Teenkö lastensuojeluilmoituksen?

AP

Naapurissa asuu perhe jossa on kolme lasta, vanhin lapsi lienee 14-15 ja kaksi muuta 3-8 vuotiaita.

Perhe on aika sulkeutunut emmekä oikeastaan tiedä heistä mitään. Muutaman kerran olen yrittänyt avata keskustelua lasten kanssa, mutta eivät ole halukkaita puhumaan. Kun mainitsin asiasta äidille, käski vain pitämään huolta omista asioista. Asunnosta kuuluu myös epämääräisiä ääniä kuten lapsen itkua, joskus yöllä huutoa (karjuntaa). Saattaa olla että äiti myös pakkosyöttää lapsiaan ja tukistelee silloin tällöin.

156

7834

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • herra

      et sattuis asumaan kotkan tienoilla? jotenki hirveen tutun kuulosta ja aika kova sattuma olisi.

      • eagle27

        Missä päin Kotkaa?


      • herra
        eagle27 kirjoitti:

        Missä päin Kotkaa?

        Rauhalassa päin kotkaa siis


      • se77

        Ilmoituksesta ei hyötyä.Sossutantat ilmoittaa äidille n.2 viikkoa ennen saapumista,jolloin äiti ehtii siivota,manipuloida lapsia.Tehokasta kun esim.tarhatäti kysyy ja vakuuttaa ettei äiti saa tietää.Sossutntat oon äidin puolustajia kun äiti on huoltaja,ja siksi äiti ei saa sakkoa tuomarilta,itse tuomari sanoi näin.


    • kunnon kyylä

      No tee jos se elämääsi helpottaa. Ota kuitenkin huomioon että asiaton ilmoitus voi koitua sinua itseäsi vastaan, eivätkä he senkään jälkeen halua olla tekemisissä kanssasi.

      • onkos aihetta?

        Sinä edustat sitä viheliäistä ihmisjoukkoa, jolle lapsen parhaan ajattelu ja heistä huolissaan olo on kyyläystä. Luultavasti et tiedä, että sivullisilla on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus epäillessään sellaiseen aihetta, eikä heillä ole mitään velvollisuuksia näitä aikuisia kohtaan. Lastensuojeluilmoitus ei ole solvaus eikä rikos, ja jos siihen ei ole aihetta, se selviää sosiaaliviranomaisille kyllä. Tietenkin nämä itsekeskeiset kiljukaulat voivat tuntea itsensä nolatuiksi, mutta mitäs haittaa siitä sitten olisi. Hehän elävät yleensä kuin pellossa, joten on vain terveellistä huomata, että muitakin ihmisiä on olemassa. (Tosin voivat olla monesti niin tillin tallin keskellä kirkasta päivää, että hyvä jos muistavat edes sosiaaliviranomaisen vierailleen.)


      • neljän äitee
        onkos aihetta? kirjoitti:

        Sinä edustat sitä viheliäistä ihmisjoukkoa, jolle lapsen parhaan ajattelu ja heistä huolissaan olo on kyyläystä. Luultavasti et tiedä, että sivullisilla on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus epäillessään sellaiseen aihetta, eikä heillä ole mitään velvollisuuksia näitä aikuisia kohtaan. Lastensuojeluilmoitus ei ole solvaus eikä rikos, ja jos siihen ei ole aihetta, se selviää sosiaaliviranomaisille kyllä. Tietenkin nämä itsekeskeiset kiljukaulat voivat tuntea itsensä nolatuiksi, mutta mitäs haittaa siitä sitten olisi. Hehän elävät yleensä kuin pellossa, joten on vain terveellistä huomata, että muitakin ihmisiä on olemassa. (Tosin voivat olla monesti niin tillin tallin keskellä kirkasta päivää, että hyvä jos muistavat edes sosiaaliviranomaisen vierailleen.)

        "Perhe on aika sulkeutunut emmekä oikeastaan tiedä heistä mitään", no joo tuoko on aihe huoleen ? Vai se että lapsiperheestä kuuluu joskus itkua tai huutoa ? Kerro toki enemmän mistä pitää olla huolissaan.


      • Airituutikki
        onkos aihetta? kirjoitti:

        Sinä edustat sitä viheliäistä ihmisjoukkoa, jolle lapsen parhaan ajattelu ja heistä huolissaan olo on kyyläystä. Luultavasti et tiedä, että sivullisilla on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus epäillessään sellaiseen aihetta, eikä heillä ole mitään velvollisuuksia näitä aikuisia kohtaan. Lastensuojeluilmoitus ei ole solvaus eikä rikos, ja jos siihen ei ole aihetta, se selviää sosiaaliviranomaisille kyllä. Tietenkin nämä itsekeskeiset kiljukaulat voivat tuntea itsensä nolatuiksi, mutta mitäs haittaa siitä sitten olisi. Hehän elävät yleensä kuin pellossa, joten on vain terveellistä huomata, että muitakin ihmisiä on olemassa. (Tosin voivat olla monesti niin tillin tallin keskellä kirkasta päivää, että hyvä jos muistavat edes sosiaaliviranomaisen vierailleen.)

        Ilmoita tietenkin, koska lapset ovat suojattomia eivätkä koskaan sanoo pahaa vanhemmistaan. Jos on vähäisintäkään epäilystä !

        Kuinka joku voisi olla niin kylmä että ajattelee vain itselleen mahdollisesti koituvia harmeja. Kadullakin jos jotain hakataan ei puututa, koska voi Ise joutua ikävyyksiin.
        Sama asia koskee eläimiä.

        Vanhassa kyläyhteisössäkin huolehdittiin kaikista.

        Toivottavasti elämä opettaa puolustamaan heikompia ja mieluummin ilmoitus epäilyksestäkin. Ei siitä poliisin kirjoihin joudu, se on velvollisuus,


      • kohta 30vee
        onkos aihetta? kirjoitti:

        Sinä edustat sitä viheliäistä ihmisjoukkoa, jolle lapsen parhaan ajattelu ja heistä huolissaan olo on kyyläystä. Luultavasti et tiedä, että sivullisilla on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus epäillessään sellaiseen aihetta, eikä heillä ole mitään velvollisuuksia näitä aikuisia kohtaan. Lastensuojeluilmoitus ei ole solvaus eikä rikos, ja jos siihen ei ole aihetta, se selviää sosiaaliviranomaisille kyllä. Tietenkin nämä itsekeskeiset kiljukaulat voivat tuntea itsensä nolatuiksi, mutta mitäs haittaa siitä sitten olisi. Hehän elävät yleensä kuin pellossa, joten on vain terveellistä huomata, että muitakin ihmisiä on olemassa. (Tosin voivat olla monesti niin tillin tallin keskellä kirkasta päivää, että hyvä jos muistavat edes sosiaaliviranomaisen vierailleen.)

        Tee se ilmoitus! meilläkin oli tuota väkivaltaa kotona ku olin lapsi ja näin jälkeenpäin ajatellen olisi ollut hyvä, et joku sen ilmoituksen olisi tehnyt..


      • Onnukka
        Airituutikki kirjoitti:

        Ilmoita tietenkin, koska lapset ovat suojattomia eivätkä koskaan sanoo pahaa vanhemmistaan. Jos on vähäisintäkään epäilystä !

        Kuinka joku voisi olla niin kylmä että ajattelee vain itselleen mahdollisesti koituvia harmeja. Kadullakin jos jotain hakataan ei puututa, koska voi Ise joutua ikävyyksiin.
        Sama asia koskee eläimiä.

        Vanhassa kyläyhteisössäkin huolehdittiin kaikista.

        Toivottavasti elämä opettaa puolustamaan heikompia ja mieluummin ilmoitus epäilyksestäkin. Ei siitä poliisin kirjoihin joudu, se on velvollisuus,

        Aivan niin Airituutikki. Sehän on hiljainen hyväksyntä jos ei puutu mahdolliseen pahoinpitelyyn tai laiminlyöntiin onpa kyseessä lapset tai eläimet.

        Tietenkin pitää ilmottaa. Heikompia pitää aina puolustaa. Kaltoin kohdeltu lapsi tai eläin voi elää päivästä toiseen, viikosta toiseen pelossa ja/tai pahoinpideltynä vain koska kukaan ei uskalla puuttua peläten, että itselle koituu harmia. Jo on uskomattoman itsekäs ajatus.


      • ....................
        neljän äitee kirjoitti:

        "Perhe on aika sulkeutunut emmekä oikeastaan tiedä heistä mitään", no joo tuoko on aihe huoleen ? Vai se että lapsiperheestä kuuluu joskus itkua tai huutoa ? Kerro toki enemmän mistä pitää olla huolissaan.

        itse en olis pystynyt sanomaan samaa yhtä kohteliaasti. Plussa siitä. Raivostuttaa niin paljon, ettei pystyisi edes perustelemaan.

        Sanotaan nyt nämä asiat:

        1) Sinulla ei ole omia lapsia
        2) Sinulla ei ole ollut omia lapsia
        3) Elät luultavasti yksin
        4) Et ole hoitanut toistenkaan lapsia


        Tukistaminen ei ole mitään pahoinpitelyä, ääliö. Jos lapsi ei usko eikä tottele mitenkään muuten, niin silloin pitää olla jokin toimiva rangaistus. Otetaanko lelu pois, pistetäänkö nurkkaan, tukistetaanko, tehdäänkö asia lapsen puolesta vaikka väkisin jne. ja se ei ole pahoinpitelyä. Vaatteet pitää pukea, riisua, ruoka syödä, mennä nukkumaan, kissaa ei saa kiusata jne jne jne.

        Neuvo jonka voisin sinulle antaa, parahin huolehtija, joka huolehdit perheestä, josta sanot, ettet tiedä heistä mitään: Ota selvää vaikka tutustumalla, tai hanki oma elämä jollain muulla keinoin. Se että tekeminen on vähissä ei ole syy soitella lastensuojeluun. Tee toki ilmoitus. Minä tekisin sinusta sen jälkeen tutkintapyynnön, että mitä olet sepittänyt sossun tädeille.


      • äisievret ätseesrep
        .................... kirjoitti:

        itse en olis pystynyt sanomaan samaa yhtä kohteliaasti. Plussa siitä. Raivostuttaa niin paljon, ettei pystyisi edes perustelemaan.

        Sanotaan nyt nämä asiat:

        1) Sinulla ei ole omia lapsia
        2) Sinulla ei ole ollut omia lapsia
        3) Elät luultavasti yksin
        4) Et ole hoitanut toistenkaan lapsia


        Tukistaminen ei ole mitään pahoinpitelyä, ääliö. Jos lapsi ei usko eikä tottele mitenkään muuten, niin silloin pitää olla jokin toimiva rangaistus. Otetaanko lelu pois, pistetäänkö nurkkaan, tukistetaanko, tehdäänkö asia lapsen puolesta vaikka väkisin jne. ja se ei ole pahoinpitelyä. Vaatteet pitää pukea, riisua, ruoka syödä, mennä nukkumaan, kissaa ei saa kiusata jne jne jne.

        Neuvo jonka voisin sinulle antaa, parahin huolehtija, joka huolehdit perheestä, josta sanot, ettet tiedä heistä mitään: Ota selvää vaikka tutustumalla, tai hanki oma elämä jollain muulla keinoin. Se että tekeminen on vähissä ei ole syy soitella lastensuojeluun. Tee toki ilmoitus. Minä tekisin sinusta sen jälkeen tutkintapyynnön, että mitä olet sepittänyt sossun tädeille.

        Tukistaminen on pahoinpitelyä. Kaikenlainen ruumiillinen kuritus on pahoinpitelyä ja lain mukaan Suomessa kielletty. Itse en harrasta lapsieni ruumiillista kuritusta, mutta sinä taidat olla toista maata. Hae apua ongelmiisi ja äkkiä.


      • ed.
        .................... kirjoitti:

        itse en olis pystynyt sanomaan samaa yhtä kohteliaasti. Plussa siitä. Raivostuttaa niin paljon, ettei pystyisi edes perustelemaan.

        Sanotaan nyt nämä asiat:

        1) Sinulla ei ole omia lapsia
        2) Sinulla ei ole ollut omia lapsia
        3) Elät luultavasti yksin
        4) Et ole hoitanut toistenkaan lapsia


        Tukistaminen ei ole mitään pahoinpitelyä, ääliö. Jos lapsi ei usko eikä tottele mitenkään muuten, niin silloin pitää olla jokin toimiva rangaistus. Otetaanko lelu pois, pistetäänkö nurkkaan, tukistetaanko, tehdäänkö asia lapsen puolesta vaikka väkisin jne. ja se ei ole pahoinpitelyä. Vaatteet pitää pukea, riisua, ruoka syödä, mennä nukkumaan, kissaa ei saa kiusata jne jne jne.

        Neuvo jonka voisin sinulle antaa, parahin huolehtija, joka huolehdit perheestä, josta sanot, ettet tiedä heistä mitään: Ota selvää vaikka tutustumalla, tai hanki oma elämä jollain muulla keinoin. Se että tekeminen on vähissä ei ole syy soitella lastensuojeluun. Tee toki ilmoitus. Minä tekisin sinusta sen jälkeen tutkintapyynnön, että mitä olet sepittänyt sossun tädeille.

        Niin ja jokaisella on oikeus tehdä lastensuojeluilmoitus jos epäilee lasten huonoa kohtelua. Ilmoitus kannattaa tehdä jos epäilee lasten voivan huonosti. Lastensuojeluviranomaiset sitten päättävät ovatko toimenpiteet aiheellisia.


      • eerer
        onkos aihetta? kirjoitti:

        Sinä edustat sitä viheliäistä ihmisjoukkoa, jolle lapsen parhaan ajattelu ja heistä huolissaan olo on kyyläystä. Luultavasti et tiedä, että sivullisilla on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus epäillessään sellaiseen aihetta, eikä heillä ole mitään velvollisuuksia näitä aikuisia kohtaan. Lastensuojeluilmoitus ei ole solvaus eikä rikos, ja jos siihen ei ole aihetta, se selviää sosiaaliviranomaisille kyllä. Tietenkin nämä itsekeskeiset kiljukaulat voivat tuntea itsensä nolatuiksi, mutta mitäs haittaa siitä sitten olisi. Hehän elävät yleensä kuin pellossa, joten on vain terveellistä huomata, että muitakin ihmisiä on olemassa. (Tosin voivat olla monesti niin tillin tallin keskellä kirkasta päivää, että hyvä jos muistavat edes sosiaaliviranomaisen vierailleen.)

        Sinä taas näytät olevan niitä viheliäisiä ihmisiä, joitten mielestä omat subjektiiviset mielenliikkeet, kuten satunnaiset epämääräiset huolestumiset toisten ihmisten asioista, ovat kovia faktoja, joitten perusteella saa laittaa liikkeelle raskaita viranomaisvoimia. Kun sinun tavalla ajatteleva ihminen keksii ryhtyä sosiaalityöntekijäksi, tietää se monelle ihmiselle elämän suistumista raiteiltaan moneksi vuodeksi, tai koko loppuiäksi.


      • Kahden teinin äiti
        äisievret ätseesrep kirjoitti:

        Tukistaminen on pahoinpitelyä. Kaikenlainen ruumiillinen kuritus on pahoinpitelyä ja lain mukaan Suomessa kielletty. Itse en harrasta lapsieni ruumiillista kuritusta, mutta sinä taidat olla toista maata. Hae apua ongelmiisi ja äkkiä.

        Minua ei ole koskaan tukistettu lapsena, enkä ole omia lapsiani tukistanut. Ruummiillinen kuritus on vain harmillinen tapa, kun keinot loppuu lapsen kasvatuksessa. Kyllä viisaan vanhemman pitäisi keksiä toinen keino kasvattaa omaa rakasta lastaan!


      • kahden teinin äiti
        ed. kirjoitti:

        Niin ja jokaisella on oikeus tehdä lastensuojeluilmoitus jos epäilee lasten huonoa kohtelua. Ilmoitus kannattaa tehdä jos epäilee lasten voivan huonosti. Lastensuojeluviranomaiset sitten päättävät ovatko toimenpiteet aiheellisia.

        Niin ja tähän lisäisin, Ei oikeus vaan VASTUU!


      • ....................
        äisievret ätseesrep kirjoitti:

        Tukistaminen on pahoinpitelyä. Kaikenlainen ruumiillinen kuritus on pahoinpitelyä ja lain mukaan Suomessa kielletty. Itse en harrasta lapsieni ruumiillista kuritusta, mutta sinä taidat olla toista maata. Hae apua ongelmiisi ja äkkiä.

        eikä varmasti ole, jos ei puhe tehoa. Voit olla kahden lapsen äiti. Olen minä itsekin ollut pentu, ja hakenut vitsan itselleni metsästä kun olen pahaa tehnyt, eikä se ole pahoinpitelyä. Koville se ottaa. Pahoinpitely tapahtuu silloin, kun vanhempi on vihainen. Mutta sinäpä et eroa ymmärrä, niin ei se ymmärrys selittämällä aukene.

        ps. Terveiset takaisin.


      • kahden teinin äiti
        .................... kirjoitti:

        eikä varmasti ole, jos ei puhe tehoa. Voit olla kahden lapsen äiti. Olen minä itsekin ollut pentu, ja hakenut vitsan itselleni metsästä kun olen pahaa tehnyt, eikä se ole pahoinpitelyä. Koville se ottaa. Pahoinpitely tapahtuu silloin, kun vanhempi on vihainen. Mutta sinäpä et eroa ymmärrä, niin ei se ymmärrys selittämällä aukene.

        ps. Terveiset takaisin.

        Mutta kuten mainitsi nimimerkki äisievret ätseesrep sanoi, Ruumiillinen kuritus on Suomen lain mukaan KIELLETTYÄ ja tukistaminen on nimenomaa sitä "arkista ja tavanomaista" ruumiillista kurittamista lapsen kasvatuksessa. Minun puheen- ja kasvatuksen lahjoilla minun ei ole koskaan tarvinnut edes uhkailla tukistamisella. Ja kummasti lapseni ovat siitä huolimatta kuuliaisia minua ja aviomiestäni kohtaan :)


      • ,ä äl pölöäl
        .................... kirjoitti:

        itse en olis pystynyt sanomaan samaa yhtä kohteliaasti. Plussa siitä. Raivostuttaa niin paljon, ettei pystyisi edes perustelemaan.

        Sanotaan nyt nämä asiat:

        1) Sinulla ei ole omia lapsia
        2) Sinulla ei ole ollut omia lapsia
        3) Elät luultavasti yksin
        4) Et ole hoitanut toistenkaan lapsia


        Tukistaminen ei ole mitään pahoinpitelyä, ääliö. Jos lapsi ei usko eikä tottele mitenkään muuten, niin silloin pitää olla jokin toimiva rangaistus. Otetaanko lelu pois, pistetäänkö nurkkaan, tukistetaanko, tehdäänkö asia lapsen puolesta vaikka väkisin jne. ja se ei ole pahoinpitelyä. Vaatteet pitää pukea, riisua, ruoka syödä, mennä nukkumaan, kissaa ei saa kiusata jne jne jne.

        Neuvo jonka voisin sinulle antaa, parahin huolehtija, joka huolehdit perheestä, josta sanot, ettet tiedä heistä mitään: Ota selvää vaikka tutustumalla, tai hanki oma elämä jollain muulla keinoin. Se että tekeminen on vähissä ei ole syy soitella lastensuojeluun. Tee toki ilmoitus. Minä tekisin sinusta sen jälkeen tutkintapyynnön, että mitä olet sepittänyt sossun tädeille.

        Korjaus; tukistaminen on lain mukaan pahoinpitelyä. Kaksi omaa lasta kasvattaneena ja kolmen kasvattilapsen kanssa eläneenä voin sanoa, että
        ilman rangaistuksia voi kasvattaa. Hyvä käytös palkitaan jollain edulla ja huono jätetään huomioitta. Lapset oppii käytännön kautta, että jokaiselle teolle on seuraus ja siihen voi itse vaikuttaa omilla valinnoillaan. Eriasia on mennä soittelemaan sossuun lasten itkusta ja puhumattomuudesta. Sitten kun lapsissa näkyy selviä pahoinpitelyn merkkejä tai lapset on jätetty oman onnensa nojaan, minäkin menisin sossujen luo lasten edun vuoksi.


      • OlkSKuul
        kahden teinin äiti kirjoitti:

        Mutta kuten mainitsi nimimerkki äisievret ätseesrep sanoi, Ruumiillinen kuritus on Suomen lain mukaan KIELLETTYÄ ja tukistaminen on nimenomaa sitä "arkista ja tavanomaista" ruumiillista kurittamista lapsen kasvatuksessa. Minun puheen- ja kasvatuksen lahjoilla minun ei ole koskaan tarvinnut edes uhkailla tukistamisella. Ja kummasti lapseni ovat siitä huolimatta kuuliaisia minua ja aviomiestäni kohtaan :)

        Ja niin on kännykkään puhuminen ajaessakin, mitä sitten?


    • ei-kyylä

      Terve kyylä.

      On aivan normaalia, että lapset itkevät silloin tällöin ja myös aivan normaalia, että lapsiperheissä karjutaan. Temperamenttieroja nämä vain.

      Miten niin "saattaa" olla, että pakkosyötetään ja tukistetaan. Et siis ole nähnyt, mutta oletat?

      Ei ihme, että perheenäiti on hermostunut sinuun. Kyttäysasenne näkyy naamasta.

      • mk

        Ei ole normallia karjua lapsille koska silloin vanhempi ei hallitse itseään ja heikko vanhempi karjuu laspillee kun normaalilla puheella saa saman aikaan mutta asian voi joutua toitamaan montakertaa.


      • vai niin
        mk kirjoitti:

        Ei ole normallia karjua lapsille koska silloin vanhempi ei hallitse itseään ja heikko vanhempi karjuu laspillee kun normaalilla puheella saa saman aikaan mutta asian voi joutua toitamaan montakertaa.

        Parempi olla hiljaa ja lyödä?

        Se saa heittää ensimmäisen kiven, joka on kasvattanut lapset aikuiseksi koskaan hermostumatta.

        Suuttuminen on normaali reaktio joka on hyvä oppia tunnistamaan jo lapsena, ettei kirjoittele kuin joku idiootti.


      • Sädekehä puuttuu
        mk kirjoitti:

        Ei ole normallia karjua lapsille koska silloin vanhempi ei hallitse itseään ja heikko vanhempi karjuu laspillee kun normaalilla puheella saa saman aikaan mutta asian voi joutua toitamaan montakertaa.

        Oletko Jeesus vai Bono? Vaikuttaa siltä, ettet koskaan menetä malttiasi ja korota ääntäsi. Onko sinulla muuten edes lapsia? Ovatko lapsesi vilkkaita ja vallattomia, jääräpäisiä tahtoihmisiä, jotka eivät millään haluaisi uskoa vanhempiaan, ei hyvällä eikä pahalla? Eivätkä aina tosiaankaan usko vaikka kuinka toistaisit ja puhuisit normaalisti. Ehkä olet vain päässyt todella helpolla, kiva sinulle ja tervemenoa tutustumaan toisenlaisiin kohtaloihin.

        Ihanteellisessa maailmassa me kaikki olisimme täydellisesti itsemme hallitsevia, mutta valitettavasti emme elä täydellisessä maailmassa. Täydellisyyteen tulee toki pyrkiä, mutta ei aleta tuomitsemaan niitä, jotka joskus tekevät virheitä, esim. karjuvat lapsilleen. Virheet ja niistä oppiminen ovat osa elämää. Karjuminen on kuitenkin aika pieni virhe verrattuna vaikka fyysiseen väkivaltaan.

        Ei se karjuminen ole vanhemmistakaan mukavaa ja siitä tulee kyllä paha mieli pitkäksi aikaa itse karjujallekin. Tärkeintä olisi pyytää anteeksi tilanteen rauhoituttua ja puhua lapsen kanssa tapahtuneesta. Ehkä molemmat oppivat jotain itsestään ja toisistaan.


      • OlkSkuul
        mk kirjoitti:

        Ei ole normallia karjua lapsille koska silloin vanhempi ei hallitse itseään ja heikko vanhempi karjuu laspillee kun normaalilla puheella saa saman aikaan mutta asian voi joutua toitamaan montakertaa.

        On normaalia, minä otan välillä tilanteen haltuun kotona korottamalla äänen sille tasolle, että tyttöystäväkin seisoo suorassa hiljaa.

        Jos haluaa kersat kasvattaa sillä mentaliteetilla, että se voittaa ja on oikeassa kuka jaksaa pisimpään jankata niin tervemenoa. Meillä tehdään niinkuin vanhemmat sanoo.


    • Maailmanparantaja_

      Kun näet lihavia lapsia lihavien vanhempiensa kanssa kaupassa ostamassa epäterveellistä ruokaa, teetkö ilmoituksen? Entä jos näet alaikäisiä yksin yössä ympäri päissään vetämässä sätkää posket lommolla, soitatko poliisille?

      • samaa mieltäAP

        Vastauksien perusteella lähimmäisistä ei tarvii välittää !?
        Kyllä normaali ihminen erottaa tavallisen komentamisen ja kiukuttelun määrän liiallisesta. Mielestäni AP on todellakin oikeassa kiinnittäessään huomiotaan esim.lasten käyttäytymiseen.
        Sitten vastako pitäisi puuttua,kun (jos) tapahtuu väkivallantekoja, jolloin taas sanotaan,ettei kukaan välittänyt..
        Tänä päivänä on todella vallalla ajattelu, että menköön muilla miten tahansa, kunhan minulla menee hyvin, ja minun ei tarvii välittää muista..huoh


      • faktafakta
        samaa mieltäAP kirjoitti:

        Vastauksien perusteella lähimmäisistä ei tarvii välittää !?
        Kyllä normaali ihminen erottaa tavallisen komentamisen ja kiukuttelun määrän liiallisesta. Mielestäni AP on todellakin oikeassa kiinnittäessään huomiotaan esim.lasten käyttäytymiseen.
        Sitten vastako pitäisi puuttua,kun (jos) tapahtuu väkivallantekoja, jolloin taas sanotaan,ettei kukaan välittänyt..
        Tänä päivänä on todella vallalla ajattelu, että menköön muilla miten tahansa, kunhan minulla menee hyvin, ja minun ei tarvii välittää muista..huoh

        Samaa mieltä. Pelkkä EPÄILYS lasten huonosta kohtelusta VELVOITTAA tekemään ilmoituksen lastensuojeluun! Se taas on rikos jos EI sitä tee, vaikka kuulee tuollaista.


      • voi jeesus teitä
        faktafakta kirjoitti:

        Samaa mieltä. Pelkkä EPÄILYS lasten huonosta kohtelusta VELVOITTAA tekemään ilmoituksen lastensuojeluun! Se taas on rikos jos EI sitä tee, vaikka kuulee tuollaista.

        Nillä sossutädillä on muutenkin kädet täynnä töitä, harmi jos hyvää työaikaa tuhlaantuu turhiin ilmoituksiin. Joku oikeassa hädässä oleva voi jäädä ilman apua kun ei ole aikaa, kun pitää tutkia jonku tietämättömän epäillyä.

        Äidin ohje oli aika hyvä, huolehtikaa omista asioistanne. Eiköhän niillä ole joku läheisempi joka voisi puuttua, kun heitä tuntematon naapuri?


      • äiti*
        voi jeesus teitä kirjoitti:

        Nillä sossutädillä on muutenkin kädet täynnä töitä, harmi jos hyvää työaikaa tuhlaantuu turhiin ilmoituksiin. Joku oikeassa hädässä oleva voi jäädä ilman apua kun ei ole aikaa, kun pitää tutkia jonku tietämättömän epäillyä.

        Äidin ohje oli aika hyvä, huolehtikaa omista asioistanne. Eiköhän niillä ole joku läheisempi joka voisi puuttua, kun heitä tuntematon naapuri?

        Tuntuu että vastahankaan ilmoittamisesta olevat ihmiset ovat itsekin juuri niitä jotka raivoaa lapsilleen ja jopa ehkä lyövät lapsiaan ja kaltoin muutenkin kohtelevat. Jos epäilyttää että lapsilla ei ole kaikki hyvin kotonaan niin aina voi soittaa lastensuojeluun ja selittää tilanteen ja sanoa että et ole varma mitä siellä tapahtuu, vai tapahtuuko mitään. Sen jälkeen se on sitten lastensuojelun asia että mitä tekevät.


      • äiti-51aik pojille
        faktafakta kirjoitti:

        Samaa mieltä. Pelkkä EPÄILYS lasten huonosta kohtelusta VELVOITTAA tekemään ilmoituksen lastensuojeluun! Se taas on rikos jos EI sitä tee, vaikka kuulee tuollaista.

        PERHEESSÄ ON 14-15v ikäinen eli murrosikäinen ja silloin kyllä ääntä riittää..ja sitten vielä leikki ikäiset...ei ihme...seuraa ja tee silloin ilmoitus kun näät jotain konkreeettista lyömistä ja huutamista...saattoi olla että se teini siellä mekasti..ootko satavarma että pakko syötetään ym..ja yöllä...jos teini halunnu ulos kaverien luo äiti laitto topin...ettei mee...niin ääntä riitti...minä poikani kanssa aikoinaan taistelin...nyt nauraa jo niille...Lyönyt en kertaakaan ja laskin 10 neen ennko vastasin huutoonsa työpäivän ja väsymykseni jälkeen...ei ollu helppoo....ei todellakaan...tuon ikäisiä kun ovat en vielä tekisi mitään...normaalia teini ja lapsi perheen metelia...koska et ole tavannu itse teossa...vai ootko jo....sit voisit ilmoittaa muuten ei...LAPSIA PITÄÄ TOKI PUOLUSTAA,MUTTA TOLKKU MUKANA ETTEI VÄÄRIN PERUSTEIN TUOMITA ,vai miten haluat kohdallasi toimittavan jos lapsi huutaa et saa hiljaiseksi...ei mee kaikki mieleen lapselle ja et anna perikis...siinäpä SITÄ PÄHKINÄÄ PURTAVAKSI...jos et ketään kasvattanut arvelet vain mitä naapurissa...


      • pohtija007
        faktafakta kirjoitti:

        Samaa mieltä. Pelkkä EPÄILYS lasten huonosta kohtelusta VELVOITTAA tekemään ilmoituksen lastensuojeluun! Se taas on rikos jos EI sitä tee, vaikka kuulee tuollaista.

        Sanotaan nyt ensin, että mielestäni lastensuojelu tekee Suomessa ihan hyvää työtä. Lastensuojelun päätehtävä on kuitenkin tukea vanhempia kasvatuksessa, eikä todistaa vanhempia huonoiksi kasvattajiksi. Tuskin tulee paljon aiheettomia huostaanottoja.

        Mutta. Vaikken ruumiillista kuritusta suosikaan, olen -todella- kiitollinen siitä, ettei minua huostaanotettu lapsuudessani tukistusten vuoksi. Tasapainoinen mies joka on tyytyväinen elämäänsä ja suhteeseensa vanhempiinsa voisi olla sekavan laitostaustan omaava juureton aikuinen.

        Sen sijaan toivon että lastensuojelun resurssit vielä ennestään kasvaisivat niin, että ilmapiiri voisi ennestään muuttua kasvatusta tukevaksi. Että vanhempien kynnys ottaa yhteyttä madaltuisi kun ei meinaa voimat eikä aika riittää huolelliseen kurinpitoon ilman tukistuksia.


    • sofi

      Aina jos on epäilyjä tällaisita asioista kannattaa ajoissa puuttua

      • Isä...

        Tehkää sossusta lastensuojeluilmoitus... ne toimivat lainvastaisesti vieden lapsilta lapsen oikeudet.. Kun otat yhteyttä sossuun, lapset kärsivät ja lasten elämä on pysyvästi tuhoon tuomittu.. nimim. kokemusta on


      • Monen äiti
        Isä... kirjoitti:

        Tehkää sossusta lastensuojeluilmoitus... ne toimivat lainvastaisesti vieden lapsilta lapsen oikeudet.. Kun otat yhteyttä sossuun, lapset kärsivät ja lasten elämä on pysyvästi tuhoon tuomittu.. nimim. kokemusta on

        Eiköhän kuitenkin Suomessa kaikki ilmoitukset tutkita tarkkaan. Lasten oloihin puututaan aivan liian myöhään. Monet ilmoitukset tulevat joskus alle vuoden ikäisenä, ja huostaanotto tapahtuu kun lapsi on 11v....
        Haloo, kenen elämä kärsii? Nimim. kokemusta sijaisäitiydestä


      • Vanhempi nainen
        Isä... kirjoitti:

        Tehkää sossusta lastensuojeluilmoitus... ne toimivat lainvastaisesti vieden lapsilta lapsen oikeudet.. Kun otat yhteyttä sossuun, lapset kärsivät ja lasten elämä on pysyvästi tuhoon tuomittu.. nimim. kokemusta on

        Ei kannata turhaan tehdä ilmoitusta lapsista . Se voi johtaa siihen että lapset otetaan pois kotoa ja sijoitetaan johonkin vieraaseen perheeseen . Se on monesti järkytys lapsille . Perhe voi olla vaikka kuinka kunnollinen . Ehkä he eivät halua seurustella naapureiden kanssa . Voi olla vaikka huonoja kokemuksia entisistä naapureista . Lasten äänet on ihan normaaleja . Minunkin naapurissa asuu äiti yksin 3 alle kouluikäisen lapsen kanssa . Ne lapset on hirveitä tappelemaan keskenään . No sitten äiti huutaa erotuomarina . Mutta minulle ei ole tullut ajatustakaan että tekisin heistä ilmoituksen . Annetaan kaikkien itse kasvattaa lapsensa .


      • sossua vastaan
        Isä... kirjoitti:

        Tehkää sossusta lastensuojeluilmoitus... ne toimivat lainvastaisesti vieden lapsilta lapsen oikeudet.. Kun otat yhteyttä sossuun, lapset kärsivät ja lasten elämä on pysyvästi tuhoon tuomittu.. nimim. kokemusta on

        olen samaa mieltä ja olen tehnyt rikos ilmoituksen sossusta.kieroilevat kuin korkkiruuvit puhuu toista ja paperilla valehtelevat mutta nyt jäivät kiinni.


    • mk

      Äiti on kasvattanut lapsensa tyhjiössä ja ei ole opettanut lapsilleen sosiaalisia taitoja kuten puhuminen ja on taysin kypsä lasten hoittoon . Ei siihen ilmoitukseen syytä tarvita vaan teet nimettömän ilmoituksen että perheessä kaikki ei ole hyvin niin lastensuojelu tarkistaa asian ja tekee toimenpiteitä jos on tarvetta. Itsellä yksi lapsi ja oilen kasvattanut lpsesta sosiaalisen ja toisten kanssa keskustelemisen. Naiseni puolelta sukulaispojat ovat ihan juntteja kun niihin ei saa mitään keskusteluyhteyttä eikä ole sosiaalisia taitoja mutta sehän ihnan vanhempien kasvatukset syytä.

      • joosuah777

        Eivät välttämättä ole aloituksessa manitun perheen lapset epäsosiaalisia, vaan on opetettu, ettei vieraille ihmisille puhuta, etenkään jos ei vanhemmat ole itse tilanteessa läsnä.


    • karolina.s.

      Lastensuojeluilmoituksen voit tehdä ihan nimettömänäkin jos haluat, ja aina jos on syytä epäillä tällaista, pitää ilmoitus tehdä. Huoli ei yleensä tyhjästä kuitenkaan synny, ja jää lastensuojeluviranomaisten harteille miettiä onko lastensuojeluasiakkuuteen tarvetta. Ilmoitusta siis rohkeasti tekemään!

      • tree3

        Mielestäni Neuvostoliitto meininkiä täällä jos pystyy tekemään nimettömänäkin
        ilmoituksen. Kyllä pitäisi aina tietää kuka sen on tehnyt ja miksi sekä puhua
        asiat selviksi. Mutta hei, me asutaankin suomessa maailman navassa.


    • 6 lasta...

      Jos kyse on pelkästä epäilystä niin ei tosiaankaan kannata puuttua!! Lähes jokainen ilmoitus johtaa kiireellisen huostaanoton päätökseen , ja tämä kestää minimissään 30 päivää ja tässä ajassa asiaa tutkitaan. Eli huostaanotto tapahtuu vaikka todellista aihetta ei olisikaan ollut. Ei varmasti ole lapsen edun mukaista joutua eroon perheestään pelkkien epäilyjen takia. Tässä holhous yhteiskunnassa ensin hutkitaan ja sitten tutkitaan , ja sossutädit on aina oikeassa , päätöksissään jumalia. Useimiten vielä lapsettomia jotka eivät tiedä todellisesta kasvatuksesta mitään , ainoastaan mitä ovat koulussa oppineet. Kyllä jokaisella vanhemmalla tulisi olla oikeus ottaa tarvittaessa niskavilloista kiinni , källä tämä vapaa kasvatus näkyy nykynuorisossa.

      • ...

        NIMENOMAAN EPÄILYSTÄ PITÄÄ TEHDÄ ILMOITUS!!! AINA!


      • Sammalmänty

        Anteeksi, mutta miten niin lähes jokainen ilmoitus johtaa kiireellisen huostaanoton päätökseen? Onko teillä lähteitä asiasta? Toivoisin niitä meidän nähtäviksemme. Harmi, että teillä on huonoja mielikuvia/kokemuksia sosiaalityöstä, mutta minua mietityttää, miten vapaa kasvatus liittyy aiheeseen.


      • surullista

        Ei mitään aihetta kirjoitella asioista, joista ei selvästikään ole tietoa. Typeryyttä.


      • 6 lasta
        Sammalmänty kirjoitti:

        Anteeksi, mutta miten niin lähes jokainen ilmoitus johtaa kiireellisen huostaanoton päätökseen? Onko teillä lähteitä asiasta? Toivoisin niitä meidän nähtäviksemme. Harmi, että teillä on huonoja mielikuvia/kokemuksia sosiaalityöstä, mutta minua mietityttää, miten vapaa kasvatus liittyy aiheeseen.

        Olen työskennellyt lastenkodissa jonne ensisijaisesti pikaisen huostaanottopäätöksen saaneita lapsia sijoitetaan. On toki lapsia tullut ihan aiheestakin mutta useassa tapauksessa on juuri ollut kyse ilmianto tapauksesta jossa lapsesta/lapsista on tehty kiireellinen päätös aiheetta. Tulopäivänä usein saa lapsesta käsityksen mistä oloista on meille saapunut ja seuraavana päivänä kun vanhemmat voivat käydä lasta/lapsia katsomassa ja asioista keskustelemassa niin ei voi kun usein ihmetellä miksi lapsi on huostaanotettu.Päätöksenhän on aina tehnyt johtava sosiaalityöntekijä ja päätökset perustuvat usein siihen mitä ilmiannossa on mainittu. Vaikka vanhemmat pystyvät useinkin todistamaan väitteet perättömiksi niin päätös on kuitenkin voimassa vähintään sen 30 päivää. Hallinto-Oikeudelta haetaan usein pikaisen huostaanoton purkua , tuloksetta. Sosiaaliviraston lausunto on ratkaisevin. Vapaa kasvatus liittyy aiheeseen aloittajan puolelta " saattaa olla että tukistelee" milestäni näin pitäisi saada tehdä , ei lapset välttämättä pelkkää puhetta usko ja kun tietävät että mitään fyysistä seuraamusta ei ole niin tekevät mitä huvittaa. Kuri ja kasvatus oli mielestäni itsellänikin hyvä vaikka tukasta kiinni otettiinkin. ( 70-80 luku ) En kuitenkaan hyväksy lyömistä. Näyttää että nykynuorisoa ei kiinnosta mikään , mitään ei viitsitä tehdä , kotia/vanhempia ei kunnioiteta , haistatellaan päin naamaa ym.... vapaan kasvatuksen tulosta??? Ei meillä lapsuuden kodissa kyselty että viittisitkö tehdä , se oli tehtävä mitä vanhemmat käskivät ja hyvä niin , oppi arvostamaan asioita. Nykyjään opetetaan jo koulussa että vanhemmat eivät saa edes tukistaa lapsiaan...


      • uusterroristi
        6 lasta kirjoitti:

        Olen työskennellyt lastenkodissa jonne ensisijaisesti pikaisen huostaanottopäätöksen saaneita lapsia sijoitetaan. On toki lapsia tullut ihan aiheestakin mutta useassa tapauksessa on juuri ollut kyse ilmianto tapauksesta jossa lapsesta/lapsista on tehty kiireellinen päätös aiheetta. Tulopäivänä usein saa lapsesta käsityksen mistä oloista on meille saapunut ja seuraavana päivänä kun vanhemmat voivat käydä lasta/lapsia katsomassa ja asioista keskustelemassa niin ei voi kun usein ihmetellä miksi lapsi on huostaanotettu.Päätöksenhän on aina tehnyt johtava sosiaalityöntekijä ja päätökset perustuvat usein siihen mitä ilmiannossa on mainittu. Vaikka vanhemmat pystyvät useinkin todistamaan väitteet perättömiksi niin päätös on kuitenkin voimassa vähintään sen 30 päivää. Hallinto-Oikeudelta haetaan usein pikaisen huostaanoton purkua , tuloksetta. Sosiaaliviraston lausunto on ratkaisevin. Vapaa kasvatus liittyy aiheeseen aloittajan puolelta " saattaa olla että tukistelee" milestäni näin pitäisi saada tehdä , ei lapset välttämättä pelkkää puhetta usko ja kun tietävät että mitään fyysistä seuraamusta ei ole niin tekevät mitä huvittaa. Kuri ja kasvatus oli mielestäni itsellänikin hyvä vaikka tukasta kiinni otettiinkin. ( 70-80 luku ) En kuitenkaan hyväksy lyömistä. Näyttää että nykynuorisoa ei kiinnosta mikään , mitään ei viitsitä tehdä , kotia/vanhempia ei kunnioiteta , haistatellaan päin naamaa ym.... vapaan kasvatuksen tulosta??? Ei meillä lapsuuden kodissa kyselty että viittisitkö tehdä , se oli tehtävä mitä vanhemmat käskivät ja hyvä niin , oppi arvostamaan asioita. Nykyjään opetetaan jo koulussa että vanhemmat eivät saa edes tukistaa lapsiaan...

        Aloittajaa varmaan ketuttuttaa kun naapurissa on pieniä lapsia jotka pitää ääntä ja perättömällä lastensuojeluilmoituksella hän haluaa savustaa tämän perheen pois.


      • 1 lapsi
        6 lasta kirjoitti:

        Olen työskennellyt lastenkodissa jonne ensisijaisesti pikaisen huostaanottopäätöksen saaneita lapsia sijoitetaan. On toki lapsia tullut ihan aiheestakin mutta useassa tapauksessa on juuri ollut kyse ilmianto tapauksesta jossa lapsesta/lapsista on tehty kiireellinen päätös aiheetta. Tulopäivänä usein saa lapsesta käsityksen mistä oloista on meille saapunut ja seuraavana päivänä kun vanhemmat voivat käydä lasta/lapsia katsomassa ja asioista keskustelemassa niin ei voi kun usein ihmetellä miksi lapsi on huostaanotettu.Päätöksenhän on aina tehnyt johtava sosiaalityöntekijä ja päätökset perustuvat usein siihen mitä ilmiannossa on mainittu. Vaikka vanhemmat pystyvät useinkin todistamaan väitteet perättömiksi niin päätös on kuitenkin voimassa vähintään sen 30 päivää. Hallinto-Oikeudelta haetaan usein pikaisen huostaanoton purkua , tuloksetta. Sosiaaliviraston lausunto on ratkaisevin. Vapaa kasvatus liittyy aiheeseen aloittajan puolelta " saattaa olla että tukistelee" milestäni näin pitäisi saada tehdä , ei lapset välttämättä pelkkää puhetta usko ja kun tietävät että mitään fyysistä seuraamusta ei ole niin tekevät mitä huvittaa. Kuri ja kasvatus oli mielestäni itsellänikin hyvä vaikka tukasta kiinni otettiinkin. ( 70-80 luku ) En kuitenkaan hyväksy lyömistä. Näyttää että nykynuorisoa ei kiinnosta mikään , mitään ei viitsitä tehdä , kotia/vanhempia ei kunnioiteta , haistatellaan päin naamaa ym.... vapaan kasvatuksen tulosta??? Ei meillä lapsuuden kodissa kyselty että viittisitkö tehdä , se oli tehtävä mitä vanhemmat käskivät ja hyvä niin , oppi arvostamaan asioita. Nykyjään opetetaan jo koulussa että vanhemmat eivät saa edes tukistaa lapsiaan...

        Onpas "hienoa"' että lastenkodissa työskentelee moinen ruumiillisen kurituksen (laitonta!) kannattaja...

        Yllä keskusteluissa on mainittu lasten kärsivän huostaanotoista, epäpätevä henkilökunta ei auta tähän asiaan..


    • kiesus2

      OVAT VARMASTI LAHKOLAISIA


      HERRAN NUHTEESSA

    • mietinvaa

      Entäs jos lapsille on opetettu ettei tuntemattomille saa puhua ?

    • suppateilija

      Mikäli teet ilmoituksen niin et todellakaan saa itsellesi mitään siitä. Ilmoituksen voi tehdä nimettömä.

      • Lapset etu!

        Saahan. Nimittäin mielenrauhan, että voi olla varma että lapset ovat (jos ovat) turvassa.


    • Jaska Jokunen

      Tällainen äiti lapsineen perhe asustaa myös Nurmijärven kunnassa.
      Satun tietämään samanlaisen perheen jossa äiti ei saa lapsiaan kuriin ja sen jälkeen käy käsiksi. Nimimerkillä itse kuulunut yhteen samanlaiseen perheeseen jonkin aikaa ja sitä oli silloin kun tavattiin ja kun erotiin niin asian luulen jatkuvan...
      Vaikea puuttua jos ei ole kongreettista näyttöä, mutta ainahan voi kysyä neuvoa lastensuojelusta nimettömänä.
      Lapset voivat itkeä vaikka isomman lapsen kiusaamisen seurauksena johon vanhempi puuttuu huutamalla...

    • verhot heiluu

      Huoli-ilmoituksista pitäisi alkaa maksamaan ilmiantopalkkiota ja muutenkin lisätä keskinäistä valvontaa, jotta jokainen voi saada oman tositeeveen seuraamalla naapurille tai muulle mukavihamiehelle aiheutettuja kärsimyksiä. Kunta voisi saada huolikertoimella korotettua lisää valtiolta ilmoitusten lukumäärän suhteen yms.

    • lkomlnlkn

      mkjnjbkjkn

      • okoiokknknm

        Näköjään onnistun tänään vastaamaan.

        Meistä on aikoinaan tehty ilmoitus VÄKIVALTAOLETUKSEN perusteella.
        Naapuri oli huolissaan, koska meiltä kuului karjuntaa, riitelyä, ja paiskomista.
        Lastensuojelu selvitti tätä PUOLI VUOTTA ja tilanne oli meidän perheelle ja myös lapsille aivan mielettömän raskasta, uuvuttavaa, stressaavaa aikaa. Sossut olivat erittäin asenteellisia.
        Ilmoittajan mielestä olimme aiheuttaneet lapselle murtuman. Emme
        Emme pystyneet edes osoittamaan vääräksi edes sitä, koska heidän mielestään lapsen on voinut hoidattaa yksityisellä sektroilla - rtg-kuvat, kipsit, kontrollit , jollain peitetarinalla, jonka henkilökunta uskoisi.

        Miksi meiltä sitten kuului niin paljon ääntä, että lapseton naapuri huolestui?
        '
        Siksi, että se kaikki ei meiltä kuulunutkaan. Hän oletti että meillä paiskotaan, kun sekin ääni tuli muualta, mutta talossa äänet kiersi niin, että se kuulosti kuin se olisi tullut meiltä ja me olimme ainoa lapsiperhe.

        Siksi, että koska seinänaapureita ei ollut, pidin telkkaria isolla. Naapurilla ei ollut telkkaria ollenkaan.

        Siksi, että olemme isoäänisiä.
        Siksi, että lasten isä RIEHUI lasten kanssa iltasella: karjui hirviönä, lapset juoksivat riemusta kirkuen pakoon. Sitten minä hermostuin koska kello oli paljon ja komensin - karjuin - että nyt loppuu jne.

        Siksi, että pari kertaa oli isoääninen riita, toinen miehen kanssa, toinen lapsen kanssa.

        Mitään ei kukaan nähnyt. Koskaan ei kukaan nähnyt mitään.
        Oletettiin vain.

        esim. tilanne, aivan arkinen: lapsi tekee ison hienon leegorakennelman. Äiti / isä kompastuu siihen, se menee rikki, aikuisen jalkapohjaan sattuu leegokalikat, tulee muutama ruma ärräpää - ja lapsi alkaa parkumaan, koska rakennelma on rikki.

        Ulos kuuluu: aikuinen karjuu, kiroilee. Lapsi itkee. Oletus: lasta hakataan.

        Eikä minunkaan ujot, arat lapseni mitään vieraalle, tuntemattomalle puhuneet. Emme viihtyneet siinä asunnossa emmekä sill äpaikkakunnalla. vaikka nämäkin lapset muutoin ovat hyvin kovaäänisiä ja normaalisti leikkiviä, vieraita kohtaan vaikuttavat lähes umpimielisiltä, kun eivät katso kohti eivätkä puhu.

        Ilmoitus oli aiheettomuudessaan erittäin loukkaava, ja sossujen asenteellinen, kohtuuttoman pitkä (ylitti kaikki lain raja-ajat) meille koko perheelle erittäin ahdistava kokemus. Lapsetkin kärsivät. Sen jälkeen olen joutunut kieltämään lapsia esim. itkemästä, kiukuttelemasta jne. koska pelkään, että lapsen itku mielletään pahoinpitelyn seuraukseksi.

        Jos haluat pilata perheen elämän, aiheuttaa lapsille vaikeuksia, uuvuttaa vanhemmat jaksamisen äärirajoille - tee se ilmoitus.

        Jos oikeasti olet ihminen, unohda olettamukset - koska mitään et ole nähnyt, äänimaailma voi tulla ihan mistä tahansa, aivan normaalista arjen toiminnoista, eikä sen taustalla tarvitse olla muuta kuin kiivas intos, kiivas keskustelu eikä aggressiivinen riita tai väkivalta.


      • monenlaista...
        okoiokknknm kirjoitti:

        Näköjään onnistun tänään vastaamaan.

        Meistä on aikoinaan tehty ilmoitus VÄKIVALTAOLETUKSEN perusteella.
        Naapuri oli huolissaan, koska meiltä kuului karjuntaa, riitelyä, ja paiskomista.
        Lastensuojelu selvitti tätä PUOLI VUOTTA ja tilanne oli meidän perheelle ja myös lapsille aivan mielettömän raskasta, uuvuttavaa, stressaavaa aikaa. Sossut olivat erittäin asenteellisia.
        Ilmoittajan mielestä olimme aiheuttaneet lapselle murtuman. Emme
        Emme pystyneet edes osoittamaan vääräksi edes sitä, koska heidän mielestään lapsen on voinut hoidattaa yksityisellä sektroilla - rtg-kuvat, kipsit, kontrollit , jollain peitetarinalla, jonka henkilökunta uskoisi.

        Miksi meiltä sitten kuului niin paljon ääntä, että lapseton naapuri huolestui?
        '
        Siksi, että se kaikki ei meiltä kuulunutkaan. Hän oletti että meillä paiskotaan, kun sekin ääni tuli muualta, mutta talossa äänet kiersi niin, että se kuulosti kuin se olisi tullut meiltä ja me olimme ainoa lapsiperhe.

        Siksi, että koska seinänaapureita ei ollut, pidin telkkaria isolla. Naapurilla ei ollut telkkaria ollenkaan.

        Siksi, että olemme isoäänisiä.
        Siksi, että lasten isä RIEHUI lasten kanssa iltasella: karjui hirviönä, lapset juoksivat riemusta kirkuen pakoon. Sitten minä hermostuin koska kello oli paljon ja komensin - karjuin - että nyt loppuu jne.

        Siksi, että pari kertaa oli isoääninen riita, toinen miehen kanssa, toinen lapsen kanssa.

        Mitään ei kukaan nähnyt. Koskaan ei kukaan nähnyt mitään.
        Oletettiin vain.

        esim. tilanne, aivan arkinen: lapsi tekee ison hienon leegorakennelman. Äiti / isä kompastuu siihen, se menee rikki, aikuisen jalkapohjaan sattuu leegokalikat, tulee muutama ruma ärräpää - ja lapsi alkaa parkumaan, koska rakennelma on rikki.

        Ulos kuuluu: aikuinen karjuu, kiroilee. Lapsi itkee. Oletus: lasta hakataan.

        Eikä minunkaan ujot, arat lapseni mitään vieraalle, tuntemattomalle puhuneet. Emme viihtyneet siinä asunnossa emmekä sill äpaikkakunnalla. vaikka nämäkin lapset muutoin ovat hyvin kovaäänisiä ja normaalisti leikkiviä, vieraita kohtaan vaikuttavat lähes umpimielisiltä, kun eivät katso kohti eivätkä puhu.

        Ilmoitus oli aiheettomuudessaan erittäin loukkaava, ja sossujen asenteellinen, kohtuuttoman pitkä (ylitti kaikki lain raja-ajat) meille koko perheelle erittäin ahdistava kokemus. Lapsetkin kärsivät. Sen jälkeen olen joutunut kieltämään lapsia esim. itkemästä, kiukuttelemasta jne. koska pelkään, että lapsen itku mielletään pahoinpitelyn seuraukseksi.

        Jos haluat pilata perheen elämän, aiheuttaa lapsille vaikeuksia, uuvuttaa vanhemmat jaksamisen äärirajoille - tee se ilmoitus.

        Jos oikeasti olet ihminen, unohda olettamukset - koska mitään et ole nähnyt, äänimaailma voi tulla ihan mistä tahansa, aivan normaalista arjen toiminnoista, eikä sen taustalla tarvitse olla muuta kuin kiivas intos, kiivas keskustelu eikä aggressiivinen riita tai väkivalta.

        Todella ikävä kokemus varmasti, en yhtään kommentillani halua väheksyä tai epäillä sitä. Mutta jos naapuri todella olikin huolissaan, kylläkin vain tietämätön? Jos hän ihan oikeasti luuli, että teillä jotain väkivaltaista tapahtuu? Korostan sanaa LUULi, koska teidän tapauksessahan tästä ei ollut kysymys :)

        Olisiko pitänyt vain antaa olla? Koska vaikka teidän perheessä ei väkivallasta ollutkaan kyse, on aika monessa suomalaisessa kodissa väkivaltaa - fyysisen lisäksi myös sitä henkistä. Samalla tavalla minusta pitäisi ilmoittaa niistä vanhemmista, joiden lapset istuvat hiljaa kellon ympäri jonkin roikan nokassa ja kittaa energiajuomaa. Sitähän vaan ei voi mitenkään näyttää toteen, kun ei näy/kuulu ulospäin.

        Railakas äänimaailma sen sijaan kuuluu naapuriinkin. Omilla naapureillani ei ollut lapsia mutta heräsin toissa syksynä muutamina öinä siihen, kun astiat särkyivät ja järkyttävä karjuminen kuului, naisen hysteerinen parkuminen sekä kolinaa (!) kantautui meille niin hyvin, että sikiunisenakin heräsin siihen kesken syvimmän unen. Kuulostelin tilannetta jonkin aikaa mutta koska alkoi tulla useampia ja päivisin kera sen kolinan (jota ei minusta normaalissa suusanallisessa riitelyssä kuuluisi olla), päätin soittaa poliisille. He olivat oikein mukava pariskunta naamatusten, metelikin loppui. En tiedä, kävikö poliisi oven takana mutten olisi halunnut menettää naapurisopua kertomalla, että minä olin se, jota melu häiritsi jo meluna mutta ennen kaikkea huolena...

        Olipa kyseessä äänekkäämpi riitely tai muu vastaava, ei 'normaali' tasapainoisessa arjessa karjuta ja mölytä kerros-/rivi-/luhtitaloissa KESKELLÄ yötä (siis tässä omien naapurieni tapauksessa). Jokainen perhe-elämää elävä tietää, että ääniä kuuluu mutta ihan kaikenlainen ei mene 'perus elämän' piikkiin ja silloin yleensä lamput syttyy.

        Tietenkin, kolikollahan on aina toinenkin puoli ja on myös ihan totta niitä kyttänaapureita. Ei siinä ole sossuillakaan helppoa aina erotella, onko ongelmana ilmoittaja vai ilmoitetut. Kun eivät sitä ennustajan taitoa ole koulutuksessaan saaneet. Ja niitäkin sossuja kun on monenlaisia persoonia. Äitini on toiminut alalla ja on kertonut usein, että osassa kolleegoissaan on se tietty piirre, että 'nauttivat' siitä, kun toisella menee huonosti - oma pieni elämä näyttää niin ruusuiselta sen jälkeen ;( Sillä sitten pönkitetään itseä, toisten elämän haasteilla ja kurjuudella - onko pahempaa! Häntäkin katsottiin vinoon, kun ihan oikeasti ja omasta halustaan halusi työskennellä maahanmuuttajien parissa. Onneksi on myös heitä, jotka ovat allalla ihan kutsumuksesta, elämää nähneenä ja kokeneena :)


      • Suojelua vai ei
        okoiokknknm kirjoitti:

        Näköjään onnistun tänään vastaamaan.

        Meistä on aikoinaan tehty ilmoitus VÄKIVALTAOLETUKSEN perusteella.
        Naapuri oli huolissaan, koska meiltä kuului karjuntaa, riitelyä, ja paiskomista.
        Lastensuojelu selvitti tätä PUOLI VUOTTA ja tilanne oli meidän perheelle ja myös lapsille aivan mielettömän raskasta, uuvuttavaa, stressaavaa aikaa. Sossut olivat erittäin asenteellisia.
        Ilmoittajan mielestä olimme aiheuttaneet lapselle murtuman. Emme
        Emme pystyneet edes osoittamaan vääräksi edes sitä, koska heidän mielestään lapsen on voinut hoidattaa yksityisellä sektroilla - rtg-kuvat, kipsit, kontrollit , jollain peitetarinalla, jonka henkilökunta uskoisi.

        Miksi meiltä sitten kuului niin paljon ääntä, että lapseton naapuri huolestui?
        '
        Siksi, että se kaikki ei meiltä kuulunutkaan. Hän oletti että meillä paiskotaan, kun sekin ääni tuli muualta, mutta talossa äänet kiersi niin, että se kuulosti kuin se olisi tullut meiltä ja me olimme ainoa lapsiperhe.

        Siksi, että koska seinänaapureita ei ollut, pidin telkkaria isolla. Naapurilla ei ollut telkkaria ollenkaan.

        Siksi, että olemme isoäänisiä.
        Siksi, että lasten isä RIEHUI lasten kanssa iltasella: karjui hirviönä, lapset juoksivat riemusta kirkuen pakoon. Sitten minä hermostuin koska kello oli paljon ja komensin - karjuin - että nyt loppuu jne.

        Siksi, että pari kertaa oli isoääninen riita, toinen miehen kanssa, toinen lapsen kanssa.

        Mitään ei kukaan nähnyt. Koskaan ei kukaan nähnyt mitään.
        Oletettiin vain.

        esim. tilanne, aivan arkinen: lapsi tekee ison hienon leegorakennelman. Äiti / isä kompastuu siihen, se menee rikki, aikuisen jalkapohjaan sattuu leegokalikat, tulee muutama ruma ärräpää - ja lapsi alkaa parkumaan, koska rakennelma on rikki.

        Ulos kuuluu: aikuinen karjuu, kiroilee. Lapsi itkee. Oletus: lasta hakataan.

        Eikä minunkaan ujot, arat lapseni mitään vieraalle, tuntemattomalle puhuneet. Emme viihtyneet siinä asunnossa emmekä sill äpaikkakunnalla. vaikka nämäkin lapset muutoin ovat hyvin kovaäänisiä ja normaalisti leikkiviä, vieraita kohtaan vaikuttavat lähes umpimielisiltä, kun eivät katso kohti eivätkä puhu.

        Ilmoitus oli aiheettomuudessaan erittäin loukkaava, ja sossujen asenteellinen, kohtuuttoman pitkä (ylitti kaikki lain raja-ajat) meille koko perheelle erittäin ahdistava kokemus. Lapsetkin kärsivät. Sen jälkeen olen joutunut kieltämään lapsia esim. itkemästä, kiukuttelemasta jne. koska pelkään, että lapsen itku mielletään pahoinpitelyn seuraukseksi.

        Jos haluat pilata perheen elämän, aiheuttaa lapsille vaikeuksia, uuvuttaa vanhemmat jaksamisen äärirajoille - tee se ilmoitus.

        Jos oikeasti olet ihminen, unohda olettamukset - koska mitään et ole nähnyt, äänimaailma voi tulla ihan mistä tahansa, aivan normaalista arjen toiminnoista, eikä sen taustalla tarvitse olla muuta kuin kiivas intos, kiivas keskustelu eikä aggressiivinen riita tai väkivalta.

        Huokaus.... tuo kuulosti liiankin tutulta...on ollut aivan samoja kokemuksia kun "huolestunut" naapuri soitti hätäkeskukseen sanoen, että meillä lapsi itkee ja nainen "huutaa" apua. Poliisi oli ihmetellyt oven takana noin 10 min ennenkuin soittivat meidän ovikelloa. Päästin poliisit toki sisälle kun kerta olivat sitä kelloa soittaneet. Kysyin heiltä, että mistä on kyse jolloin vastauksena oli tuo huolestunut naapuri joka oli soittanut. Meillä oli ääni vähän korottunut yhdessä vaiheessa ja oli lapsi pikkasen siinä vaiheessa itkenytkin. Poliisi vain ihmetteli sisään tullessaan mistä oikein oli kysymys? Vastaukset he kyllä saivat mitä halusivatkin ja kun poliisin tehtävä nykyjään on tehdä ns lastensuojeluilmoitus kun perheessä on alle 15 vuotias lapsi niin näin sitten kävikin ja sosiaalityöntekijä(tuttu jo entuudestaan) otti meihin yhteyttä ja pyysi ns audienssia meille asian selvittämiseksi. Kun sosiaalityöntekijä oli kotikäynnillä oli toteamus häneltä asiaan, että kaikkea se kateellisuus talossa voikin tehdä. Olen talossa ns luottamustehtävässä, mistä tietyt naapurit eivät oikein taida olla kovin iloisia, että tämmöisiä voivat ne HYVÄT naapurit olla kun alkavat kyttäämään toisten asioita. Eipä ole sen jälkeen poliisia eikä sosiaalityöntekijääkään ovella näkynyt, koska ilmoitus oli aiheeton ja poliisin raportissakin luki, ettei meillä ollut kotona mitään kotiväkivaltaan viittaavaa mikä oli alunperin kyseisen ilmoituksen aiheuttanut. Joskus näyttää olevan, että se sosiaalityöntekijäkin voi olla "asiakkaan" puolella asioissa.


      • epäilyttävää
        monenlaista... kirjoitti:

        Todella ikävä kokemus varmasti, en yhtään kommentillani halua väheksyä tai epäillä sitä. Mutta jos naapuri todella olikin huolissaan, kylläkin vain tietämätön? Jos hän ihan oikeasti luuli, että teillä jotain väkivaltaista tapahtuu? Korostan sanaa LUULi, koska teidän tapauksessahan tästä ei ollut kysymys :)

        Olisiko pitänyt vain antaa olla? Koska vaikka teidän perheessä ei väkivallasta ollutkaan kyse, on aika monessa suomalaisessa kodissa väkivaltaa - fyysisen lisäksi myös sitä henkistä. Samalla tavalla minusta pitäisi ilmoittaa niistä vanhemmista, joiden lapset istuvat hiljaa kellon ympäri jonkin roikan nokassa ja kittaa energiajuomaa. Sitähän vaan ei voi mitenkään näyttää toteen, kun ei näy/kuulu ulospäin.

        Railakas äänimaailma sen sijaan kuuluu naapuriinkin. Omilla naapureillani ei ollut lapsia mutta heräsin toissa syksynä muutamina öinä siihen, kun astiat särkyivät ja järkyttävä karjuminen kuului, naisen hysteerinen parkuminen sekä kolinaa (!) kantautui meille niin hyvin, että sikiunisenakin heräsin siihen kesken syvimmän unen. Kuulostelin tilannetta jonkin aikaa mutta koska alkoi tulla useampia ja päivisin kera sen kolinan (jota ei minusta normaalissa suusanallisessa riitelyssä kuuluisi olla), päätin soittaa poliisille. He olivat oikein mukava pariskunta naamatusten, metelikin loppui. En tiedä, kävikö poliisi oven takana mutten olisi halunnut menettää naapurisopua kertomalla, että minä olin se, jota melu häiritsi jo meluna mutta ennen kaikkea huolena...

        Olipa kyseessä äänekkäämpi riitely tai muu vastaava, ei 'normaali' tasapainoisessa arjessa karjuta ja mölytä kerros-/rivi-/luhtitaloissa KESKELLÄ yötä (siis tässä omien naapurieni tapauksessa). Jokainen perhe-elämää elävä tietää, että ääniä kuuluu mutta ihan kaikenlainen ei mene 'perus elämän' piikkiin ja silloin yleensä lamput syttyy.

        Tietenkin, kolikollahan on aina toinenkin puoli ja on myös ihan totta niitä kyttänaapureita. Ei siinä ole sossuillakaan helppoa aina erotella, onko ongelmana ilmoittaja vai ilmoitetut. Kun eivät sitä ennustajan taitoa ole koulutuksessaan saaneet. Ja niitäkin sossuja kun on monenlaisia persoonia. Äitini on toiminut alalla ja on kertonut usein, että osassa kolleegoissaan on se tietty piirre, että 'nauttivat' siitä, kun toisella menee huonosti - oma pieni elämä näyttää niin ruusuiselta sen jälkeen ;( Sillä sitten pönkitetään itseä, toisten elämän haasteilla ja kurjuudella - onko pahempaa! Häntäkin katsottiin vinoon, kun ihan oikeasti ja omasta halustaan halusi työskennellä maahanmuuttajien parissa. Onneksi on myös heitä, jotka ovat allalla ihan kutsumuksesta, elämää nähneenä ja kokeneena :)

        Pitää seillä taustalla olla jotain muutakin kuin pelkkä epäily. Naurettavaa tehdä ilmoitus oman sairaan mielikuvituksen perusteella. Jos kuvittelee lasten hakkaamista ja muuta sellaista, niin silloin kannattaa kyllä ihan itse mennä tutkituttamaan päätään.


      • tunteilevaäiti
        okoiokknknm kirjoitti:

        Näköjään onnistun tänään vastaamaan.

        Meistä on aikoinaan tehty ilmoitus VÄKIVALTAOLETUKSEN perusteella.
        Naapuri oli huolissaan, koska meiltä kuului karjuntaa, riitelyä, ja paiskomista.
        Lastensuojelu selvitti tätä PUOLI VUOTTA ja tilanne oli meidän perheelle ja myös lapsille aivan mielettömän raskasta, uuvuttavaa, stressaavaa aikaa. Sossut olivat erittäin asenteellisia.
        Ilmoittajan mielestä olimme aiheuttaneet lapselle murtuman. Emme
        Emme pystyneet edes osoittamaan vääräksi edes sitä, koska heidän mielestään lapsen on voinut hoidattaa yksityisellä sektroilla - rtg-kuvat, kipsit, kontrollit , jollain peitetarinalla, jonka henkilökunta uskoisi.

        Miksi meiltä sitten kuului niin paljon ääntä, että lapseton naapuri huolestui?
        '
        Siksi, että se kaikki ei meiltä kuulunutkaan. Hän oletti että meillä paiskotaan, kun sekin ääni tuli muualta, mutta talossa äänet kiersi niin, että se kuulosti kuin se olisi tullut meiltä ja me olimme ainoa lapsiperhe.

        Siksi, että koska seinänaapureita ei ollut, pidin telkkaria isolla. Naapurilla ei ollut telkkaria ollenkaan.

        Siksi, että olemme isoäänisiä.
        Siksi, että lasten isä RIEHUI lasten kanssa iltasella: karjui hirviönä, lapset juoksivat riemusta kirkuen pakoon. Sitten minä hermostuin koska kello oli paljon ja komensin - karjuin - että nyt loppuu jne.

        Siksi, että pari kertaa oli isoääninen riita, toinen miehen kanssa, toinen lapsen kanssa.

        Mitään ei kukaan nähnyt. Koskaan ei kukaan nähnyt mitään.
        Oletettiin vain.

        esim. tilanne, aivan arkinen: lapsi tekee ison hienon leegorakennelman. Äiti / isä kompastuu siihen, se menee rikki, aikuisen jalkapohjaan sattuu leegokalikat, tulee muutama ruma ärräpää - ja lapsi alkaa parkumaan, koska rakennelma on rikki.

        Ulos kuuluu: aikuinen karjuu, kiroilee. Lapsi itkee. Oletus: lasta hakataan.

        Eikä minunkaan ujot, arat lapseni mitään vieraalle, tuntemattomalle puhuneet. Emme viihtyneet siinä asunnossa emmekä sill äpaikkakunnalla. vaikka nämäkin lapset muutoin ovat hyvin kovaäänisiä ja normaalisti leikkiviä, vieraita kohtaan vaikuttavat lähes umpimielisiltä, kun eivät katso kohti eivätkä puhu.

        Ilmoitus oli aiheettomuudessaan erittäin loukkaava, ja sossujen asenteellinen, kohtuuttoman pitkä (ylitti kaikki lain raja-ajat) meille koko perheelle erittäin ahdistava kokemus. Lapsetkin kärsivät. Sen jälkeen olen joutunut kieltämään lapsia esim. itkemästä, kiukuttelemasta jne. koska pelkään, että lapsen itku mielletään pahoinpitelyn seuraukseksi.

        Jos haluat pilata perheen elämän, aiheuttaa lapsille vaikeuksia, uuvuttaa vanhemmat jaksamisen äärirajoille - tee se ilmoitus.

        Jos oikeasti olet ihminen, unohda olettamukset - koska mitään et ole nähnyt, äänimaailma voi tulla ihan mistä tahansa, aivan normaalista arjen toiminnoista, eikä sen taustalla tarvitse olla muuta kuin kiivas intos, kiivas keskustelu eikä aggressiivinen riita tai väkivalta.

        Yhdyn niihin kommentteihin joissa todetaan että lapsiperheistä kuuluu mitä äänekkäintä meteliä.
        Minulla on kaksi pientä lasta jotka tappelevat päivittäin keskenään, huutavat ilosta surusta ja pettymyksistä, välillä huutavat vain huutamisen vuoksi. Asumme kerrostalossa ja meiltä kuuluu välillä meteliä.
        Joskus saattaa kuulua syömiseen liittyen, koska nuorempi lapsi leikkii ruoalla ja saattaa tahallaan heitellä sitä lattialle jolloin häntä joutuu komentamaan ja poistamaan keittiöstä. Tästähän seuraa toki itku ja huuto, kyseessä alle 2 vuotias.
        Meillä poetaan myös molempien kohdalla uhmaikää, joka tuo huutoa lisää. Jonain päivänä mikään ei ole hyvä tai riittävää ja jos tuo päivä sattuu huonosti nukutulle päivälleni niin kyllä minäkin korotan ääntäni. Pakko myöntää että välillä meillä käy semmoinen mekastus ja huuto ettei tilanteesta selviä jollet joko huuda kovempaa tai lähde kävelemään.
        Lapsia ei voi jättää itsekseen joten vaihtoehtoja ei ole.

        Näitä ikäviä huutoja on melko usein, mutta pääasiassa meillä iloitaan ja touhutaan, joka päivä kiljutaan ilosta leikin tohinassa.

        Lapsiperheet vain tuottavat meteliä. Kerrostalossa asuessa sitä joutuu sietämään koska naapureitaan ei voi valita jollei osta kaikkia asuntoja ympäriltään.
        Ja pitää ottaa huomioon että äänet todellakin voivat kiertää, meidänkin rapussa ääniä kuuluu myös ylempänä olevasta naapurista jossa saman ikäisiä metelöiviä lapsia.

        En jaksa uskoa että ketään lasta voi pakkosyöttää. Vai näyttääkö lapset siltä että ovat liian syötettyjä.
        Sitä paitsi jotkut lapset ovat niin nirsoja että heille kokkaat vaikka kymmenen eri ruokalajia niin mikään ei kelpaa. Periaatteesta. Päivästä toiseen tämmöinen ottaa kyllä sappeen.


      • mistä näitä...
        monenlaista... kirjoitti:

        Todella ikävä kokemus varmasti, en yhtään kommentillani halua väheksyä tai epäillä sitä. Mutta jos naapuri todella olikin huolissaan, kylläkin vain tietämätön? Jos hän ihan oikeasti luuli, että teillä jotain väkivaltaista tapahtuu? Korostan sanaa LUULi, koska teidän tapauksessahan tästä ei ollut kysymys :)

        Olisiko pitänyt vain antaa olla? Koska vaikka teidän perheessä ei väkivallasta ollutkaan kyse, on aika monessa suomalaisessa kodissa väkivaltaa - fyysisen lisäksi myös sitä henkistä. Samalla tavalla minusta pitäisi ilmoittaa niistä vanhemmista, joiden lapset istuvat hiljaa kellon ympäri jonkin roikan nokassa ja kittaa energiajuomaa. Sitähän vaan ei voi mitenkään näyttää toteen, kun ei näy/kuulu ulospäin.

        Railakas äänimaailma sen sijaan kuuluu naapuriinkin. Omilla naapureillani ei ollut lapsia mutta heräsin toissa syksynä muutamina öinä siihen, kun astiat särkyivät ja järkyttävä karjuminen kuului, naisen hysteerinen parkuminen sekä kolinaa (!) kantautui meille niin hyvin, että sikiunisenakin heräsin siihen kesken syvimmän unen. Kuulostelin tilannetta jonkin aikaa mutta koska alkoi tulla useampia ja päivisin kera sen kolinan (jota ei minusta normaalissa suusanallisessa riitelyssä kuuluisi olla), päätin soittaa poliisille. He olivat oikein mukava pariskunta naamatusten, metelikin loppui. En tiedä, kävikö poliisi oven takana mutten olisi halunnut menettää naapurisopua kertomalla, että minä olin se, jota melu häiritsi jo meluna mutta ennen kaikkea huolena...

        Olipa kyseessä äänekkäämpi riitely tai muu vastaava, ei 'normaali' tasapainoisessa arjessa karjuta ja mölytä kerros-/rivi-/luhtitaloissa KESKELLÄ yötä (siis tässä omien naapurieni tapauksessa). Jokainen perhe-elämää elävä tietää, että ääniä kuuluu mutta ihan kaikenlainen ei mene 'perus elämän' piikkiin ja silloin yleensä lamput syttyy.

        Tietenkin, kolikollahan on aina toinenkin puoli ja on myös ihan totta niitä kyttänaapureita. Ei siinä ole sossuillakaan helppoa aina erotella, onko ongelmana ilmoittaja vai ilmoitetut. Kun eivät sitä ennustajan taitoa ole koulutuksessaan saaneet. Ja niitäkin sossuja kun on monenlaisia persoonia. Äitini on toiminut alalla ja on kertonut usein, että osassa kolleegoissaan on se tietty piirre, että 'nauttivat' siitä, kun toisella menee huonosti - oma pieni elämä näyttää niin ruusuiselta sen jälkeen ;( Sillä sitten pönkitetään itseä, toisten elämän haasteilla ja kurjuudella - onko pahempaa! Häntäkin katsottiin vinoon, kun ihan oikeasti ja omasta halustaan halusi työskennellä maahanmuuttajien parissa. Onneksi on myös heitä, jotka ovat allalla ihan kutsumuksesta, elämää nähneenä ja kokeneena :)

        Luetusta päätellen, toivottavasti säästyn sinun kaltaisilta naapureilta. Uhh. Mutta itse toki varmasti olet ylpeä ilmoituksestasi.


    • Asian läpikäynyt...

      Totta on, että itku ja huuto kuuluvat usein lapsiperheen arkeen...eikä se välttämättä tarkoita, että asiat olisivat huonosti. Mutta jos asia huolestuttaa...nimetön ilmoitus sossuun on paras tapa, ilmaista huolensa/epäilynsä... Jokaisella aikuisella on velvollisuus puuttua, jos lapsilla ei ole asiat hyvin...toki on muistettava, että virhe arvioita sattuu. Sossu tarkastaa tilanteen, ilmoituksen perusteella. Lapsia ei oteta huostaan automaattisesti, tällaisissa tilanteissa...vain pakkotilanteissa, jolloin lapsilla on akuutti hätä. Vaan aluksi sossu ottaa yhteyttä perheeseen...heidät kutsutaan tapaamiseen...ja sen jälkeen sossutädit tulevat kotikäynnille. Asiat tutkitaan ja keskustellaan läpi... Jos ongelmia ei löydy, perhe saa jatkaa elämäänsä rauhassa...ja jos taas ongelmia on, he saavat apua... Ja aina se ei suinkaan tarkoita huostaanottoa...perheelle on muitakin tukimuotoja, joita on mahdollista saada. Ei kenestäkään ole mukavaa joutua tutkinnan kohteeksi...mutta joskus siitä on apua niin lapsille kuin vanhemmillekin. Ja koskaan perhe ei saa tietää, kuka teki ilmoituksen...paitsi jos ilmoittaja itse ilmaisee sen.

    • koivuniemenherraa

      Tee ilmoitus itsestäsi, vaikka poliisille, että olet lurkki. Näistä lapsista voipi tulla nöyriä, lakeja noudattavia, yhteiskuntakelpoisia ihmisiä vanhempina, toisin kuin vapaan ääliökasvatuksen saaneista, joita näkee kiukuttelemassa joka puolella yleisillä paikoilla, kun kulkee, pahimmat näistä on linnassa tai lopettaneet itsensä otettuaan mukaan ensin muita ihmisiä.

    • 22

      saattaa olla sitä saattaa olla tätä. Jos olet nähnyt niin ilmoita, kuvittelu ei riitä. Mistä oletus pakkosyötöstä, onko sinulle tuttua historiastasia?

    • Hyvää päivää

      Kyllä noilla perusteilla kuulu tehdä yhtään mitään. Menkää ny kyylät kyylämään toisianne. Jos naapurista kuulu itkua ja sen perusteella teet suojelu ilmotuksen, ei hyvää päivää. Jonkun pitäs tehä tutkimus sun kyylästä, ookko korva kiinni seinässä ja kurkit oven raosta, oletko näitä saakelin kyttääjiä. Kyllä ny jukolauta jotain faktoja pöytään, kertoo taas Suomesta kaiken ^^^^ Viestit ylempänä.

    • Täydellinen maailma

      Joo kyllä näin on että kaikkien vanhemmiksi aikovien olisi syytä joutua sossun pääsykokeisiin (ennen kuin lapsi luovutetaan) joissa selvitetään että onko edellytyksiä täydelliseksi vanhemmaksi.

      Koskaan ei voi tietää mitä naapurissa tapahtuu jos sinne ei pääse katsomaan ja varsinkaan jos ei mitään kuulu. Olisi hyvä tehdä ilmoitus kaikista suomalaisista lapsiperheistä . Eikös yleensä juuri silloin kun kaikkein kamalin tapahtuu niin kaikki läheiset ovat hämmentyneitä "Sehän oli ihan normaali perhe! En olisi ikinä uskonut että.."

      Huomenne kaikki ottavat puhelimen käteen ja hoitavat kansallisvelvollisuutensa!

    • näkökulmaa

      Hei!

      Oli rohkea avaus ottaa puheeksi huoli naapurin lasten tilanteesta. Ennen kuin teet ilmoitusta, voisit miettiä mistä olet huolissasi, mitä olet oikeasti kuullut ja mitä nähnyt? Älä tee ilmoitusta ainakaan niin, että mainitset "luulen, että lapsia tukistetaan tai pakkosyötetään" kommentilla.
      Voisit seurata tilannetta vielä ja pohtia mm. onko lapsilla pihamaalla kavereita? käykö lapset naapurustossa kyläilemässä toisten lasten luona? käykö lapsia perheessä kylässä? näyttääkö siltä, että perhe elää eristyksissä ja mistä niin päättelet? Entä näyttääkö siltä, että lapset kärsivät tilanteesta? Ilmaisevatko halukkuutta lähteä kaverille ja äiti komentaa sisälle ?
      Tee ilmoitus, jos huolesi jatkuu, mutta älä missään nimessä kerro oletuksia, jos et ole varma. Ilmoitukseksi riittää jo se, että olet huolissasi siitä, onko perhe eristäytynyt ja onko lapsilla riittävästä mahdollisuuksia saada ikätovereiden seuraa.
      Muista, että koulussa ja päiväkodissa lapsilla on kuitenkin aina mahdollisuus saada ikätovereiden vertaisseuraa ja kehittää sosiaalisia taitojaan. Ja yleensä myös koulun ja päivähoidon ammattilaiset näkevät ja toimivat, mikäli huolta on.
      Jos päädyt tekemään ilmoituksen tee se omalla nimelläsi, älä nimettömänä, sillä nimettömiin ilmoituksiin saatetaan suhtautua "naapuri haluaa häiritä naapuria" ajatuksella.

    • OOWINAC

      Minä sain lapsena tyhmyyksiä tehtyäni aika ajoin tukkapöllyä ja toisinaan täytyi syödä lautanen tyhjäksi, tai jäin ilman jälkiruokaa. Minä olen kiitollinen vanhemmilleni kasvatuksestani.

      Onneksi kukaan naapurin kansankynttilä ei erottanut minua lapsena omasta perheestäni vilkkaan mielikuvituksensa ja stetoskooppihavaintojensa perusteella.

      • Voi ei!

        Kuuluuko itkua ja karjuntaa? Ihanks totta? Eikö ne käyttäydykään sun mieliksi.
        kuule kaikki ei ole samanlaisia hissukoita tyynni. Joopa joo.


    • ilmoitus

      Tee ilmoitus. Itse tuollaisessa "perheessä" kasvaneena tunnistin viestisi perusteella, mistä on kyse. Naapurit varmasti kuulivat mitä meillä aikanaan oli tekeillä ja ajattelin ja toivoin että joku varmasti puuttuisi, mutta kappas, eipäs puuttunut. Se on sääli. Paljolta olisi säästytty.

      Olen Koivuniemenherran kanssa erimieltä. Väkivallalla kasvatetuista lapsista kasvaa kaikkea muuta, kuin kuuliaisia kansalaisia. Yleensä epävakaista perheoloista tulleet lapset ovat niitä, jotka pyrkivät ratkaisemaan ongelmat nyrkein. Niinkuin kotonakin oli tehty.

    • nnjnnkjnkjnjkmn

      Sinulle "näkökulmaa".

      Ennenkuin sitä ilmoitusta aletaan tekemään, voisi miettiä myös, mikä on ns,. normaalia. Miten paljon sosiaalista elämää perheellä pitää olla? tai mikä määrä ja millaista ääntä on sallittua lapsiperheelle? Tuossakin perheessä on kolme lasta ja kolmesta lähtee kyllä jo ihan kiitettävästi mekkalaa ja älämölöä, eikä se ole lyömistä tai vastaavaa.

      Nykyään kynnys tehdä ilmoituksia on erittäin matala, sen osoittaa tämäkin avaus. Mitään ei ole nähty, on vain kuultu, Mistään ei tiedetä mitään, vain oletetaan. Mistä ne olettamukset tulevat? Tottakai pelkkä huoli riittää nykyään lastens. ilmoituksen tekemiseen, mutta kuka tahansa voi olla huolissaan kenestä tahansa, aivan millaisin perustein tahansa. Eihän sen tarvitse olla kuin että perheessä aikuiset karppaa tai ovat kasvissyöjiä tai uskovaisia tms jne. eli eletään toisin kuin itse. Lapset voi hyvin ja heitä rakastetaan, mutta elämänarvot ovat erit kuin itelleä enkä nyt tarkoita päihteitä tai väkivaltaa vaan tavallista, lain ja normien sisällä olevaa elämää...

      Pitäisi miettiä, onko se huoli aiheellista vai olettamukseen perustuvaa, niinkuin tässä tapauksessa on vain olettamusta.

      Jos ap on niin huollissaan, eikö hän voisi sanoa perheen äidille ihan suoraan: teiltä kuulu taas eilen klo xxx tämmöistä ääntä ja minä olen huolissani että teillä on väkivaltaa, olen ajatellut tehdä teistä lastens.ilmoituksen. Jätän tekemättä, jos voit todistaa ettei teillä ole sitä.

      Ei kannata odottaa että tähän suhtauduttaisiin ilolla: ihanaa kun sinä välität meistä! vaan todellakin: pidä huoli omista asioistasi.


      Minusta, perheestäni , on tosiaan tehty, olettamuksen perusteella. Kukaan ei mitään nähnyt, koska mitään nähtävää ei ollut, mitään ei ollut tapahtunut. Mutta meistä vaan sattui kuulumaan liikaa ääniä, eikä lapseni olleet avoimia juttelevaisia vieraille.

      Ja muuten; kun nykyään tehdään tosi helposti ilmoituksia, niitä tekee myös koulu ja päiväkoti, jos katsovat aiheelliseksi. He kuitenkin näkevät lapsen joka päivä, samoin vanhemmat, ja lapsista kyllä näkyy, jos heillä ei asiat ole kotona kunnossa.

      Ja edelleen: entäs jos iltamyöhä-karjunta tulee vaikka siitä, että perheen teini ei suostu sulkemaan tietokonetta ja menemään nukkumaan? Eli aika normaalia teinien kanssa tapahtuvaa riitaa, missä vanhemmilla väsyneenä palaa käämit ja äänet nousee. Illalla kun on hiljaista muualla, kaikkien äänien kuulumiset korostuu.

    • Rairuoho

      Tästä keskustelusta löytyy asiallisia vastauksia ja sitten outoja hiippareita joita on kaikissa keskusteluaiheissa mukana, olipa aihe mikä tahansa. Ei terveeseen perhe-elämään kuulu jokailtaiset karjunnat ja huudot, joskus on oltava ankara mutta tuntuu että ko. kodissa on suuria ongelmia. Naapurisopu saattaa kärsiä jos ja kun ko, perhe asuu usein kauankin kodissaan, usein loppuu eron tai häädön jälkeen, jatkunee seuraavassa osoitteessa jos sama peli jatkuu, tuntuu sressaantuneelta perheeltä..työttömyyttä, alkoholiongelmaa, jonkin asteista mielisairautta.

      • justiinsa joo

        "Asunnosta kuuluu myös epämääräisiä ääniä kuten lapsen itkua, joskus yöllä huutoa (karjuntaa)" Missä kohti lukee joka iltaiset ? Ja kyllä, asuu missä tahansa naapureita ei pidä kutsua kotiinsa, ja naapureille ei pidä kertoa yhtään mitään, missään laissa ei edes lue että pitäisi tervehtiä naapureita. Naapureitakaan harvemmin voi valita, mutta sama asia kuin suvun kanssa, ei ole pakko olla tekemisissä ! Se ei tee perheestä "lastensuojelunasiakasta", ettei naapureille puhu, suomikaan ei ole mikään lintukoto jossa naapureita kylään kutsutaan.


    • vastuu

      Työskentelen alalla ja jos yhtään epäilyttää, on ilmoitus tehtävä. Sosiaalityöntekijöiden tehtävä on sitten selvittää, mistä on kysymys, sinun ei tarvitse sitä päättää tai tietää, onko kyseessä "oikea" hätä.

      • tyyp ls-työntekijä?

        No eikä ole tehtävä. Haluat jokaisen suomalaisen johonkin rikosrekisteriin? Jotain rajaa. Vai onko työsi pilannut kaiken arvostelukyvyn? Se tietysti selittäisi paljon....


    • 5+1

      Meillä ainakin opetetaan että vieraille aikuisille ei puhuta.

    • ÄIDINSUOJELUVIRASTO

      Tee lastensuojeluilmoitus! ..Se ei vain auta ko. asiassa.

      Lastensuojeluilmoitus ei auta mitään vaikka lapset roikkuisivat narun jatkeena hirressä äidin toimesta. Lastensuojelu ei auta hädässä olevia lapsia koska lastensuojeluvirasto on äidinsuojeluvirasto.

      Lastensuojeluvirastossa vain joka kymmenellä on lain edellyttämä pätevyys. Peruspalveluministeri ja Sosiaaliministeri ovat haluttomia tekemään ja valvomaan lakia joka suojelee lasta kaikelta väkivallalta, niin henkiseltä kuin fyysiseltäkin.

      Suomessa väkivaltaa kokevat ihmiset tekevät itsemurhia tämän tästä. Joka päivä 3-4 tekee itsemurhan koska ei kestä. Moni nuori juo itsensä tainnoksiin koska haluavat paeta todellisuutta. Suomenkin nuorista on tulossa täysin vanhempien nuijimia ja kiristämiä ja traumatoisoimia ihmisraunioita. Ei hallitus ja ministeriö välitä lapsista. Katsokaa vaikka ympärillenne.


      Hyvä Suomi!

      Tervetuloa hyvinvointivaltioon nimeltä SUOMI FINLAND. Täällä lapsistanne ja kansasta tehdään hulluja ja ihmisraunioita.

      • Soviet-Finland

        Kuinkahan moni itsemurhaan päätynyt on ollut naapuriensa ja/tai sossujen kiusaamisen uhri? Tervetuloa tosiaan Suomeen, täällä saat tuta, jos olet massasta poikkeava tai omaat jotain kadehtittavaa!


    • voi jestas näitä

      No joo. Pitää sanoa että pidä huoli omista asioistasi. Teini-ikäiset osaavat kyllä yöllä aloittaa huutamisen, 3-8 vuotiaat itkevät joskus jne. Tuskinpa äiti pakko syöttää lapsiaan varsinkaan teini-ikäistä, saattaa olla sinä olet liian utelias ja kun ei sinulle kerrota kaikkea, kehittelet päässäsi.

      • Rauhallinen asukas

        Muutin vasta uuteen asuntoon . Naapurini tuli juttelemaan kanssani . Hän kehuskeli että on saanut häädettyä monta perhettä tästä talosta pois . Aloin silloin epäileen että olikohan tämä oikea teko että muuttaa tuon naapuriin . Olen yrittänyt nyt karttaa tätä naapuriani . Mutta hän yrittää kokoajan päästä juttelemaan kanssani . En päästä häntä kotiini mutta hän kutsuu luokseen kylään . En kuitenkaan ole mennyt . Toinen naapuri sanoi minulle että varo tuota naista se on psyykkisesti sairas !


    • terveydenhoitaja

      Jos sinulla on huoli lapsista, tee anonyymisti lastensuojeluilmoitus. Lain mukaan sosiaalitoimi tekee selvityksen lastensuojelutarpeesta. Perhe ei itse osaa hakea tukea ja apua tilanteeseensa joten joskus on sivullisen puututtava. Jo perhetyö auttaa jos vanhemmat väsyneitä. Työssäni kohtaan näitä perheitä ja ennaltaehkäisevään tukeen tulisi enemmän nykypäivänä satsata.

    • risto_38

      HANKI OMA ELÄMÄ, kirjoitit että äiti saattaa pakkosyöttää ja tukistaa...
      hei haloo, juuri sinunlaisia on tässä maailmassa liikaa.
      pilaatte muiden elämän valheilla ja väärillä syytöksillä.
      PIDÄ HUOLI VAIN OMISTA ASIOISTA

      t. 3 alle kouluikäisen isä

    • Joo-o!

      Joo-o sanoi rengit päissään!Eikä ne sitten paljon muuta puhuneetkaan!

    • herra

      Rauhalassa päin kotkaa siis

    • Näin on

      Tee ilmoitus, siten saat asian mielestäsi. Ilmoituksen voi tehdä nimettömänä.

      • en kuulu joukkoon

        no siinä juuri yksi viisas neuvoo toista viisasta.tee heti ilmoitus ja tietysti nimettömänä.


    • Kakadududud

      Tee se ilmoitus!
      Jos viranomaiset toteavat kaiken olevan kunnossa niin hyvä niin.

      Kauheata seurata kuinka aikuiset huutavat puolustuskyvyttömille lapsille kurkku suorana. Jos tekisivät niin aikuiselle niin saisivat selkäänsä. Helppo sitä on pienempää kiusata.

      Kuri syntyy kasvatuksella, ei karjumisella.

    • vuhVuh

      Tee samantien meistäkin ilmoitus kun uhmaikäinen huutaa ja raivoaa koko ajan ja annan hänelle ruokaa minkä' vuoksi ei ole laiha joten voisit samalla ilmoittaa että meilläkin "pakkosyötetään" lasta koska ei ole laiheliini lapsi ja että itketämme häntä kun "minä itte" ei saa piirrellä tusseilla seiniin kun kiellämme.Ja meitä ei kiinnosta naapureiden asiat ja päin vastoin niin olemme kai mekin sulkeutuneita kun meillä on omat ystävät ja kaverit jotka asuvat muualla kuin naapurissa.Se joka leikkiin ryhtyy se leikin kestäköön eli muista myös se että sinulla pitää olla konkreettista näyttöä siitä että on aihetta lastensuojeluun eli naapureiden kuunteleminen ja heidän asioidensa arvailu ei pahemmin auta sinua viemään asiaasi eteenpäin, päin vastoin pitävät sinua kyttääjänä jopa lastensuojelussa jos vain huhupuheilla teet ilmoituksen.

    • niin no..

      ei ole helppoa olla vilkkaan lapsen vanhempi. meillä lapsi ei ota kuuleviin korviinsa välillä mitän ja sitten on pakko ärjästä että kuuntele nyt! ja lapsi itkee myös kun jotain sattuu esim kaatuu leikkiessään tai vastaavaa ihan normaalia lapsiperheeseen kuuluvaa. ja jotkut lapset eivät ole niin ihania syömän kuin toisten. ei omani mutta perhetuttuni lapsi on erittäin huono syömään ja joskus on otettava pakolliset ohjat käsiin ja pidettävä lapsi pöydässä ettei kolmas päivä ala mennä ilman ruokaa. kaikki eivät ole samanlaisia kaikki ovat niin yksilöllisiä... en ehkä olisi heti ilmoittamassa seurailisin tilannetta itse että onko lapset pelokkaita haluavatko he mennä kotiin onko vaatteet puhtaat ym. ei aina kaikkien elämä ole helppoa nykymaailma vaatii liian paljon mutta kuka ne kaikki voisi käyttää. jos joku voi minulle sanoa ettei pinna ole tiukalla jos on esim rahasta puutetta ja karju lapsilleen huomaamattaan ja kadu sitä myöhemmin ja pyytää lapsiltaan anteeksi mitä kukaan ei kuule eikä näe kun sitä ei huuda niin jos joku voi väittää että jos oma elämän tilanteensa on täysin pohjalla jolakin saralla ja pysyy täytenä tyyneytenä niin saakoon tehdä minustakin sitten lastensuojeluilmoituksen.. koska ei aina voi kaikki olla hyvin ja se piina voi jatkua kauanin mutta ehkä kumminkin lapset ovat niitä rakkaimpia!

    • mummapumma

      minulla oli aikoinaan alakerrassa perhe, jossa ryypättiin ja riehuttiin ja jokaikinen aamu kouluikäinen poika itki lohduttomasti keittiössä, kun se kuului ilmantuuletusventtiilin kautta meille, minä huusin siihen muutaman kerran että lopeta se lapsen pahoinpitely. Loppui siihen ja myöhemmin se nainen tervehtikin minua. Siihen asti vaan luimisteli. Jos kuuluu jatkuvasti huutoa ja lapsen itkua ja tappelun ääniä, niin siihen on jollain tavalla puututtava. Ei se ketään vahingoita että puuttuu, mutta vahingoittaa jos ei puutu. Jos eivät itse edes huomaa millaisessa kierteessä ovat. Kun siihen ulkopuolinen jollain lailla puuttuu, ehkä havahdutaan että nyt pitää muuttaa käyttäytymistä.

    • keksitty koko juttu

      Epäonnistunut provo,paistaa selvästi läpi.Keksi parempaa.Yritä edes.

    • Lääkäriin mars.

      Olet vainoharhainen.

    • S.Shion

      Parempi katsoa kuin katua. Perheellä ei ole mitään hätää, kunhan eivät salaa mitään.

    • ei muta

      huolehi sie kuule vain omista asioista ålåkån sekkaannu toisten asiohin ,mikkä ei sulle kuulu

    • outoja tyyppejä

      Tyypillinen idiootti soittamassa johonkin sosiaali viranomaisille! :O Tuo on normaalia ja on täysin normaalia ettei lapsi puhu muille rapaun asukkaille ei meidänkään talossa yksikään lapsi puhu muille aikuisille :o Ehkä sinun kannattaisi soittaa itsellesi jotain apua?

    • Annikki 123

      No meistä teki lapsen kaverin äiti lastensuojeluilmoituksen kun isäntä kirota päräytti... Kääntyi vaan ilmoitus ilmoittajaa vastaan =) Perusteluina saimme ilmoituksen ettei lastensuojeluntarvetta. Hyvin sanoi sosiaalivirkailija että jos jokaisessa perheessä tehtäisiin kirotapäräyttelystä lastensuojeluilmoitus niin puoli miljoonaa lasta olisi huostaanotettu. Kannattaa olla varma ennekuin tekee moisen.

    • tervettä järkeä

      Mikä tässä on se asia, jonka takia pitää ottaa yhteyttä lastensuojeluun? Normaalit lapset huutavat ja itkevät ja aikuisetkin karjuvat, jos ovat vihaisia, entäs sitten? Tuo loppu taitaa olla omaa mielikuvitustasi. OLisikohan parasta keskittyä muihin asioihin, sillä muuten kaikki Suomen lapset ovat kohta huostaanotettuja :)

      • Ilmeisesti aloittajalla ei ole ollenkaan omia lapsia tai pikkuveljeä/siskoa. Asia nyt vaan on niin että pieni lapsi nyt ei vielä osaa ilmaista itseään muuten kuin huutamalla. Taitaa olla jotenkin vieras asia lapsiasiantuntijalle?

        Kyse ei tarvitse olla mistään isosta asiasta, joskus kyse on ihan pelkästä turhanhuutamisesta. Minulla asui naapurissa noin neljävuotias poika jolla oli ärsyttävä tapa alkaa turhanhuutaa kerrostalon rappusissa. Ei sillä oikeasti mitään hätää ollut, täytyi vaan tehdä sitä mitä nimenomaan oli kielletty. Oli muuten ärsyttävä tilanne isällensä, kun mitkään sanomiset ei näyttänyt tehoavan.


    • myös äiti

      nyt on lähiaikoina ollut niin paljon noita järkyttäviä perhe tragedioita että ei muutakun menet tekemään ilmoituksen ja alkavat myös tarkkailla perhettä! kyllä viranomaiset sen sitten äkkiä päättävät mitä tehdä, että onko perheessä kaikki hyvin vai ei!! varsinkin niin kauan kun on kyse LAPSISTA ei oteta minkäännäköistä riskiä!! parempi katsoa kuin katua jälkeenpäin jos jotain sattuu!

      • Ihme porukkaa

        Toivottavasti sinustakin tehtäisiin ilmoitus vaikka vaatteiden perusteella.


    • horsss

      Repesin alotukselle :D kamala kyylä :))

    • en kuulu kyyliin

      miksi lapsien pitäisi vastata sinun uteluun,ehkä ne on kasvatettu niin että vieraille ei puhuta tai ainakaan mitään henkilökohtaisia asioita.olisivatko lapset sinua viisaampia.mitä pahaa äiti teki jos sanoi sinulle että pidä huoli omistaasioistasi.jos asunnossa on kolmevuotias lapsi niin minusta on normaalia että sen ikäinen lapsi itkee ja kiukuttelee,ja jos äiti on kolmenlapsen yksinhuotaja niin hän saattaa olla vain niin väsynyt että välillä kontrolli pettää ja hän huutaa,niin hyvin monet vanhemmat tekevät.en tarkoita että huutaminen olisi oikein tai hyväksyttävää ainakaan jos se on jatkuvaa mutta mistä sinä olet saanut päähäsi että äiti pakkosyöttää lapsiaan tai että hän tukistelee heitä silloin tällöin.onko sinulla kamera ja mikrofooni heidän asunnossaan vai miten olet tollaisen päätelmän tehnyt.minusta on hienoa että suomessa on ihmisiä jotka seuraavat ettei mitään ikävää tapahdu heidän silmiensä alla varsinkaan kun kyse on lapsista.mutta suomessa on myös ihmisiä kellä ei ole omaa elämää vaan he älävät toisten elämää,tai tekevät päässään juuri tuollaisia huomioita.jos näet tai varmasti kuulet että lapsilla on hätä niin silloin minusta jokaisella olisi velvollisuus ilmoittaa siintä sosiaalitoimistoon lastensuojelupuolelle mutta niin että kertoo nimensä ja kenestä haluaa tehdä ilmoituksen ja miksi.se on minusta väärin jos joku soittaa sosiaalitoimistoon siksi että hänen mielestään äiti saattaa syöttää lapsia väkisin tai että hän myös saattaa tukistella lapsiaan silloin tällöin.miksi et sano äidille että haluat auttaa häntä jos hän on väsynyt yksinhuotaja mutta jos kuulet vielä huutamista ja epäilet että hän syöttää lapsensa väkisin ja tukistelee silloin tällöin niin olet valmis tekemään hänestä ilmoituksen ja todistavasi vaikka aikeudessa.älä siis tee turhia ilmoituksia jos sinulla on omat luulosi vain.leimaat ehkä syyttömän perheen koska he ovat hieman erilaisia kun sinä tai tuttavasi jotka ovat jo tuominneet heidät siksi että lapset ei puhu teille tai teidän mielestä saattaa.siis saattaa että asunnossa toimitaan väärin.

      • granne112

        jospa lukisit ei-kyttä mummon viestit!!


    • ei-kyttä mummo

      Asutkohan meri-lapissa? Perhe lasten iät ja tuo pakkosyöttö kuullostaa tutulle, samoin lasten pelko/kyvyttömyys jutella perheen sisäisistä asioista esim. koulukuraattorille.
      Vanhemmat ovat 36 vuotiaita jotka elävät tt-tuella, vaikka miehellä on hyvä ammatti.
      Vanhin lapsista pakeni äitinsä luokse vuosi sitten ei halua tavata isäänsä.
      Isä potki ja hakkasi koiria joita heillä oli vielä vuosi sitten. Nyt ne on lopetettu. Lapset pelkäävät isäänsä, sosiaaliin on tehty useita ilmoituksia. Vanhin lapsista on kertonut sosiaalissa kaiken, pakkosyötön, tukistamiset, siivottomuuden, eristämisen. Kotoa ei saa mennä 20m kauemmaksi, ei harrastuksia, ainoa luvallinen asia on olla yhdessä huoneessa piirtää, pelata nindendoa ja OLLA HILJAA, eikä koskaan omaa rahaa. 12 vuotiaalla oli 42 koon lenkkarit, vaikka todellinen koko on 38. Uusi äiti kun ostaa reiluja kokoja. Sääli ettei sosiaali puutu, mutta jos naapuritkin kiinnittävät huomiota, ehkä näilläkin lapsilla vielä on mahdollisuus ihmisarvoiseen elämään.

      • ei-kyttä mummo

        Itse tämän perheen kohdalla puutuin pakkosyöttöön, kun sen omin silmin näin. 3v istutettiin aikuisen miehen ruoka-annoksen kanssa niin kauan että hän söi kaiken. Siis sillä kertaa lapsi säästyi, koska otin lautasen pois. tosin olen nyt perheen mustalla listalla, millä on kaikki sukulaiset. Lapset eivät saa tavata ketään sukulaisiaan.
        Heidän mielestään jokainen joka ajattelee eri tavalla kuin he ovat hulluja tai alkoholisteja.

        Olen valmis menemään todistamaan vaikka minne ja moni muukin perheen tunteva, mutta sosiaalin mielestä perheellä ei ole ongelmia.
        Jopa ammatti-ihmiset on ilmaiseet huolensa, mutta ei!!

        Nämä lapset elävät henkisen väkivallan uhreina päivästä päivään ja ne jotka yrittävät auttaa heitä, vanhin lapsista mukaan lukien, kukaan ei kuuntele. Tällä perheellä kun ei ole päihdeongelmia, rikollista taustaa. He siis ovat "kunnon" ihmisiä.


    • Jatkosarja

      Ne äänet ovat heidän telkkarista tulevan mieliohjelmansa ääniä.

    • joakimmmmm

      jos on aihetta epäillä niin ilmoituksen voi tehdä ja sossu tarkistaa asian ja tekee päätöksen. Lakia muutettiin just jotta ilmotuskynnys pienentyisi ja asioihin puututtaisiin ajoissa. Ennemmin tarkistaa turhaan kuin jättäisi tarkistamatta vaikka aihetta olisi!

    • 13+16

      Tää on sitä nykyajan suomalaista lähimmäisestä välittämistä! Lähetetään koko perhe vaan sossulaan tutkittaviksi heti kun vähänkin elämisen ääniä seinän takaa kuuluu.

    • ilmoita ihmeessä

      Saat mielenrauhan itsellesi, jos teet ilmoituksen. Et tarvitse mitään todisteita. Olet vain huolissasi ja asia tarkistetaan.

    • Haittaakse?

      EI ihme että suomi johtaa huostaanontoissa. Hysteeriset kukkahattutädit ovat tuekseen saaneet lakeja jotka mahdollistavat käytännössä aivan minkä tahansa ja kukaan ei ole vastuussa mahdollisista virheistä ja ylilyönneistä. Perustuslailla voi tässä maassa pyyhkiä takalistonsa.

      Lukekaa "Airituutikin" laittama linkki.

    • Voit tehdä ilmoituks

      Voit tehdä ilmoituksen mutta ei valitettavasti johda mihinkään. Lastensuojelu on tunnettu siitä että ei välitä lapsista. Se ei ole mitään lastensuojelua mitä lastensuojeluvirasto tekee ja jättää tekemättä.

    • tein myös

      Aina jos epäilee kannattaa tehdä ilmoitus. Ehdottomasti.

    • 5XX

      Lastensuojelu tekee sen mitä ne voi tehdä mahdollisimman halvalla että yhteiskunnan voidaan katsoa tehneen velvollisuutensa ja että kaikki kukkahattutädit saavat nukkua yönsä hyvin.

      Muistakaa hymyillä ja olla positiivisia kun menette kuultaviksi! Stressi, rahahuolet tai vakavat sairaudet niistä ei kannata kertoa. Sellaiset vaarantavat lapsenne hyvinvoinnin! Silloin voitte hyvästellä lapsenne ja luovuttaa heidät yhteiskunnan hoiviin.

      Me muut veronmaksajat kustannamme mielellämme tuhottoman kalliit huostaanotot kuten maailmallakin on jo merkille pantu. Ja koska teillä biologisilla isillä ja äideillä ei ole tämän jälkeen enää mitään virkaa, eikä teitä kukaan kaipaa, niin voitte sen jälkeen kaikessa hiljaisuudessa mennä sen kuuluisan saunan taakse tekemään sen mikä teidän kuuluu.

    • Epäilyttävältä vaikuttaa, koita ensin jutella lasten äidin kanssa.

    • sinä sen päätät

      Jos et tiedä mitään, niin mistä tekisit ilmoituksen?

      Lapset itkee joskus ja joskus niitä pitää komentaa, ei se ole vielä mikään syy tehdä mitään ilmoituksia.

      Jos oikeasti olet huolissasi ja epäilet lasten turvallisuuden, terveyden tai kehityksen vaarantuvan, niin sitten teet ilmoituksen.

    • olet sairas

      Jos nyt päädyt tekemään sitä ilmoitusta nii pidättäydy siinä mitä tiedtä varmasti. Eli asuntoosi on joskus kuulunut itkua ja huutuoa, ehkä naapurista, ehkä jostain muusta asunnosta.

      Omat sairaat kuvitelmasi voit pitää omana tietonasi, tai toki niistä kannattaa mainita omalle lääkärillesi.

      • MINÄ VAAN...

        AINA PITÄÄ TOTEEN NÄYTTÄÄ ETTEI TURHAAN SYYTÄ..ELI FAKTAA PÖYTÄÄN...EI OLETUKSIA....LUULOJASI...OK ..OLETKO NÄHNYT JOTAIN ETTET VAAN OLETA ? TEET LAPSILLE VAIN TURHAA KÄRSIMYSTÄ JA VANHEMMILLEEN,KUN YRITÄT AUTTAA.


    • soijgoirgjiorejgiore

      Neuvostoliitto ja DDR meininkiä että jokainen kyttää toisiaan, ei vain valtio kansalaisia mutta myös naapurit toisiaan. Ei 8aatana mihin tämä maailma menee?!
      Pidä huoli omista asioistasi äläkä pilaa toisten elämää tekemällä perättömiä "mustatuntuu" -ilmiantoja!!
      Rupea vaikka kutomaan villasukkia jos et muuta tekemistä joutoajallesi keksi kuin kytätä naapureita...

    • Väsynyt isä

      Jos teet lastensuojeluilmoituksen, tee nimettömänä. Minun äitini soitti aikanaan lastensuojeluun, koska oli huolissaan siitä, että poikani äiti sai päivittäisiä raivokohtauksia, uhitteli teräaseella kodissamme ja nukkui puukko tyynyn alla. Ei tehnyt virallisesti ilmoitusta, jutteli vain asiasta. Pari vuotta myöhemmin lastensuojelu vasikoi äitini tälle naiselle, joka johti siihen, ettei näillä kahdella ole enää välejä. Lastensuojelu siis näkee, että on lapsen edun mukaista sotkea isovanhemman ja lapsen äidin välit.
      Ja kun äiti sai oman kämpän ja tilanne hieman rauhoittui, voinette kaikki arvata, kenen puolelle koko viranomaiskunta samantien heittäytyi.

      • ja hyvä niin

        Varsinainen häirikkö taisikin olla äitisi... Minulla meni välit omaan äitiini kun hän alkoi puuttua elämäämme ja yllätys yllätys uhkaili lastensuojeluilmoituksilla ja poliisilla. Sairas ämmä, en ole nähnyt sen koomin.


      • Väkivalta on rikos

        Perheestä löytyy vastaus. Kysy lapsilta suoraan:lyökö äitisi sinua, pakkosyöttääkö, haluaisitko muuttaa pois,kenen luona haluaisit asua, rakastatko äitiäsi,rakastatko isääsi jne. Ongelma on tietysti siinä, että ennen kysymistä pitää voittaa lapsen luottamus. Ehkä vanhinta pystyy tapaamaan ilman vanhempiaan ja saavuttamaan hänen luottamuksensa. Näet myös lasten tavasta vastata ovatko he kotonaan onnellisia.Onnellinen lapsi katsoo kysyjään suoraan, onneton välttelee katsekontaktia, ja katsoo maahan. Pihaleikeistä voi myös päätellä mitä vanhemmat uhkaavat tehdä lapsille, koska lapset käyttävät samoja ilmaisuja muita lapsia kohtaan.

        Jos tuntuu vaikealta, myös lasten kavereilta voi kysyä.Ellei heillä ole kavereita,perheessä on joku ongelma.

        Olen todella pahoillani kaikkien niiden puolesta, jotka hyväksyvät esim. tukistamisen. Se on puhtaasti väkivaltaa, ja aiheuttaa lapsessa vain katkeruutta, sillä ei ole mitään tekemistä kasvatuksen kanssa. Kasvatus tarkoittaa ohjaamista keskustelemalla. Vankilat ovat täynnä väkivallalla kasvatettuja lapsia. Keinoja saada lapsi ymmärtämään oikean ja väärän ero on paljon, eri-ikäisille vähän erilaiset. Esim jäähy vaikkapa istumalla tuolilla suhteutettuna lapsen ikään on hyvä keino, 2-vuotiaalle 2 min,3-vuotiaalle 3 min jne. Vanhemman tulee olla rauhalinen, ja selittää syy,sekä olemaan valmis ensimmäisellä kerralla viemään lapsi takaisin vaikka 30 kertaa ilman äänen korottamista tai vihanilmaisuja.Myös joku mieleinen esine voidaan ottaa pois vähäksi aikaa.

        Miten ihmeessä kukaan voi hyväksyä väkivallan pientä, avutonta lasta kohtaan. En usko,että kukaan väkivallan puolustajista pitäisi hyvänä ideana oman työmotivaationsa nostamiseen sitä,että pomo kävisi välillä tukistamassa. Väkivallan käyttäjä purkaa vain omaa vihaansa, koska on kyvytön kasvattamaan. Kasvattamisen voi kuitenkin oppia.


      • aadaiida
        ja hyvä niin kirjoitti:

        Varsinainen häirikkö taisikin olla äitisi... Minulla meni välit omaan äitiini kun hän alkoi puuttua elämäämme ja yllätys yllätys uhkaili lastensuojeluilmoituksilla ja poliisilla. Sairas ämmä, en ole nähnyt sen koomin.

        no kyllä kai äitisi huoli on astetta verran "oikeampaa" kuin naapurin? Vai miksi oli huolissaan?


      • 1+16
        ja hyvä niin kirjoitti:

        Varsinainen häirikkö taisikin olla äitisi... Minulla meni välit omaan äitiini kun hän alkoi puuttua elämäämme ja yllätys yllätys uhkaili lastensuojeluilmoituksilla ja poliisilla. Sairas ämmä, en ole nähnyt sen koomin.

        ei kovin tervettä ajatella noin omasta äidistään...


      • isomummo33
        ja hyvä niin kirjoitti:

        Varsinainen häirikkö taisikin olla äitisi... Minulla meni välit omaan äitiini kun hän alkoi puuttua elämäämme ja yllätys yllätys uhkaili lastensuojeluilmoituksilla ja poliisilla. Sairas ämmä, en ole nähnyt sen koomin.

        Kyllähän äiti lapsens tuntee..


    • *****

      sehän saattaa olla yhtä hullu kuin se Ulvilan ämmä.

    • eerer

      On mielenkiintoista huomata miten vinhaan tunteet menee järjen edellä monissa kommenteissa. Ensin todetaan, että huolettaa, sitten jo seuraavassa lauseessa puhutaan asioista ikään kuin ne olisivat todellisia, eivätkä perustuisikaan pelkkiin oletuksiin. Täydellinen esimerkki ns. naisen logiikasta.

      • Mielikuvitusta?

        Vainoharhaisuutta?

        Rajaton mielikuvitus
        Psykologian tohtori Helinä Häkkänen-Nyholm on parhaillaan tekemässä kirjaa vainosta.

        Hän on kerännyt uhrien kokemuksia ja sanoo, että ihmisten mielikuvitus tuntuu olevan rajaton, kun keksitään keinoja toisten piinaamiselle.

        Sähköposti ja puhelin tarjoavat nimettömiä keinoja, parisuhteessa on usein kysymys mustasukkaisuudesta.

        Kauppakeskus Sellon taannoisen ampumistapauksen Helinä arvelee tuoneen hieman lisää ymmärrystä siitä, miten vakavasta asiasta parisuhdevainossa on kysymys.



        Mitä tein väärin?
        Noora ja Raili sanovat pohtineensa sitä, että ovatko he itse syyllisiä vainoon. Miksi ärsytän, mitä tein väärin?

        Helinän mukaan tällaiset kysymykset ovat turhia, syy löytyy vainoajan persoonasta. Myös pahuus, ilkeys ja kostonhalu ovat mukana kuvassa.

        Noora teki piinaajasta rikosilmoituksen ja tekijä saatiin kiinni. Raili selvisi hengissä tappoyrityksestä ja sanoi jo aikaisemmin päättäneensä, että mies ei häntä nujerra.



        Rikos monessa muussa maassa
        Kaikille ei käy yhtä hyvin. Vuosikausien piina vaikuttaa uhriin monella tavalla: posttraumaattisia oireita, masennusta, itsetuhoajatuksia on isolla osalla vainon uhreista.

        Inhimillisessä tekijässä pohditaan myös sitä, miten yhteiskunta voisi tulla apuun. Lähestymiskiellosta on joillekin apua, mutta Helinän mukaan vainoamisen kriminalisoinnista olisi nyt keskusteltava.

        Toisen ihmisen vainoaminen on rikos jo kymmenessä muussa Euroopan maassa.

        Ohjelman toimittaa Anne Flinkkilä.
        ------------


    • ei-kyylä

      Kovasti täällä kannustetaan nimettömän ilmoituksen tekoon, vaikka kyseessä olisi vain hatara, mahdollisesti vain omassa päässä syntynyt elämästä vieraantunut havainto. Äänet eivät ole riittävä syy, ellei nyt apua huudeta tai selvästi on erotettavissa henkinen tai fyysinen pahoinpitely.

      Nimettömänä ilmoituksen teko on minusta aina epäeettistä. PItää olla valmis vastaamaan sanoistaan, jos toisten päälle langettaa kenties kuukausienkin mittaisen piinan syyttä.

      Nämä "huolestuneet" ovat järjestään naispuolisia iäkkäämpiä henkilöitä, joiden oma elämä on rajoittunut työpaikkaan (tod. näk kirjaston arkisto) ja naapureiden patologiseen kyttäämiseen.

      Ilmoitus pitää tehdä vasta näytön perusteella. Äänet eivät pääsääntöisesti sitä ole. Olen kerran tehnyt ilmoituksen ihan omissa nimissäni, koska lapsella oli jatkuvasti käsi tai jalka paketissa ja kysyessäni lapselta, selitykset olivat sekavia ja epäuskottavia ja lapsi näytti ahdistuneelta ja pelästyneeltä. Kysyessäni asiaa vanhemmilta, selitykset olivat aivan ristiriitaisia lapsen kertomuksiin nähden. Näin myös isän lyövän lastaan kerran pihalla kasvoihin.

      Lapsi huostaanotettiin pysyvästi. Ja oli aihettakin.

    • ....................

      Oletko miettinyt, että lapset voivat olla hankalassa iässä ja huutavat siksi? Minun siskoni on kehitysvammainen ja sai lapsena ja nuorena kiukkukohtauksia ja huusi todella kovaa. Silti meillä oli asiat ihan hyvin.

      Ei voi koskaan tietää, mitä naapurissa tapahtuu.

    • % kansalainen

      Mikäli kaikki suomalaiset perheet kävisivät läpi tämän suojelutarpeen selvityksen yli 70% joutuisi suojelutoimien kohteeksi. Kynnys on niin matala ja vaatimukset niin epärealistisia sen suhteen miten lapsiperheen arjen täytyy sujua. Liittyy varmasti osin siihen että oppimateriaalin ja sääntöjen laatijat sekä sosiaalitoimen työntekijät ovat yllättävän usein sellaisia joilla ei ole itsellään omakohtaista kokemusta lapsiperheen arjesta.

      Toisaalta erikoista on se että vuosia kaikkien tiedossa oleva terveysongelma ei johda ripeisiin toimenpiteisiin vaikka lasten terveys vaarantuu joka päivä ihan konkreettisesti. Oletko sinä jo puuttunut tähän?

      http://plaza.fi/ajassa/kotimaa/#karmaiseva-tieto-suomen-kouluista-miksi-tama-sallitaan

    • -58

      Pakkosyöttää? Miten päättelet niin?Lasten itkua yöllä, olisiko lapsi/lapset kipeitä, silloin he yleensä itkevät.Murrosikäinen lapsi, murrosiässä niinkuin tiedät, vanhempien ja murkku ikäisen välillä saattaa tulla erimielisyyksiä ja äänenkorotusta.Jos itkeminen ja huutaminen joka öistä, on syytä huolestua, mutta perhe-elämässä ja etenkin "normaali perheissä"äänen käyttö sallittua ja normaalia, lapsiata lähtee ääntä! Hyvähän se on jos lapset ei liian avoimesti lörpöttele vieraille, päiväkodeissa ja kouluissakin jo neuvotaan ettei tuntemattomille ihmisille höpötellä liian avoimesti ja toiset lapset on ujompia kuin toiset, samoin kuin aikuisetkin.Itse olen ainakin lapsilleni neuvonut, ettei tuntemattomille ja vieraammille kannata kertoa itsestään liikaa ym.Ethän itsekkään varmaan kaikkea vieraammalle itsestäsi tai perheestäsi kerro, mitä se muille kuuluu.Jokainen meistä on omanlainen persoona, toiset ujompia toiset avoimempia.

    • exterminator kihara

      Olen sitä mieltä että ilmoitusta menemään vaan ja jos oli aiheellista tai ei niin herrasväki tajuaa että heistä on ilmoitettu eteenpäin joten voi rauhoittua tai ei !! Itseä vituttaa suunnattomasti ihmisten itsekkyys joista kärsii lapset kuitenkin ! Minä annan selkään sellasille jotka hakkaa omia lapsiaan ,kurittaa voi monella tapaa mutta väkivalta lapsia kohtaan on jotain johon vastaan väkivallalla aina jos vain törmään sellaiseen tilanteeseen ,tulkoon poliisit tms ! Lapset on huolehdittava aina vaikka oma elämä vituttaisikin !Piste

    • jk

      tee lstensujeluilmoitus

    • harkitse

      Harkitse ennsin, kestävätkö omat tapasi päivänvalon ja sitten ilmoita. Koskaan ei tarvitse suojella hairikköä vanhempaa vaan lapsia, koska he ovat vaarassa.

    • Kylmät kädet

      Vuoden alusta pois muuttanut pilvenpössyttelijä naapurini käytti ilmeisesti hoidassa oleviaan lapsiaan seksuaalisesti hyväkseen. Kerran kuulin, kun hän ja toinen pienikalloinen kaverinsa kidutti koiran hengiltä.

      Soitin 112 mutta vasta sitten alkoi tapahtua ja asiat muuttua, kun huusin hänelle lattian läpi minkä keuhkoistani sain irti.

      Sen jälkeen kämppä pimeni täysin moneksi kuukaudeksi, kunnes asukas vaihtui.

    • Kaikkea sitä onkin

      Mitä?! Ehkä eivät halua olla naapureiden kanssa tekemisissä. On ihan normia että kaikki eivät halua olla "kavereita" naapureidensa kanssa.

      Millä tavoin epäilys tukistamisesta nousee mieleesi? Entä mihin perustuu ajatuksesi/mielikuvasi pakkosyöttämisestä? Tapahtuuhan sitä päiväkodeissakin ja kouluissakin että on pakko maistaa/ syödä se minkä ottanut.

      Yöllinen karjunta? Satunnaistako eli n. 1-2krt vuodessa vai viikottain?
      Miten olet ottanut huolesi esille naapurisi kanssa? Eli oletko keskustellut vakavasti huolestasi? Useimmat lapset ovat opetettu ettei puhuta tuntemattomille ihmisille oli se sitten naapuri. Joten olisko syytä selvittää asiaa ennen kuin rasitat lastensuojeluviranomaisia turhalla ilmoituksella ja siten joku todellinen avuntarvitsija perhe joutuu odottamaan apua kauemmin.

    • Vierestä katseleva.

      Naapurissa asuu perhe jossa on kolme lasta, vanhin lapsi lienee 14-15 ja kaksi muuta 3-8 vuotiaita.

      Perhe on aika sulkeutunut emmekä oikeastaan tiedä heistä mitään. Muutaman kerran olen yrittänyt avata keskustelua lasten kanssa, mutta eivät ole halukkaita puhumaan. Kun mainitsin asiasta äidille, käski vain pitämään huolta omista asioista. Asunnosta kuuluu myös epämääräisiä ääniä kuten lapsen itkua, joskus yöllä huutoa (karjuntaa). Saattaa olla että äiti myös pakkosyöttää lapsiaan ja tukistelee silloin tällöin.

      Ei kannata lastensuojeluilmoitus, eivät "korvaansa lotkauttaisi".

      http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288495371328.html

    • 2+19

      Voi hyvää päivää! Mihin tämä yhteiskunta on ajautumassa kun hysteeriset akat on päässeet sähläämään!

      http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/53121-perhesurmat-suomessa-pelko-estaa-puuttumasta

      Ja minkähänlaisilla resursseilla meinaavat asioita ryhtyä hoitamaan kun se ilmoitusrumba alkaa! Jos nyt ei osattu toimia tämän ikävän tapahtuneen kohdalla vaikka merkit olivat niin selvät, niin miten tämä nyt tilannetta parantaa???

      Ja sen verran vielä että kun näitä sosiaalitoimen ja lastensuojelutyön raportteja lukee niin lähes joka toisessa lauseessa on sana lapsi. Lapsi on osa perhettä mutta sitä sanaa perhe ei juuri löydä. Ikään kuin lapsi olisi joku irrallinen ruumiinjäsen. Vähän haiskahtaa että koko touhu on aivan sanoisinko...lasten kengissä...

    • we are the world

      Jos olet aidosti huolisassi, soitat lastenvavlojalle ja kerrot tapauksesta. Annat hänen reaktion ja lisäkysymysten ratkaista teetkö varsinaista ilmoitusta. Jotkut olivat kirjoittaneet ja varoitelleet aiheettoman ilmoituksen riskeistä, mutta sinun tapauksessasi sitä tuskin on. Ettehän edes tunne heitä ja kun olet aidosti huolissasi.

    • vuosimallia -77

      Sainpahan taas yhden syyn jäädä vapaaehtoisesti lapsettomaksi. En ole valmis siihen, että jos lapsi joskus karjuisi tai ei juttelisi naapurin tädille rappukäytävässä, heti olisi soitto sossuun tosiasia. Parempi, etten edes yritä. En kestäisi sossun kanssa turhasta vääntämistä jonkun kyylänaapurin takia. Kummallista DDR-meininkiä / Neukkulaa kyllä havaittavissa. Jospa ketjun aloittaja ihan oikeasti keräisi ensin jotain faktaa ennen kuin menee puuttumaan tod.näk tuhoisin seurauksin naapurinsa elämään.

    • lainahöyhen

      minä sain lastensuojeluilmoituksen 8v poikani takia poika kuulemma iltamyöhään ulkona...näkyyhän nuo kaveritkin kello 19.00 olevan vielä ulkona..oon viis lasta kasvattanu ja 3lle olen jo mummo vaikka ikää vasta 40v...enköhän minä lapseni huolehdi...19.10 kävi ulko-ovi eilen illalla ja näky poika sisälle tulevan saunassa käytiin,syötiin ja mentiin nukkumaan eli siis normi perhe-elämää

    • kaikenlaisia

      Mikä provo tää aloitus oikein on? Taidat itse olla avun tarpeessa.

    • nimi-m er kk

      Pakko kommentoida, kun kävi itselleni melkein samoin kuin alottajalle...
      Naapurissamme asui perhe, jossa äiti, isä, vauva ja parin vuoden ikäinen lapsi.
      Lähipiirissäni ei ollut pieniä lapsia.
      Päivittäin isompi lapsista huusi raivoissaan ja näin jo sieluni silmillä, kuinka jompi kumpi vanhemmista poltti tupakalla lapsen ihoa... niin kauhealta se huuto kuulosti.
      Öisin vauva heräsi itkemään, tiesin tosin sen johtuvan nälästä, kun huudon vaimenemista edelsi askelten ääniä ja mikron "ping" -ääni.
      Perheen äiti menetti malttinsa pari kertaa viikossa ja huusi isommalle lapselleen niin, että olin kovin järkyttynyt asiasta.
      Noin kerran viikossa näin perheen ikkunasta vilaukselta.
      En tiedä miksi minulle tuli niin voimakas reaktio lasten puolesta, tuntui oikeasti, että siellä kidutetaan lapsia. Kysyin eräältä ystävältäni kerran, onko normaalia, että lapset itkevät päivittäin.

      No ni, ja sitte sain itse lapsen.
      Ja en ole päivääkään ollut enää naapurin lapsista huolissani. Opin, että Lapset huutavat, välillä syystä ja välillä toisesta. Jos itse kuuntelee seinän takana kykenemättä auttaa, tilanne tuntuu ahdistavalta, kun ei tiedä mikä siellä toisella puolella on tilanne. Ja tietenkin kuvitteleee pahinta!!
      Vieläkään ei mielestäni ole okein, että perheen äiti huusi niin rajusti lapselleen, mutta koska myös omat hermoni ovat muutaman kerran olleet todella kovalla koetuksella, ymmärrän että joskus ne vain voivat pettää. Toivon toki, ettei minulle kävis niin....

    • lasten puolesta

      Ehdottomasti en tekisi mitään ennen kuin tiedän asioista enemmän.

      "Perhe on aika sulkeutunut emmekä oikeastaan tiedä heistä mitään."
      Jos perhe on sulkeutunut, niin se on heidän oikeutensa, eikä teidän pidäkään tietää heistä, sillä heidän yksityisasiansa eivät kuulu teille. Eikä ole myöskään kohteliasta tyrkyttää itseään.

      "Muutaman kerran olen yrittänyt avata keskustelua lasten kanssa, mutta eivät ole halukkaita puhumaan."
      Lapsilta on turha alkaa utelemaan asioista: he ymmärtävät heti taka-ajatuksen. Ja ylipäänsä, entä sitten, ei lapsia välttämättä kiinnosta puhua kanssasi.

      "Kun mainitsin asiasta äidille, käski vain pitämään huolta omista asioista."
      Mitä mainitsit äidille? Että lapset ovat sulkeutuneita? Tai, että lapset eivät "keskustelleet" kanssasi? Mitä IHMETTÄ se sinulle kuuluu? Vaikuttaa sekopäiseltä ja itsekin sanoisin, että huolehdi omista asioistasi. Tekisin melkein itsestäsi ilmoituksen lasten ahdistelusta..

      "Asunnosta kuuluu myös epämääräisiä ääniä kuten lapsen itkua, joskus yöllä huutoa (karjuntaa)."
      Lapsen itku, anteeksi vaan, ei ole "epämääräinen" ääni. Lapsen itku on normaalia. Paitsi jos se kestää lohduttomasti pitkän aikaa, niin se on ongelma (et kylläkään mainitse sellaisesta). Karjuntaa et mitenkään tarkenna. Kuka ja kenelle?

      "Saattaa olla että äiti myös pakkosyöttää lapsiaan ja tukistelee silloin tällöin."
      Miten niin, "saattaa"? Joko lasta (ketä niistä?) pakkosyötetään tai ei. Saattaa ei tarkoita mitään. Ei riitä, että kuvittelee, pitää nähdä.

      Jos aloituksesi ei ollut pelkästään pahansuopuutta, niin vähintäänkin kirjoituksestasi paistaa kykenemättömyys ymmärtää asioita. Toivon vaan, ettet aja oma agendaa perheen kustannuksella.

      Lastesuojeluilmoitus on paikallaan jos lapselta löytyy selviä käyttäytymishäiriöitä esim. muiden lasten kanssa sekä fyysisiä merkkejä. Etenkin itse perustaisin fyysisiin asioihin ja siihen, jos lapsi ei halua itse mennä kotiinsa.

      Karjuminen (ikävä tapa) tai tukkapölly (olkoonkin väärin ja laiton) voisin paheksua, mutta ei se mielestäni riitä lastensuojeluilmoitukseen.

      Ai miksi?
      Siitä yksinkertaisesta syystä, että ilmoitus tuo perheelle ja etenkin lapsille sellaisen trauman perheensä hajoamisesta, joka on paljon pahempi kuin joku äkkipikaisuudessa lapselle annettu luunappi.
      Ja siksi myös, että tästä on tullut eräänlainen maan tapa rangaista vanhempia virkamiesten / kenen vaan nimettömän ilmoituksen antajan toimesta.
      Kolmas syy on se, että pelkkä huoliaiheinen ilmianto vie resursseja aina niiltä perheiltä, jotka ihan oikeasti tarvitsevat apua. Se myös vie uskottavuutta itse ilmiannoilta, kuten olemme huomanneet surullisesta Eerikan tapauksesta.

    • HANKI ELÄMÄ!!

      Suomi24 palstalla kirjoittelee joku ihminen nimimerkillä AP. Tekstin perusteella hieman tasapainottoman oloinen persoona. Kukaan meistä ei tiedä hänestä mitään,mutta kyttää ilmeisesti naapureitaan ja heidän lapsiaan. Ei ole myöskään kaiketi oppinut että ihmisiä on erilaisia,toiset ovat sosiaalisempia kuin toiset. Epäilen taas,tynnyrissäkö lie kasvatettu vai ilman rakkautta jäänyt vanhapiika. Mutta siis epäilen vain ja vedän omia johto päätöksiä.
      Pitää lapsen itkua epämääräisenä,epäilen taas etteikö ole kuullut että lapset itkevät. Monet yölläkin,näkevät pahoja unia tai ovat kipeänä tai ovat uhmaiässä eivätkä halua mennä nukkumaan joten saavat kiukkukohtauksen. Epäilen taas ettei hänellä ole koskaan ollut kontaktia lapsiin. Murrosikäisetkin lapset kiukuttelevat,jopa aikuisetkin kiukuttelevat. Toiset huutavat,toiset mököttävät,toiset saattavat paiskoa jopa esineitä ja toiset kiroilevat.

      Saattaa olla että tämä kirjoittaja on henkisesti sairas,syököhän lainkaan,hakkaakohan hän päätään seinään.

      En tiedä mutta epäilen ja saattaa olla että näin ei ole. Tai sitten on. Soitanko valkotakkiset paikalle?

    • huohuoh

      huooh, jos on niin pieniä lapsia ni tietenki sieltä kuuluu itkemistä :D oon itekki vasta 13 enkä oikeen halua puhua tuntemattomille naapureilleni. meijä talossa on 2 alle 5 v lasta ja ne itkee joka asiasta :).. eikä niitä meillä tukistella XD

    • äidiksi18vuotiaana

      Me asutaan kerrostalossa, jossa kaikki on osakehuoneistoja. Moikataan kyllä naapureita muttei liian läheisiksi haluta. Meillä on ihan tarpeeksi ystäviä eikä ole tarpeen muutenkaan tutustua. 3-vuotias tyttömme pitää kyllä meteliä välillä eikä tasan katso kelloa koska se sen tekee, normaalisti kyllä nukkuu klo 20-07. Eikä meilläkään tukistella, joskus saatan huutaa :) t. huono äitikö? LASU ilmotuksien tekijät voi kans tosissaan avata silmät ja miettiä pari tuokiota mitä näkee ja ymmärtää ennenkun ottaa sen luurin käteen.

    • Voin pahoin

      Ei hele... en todellakaan jaksanut lukea ketjua loppuun, sillä asenne joka ihmisistä kunmpuaa on aivan kammottavaa luettavaa.

      Itse vihaan naapurikyttääjiä ylitse kaiken.. Sinä harhaluuloinen ketjun aloittaja voisit keskittyä hieman enemmän omaan elämääsi ja lopettaa noiden illuusioiden elättelyt:
      Naapurisi kasvattavat lapsia ja sinä kasvatat omia harha- ja ennakkoluulojasi.

      Jos on pakko ajatella naapureita, niin ajattele sitten sitä, kuinka mahdollisesti se sinun ilmoitus tekee vain hallaa naapurin lapsille. Soitat sinne sosiaaliviranomaisille ja vihdoin vierähtää kivi harteilta, että tulipa taas oltua hyvä ihminen? Kuinka paljon se sinun maailma moisen teon jälkeen paranee. Saatat tehdä lasten elämästä ankean tuolla ilmoituksellasi, vaikka se ei sellaista koskaan aikaisemmin olisi ollutkaan, mutta silti sinä eläisit siinä uskossa, että teit oikein.

      Oikein vihaiseksi tekee tuollainen käytös. Harmillisin asia Suomen kansassa on tuo kyräily ja toisten kyttääminen josta seuraa valitus ja tulkutus: Onko ihmisillä niin huolettomat elämät ja niin paljon aikaa käsillään, että oman elämän lisäksi otetaan toisten ihmisten elämät hoidettavakseen? Alkanut taas vahvasti tuntumaan siltä, että olisi muutettava suomesta pois, ennen kuin tuo asenne tarttuu minuun.

      Tuo 'koska laki sanoo' -asenne on jotain aivan kammottavaa. Moiset ihmiset voisivat ottaa järjen käteen ja ajatella omilla aivoilla välillä.
      Moraalit katoavat vähitellen ihmisiltä, jos tätä rataa jatketaan, ja sitten ei osata enää erotta oikeaa väärästä, ellei ole lakikirjaa kourassa.
      Ajattele, kyseenalaista ja mieti miksi, ennen kuin sokeasti toimit kuten 'laki sanoo'.

      • einiinmustavalkoista

        En lukenut koko ketjua mutta mietippä pari kertaa miten toimit. Ei ole pikku juttu kyseiselle perheelle jos ilmoituksen teet. Tässä vähän minun tilannetta. Minulla on kolme lasta ja olen heidänkanssa yksin joka jo tällä paikkakunnalla riittää silmätikuksi joutumiseen. Lisäksi keskimmäinen on aina ollut todella vilkas. Nuorin sairastaa pahaa taannuttavaa sairautta ja on täysin autettava. Myönnän välillä huutavani isompien riidan väliin jos olen sidottuna esimerkiksi syöttämään nuorimmaista. Eli varmana kuuluu naapuriin kuinka ensin huutaa isommat lapset jonka seurauksena toinen ainakin itkee siihen perään kuuluu minun huutoni että nyt lopetatte välittömästi ja mistä nyt on kyse. Useasti huomaan sanovani myös aivan sama kuka aloitti se loppu nyt. Kun pääsen niin selvitämme tilanteen mistä on lähtenyt ja mikä riidasta teki ison. Sitten siihen yöhön. Minulla ei nuorimmainen todellakaan nuku koko yötä vaan saa kohtauksia yöllä jonka seurauksena alkaa itkeä hysteerisesti suljen aina oven ja yritän rauhotella lasta. Lähes aina jonpi kumpi isommista herää huutoon ja huutelee minua luokseen ja kyllä minä huudan vastauksen oven läpi että tulen heti kun kohtaus on ohi yritä nukkua.
        Pointtini on se että meillä on meteliä ympäri vuorokauden koska kohtaukset ei kulje kello kaulassa hiljaista ja rauhallistakin on paljon mutta sinne mahtuu näitä edellä mainittuja tilanteita paljon sekaan. Sitte omissa oloissa olemisesta. En todellakaan kaveeraa naapureideni kanssa en edes ehtisi ja joudun juoksemaan eri terapiossa niin paljon etten jaksa niiden lisäksi vastailla vieraille ihmisille että mikä ihmeen rett oireyhtymä ja sen jälkeen kuunnella voivottelua. Minulle riittää että saan avustajan kotiin parikertaa viikossa niin saan paperiasiat tehtyä ja leikittyä isompien lastenkanssa. Nuorin nukkuu päiväunet ja menee aiemmin nukkumaan jolloin voin olla 100% isompienkanssa lisäksi olemme kaikki yhdessä usein lattialla maalaamassa ja leikimme kaikki yhdessä. En usko että meistä tarvitsisi ilmoitusta tehdä pärjäämme hyvin mutta jos joku tietämätön seuraisi meidän vauhdikasta elämää ulkopuolisen silmin tietämättä missä mennään voisi hän hyvinkin katsoa että apua äkkiä ilmoitusta tekemään. Siittä olisi meille kaikkea muuta kuin hyötyä nytkin minulla on töitä että saan järjestettyä kaikki terapiat ja keskustelut niin ettei samalle päivälle tule montaa menoa, se tästä nyt vielä puuttuisi että järjestelisin aikaa sosiaalitoimellekkin.


      • hoplaaati
        einiinmustavalkoista kirjoitti:

        En lukenut koko ketjua mutta mietippä pari kertaa miten toimit. Ei ole pikku juttu kyseiselle perheelle jos ilmoituksen teet. Tässä vähän minun tilannetta. Minulla on kolme lasta ja olen heidänkanssa yksin joka jo tällä paikkakunnalla riittää silmätikuksi joutumiseen. Lisäksi keskimmäinen on aina ollut todella vilkas. Nuorin sairastaa pahaa taannuttavaa sairautta ja on täysin autettava. Myönnän välillä huutavani isompien riidan väliin jos olen sidottuna esimerkiksi syöttämään nuorimmaista. Eli varmana kuuluu naapuriin kuinka ensin huutaa isommat lapset jonka seurauksena toinen ainakin itkee siihen perään kuuluu minun huutoni että nyt lopetatte välittömästi ja mistä nyt on kyse. Useasti huomaan sanovani myös aivan sama kuka aloitti se loppu nyt. Kun pääsen niin selvitämme tilanteen mistä on lähtenyt ja mikä riidasta teki ison. Sitten siihen yöhön. Minulla ei nuorimmainen todellakaan nuku koko yötä vaan saa kohtauksia yöllä jonka seurauksena alkaa itkeä hysteerisesti suljen aina oven ja yritän rauhotella lasta. Lähes aina jonpi kumpi isommista herää huutoon ja huutelee minua luokseen ja kyllä minä huudan vastauksen oven läpi että tulen heti kun kohtaus on ohi yritä nukkua.
        Pointtini on se että meillä on meteliä ympäri vuorokauden koska kohtaukset ei kulje kello kaulassa hiljaista ja rauhallistakin on paljon mutta sinne mahtuu näitä edellä mainittuja tilanteita paljon sekaan. Sitte omissa oloissa olemisesta. En todellakaan kaveeraa naapureideni kanssa en edes ehtisi ja joudun juoksemaan eri terapiossa niin paljon etten jaksa niiden lisäksi vastailla vieraille ihmisille että mikä ihmeen rett oireyhtymä ja sen jälkeen kuunnella voivottelua. Minulle riittää että saan avustajan kotiin parikertaa viikossa niin saan paperiasiat tehtyä ja leikittyä isompien lastenkanssa. Nuorin nukkuu päiväunet ja menee aiemmin nukkumaan jolloin voin olla 100% isompienkanssa lisäksi olemme kaikki yhdessä usein lattialla maalaamassa ja leikimme kaikki yhdessä. En usko että meistä tarvitsisi ilmoitusta tehdä pärjäämme hyvin mutta jos joku tietämätön seuraisi meidän vauhdikasta elämää ulkopuolisen silmin tietämättä missä mennään voisi hän hyvinkin katsoa että apua äkkiä ilmoitusta tekemään. Siittä olisi meille kaikkea muuta kuin hyötyä nytkin minulla on töitä että saan järjestettyä kaikki terapiat ja keskustelut niin ettei samalle päivälle tule montaa menoa, se tästä nyt vielä puuttuisi että järjestelisin aikaa sosiaalitoimellekkin.

        eikös se rauhoittaisi kaikkia osapuolia jos ilmoitus tehtäisiin ja tilanne tarkistettaisiin? lasten etu menee kaiken muun edelle! ja lasten etu on myös normi elämisen aiheuttamat äänet,tunteen purkaukset iloineen kiukkuineen,mitenpä lapsi oppisi tunteitaan käsittelemään ellei elämisen kautta ja mallioppimisella. älkää pelätkö olla vanhempia mutta muistakaa vastuunne ,älä riko lasta!


      • bea00
        hoplaaati kirjoitti:

        eikös se rauhoittaisi kaikkia osapuolia jos ilmoitus tehtäisiin ja tilanne tarkistettaisiin? lasten etu menee kaiken muun edelle! ja lasten etu on myös normi elämisen aiheuttamat äänet,tunteen purkaukset iloineen kiukkuineen,mitenpä lapsi oppisi tunteitaan käsittelemään ellei elämisen kautta ja mallioppimisella. älkää pelätkö olla vanhempia mutta muistakaa vastuunne ,älä riko lasta!

        Kyse on siitä että aloittaja luulee ilman että hän tietää mitään. Ls ilmoa ei voi tehdä sillä perusteella ettei äiti halua jutella uteliaan naapurin kanssa tai että aloittaja kuvittelee tukistamista tai pakkosyöttöä tapahtuneen. Lapset myös itkevät sen tietää pöljempikin. Lastensuojelu on tarkoitettu perheille, jotka tarvitsevat apua ei perheille joiden ongelma on naapuri.


    • Jukka Niirala

      "Perhe on aika sulkeutunut emmekä oikeastaan tiedä heistä mitään. Muutaman kerran olen yrittänyt avata keskustelua lasten kanssa, mutta eivät ole halukkaita puhumaan."

      Miksi lasten pitäisi puhua naapureille? Saatika muun perheen jos eivät halua?

      "Kun mainitsin asiasta äidille, käski vain pitämään huolta omista asioista. Asunnosta kuuluu myös epämääräisiä ääniä kuten lapsen itkua, joskus yöllä huutoa (karjuntaa). Saattaa olla että äiti myös pakkosyöttää lapsiaan ja tukistelee silloin tällöin."

      Oletko nähnyt pakkosyöttämisen vai onko taustalla jotain muuta kaunaa naapuria kohtaan?
      Aiheettomista lastensuojeluilmoituksista voi nostaa kanteen. Oletko valmis vastaamaan seurauksista?

      "Kun näet lihavia lapsia lihavien vanhempiensa kanssa kaupassa ostamassa epäterveellistä ruokaa, teetkö ilmoituksen?"

      AP:lle tiedoksi: Ylipainoisuus voi johtua monesta muustakin seikasta kuin ruokavaliosta.

      "Samaa mieltä. Pelkkä EPÄILYS lasten huonosta kohtelusta VELVOITTAA tekemään ilmoituksen lastensuojeluun! Se taas on rikos jos EI sitä tee, vaikka kuulee tuollaista."

      Jos kaikista epäilyistä tehtäisiin ilmoitus mutu periaatteella sosiaali tarvitsisi tuhansia uusia työntekiöitä. Lakiin pitäisi saada muutos: Jos tehtaillaan turhia ilmoituksia, tuomio ehdottomana.

      "Lastensuojeluilmoituksen voit tehdä ihan nimettömänäkin jos haluat, ja aina jos on syytä epäillä tällaista, pitää ilmoitus tehdä."

      Tähän muutos, nimettömiä ilmoituksia ei pitäisi käsitellä. Kaiken näköisistä syistä perättömien ilmoitusten tehtailu kuriin.
      Faktaa pöytään!

      "Meillä ainakin opetetaan että vieraille aikuisille ei puhuta."

      Kannattaa opettaa ettei tutuillekkaan voi kaikista asioista puhua. Voi tulla riitaa ja pian olette sosiaalin silmätikkuina

      "ei-kyttä mummo"

      Jospa lapset eivät halua puhua asoistaan. Tai heillä ei ole ongelmia kotona.
      Vanhin tyttö karkasi. Onkohan mahdollisesti tehnyt jotain ettei uskaltanut kotiin jäädä. Olet ns. mustalla listalla sukusi kanssa?
      Mitä teit, että pääsit listalle? Tässäkin taitaa olla taustalla "mummosta" riippuvat ongelmat. Mistä tiedät että lapset saa poistua pihalta? Onko tämä toisen käden tietoa vai oletko ollut paikalla?

      "Saat mielenrauhan itsellesi, jos teet ilmoituksen."

      Mielestäni mielen rauhaa ei tule, eikä ole, jos ilmoittajana on samat henkilöt kerrasta toiseen.

      "Nämä "huolestuneet" ovat järjestään naispuolisia iäkkäämpiä henkilöitä, joiden oma elämä on rajoittunut työpaikkaan (tod. näk kirjaston arkisto) ja naapureiden patologiseen kyttäämiseen. "

      Tästä olen täysin samaa mieltä. Miehenpuolet harvemmin syyllistyvät moiseen, ja jos ovat "huolissaan" sanovat sen suoraan.

      "Lastensuojelu on tarkoitettu perheille, jotka tarvitsevat apua ei perheille joiden ongelma on naapuri"

      Mitä me ollaan määrittelemään, kuka apua tarvitsee.


      Luettuani tätä palstaa, olen muodostanut hyvin vahvan mielipitten siitä, että täällä purnataan tyhjästä. Naapurin, lapsien tai muun sukulaisen kanssa ei tulla toimeen, tehdäämpä lastensuojelu ilmoitus. Aika alas olette vajonneet. Eikös olisi parempi yrittää korjata välit, katsoa peiliin tai jättää rauhaan.
      Lapsenlapset ovat kyllä aikuisena yhteydessä, jos haluavat. Olettehan omat lapsenne kasvattaneet, antakaa heidän kasvattaa omansa, oppihan on tullut teiltä hyvä isovanhemmat.

      Suurimmilla purnaajilta löytyy yleensä omia "luurankoja" kaapista. Jospas se siivoaminen aloitettaisiin sieltä ja jätettäisi muut rauhaan, kunnes on oikeasti hätä. Kaippa sosiaali katsoo tapauskohtaisesti onko oikeasti tarvetta toimenpiteisiin. Sehän on heidän työtä. Annetaan myös arvo sille työlle.

      Täällä käy ilmi, että on tehty useita ilmoituksia. Jos ilmoittaja on sama ja tarvetta toimenpiteisiin ei ole, mielestäni ilmoittaja pitäisi saada edesvastuuseen turhista ilmoituksista, sekä maksamaan sosiaalityöntekiöiden palkka ilmoitusten käsitteelyyn menneistä kustannuksista. Loppuisi lapsiperheiden turha kiusaaminen.

      Ilmoitus, jos on aihetta ja faktaa. Ei toisen tai kolmannen käden tietoa. Vihaa tms perheitä kohtaan. Aina nimellä. Nimettömiä ilmoituksia ei saisi edes käsitellä, koska ne voivat olla ns. kostoa jostain...

      Teidän "huolissaan" olot voivat koitua haitaksi lapsien kehitykselle. Vie perheen resursseja kaikelta muulta. Aiheuttaa turhaa stressiä perheelle.

      Suurin osa ilmoituksista on vain kiusantekoa, kun ei muuta enään keksitä.

      HANKKIKAA JOKIN MUU HARRASTUS

      • LSIKSOPÅ

        Olen huomannut saman.

        Itse olen narsistin uhri. Ja edelleen hän yrittää aiheuttaa harmia.

        Ystävälläni on alle vuoden ikäinen lapsi. Ja oli iso-äidilään hoidossa, kun he menivät lasta hakemaan, mummeli juoksi naapuriin lapsi sylissään ja huusi, että aikovat pahoin pidellä hänet.

        Eräässä talossa vanhempaa miestä ei lasten naamataulu miellyttänyt -> ilmoitus sossuun.

        Narsisti äidistä/isästä ja isovanhemmista saa lukea jatkuvasti, kuinka he manipuloivat, hyväksi käyttävaät lapsia vanhempiaan vastaan, eivätkä jätä rauhaan, vaikka mikä olisi.

        Ovat olevinaan "huolissaan" milloin mistäkin. "Luetaan rivien välistä ja irroitetaan sanat asiayhteydestä". Laitetaan lapsille sanat suuhun. Ja ompa tapaus, jolloin mummo omi lapsenlapsensa vanhemmiltaan.

        Tässäkin ketjussa on muutama viesti, jotka olisi voinut jättää väliin. Saatika, jos olette ilmoituksen tehneet, voitteko olla hyvillä mielin siitä, että olette naapurin, ystävän sukulaisen jne... elämää vaikeuttaneet? Luuletteko, että välinne palaavat joskus ennalleen? Epäilempä.

        Vai onko taustalla vain teidän oman mielipahan purkaminen muihin?
        Onko teille joskus tehty samoin? Onko teidän elämää vaikeutettu? Onko teiltä otettu lapsi/lapset huostaan ja nyt olette kosto reissulla viattomien kimpussa?
        Onko vika loppujenlopuksi teissä itsessä?

        Ennenkuin teette ilmoituksia menkää peilin eteen ja katsokaa tarkoin kun vastailette näihin kysymyksiin, voitte pian olla itse samankaltaisessa tilanteessa.

        Narsismi on sairaus, joka vaatii hoitoa. Ja narsistin oman hyväksynnän ja tunnustamisen tälle sairaudelle. Apua on saatavilla, kuitenkin yli 90% narsisteista ei koskaan saa hoitoa. voivat jopa tiedostaa ongelman, silti jatkavat uhrinsa/uhriensa "kiusaamista". Tämä kiusaaminen on oikeasti maanpäällinen helvetti uhrille. Narsisti on kuitenkin ovela, ulkopuolinen ei koskaan voisi uskoa, että juuri tämä ihminen piinaa/vainoaa läheistään.

        www.terve.fi/narsismi-tietopaketti

        Jos vielä olette tekemässä ilmoituksia sosiaaliin, huolehtikaa että, tiedot perustuvat tosiasioihin, eivät kostoon, kiusantekoon, huhu-puheisiin, valehteluun, omaan sairauteen tms.
        Mikäli ilmoitus perustuu näihin seikkoihin, jättäkää tekemättä.

        Jos naapurinne, ystävänne, sukulaisenne ei halua olla teidän kanssa tekemisissä, kunnioittakaa heidän tahtoaan, yleensä näihin seikkoihin on syy. Ja se syy löytyy useimmiten peilistä.


    • POLKU KAPEA KAITA

      APPI JOKA KATSOO ITSENSÄ MYÖS JUMALAN SANANSAATTAJAKSI ON EHKÄ TÄMÄN PERHEEN SIUNANNUT,JOTEN EI KAI SITÄ SUUREMMALLEEN ENÄÄ MITÄÄN VOI? pERHEET OVAT KÄYTÄNNÖSSÄ PAPPIEN SIUNAAMAT.LEHTOLAPSET JA MUUT AVOLIITOSSA ELÄVÄT JNE.eIVÄTOLE KOLEHTIEN TÄYTTÄJIEN MIELESTÄ USKOVAISIA JA MUUTENKAAN MUUTA KUIN HELVETTIIN MENIJÖITÄ.

    • Anonyymi

      äkkiä lasu hätä nyt

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11111
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3103
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      215
      2962
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2167
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1928
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1746
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1739
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      52
      1672
    9. 85
      1648
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1627
    Aihe