HL 472

1.

Ensin tyhjennä, Herra, sieluni,
Tomuun taivuta Oma voimani;
Sitten korota Ylös luoksesi.

2.

Ensin nöyryytä Ylpeys, sisuni,
Kaikki kuoleta Kerskaus lihani;
Sitten ylennä, Anna armosi.

3.

Ensin kurita, Isä, lastasi,
Lyö ja haavoita Parahakseni;
Sitten paranna, Sido terveeksi.

4.

Ensin verellä Pese syntini,
Sydän puhdista Lumivalkeeksi;
Sitten aseta Mailman suolaksi.

5.

Ensin ahjossa Hio henkeni,
Usko vahvista, Täytä maljani;
Sittenkirkasta Nimes kauttani.

6.

Ensin vuodata Rakkaus työhösi,
Vaikka itkulla Kylvö kävisi;
Sitten kotona Näytä lyhteeni.

7.

Isä johdata Vaiheet eloni,
Minut kasvata Poikas kuvaksi:
Sitten riemuita Suo mun iäti.

17

370

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ~~Siivetön~~

      Kiitos Kalamos tästä!

      Tämän laulun sanoin kun rukoilisimme päivittäin ja hetkittäin ja myöskin antautuisimme Hänen työpöydälleen, että Hän pääsee tämän kaiken kohdallamme
      toteuttamaan, niin olisiko tässä maailmassa vähän enempi rakkautta ja välittämistä?
      Uskon, että näin olisi!

      Kyseisen laulun sanat ovat Tekla Renforsi:in käsialaa.

    • ~~Siivetön~~

      Laitan vielä tähän HL 464 Samuli Sirenin laulamana:
      YKSIN EN KULJE EN HETKEÄKÄÄN / sanat: Aino Pekkarinen

      http://www.youtube.com/watch?v=1XD5OLNUdyA

      Yksin en kulje, en hetkeäkään.
      Viereilläin aina mä Jeesuksen nään.
      Suojellen, varjellen, nostaen, auttaen,
      kanssain Hän käy kautta maailman tään.

      Kiusauskorpehen synkeähän,
      tieni jos johtaa, käy viereillä Hän.
      Yksin en taistele, suurta on tietää se,
      yön kun mä ylläin nään myrskyävän.

      Murheet kun murtavi sydäntäni,
      läsnä on silloinkin Mestarini.
      Lohtua taivahan, tuopi Hän vaivahan,
      kyyneleet kaikki pois kuivailevi.

      Hiljaisen hetken taas Herra kun suo,
      silloin mä muistan; oi verensä vuo.
      Hinta on sieluni - oi rakas Mestari,
      synteini tähden on haavasi nuo.

      Yksin en kulje en hetkeäkään,
      vierelläin aina mä Jeesuksen nään.
      Ylistys ylhäisen, parhaimman Paimenen!
      Rakkaus suuri, sen turviin mä jään!

      • Kiitos!

        Ihmeellistä. Siinä ne nyt ovat peräkkäin. Kaksi elämäni tärkeintä laulua.


    • * Tuo "Tomuun tyhjentäytyminen" oli uskoon tullessani lempilaulu? Laulan tosin vieläkin, mutta paljon hiljempaa ja yleensä itsekseni, miten muilla ?

    • yksin armosta

      Kaunis laulu on aloituksessa. En tiennytkään, että Hengellisessä laulukirjassa on moinen!

      Sanoitukset näissä "vanhan ajan" lauluissa ovat mitä parhaimmat, onneksi me nuoremmatkin olemme alkaneet tavoittaa niiden sisältöä.

      Siunausta Kalamokselle, Herra kanssasi.

    • perämela

      HL 271 laulatin aikoinaan melko usein seurakunnalla.

      on siinäkin sanomaa

      • kiitoksia...

        Onko tuonkin laulun sisältävä kirja saatavana vaikkapa netissä?


      • yksin armosta

    • Ensin...sitten

      Olipa puhutteleva laulu, kaiken mylläkän keskelle lohdutukseksi.

    • asiastakyse

      Kiitos kalamos kauniista runosta. Tuo on juuri sitä mitä minäkin täällä Jumalan lähetämänä ja Hänen armostaan kerron. Ensin on astian tyhjennyttävä, jotta se voidaan täyttää uudella ja tuoreella.
      Ihmeellistä, miten tuon runon opetus toteutuu meissä Jumalan lapsissa. Vaikka kuritus ei ollut helppoa, eikä se mielyttänyt, niin siitä seurasi hyvä Hedelmä. Ahjossa olo on kamalaa ja jos joku siinä tänään on, niin muistakoon, että siitä seuraa todellinen Hedelmä ja hengen vapaus. Tuo hengen vapaus vapauttaa sielun seuraamaan Jumalan Henkeä ja näin sielu saa pelastua.

    • Oi jos mä kerran

      OI JOS MÄ KERRAN NÄKISIN HERRAN, KUNNIASSAAN.

      Teitä on muutama, joiden kautta saa nähdä Herran kunnioitusta/kunniassaan. Kiitos siitä Jumalalle.

      • Eenokki 12

        Vai laulelet sinä epäuskoisten virttä?


    • Eenokki 12

      Kalamos se pyrkii määräilemään itse Jumalaakin ruloillaan asettamalla teologiansa vaativaksi jota Jumalankin tulisi lukea ja toimia sen mukaan.

      • . . .

        ? ? ?

        ? ? ?

        ? ? ?


    • haluan laulaa

      Mistä laulukirjasta tuo hieno laulu löytyy?

      • HL = Hengellinen Laulukirja

        Vapaiden suuntien käyttämä yhteinen yhteislaulukirja.
        Löytyy (kristillisistä) kirjakaupoista ja seurakuntien kirjapisteistä.

        Ei muuta kuin googlaamaan.


    • . . .

      Kiitos.

      Aloituksesi on kuin lämmin kevättuulahdus, kuin liplattava suvantovaihe keskellä kuohuavaa kosken menoa.

      Muistakaa miten me voimme nukkua Herran Jeesuksen rakkaudessa - vaikka minkälaisessa ulkoisessa myrskyssä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1218
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1071
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      134
      959
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      302
      772
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe