Autossani (Opel Astra vm-99) on alkanut moottorin häiriövalo syttyä ja sammua aika ajoin. Käytin auton vikakoodinluvussa -> lambda-anturi. Auto on menossa huoltoon, mutta nyt aloin miettiä, että voisiko vika olla niinkin yksinkertaisessa asiassa kuin käyttämässäni polttoaineessa. Olen tankannut 95:sta, mutta nyt täytin tankin 98:lla ja moottorivalo ei ole syttynyt. Eikös tuo lambda-anturin tehtävä ole mitata sitä syötettävän polttoaineen määrää. Voiko huono polttoaine jotenkin sekoitta sen toiminnan?
Viime talvena auto ei yllättäen käynnistynyt ja huollossa sanottiin polttoainepumpun tukkeutuneen johtuen vähäisestä ajosta kylmästä ilmasta. Jotain puhdistusainetta sinne kai laitettiin (en itse silloin käyttänyt autoa huollossa) ja suositeltiin talvella käyttämään 98:a.
Toivoisin asiallisia kommentteja. En tarvitse vastauksia, että käytä sitä 98:a. Tiedän kyllä, että kalliimpi bensa -> parempi laatu. Jatkossa saatankin tankata 98, mutta kiinnostaisi ylipäänsä tietää, että voiko vika johtua 95 vai olenko ihan hakoteillä tämän ajatuksen kanssa. :-)
moottorin häiriövalo / polttoaine
4
3990
Vastaukset
- DGC
Olisi kiva kuulla se koodin numero. Lambda-antureita vaihdellaan kovinkin helposti ilman sen kummempia diagnooseja. Tuossa autossa taitaa kuitenkin olla Boschin kuumalankatoiminen ilmamassamittari joka likaantuu ajan saatossa ja pitää joko puhdistaa tai vaihtaa (maksaa muuten paljon). Näin ainakin 16v -moottorissa. Mittarin puhdistamiseen on olemassa jopa kyseiseen tarkoitukseen tehty spray, ainakin CRC valmistaa.
Minä etsisin vian jostain muualta kuin polttoaineesta ensin. Opelin moottorit ovat aika korkeapuristeisia ja vääntävät paremmin alakierroksilla kun tankissa on korkeaoktaanista. Mutta kyllä sen pitäisi toimia myös matalaoktaanisemmalla.- juuristo
koodi on P0130 ja lisätietoina teksti lambda-tunnistin lohko 1, tunnistin 1.
Äsken ajoin hieman päälle 100 kilometriä eikä valo vilahtanutkaan. 98 tankissa. - DGC
juuristo kirjoitti:
koodi on P0130 ja lisätietoina teksti lambda-tunnistin lohko 1, tunnistin 1.
Äsken ajoin hieman päälle 100 kilometriä eikä valo vilahtanutkaan. 98 tankissa.No sitten ei liene vika siinä ilmamassamittarissa jota epäilin. Voi olla viallinen lambda, voi olla huono piuha jossain. Luulen kuitenkin että tuon korjaamiseen tarvitaan jotain muutakin kuin tietynlaista polttoainetta.
- wferv
Vanhoissa Opelin 8v koneissa oli konehuoneessa keltainen mokkula, jossa luki 92/95 tai 98e Tämä piti kääntää toisinpäin kun tankkasi 98e bensaa.
Voisiko johtua tästä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 934099
Miksi juuri vasemmiston puolelta tulee niin paljon luusereita, kelapummeja jne.
Tämä asia ihmetyttää suuresti.613359Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on1643063Putin lähti takki auki sotaan....
Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,723024SDP ylivoimainen ykkönen
En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.812509Suomalainen lähti ilman takkia sotaan
Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.52326Polttomoottoriauto on köyhän merkki
Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.1872038Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!
”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a282024Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään
"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s651982- 951403