulttia vaain päätyy siihen tylsään avensikseen yleisen mielipiteen ja autolehtien tutkimusten perusteella.
Auton valinta oman vai muiden mielipiteen perusteella ?
117
1958
Vastaukset
Kävin koeajamassa, tykästyin ajotuntumaan ja ostin. Muut kriteerit täyttyivät (riittävästi tavaratilaa, sähköikkunat, dieselkone, ilmastointi ja vetokoukku).
Muiden mielipide vaikuttaa tasan sen verran, että ihmiset tuntuvat enemmän estelevän ja muutenkin tuntuu häiritsevän, kun on tietynmerkkinen auto alla. Tämä pitää huomioida seuraavaa autoa valittaessa, mutta eiköhän se samaa merkkiä edusta kuitenkin...- rotta on provo
Ja päädyit kansanautoon, Volkswageniin.
- Vai provo?
rotta on provo kirjoitti:
Ja päädyit kansanautoon, Volkswageniin.
Kenelle se auto ostetaan?
Jos sun pitää selitellä ostostas, meni ehkä väärin. Minä ostan auton itselleni. Valinnan määrää käyttötarkoitus eikä esim. naapuri tai TM. Puuttuvaa itsetuntoa sen ei tarvi korvata, siksi voin ajaa ihan millä tahansa joka palvelee minua. Kyse on siis kuljetuskapasiteetista, ajettavuudesta ja luotettavuudesta, esimerkiksi.
Tästä seuraa myös se, että autoa on helppo ostaa. Menee vain kauppaan ja valitsee niistä jotka täyttävät käytön vaatimukset. Minulla se on johtanut esim. merkkien puolesta seuraavanlaiseen kirjoon: Isuzu, Opel, Renault, Saab, VW. Kaikki ovat palvelleet hyvin ja vaihdon syy on aina ollut muu kuin merkin muuttaminen.
Ajoneuvoni eivät aina ole olleet niitä perinteisimpiä. Tästä esimerkkinä jouduin kerran Suomen ja Ruotsin rajalla pysähtymään. Kysyin tullimieheltä syytä ja hän sanoi ihan rehellisesti että halusi vain nähdä tuon auton. Kun ei ollut ennen nähnyt läheltä. rotta on provo kirjoitti:
Ja päädyit kansanautoon, Volkswageniin.
Juu ihan ite.Viimeks ostin 300 e citroenin. Edellinenkin auto oli itte valittu, mitsu 1989 260 e. Hyviä autoja olleet.
- osssss
rotta on provo kirjoitti:
Ja päädyit kansanautoon, Volkswageniin.
Kyllä VW hyvä on kun tilillä on tarpeeksi korjaus rahaa.Issellä ainakin tahtoo tonni pari vuosittain mennä vielä muuhun korjaukseen kuin huoltoihin.
Siinä mielessä kyllä katseet kääntyy seuraavassa autossa muuhun merkkiin. osssss kirjoitti:
Kyllä VW hyvä on kun tilillä on tarpeeksi korjaus rahaa.Issellä ainakin tahtoo tonni pari vuosittain mennä vielä muuhun korjaukseen kuin huoltoihin.
Siinä mielessä kyllä katseet kääntyy seuraavassa autossa muuhun merkkiin.Miten se osssss vieläkin ajaa volkkarilla, vaikka vuosia on pitänyt sitä täällä parjata? Eikös siitä ole mennyt jo pari erilaista moottoria ja ainakin yksi vaihdelaatikko jo?
Muille tiedoksi, osssssin elämäntehtävä tuntuu olevan volkkarin mollaaminen. Liekö sattunut joskus maanantaikappale.
Omaan volkkariin tehtiin takuuna kaksi korjausta. Muuten normihuoltojen lisäksi taisi kerran tulla jarrulevyjen vaihto. Tuulilasi kyllä tuntui hajoavan herkemmin kuin tuota edeltävässä ja toisaalta nyt alla olevassa autossa. Taisi olla pystympi vain.
- jokumuu.
Joo, kyllähän se yleinen mielipide vaikuttaa. Nimittäin käänteisesti.
Eniten mielenkiintoa löytyy kalustoon jota yksikään järkimies ei ymmärrä.- Näin on
Just näin.
- vanhoja muistelle?
Näin on kirjoitti:
Just näin.
siis jenkkien kurjimuksiin??
- jokumuu.
vanhoja muistelle? kirjoitti:
siis jenkkien kurjimuksiin??
Kukamitähä?
Ei mulla ainakaan ole koskaan ollut jenkkiä, ei vanhaa eikä uutta. Saattaa silti vielä joskus tulla. Vanhemmat eivät ainakaan ole samannäköisiä muovimunia kuin se ruuhka-aikoina kehätiet täyttävä kalusto, tosin päteehän tuo myös samanikäisiin euraasialaisiin kulkineisiin. - N
Voisimpa.
- kalle-nalle
jokumuu. kirjoitti:
Kukamitähä?
Ei mulla ainakaan ole koskaan ollut jenkkiä, ei vanhaa eikä uutta. Saattaa silti vielä joskus tulla. Vanhemmat eivät ainakaan ole samannäköisiä muovimunia kuin se ruuhka-aikoina kehätiet täyttävä kalusto, tosin päteehän tuo myös samanikäisiin euraasialaisiin kulkineisiin.Olen aina kulkenut omaa tietäni ja valitsen aivan itse autoni, vaatteeni, ruokani, juomani, monet naisystäväni, työpaikkani, harrastukseni, uskontoni, asuntoni, kodinkoneeni, pesuaineeni, eaudetoilettini, lomakohteeni, harrastukseni ja kotini sisustuksenkin. En seuraa muotia, enkä tykkää urheilusta pätkääkään. Elämä on ihanaa, kun sen oikein oivaltaa!
- järki mukana
kyllä minä puhun aina naapurin kanssa kun ryhdyn autoa vaihtamaan.
- jaikuinen
Totta puhut. Olen itsessäni kuitenkin huomannut että ikävuosien karttuessa sitä pistää nykyään vähemmän painoarvoa muiden mielipiteille ja tekee päätöksensä oman tahdon, kertyneen kokemuksen ja tiedon pohjalta.
Autolehtiä luin ennen usein, mutta olen todennut ettei niiden vertailuihin kannata juuri uskoa. Teknisiä tietoja niistä kyllä saa. Niitä tekevät tavalliset ihmiset, joilla on myös omat asenteet. Jotain kirjoitetaan ja jotain jätetään kirjoittamatta. Sitä ei tietenkään voida myöntää. Usein noissa lehdissä on ihan selkeitä asiavirheitäkin. Eri lehtien kesken vertailutulokset heittelevät kovasti ja kotimaisia merkkejä suositaan. (esim. Nokian renkaat täällä Suomessa)- Relluun tyytyväinen
Luonnollisesti lehdissä verrataan ominaisuuksia paremmin mitä yksittäinen ihminen voi, enkä lehtitestien perustella haluaisi vanhempaa Focusta sen meluisuuden vuoksi. Ajo-ominaiuudet mutkatiellä eivät ole tärkeät koska matkustusmukavuus kärsii sport-ajossa.
Fiat ei ole juurikaan menestynyt vertailuissa, mutta Renault on pärjännyt hyvin. Joissakin ominaisuuksissa paras, mutta se ei riitä voittoon (jos auto lastataan täyteen miehiä ja matkatavaraa).
Nokian renkaat puolestaan voi pärjätä oikeasti paremmin koska tienpinnat täällä on karkeat ja ilmasto on kylmä. Kannattaa vertailla eri testejä, eli mitä on testattu ja mitä tuloksia painotetaan.
Ihmettelen kyllä miksi jotkut ostavat Mersun ja silti pitävät bensaa ja sähköä kalliina, mutta en vitsaile asiasta. Autokuume on ikävä juttu koska hankinta on kallis. Relluun tyytyväinen kirjoitti:
Luonnollisesti lehdissä verrataan ominaisuuksia paremmin mitä yksittäinen ihminen voi, enkä lehtitestien perustella haluaisi vanhempaa Focusta sen meluisuuden vuoksi. Ajo-ominaiuudet mutkatiellä eivät ole tärkeät koska matkustusmukavuus kärsii sport-ajossa.
Fiat ei ole juurikaan menestynyt vertailuissa, mutta Renault on pärjännyt hyvin. Joissakin ominaisuuksissa paras, mutta se ei riitä voittoon (jos auto lastataan täyteen miehiä ja matkatavaraa).
Nokian renkaat puolestaan voi pärjätä oikeasti paremmin koska tienpinnat täällä on karkeat ja ilmasto on kylmä. Kannattaa vertailla eri testejä, eli mitä on testattu ja mitä tuloksia painotetaan.
Ihmettelen kyllä miksi jotkut ostavat Mersun ja silti pitävät bensaa ja sähköä kalliina, mutta en vitsaile asiasta. Autokuume on ikävä juttu koska hankinta on kallis.En usko tuota Mersun isokulutuksisuutta merkin omianisuudeksi :)
Olen ajelltu farmarikorisella 270cdi:llä jo jokusen ajan - auto painaa ilman kuljettajaa n. 1800kg eikä automaattivaihteistostaan huolimatta vie´ pitkäin mittausjaksoin´ aikana kuin 5.6-5.7 L/100km. Pitkä mittausjakson on suurinpiirtein 6000km.
Mersu on ajokkina luotettavuutensa ja lähes vertaansa vailla olevien maantiekyytiominaisuuksiensa, jämäkkä auto, vuoksi.
Minulla on ollut myös Rellu, kahtena eri kertana. Pidin niiden yksinkertaisuudesta ja näppäryydestä.Toiminta kirjoitti:
En usko tuota Mersun isokulutuksisuutta merkin omianisuudeksi :)
Olen ajelltu farmarikorisella 270cdi:llä jo jokusen ajan - auto painaa ilman kuljettajaa n. 1800kg eikä automaattivaihteistostaan huolimatta vie´ pitkäin mittausjaksoin´ aikana kuin 5.6-5.7 L/100km. Pitkä mittausjakson on suurinpiirtein 6000km.
Mersu on ajokkina luotettavuutensa ja lähes vertaansa vailla olevien maantiekyytiominaisuuksiensa, jämäkkä auto, vuoksi.
Minulla on ollut myös Rellu, kahtena eri kertana. Pidin niiden yksinkertaisuudesta ja näppäryydestä.> pitkäin mittausjaksoin´ aikana kuin 5.6-5.7 L/100km.
Ajotietokoneen mukaan vai tankkaamalla tarkistettuna? Omassa mesessä ajotietokone heittää luvattoman paljon, luokkaa 0,5 l/100.
Kulutus rauhaisassa maantieajossa 4,5 l/100, moottoritiellä helposti 6,5. Kaupungissa 7-8. Keskikulutus minulla 6,5 tuntumassa. Siis todellista. Ajotietokoneen mukaan puolisen litraa vähemmän.
Rajua kulutusta lukuunottamatta on kyllä ihan hyvä auto.
- Mazda5
Mietin, että ostanko sen auton itseäni ja perhettäni varten, vai kaikkia muita ihmisiä.
Vastaus tähän oli helppo, ja sen mukaan mentiin.- BMW 320dA LCI
Omistamaani autoon kaksi syytä; 1)pidän erittäin paljon ajatavuudesta b)auto näyttää silmääni omanlaiseltani.
Ja olen omistanut E-mersun 280 -07:an mutta oli liian pehmeä ajettava minulle joten vaihdoin takaisin bemmiin. - sport-nappi
BMW 320dA LCI kirjoitti:
Omistamaani autoon kaksi syytä; 1)pidän erittäin paljon ajatavuudesta b)auto näyttää silmääni omanlaiseltani.
Ja olen omistanut E-mersun 280 -07:an mutta oli liian pehmeä ajettava minulle joten vaihdoin takaisin bemmiin.Ai, tykkäätsä että paikat putoo suusta?
- BMW 320dA LCI
sport-nappi kirjoitti:
Ai, tykkäätsä että paikat putoo suusta?
Ehkä tollasilla papoilla tippuukkin kun ajelee skodilla.Kenties ihan tekarit tippuu,toisin kuin bmw:llä joka on osannut tehdä pehmeän mutta jämäkän sport-alustan.
- pdsfkjspod
BMW 320dA LCI kirjoitti:
Ehkä tollasilla papoilla tippuukkin kun ajelee skodilla.Kenties ihan tekarit tippuu,toisin kuin bmw:llä joka on osannut tehdä pehmeän mutta jämäkän sport-alustan.
Bemari sporttinen :D. Vain omistaja tajuaa ostoksen...
- RollsRoyceGhost
BMW 320dA LCI kirjoitti:
Ehkä tollasilla papoilla tippuukkin kun ajelee skodilla.Kenties ihan tekarit tippuu,toisin kuin bmw:llä joka on osannut tehdä pehmeän mutta jämäkän sport-alustan.
Mutta Rolls Royce tekee sen vieläkin paremmin.. mutta hinnasta sen kyllä jo näkeekin että BMW on poikien auto
- mahakasKaskas
Raha. Tai siis kun sitä ei ole, niin se vaikutti. Halvin kosla, mitä kuitenkaan mahdollisesti ei tarvii heti korjata.
- Vanhavolvo
Takavetoisella ajamaan oppineena etsin viimeksi autoa vaihtaessa sellaista, mutta vaihtoehdot olivat käyneet aika vähiin. Sen verran otin huomioon muiden mielipiteitä, että kysyin pitkäaikaisen hovihuoltajani käsitystä viitosbemarin olemuksesta ylläpidon kannalta. Kommentti ei ollut mairitteleva, joten se jäi vaihtoehdoista ensimmäisenä pois. Mersuja taas yleinen mielipide pitää rahallisesti selvästi arvokkaampina kuin minä. Jäljelle jäi Volvo.
- Tadadaa
Olin nähnyt livenä, ja katsonut että tuommoisen haluan. Kerroin asiasta isälleni (koska oli ensimmäinen autoni) ja pian ilmestyikin huutokaupattavaksi sopiva yksilö. Ostin sen ja kunnostin, eikä tarvinnut katua, vaikka joku muu tätä epäileekin. Auto oli hyvin pirteä ja ketterä vaikka etuvetoinen. Kyseessä oli siis Alfa Romeo 155.
- isolla seulalla
Auton ostajia on kolme perusryhmää.
1. ne jotka eivät ymmärrä autoista mitään, eikä heitä kiinnosta paskaan koko asia.
2. perusinsinööri joka lukee kaikki autolehtien testit ja tekee ecxel taulukon valintansa perusteeksi.
3. ne jotka paskaakaan välittävät muista ja ostavat mitä milloinkin ja millä fiiliksellä ollaan.- Uups.
Sulta jäi yks ryhmä:
4. Ne, joilla pitää aina olla "parempi" auto kun naapurilla.
Sitä varten tehdään suuriakin uhrauksia. - fgdfgdfgdf
Mikäs mä olen kun olen perus insinööri mutta ei kiinnosta paskaakaan muiden mielipide?
- seulalla
fgdfgdfgdf kirjoitti:
Mikäs mä olen kun olen perus insinööri mutta ei kiinnosta paskaakaan muiden mielipide?
Ykkönen tietysti. Tyhmä kysymys.
- aUtOiLiA
Uups. kirjoitti:
Sulta jäi yks ryhmä:
4. Ne, joilla pitää aina olla "parempi" auto kun naapurilla.
Sitä varten tehdään suuriakin uhrauksia.Ehei...ryhmiä piisaa...
1. Besserwisserit. Autoilijat, joilla pitää olla hienompi ja isompi kuin naapurilla. Auton valinnassa järki on ihan toissijaista. Autona joku BMW/Audi/Lexus.
2. Köröttelijät. Yleensä omistavat ylemmän keskiluokan porrasperän, joilla köröttelevät harmittomasti kotitaajamassaan V6-automaatteineen. Autona Ford Mondeo/Renault Laguna.
3. Taskuraketit. Valitsevat pienen, mutta pirteän auton, joilla tööttäilee kaupungilla ja kiihdyttää maanteillä. Autona pikkuitalo/ranskalainen.
4. Individuaalit. Auton pitää olla hieman erikoinen ja massasta poikkeava. Tarkkanäköinen asiakas autokaupassa. Autona Citroën/Alfa Romeo/Jaguar.
5. Tapaihmiset. Arvostavat autossa turvallisuutta ja ominaisuuksia. Päätyvät usein tiettyjen merkkien pariin. Autovalintaan vaikuttaa mielikuvat. Autona Volvo.
6. Pikkutarkat. Seurailevat melkein pakonomaisesti auton kulutusta, ja kehuskelevat naapurille kuinka auto menee jalkahiellä. Autona Toyota/Volkkari.
7. Matti Meikäläiset. Arvostaa hienoja autoja, mutta päätyy usein valinnoissaan varsin vähään. Autovalintaa ohjaa omat tarpeet, vertailu sekä hinta. Autona Lada/Dacia/Korealainen.
8. Visakortti-ihmiset. Auto pitää ostaa niin, että juuri ja juuri siihen on varaa. Näitä ihmisiä autokauppias voi huoletta viilata linssiin. Autona Mersu/Volvo tmv.
9. Renkaanpotkijat. Autohankinnassa pitää uuvuttaa itsensä ja verrata hankintoja älyttömyyksiin asti. Uskoo kuitenkin nesteenbaariin eikä järkeensä. Autona Astra/Focus tmv.
10. Nautiskelijat. Janoavat elämyksiä, ja tietävät, että vähälläkin voi saada paljon. Arvostaa autoilussa ennen kaikkea siihen liittyvää vapautta. Autona Audi TT/Alfa Spider/Mini.
Eikös nuo ole ihan helposti löydettävissä? - sdfsdfsd
fgdfgdfgdf kirjoitti:
Mikäs mä olen kun olen perus insinööri mutta ei kiinnosta paskaakaan muiden mielipide?
No okei lisätään tarkennus. Todellakin on väliä millä ajan! Kohta 1 ei siis käy.
- Minun mieheni
Uups. kirjoitti:
Sulta jäi yks ryhmä:
4. Ne, joilla pitää aina olla "parempi" auto kun naapurilla.
Sitä varten tehdään suuriakin uhrauksia.taitaa (naapureiden mielestä) olla tuo henkilö.
Tosin se ei pidä paikkaansa, häntä kun ei kiinnosta tippaakaan, että mitä naapurit miettivät meidän autoista. Eikä häntä kiinnosta pätkääkään, että mikä auto naapurilla on.
Kovin suuria uhrauksia mieheni ei tee; tutkii netistä, että mitä uusia vempeleitä autoissa on. Sitten innostuu kuin pikkupoika, että tuollainen täytyy koeajaa ja sittenhän se on yleensä menoa... Sitten kun auton vihdoin saa niin seuraavissa malleissa onkin jo jotain uusia herkkuja.
- BMW 320dA LCI
Ihan aikuisten oikeesti, se on ajettava sillä millä saa parhaiten poikapillua...
- JA HAJIS
Tarkoitat -pyllyä.
- tojo-tero.
Törkeää ehdottaa edes Toyotan omistajalle RENAULTTIA !
Nehän ovat semmoisia vikapesiä ja ruosteläjiä, sen sijaan toyotat ovat hinta/laatusuhteeltaan parhaita ja luotettavia autoja.
Toyotan omistajan ei tarvitse lukea autolehtiä, ei kuunnella kaveria eikä yleistä mielipidettä. Riittää kun seuraava auto on TOYOTA.
"on turhaa vaihtaa parasta"- kmjnbijvfx
Renaultit ovat vähiten ruostuvien autojen joukossa:
Vuosimallit 2009-2011:
Audi A6 (2011)
BMW 530d (2010)
Renault Clio kombi (2011)
Renault Grand Modus (2009)
Renault Mégane (2009)
Renault Mégane Tourer (2010)
Vuosimallit 2005-2008:
Opel Vectra kombi (2005)
Renault Grand Scenic (2007)
Volkswagen Jetta (2006)
Volvo V70 (2005)
Volvo V70 Bi-Fuel (2006)
Volvo S60 (2005)
Vuosimallit 2001-2004:
Audi A4 (2002)
Audi A6 (2002)
Audi Allroad 2,7 (2001)
BMW X5 (2002)
Opel Vectra (2002)
Range Rover (2002)
Renault Laguna (2001)
Renault Mégane (2003)
Renault Mégane Scenic (2003)
Renault Grand Scenic (2004)
Renault Espace (2003)
Skoda Superb (2002)
Volkswagen Passat Variant (2001)
Volkswagen Passat (2002)
Volkswagen Golf Variant (2004)
Volkswagen Phaeton (2002)
Volvo V70 Crosscountry (2001)
Volvo S60 (2003)
Volvo S80 (2001)
Vuosimallit 1997-2000:
Audi A2 (2000)
Seat Toledo (1999)
Seat Leon Sport (2000)
Volkswagen Golf (2000)
Volkswagen Lupo (2000)
Volkswagen Bora (1999)
Volkswagen Beetle (1999)
Volvo V70 (1999)
Volvo S60 (2000)
Volvo S80 (1999)
Volvo 850 (1997)
Yhtään Toyotaa ei näytä olevan.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288490658325.html - C5
Aikoinaan päädyin ostamaan ensimmäisen C5:ni koeajettuani sitä ennen Corollan. Seuraavan ostin puhtaasti hyvien kokemusten perusteella. Voisi sanoa, että Corolla ohjasi minut parhaan pariin.
- dfhtjryjkry
kmjnbijvfx kirjoitti:
Renaultit ovat vähiten ruostuvien autojen joukossa:
Vuosimallit 2009-2011:
Audi A6 (2011)
BMW 530d (2010)
Renault Clio kombi (2011)
Renault Grand Modus (2009)
Renault Mégane (2009)
Renault Mégane Tourer (2010)
Vuosimallit 2005-2008:
Opel Vectra kombi (2005)
Renault Grand Scenic (2007)
Volkswagen Jetta (2006)
Volvo V70 (2005)
Volvo V70 Bi-Fuel (2006)
Volvo S60 (2005)
Vuosimallit 2001-2004:
Audi A4 (2002)
Audi A6 (2002)
Audi Allroad 2,7 (2001)
BMW X5 (2002)
Opel Vectra (2002)
Range Rover (2002)
Renault Laguna (2001)
Renault Mégane (2003)
Renault Mégane Scenic (2003)
Renault Grand Scenic (2004)
Renault Espace (2003)
Skoda Superb (2002)
Volkswagen Passat Variant (2001)
Volkswagen Passat (2002)
Volkswagen Golf Variant (2004)
Volkswagen Phaeton (2002)
Volvo V70 Crosscountry (2001)
Volvo S60 (2003)
Volvo S80 (2001)
Vuosimallit 1997-2000:
Audi A2 (2000)
Seat Toledo (1999)
Seat Leon Sport (2000)
Volkswagen Golf (2000)
Volkswagen Lupo (2000)
Volkswagen Bora (1999)
Volkswagen Beetle (1999)
Volvo V70 (1999)
Volvo S60 (2000)
Volvo S80 (1999)
Volvo 850 (1997)
Yhtään Toyotaa ei näytä olevan.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288490658325.htmlEipä tosin yhtään Mersuakaan ja Bömmöjäkin vain pari. Eikä Auditkaan mitenkään vahvasti edustettuina ole. Hah hah ja premiumlaatu. Opelkin hakkasi tuossa Mersun 2-0. Ja Seatkin monta "parempaa merkkiä".
- mnvhfx
C5 kirjoitti:
Aikoinaan päädyin ostamaan ensimmäisen C5:ni koeajettuani sitä ennen Corollan. Seuraavan ostin puhtaasti hyvien kokemusten perusteella. Voisi sanoa, että Corolla ohjasi minut parhaan pariin.
Eikös Corollan luokassa olisi paremminkin C4? C5 olisi paremminkin Anjoviksen luokassa.
"Kävin koeajamassa Yarisin, ostin sitten Lexusin." - mnvhfx
mnvhfx kirjoitti:
Eikös Corollan luokassa olisi paremminkin C4? C5 olisi paremminkin Anjoviksen luokassa.
"Kävin koeajamassa Yarisin, ostin sitten Lexusin."Avensisin - Avensiksen
Yarisin - Yariksen
Lexusin - Lexuksen
Kuka näistä selvän ottaa. Tuolla apuja:
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/8.4.html
kohdassa:
Vokaaliin ja s:ään loppuvat nimet - Järkivalinta
Kyllä näin.Minäkin vasta kuuskymppisenä tulin järkiini. Ostin uudenYariksen.
- ameeriikanrautaa
kmjnbijvfx kirjoitti:
Renaultit ovat vähiten ruostuvien autojen joukossa:
Vuosimallit 2009-2011:
Audi A6 (2011)
BMW 530d (2010)
Renault Clio kombi (2011)
Renault Grand Modus (2009)
Renault Mégane (2009)
Renault Mégane Tourer (2010)
Vuosimallit 2005-2008:
Opel Vectra kombi (2005)
Renault Grand Scenic (2007)
Volkswagen Jetta (2006)
Volvo V70 (2005)
Volvo V70 Bi-Fuel (2006)
Volvo S60 (2005)
Vuosimallit 2001-2004:
Audi A4 (2002)
Audi A6 (2002)
Audi Allroad 2,7 (2001)
BMW X5 (2002)
Opel Vectra (2002)
Range Rover (2002)
Renault Laguna (2001)
Renault Mégane (2003)
Renault Mégane Scenic (2003)
Renault Grand Scenic (2004)
Renault Espace (2003)
Skoda Superb (2002)
Volkswagen Passat Variant (2001)
Volkswagen Passat (2002)
Volkswagen Golf Variant (2004)
Volkswagen Phaeton (2002)
Volvo V70 Crosscountry (2001)
Volvo S60 (2003)
Volvo S80 (2001)
Vuosimallit 1997-2000:
Audi A2 (2000)
Seat Toledo (1999)
Seat Leon Sport (2000)
Volkswagen Golf (2000)
Volkswagen Lupo (2000)
Volkswagen Bora (1999)
Volkswagen Beetle (1999)
Volvo V70 (1999)
Volvo S60 (2000)
Volvo S80 (1999)
Volvo 850 (1997)
Yhtään Toyotaa ei näytä olevan.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288490658325.htmlkaikista autoista tulee aikanaan renautteja,.ameriikan raudassa on mitä ruostua.ingman saa maidon maistumaan,ooppeli muovin ruostumaan.japsit kertakäyttöpelejä missä on -70-80 luvun japsit?"muistoissa"
Toi ota kun et muuta saa :D
Ymmärrän kyllä, että heitit huumorilla tuon "Riittää kun seuraava auto on TOYOTA."- herraasiallinen
Mitä kalliimpi auto sitä huonompi tietous autoista. Vanhan ajan hyvänä pidetyt merkit on nykyään useassa tilastossa pohjakastia. Mutta mitäs se haittaa niitä jotka ostaa auton jossa on ilmaa hinnassa kun on omistanut Renaultin vuonna '84 "eihän se ole siitä kehittynyt".
Asiat jotka mietityttää automerkeissä puhuttaessa:
-Toyotan ajettavuusvaikutelma
-Bemarin sporttisuus ja ulkonäön poikkeavuus
-Ranskalaisten epäluotettavuus (niputtaen kaikki merkit yhteen :D)
-"Automiesten" tietotaito automerkeistä
-Isompi parempi
-Muut kadehtii autoasi
...Sillä itse en kyllä näin näe asioita. Asenteet ehkä "hieman" vanhat.
Varsinkin tuon kateellisuuden kanssa hauskaa, kuin yrittäisi teinille selittää ettei se räkiminen ja kiroilu ole coolia... Ajat hieman tehokkaampaa panssarivaunun painoista perheautoa, et mitään urheiluautoa.
- ratherbegaythanidiot
Tuossa "Mazda5" vastasikin jo puoliksi omaan tapaukseeni.. Mietin että mihin tarkoitukseen autoa tarvin?
Päädyin Sciroccoon, koska se on kivannäköinen pirssi, ja minulla ei vielä silloin ollut perhettä. Kaikki hommat onnistuivat tällä kotterolla vallan mainiosti.
Nyt on siis hankinnassa 330d farkku, ihan vain siitä syystä jo pelkästään että tilaa tarvitaan. Vitosta en mene ostamaan, liian tyyris minulle. Ja pikkufarkulla pärjää meidän käytöllä vallan mainiosti.
Niin ja mielipiteistä.. Ei kiinnosta muiden sanomiset vittuakaan, jos suoraan sanotaan. Minua ei hetkauta yhtään toisten mielipiteet siitä kun tulevaisuudessa kurvaan paikallisen Supermarketin pihaan tummalla bemarillani, jossa muuten on sitten ihan tehtaan asentamat poppivehkeet. En jaksa vaivautua siihen autoon laittamaan itse laitteita. Siihen tarkoitukseen on vanha ruoska takapihalla odottelemassa kesää 2013 :)
Olen monesti sanonut ihmisille että hitto soikoon, tehkää itse omat päätöksenne. Vanhemmillekkin kirjaimellisesti huusin välillä kun keskusteltiin siitä mikä auto pitäisi ostaa. Noh, he sitten tajusivat viimein että perkele, hehän saavat ihan itse päättää minkä ostavat. Päätyivät sitten Qasquaihin, vai miten se kirjotetaan. Noh, itse en olisi ostanut :D Mutta myönnettäköön että heillä ei talous olisi antanut myöten esim. pikku tila-Volvoon. - Sillälailla.
Ei ole muita autoja kun VAG.n tekeeleet, MB, Bmw ja Volvo. Siinä on lähtökohta sitten katotaan sellanen joka näyttää silmään hyvältä koska nuo kaikki ovat erittäin hyviä autoja ajaa ja muutenkin laatu kohdalla. Siinä lueta mitään testejä taikka kysellä kavereitten mielipiteitä.
- millälailla
Olet pahasti ajasta jäljessä. Ostappa huviksesi vaikka uusi ford mondeo tai S-max seuraavaksi autoksi. Yllätyt positiivisesti laadun, ajettavuuden ym. asioiden suhteen. Samaa voisi sanoa Huyndain ja jopa ranskalaisista autoista.
En ymmärrä asennetta, että vain jotkut ovat niitä mitä voin ostaa. AIna on ollut niin, että joku yritys on ollut edelläkävijä, mutta seuraavassa hetkessä se on perässä hiihtäjä. Kukaan ei pysy laadussa, ajo-ominaisuuksissa, innovatiivisuudessa jne. koko ajan kärkipaikalla. Siksi ei kannata rajoittua ja jumittua tiettyyn merkkiin vaan katsella avarasti ympärilleen ja valita oman maun ja mielipiteen perusteella.
Toki olen varma, että löydät hyvät autot noistakin saksalaisista ja ruotsalaisen automerkin joukosta. Et saa parasta mutta hyvän.
- 330d ja hajis
Se on ajettava sillä, mitä luuserit kadehtii ja sportkundit ihailee.
- tadadaa
Luuserit todennäköisesti kadehtii, mutta minäpä en :P
- mgkldfrh
Figures.
Ajan vuoden -87 Ford Orionilla . Kyllä mä iha itte autoni valitsen. Yleensä kyllä aika huonosti.
- erilainenz
Yleinen mielipide tällä asuntoalueella on, että pitää olla joku saksalaismerkki, eli asun lähiössä, jossa muutkin ovat äveriäitä. Pidin itsekin useampaa Audia alla, kunnes tuli taas autonvaihdon aika. Kävin nyt ajamassa lähes kaikki merkit, joissa tilat ja muut ominaisuudet olivat käyttööni riittävät. Nyt on alla Toyota Avensis 2.0 l multidrive -automaatilla vm. -12. Tuntui hullulta maksaa pienemmästä Audi4:sta kymppitonni enemmän, kun ominaisuudet olivat suurinpiirtein samat. Samankokoinen A6 olisi maksanut lähes 20000 euroa enemmän. Jotenkin tuntui, että minua petetään.
Naapurit ovat onnitelleet uudesta autosta, mutta todellista mielipidettä ostoksestani voi vain arvailla. - 120 kevyesti
sporttinen sen olla pitää niinkuin fiat bravoo ei porrasperä mummojen ja pappojen tyyliin ,saab oli myös makuuni
- tadadaa
Fiat Bravolla toivottavasti tarkoitat sitä uudempaa...
- jussi64
tadadaa kirjoitti:
Fiat Bravolla toivottavasti tarkoitat sitä uudempaa...
Valintani on jo neljättä kertaa honda, sillä kun en ole koskaan jäänyt tienpäälle.Enkä ole koskaan ostanut uutta autoa.
- Honu
jussi64 kirjoitti:
Valintani on jo neljättä kertaa honda, sillä kun en ole koskaan jäänyt tienpäälle.Enkä ole koskaan ostanut uutta autoa.
Ei Honda muakaan ole jättänyt, mä olen kyllä jättänyt sen muutaman kerran tienpäälle.
- wedf22dddd
Kyllä sen näkee mitkä merkit pysyy myynnissä uusina ja käytettyinä.
Fiat ns halppismerkkinä ontuu laadussa liikaa ja ei pysy mukana,
kun se merkki nyt mainittiin. Mainittakoon että firmat jotka ostaa
suuria määriä autoja työajoon niin fiat on sieltä pudonnut pois,
ei auta vaikka saisi sen halvemmalla niin nissan ja toyota
esimerkiksi kelpaa paremmin. Sitten vaikuttaa aina sekin
että jos huoltopalvelut ei ole toimivia niin se karsii myös merkin,
esimerkiksi veholla toimii huolto todella hyvin niin siksi jo
mersun paku ammattiajossa on suosittu ja toiseksi mersun laatu. - näin meillä
Voi kiesus, vai vielä muiden mielipiteitä huomioisin itselleni kulkuneuvoa hankkiessani. Vain siinä tapauksessa, että vaimo ajaisi samalla autolla, mutta kun ei aja.
Yleisellä mielipiteellä, kavereilla tai testeillä ei mitään vaikutusta valintaan. No testit saattaisivat jonkin verran vaikuttaa, jos uutta ostaisin. Mutta vanhoilla ajelen ja merkin valinta ei edes ole se oleellisin kysymys. Tuulipukua en käytä, mutta viimeksi Nissan vaihtui Citikkaan ja hyvä niin. - mnbgcjhgfz
Aloittaja kirjoittaa silkkaa teinipa_skaa.
Tottakai testit ja vikatilastot vaikuttavat järkevänkin autonostajan päätöksiin. Yleinen mielipide on eri asia. Moni ei missään tapauksessa ostaisi bemaria, kun siinä leimautuu samantien kus_ipääksi mulk_uksi. Muutoin ei hänelläkään liene mitään ennakkorajoituksia.- mnbgcjhgfz
Nykyisin Audi-kuskit ovat aika lähellä BMW-kuskeja kus_ipäisessä mu_lkkuudessaan. TopGearin Clarksoninkin sanastossa takapuskurissa roikkuminen on "audi distance".
Laita vaikka Googleen {"audi distance" clarkson} ilman sulkuja.
- 2.4 STW
Kyllä muidenmielipide vaikuttaa minun auton valintaani. Ei kuitenkaan suoraan. Jotkin merkit vetävät puoleensa yhteiseen liikenteeseen oudosti suhtautuvia. Itse en halua leimautua kyseiseen porukkaan.
Toinen mielenkiintoinen keskustelun avaus voisi olla "pyritkö vaikuttamaan toisten auton valintaa, miksi ja miten?".
Tässäkin ketjussa moni pyrkii vaikuttamaan toisiin vähintäänkin törkeästi, tavalla mitä ei voi millään kuvailla sanalla sivistynyt.- fdsafsdafsd
Hyvä kirjoitus volvo-mieheltä. Juurikin näin.
Veikkaan, että moni näistä vouhkaajista valitsee oman autonsa enemmän muiden mielipiteiden perusteella ja yrittää samaa jargonia muihin kanssa ihmisiin.
- 330d ja hajis
Haluan olla sporttinen näyttävä homo !!!
On se tehokkaalla bemmillä mukava pistää nyhvelöt kyykkyyn.- 330d ja hajis
Purkkarikengät, valkoiset shortsit ja golfbägi. Kello ja rintakarvat näkyvillä. Reiskat ja rusketus. Voiko tyylikkäämpää ollakaan?
- hallava__hevonen
330d ja hajis kirjoitti:
Purkkarikengät, valkoiset shortsit ja golfbägi. Kello ja rintakarvat näkyvillä. Reiskat ja rusketus. Voiko tyylikkäämpää ollakaan?
Yksinkö golfaat vai tungetko mailat irrallaan konttiin?
- Näin meillä
Käyttötarpeet ja sisätilojen koko vaikuttivat asiaan. Valinta oli kahden merkin farmariautojen välillä. Toisesta merkistä sattu hyvä hintainen ja vähäiset kilometrit omaava yksilö nokan eteen, niin valinta oli siinä.
- Tuossa on asennetta
;-)
- Kassu.
Minä ainakin olen sen verran iso poika,että paskat nakkaan mitä mieltä toiset on.
- Vänä
Olen jo kohta kymmenen vuotta ajokortin omannut ja karkeasti ainakin 50 autoa omistaneena (ilman mitään jobbausyritystä) aina päätynyt ihan oman mielen mukaan ostamaani autoon, välillä olen kärsinytkin tunteella eikä järjellä tehdyistä hankinnoista mutta hauskaa autojen kanssa on pääasiassa ollut.
Vieläkään en suostu omistamaan mitään corollaa tai avensista joka hukkuu massaan ja nauttiin suomalaisten merkkiuskollisuudesta.
En vain halua omistaa tylsää ja luotettavaa autoa, ajan mieluummin asennetta ja harrastaja henkeä uhkuvilla ajokeilla ja hyväksyn faktan etten joka kerta pääse paikasta A paikkaan B. (Mikä on kauheinta mitä ihminen voi autostaan sanoa vaativansa)
Tunnetta peliin ihmiset!! - Ooppelinhinnat
Muiden mielipiteet ei vaikuta pätkääkään. Valtaosa autoista ei voi mitenkään olla mukana valinnoissa väärän korityypin moottorin tai jonkin muun asian takia. En osta autoja joita korjaan . Mersut saa viedä paalaukseen ja japseihin en koske. Vanhasta autosta tarkistan ensin varaosahinnat ja usein koko kosla karsiutuu pois jo tässä vaiheessa. Fiat ei ole hullumpi valinta sentyyppistä autoa tarvitsevalle. Joillekkin käy pakettiauto arkikäyttöön ja joillekkin minikoppi kun ei ole tilaa isommalle.
- opeli
Olen ajellut yhdellä opelilla vasta reilut puolimiljoonaa kilometriä ja eikä näytä vielä loppua tulevan opelista.Ostin joskus sen koska sitä eivät muut ostaneet!
Kaikki uudet autot on hyviä,mutta minä haluaisin että auto työntää takapyörillä eikä vetele eturenkailla!!!!! Kaikki etuvetojen omistajat saavat hymyn huulileen ja ähkivät onnellisina kun saavat kokeilla suht tehokaskasta takapotkua,sanovat poikkekstta ymmärtävänsä nyt takaveto faneja.Moni ostaa siten ns.talviauton mutta jos tämä jatkuu tällaisena että takavetoset jää valintaan 1-3 merkin varaan niin nämä merkit tappelevat tulevaisuudessa kenellä edullisin auto johon duunarin ja harrastajien rahat riittää.Nythän suunta on hinnt ylös,jos tehokas sportti taveto tai neliveto joissa myös suurin voima takapyörillä Muistatte Galibran jossa Opel mokasi etuvetonsa kanssa,säälien katoin kun jus kortin saanu poltti etusilla kumia ja Bemari kollit tarjos vaahto sammutinta että onko sulla konehuone tulessa? Poika vaihto,tai isi oli ostanu uuden kun kuuli ettei eka miellytä,niin rajun urheiluhenkisen auton hän osti ja pojalta pääsi tuskan ähkäisy se oli etuveto Celika,eli oikea irvikuva.Komea kaunis auto mutta sitten paljastuu syntymävika,jos luoja olisi tarkoittanut autot etuvetoisiksi ,niin ihmiset kävelis käsillään!!!
- Yksin ajoin
Hai tietysti naapuri,kukkaro ja emäntä.Hai ellei sitten satu olemaan saudiprinssi.
- Fiiliksrn mukaan
Fiiliksellä olen autoni valinnut. Nyt on Audi, sitä ennen on ollut citymaasturi, pari mersua, pari ranskalaista, chevy, muutama japsi, pick up ja jopa Lada 1200 :)
Seuraavaksi varmaankin maasturi tai jaguar, fiiliksen mukaan. Audin ostin koska muutama tuttu ja vaimon sukulaiset pitävät kaikkia Audi kuskeja umpimulkkuina. Onhan se mukava auto ja herätää joissakin kavereissa kateuttakin, muttei liikaa :) samasta syystä ostin aikanaan katumaasturin kun niiden omistajat herättivät pahennusta. Tuskin tarvitsee kertoa että minulla on myös HD ;) - Ei kiinnosta..
P*skankaan vertaa, mitä muut ajattelevat.
Minä olen yksi monista, joka ajaa Skoda Octavialla.. Miksikö? Sattui sopiva kohdalle hinnaltaan, kunnoltaan, tiloiltaan, varusteiltaan... Kompromissi siis.
Olen tyytyväinen, en kai tiedä paremmasta.
Olen lävitse paha ihminen. - rempula
ite en mitään tylsää tavallista kotteroa ostanut tuotin japanista suht tehokkaan neliveto farmarin ja ai että talvella on mukava käydä raapiin parkkipaikkoja ja rattikin on on kirjaimellisesti oikealla puolella eikä tylsästi vasemmalla:)
- kekeke
Postiauto.
- suomen pyhä lehmä
Suomen autoverotus määrittää aika pitkälti auton valinnan.
hohhoijaa! nyt ei ole munan puutteesta tai sen olemisesta kiinni vaan itsellä ainakin jos ja kun saan kuulla autojen merkkivioista pistän korvan taa ja ne vaikuttavat osto päätöksiin, koska lada esim on hyvä auto suomen sääolosuhteissa ni kyllä olin ostamassa!! itselläsi taitaa olla munan puutetta kun auton tarvii "kuvastaa" sinua!
- dandandaa
suomessa on kaikki autot tylsiä.. parhaat autot on 90 tehdyt urheiluautot ja ainoastaan niistäki tojota ja nisukka:P
- nainen23v.
Nykyne auto tuli sattumalta, jotta sitä joskus jonneki pääsee jos tarvii...Tuossahan tuo ranskalainen nyt on pihassa seissyt, kertaakaan en oo sillä ajanu viellä..ei oo ollu tarvetta...sillon ei tarvi autoo ku sellasen omistaa, mut sitku sitä ei oo ni sillo tarvii :P
Mut merkilläpä ei muuten oo väliä, mut mitä on autoja omistanu ni toista kertaa en aja 80 luvun lopun corollalla, saati sitten 06 avensis versolla, taitaa tuoho listaan saada laittaa saabinki ja escortin..Ja vw LT! uudestaan voisin ostaa taas mazdan 626, 124 korisen mersun, volvon 850, honda accordin,ople vectran , vw golfin taikka passatin, mitsubishi sigman ja peugeotin 605. sillähän ei oo välii onko manuaali tai automaatti, kumpiki menee...
sit jos ois vara ajella vähä isompi ruokasemmalal vehkeellä ni sit listaan tulis chevy van.
ja suositaan bensa vehkeitä, mut pösö ollu parempi kiisselinä, mersussa taas ei oo nii väliä...vero lähinnä mikä vaikuttaa..
silläkää nii isoo välii oo ollu onko ilamstointi vai ei..
Ja sitä on jo kerinny tottumaa siihen et sitä ny ajetaa vähä vaikka millä..uusista vanhoihi vehkeisii...
eikä tuota oo ennenkää toise mielipiteitä kyselty, mun autolla kun ei muut ajele... - se on mun auto
Ostin auton sen värin, mallin (sedan) ja peräkoukun perusteella v.92. Väri oli tärkein peruste, auton pitää olla mielestäni kaunis katsoa. Ajan sillä vieläkin, puoli miljoonaa kilsaa kohta mittarissa ja mitä väliä jonku muun mielipiteellä tai autolehtien arvosteluilla on? Ei sitten yhtään mitään.
Seuraavan auton ostan samoilla perusteilla ...joskus, mutta tällä ajan tietysti niin kauan, kun se kulkee moitteettomasti paikasta toiseen. Jos sitä pitää alkaa korjata, niin vaihdan tietysti aiemmin.
Kaverit vinoilee ja tuulipuvun lahkeet liehuu, avensista en halua se on ruman mallinen. Audia en ota millään. mersu on traktorin veli ja bemari teinien -jatke.. Väittäkää vastaan, vaan en välitä pätkääkään. - tämmönen
Sain ilmatteeks, 50 tkm ajettu, huollettu. ikää tosin oli mutta helpompi korjuata kaasarikone ku ruiskukone jos tulee vikoja
- njk.
Yli kaksikymmentä vuotta, "Evakkoreellä".. LADA... ajanut. Enkä juurikaan muunlaista autoa huolikkaan .. "Perseeni" alle. .. Se on täysin oman elämän tilanteesta riippuva asia. EI .. MILLÄÄN ..n. s. Länsi autolla kukaan seuraa minua lukuisilla retkilläni lapin luonnossa. .. Jokainen on "hintansa" tuottanut suoraa rahaa, joilla on tehty monen monta etelän matkaa. .. Se on ihan sama millä persettäsi siirrät. .. Ja PISTE. Pääasia on.. että autosi maksaa .. ITSE .. ITSENSÄ. .. Vuosien saatossa. .. Elikkä elinkaarensa saatossa.
- VW Passanat
Akan sana paljon painaa monella hemmolla puntarissa. Siksi valinta on kananmunan muotoinen VW Golf. Eivät muusta tiedä, kun isänsäkin on aikoinaan kuplalla ajanut.
Meillä kaljupäisillä hemmoila vaan tuo Golfin jakoketju ei vaan taho oikein kestää, mutta akan ajolla se kestää. Vähä huono juttu... Siksi joudumme ajelemaan Jetalla ja Passatilla...:( Pakko pitää taloudessa kahta autoa ja se käy kukkarolle. - ...
pikkasen provo aloitus... itse kun kävin autoni ostamassa niin katsoin kyllä ensin hinnan, vuosimallin, ajokilometrit niin ja sillä merkillä ei ollut minulle mitään merkitystä. miksi maksaisin merkistä?
ehkä jotkut vaan on niin heittopusseja et ei osaa päättää itse mitään... - Masa-646
Ei tarvi yhtään miettiä. Olen ostanut kuusi autoa ja kaikki on valinnut appiukko. Hän näet korjaa ja huoltaa ne aina, joten ei auta pullikoida vaan ostaa mitä ukko kehoittaa. Kaikenlaista merkkiä on ollut ja väriä. Saattaa soittaa keskiviikkona 23.45 ja sanoa, että tänään näki hyvän xxxxx -aton, jonka huomenna voimme hakea. On neuvotelllut kuulemma valmiiksi alusti jo vaihdokinkin arvon. Hieno mies. Tyytyväinen olen. Eukkokaan ei uskalla valittaa, kun isänsä hankkimilla koslilla ajellaan.
- miten teillä ?
homo oot
- miten teillä ?
VOisiko hallituksen NATSI-audiy mäyydä pois ja tilalle antaa ladoja?
Hallituksen tyhjäntoimittajat eivät antaise turvallista autoa, koska tätä eivät saa
maamme nuoret, kiitos yksin kateuteen perustuvan verotuksen!!!!!!!!!!
Pari hallituksen pelleä kiinni nuoren ensiautoon nippusiteellä, niin kun ESP:n verojen takia puuttuessa, hän ajaa ekaa keraa korarin, HALLITUS TAVALLAAN PELASTAA
NUORISOAMME.... tosin joutuu käymään lekurilla tämän tehtyään, ja vaihtamassa uudet kalsarit D: - kiisken poikanen
No ei ainakaan sitä avensista, tuskin mersuakaan, mut fiiatin voisin ottaa.
Yleensäkin pyrin uimaan kaikessa vastavirtaan, se on paljon hauskempaa. - hallava__hevonen
Minä en viitsi paljon nähdä vaivaa autoliikkeissä kierrellessä. Kilautin siis autoista kaiken tietävälle (ihan oikeasti, hän tuntee jokaisen auton 70-luvun alusta saakka, kaiken mitä niistä on kirjoitettu suomeksi ja saksaksi) ja kysyin mikä on hyvä auto?
Siitä sitten ko. autoja myyvään liikkeeseen koeajamaan ja hyvältä tuntui.
Pyysin tarjouksen ja kerroin meneväni katsomaan toista merkkiä, kuten meninkin, enkä pitänyt yhtä paljon.
Seuraava siirto oli käyttää murkkuikäinen katsomassa, että kelpaako valitsemani auto ja onko väri hyvä. Kelpasihan se ja kun vielä kävimme myyjän kanssa varustelistan läpi, että mitään oleellista ei puutu, niin jäljellä oli enää lopullisen hinnan määrittely.
Toki sitä piti näyttää iltakävelyllä emännällekin ikkunan läpi, mutta häntä ei varsinaisesti kiinnostanut muuten kuin että kai sitä olisi halvemmallakin jotain saanut.
Parempi se on kysyä läheisiltä, ettei sitten tule yllätyksenä. - Tero T Tojo
Minä valitsen vain alle 500 euroa maksavan Toyotan.
- R3boz
En, annan naapurin 3 vuotiaan wnb Räikkösen valita mun auton.
Ihan sama mikä se on. - 1 "tyylipuku"
ja minähän en sitä sulta kysy, omat mielipteeni ei kuulu muille, mulla on munaa ajaa millä haluan.
- ssssssssssssssssssss
Minä en itse valitse autoa, vaan sen tekee lompakko. Haaveissa olis Dodge Challenger R/T tai Ford Mustang GT500 Shelby. Mutta kun realiteetit painaa päälle niin valinta on Honda Civic 1.5. No ei ihan vastaa noita edellä mainittuja mutta hyvä auto kumminkin. Tekniikkavarma. Hakkaa eurooppalaiset kertakäyttölelut mennen tullen. Lisäksi varsin suorituskykyinen ja sporttinen niinkun Hondat yleensä on.
- Oma elämä
Nykyinen autoni on pieni ja kaksiovinen, samalla rahalla olisin voinut ostaa isomman sedanin tai farmarin, mutta halusin pienen ja näpsäkän, mikä myös tarvittaessa liikahtaa ja mitä on ilo ajella. Auton pitää myös näyttää hyvältä ja sehän on taas puhtaasti makuasia, minä tykkään ja se riittää. Toki vaimokin kehtaa kyydissä istua.
Kaksi edellistä autoa olivat Mersuja, sieltä malliston tehokkaimmasta päästä ja olivat kyllä pirun mukavia, mutta ajettavuudeltaan pirun kaukana nykyisestä. Moni kaveri kyllä ihmetteli kun vaihdoin edustusluokan Mersuista pikku kinneriin, mutta eipä minulla ole enää tarvetta isoon laivaan.
Mersuja ennen minulla on ollut monen merkkisiä autoja, ensimmäinen oli Trabant ja siitä Opeleista, Mitsuista, Toyotista, Fordeista, Volkkareista, Audeista ja Bemareista sitten pikkuhiljaa nykyiseen. Valintakriteereinä ei ole koskaan ollut muiden mielipide, sillä itse olen autoni maksanut.
Eikä ole poikanikaan autoaan kavereiden mukaan ostanut, hänellä oli näkemys minkä hän haluaa ja sellaisen sai. Itse lähdin nykyisen auton metsästykseen tietyin vaatimuksin joista osa oli vain plussana olevia herkkuja ja osa ehdottomia vaatimuksia. Pienet viat autossa eivät olleet esteenä, kunhan leima oli voimassa.
Tärkeinä kriteereinä olivat toimiva ilmastointi, 4-5 ovea, tilava tavaratila ja ajomukavuus sekä hartaana toiveena olivat nahkapenkit ja vetokoukku. Nämä lähinnä mukana kulkevien lemmikkien vuoksi. Ei siis ole tarvinnut karvaturreja läkähdyttää 80 asteisessa autossa kesäkuumalla, ahtaa tarvikkeita jalkatiloihin tms, eikä ole ollut vaikeuksia pitää penkkejä puhtaina ja karvattomina.
Oman autohistoriikin vuoksi ei tullut mieleenkään harkita vaparikonetta, joten turbo oli oltava myöskin. Vaikkei minulla liikenteessä kiire olekaan, pitkien ajomatkojen vuoksi olen herkkä ohittelemaan rekkoja ja vaikka väärässä olisinkin, mielestäni on turvallisempaa ohittaa nopeammin kuin hitaammin ja turbokoneella uskoisin ohittavani nopeammin :). (Ja kyllä, tiedän että vaparissakin voi olla nopeampi 'ohituskiihtyvyys' kuin ahdetussa, mutta kerran turbo - aina turbo)
No mutta kuitenkin, en tässä nyt merkkiä ala kummemmin mainostamaan mutta helpolla en toiseen merkkiin enää vaihda. Tässä on kuitenkin jo vakiona semmoisia käytännöllisiä herkkuja, joita ei vieläkään ole saatavilla juuri mihinkään autoon edes lisävarusteina. Sanotaan nyt vielä loppuun, että melkoista kettuilua olen autovalinnastani saanut sekä tutuilta että vierailta, mutta kertaakaan en ole valintaani joutunut katumaan :).- 5+4
Tällä ei ole autojen kanssa tekemistä, mutta valintaprosessin kanssa kyllä, sillä sama juttu pätee myös elämään. Ympäristön tarjoamat ajatukset ohjaavat valintojamme, ja unohdamme mitä itse tahdoimme.
http://www.youtube.com/watch?v=xAmZII6hXZc&feature=youtu.be - krönkrönk
Joo osa valitsee auton ja koko elämän muiden mielipiteen perusteella.
- Bastrado
Itse olen kulkineeni valinnut,koska itse sillä myös ajan.Muiden mielipiteet eivät siihen vaikuta.Vaimo joskus kysellyt että miksi juuri tuollainen? Vastaus:Bussipysäkki sijaitsee tuollapäin jos ei kyyti kelpaa (tähänasti kelvannut).
- wysiwyg
Kyllä valinta tehdään sen mukaan että on parempi, kalliimpi tehokkaampi ja isompi kuin naapurilla. kaikki muu on turhaa!
- oibuviyu
Kun ei ole rajattomasti rahaa ei voi valita sitä minkä haluaa. Onkin yritettävä valita järkevin vaihtoehto niistä muutamista jotka vaikuttavat kelvollisilta.
Jos täysin vapaasti saisin valita auton niin valintani olisi auto jota ei tehtaan linjalla olisi koottu. Suomen korruptio-poliisi-byrokratia-valtio ei varmasti hyväksyisi valintaani eikä kyseistä laitetta saisi rekisteröityä. - jees,.,
Onhan ne fiatit ja renut ja citikat ihan paskoja, ei siitä pääse mihinkään. jos et niitä itse korjaa niin hommaa japanilainen.
- riisikupit rivissä
Perheeni asuu maalla, missä julkinen liikenne on lakannut lähes kokonaan. Perheen kaikilla neljällä jäsenellä täytyy olla auto käytettävissä. Pihamme ja lähitienoon tiet ovat kuraisia syksyisin, talvella on hemmetisti lunta ja keväällä routavaurioita.
Tärkeimmät valintakriteerit ovat toimintavarmuus ja neliveto. Ainoa kriteeri on jotensakin se, että auton ja yksilön täytyy jollain tavalla "puhua" minulle ja tuntua omanlaiselta. Auton pitää olla persoonallinen: merkki voi vaihtua, mutta jos mikään viisari ei värähdä, niin autoa en osta, vaikka hyvän tarjouksen saisin.
Sitten on jotain käytännön kriteerejä, että minkälainen moottori pitää suunnilleen olla ja mitä varusteita (käytännössä vakkari ja ilmastointi), jotka rajaavat osan autoista pois jo etukäteen. Myöskin hinta on kriteeri, käytännössä uusi auto on mielestäni niin huono sijoitus, että auton täytyy olla todella tärkeä elämänalue, jos uuden auton ostamiseen ryhtyy.
Samoin en tykkää noista nykytyylin mukaisista sporttisista alustoista, jotka täryttävät persettä kuin pulkkamäessä; kyllä autolla pitää pystyä ajamaan raitiovaunukiskojen ja mukulakivien päältä ilman, että täytyy hidastaa tärinöiden takia hidastaa normaalin kaupunkinopeuden alle ja hieman huonommalla sivutielläkin sellaista asiaankuuluvaa nopeutta. Tällä hetkellä alla vanha Xantia ja se on kyllä tarjonnut parasta kyytiä ikinä ja hinta oli halpa. Vähän ranskalaisten ongelmat arveluttivat, mutta kun menin ja ostin, niin se onkin ollut varsin ongelmaton auto.
Valitettavasti näitä persoonallisia malleja ei juurikaan uusissa autoissa ole. Ostelen siis vanhoja käytettyjä ehkä neljän, viiden vuoden välein. Jossain vaiheessa ne hyvät loppuvat ja sitten on ehkä viime kädessä ihan sama, että minkälainen se kosla on vai onko autoa ollenkaan.- hip huraaaa
Valintakriteerini:
- ei liikaa kilometrejä ajettuna
- sopiva hinta
- merkki, jonka huolto onnistuu kotikylällänikin
- tietyt ominaisuudet, jotka autolta haluan (esim. ilmastointi ja penkinlämmitys)
- en lähde hakemaan autoa toiselta puolelta Suomea, vaan vaihtoauton täytyy löytyä n. 100 km:n säteeltä.
Auton merkillä ei ole suurta väliä, kunhan nuo edellä mainitut kriteerit täyttyvät. Lyhyesti sanottuna siis sopiva hinta-laatusuhde ratkaisee. - autoautoauto
Minä ostin vanhan Capricen, käyttöautoksi ja harrastukseksi.
Ihan sama mitä kuluttaa. Ihan sama mitä muut sanoo. Edullinen ylläpitää jos kilometrejä tulee vähän, arvo ei laske ja ajettavuus on aivan toista kuin muilla saman hintaluokan autoilla.
Ihan sama saanko miinuksia vai plussia. Tärkeintä on, että itse pidän.- Totta
"ajettavuus on aivan toista kuin muilla saman hintaluokan autoilla."
Muista meritautipillerit :-D
- Mielipiteiden orja
Haluaisin ostaa vuoden 2002 Citroen Picasson 1497 eurolla mutta en kehtaa kun kaverit aina naljailee että parhaat ranskalaiset saa nakkikioskilta.
Kai se on vain ostettava joku saman ikäinen Toyota kolme kertaa kalliimmalla. - 97 % tyytyväisiä
Teniikan Maailman pistokoeajo
Citroen Xsara Picasso 1,8i 2002
Vuoden 2004 lopulla valmistettujen Xsara Picassojen määrä ylitti tila-autoille kunnioitettavan miljoonan auton rajapyykin.
Suomessa Xsara Picassoja on rekisteröity seitsemässä vuodessa yli 4 000 kappaletta, joka on varsin suuri luku erittäin kilpaillussa tila-autojen luokassa. Pahimpia kilpailijoita Picassolle ovat olleet Opel Zafira, Toyota Corolla Verso ja Renault Scenic.
Koeajetun, vuosimallia 2002 olevan Xsara Picasson moottorin toiminnasta ei löytynyt moitteen sijaa. Voimanlähde pelasi hyvin rauhallisessa ajossa, ja tasaisen nopeuden ylläpito oli helppoa. Täyskaasulla moottori kävi puhtaasti läpi kierrosalueen. Myös maantieajossa Xsara Picasso kulki vakaasti suoraan ilman kolinoita tai muita ongelmia.
Pistokoetarkastuksessa moottori oli ulkoisesti täysin virheetön ja kuiva, eli minkäänlaisia ulkoisia öljyvuotoja ei löytynyt. Myös vaihteisto oli päällepäin virheettömässä kunnossa.
Pohja oli edelleen siistin massan peitossa ja käytännössä täysin ruosteeton. Kaikki etujousituksen pyöräntuennan osat olivat siistissä kunnossa, eikä kulumia tai väljiä niveliä löytynyt.
Xsara Picassoissa ei ole esiintynyt normaalia enempää tyyppivikoja verrattuna muihin automerkkeihin. Merkin sisällä auto on yksi luotettavimmista.
Kyselytutkimuksessa Citroen Xsara Picasson omistajista 97 prosenttia oli autoonsa joko tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä. Kiitosta auton ominaisuuksista käyttäjiltä saivat mm. väljät tilat ja kuljettajan hyvä näkyvyys liikenteeseen.
Monille auton aikoinaan ostaneille merkki ja auton persoonallinen ulkonäkö ovat olleet kohtuullisen suurien ja muunneltavien tilojen ohella tärkeät valintakriteerit. Selvitettyjen vikojen ja omistajien kertomusten perusteella auto on tarjonnut ja tarjoaa vielä käytettynäkin hyvän ja luotettavan tila-auton päivittäiseen käyttöön. - volvo mies
Auton ostossa tärkeintä on turvallisuus, vähäiset kilometrit, ajettavuus ja toimintavarmuus. On ihan turha ostaa mitään loppuun poljettua bemaria josta vähän väliä hajoaa jotain ja ei kunnolla uskalla lähteä mihinkään kauemmaksi.
Auto ostetaan oman tarpeen mukaan ja jollekin riittää joku kauppakassiksi alle litran koneella varustettu kauppakassi fiiat. Jos ei käy kuin naapurikaupoissa ja parin kilsan päässä töissä niin miksi ostaa mitään hemmetin kallista autoa. - Automekaanikko 51 v.
Monet ihmiset eivät ymmärrä katsoa autosta muuta kuin mittarilukeman. Totuus on kuitenkin se että 200 tkm ajettu auto on usein paremmassa kunnossa kuin 100 tkm ajettu. Huoltojen laiminlyönnillä ja muutenkin välinpitämättömällä käytöllä auto saadaan helposti huonoon kuntoon jo pienillä kilometreillä.
- ((x))
Ranskalaiset ovat huonoja ja korealaiset niitä parhaimpia. Myös Nissanit on aika hyviä. Ikää on 59 ja on tullut ajettua aika monella eri merkkisellä autolla Fiatista Ferrariin.
- Ranskan autot hyviä
"Ranskalaiset ovat huonoja" on juuri noita Esson baarin juttuja ihmisiltä jotka eivät tiedä autoista oikeasti yhtään mitään. Jos ranskalaiset autot olisivat huonoja niin silloin niitä ei olisi myyty miljoonia kappaleita.
Esimerkiksi Renault ja Nissan ovat olleet jo pitkään yhteistyössä ja suuri osa niiden komponenteista on monissa malleissa samoja. Tekeekö se Nissan-logo autosta paremman?
"korealaiset niitä parhaimpia"
Kia on korealainen. Iltasanomat tänään:
47-vuotias nainen koki kauhunhetkiä, kun hänen Kia Sorentonsa kaasu jäi pohjaan moottoritiellä USA:n Missourissa.
Paniikissa kaahannut nainen ei saanut mitenkään pysäytettyä autoa, mutta hän onnistui kuitenkin soittamaan hätänumeroon, joka poliisivoimin järjesti naiselle vapaan ajoväylän moottoritiellä.
Poliisiauton kamera tallensi, kuinka nainen puikkelehti yli 190 kilometrin tuntivauhtia kanssa-autoilijoiden ohi. Välillä nainen joutui väistämään edessä kulkeneita ajoneuvoja pientareen puolelta.
Nainen ei voinut edes jarruttaa, koska autosta menivät myös jarrut. Myöskään vaihdelaatikko ei toiminut, eikä autoa saanut sammutettua avaimettoman käynnistysjärjestelmän takia. - autolla kulkeva
itse ostin audi s4 -01 farmari. kaikilla tutuilla volvoja ja bemareita. bensaa menee ja korjaamolla saa käydä tasaisin väliajoin, mutta mitä sitten. kivaa on kun auto toimii. kaikki autot korjaamolla viettävät aikaa monimutkaisemmat yleensä enemmän kuin yksinkertaisemmat. olen kyllä saanut kuulla kavereilta että taasko audi korjaamolla, olisit ostanu diisseli bemarin. Mutta kyllä aurinkolasit päässä ja luupihalla ajavat bemari kuskit vittuuntuu kun farmari audi tulee ohi koko perheen voimin. Olen ollut tyytyväinen autoon vaikka paremminkin olisi voinut valita esim. jonkun nissanin tai vastaavan(olisi selvinnyt paljon halvemmalla korjauksissa).
- ssssssssssssssssssss
Sodan aikainen Willys JEEP, 50-luvun Toyota LandCruiser tahi 80-luvun Toyota Hilux. Heitä vaikka kranu bensatankkiin tai soraa kampikammioon, niin nuo pelit ne vaan kulkee. Ranskalaiset on mukavia totta vie, mutta kun tulee aamukaste, niin sähköt meni pimeeks.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S618830- 1405073
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.384443- 213628
- 233252
- 603082
- 293007
- 322668
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun4222383- 322319