KAIKILLE SHETTISTÄ HARKITSEVILLE!

Ponikalluppi

Haluaisin muutamaan yksinkertaiseen kysymykseen vastauksen kaikilta niiltä, jotka tämän topicin vain avasivat.
1. Oletko säästänyt nuoren ikäsi ajan rahaa poniin vanhemmilta kinuamatta? Poni elää kuitenkin sen n. 20v, joten hankinta ei saa olla hetken mielijohde.
2. Oletko vuokrannut jostakin tallipaikan, jossa on lainsäädösten mukaiset karsinat ja laitumet? Mikään vanha lato tai etenkään autotalli ei käy ponin asumispaikaksi.
3. Oletko miettinyt ponin ruokinnan ja kuivikekustannukset etukäteen ainakin vuodeksi? Voi olla ettei ensi kesänä tule niin hyvin heinää, kuin tänä kesänä ja heinä voi olla silloin todella kallista. Turve, puru vai olki? Mistä sen haet ja miten kuljetat? Pyörän tarakalla ei oikein 30kg ruokasäkki tai kuivikepaali helposti tulekkaan.

Tässä välissä muistutan, että olet tehnyt yllämainitut hankinnat yksin ja omilla rahoilla. Vieläkö jatketaan?

4. Oletko miettinyt erilaisten eläinlääkäri ja yllätyskustannusten lovea kukkarossa, kun esim. Satulavyö napsahtaa poikki? Myös matokuuri on tärkeä 2x vuodessa.
5. Oletko miettinyt miten hoidat kengitykset ja hampaiden raspaukset? Ponin ja hevosen hampaat kuuluu raspata vähintään kerran vuodessa.
Jos jatkaisin loputonta kysymysten virtaa, niin kukaan ei osaisi vastata enää mihinkään :) Muistakaa vaan se, että shettis ei ole poniroduista se helpoin, jopa päinvastoin ja itse jos olisin vanhempi en edes antaisi ratsastaa niin epävarmalla ponirodulla, kuin shettikset ovat. Onhan ne ihania, mutta, jos oikeasti haluat jonkin 4 jalkaisen, niin osta samantien vähän luotettavampi poni, kuten issikka, jolla voit myös ratsastaa niin kauan kuin itse haluat. Kiitos! :)

4

221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karkki12

      1. Oletko säästänyt nuoren ikäsi ajan rahaa poniin vanhemmilta kinuamatta? Poni elää kuitenkin sen n. 20v, joten hankinta ei saa olla hetken mielijohde.
      -Miksi mun pitäisi maksaa kaikki itse, jos vanhemmat on valmiita maksamaan?
      Käyn koulua eli ei mulla oo mitenkään mahdollista tehdä töitä, kun kuitenkin haluan pitää arvosanat hyvinä ja heppailla. En pidä itseäni kuitenkaa mitenkään lellittynä (mulla ei esim oo yhtäpaljon vaatteita kun kavereilla, enkä pääse niin paljon menoihin mukaan, koska hevosteluun menee niin paljon rahaa) Oon kans tehny paljon tallitöitä, hoitanu toisten hevosia ja vuokrannu. Nyt ku vanhemmat on nähny et jaksan tehä tallitöitä ja hoitaa hevosia joka päivä ne lupas ostaa mulle ponin, koska oon niitten mielestä valmis poniin.
      2. Oletko vuokrannut jostakin tallipaikan, jossa on lainsäädösten mukaiset karsinat ja laitumet? Mikään vanha lato tai etenkään autotalli ei käy ponin asumispaikaksi.
      -Ollaan sovittu jo tallipaikka, samalla tallilla mis oon vuokrannu ja hoitanu.
      3. Oletko miettinyt ponin ruokinnan ja kuivikekustannukset etukäteen ainakin vuodeksi? Voi olla ettei ensi kesänä tule niin hyvin heinää, kuin tänä kesänä ja heinä voi olla silloin todella kallista. Turve, puru vai olki? Mistä sen haet ja miten kuljetat? Pyörän tarakalla ei oikein 30kg ruokasäkki tai kuivikepaali helposti tulekkaan.
      -Poni tulee olemaan täyshoitotallissa. Mun äiti tietää enemmän näistä ruokintajutuista kun mä.
      Tässä välissä muistutan, että olet tehnyt yllämainitut hankinnat yksin ja omilla rahoilla. Vieläkö jatketaan?
      -Edelleenkin mitä väliä kuka ponin kustantaa? Oon 12! Mistä mulla ois semmoset rahat? Tärkeintähän on, et poni saa tarpeellisen hoidon eikä se kuka maksaa?

      4. Oletko miettinyt erilaisten eläinlääkäri ja yllätyskustannusten lovea kukkarossa, kun esim. Satulavyö napsahtaa poikki? Myös matokuuri on tärkeä 2x vuodessa.
      5. Oletko miettinyt miten hoidat kengitykset ja hampaiden raspaukset? Ponin ja hevosen hampaat kuuluu raspata vähintään kerran vuodessa
      -Nää molemmat jutut hoitaa mun äiti (joka on siis hevosihminen).Tietty mä ostan ponille aina välillä jotain kivaa sen mukaan miten mun rahat riittää.

      Mä oon kyllä tavannut hyvin kilttejä shetukoita ja myös vähemmän kilttejä. olen myös tavannut todella säpäkän issikan, joka ei ikinä soveltuis alottelijalle. Ite haluun shettiksen, koska oon senverran lyhyt, et ratsastus sujuu parhaiten pienellä. Oon muutenkin vuokrannut vuoden sitä ponia, jonka ostan. En haluu nyt olla mitenkään negatiivinen, mut miksi kaikesta pitää tehdä hirveä saarna? Tuntuu, ettei mitään eläintä sais ottaa ellei oo vähintää täydellinen kyseisen eläimen kanssa. Tekemällähän sitä oppii ja kunhan ymmärtää et poni ei oo lelu vaan sen pitää tosiaan saada elää hevosen elämää ja tarvii hoitoa ja liikutusta myös niinä huonoina päivinä. Jos ei osaa jotain sillon täytyy kysyy/kuunella kokeneempia. Tokihan se on hyvä ,et välitetään hevosten oloista mut rajansa kaikella. Mun osalta voin sanoa etten tod oo mikään huippuratsastaja, enkä välttämättä tiedä kaikkee hevosen omistamisesta, mulla on kuitenkin tosi paljon kokeneita ihmisiä ympärillä ja aion pyytää ja kuunnella heti neuvoa, jos tarvitsen tai jos kuulen tekeväni jotain väärin. Tärkeintähän on et ponilla on hyvä olla, ei niinkään se kuka maksaa tai miten kokenut omistaja on.(jos siis joku kokeneempi on neuvomassa ja auttamassa). Tietenki kans vastuu ponista pitää olla jollain koneneella ja vanhemmalla (esim mun tapauksessa äitilä). Jaa tää oli siis vaan mun mielipide.

    • Sorivali

      1. Olen varmasti. Poni elää 20-40 vuotta.
      2. Isä on rakentanut mahtavan tallin.
      3. Pelto täynnä heinäpaaleja.
      4. No olen!
      5. Eläinlääkäri/ kengittäjä serkku on.
      Ei pahalla mutta tässä on PALJON väärää tietoa. Mistä sen tiedon olet hankkinut?-.-
      Wikipediassa luki että shetlanninponit ovat mukavia JA (VÄLILLÄ) itsepäisiä, ei ollenkaan epävarmoja rohkeita poneja. Toi että poni elää oikeasti 20-40 vuotta. Tunnen shetlanninponin joka on 34v. Itselläni 2 shetlanninponia 27v ja 10v myös on tulossa 1v pikkupolle. shettis.

    • 2654654525

      1. ja poninhan voi myydä jos ei enää itsellä aika riitä. Ei se ole vain niin että sun on nyt pakko pitää se koko ikänsä.

    • Pyry oot ihana!

      HEI! ihan suoraan sanottuna et näytä tietävän mitää shettlanninponeista! KAIKKI SHETTIKSET eivät ole vaikeita tiedän esimerkiksi yhden ponin joka vain esittää näykkivänsä ja on uuten ihan ihanne pobni!!! ja tiedän 1 PYRYN joka vasta 4 ja se on kiltein, helpoin ja söpöin poni maailmassa sen taluttaminen on ainoa ongelma!!!!!!!!koska se tykkääravata kun sitä taluttaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5015
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    10. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1235
    Aihe