Uutena seikkana merenkulun opiskelijoille tuli tällainen:
Suomen Varustamoiden Ry on viisaudessaan tehnyt harjoittelupaikkoja koskevan välitysmyllyn. Enää opiskeljia ei saa pitää yhteyttä varustamoon ja kysellä harjoittelu paikkaa, vaan kaikki paikat menevät myllyn ja harjoitteluvastaavan ( opettajan kautta ) . Opiskeljialla ei ole sanavaltaa lainkaan kyseiseen harjoittelu paikkaan, ainoastaan kieli voi vaikuttaa sijoitettavaan laivaan, eli ahvenanmaalaiset pääsevät omiin laivoihinsa, mikä on sinäänsä ihan hyvä juttu.
No mitä hyötyä tästä sitten on?
- No varmasti varustamoiden häirintä pienenee ja miehittäjille ei tule niin montaa soittoa liittyen harjoittelupaikkoja koskeviin asioihin.
- Suomen varustamot Ry voi osoittaa ilmaista työvoimaa sellaiselle alukselle/varustamoon joka sitä tarvitsee
No haittoja?
- Opiskelijalta tapetaan jo alkumetreillä omatoimisuus ja yhteyden pito varustamoihin.
- Opiskelija ei voi vaikuttaa laivaan tai varustamoon. Noh kuvitellaanpa että asut Raumalla ja sinut laitetaan Kotkaan hinaajalle harjoittelemaan. Tai se että olet ollut harjoittelussa laivalla jossa on erittäin tulehtunut ilmapiiri ja olet saanut huonoja kokemuksia, ja joudut uudestaan sinne.
Opiskelu pohjautuu hyvin pitkälle vapaaehtoisuuteen ja tällaisella mielivaltaisella määräämisellä, ei saavuteta kun vähemmän motivoituneita opiskelijoita. Entä sitten jos opiskelija kieltäytyy harjoittelu paikasta kun on edellisen kerran saanut turpaansa samlla laivalla jonne nyt olisi tarkoitus mennä ( tätä tapahtuu, mutta onneksi harvoin ). Ja koulu ja suomen varustamo Ry on pakottamassa sinua takaisin samalle laivalle. Tai entäpä kesäajat jolloin harjoittelupaikkoja ollaan yleensä sovittu, että saataisiin riittävästi päiviä joihinkin tarvittaviin kirjoihin?
Nyt merenkulunopiskelijat tarkkuutta ettei taas kusta linssiin!
harjoittelumylly harjoittelupaikkojen välitys opiskelijoille
19
3684
Vastaukset
- San Benito
Aivan sama. Nykyajan koulut suoltaa sellaisia pulpettijungmanneja,
joista ei ole mitään hyötyä. Äkkiä vaan pitäisi päästä tutkaa näpräilemään,
ja sitäkin varovasti, ettei tule hiki, tai kädet likaannu...- Lee gloves
Kuulepas nyt, San Benito. Varustamo kustantaa hanskat, joten raajat ei ryvety!
- Vkmopiskelija
Kyllä niitäkin vielä löytyy jotka einiin siitä käsien likaantumisesta välitä.
- sjungman
pulpettijungmanneja tai ei onhan suomalaisia merimiehiä saatava tai siirrettävä suosiolla koko paska filppareille niinkun on jo käymässä.
- pulpettijungmanni
San Benito, sinä työnteon sankari ja rankan koulun käynyt hikinen rasvakäpälä. Toivottavasti olet käynyt alan koulutuksen tai muuten kommentisi oli harvinaisen huono.
- Kapitan Argo
Eihän nämä nykyajan räkänokka skönemannit osaa edes ammatti slangia.Pieleen meni koko koulu uudistus.
- Räkänokka skönemanni
Itse kävin koulun noin 15 vuotta sitten. Nyt seilaan ulkona siiffinä ja saan työtarjouksia useista varustamoista. Valitettavasti en osaa suomalaista ammatti slangia.
Nuorille opiskelijoille tiedoksi, käykää koulu loppuun niin tyonsaanti on 100% varmaa, etenkin jos opiskelette ylikonemestariksi. Näita vanhoja alkoholisteja harmittaa kun eivät pärjää uusissa laivoissa, joissa taytyy ymmartää myös sähkotekniikkaa seka automaatiota. Nämä "merikarhut" voi seilata ainoastaan kotimaisissa koska kielitaito rajoittuu Kotkan murteeseen. - Räkänokka
Ammattislangista viis, kapitaani on hyvä ja opettelee äidinkieltä ensin.
- Ammattislangi on yhdyssana
- Koulu-uudistus on yhdyssana väliviivalla
- Pisteen jälkeen lyödään väli (se on se isoin namiska näppäimistössäsi)
- Kokemus jyrää
Missä laivassa Chiefin pitää tehdä sähköhommia? Siinä olet oikeassa, että opiskelkaa ja hankkikaa ylikirja, niin jobeja riittää. Ei Suomalaisissakaan laivoissa pelkällä Kotkan murteella pärjää, ainakin manuaalit pakkaavat olemaan ulkomaankielisiä, yleensä Englannin. Nykyään jos laiva menee vaikkapa Turun korjaustelakalle, niin siellä pitäisi jo osata Venäjää.
itse pärjään vielä nuoremmille, 66vuoden iästä huolimatta, seilaan edelleen 1.mestarina Suomalaisessa laivassa.
Pitäisi siiffin tietää, että ei konehommat ole pelkästään nappuloiden painelua, vaan edelleen paskamaisimmat krassaukset ovat jäljellä automaatiosta huolimatta, vai oletko jo vieraantunut todellisuudesta istuessasi konetoimistossa plaraamassa laskuja.- Käämi
Monissakin laivoissa!
Missään pientonnareissa ja "pienlaivoissa" ei ole erikseen sähkömiestä. Myös useissa RO-RO laivoissa sähkäri ja repari on vaihtokavereita joten puoletvuodesta menee ilman sähkömiestä.
Jonkun ne aikareleet ja lämpövastukset ym. on vaan vaihdettava, siiffi siihen sitte yleensä joutuu. - eihän chiefi
Käämi kirjoitti:
Monissakin laivoissa!
Missään pientonnareissa ja "pienlaivoissa" ei ole erikseen sähkömiestä. Myös useissa RO-RO laivoissa sähkäri ja repari on vaihtokavereita joten puoletvuodesta menee ilman sähkömiestä.
Jonkun ne aikareleet ja lämpövastukset ym. on vaan vaihdettava, siiffi siihen sitte yleensä joutuu.Tiedetään, että joissain pientonnareissa sähkö ja repari vuorottelevat, mutta että Chiefi tekisi niitä hommia. Minun kokemuksen mukaan 1.mestari teki sähköhommat sähkön ollessa lomalla.
- Käämi
eihän chiefi kirjoitti:
Tiedetään, että joissain pientonnareissa sähkö ja repari vuorottelevat, mutta että Chiefi tekisi niitä hommia. Minun kokemuksen mukaan 1.mestari teki sähköhommat sähkön ollessa lomalla.
Yleensä pientonnareissa ei ole sähkömiestä ollenkaan (eikä repariakaan)!
No toki voi ykkösmestari tehdä sähkö hommia jos ei ole sähkömiestä. Yleensä se joka paremmin osaa tai sitten koneessa pähkäillään yhteistyössä. Kokemukseni mukaan kuitenkin viimekädessä siiffi (ainakin päättää mitä tehdään) jos on vähän epävarmuutta asioista.
Monissa pientonnareissa ei ole koneessa kuin siiffi ja toisinaan voi olla joku oileri tai mestarinpraktiikkaa hakeva motori kaverina ja ajelevat kuitenkin jatkuvasti Suomesta esim. Biskajalle asti, joten ei ole paljon vaihtoehtoja kuka niitä sähköhommia tarvittaessa tekee.
Minä olen nähnyt vain RO-RO laivoissa että repari ja sähkömies vuorottelevat keskenään.
- Hyvä juttu!
Hyvä juttu. Ei pääse nöösit aikamiesten tielle sähläämään. Ammattilaiset omassa kastissaan ja untuvikot omassaan.
- money talks
Melkosta bisnestä taas.. moni varustamo myöntäny suorasti ettei kesätöihin oteta ketään ku harjottelumyllystä saa ilmasta työvoimaa kesäks.. Mutta eikö tämä ole juuri sitä piilotuella työmarkkinatilanteen tahallista vääristämistä ja nuorisotyöttömyyden edesauttamista?
Tarvittais taas sellasta kunnon taistolaishenkeä, ei näillä nykyajan liitoilla ole kiinnostusta. Ihmekkös tuo, kun merimieheltä velotetaan jäsenmaksut kuulu liittoon tai ei. - pettynyt
Voisin yhtyä täysin mielipiteeseen joka on myllyä vastaan. Itse olen merenkulun opiskelija ja olin tuossa joku aika sitten kansiharjoittelijana. Olisin saanut jatkaa kyseisellä aluksella palkallisessa harjoittelussa loma-ajoilla, mutta myllyn takia en voinut. Sinne menivät siis hyvät mahdollisuudet saada harjoitusta ja meripäivä.
- Henry Nielsen
Loistavaa, ihan oikein sulle!!!
- aina palkkaa vaan
Opiskelen ensimmäistä vuotta ja oma policy on selvä.
En mene pikkupurkkeihin ja harjoittelusta maksetaan aina korvaus laivallaolosta 4000 e/kk.- Osaamisesta maksetaa
Ihan mielenkiintoinen näkemys. En tiedä opiskeletko ylikonemestari linjaa vai alempi-asteisessa vahtikonemestarilinjalla. Itse olen jälkimmäistä tässä ensimmäistä vuotta suorittamassa ja totta puhuakseni en mielestäni tiedä ja osaa läheskään niin paljon vielä noista konehommista, jotta osaisin tehdä työkseni niitä.
Eli täysin pulpettijungmanni olen, mutta toivottavasti jokupäivä vielä pätevä ammattilainen.
- pläypöi
Nyt sit comon!! Hommahan on niin että saat itse hommata harjoittelupaikan ja jos itse sen hommaat voit saada sen palkallisena,(Jos sinulta siis ensimmäinen pätevyys löytyy). Itselläni sama homma oli että koulu ilmotti että mylly hommaa sulle palkattoman harjottelupaikan laivalta joka luultavasti myydään, mutta saatpahan meripäiviä.Silloin jo olin saanut jalan muutaman varustamon ovenväliin ja sain alustavasti sovittua kahdessa eri paikassa Puolimatruusin jobin. ilmotin koululle että homman nimi on nyt tämä että mylly saa jakaa noita jämäpaikkoja vaikka kotkaan, mulla on jo paikka. Sen jälkeen myllyyn piti soittaa henkilökohtaisesti että en ota paikkaa vastaan. Niillä ei ole valtuuksia pakottaa ketään mihinkään. sen jälkeen sain 4kk palkallista työtä kun muut sai myllyn kautta hommatuilla paikoilla just ja just päivät täyteen jos sai.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?
Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot5853889Muuttaisiko viesti mitään
Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j483328- 382801
Valpuri Nykänen elokapina
Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.662769Oon vähän ihastunut suhun nainen
Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)192154- 322101
Se että tavattiin
Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni121977- 291865
Oot pala mun sielua
Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my171810Hei T........
Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu471759