Hybridi vai maastopyörä?

Matti

Olen ostamassa uutta pyörää. Vaihtoehdot ovat hybridi tai maastopyörä? Nyt tarvitsisin vinkkejä valinnassa. Käyttötarkoituksena olisi ajaa alle 10km matkoja pääosin kaupungissa asvalttiteitä. Maastopyörä huokuttelisi talviajettavuuden takia, mutta taas kesällä olisi hybridi parempi. Tarkoitus olisi ajaa ympäri vuoden. Jäätyykö vaijerit yms talvella? Pyörän hintakategoria max. 500e?

94

8720

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo, siis ei

      - tielle maantiepyörä
      - maastoon maastopyörä
      - kaupunkiin fixi, Jopo tai mummis

      Tuohon käyttöön mummis, jos viitsit ajaa pystyssä asennossa. Jos et, niin vaikka sinkula crossari.

      • wwwwwwwwww

        Unohtui tärkeä

        -Useampi nimimerkki palstan häiriköintiin.


    • kadenssi

      Noista kahdesta tietenkin hybridi,ajat sitten kesällä tai talvella kaupunkia/asvalttiteitä!

    • 37män

      Hybridi on ihan hyvä talvipyöränäkin, kunhan hankit sellaisen, johon voi laittaa nastarenkaat ja ne mahtuu pyörimään lokasuojien sisässä.
      Tuo 10km on kuitenkin niin lyhyt matka, että sen nyt menee millä vaan.

    • tsygelipygeli

      Kun pitää vaijerit kuorineen öljyttyinä ja puhtaina niin ei ongelmia ole jäätymisen suhteen. Kohta alkaa pyörä-ale niin tuolla 500 satkulla voi saada enemmän pyörää kuin muulloin. Viime talvien oloissa maastopyörä nestelevarein on ajanut asiansa hyvin 14kilsan duunimatkoilla.

      • Matti

        Kävin äsken katselemassa pyöriä. Jotenkin maastopyörä houkuttelis enemmän. Onko kokemuksia joustukeulista ja levyjarruista?(toimivuudesta,huoltovapaudesta). Jos päädyn maastopyörään kannattaako 26" vai 29"? Onko maastopyörä kauhean raskas ajaa asvaltilla? Matkat kuitenkin lyhyitä niin huomaako suurta eroa? Yleensä pyöräilen 2-4km. Duuniin ja keskustaan. Kiitos äskeisistä vastauksista.


      • alkup.tuna
        Matti kirjoitti:

        Kävin äsken katselemassa pyöriä. Jotenkin maastopyörä houkuttelis enemmän. Onko kokemuksia joustukeulista ja levyjarruista?(toimivuudesta,huoltovapaudesta). Jos päädyn maastopyörään kannattaako 26" vai 29"? Onko maastopyörä kauhean raskas ajaa asvaltilla? Matkat kuitenkin lyhyitä niin huomaako suurta eroa? Yleensä pyöräilen 2-4km. Duuniin ja keskustaan. Kiitos äskeisistä vastauksista.

        Jos maasturi tuntuu mieluisemmalta, niin osta 29. Rullaa paremmin ja siihen käy myös kapeat 28 tuumaset renkaat. Eli samat mitä nykyisin ultrasuosituissa rossareissa käytetään. Kyllähän tuhdin nappularenkaan ja normi "hybridi" renkaan eron huomaa jo 100 metrin matkalla. Mutta onko sillä tuollaisilla 2-4km matkoilla merkitystä, eipä juuri.


      • kadenssi
        Matti kirjoitti:

        Kävin äsken katselemassa pyöriä. Jotenkin maastopyörä houkuttelis enemmän. Onko kokemuksia joustukeulista ja levyjarruista?(toimivuudesta,huoltovapaudesta). Jos päädyn maastopyörään kannattaako 26" vai 29"? Onko maastopyörä kauhean raskas ajaa asvaltilla? Matkat kuitenkin lyhyitä niin huomaako suurta eroa? Yleensä pyöräilen 2-4km. Duuniin ja keskustaan. Kiitos äskeisistä vastauksista.

        Tuolla rahalla unohda joustot ja levyjarrut se maastofillari jos kerran ajat lyhyitä työmatkoja kaupungissa/asvaltilla. Onko maastopyörä raskas asvaltilla,no tietenkin varsinkin jos löytyy joustoa eestä/takaata varsinkin jos ei ole lukittavissa pois kaupunkiajoa varten ne renkaat yleensä ei tuppaa oleen kauhean rullaavat,toki nekin voi vaihtaa jos haluaa...


    • tsygelipygeli

      Tämän hintaluokan pyörissä nuo keulat ei kummoisia ole ja ne käyvät lähinnä tosi kevyeen xc-ajoon. Kannattaa katsoa että keulan saa lukittua jolloin se on mukavampi ajaa asfaltilla ja talvellahan se jäätyy lukkoon itsestään..Nestelevarit ovat toimineet hyvin pakkasella ja niitä ei ole tarvinnut säätää, palat vaihdetaan kun ne on lopussa ja jarrunesteen vaihdosta en osaa sanoa. Tämän hintaluokan pyörän keulaa ei kannata huoltaa vaan vaihtaa se jäykkään tai parempaan keulaan tarpeensa mukaan. Rullaavuuteen vaikuttaa rengastus, mulla on toiminut continental traffic syksy/talviaikaan aika yleispätevästi ja kesäksi voi laittaa jotkut silkosemmat alle.

    • Matti

      Semmoista piti vielä kysyä. Maastopyörään voi ostaa jälkikäteen muovisia rapakaaria. Ajaako ne ihan asian vai lentääkö kura päälle esim sadekelillä? Kiitoksia vastauksista, niistä oli tosi paljon apua. Todennäköisesti päädyn 29"maastopyörään, missä on levyjarrut ja joustava etuhaarukka.

      • Joo, siis ei

        29" on vaihtoehto, mutta silloin joudut kaivamaan kuvetta reippaasti enemmän! Kelvollinen etujousitettu maastopyörä maksaa 1500 - 2500€. Pelkkä toimiva joustohaarukka on saman hintainen, kuin se millä luulet saavasi polkupyörän.


      • Pomppukeppi
        Joo, siis ei kirjoitti:

        29" on vaihtoehto, mutta silloin joudut kaivamaan kuvetta reippaasti enemmän! Kelvollinen etujousitettu maastopyörä maksaa 1500 - 2500€. Pelkkä toimiva joustohaarukka on saman hintainen, kuin se millä luulet saavasi polkupyörän.

        "kelvollinen etujousitettu maastopyörä maksaa 1500-2500€"

        Voisi tämäkin yksi sankari päivittää tietonsa nykypäivään. Saksan nettikaupat (Radon, Rose, Canyon...) ovat muuttaneet hintatason kunnollisissa maastopyörissä. Itse tilasin juuri Radonin maasturin jossa Foxin keula ja Sramin X9/X0 vaihteet hintaan 950€. Mielestäni jo ihan kunnollista. Viidellä sadalla olisi saanut Radonilta jo pyörän jossa RockShox XC keula ja XT takavaihtaja. Ei siis huippua mutta ihan toimivaa.
        Nykyään voi siis saada kunnon maasturin jo tonnilla tai allekin kun vain tietää mistä tilaa eikä maksa sitä mitä ensimmäinen kivijalkakauppias sattuu pyytämään.


      • tsygelipygeli

        Kyllä ne lokarit on hyvä olla. Marketista saa halvalla yleismalleja jotka saa pyörään kuin pyörään kiinni.


    • Laakasuo

      Hybridi on suomeksi sekapyörä. Jos valitset sekapyörän, sinulta vaaditaan enemmän asiantuntemusta. Sekapyörävaihtoehtoja on yhtä monta kuin mahdollisia sekoituksia. Jos osasarjojen sekakoostamisen ideana on hinnan painaminen alas, ota selvää, mikä on pyöräsi heikoin lenkki.

      Talvipyöräilyssä kannattaa miettiä muutakin kuin nastarenkaita. Täällä pääkaupunkiseudulla tiet ovat ajoittain 5 senttimetrin pehmeän lumen peitossa, joten pyörän pitää olla mahdollisimman kestävä ja lumen pettäessä alla pyörällä pitää olla mahdollisimman helppo tasapainoilla. Näistä lähtökohdista valitsisin 500 euron pyörään mieluummin vähän hyviä osia kuin ison kasan huonoja. Märän lumen vastus on paljon kovempi kuin mitä näin kesällä osaa hahmottaa. Ensimmäinen valinta, joka kannattaa tehdä: Aiotko pyöräillä talven jokaisena päivänä vai vaan kauniin sään aikana?

      Vaihteet jäätyy isolla todennäköisyydellä, joten suosittaisin talvikäyttöön yksivaihteista pyörää. Mutta, jos olet siitä onnekas, että voit pitää pyörää yön yli sisällä lämpimässä, voi pyörä pysyä jäättömänä. Jos pidät pyörää kylmässä, siihen kasaantuu jäätä, joka rikkoo hyvänkin pyörän. Toimivista vaihteista kyllä on etua talvella. Kevyet vaihteet auttavat jaksamaan raskaassa ajossa (talvipyöräily on raskaampaa) ja isot vaihteet auttavat ylläpitämään vauhtia. Huomaa kuitenkin, että pyörä mahdollistaa väännön, joka myös rikkoo sen.

      Koska haaveilet kestävästä, miehekkäästä ja suhteellsien edullisesta pyörästä ja ajat pääasiassa kaupungilla asvaltilla eikä ajatuksena ole urheilla, parhaat ominaisuudet löytyy todennäköisesti pyörälähettien käyttämistä yksivaihteisista pyöristä. Ne ovat hyviä myös kesällä. Voit myös miettiä maastopyörää, koska talviajossa tasapainoilu on tärkeämpää kuin kesällä.

      • tsygelipygeli

        Lämmin varasto pitää olla myös hyvin tuuletettu että se fillari ehtii kuivua. Lumen sulamisvesi kun leviää joka paikkaan ja sitten taas jäätyy ulkona niin fillarissa ei toimi oikein mikään. Mulla ei ole vaihteiden kanssa ole ollut ongelmia kun olen säännöllisesti öljynnyt ja tuo kylmä ulkovarasto on kanssa jeesannut tässä asiassa. Markkinoilla pitäisi olla enemmän jäykkäkeulaisia ja mielellään 1*9 vaihteisia maastopyöriä kun monasti tuo kolmilehtinen eturatas on aika turha esim tuossa aloittajan ajoissa. Talvella yksinkertainen rakenne on valttia mutta kyllä ne vaihteet lisää käytettävyyttä.


      • talvipolkija
        tsygelipygeli kirjoitti:

        Lämmin varasto pitää olla myös hyvin tuuletettu että se fillari ehtii kuivua. Lumen sulamisvesi kun leviää joka paikkaan ja sitten taas jäätyy ulkona niin fillarissa ei toimi oikein mikään. Mulla ei ole vaihteiden kanssa ole ollut ongelmia kun olen säännöllisesti öljynnyt ja tuo kylmä ulkovarasto on kanssa jeesannut tässä asiassa. Markkinoilla pitäisi olla enemmän jäykkäkeulaisia ja mielellään 1*9 vaihteisia maastopyöriä kun monasti tuo kolmilehtinen eturatas on aika turha esim tuossa aloittajan ajoissa. Talvella yksinkertainen rakenne on valttia mutta kyllä ne vaihteet lisää käytettävyyttä.

        Lämpimästä varastosta toistuvasti pakkaseen vietäessä pyörän rakenteisiin kondensoituu kosteutta.


    • 37män

      Hei kaverit. Tämän ketjun aloittaja kyseli sopivaa pyörää noin 10 km päivittäin kaupungissa ajettavia matkoja varten.
      Ei siihen mitään ihmepyörää tarvita.
      500€ saa jo ihan riittävän hyvän jokakelin pyörän, jolla voi kokeilla myös talviajelun ihanuutta.
      Maastopyörästä ei saa muuta iloa kaupunkiajeluun, kuin mukulakivityksellä tärinättömämmän ajomukavuuden sen leveämpien renkaiden ansiosta, koska niissä voi pitää matalampia painetta. Silloin pitää tietysti hyväksyä vähän raskaampi ajelutapahtuma.
      Juuri tuon leveiden renkaiden vierintävastuksen takia aikoinaan vaihdoin maastopyöräni sekasikiö-hybridiin.
      Kaupunkioloissa, joissa on paljon muitakin tien käyttäjiä, se on osoittautunut ihan käteväksi ja riittävän nopeaksi ja tuonkin hintaluokan pyörän etujousituksen mukavuuden kyllä huomaa kaupngin töyssyissä.
      Katupyörän hienoista ominaisuuksista jää monet käyttämättä jatkuvasti toistuvien suojatietömpsyjen ja muun liikenteen takia.

      • xxx xxx xxx

        Talvella jalankulkijoiden tamppaama ajoväylä voi olla melkoisen muhkurainen. Siksi maasturin leveät renkaat voisivat olla hybridin renkaita mukavampi valinta.

        Leveydestä yleensä: Schwalbe mainostaa Big Apple -renkaidensa rullaavaan paremmin 2 bar paineella kuin saman valmistajan hybridin renkaat 4 bar paineella. Minulla ei ole omakohtaista kokemusta noin leveistä renkaista, mutta jos tuo pitää paikkansa, niin kapealla renkaalla ei saavuteta mitään etua. Lisääntyneen ilmanvastuksen ja massan vaikutus lienee mitättömän pieni.

        http://www.balloonbikes.com/en/advantages.html


      • Sopiva tuohon

        Fixi crossari jostain syys alesta! Ei ehkä ihan 500€ mutta ei paljoa ylikään.


    • Matti

      Muuten kyllä kallistuisin hybridin suuntaan. Eniten mietityttää talviajo. Yks vaihtoehto olisi ostaa hybridi ja ajaa vanhalla kolmivaihteisella talvella. Lämmin varasto löytyy joten pyörän sulattaminen ei ole ongelma. Kannattaako ostaa hybridi ilman joustoa vai joustolla? 500e saa jo joustokeulia minkä saa lukittua. Yllättävän vaikea valinta.

      • tsygelipygeli

        Osta ilman joustoa oleva, joustokeula on turha jos ajat pääosin asfaltilla tai soratiellä.


    • inssi'

      Minulla on ollut Crescentin hybridi nyt 5 vuotta, hankintahinta oli silloin noin 500 euroa. Pyörän osasarjoista minulla ei ole mitään tietoa, koska en ole niistä kiinnostunut. Kilometrejä on takana noin 9000, pääasiassa työmatka-ajoa (16 km suuntaansa) sulan maan aikana. Rapakaaren alle mahtuisi nastarengaskin, mutta koska työmatkasta osa kulkee ison tien pientareella, en ole alkanut hengelläni leikkiä. Tänä aikana olen teettänyt yhden ison huollon, jossa vaihdettiin kaikki voimansiirron osat, huollon hinta oli vähän yli 200 euroa. Jarrupaloja on mennyt muutama satsi ja toinen rengaskerta menossa.

      Tämä on minulle paras mahdollinen vaihtoehto jo suosittelen sinullekin. Jos työmatka on jotain muuta kuin tasaista vanhaa merenpohjaa, niin unohda yksivaihteiset, sillä lopetat orastavan työmatkapyöräilyinnon alkuunsa.

    • mtbinto

      Hybridillä pärjää talvellakin mutta ei oikein ole maasturin voittanutta jos meinasit kelissä kuin kelissä puskea menemään.
      Maasturilla on huoletonta ajaa kaupungin huonosti hoidettuja pyöräteitä kesälläkin, eikä ole niin väliä millaista kanttaria, monttua ja tietyötä on missäkin. Ite ainakin nautin kun voi paiskoa menemään ihan surutta melkein mistä vaan. Myönnettäköön että tasaisella asfaltilla maasturi on aika puuduttava laitos. Jos talviajo ja metsässä ajelu on vähemmän tärkeää, niin silloin kallistuisin jäykkäkeulaiseen hybridiin koska sillä täytyy lähinnä unohtaa metsään meno. Budjettisikin puoltaa hybridin hankintaa joskin sillä voi saada nyt syksyllä aleista ihan käyttökelpoisen maasturinkin.

    • Heh heh

      Provohan tuo on. Ei kukaan täysjärkinen luule ostavansa polkupyörää ympärivuotiseen ajoon viidellä sadalla.

      Cyclocrossarin saa tonnilla ja 29":n puolella toista. Ajokamat ja tarvikkeet ainakin tonni tuohon päälle, koska täytyy ostaa myös talvivarusteet.

      • wwwwwwwwww

        " Ajokamat ja tarvikkeet ainakin tonni tuohon päälle, koska täytyy ostaa myös talvivarusteet" ..lopeta jo heti alkuunsa. Pyöräilyn voi aloittaa ilman 2 erilaista pumpua,lukkiksia,huoltotelinettä,sykemittaria,useampaa kiekkoparia, 5 eri nimimerkkiä ja v-mäistä asennetta muita kohtaan.


      • syvä huokaus

        Nyt vähän jäitä hattuun. Ajokamoihin ei tarvitse senttiäkään.

        Jos pidät aloitusta provona, miksi vaivaudut vastaamaan.


      • Heh heh
        wwwwwwwwww kirjoitti:

        " Ajokamat ja tarvikkeet ainakin tonni tuohon päälle, koska täytyy ostaa myös talvivarusteet" ..lopeta jo heti alkuunsa. Pyöräilyn voi aloittaa ilman 2 erilaista pumpua,lukkiksia,huoltotelinettä,sykemittaria,useampaa kiekkoparia, 5 eri nimimerkkiä ja v-mäistä asennetta muita kohtaan.

        Tulee kovin kylmä, kun ajaa talvella ilman asiallisia varusteita.


      • syvä huokaus
        Heh heh kirjoitti:

        Tulee kovin kylmä, kun ajaa talvella ilman asiallisia varusteita.

        No eiköhän talvella yleensäkkin pukeuduta lämpimämmin mutta mitään erityisiä pyöräilyvermeitä ei todellakaan tarvitse hankkia.


      • tsygelipygeli
        Heh heh kirjoitti:

        Tulee kovin kylmä, kun ajaa talvella ilman asiallisia varusteita.

        "Tulee kovin kylmä, kun ajaa talvella ilman asiallisia varusteita" ..ja niitä tarvitsee sitten hankkia ainakin tonnilla.


      • tsygelipygeli
        syvä huokaus kirjoitti:

        No eiköhän talvella yleensäkkin pukeuduta lämpimämmin mutta mitään erityisiä pyöräilyvermeitä ei todellakaan tarvitse hankkia.

        Kuoriasu,tekninen kerrasto ja fleeceä tarpeen vaatiessa niin hyvin pärjää.


      • talvipolkija
        tsygelipygeli kirjoitti:

        Kuoriasu,tekninen kerrasto ja fleeceä tarpeen vaatiessa niin hyvin pärjää.

        Ja ainakin kerrasto ja fleece-väliasu, sukat, huivi, ja lämpimät hanskat löytynevät valmiiksi jokaiselta ulkona liikkuvalta ihmiseltä.

        Kuorisu kannattaa hankkia pyöräilyyn suunniteltua mallia, koska mm. vahvikkeet, kapeat lahkeet ja istuvuus ajoasennossa parantavat ajomukavuutta.


      • Joo, siis ei
        talvipolkija kirjoitti:

        Ja ainakin kerrasto ja fleece-väliasu, sukat, huivi, ja lämpimät hanskat löytynevät valmiiksi jokaiselta ulkona liikkuvalta ihmiseltä.

        Kuorisu kannattaa hankkia pyöräilyyn suunniteltua mallia, koska mm. vahvikkeet, kapeat lahkeet ja istuvuus ajoasennossa parantavat ajomukavuutta.

        Samoin alin kerros tulee olla pyöräilyyn suunniteltu ainakin topattujen housujen osalta. Välikerrokset voivat olla muutakin, kunhan selkämys on riittävän pitkä ja käsien liikeradat vapaat. Hiihtoalusasut ovat usein hyviä myös pyöräilyssä.

        Kenkiä, jotka ovat kallein yksittäinen osa pukeutumisessa, joutuu hankkimaan ainakin kahdet. Talvikenkiä ei edes saa mistään edullisesti, jos et satu löytämään käytettyjä. Kenkien lisäksi ainakin neopreeniset sadesään lämmittimet kengille ovat must. Onneksi B-kaupalla on hyvä ja halpa malli.

        Hansikkaita joutuu ostamaan kolmet erilaiset. Kesäksi sormettomat ja sitten ainakin paria eri paksuutta kylälle kaudelle.

        Tonni on aika realistinen summa vaatteisiin, kun on käytettävissä väliasuja yms. hiihdosta. Kaikkea ei tarvitse ostaa kerralla ja aina kannattaa katsella tarjouksia.


      • scroogeee
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Samoin alin kerros tulee olla pyöräilyyn suunniteltu ainakin topattujen housujen osalta. Välikerrokset voivat olla muutakin, kunhan selkämys on riittävän pitkä ja käsien liikeradat vapaat. Hiihtoalusasut ovat usein hyviä myös pyöräilyssä.

        Kenkiä, jotka ovat kallein yksittäinen osa pukeutumisessa, joutuu hankkimaan ainakin kahdet. Talvikenkiä ei edes saa mistään edullisesti, jos et satu löytämään käytettyjä. Kenkien lisäksi ainakin neopreeniset sadesään lämmittimet kengille ovat must. Onneksi B-kaupalla on hyvä ja halpa malli.

        Hansikkaita joutuu ostamaan kolmet erilaiset. Kesäksi sormettomat ja sitten ainakin paria eri paksuutta kylälle kaudelle.

        Tonni on aika realistinen summa vaatteisiin, kun on käytettävissä väliasuja yms. hiihdosta. Kaikkea ei tarvitse ostaa kerralla ja aina kannattaa katsella tarjouksia.

        No minä ainakin pärjään normaaleilla talvivaatteilla.


      • wwwwwwwwwwwwww
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Samoin alin kerros tulee olla pyöräilyyn suunniteltu ainakin topattujen housujen osalta. Välikerrokset voivat olla muutakin, kunhan selkämys on riittävän pitkä ja käsien liikeradat vapaat. Hiihtoalusasut ovat usein hyviä myös pyöräilyssä.

        Kenkiä, jotka ovat kallein yksittäinen osa pukeutumisessa, joutuu hankkimaan ainakin kahdet. Talvikenkiä ei edes saa mistään edullisesti, jos et satu löytämään käytettyjä. Kenkien lisäksi ainakin neopreeniset sadesään lämmittimet kengille ovat must. Onneksi B-kaupalla on hyvä ja halpa malli.

        Hansikkaita joutuu ostamaan kolmet erilaiset. Kesäksi sormettomat ja sitten ainakin paria eri paksuutta kylälle kaudelle.

        Tonni on aika realistinen summa vaatteisiin, kun on käytettävissä väliasuja yms. hiihdosta. Kaikkea ei tarvitse ostaa kerralla ja aina kannattaa katsella tarjouksia.

        Lue ihan piruuttasi http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?41552-Yleinen-muotipoliisiketju. Aivan sairaan hauska ketju mikä osoittaa että ei noi "tosiharrastajat" suhtaudu asioihin yhtä jäykästi kun nämä tietyt tällä palstalla.

        Tulee väkisinkin mieleen taannoinen postaus missä eräs nimimerkki väitti että f-foorumilta lähetettiin tänne porukkaa valistamaan ja "siivoamaan" palsta hybridikauppiaista...


      • Joo siis!!!
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Samoin alin kerros tulee olla pyöräilyyn suunniteltu ainakin topattujen housujen osalta. Välikerrokset voivat olla muutakin, kunhan selkämys on riittävän pitkä ja käsien liikeradat vapaat. Hiihtoalusasut ovat usein hyviä myös pyöräilyssä.

        Kenkiä, jotka ovat kallein yksittäinen osa pukeutumisessa, joutuu hankkimaan ainakin kahdet. Talvikenkiä ei edes saa mistään edullisesti, jos et satu löytämään käytettyjä. Kenkien lisäksi ainakin neopreeniset sadesään lämmittimet kengille ovat must. Onneksi B-kaupalla on hyvä ja halpa malli.

        Hansikkaita joutuu ostamaan kolmet erilaiset. Kesäksi sormettomat ja sitten ainakin paria eri paksuutta kylälle kaudelle.

        Tonni on aika realistinen summa vaatteisiin, kun on käytettävissä väliasuja yms. hiihdosta. Kaikkea ei tarvitse ostaa kerralla ja aina kannattaa katsella tarjouksia.

        No jo on jumalauta hyvät vehkeet ja mukavuudenhalu huipussaan...

        Itsehän ajelin viime talvenakin avokäsin, paitsi kun iski 35 asteen pakkaset pistin hanskat käteen.

        Kylmässä mukavasti selviytyminen on pukeutumiskysymys, muttei siihen tarvitse mitään älyttömyyksiä tai ihmevehkeitä.

        Toki välineurheiluahan tästäkin voi tehdä. Neuvoa pyörän ostoon täältä ei nähtävästi vaikuta kysyä, vastaus on sama kun kävin hifi foorumilla kysymässä tietokoneen kaiuttimista. Ilman 3 tonnin kaiuttimia musiikkia ei voi kuulemma kuunnella. Joopajoo...


    • Matti

      Lähinnä pitäis saada pyörä millä pääsee paikasta a paikkaan b. Autoa en enää omista. Itselleni riittää kyllä mainiosti 500e pyörä. Ajan siis keskimäärin 2-4km matkoja. Kyllä talvella olisi tarkoitus ajaa, koska en halua kävellä.

      • tsygelipygeli

        Syksyllä saa alesta tuolla rahalla ihan ok fillarin mainitsemaasi käyttöön. Talvella pyörän puhtaus nousee suureen arvoon koska öljyinen hiekka/pöly seos jäätyessään tekee tepposet. Usein käy niin että ihmiset aloittavat talvipyöräilyn ilman kunnon huoltoa kun luullaan että ketjujen rasvaus ja nastarenkaiden laitto alle riittää ja siitä on seurauksena vaihde ja jarruongelmat. Jos nyt ostat fillarin niin se on ensi talvena vielä niin tuore että luulisin että sille ei suurempia tarvitse tehdä. työmatkasi on niin lyhyt että sen polkisi kyllä ilman vaihteitakin mutta pyörän yleistä käytettävyyttä vaihteet lisää. Tuohon 500euroon voi saada alesta jo deore-osasarjalla olevan fillarin joka on jo ihan hyvä vaihteisto.


      • Vaari74

        Hyvä Matti.
        2-4 km matkat kannattaa kävellä ihan noin niin kuin kunnon vuoksi silloin tällöin.
        Pyöräksi sopii tuollaiselle matkalle vanha yksivaihteinen miesten tai naisten Jaguaari. Sellaisella vaaarikin polki joskus.
        Talvella voisit laittaa niihin pyöriin sellaiset rautalangasata väännetyt lumiketjut, joita ainakin 60-luvulla oli saatavana joka kaupasta. Nyt niitä voisit etsiä esim. Kansallismuseosta.
        Ja sitten ei ku menox vaan.


      • alkup.tuna

        Kyllähän noilla kriteereillä paras valinta on ns. normaali miestenpyörä, tai miksi niitä nyt kutsutaankin (esim Helkama Oiva) 1 tai 3 vaihteisena. Plussat: voi ajaa ympärivuoden (täysin varusteltu), voi ajaa normaaleissa vaatteissa, huolto/säätö tarve olematon. Ei ole hybridi, saa rispektiä palstan maantiejyriltäkin ;-)


    • Matti

      Osaatteko suositella merkkejä joita kannattaa ostaa ja mitä ei kannata ostaa? Omistan jo 3 vaihteisen pyörän, mutta haluisin vähän luksusta arkeen. Saapi laittaa linkkejä pyöristä mitä kannattaa ostaa.

      • Joo, siis ei

        Hyviä merkkejä: Bianchi, Cannondale, Focus, KONA, OLMO, Pelago, Specialized, TREK jne. Kaikki noidenkaan merkkien pyörät eivät ole hyviä.


      • alkup.tuna

        Pyörässä merkillä ei niin suurta merkitystä ole. Hintaluokka määrää laadun ja merkki "tyylin".


      • Joo, siis ei
        alkup.tuna kirjoitti:

        Pyörässä merkillä ei niin suurta merkitystä ole. Hintaluokka määrää laadun ja merkki "tyylin".

        Vanha nyrkkisääntö minimihinnasta on:
        - pyörä 500 €
        - vaihdepyörä 1000 €
        - etujousitettu (maasto-) pyörä 1500 € ja
        - täysjousto 2000 €.

        Nyt syksyllä voi osaava ostaja tehdä löytöjä ja saada pyöriä edullisesti. Itse löysin viime talvena netistä yhden kohtuullisen fixin 460 €:lla!


      • wwwwwwwwww
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Vanha nyrkkisääntö minimihinnasta on:
        - pyörä 500 €
        - vaihdepyörä 1000 €
        - etujousitettu (maasto-) pyörä 1500 € ja
        - täysjousto 2000 €.

        Nyt syksyllä voi osaava ostaja tehdä löytöjä ja saada pyöriä edullisesti. Itse löysin viime talvena netistä yhden kohtuullisen fixin 460 €:lla!

        Onko sulla nämä viestit jossain wordissa tallessa mistä sitten copypastailet ne joka ketjuun?


      • kjlkjljjkl

      • Pomppukeppi
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Vanha nyrkkisääntö minimihinnasta on:
        - pyörä 500 €
        - vaihdepyörä 1000 €
        - etujousitettu (maasto-) pyörä 1500 € ja
        - täysjousto 2000 €.

        Nyt syksyllä voi osaava ostaja tehdä löytöjä ja saada pyöriä edullisesti. Itse löysin viime talvena netistä yhden kohtuullisen fixin 460 €:lla!

        "Vanha nyrkkisääntö minimihinnast..."

        No nimenomaan vanha. Katsele hieman ulkomaisten nettikauppojen tarjontaa ja hintoja niin voit ottaa noista hinnoista kolmanneksen pois...


      • LZ 127
        Pomppukeppi kirjoitti:

        "Vanha nyrkkisääntö minimihinnast..."

        No nimenomaan vanha. Katsele hieman ulkomaisten nettikauppojen tarjontaa ja hintoja niin voit ottaa noista hinnoista kolmanneksen pois...

        http://www.bikeshop.fi/Kona_Caldera_11/ekauppa/pB11CA/&listpos=8

        Ei tuokaan liene hirveän huono maastopyörä vaikka se ei koskaan ole maksanut lähellekään 1500 euroa. Ei tietenkään mikään viimeisen päälle huippuvehje mutta riittänee perusmaastopyöräilyyn.


      • Joo, siis ei
        LZ 127 kirjoitti:

        http://www.bikeshop.fi/Kona_Caldera_11/ekauppa/pB11CA/&listpos=8

        Ei tuokaan liene hirveän huono maastopyörä vaikka se ei koskaan ole maksanut lähellekään 1500 euroa. Ei tietenkään mikään viimeisen päälle huippuvehje mutta riittänee perusmaastopyöräilyyn.

        Ei tuo ole hirveän huono. Huono kuitenkin. Huonompiakin siis on. Tosin ei paljoa huonompia ole.

        En ainakaan minä suosittele tuollaista maastoajoon. Sen verran kokemusta vähän tuota paremmista "maastopyöristä", etten suosittele edes pahimmalle viholliselle.

        Se on toki totta, että syysalesta ja nettikaupoista saa polkupyöriä hieman tuota vanhaa nyrkkisääntöä halvemmalla. Se vaatii kuitenkin hyvää tuuria ja rautaista osaamista.

        Hyvääkin tuossa Konassa on. Siitä on täysi kokojakauma, joten on mahdollista saada oikean kokoinen pyörä, mikä tuossa hintaluokassa ei ole itsestään selvyys.


    • pomppukeppihybridi

      Hybridi kannattaa jättää suoraan ostamatta. Halpisjuustokeulalla varustettu rimpula ei ole hintansa arvoinen, edes uutena. Kaupungissa kätevin on sinkula (ei hajoavia osia) tai fiksi. Myös cc:tä kannattaa harkita, mutta missään tapauksessa ei kannata mennä mitään hybridin romua ostamaan. Ne on kasattu milloin mistäkin osasekoituksesta, laatu on tyypillisesti täyttä kuraa, paitsi sitten on laitettu takavaihtajaksi vaikkapa deore tai slx ja sitten myydään pyörää sillä takavaihtajalla ratsastamalla.

      Itse tein aikanaan sen virheen, että ostin hybridin. Kallis erehdys siitä tuli, ja jäi sitten se pyörä riesaksi parvekkeelle. Siitä ei saa edes osia vaihtamalla mitään käyttökelpoista kulkinetta. No kaupungissa sillä ajaa sen mitä ajaa, mutta ei hybridi mikään hyvä kaupunkipyörä ole.

      Syytän täysin avoimesti pyöräkauppiaita siitä, että tietämättömälle asiakkaalle myydään täyttä paskaa kultana. Hybridi on pyöränä oikeasti monikäyttökelvoton laite, joka ei sovi mihinkään ajoon. Ei maantielle, ei maastoon varsinkaan eikä edes kaupunkiin. Maantiellä tarvitsee päästä matalampaan asentoon => eli käyräsarvinen pyörä on vaatimus. Maastossa taas tarvitaan osilta paljon enemmän kestävyytä, joten metsään oikea työkalu on kunnollinen maastopyörä. Kaupungissa tarvitaan pyörältä luotettavuutta ja helppoa huollettavuutta, eli ei ainakaan valita sitä hybridiä.

      Vastaukseni kaikkiaan: jätä se hybridi sinne minne se kuuluukin, eli kaupan romutettavaksi. Osta kunnollinen kaupunkipyörä tarpeidesi mukaan.

      • hybridi=romua

        Ja useimmat hybridit ovat sellaisia pommeja ja linkoja, että rahan sijoittaminen moiseen kuraan on sulaa hulluutta. Halpa ja huono joustokeula kun napsahtaa poikki yllättäen, niin se on moro!

        Tai jos hybridi laukaisee muuten osansa kuun kiertoradalle, niin sekin on moro! Olen mä sellaisenkin nähnyt, että hybridi kusi takapäänsä kaikki ruuvit ja lokarin kiinnitykset pitkin katua samassa rämäyksessä.
        Sitäpaitsi hybridien rungot ovat halpaa taiwanilaista romualumiinia, joka joku pikkutyttö on räkäissyt hitsipillillä rungon näköiseksi kappaleeksi. Hybridin hinnalla saa yleensä kasan luokattoman huonoa romua.


      • Pomppukeppi
        hybridi=romua kirjoitti:

        Ja useimmat hybridit ovat sellaisia pommeja ja linkoja, että rahan sijoittaminen moiseen kuraan on sulaa hulluutta. Halpa ja huono joustokeula kun napsahtaa poikki yllättäen, niin se on moro!

        Tai jos hybridi laukaisee muuten osansa kuun kiertoradalle, niin sekin on moro! Olen mä sellaisenkin nähnyt, että hybridi kusi takapäänsä kaikki ruuvit ja lokarin kiinnitykset pitkin katua samassa rämäyksessä.
        Sitäpaitsi hybridien rungot ovat halpaa taiwanilaista romualumiinia, joka joku pikkutyttö on räkäissyt hitsipillillä rungon näköiseksi kappaleeksi. Hybridin hinnalla saa yleensä kasan luokattoman huonoa romua.

        Pieni liioittelu on toki hyvä tehokeino mutta jonkun rajan siihenkin voisi vetää ettei kuullosta ihan naurettavalta...


      • 37män
        hybridi=romua kirjoitti:

        Ja useimmat hybridit ovat sellaisia pommeja ja linkoja, että rahan sijoittaminen moiseen kuraan on sulaa hulluutta. Halpa ja huono joustokeula kun napsahtaa poikki yllättäen, niin se on moro!

        Tai jos hybridi laukaisee muuten osansa kuun kiertoradalle, niin sekin on moro! Olen mä sellaisenkin nähnyt, että hybridi kusi takapäänsä kaikki ruuvit ja lokarin kiinnitykset pitkin katua samassa rämäyksessä.
        Sitäpaitsi hybridien rungot ovat halpaa taiwanilaista romualumiinia, joka joku pikkutyttö on räkäissyt hitsipillillä rungon näköiseksi kappaleeksi. Hybridin hinnalla saa yleensä kasan luokattoman huonoa romua.

        Ent. kansanedustaja. ent. europarlamenttaarikko, kirjailija ja tohtori Lasse Lehtinen sanoi kerran eräässä kirjallisuushaastattelusa, että kun kirjoittaa fiktiota, niin faktakohtien täytyy olla oikein.
        Sinun, "hybridi=romua", juttussasi prakaa kaikki.
        Kukaan ei usko sinua.


      • LZ 127
        Pomppukeppi kirjoitti:

        Pieni liioittelu on toki hyvä tehokeino mutta jonkun rajan siihenkin voisi vetää ettei kuullosta ihan naurettavalta...

        Se joustokeulan hajoaminen ei välttämättä aina tarkoita sitä, että se jakautuisi dramaattisesti kahteen osaan 70 kilometrin tuntinopeudessa. Välillä ihan liikenteessä näkee sellaisia hybridejä/halpismaastureita joiden keula on pohjannut lopullisesti.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        37män kirjoitti:

        Ent. kansanedustaja. ent. europarlamenttaarikko, kirjailija ja tohtori Lasse Lehtinen sanoi kerran eräässä kirjallisuushaastattelusa, että kun kirjoittaa fiktiota, niin faktakohtien täytyy olla oikein.
        Sinun, "hybridi=romua", juttussasi prakaa kaikki.
        Kukaan ei usko sinua.

        Pääosa Suomessa hybrideinä kaupattavista pyöristä on heikkolaatuisia trekkingpyöriä. Ne ovat täyttä roskaa.

        Kesällä näin ihan kelvollisen näköisen hybridin: maasturin kuiturunko, jäykkä kuitukeula ja astkin ihan ok. Hintaa varmasti yli 2000€. Poikkeus, joka vain vahvistaa säännön.


      • ddffhh
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Pääosa Suomessa hybrideinä kaupattavista pyöristä on heikkolaatuisia trekkingpyöriä. Ne ovat täyttä roskaa.

        Kesällä näin ihan kelvollisen näköisen hybridin: maasturin kuiturunko, jäykkä kuitukeula ja astkin ihan ok. Hintaa varmasti yli 2000€. Poikkeus, joka vain vahvistaa säännön.

        Voe vitsi, kun oli mukava lukaista tää ketju. Sama tyyppi täällä sekoilee kun ennenkin.

        No siihen ympärivuotiseen ajoon tarkoitettuun pyörään pari vaatimista:
        - Täyspitkät lokarit
        - asteen tai pari pystympi ajoasento


        Kun fillari täyttää nuo pari pikkuseikkaa ja siihen lisätään se yksi yleispyörän tärkeimmistä ominaisuuksista, eli sillä voi ajaa lepattavilla lahkeilla, niin jäljelle jää suurinpiirtein mummis-hybridi akselilla olevat fillarit. Mutta nou hätä, ainahan sitä voi vetää pari numeroa liian pienet trikoot jalkoihin ja tulla nettiin hehkuttaan harrastuspyörien autuutta tavisajelussa.

        Itse ajan työmatkat hybridillä lukuunottamatta niitä (kesä)päiviä kun löhden töistä suoraan lenkille. On pellittänyt kaikilla keleillä eikä ole päässyt taivanin alumiini katkeamaan.


      • Joi, siis ei
        ddffhh kirjoitti:

        Voe vitsi, kun oli mukava lukaista tää ketju. Sama tyyppi täällä sekoilee kun ennenkin.

        No siihen ympärivuotiseen ajoon tarkoitettuun pyörään pari vaatimista:
        - Täyspitkät lokarit
        - asteen tai pari pystympi ajoasento


        Kun fillari täyttää nuo pari pikkuseikkaa ja siihen lisätään se yksi yleispyörän tärkeimmistä ominaisuuksista, eli sillä voi ajaa lepattavilla lahkeilla, niin jäljelle jää suurinpiirtein mummis-hybridi akselilla olevat fillarit. Mutta nou hätä, ainahan sitä voi vetää pari numeroa liian pienet trikoot jalkoihin ja tulla nettiin hehkuttaan harrastuspyörien autuutta tavisajelussa.

        Itse ajan työmatkat hybridillä lukuunottamatta niitä (kesä)päiviä kun löhden töistä suoraan lenkille. On pellittänyt kaikilla keleillä eikä ole päässyt taivanin alumiini katkeamaan.

        Mummis/vakiopyörä ei ole mikään huono vaihtoehto työmatkakäyttöön! Sitähän täällä moni on yrittänyt selittää. Paljon parempi lyhyillä matkoilla kuin hybridinä myytävä trekkingpyörän romu.

        Samoin ajatus hieman korkeammasta ajoasennosta on järkeenkäypä. Juuri sen takia kannattaa hankkia työmatkapyörä droppitangolla. Siihen voi rakentaa hieman korkeamman ajoasennon kuin suoratankoiseen, mutta alaote on kuitenkin käytettävissä vastatuulipäiviä varten.


    • hmhmhm.
      • Joo, siis ei

        Mieti nyt ihan oikeasti.
        - yksi koko jäljellä
        - osasarja shimanokuraa
        - kiekoista ei edes mainintaa
        - jne

        Pitää kai kehua, että pyörähän vastaa laadultaan 3000€:n pyöriä muilta merkeiltä. Aivan loistavat ajo-ominaisuudet maantielle, tällä voi kilpailla ensi vuonna TdH:n voitosta.

        Hei, herätkää! Kuka kaivaa aina näitä pahnanpohjimmaisia tänne?


      • ••••••
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Mieti nyt ihan oikeasti.
        - yksi koko jäljellä
        - osasarja shimanokuraa
        - kiekoista ei edes mainintaa
        - jne

        Pitää kai kehua, että pyörähän vastaa laadultaan 3000€:n pyöriä muilta merkeiltä. Aivan loistavat ajo-ominaisuudet maantielle, tällä voi kilpailla ensi vuonna TdH:n voitosta.

        Hei, herätkää! Kuka kaivaa aina näitä pahnanpohjimmaisia tänne?

        Jospa koko on sopiva.


      • Joo, siis ei
        •••••• kirjoitti:

        Jospa koko on sopiva.

        Pääosa täällä kyselevistä ei osaa mitoittaa polkupyörää itselleen. Kun on jäljellä vain yhtä kokoa, on kauppiaalla suuri kiusaus myydä väärän kokoinen pyörä.

        Töissä on nähnyt ja kuullut kaikenlaista. Mm. eräs itä-helsinkiläinen urheilumarketti myi työkaverille yli 30 mm liian pitkän fillarin! Hän ihmetteli epämukavaa ajoasentoa ja onneksi sai avun. Stemmi vaihtamalla tuo saatiin sovitettua, mutta oli kyllä aivan rajoilla.


      • mamamamaaaaaaa
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Pääosa täällä kyselevistä ei osaa mitoittaa polkupyörää itselleen. Kun on jäljellä vain yhtä kokoa, on kauppiaalla suuri kiusaus myydä väärän kokoinen pyörä.

        Töissä on nähnyt ja kuullut kaikenlaista. Mm. eräs itä-helsinkiläinen urheilumarketti myi työkaverille yli 30 mm liian pitkän fillarin! Hän ihmetteli epämukavaa ajoasentoa ja onneksi sai avun. Stemmi vaihtamalla tuo saatiin sovitettua, mutta oli kyllä aivan rajoilla.

        Oli siellä toistakin kokoa, mutta itselleni olettaisin sopivan paremin tuon, taulukon tutkimisen perusteella. Pituutta 188 cm.

        Kertokaa toki parempia samassa budjetissa olevia pyöriä? Itse olen avoin ihan mille järki merkille tahansa ja siksi täältä kysynkin. Bujdetti kuitenkin on selvä ja se on max 500 eruoa.

        Pöyrällä pitäisi kestää ajella myös talvella. Onko alumiinirunko yhtä epämukava mitä väitetään? Maastoreittejäkin joskus tullut ajeltua, mutta nyt kylläkin suurimmaksi osaksi kaupunkiajoon.

        Edellenin monark maastopyöräni varastettiin kesän alussa. Maksoi aikanaan uutena 250 € ilmeisesti loppuunmyynnistä, eikä se mielestäni hintaansa nähden ollut ollenkaan huono pyörä vaikka ei varmasti mkään huippupyöräkään, pointti on se, etten vaadi ihan älyttömiä pyörältä kunhan sentään ajoa kestää, koska niitä oikeasti huonojakin pyöriä on tullut nähtyä eikä huvita hankkia


      • Eihän tommonen

        sovi työmatkapyöräksi, vaikka kokokin olisi oikea. Eihän siinä ole lokareita, eikä tavaratelinettä, johon laukut voisi kiinnittää.


      • LZ 127
        Eihän tommonen kirjoitti:

        sovi työmatkapyöräksi, vaikka kokokin olisi oikea. Eihän siinä ole lokareita, eikä tavaratelinettä, johon laukut voisi kiinnittää.

        Lokasuojia ja tavaratelineitä myydään erikseenkin. Pelle.


      • Joo, siis ei
        mamamamaaaaaaa kirjoitti:

        Oli siellä toistakin kokoa, mutta itselleni olettaisin sopivan paremin tuon, taulukon tutkimisen perusteella. Pituutta 188 cm.

        Kertokaa toki parempia samassa budjetissa olevia pyöriä? Itse olen avoin ihan mille järki merkille tahansa ja siksi täältä kysynkin. Bujdetti kuitenkin on selvä ja se on max 500 eruoa.

        Pöyrällä pitäisi kestää ajella myös talvella. Onko alumiinirunko yhtä epämukava mitä väitetään? Maastoreittejäkin joskus tullut ajeltua, mutta nyt kylläkin suurimmaksi osaksi kaupunkiajoon.

        Edellenin monark maastopyöräni varastettiin kesän alussa. Maksoi aikanaan uutena 250 € ilmeisesti loppuunmyynnistä, eikä se mielestäni hintaansa nähden ollut ollenkaan huono pyörä vaikka ei varmasti mkään huippupyöräkään, pointti on se, etten vaadi ihan älyttömiä pyörältä kunhan sentään ajoa kestää, koska niitä oikeasti huonojakin pyöriä on tullut nähtyä eikä huvita hankkia

        500€ -> käytetty


      • Ja kyllä
        LZ 127 kirjoitti:

        Lokasuojia ja tavaratelineitä myydään erikseenkin. Pelle.

        ne ovat sitten sen näköisiäkin.
        Minua ainakin hävettäsi ajella sellaisella lepakkosiipisellä, jollaisia ne sekasikiöt ovat.


      • LZ 127
        Ja kyllä kirjoitti:

        ne ovat sitten sen näköisiäkin.
        Minua ainakin hävettäsi ajella sellaisella lepakkosiipisellä, jollaisia ne sekasikiöt ovat.

        Ajoneuvon tarkoitus on kuljettaa ihmisiä ja tavaraa luotettavasti, turvallisesti ja ripeästi. Sairaalloisen huonoon itsetuntoon kannattaa hakea apua muualta.


      • Siksi juuri
        LZ 127 kirjoitti:

        Ajoneuvon tarkoitus on kuljettaa ihmisiä ja tavaraa luotettavasti, turvallisesti ja ripeästi. Sairaalloisen huonoon itsetuntoon kannattaa hakea apua muualta.

        Niissä pitää olla niihin suunnitellut ja tyyppikohtaisesti valmistajan kokeilemat varusteet, eikä mitkään tarvikerimpulat.


      • LZ 127
        Siksi juuri kirjoitti:

        Niissä pitää olla niihin suunnitellut ja tyyppikohtaisesti valmistajan kokeilemat varusteet, eikä mitkään tarvikerimpulat.

        Vai että oikein tyyppikohtaisesti valmistajan kokeilemat? Etkö ole koskaan kuullut standardoinnista? Et pysty keksimään mitään muuta perustelua kuin sairaalloisen huonon itsetuntosi.

        Varmaan järkytyt, kun kerron, että monet harrastepolkupyörät ostetaan runkoina, joihin kiinnitetään halutut osat.


      • Joo, siis ei
        Siksi juuri kirjoitti:

        Niissä pitää olla niihin suunnitellut ja tyyppikohtaisesti valmistajan kokeilemat varusteet, eikä mitkään tarvikerimpulat.

        Tää on kaikkein hauskin pitkästä aikaa: "...tyyppikohtaisesti valmistajan ...". Jotta tuollaiseen pääsee, pitää mennä joko todell kauas historiaan tai sitten joihinkin tolkuttoman kalliisiin kilpapyöriin. Muuten pyörätuotanto on onneksi melko standardia nykyään.

        Tässä puhutaan hintaluokasta, jossa pääosa varusteista ja osistakin on halvinta kiinalaista tms. merkitöntä. Jos yleispyörän teettää edullisimmista merkkiosista, on hintaa varmasti äkkiä 1500€. Eikä silloin olla vielä edes missään kevennysosissa. Eli tavaratelineenä on vakio Tubus, ei titaanista tms.


    • tsygeli

      Aloittajalle, osta maastopyörä se on hyvä peli ympäri vuoden. Niissä on yleensä sen verran leveät renkaat että talvellakin ajaminen onnistuu melko karmeassakin säässä ja saat tarpeeksi pienen vaihteen alle että pystyt sopeuttamaan ajoasi tarpeen tullen. Tavallisella vaihteettomalla voisi pärjätä mutta ylämäet voi olla yhtä tuskaa, riippuu tietysti jyrkkyydestä. Älä osta mitään joustoratkaisuja, ne on tarkoitettu metsän poikkoisille teille, enemmänkin diivailu hypeä, turhake.

      • Joo, siis ei

        29" täysjäykän ostaminen Suomesta voi olla haaste. FoxCompilla (Helsinki ja Turku) on Surlyn Karate Monkeyta. Muuta ei tule mieleen äkkiä.


      • Noita ns.

        maantiepyöriä ei paljon talvella näe ja jos on joskus yrittänyt niillä lumikelillä ajaa, niin tiettä kyllä miksi.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Noita ns. kirjoitti:

        maantiepyöriä ei paljon talvella näe ja jos on joskus yrittänyt niillä lumikelillä ajaa, niin tiettä kyllä miksi.

        No kun pääosaan moderneista maantiepyöristä ei saa nastoja. :) Konan Paddywagon sinkulaan on voinut sovittaa A10:t pienellä työllä, joten se sopii ympärivuotiseen käyttöön.

        Cyclocrossarista on tullut suosittu jokapaikanhöylä Suomessa juuri rengasmahdollisuuksien vuoksi. Crossariin saa sekä nastat että lokarit yhtä aikaa.


      • -
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        No kun pääosaan moderneista maantiepyöristä ei saa nastoja. :) Konan Paddywagon sinkulaan on voinut sovittaa A10:t pienellä työllä, joten se sopii ympärivuotiseen käyttöön.

        Cyclocrossarista on tullut suosittu jokapaikanhöylä Suomessa juuri rengasmahdollisuuksien vuoksi. Crossariin saa sekä nastat että lokarit yhtä aikaa.

        Miksi muuten kirjoitat samaan ketjuun eri nimimerkeillä?


      • Kysyn vain
        - kirjoitti:

        Miksi muuten kirjoitat samaan ketjuun eri nimimerkeillä?

        Oliko sinulla jotain asiaan liittyvää? Oletko joskus nähnyt polkupyörän? Ihan sama millä nikillä kirjoittaa, kunhan on asiaa ja asiantuntemusta. Hybridipellet ovat tosi rasittavia!


      • -
        Kysyn vain kirjoitti:

        Oliko sinulla jotain asiaan liittyvää? Oletko joskus nähnyt polkupyörän? Ihan sama millä nikillä kirjoittaa, kunhan on asiaa ja asiantuntemusta. Hybridipellet ovat tosi rasittavia!

        Kiitos - tämä riitti vastaukseksi. ;)


      • Joo, siis ei
        - kirjoitti:

        Kiitos - tämä riitti vastaukseksi. ;)

        Siis mitä olit kertomassa roskahybridi - 29" - maantiepyörä - fixi - crossari problematiikasta? Monet osaavat harrastajat pystyvät kirjoittamaan analyyttisesti, onko crossari vai 29" paras vaihtoehto.


      • -
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Siis mitä olit kertomassa roskahybridi - 29" - maantiepyörä - fixi - crossari problematiikasta? Monet osaavat harrastajat pystyvät kirjoittamaan analyyttisesti, onko crossari vai 29" paras vaihtoehto.

        Olin kertomassa että mikäli on tahto esiintyä palstan "asiantuntijana" niin lieneekö silloin oikea tapa rustailla samaan topikkiin useammalla nimimerkillä. Jos on aidosti pistävää asiaa niin se varmasti leikkaa läpi yhdelläkin persoonalla ja ilman kiihkoilua.

        Ajelen itse ympärivuotisesti itse kasatulla hiilikuitu-cc:llä 1x10-vaihteistolla. Toimiva kokoonpano mutta pk-seudun talvisohjossa cc-geometria ei ole paras mahdollinen. Luulen, että oma talvityömatka menisi jopa kivemmin hybridillä. Onnea vain hälle joka ajelee ehdottamallasi maantiepyörä-sinkulalla 32mm nastoilla.. Fixit eivät tähän "problematiikkaan" aivan varmasti kuulu.


      • Kysyn vain?
        - kirjoitti:

        Olin kertomassa että mikäli on tahto esiintyä palstan "asiantuntijana" niin lieneekö silloin oikea tapa rustailla samaan topikkiin useammalla nimimerkillä. Jos on aidosti pistävää asiaa niin se varmasti leikkaa läpi yhdelläkin persoonalla ja ilman kiihkoilua.

        Ajelen itse ympärivuotisesti itse kasatulla hiilikuitu-cc:llä 1x10-vaihteistolla. Toimiva kokoonpano mutta pk-seudun talvisohjossa cc-geometria ei ole paras mahdollinen. Luulen, että oma talvityömatka menisi jopa kivemmin hybridillä. Onnea vain hälle joka ajelee ehdottamallasi maantiepyörä-sinkulalla 32mm nastoilla.. Fixit eivät tähän "problematiikkaan" aivan varmasti kuulu.

        Monellakohan nikillä tuo hybridiroskan myyjä täällä pyörii?


      • •••••••••
        Kysyn vain? kirjoitti:

        Monellakohan nikillä tuo hybridiroskan myyjä täällä pyörii?

        Ei täällä ole ketään hybridimyyjää. On itse asiassa epäasiallista sellaista väittää. Multinikkinä pilaat koko palstan ja luot tännä negatiivisen ilmapiirin.


      • -
        Kysyn vain? kirjoitti:

        Monellakohan nikillä tuo hybridiroskan myyjä täällä pyörii?

        Mikäli Alkup.Maantiepyöräi viittaa tähän anonyymiin " - "-nimimerkkiin niin käytän täällä vain ja ainostaan tätä. Meinaan, tämä palsta on valitettavasti sisältönsä puolesta melkoinen likakaivo joten en käytä varsinaista nimimerkkiäni saatika omaa nimeäni tällä palstalla.

        Ja ei, en myy hybridejä.


      • •••••••••
        ••••••••• kirjoitti:

        Ei täällä ole ketään hybridimyyjää. On itse asiassa epäasiallista sellaista väittää. Multinikkinä pilaat koko palstan ja luot tännä negatiivisen ilmapiirin.

        Miksi et muuten vastaa kysymykseen? Miksi esiinnyt eri nikeillä ja vieläpä samassa topicissa? Olen aivan varma, että vastausta ei tule.


      • »»»»
        Kysyn vain? kirjoitti:

        Monellakohan nikillä tuo hybridiroskan myyjä täällä pyörii?

        Hehheh, sama yhdenmiehen sota hybridejä vastaan jatkuu ;))) valitettavasti tämä antaa varsin matalaotsaisen kuvan pyöräilnharrastajista, mutta kovinkaan monta avausta ei tarvitse lukea huomatakseen, että siellä on vain yksi tyyppi joka on lukenut kaksi kirjaa.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        »»»» kirjoitti:

        Hehheh, sama yhdenmiehen sota hybridejä vastaan jatkuu ;))) valitettavasti tämä antaa varsin matalaotsaisen kuvan pyöräilnharrastajista, mutta kovinkaan monta avausta ei tarvitse lukea huomatakseen, että siellä on vain yksi tyyppi joka on lukenut kaksi kirjaa.

        Tässä minä ja monet muut yritetään valistaa aloittelijoita, etteivät mene ihan pahimpiin miinoihin. Heikkolaatuiset trekkingpyörät, joita myydään yleensä hybrideinä kannattaa kiertää kaukaa. Niistä saa vain mielipahaa. Hyvää niissä on kova kate kauppiaalle.

        Nyrkkisääntö minimihinnasta:
        Polkupyörä 500€
        Vaihdepyörä 1000€
        Etujousitettu 1500€
        Täysjousto 2000€

        Nyrkkisääntö käytöstä:
        Tielle maantiepyörä
        Maastoon maastopyörä
        Kaupunkiin mummopyörä, Jopo tai fixi

        Noilla pääsee hyvin alkuun.


      • pieni täydennys
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Tässä minä ja monet muut yritetään valistaa aloittelijoita, etteivät mene ihan pahimpiin miinoihin. Heikkolaatuiset trekkingpyörät, joita myydään yleensä hybrideinä kannattaa kiertää kaukaa. Niistä saa vain mielipahaa. Hyvää niissä on kova kate kauppiaalle.

        Nyrkkisääntö minimihinnasta:
        Polkupyörä 500€
        Vaihdepyörä 1000€
        Etujousitettu 1500€
        Täysjousto 2000€

        Nyrkkisääntö käytöstä:
        Tielle maantiepyörä
        Maastoon maastopyörä
        Kaupunkiin mummopyörä, Jopo tai fixi

        Noilla pääsee hyvin alkuun.

        ja sekalaiseen käyttöön hybridi joka nimensä mukaisesti on eri pyörätyyppien sekoitus.


      • ohosta
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Tässä minä ja monet muut yritetään valistaa aloittelijoita, etteivät mene ihan pahimpiin miinoihin. Heikkolaatuiset trekkingpyörät, joita myydään yleensä hybrideinä kannattaa kiertää kaukaa. Niistä saa vain mielipahaa. Hyvää niissä on kova kate kauppiaalle.

        Nyrkkisääntö minimihinnasta:
        Polkupyörä 500€
        Vaihdepyörä 1000€
        Etujousitettu 1500€
        Täysjousto 2000€

        Nyrkkisääntö käytöstä:
        Tielle maantiepyörä
        Maastoon maastopyörä
        Kaupunkiin mummopyörä, Jopo tai fixi

        Noilla pääsee hyvin alkuun.

        Siis tässä sinä yrität käydä yhdenmiehen sotaa hybridejä vastaan, koska ne sylettää sinua. Kimmokkeen sait kun nöösinä luit fillarifoorumilta kuinka harrastajia närästi erään kauppiaan tapa markkinoida pyöriään täällä.

        Hybridi on varsin hyvä yleispyörä. 800 eurolla saa tasan 800 euron edestä pyörää olipa se sitten btm, 29er, maantipyörä tai hybridi. Ei yhtään enempää.

        Hybridi on varsin hyvä peli työmatka-ajoon sekä satunaiseen lenkkeilyyn. Mihin se on suuniteltu.


      • ••••••••
        ohosta kirjoitti:

        Siis tässä sinä yrität käydä yhdenmiehen sotaa hybridejä vastaan, koska ne sylettää sinua. Kimmokkeen sait kun nöösinä luit fillarifoorumilta kuinka harrastajia närästi erään kauppiaan tapa markkinoida pyöriään täällä.

        Hybridi on varsin hyvä yleispyörä. 800 eurolla saa tasan 800 euron edestä pyörää olipa se sitten btm, 29er, maantipyörä tai hybridi. Ei yhtään enempää.

        Hybridi on varsin hyvä peli työmatka-ajoon sekä satunaiseen lenkkeilyyn. Mihin se on suuniteltu.

        No niin, jotain tuollaista minäkin epäilin tämän multinikin kohdalla. Surullista, että ei ole päässyt vanhan asian yli.


      • ihanainen.
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Tässä minä ja monet muut yritetään valistaa aloittelijoita, etteivät mene ihan pahimpiin miinoihin. Heikkolaatuiset trekkingpyörät, joita myydään yleensä hybrideinä kannattaa kiertää kaukaa. Niistä saa vain mielipahaa. Hyvää niissä on kova kate kauppiaalle.

        Nyrkkisääntö minimihinnasta:
        Polkupyörä 500€
        Vaihdepyörä 1000€
        Etujousitettu 1500€
        Täysjousto 2000€

        Nyrkkisääntö käytöstä:
        Tielle maantiepyörä
        Maastoon maastopyörä
        Kaupunkiin mummopyörä, Jopo tai fixi

        Noilla pääsee hyvin alkuun.

        Kerrotko, keitä ne monet muut ovat joo,siis ein ja heh hehin (eli sinun) lisäksi.......????????


      • wwwwwwwwwww
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Tässä minä ja monet muut yritetään valistaa aloittelijoita, etteivät mene ihan pahimpiin miinoihin. Heikkolaatuiset trekkingpyörät, joita myydään yleensä hybrideinä kannattaa kiertää kaukaa. Niistä saa vain mielipahaa. Hyvää niissä on kova kate kauppiaalle.

        Nyrkkisääntö minimihinnasta:
        Polkupyörä 500€
        Vaihdepyörä 1000€
        Etujousitettu 1500€
        Täysjousto 2000€

        Nyrkkisääntö käytöstä:
        Tielle maantiepyörä
        Maastoon maastopyörä
        Kaupunkiin mummopyörä, Jopo tai fixi

        Noilla pääsee hyvin alkuun.

        "Nyrkkisääntö käytöstä:
        Tielle maantiepyörä
        Maastoon maastopyörä
        Kaupunkiin mummopyörä, Jopo tai fixi

        Noilla pääsee hyvin alkuun".

        Siis tarvitset vain kolme pyörää päästäksesi pyöräilyn alkuun!!!!

        Joka nimimerkille oma pyörä?


    • Hybridillä minäkin

      ajan ja olen tosi tyytyväinen.
      Sääliksi käy noita itsekasattuihin katutreikkipyöriin lukkiutuneita, jotka eivät ymmärrä, että on hyvä, kun samalla pyörällä voi ajella monenlaisissa olosuhteissa saman lenkin aikana. Se tuo vaihtelua kuntoiluun.
      Koska pyörien valmistajat ovat havainneet hybridien suosion kasvun, niin monet tehdasvalmisteiset hybridit ovat kehittyneet viimevuosina tavattomasti, jos niitä vertaa esim. 10 vuotta sitten myynnissä olleisiin.

      • Joo, siis ei

        Tehdasvalmisteisia hybridejä en keksi ihan heti yhtään tällä hetkellä. En ainakaan sellaista, joka olisi yyleisesti myynnissä Suomessa. Nishikillä oli tuollainen 29":stä tehty versio vielä muutama vuosi sitten.

        Täällä jostain kumman syystä myydään laatuhaitarin alapään trekkingpyöriä hybrideinä. Huonoista osista kasattuja ja pahimmillaan kokoja on vain pari. Ne kannattaa kiertää kaukaa.

        Halvoista yleispyöristä palstoilla yleisesti kelvollisimpana pidetään Konan Dew'ä, joka genreeltään on fitnesspyörä. Siitä on saatavissa riittävä kokojakauma. Kona jopa kertoo rehellisesti, kuinka huonoista osista pyörä on koottu.


      • sitten sinun pittää
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Tehdasvalmisteisia hybridejä en keksi ihan heti yhtään tällä hetkellä. En ainakaan sellaista, joka olisi yyleisesti myynnissä Suomessa. Nishikillä oli tuollainen 29":stä tehty versio vielä muutama vuosi sitten.

        Täällä jostain kumman syystä myydään laatuhaitarin alapään trekkingpyöriä hybrideinä. Huonoista osista kasattuja ja pahimmillaan kokoja on vain pari. Ne kannattaa kiertää kaukaa.

        Halvoista yleispyöristä palstoilla yleisesti kelvollisimpana pidetään Konan Dew'ä, joka genreeltään on fitnesspyörä. Siitä on saatavissa riittävä kokojakauma. Kona jopa kertoo rehellisesti, kuinka huonoista osista pyörä on koottu.

        pyöräkauppaan katselemaan ja kyselemään. Kyllä niitä on.


    • 2 pyörää + runko

      Meitä on moneksi, mutta jos täällä on nuori mies jolle sopii, niin käy välillä punttisalilla eikä tartte ylämäkivaihdetta.
      Nainen, joka vain haluaa miellyttävästi pyöräillä niin sitten vaihteet.

      Sitten on fanaatikot jotka tarvitsevat pyörän poudalle, toisen sateelle, kolmannen soratielle.

      • 3 pyörää matkassa

        Onks ne vaihtopyörät selkärepussa vai?


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7034
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3958
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3367
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2163
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2117
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2068
    Aihe