Eikö savolaisuus olekaan rikos

Eräs tuttavani vuosikymmenten takaa, itsekin savolainen, sanoi, "ei savolaisuus mikään rikos ole, suuri häpeä kyllä"

Nyt kun tuo kuuluisin ja suosituin savolainen, Antti Ruuskanen, toi pronssia, on savo ehkä suosituin murre.

Ihan mukava tuo Antti onkin ja ihan lupsakkoo on häntä kuunnella.

48

392

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • u-atu

On paikallaan hieman täsmentää veli R.:n esittämää luonnehdintaa savolaisilta hieman laajemmassa yhteydessä.

Päätettyään maallisen vaelluksensa savolainen tuli Taivaan portille, jossa häntä oli vastaanottamassa Pyhä Pietari. Tämä vaati savolaista tunnustamaan kaikki syntinsä.

Savolainen teki työtä käskettyäja ja totesi lopuksi: on vielä yksi synti, mutta sitä en rohkene kertoa. Ei käy, lapseni, täällä tunnustetaan kaikki synnit, vastasi tuo Taivaan portin esivartija,

No kun minä olen savolainen, totesi savolainen masentuneena.

Pyhä Pietari mietti hetken ja sanoi: Taitaa olla nyt kuitenkin niin, ettei savolaisuus ole lainkaan synti, mutta suuri häpeä se kyllä on.

• Miksi pitää yrittää

tuolla tavoin muka huumoria tehä? Eri heimoja hypittää toisiaa vastaan? Hajoita ja hallitse!-politiikkaa varmaan.
      Suomalaiset ovat yhtenäinen ja yksimielinen luja kansa,
      jotka pitävät yhdessä puoliaan.
      Jos kansalta puuttuu keskinäinen luottamus, se on helppo panna matalaksi.
      Vitsisi oli äärimmäisen tökerö ja huono.:(

• vävy

Mistäpäin Suomea tosikot ovat kotoisin.
        Minulla oli anoppina vitsejä ymmätämätön tosikko. Jos jotain vitsintynkää edes yritettiin vääntää, tuijotti rouva hammaslääketieteen lisensiaatti tiukasti takaisin puhujaa, ja ihmetteli että mitä sitten tapahtui? tai että mitä tuo sitten tarkoitti? eihän tuossa ole mitään vitsikästä eikä mitään järkeä.
        Varmasti tuolla perusteellisella ja pikkutarkalla luonteella menestyi ammatissaan. Siinä kun pitää jaksaa keskittynesti kaivaa pieniä koloja ihmisten suissa. Mutta ihmisten kanssa oleminen ja viihtyminen jä hänellä vähän vaiheeseen.

• hämäläänehän minäi

Ei niilt luattamust niinkkään puutu, mutta oisko se sytytyslankan pätkä?

• Makriina ek

...ja sitä paitsi vanha.
        Aina on savolaisuudesta tehty pilkkaa, kuten hitaista hämäläisistä taii iloluontoisista karjalaisista, joilla nauru heljää, vaikka sydän märkänis!

Se on me-henkeä, jonka hyväksymme toisiltamme, mutta auta armias, jos joku ulkomaalainen soittaisi tuolla tavalla meikäläisistä!

Eipä kunnian kukko laulaisi!

• Maklriina ek
        Makriina ek kirjoitti:

...ja sitä paitsi vanha.
        Aina on savolaisuudesta tehty pilkkaa, kuten hitaista hämäläisistä taii iloluontoisista karjalaisista, joilla nauru heljää, vaikka sydän märkänis!

Se on me-henkeä, jonka hyväksymme toisiltamme, mutta auta armias, jos joku ulkomaalainen soittaisi tuolla tavalla meikäläisistä!

Eipä kunnian kukko laulaisi!

Vastausviestit eivät mene kohdalleen! Saisivat vähän tarkistella asetuksia.
        Mita keskustelua siitä syntyy, kun viestit ovat sikinsokin.
        Makriina ek vastasi nimmarille "Miksi pitää yrittää".

• Maklriina ek kirjoitti:

Vastausviestit eivät mene kohdalleen! Saisivat vähän tarkistella asetuksia.
        Mita keskustelua siitä syntyy, kun viestit ovat sikinsokin.
        Makriina ek vastasi nimmarille "Miksi pitää yrittää".

Tuo lienee palstanpitäjän syytä. aivan turhaan syntyy NYT sekaannusta.

• Ramoona*

Tulen erinomaisesti toimeen täydellisesti kaksikielisen , ruotsia äidinkielenään puhuvan naapurustoni kanssa, koska olen itsekin savolaissyntyisenä eräänlainen kaksikielisyyden edustaja, kuten raumalaisetkin. Sympatiani ovat kielivähemmistöjen puolella. Jos tulee puheeksi, että olen syntyisin Savosta, saan ihmettelyä osakseni : eipä olisi uskonut . Voisihan tuosta loukkaantuakin, mutta katson sen tunnustukseksi hyvästä sopeutumiskyvystä.

Savon Sanomat , toisella kotimaisella Mullikkabladet, on kehitellyt testin, joka mittaa henkilön mentaliteetin, lahjakkuusprofiilin ja geneettisen perimän savolaisasteen. Siitä saa diplominkin. Testin perusteella olen vain melkein savolainen, kuitenkin "leokova toplokas, ilimiselevee piällysmiesaenesta". Tosiasiassa en ole erityisen puhelias , nautin enemmän ryhmässä työskentelystä ja puheistanikin kannan vastuun enkä jätä sitä kuulijalle. Savolaisen lupsakkuuden kanssakin on niin ja näin , koko ikäni olen opetellut olemaan hötkyilemättä, nyt alan ollakin jyvällä siitä.

Oppaaksi savolaismurteen saloihin ja samalla savolaiseen sieluun suosittelen Unto Eskelisen Kieljkiärylöetä.

testi

http://www.savonsanomat.fi/games/savolaistesti/test.htm

• "Miksi pitää":lle

Aivan samaa mieltä! Yritetty huumori onkin pahinta.

• Tekovitsit eivät

todellakaan naurata. Eräs tuttuni on sitä lajia, että vääntää vitsiä väkisin vastan tullessaan, yritän väistää, jos mahdollista.

• Voi herttileijaa,nyt tuli aloitus johon on pakko osallistua,niin hauskasti jatkuu ketju ilman suurempaa kettuilua.
      Olen kolmannenpolven savolainen ja joskus täytyy sanoa,että heidän kerronallinen ilmaisumuotonsa saa minut raivonpartaalle.
      Kierrellään ja kaarrellaan ihan päivänselviäasioita,kun kiire ei ole minnekään,paitsi pankolle makaamaan.

Minulla toi muistisairautta poteva Käppänä on hämäläinen ja häntä ei voi hitaudesta syyttää,on vilkas kuin" vilkkilänkissa"epikriisissä lukee kova tekemään töitä.

Toivottavasti tämä aloitus saa aikaan meissä hyviä ajatuksia ja kiitos Ruuneperi aloituksesta,tosi nastaa lukea muutakin,kuin hajustettua puolitotuutta,jolla tämä moninikkinen kirjoittelija palstan täyttää

• Jotakin piilee kyllä tuon sanonnan takana, on se vaan niin vahva vitsi ! Ilmeisesti joidenkin savolaisten ansiosta se on kehitelty saamaan suu tukkoon.

Vaan eipähän kaikki ole savossakaan kuin yhdestä puusta veistetyt, mutta mahtuunee sinnekin jokunen vieärä ja kieräkin tyyppi, jonka aivoituksia ei muut ole ymmärtäneet, eikä asianomainen ole pitänyt väliäkään sillä. Partaansa naureskellut vain vuorostaan!

Sellaista se, ollutta ja mennyttäkö,.. vai vieläkinkö ajankohtaista?

Häpeälliseltähän ne kyllä kuullostaa korvissa nuo veännöt ja keännöt, ei niistä oikein selvää tahdo saada.

Aika makeeta, että savolainen itsekin on siitä veistellyt,..se jo osoittaakin huumorintajua!

• Elina Karjalaisen

muistan myös hiukan savolaisuutta tölväisseen, kun kukkakaupassa mies sanoo: tulin hakemaan sitä kukkoo. Mitä kukkoo, kysyi kauppias. No sitä kalloo.
      Siinä vitsissä ei ole tekovitsin makua. Kalla oli ehkä tilattu kukka.

• On se niin rehellistä niin aitoa toi savolaisuus,ei ole häpeä tunnustaa sukujuuriaan.
        Minulla toi ukonjuurikas sanoo kun suuttuu,että saatanan kiero savolainen,vaikka olen paljasjalkainen hesalainen.
        Kielellinenhäpeä ovat murteet jotka ovat poistuneet kansakunnastamme.Meille on laadittu kirjakieli opetuskielenä ja sitä apinoimme.
        Saamenkieli ja Ruotsinkieli vielä hyväksytään opetuskielenä

• Jopelkuneiviittiny

Häpeä tunnustaa, olen sekasikö.
      Äiti on hämäläinen ja isä karjalainen, siis mulatti ameriikan kielellä.
      Kauheeta miks oon tänne syntyny kaaheen laakeen vierelle.

Toisaalta, minähän olenkin oikea perus-suomalainen ja ylpeä siitä, mutta silti en ole Perussuomalainen.

• Tunnustaudun puoli-savolaiseksi, äiti Savolainen isä Hämäläinen. Ei ole ollut häpeäksi, Olen ollut ylpeä vanhemmistani. Ei meillä savonmurretta puhuttu, pikemminkin hämettä.
        Tein tuon Ramoonan* laittaman testin, hyvä tulos olen Tolokon Immeinen.
        Late Vaan.

• ongelmia

Onhan tämäkin vanha, jopa jo kulunutkin savolaisvitsi. Kerrotaan, että muuan tri Kauppinen sai pestin Savoon. Oli oikein tyytyväinen mukavien ihmisten parissa, mutta yksi ongelma oli: Savolaiset sanoivat häntä tri Kaappiseksi.

No, mikäpäs siinä. Hän vaihtoi nimensä Kaappiseksi, ajatteli, että samapa tuo, mikä se nimi on,
      Vaan tulikin uusi ongelma Kaappisesta tuli Kuappinen ja sitten tohtorimme kyllästyi.
      Oli tuo nimi mikä hyvänsä, kunhan potilaita piisaa.

• Haara- sukunimeltään

oli myös laittanut hakemuksensa Kuopioon. Kun hän kuuli Kauppisen tarinan, hän pelästyi pahanpäiväisesti ja veti pois hakemuksensa.

• Uskomattomia tosikkoja joskus. jotkut. On kuitenkin noita oikeita ihmisiä olemassa, muuten tähän elämään kuolisi heti eikä vasta tulevana kuolinhetkenä.

Pankaa nyt muutkin jotain rattoa palstalle, minä kun en osaa enkä jaksa.

• mitänyt taas

ihan hyviä vastauksia olet saanut, ei minusta kukaan ole tosikosti vastannut. No ehkä tuo joka haukkui vitsiä mutta ei se nyt niin hyvä vitsi olekkaan. Eikö sinulle mikään enää kelpaa, noin paljon kiinnostustakin on aloitukseen lyhyessä ajassa.
        Minäen ole aloituksia tehnyt enkä tee.

• Mikä nyt Ruuneperi?hyvän aloituksen heitit kehiin.
      Lopenuupuneet on meidän uusi urheiluseura,siis meille viriileille vanhuksille.
      Minä harjoittelen tuleviin Olympiakisoihin jo täysillä,kaiketi me kaikki jotka kynnelle kykenemme,vaikka savolaistenlaulussa kaiketi kerrottiin,että joka kynsi kylmeni.
      voi kauheaa

• Katleija

Pakohan oli taas kerran taestauttaa itsensä kun Rammoonalla tuossa oli testi tarjolla. Ka, kun vieläkään miekää en oo pääsnä perille mikä mää oikke olen.
      Palstalaiset ovat moninaisia luonnehdintoja esittäneet, mutta ne ova turhan ristiriitaissi keskenäs.

Karjalaista sukujuurtaha mie, mut vaikuttannee niin ett testin mukkaa MELEKEIN SAVOLAENEN olen. Oon kuulemma matkalla satarosenttiseen savolaisuuteen. Liekkö noin, mutta kuten Aapeli sanoi aekoinaa: "Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä."

Kuulunen siis tuohon viimeiseen osastoon. :)))))))))))

• Hyvää aurinkoista huomenta savolaiset ja kaikki piilosavolaiset.
      On niin hyvä ketju,että pakko jatkaa tätä,eihän keikuteta puattia.

• Heheeee.......

Pitkästä aekoo luvin nuita juttuja,meinoon iha tikahtuva heheeeee.......

Jatkakee vuan.

Minä en tiijä mikä minä ennee oun.
        On sotkeentunu niin kaeke laesta murretta minun puhheeseen.
        Savosta oun lähtösin vuan ku oun asunu siellä sun tiällä,nii sekasiha siinä männöö iha väkisi;))))
        näkkyillää...

• Pitihään tuokii koittoo, meinoon testoominen. Alannii oekeestaan luottoo testoojiin, niin kutkullee män nappiin män rätinkikii.

Oun mukamas osiltaan savolaenen. "Pohjimmiltaan vilihakka immeinen, vaekka vähän jurniskosorttinen." Parhaita saamiani todistuksista, josta olen kyllä täydestä syystä ylpeä.

Hyvähän on myös huumoria kirjoitella ja heitellä. Se on totta, että "sytytyslangan" pituudessä on meillä vaihteluita.Joillakin se jää sihisemään päiviksi, kuukausiksi ja jopa vuosiksi, eikä selvää tule. Niin vain on pärjäiltävä, vaikkapa sanonnalla: talo elää taponeneen, vieraat kulukoo ajallaan. Onhan toki liikkumisen oikeus ja myös oikeus olla hilijoo.

• Herranen aika,..mitä meinaa Jumiskonsorttinen? suomentaiskos joku sen, kun sitä maistelen ja pyörittelen suussani, eikä se aukee :D

Mut vois kyllä huijata, ja myydä savolainen alta aikayksikön!!

• Eiköhän Ynnämuu tuossa kerro olevansa hiljainen, samanlainen keskustelija kuin minäkin.

Eikös tuo Jumiskonsorttinen ole ihan ylivertainen verrattuna tähän kirjakielen hiljaiseen mieheen.

Voisihan Ynnämuu tuon itsekin suomentaa, vai jäikö suu jumiin?

• Oisko se romuluinen ? Vai meneekö jumiin? Mä kuolen nauruun
        kohta!
        En mä tiennytkään että savonmurre näin hauskaa on!

• Ruuneperi kirjoitti:

Eiköhän Ynnämuu tuossa kerro olevansa hiljainen, samanlainen keskustelija kuin minäkin.

Eikös tuo Jumiskonsorttinen ole ihan ylivertainen verrattuna tähän kirjakielen hiljaiseen mieheen.

Voisihan Ynnämuu tuon itsekin suomentaa, vai jäikö suu jumiin?

Ruuneperille: ei jiännä suu jumiin. Jurniskosorttinen on minun tietämykseni mukaan vähän sellainen, että joskus kuuntelee toista, joskus ei, vaan mennä tohottaa ja tekee vähän kuin mielensä mukaan. Eikä välttämättä aina oikeinkaan.

• voe voe
        ynnämuu kirjoitti:

Ruuneperille: ei jiännä suu jumiin. Jurniskosorttinen on minun tietämykseni mukaan vähän sellainen, että joskus kuuntelee toista, joskus ei, vaan mennä tohottaa ja tekee vähän kuin mielensä mukaan. Eikä välttämättä aina oikeinkaan.

Suattaahan se olla niinnii vuan Jumisko on voemalaetossii, melekonen pittää olla että jumiskoon verrattaan, vuan kylläpähän tiällä löyttyy joka lähttöön.
        Se on hirveen ihmeellinen laetos Posiolla, siellä Pentikin pitäjässä, tutkikee

• *Kukkahame*

Pistää se kokkeilemmaa mittee tästä suap aikaseks ku niin hyvijä puhheenvuoroja ovat kirjottajat käättännä, eekö vuan ookkii mukavoo ränttiä.
      Lupsakkata on savolaesten jutustelu voe tokkiisa, piäsis vaen kuuntelemmaa oekeeta murretta, siinä sitä on syvänliäkettä kerrakseen.
      Savolaeset mualiman kartalle!

Oli se keehäsmiehen huastattelu rattosata kuunnella, ja niin mahottoman sujuvata puhuminen asiat seleviks ja totisella nuamalla.
      Tais se mitalli männä oikkeelle miehelle, aenae kuulijakunta on hengessä mukana sato tae paesto.

Mahottoman mukavata alakanutta päevee jokkaeselle!

• Jopelkuneiviittiny

Elekää hyvät immeiset enee viäntäkö tätä oikeije immeisten kieltä.
      Mun konnee näätön ohjain kuatu ja koko masina sammu.
      Ej näitä oo tehty tämmöstä varte.

• :DDDD Mulla taas ei kone antanut tehä sitä testiä kuin puoleenväliin!

Se pisti stopin päälle, eikä mikään auttanut,...huomas kai hesalaiseks ja meinas ei käy:D

• kualjkiäryle

Sitä kuatuilemista on liikkeellä, tämä käöttäjä kuatu, ukkovarvas on vieläe mustana.
      Tunnustoo pittää, saen niin mahottoman rehvakkaan naorukohtaoksen tuosta Jopelin toeveesta jotta hikka tulj peälle!

Sannoovat naorun lisseevän ikkee tiijä häntä.

;-DD!

• aleksandrovits

Kyllähän heimoista ja murteista saa kertoa eikä niistä kertominen aseta niitä mitenkään toisiaan vastaan, toisin kuin muuan kirjoittaja väitti ketjun alkupuolella. Mierlipidettään hän korosti vielä väitteellä, että "olemme yhtenäinen kansa".

Yhtenäistä kansaahan täällä ei ole. On juuri heimoja, jotka ovat tulleet tänne vuosisatoja sitten. On myös suomen- ja ruotsinkielistä väestöä.

Nykyinen EU-aluekin on alueiden Eurooppa. Kansakuntien ja valtioiden merkitys vähenee, alueiden - maakuntien ja vastaavien - merkitys lisääntyy

• Katleija

Tuli haaste mulle pähkäillä selitys luonteenpiirteelle jurniskonsorttinen.
      Kyllähän se ihan selevästi viittoo jääräpäisyytee tai kun on sen sorttinen ei uo ehottomasti ihan umpijurnisko. Pakko sen ynnämuun on ollu osanna luoviakkii, et on suannu sitä luottamushommasa hoitaa.

• tex

No jurniskon minäkin ymmärrän paremmin:D Jurnuttaja vois mennä poikkiteloinkin, itekkin teen sitä tahalteen joskus. Juntturakin on aika jötikkä:D ja vahva tyyppi! Nostaa vaikka kannotkin käsin, jos sitä kehuu, laukas ystävättäreni Doddi ukostaan :D

Lukivirhehän se vaikeutti tajuumista, mutta on se kumma, että alkaa puhekieltä tulemaan kun innostuu, mutta nyt jäi hommat taas kesken, heippa vaan

• Kunpa murteet säilyisivät mahdollisimman puhtaina ja mahdollisimman kauan!! Ne ovat rikkaus, jonka ei soisi katoavan kaiken yleiskielen tulvan alle, jota tulee telkusta ja radiosta.
      .
      Kun olen asunut eri puolilla Suomea elämäni aikana, olen ehtinyt puhua useampaa eri murretta, koska murre näköjään tarttuu kieleeni helposti, mutta on sitten vaihtunut toiseen ja tietenkin tämänhetkisen ja pisimmän asuinseutuni tapa puhua on nyt päällimmäisenä. Jossain takaraivossa kuitenkin ne entiset murteetkin ovat tallella, sen huomaa, kun käy entisellä tutulla asuinpaikalla. Silloin juuri sen murre nousee yllättäen esiin omassakin puheessa ja huomaa käyttävänsä sille ominaisia sanontoja. Itseäkin huvittaa ja ihmetyttää, miten hyvin tallella entinen murre piilossaan onkin, vaikka normaalielämässä sitä ei lainkaan tiedosta.

• hevat

Silloin kun oikeen ahistaa. Laitan piällen väljemmän paijan.

• u-atu

Myö savolaesetha taijjetaa olla melekee enemmistönä tiälä kirjoittajije joukossa. Onkos tiälä paljom muita ensinkää?

Ilemankos tiälä kirjotettaa nii sovussa.

• Kyl tääl on turkulaissiki

• aitoko?

Olipa tuo Ramoonan laittama testi Savon Sanomissa mukava tehdä.
      Olen kuulemma jonkinlainen savolainen, vaikka arvailin suurimman osan kysymyksistä.
      Olen Mikkelissä kasvanut ja 18 vuotiaana lähdin suoraan koulusta ulkomaille missä asuin 50 vuotta, mutta vieläkin olen mieleltänä aito savolainen vaikka en siellä ole aikuisena asunut.
      Testin mukaan lapseni ovat 12.5% savolaisia.

• *Kukkahame*

Vaik mää en ole Turuust, niin ossaa mää silti murret, kaik tarttuu sanottak päähä vai korvvaa?
      On mää mont kertta huijannu puhelimes lapselapsiikki, eivä ne tunne mun ko mää Turkkulaisittai tahalla väännän.
      Mitäs täs ko o hyvä kiälipää? ;-DD

Mie oon evakko ja bassibo sanon teil kaikil kykistyksien kera!

• kukamistäkin

Savolaisuutteko osoittanee hän joka teki uuden aloituksen savolaisuudesta 15.08.2012 .
      Hän kai ajatteli näyttää omaa erinomaisuuttaan tuo merihuisku!

Savolaiset, kuten kaikki eri heimot ja kansat kautta telluksemme ovat yksilöitä. Joitain perinteisiä piirteitä on meissä kaikissa, olipa syntyperä mistä tahansa.
      Ei lappalaisuus, savolaisuus tai uusimaalaisuus ole rotuja, nehän ovat syntymäseutuun kuuluvia nimityksiä, tai asuinseutuunkin, vaikka kasvatuksellisia eroja on kaikilla seudulla jos katsotaan koko kansaa.

Olen asunut niin monissa maakunnissa, niin monien eri kansallisuuksienkin vaikutuspiirissä etten alennu tekemään pilaa kenestäkään, mutta on olemassa vitsejä ja sanontoja joilla ei loukata ketään.

Savolaista kuunnellessa vastuu on kuulijassa! Olen siis savolainen, vai olenko?

• Antti Ruuskanen toi minulle tuon savolaisuuden mieleen ja aluksi kerroinkin tuon rikollistarinan, jonka u-atu vielä vahvisti.

Olen ihastunut murteisiin ja nimenomaan niiden rikastavaan vaikutukseen käyttökieleen.

Savolaisuudessa toki kiusaa tuo vastapuolen nolaamistyyli. Ehkäpä itse osaavat antaa takaisin samalla mitalla.

Tuollainen halu avata oma ketju samasta aiheesta on palstalla yleistä Itsekin olen syyllistynyt tuohon jos avaus on niin epämääräinen, ettei siihen saa ikäänkuin otetta.

Jokainen tyylillään!

• marja-liisa...
        Ruuneperi kirjoitti:

Antti Ruuskanen toi minulle tuon savolaisuuden mieleen ja aluksi kerroinkin tuon rikollistarinan, jonka u-atu vielä vahvisti.

Olen ihastunut murteisiin ja nimenomaan niiden rikastavaan vaikutukseen käyttökieleen.

Savolaisuudessa toki kiusaa tuo vastapuolen nolaamistyyli. Ehkäpä itse osaavat antaa takaisin samalla mitalla.

Tuollainen halu avata oma ketju samasta aiheesta on palstalla yleistä Itsekin olen syyllistynyt tuohon jos avaus on niin epämääräinen, ettei siihen saa ikäänkuin otetta.

Jokainen tyylillään!

Mikäs ihme siinä savolaisuudessa muka nolottaisi? Sehän on ihan ylpeilyn aihe. Ettekö ole kuulleet, että silloin kauan sitten, kun asukkaat tuli tänne tyhjään suomeen, niin siellä oli vain kaksi tienviittaa, toisessa luki, että savoon, ja toisessa että suomeen. No kaikki jotka osasi lukea, tulivat savoon. . Ja siksi siellä edelleen on ne fiksuimmat ihmiset. Ihan harmittaa, että minäkin olen tässä rajalla.

• u-atu
        Ruuneperi kirjoitti:

Antti Ruuskanen toi minulle tuon savolaisuuden mieleen ja aluksi kerroinkin tuon rikollistarinan, jonka u-atu vielä vahvisti.

Jokainen tyylillään!

Me savolaisethan olemme aika suuri osa Suomen kansaa, jos Savoon asketaan kuuluviksi etelä- ja pohjoissavolaiset.

Savossahan tietenkin puhutaan savon murretta, mutta ei vain siellä. Savon murretta puhutaan Savon ohella myös itäisellä Pohjanmaalla, Kainuussa ja Pohjois-Karjalassa, jossa muuten ei puhuta Karjalan murretta lainkaan.

• u-atu kirjoitti:

Me savolaisethan olemme aika suuri osa Suomen kansaa, jos Savoon asketaan kuuluviksi etelä- ja pohjoissavolaiset.

Savossahan tietenkin puhutaan savon murretta, mutta ei vain siellä. Savon murretta puhutaan Savon ohella myös itäisellä Pohjanmaalla, Kainuussa ja Pohjois-Karjalassa, jossa muuten ei puhuta Karjalan murretta lainkaan.

Eikös nuo muut murteet ole kuitenkin niitä murrefraktioita, jotka ainakin hiukan poikkeava aidosta savosta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      30
      2806
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      142
      2636
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      137
      2197
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      116
      2143
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      13
      1880
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      159
      1394
    7. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      31
      1236
    8. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      95
      1204
    9. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      89
      1172
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      38
      1128
    Aihe