Uskoontulo ja parisuhteen seksi

Tia

Moi!

Mieltäni on vaivannut sellainen pieni seikka, että jos tulee uskoon "kesken seurustelun", onko seksi kumppanin kanssa syntiä, koska emme ole avioliitossa.
En viitsisi kuitenkaan tämän vuoksi miestäni jättää, eihän Jumalakaan eroa halua?

Kumppanini on siis ei-uskova ja olemme seurustelleet 4vuotta ja itse tulin uskoon 3 viikkoa sitten, joten paljon on vielä opittavaa, miten "täytyy" elää :)

Jos kuitenkin eroaisin miehestäni muista syistä, seuraava kumppani olisi kyllä uskovainen ja hänen kanssaan "säästelisin" avioliittoon :)

Hieman ristiriitainen tilanne mut jos joku viisaampi osaisi neuvoa :)
Kiitos ja siunausta vastaajille ja lukijoille! :)

40

1792

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 132we4rf

      Eroa. Se on parasta ainakin tuolle miesparalle. Etsi joku lahkolaisäijä, pyöräytä 18 lasta, revi kohtusi riekaleiksi ja tyydy kohtaloosi. Ja ennen kaikkea, vaikene seurakunnassa.

    • oTTOpETTERI

      Minkä ihmeen takia annat jonkin uskonnon tai lahkon määräillä elämästäsi ja erityisesti yksityiselämästäsi?
      Sinulla on ihan oma ainutkertainen elämä edessäsi. ÄLÄ anna sitä muiden käsiin. Jos olet jo 4 vuotta ja olleet yhdessä, se osoittaa Teillä olevan yhteehkuuluvaisuutta. Olisitko onnellisempi, jos nyt eroaisit, koska lahko ja seurakunta niin vaatii?
      Entäs jos sitten seurustelet jonkin kiihkouskovaisen kanssa, jonka miellestä Sinun tulee olla koktona hiljaa ja antaa aina pimpsaa kuun vaaditaan. Sen lisäksi synnyttää 10-14 lasta?

      HEI, MIETIN YT ITSEKIN!!!

    • Tia
      Olen siitä iloinen että olet löytänyt vapahtajan elämääsi,kaikki mikä on avioliitton ulkopuolella, pahaa jumalan silmissä,seksi kuuluu juuri liiton sisällä olevaan ihanaan elämään ei siis ulkopuolella.
      Sen jälkee alkaa se ari liiton kestävyys testi,meillä se on kestänut 39 vuotta on vielä ehjä, hellä elämä jatkuu edelleen.
      Rukoikaa Jeesuksen johdatusta kumpanisi kanssa niin me tehdään joka päivä se vie elämään.
      Pysykää lunina luotta toisiin antakaa anteesi se on kulmakivi liitonsisällä.Koska jumala on rakkaus.

      • llllo

        Pysykää lunina luotta toisiin antakaa anteesi se on kulmakivi liitonsisällä.Koska jumala on rakkaus.


      • llllo kirjoitti:

        Pysykää lunina luotta toisiin antakaa anteesi se on kulmakivi liitonsisällä.Koska jumala on rakkaus.

        llllo:lle
        Seksi kuuluu avioliittoon,ei sen ulkopuolelle,minä en turha liitooa se sanassakin kijroitettu,ulkopuoliset suhteet ovat kaikki haureutta tiedoksi vaan,vaikka hyväksyvätkin sen useat.
        Siinä on yksi syy liittojen hajoamisees,kun ei ole enää mitä nautia,itselläni on neljänkkymmenvuoden kokemus tiedä täysi mitä se sisältää.

        Se on paljon muutta vastuuta toisesta,yhteis ymmärrystä.


      • *****
        kuulija1 kirjoitti:

        llllo:lle
        Seksi kuuluu avioliittoon,ei sen ulkopuolelle,minä en turha liitooa se sanassakin kijroitettu,ulkopuoliset suhteet ovat kaikki haureutta tiedoksi vaan,vaikka hyväksyvätkin sen useat.
        Siinä on yksi syy liittojen hajoamisees,kun ei ole enää mitä nautia,itselläni on neljänkkymmenvuoden kokemus tiedä täysi mitä se sisältää.

        Se on paljon muutta vastuuta toisesta,yhteis ymmärrystä.

        Katselet maailmaa oman napasi ympäriltä kuulija1.
        Tarkoitan sitä että kaikilla ei ole mahdollisuutta saada aviopuolisoa, mutta olkoot mielestäsi ilman seksiä, pääasia että itse olet saanut sitä neljäkymmentä vuotta.
        Kuinka voi ajatella toisen puolesta, aloittajan on itse päätettävä onko kumppani vai lahko tärkeämpi.
        Tuonpuoleinen on kaikille arvoitus, sen tiedämme mitä eläessämme taphtuu. Jonkin epävarman asian takiako pitäisi hylätä rakkaus.
        Kaikki eivät syystä tai toisesta halua naimisiin, avoliitto on yhtä sitova, voi avioliitostakin erota.


      • ***** kirjoitti:

        Katselet maailmaa oman napasi ympäriltä kuulija1.
        Tarkoitan sitä että kaikilla ei ole mahdollisuutta saada aviopuolisoa, mutta olkoot mielestäsi ilman seksiä, pääasia että itse olet saanut sitä neljäkymmentä vuotta.
        Kuinka voi ajatella toisen puolesta, aloittajan on itse päätettävä onko kumppani vai lahko tärkeämpi.
        Tuonpuoleinen on kaikille arvoitus, sen tiedämme mitä eläessämme taphtuu. Jonkin epävarman asian takiako pitäisi hylätä rakkaus.
        Kaikki eivät syystä tai toisesta halua naimisiin, avoliitto on yhtä sitova, voi avioliitostakin erota.

        se on sun mielipiteesi,
        kaikilla ei tosiaan ole mahdollisuus eden päästä,toiset ovat tehnee liitto kelpamattomaksi,vastuu toisesta on rakkauden jälkeen toiseksi tärkein asia.
        Avioliitto ei ole sitä varten että joskus erotaan,ellei huvita olla yhdessä.


    • Tee Jeesuksen

      tahdon mukaisesti, tutki Raamatusta anoen Jeesuksen nimessä Totuuden Hengen opetus ja johdatus ja siunaus.

      Kun saat sen, niin ilmoitatko myös tänne.

      Tärkeintä ja hienointa on tietysti, että olet tullut Jeesuksen yhteyteen, muista että voittajana nimesi myös pysyy Jeesuksen armo- ja totuusliitossa Hengessään.

    • vastaus on sydämessä

      Herra, sinun rakastavasi Jumalasi on Israeli Pyhä Jumala joka tutkii sydämet. Jos liittosi mieheesi on vahva, sekä olette yhtä ja toisillenne lupautuneet, olet hänen "vaimonsa". Minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen eroittako. Taivaassa ei kukaan ole kuullut luterilaisesta kirkosta, eikä kukaan kysele sen papereiden perään.

      • petollinen on sydän

    • Tärkein on rakkaus

      Evankeliumin sanoma on rakkaus. Mielestäni ihminen ei voi määritellä "avioliittoa", sillä itse en ainakaan löydä raamatusta kohtaa, missä pareja vihittiin avioliittoon tietyllä kirkon kaavalla, sillä kirkkoja ei edes tuohon aikaan ollut. Avioliiton kaavan on luonut ihminen. Itse uskon Jumalaan ja Jeesukseen ja uskon siihen, että tärkeintä on rakkaus, mikä on kahden ihmisen välillä. Sillä sitähän Jumala ja Jeesuskin tahtoo. Uskon siihen, että jos kahden ihmisen välillä on rakkautta, se on ja pysyy, jos se on Jumalasta lähtöisin ja tällöin kahden ihmisen välillä on "avioliitto", mikä on nimenomaan Jumalasta lähtöisin. Mutta kun ihminen alkaa sekaantumaan liikaa näihin asioihin, niin ei siinä yleensä hyvä heilu.
      Jos me lähdemme ajattelemaan rakkauden merkitystä ihmiselle ja jos vain avioliitossa on rakkaus oikeaa ja hyväksyttyä rakkautta, niin miksi meitä sitten opetetaan rakastamaan. Jos avioliitto on ainut tapa rakastaa, niin meillä olisi täällä maailmassa sen vuoksi paljon ihmisiä jotka voisivat pahoin. Johtuen siitä, että yksinkertaisesti tilanteet ihmisillä voivat olla siten, että esim yhteen muutto ja naimisiin meno on täysin mahdotonta.
      Paavalin rakkauden korkea veisukin puhuu rakkaudesta, eikä se tuo esille, että vain avioliitto on oikea tapa rakastaa.
      Mikä lähtee ihmisestä tuhoutuu ennen pitkää, mutta mikä tulee Jumalasta, pysyy.
      Saatan tällä kannaotollani loukata joidenkin käsityksiä, mutta tämä on minun tulkintani rakkaudesta ja armosta, sillä näitähän asioita raamattu nimenomaan opettaa.
      Tahdon vielä tarkentaa, että en vastusta avioliittoa, vaan ehdottomasti liputan sen puolesta. Pyrin vain tuomaan esille sen ajatuksen, että rakkaus voi olla Jumalan hyväksymää, ilman ihmisen luomaa kaavaa. Mielestäni mikään kirkko ei voi mennä tuomitsemaan ihmisten rakkautta toisiinsa, sillä silloin ihminen mielestäni tuomitsee Jumalan rakkauden.

    • eräs saman kokenut

      Olin itse aikoinani saman ongelman edessä. Tulin uskoon avoliitossa. alussa en asiaa ajatellut, Herralla oli niin paljon asioita kanssani ja mutta sitten alkoi sana ja oamtunto askarella tämän ongelman kanssa. Jotkut uskovat antoivat neuvoksi, että pitää erota kun toinen ei ole uskossa, toiset neuvoivat menemään avioon kun meillä oli jo aviollinen yhteys. Oli vielä viissaita jotka neuvoivat antamaan miehelle aikaa esim. kolme kuukautta kypsytellä asiaa, haluaako hän avioitua uskovaisen kanssa vai erota. Niin teinkin että (oli asuntovelkaa) ym. Sanoin miehelle että avoliitto vaivaa omaatuntoani ja en voi siinä elää loputtomiin. Pitää päätyä nyt ratlaisuun ja voimme rauhassa miettiä. Sitten mies vaivoin suostui lähemään vihille. Oli kyllä josksu puhut kavereilleen että emäntä painosti vaikka en kyllä niin tenhyt. Olisin susotunut yhtä hyvin eroonkin. No liittomme kesti 17 vuotta. Hän alkoi hengaamaan naisen kanssa, ei tullut koskaan uskoon ja ei ainkaan mitään siunausta elämäämme liitosta tullut. Lapsia meillä ei ole ollut.
      Ei avoliitto ole Jumalan tahon mukainen ja sinullkin jo tunto siitä soimaa. Sinun nyt pitää rukoilla ja päästä asioissa ratkaisuun. Jos mies rakastaa niin miksi hän sitten ei voisi sitoutua jos toisella on paha omatunto yhteiselämässä. Nämä ovat aina niin yksilöllisiä asioita että ulkopuolisena ei uskalla antaa edototna neuvoa. Kyllä Isä antaa teille viisuden ja voiman päästä ratkaisuun. Siunaten!

    • ap

      Hei kaikki!
      Kiitoksia kaikille kommenteista! :)Niinkuin edellinen kirjoitti, omatunto vaivaa kovasti. Keskusteltuamme kunnolla mieheni kanssa, pääsyimme siihen että hän muuttaa pois ja eroamme. Sillä mitä yhteistä on valkeudella ja pimeydellä? Eipä mitään.
      Olen niin paljon saanut Herralta voimaa, että olen kiitollinen! Olen rukoillut häntä näyttämään oikean suunnan elämässäni ja näytmään ratkaisun tähän parisuhteeseen. Herra haluaa suojella minua. Olihan tässä parisuhteessa paljon muitakin vikoja, esim. henkinen väkivalta/nimittely, mutta ennen uskoontuloa minulla ei ollut rohkeutta lähteä suhteesta. Nyt minä olen lupautunut olemaan kuuliainen Herralle ja Herran vuoksi minä jätin syntisen parisuhteeni. Mutta silti hänet ystäväni ja sydämessäni pidän. Onhan hän lapsieni isä.

      Mutta näin hienosti Jumala meidän rukouksiin vastaa kun annat itsesi ja sydämesi Hänelle! Mahtavaa!

      • ihmejakumma

        Puistatti lukea, uskosi vei lapsilta isän.
        Ymmärtäisin mikäli olisit eronnut ennen uskoon tuloasi.
        Ei Aatamia ja Eevaakaan vihitty, he vain elivät pariskuntana, tekivät lapsia, syntiäkin siinä sivussa. Mutta syntiä oli yhden omenan syöminen, ei yhteiselämä vihkimättömänä.
        Kuinka pienestä onkaan ihmiskunnan kohtalo ollut kiinni. Panee epäilemään että Jumala kyllä tiesi mitä teki luodessaan ihmisen. Jos tähän satuun joku uskoo.


      • ------

        Kadut vielä katkerasti ap. Todella karmeaa kun tulee noin pahasti sumutetksi.
        Miehellesi voi olla hyvä että pääsi sinusta eroon, voi löytää tasapainoisemman kumppanin.


    • ap

      ennen kuin alat solvaamaan, niin...

      a) en ole viemässä lapsilta isää, isänsä saa katsoa lapsia vaikka joka päivä jos siltä tuntuu.

      b) uskoontuloni ei ollut syy eroon.

      c) olisitko itse parisuhteessa jossa mennyt surkeesti jo 3vuotta. joskus on tintannu mua turpaan, millon miksikin haukkuu, viime viikonloppuna olin v:tun huo.. ja lehmä..
      d) lista jatkuisi ties kuinka pitkään

      Uskoontuloni oli osa syy ja olen onnellinen siitä.
      Olen ansainnut paljon paremman parisuhteen.
      Kiitos ja hyvää syksyn jatkoa :)

      • NäinMeillä

        "b) uskoontuloni ei ollut syy eroon.
        c) olisitko itse parisuhteessa jossa mennyt surkeesti jo 3vuotta. joskus on tintannu mua turpaan, millon miksikin haukkuu, viime viikonloppuna olin v:tun huo.. ja lehmä"

        Kuitenkin vähän ihmetyttää miksi sitten yleensä aloitusviestissäsi kyselit voitko jatkaa avioliitossa uskoontulon jälkeen? Miksi sitten otit koko asian esiin jos eron syyt olivat ihan muualla ja ne olivat jo vahvoina olemassa ennen uskoon tuloasi? Vähän epälooginen olet kirjoituksissasi...

        "Olen ansainnut paljon paremman parisuhteen."

        Jokainen on, oli sitten uskossa tai ei.


      • -----
        NäinMeillä kirjoitti:

        "b) uskoontuloni ei ollut syy eroon.
        c) olisitko itse parisuhteessa jossa mennyt surkeesti jo 3vuotta. joskus on tintannu mua turpaan, millon miksikin haukkuu, viime viikonloppuna olin v:tun huo.. ja lehmä"

        Kuitenkin vähän ihmetyttää miksi sitten yleensä aloitusviestissäsi kyselit voitko jatkaa avioliitossa uskoontulon jälkeen? Miksi sitten otit koko asian esiin jos eron syyt olivat ihan muualla ja ne olivat jo vahvoina olemassa ennen uskoon tuloasi? Vähän epälooginen olet kirjoituksissasi...

        "Olen ansainnut paljon paremman parisuhteen."

        Jokainen on, oli sitten uskossa tai ei.

        Samaa minäkin ihmettelen, ainoa syy eroon aloituksessa oli uskoon tulo.


    • ap

      No oikeestaan ennen uskoontuloa luulin ja uskoin aina parempaan tulevaan.. Eipä tää suhde ole parantunut, valitettavasti.
      Lisäksi en ole AVIOSSA, vaan parisuhteessa.

      Selitin kysymyksen varmaan silloin hankalasti..
      Eli jos meinaan uskossa olla niin enhän minä voi harrastaa seksiä, koska en ole aviossa ja jos harrastaisin niin tuntisin siitä huonoa omaatuntoa, koska se on raamatun vastaista.
      Lisäksi raamatussa on kohta jossa melkeimpä kielletään ryhtymästä uskottoman aisapariksi. Mitäs lottoot aikooko mies katsoa pihtailevaa muijaa? ;)

      ja tuo, että olen ansainnut paremman suhteen. niiku kirjotin, elin toivossa koko ajan kunnes raamatun avulla tajusin ettei tää tuu muuttumaa mikskään.
      Mutta tämä oli vastaus noille aiemmille kyselijöille miten tässä hommassa kävi.

      en halua alkaa kenenkään kanssa kiistelee enempiä.. :)

      • NäinMeillä

        "Eli jos meinaan uskossa olla niin enhän minä voi harrastaa seksiä, koska en ole aviossa ja jos harrastaisin niin tuntisin siitä huonoa omaatuntoa, koska se on raamatun vastaista."

        Raamattuhan ei kyllä varsinaisesti vaadi mitään virallista avioliittoa koska sitä ei silloin edes ollut nykyisen kaltaisena olemassa vaan liitot olivat ensikädessä ihmisten ja sukujen välisiä sopimuksia, eivät minkään uskonnon virallisesti siunaamia. Joten ihan yhtä pätevä on tulkinta että jos pariskunta elää omasta mielestään yhteistä liittoa johon molemmat ovat sitoutuneita, se on kristilliseltä kannalta sellainen liitto jonka Raamattu hyväksyy ja johon voi siis liittyä seksiä.
        Kirkollinen sakramentti, siis avioliittoon vihkiminen, on sitten jotain muuta tämän puolisoiden välisen sitoumuksen "päälle" tulevaa, ei mikään virallinen "naimalupa" Jumalalta.


      • Tärkein on rakkaus
        NäinMeillä kirjoitti:

        "Eli jos meinaan uskossa olla niin enhän minä voi harrastaa seksiä, koska en ole aviossa ja jos harrastaisin niin tuntisin siitä huonoa omaatuntoa, koska se on raamatun vastaista."

        Raamattuhan ei kyllä varsinaisesti vaadi mitään virallista avioliittoa koska sitä ei silloin edes ollut nykyisen kaltaisena olemassa vaan liitot olivat ensikädessä ihmisten ja sukujen välisiä sopimuksia, eivät minkään uskonnon virallisesti siunaamia. Joten ihan yhtä pätevä on tulkinta että jos pariskunta elää omasta mielestään yhteistä liittoa johon molemmat ovat sitoutuneita, se on kristilliseltä kannalta sellainen liitto jonka Raamattu hyväksyy ja johon voi siis liittyä seksiä.
        Kirkollinen sakramentti, siis avioliittoon vihkiminen, on sitten jotain muuta tämän puolisoiden välisen sitoumuksen "päälle" tulevaa, ei mikään virallinen "naimalupa" Jumalalta.

        Olen ehdottomasti samaa mieltä asiasta!! Kirjoitinkin tuolla aiemmin oman kantani avioliitosta ja rakkaudesta.


    • 1 Kor 7:12-13

      "jos jollakin veljellä on vaimo, joka ei usko,
      ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan,
      niin älköön mies häntä hyljätkö;
      samoin älköön vaimokaan, jos hänellä on mies, joka ei usko,
      ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, hyljätkö miestänsä."

    • ap

      Mielestäni yllä puhutaan nimenomaan avioliiton miehestä ja vaimosta.
      Mutta entäpä seuraava teksti Raamatusta?

      http://www.evl.fi/raamattu/1992/Sananl.23.html

      Miettikääs omalle kohdalle:
      Tulet uskoon, mutta miehesi polttaa, juopuu, haukkuu, pilkkaa ja listahan jatkuu ties kuinka pitkään..
      Sanonut ettei hänellä ole tarvetta tulla uskoon, ei näe tarvetta lopettavan yllämainitsemia paheita uskon vuoksi.
      Mies himoitsee rahaa ja taloa, kun minulle riittää nykytilanne.

      Mihin seksin jättäminen johtaa, kun minun näkemys on, että vasta avioliitossa harrastetaan seksiä? Veikkaan että mies menee himoissaan pettämään.
      Ja hei, Raamatussa kehotetaan menemään naimisiin vain Herrassa. Tosin, eipä miehelläni ole edes tarvetta naimisiin kun pitää sitäki mitättömänä.

      Kysynkin, että miten te naiset olette toimineet jos suhteessa ei ole mitään yhteistä? TYYDYNKÖ siis suhteeseen missä tunnen etten ole onnellinen? Luulisi ainakin että houkutus paheisiin on vahvempi...

      Ehkä teen niinkuin sydän sanoo.

      Ja lisäksi sanon, että näistä asioista on edelleen turha kiistellä. Raamattu on sellainen, että jokainen ymmärtää ne asiat omalla tavallaan.

      • liokju

        Sinussako ei ole mitään vikaa?
        Olisi mukava saada myös miehen mielipide asista.
        Olet tehnyt miehen kanssa lapsia ja asunut yhdessä. Kuinka tämä yhtäkkiä muuttuu synniksi? Aikamoista teeskentelyä. Jos et ole onnellinen, eroa, mutta ajattele myös lapsiasi, sinun onnellisuutesi ei ole tärkeintä jos on jälkikasvua.


    • Matkalla

      Teit oikean ratkaisun. Vaihtoehtosi olivat elää joko avopuolisosi kanssa tai Jeesuksen kanssa. Jeesus on tie iänkaikkiseen elämään. Opiskele aina itse raamattua äläkä koskaan luota toisen sanaan ennen kuin olet itse tullut tutkimalla raamattua samaan tulokseen.
      Siunausta, Herra pitää huolen

    • ap

      liokju, en väitä etteikö minussa olisi myös vikaa. on ja paljonkin. olen varmasti todella ärsyttävä akka, kun narisen ja itken, että toivoisin häneltä hellyyttä ja läheisyyttä. kiinnipitämistä ilman mitään taka-ajatuksia sänkyyn jne.

      ja lisäksi aina kun itkin riitelymme ym. vuoksi, poikani tuli mun luo ja tokas "ei mitään hätää äiti, älä itke". ni mun mielestä on todellakin tärkeää huomata onko vanhempi onnellinen. jos ei ole niin ei lapsikaan ole. toi sinun kommentti kyl kuulosti siltä ettei sinulla olisi lapsia itselläsi. tai sitten sinun lapsesi hyväksyy riitelevät vanhemmat ja jotka eivät huomioi toistensa tarpeita. lapsista varmaan tulee samanlaisia aikuisina..

      Tänään sattui eräs juttu, kun olin tilannut sisustus tekstitarroja. Pojan huoneeseen tilasin tekstin " Minä lapsi pienoinen, aamuin illoin rukoilen. Pienet kädet yhteen liitän, Taivaan Isää aina kiitän. Aamen"
      Miehen kommentti oli tämän nähtyään: "Ai meinaaks sä sisustaa tän koko kämpän tolleen vai?" tuli aika hölmistyneeseen sävyyn. Kysyinkin että ai miten, sisustustarroilla vai Jeesus jutuilla, tarkoitti Jeesus juttuja. Taaas mulla alko kiehuu päässä kun hää rupee puhuu ku oisin pöpilästä karannut ja vähän "uhmaavaan" sävyyn etten sais lapsiamme kasvattaa missään uskova kodissa. Huh, mielestäni hän todisti juuri sen, ettei kyllä olen hivenenkään vertaa kunnioitusta mun päätöstä kohtaan, siis uskoontuloa. Aina kun telkkarissa tulee joku Jeesukseen ym. liittyvä juttu, hää kattoo mua hymyillen/irvaillen. Kysynkin yleesä että no mitä? Tosi rasittavaa ja loukkaavaa käytöstä.

      En rupea kertomaan sen enempiä suhteestani, mutta myönnän että ensimmäinen lapsi tuli varottaen. ehkä todellakin olisi pitänyt oottaa monta vuotta ennenkuin lapsi tulisi, koska luulin hänen olevan se ihana ihminen kenen kanssa voisin elää loppuelämäni. Kerron kuitenkin pari juttua hänen luonteestaan josta en itse pidä
      .. Aluksi sanon että olen luonteeltani sellainen, että voin ostaa kumppanille mitä vaan tai lainata rahaa ilman että olisin pyytämässä takaisin. Mielestäni suhdetta on kiva piristää huomioimalla toista esim. ruusuilla tai lahjoilla sillointällöin. No ensiksi A) kun poltin aiemmin, pyysin miestäni tuomaan tupakka askin kaupasta koska itellä oli silloin rahat loppu. Mies tokaisee, että jaa, ai hän rupee kustantaa mun röökit. ei kandee polttaa jos ei oo varaa ostaa röökii. ite myös polttaa. B) pyysin kerran rahaa lainaan erääseen juttuun, olisin maksanit takas samalla viikolla. ei lainannut. ja hei kyse oli tyylii 40€:sta. C) Mies sanoi, että on aivan turhaa ostella mitään lahjoja kummankaan, nekin rahat voisi ennemmin käyttää hänen lainojen maksuun.. D) silloin kun kävimme kaupassa, kun minä maksoin ostokset, kärry oli täynnä herkkuja. kun hän maksoi ostokset, mitään ylimääräistä ei saanut ostaa ja 30€ ruokalaskukin sai hänet kiroilemaan(hei haloo, normi ruokaostokset meil maksaa 50€)..
      Huomaatte varmaan että raha on aika vaikuttava tekijä riitoihimme nyös kun hän on kirstun päällä istuva, ups unohdin sanoa, että minähän en saisi tuhlata omia rahojani turhuuteen mut hänelle on ok jos veikkaukseen/pitkävetoon/pokeriin menee 300-400€ kuussa. HULLUA sanon minä.
      Ärsyttää taas vaan niin kovasti miettii noita kuinka alennun kaikkee p......n!
      Mut ei mitää hyviä illanjatkoja. :)
      Ja hei, jos jonkun mielestä kuulostaa normaalilta, niin tule ihmeessä ottamaan omaksesi ja alistu tai muuten sut haukutaan. heh heh :)

    • ap

      ainiin ja unohdin sanoo, ettei mies edes halua käydä yhdessä ruokakaupassa. Minä olen se joka kantaa kaksi isoa kassillista ruokaa joka kolmas päivä kaupasta.
      Hei haloo, naisena minä ja mies makaa vaa töiden jälkee päivät pitkät himassa sohvalla. Kirjaimellisesti. Plääh. voi kun koko keskustelun voisi poistaa täältä, tuntuu taas typerältä tulla edes muilta kyselee kun jengi hyökkää niskaan haukkumaan. Toivottavasti te elätte todella rakastuneessa suhteessa. Olkaa onnellisia että osaatte selvittää välinne. En minäkään eroa ihan heppoisin perustein mutta kun itse on lapsena katsonut kun vanhemmat riitelee koko ajan vuodesta toiseen, ni muistan kuinla heidän ero oli mulle helpotus. ei tarvinnu enää kuunnella huutoa ja olla peloissaan mitä äitille käy tms.. haluan kovasti vain itse oppia kokemastani ja välttää noita tilanteita lapsiltani.

    • ap

      ..ja vielä lisäisin että meillä on kyllä mieheni kanssa iha sopuisat ja hyvät välit vaikka päätimme erota. Tämä ero oli siis molempien yhteinen päätös. Hän on näköjään kyllä ihan hyvissä mielin itse. Ja tarkoitukseni ei ollut aiemmin haukkua häntä, vaan sitä että miksi suhteemme piti mennä tällaiseksi. Rakastan siinä ihmisessä sitä iloista luonnetta joka hänellä on kun on ystäviensä seurassa, mutta aina kun joudumme kaksin, naama vääntyy alas päin. Hän tiedosti itsekin muuttuvansa mutta ei keksi mitään syytä miksi näin tapahtuu. Joten ei tässä mitään sen suurempaa draamaa ole käynnissä. Olen sitä mieltä, jos vanhemmat ovat onnellisia ja sovussa ni lapsillakin on hyvä olla. Kaikkea hyvää teille kaikille. Eiköhän me tästä eteenpäin selvitä Jumalan johdatuksella,Hänhän meidät yhdessä pitää jos niin on suunniteltu.

      Siunausta elämäänne ja tulkaa tekin uskoon jotka ette vielä ole. Tottakai elämäsi muuttuu hieman mutta uskon että parempaan päin :) On tää vaa nii siisti fiilis, eikä sitä tunnetta voi tietää ennen kuin itse sen kokee.

      Ja tiedoksi sille jollekin aikoja sit kirjottaneelle, en kuulu mihinkään seurakuntaan, joten kukaan ei ole tätä "hörhöö" mun päähäni tunkenut eikä mikään lahko mua käskytä. Jumala on ainoa joka määrää minun tekoni ja kenen käskyjä kuuntelen. Olen hulluna siis Jumalaan;)

      • 20&16

        Joka itsensä ylentää, se itsensä alentaa.

        Älä anna väärää todistusta lähimmäisestäsi.


    • kokemustaonkyllä

      Luin kysymyksesi muttei kommentteja. Niin ensimmäiseksi aivan mahtavaa kuulla että tulit uskoon! :) Näen asian sillai että sinun täytyisi kysyä Jumalalta että mitä Hän tahtoo sinun elämältäsi, ja Hänen tahtonsa on AINA paras. Eli kysyä että onko tämä mies JUmalan tahtoma puoliso sinun elämällesi ensiksi. Lisäksi uskon kyllä että joka tapauksessa Raamatun sana on selvä, että nyt kun tiedät että seksi avioliiton ulkopuolella ei ole oikein sinun ei tulisi tehdä sitä enää. Rukoile Jumalalta apua siihen ja varmasti et kestä kiusausta jos asut avomiehesi kanssa edelleen saman katon alla... Kun teet oman osasi Jumala pitää huolen lopusta VARMASTI, jos hän on JUmalan tarkoittama puoliso sinulle hän tulee kyllä ajallaan uskoon myös eikä jätä sinua sen takia ette halua asua hänen kanssaan tai harrastaa seksiä hänen kanssaan vielä ennen avioliittoa. On mahtavaa olla uskossa kun voi kysyä kaikkea Jumalalta ja Jumala vastaa ja huolehtii. Alussa voi olla vaikeitakin päätöksiä jotka tuntuu uhrauksilta mutta pysy vahvana, joka kadottaa elämänsä löytää sen! (p.s. mieheni ja minä asuimme yhdessä myös ennemmin kun tulimme uskoon, onneksi tulimme molemmat uskoon ja meillä oli varmuus että Jumala oli tarkoittanut juuri meidät toisillemme kun menimme naimisiin)

    • syntiä se on

      Esiaviollinen seksi on syntiä, aina. Asiaa ei muuta se, kauanko on seurustellut tai onko uskossa. Syntiä se on siltikin ja silloin varsinkin. Ei ole luvallista saada hyvää omaatuntoa siitä, että harrastaa seksiä luotettavan poika- tai tyttöystävänsä, jonka on tuntenut vuosia, kanssa. Seksi kuuluu vain avioliittoon.

    • Minea-75

      .. kaikenmailman vastarannan kiiskiä täälkin on, sellaisia ihmisiä jotka ovat "menettäneet ihmisen uskolle"? Uskosta osaton ei mielestäni voi eikä osaa määrittää uskovan arvomaailmaa , varsinkin kun usko Kristukseen on maailman silmissä hullutusta, kuten Raamattukin sanoo... Hyvä keskustelun aloittaja; olet tehnyt rohkean ja oikean ratkaisun. Se on oikein silloin, kun teet siten, miten Pyhä Henki sinua hellästi mutta määrätietoisesti kehottaa, toistuvasti. Itse tein 3 1/2 vuoden avoliiton jälkeen kipeän ratkaisun erota ei-uskovasta avomiehestäni, ihan äsken; hän on minulle edelleen rakas, mutta koska rakkaus Jumalaan on -ja tuleekin olla- suurempi, minulle ei jäänyt vaihtoehtoja eikä niitä minulle annettukaan. Kukaan ihminen ei erikseen minua käskenyt eikä mikään seurakunta painostanut, vaan ratkaisu oli omani. Ex-avokissani on hyvät ja huonot puolensa kuten mussakin, mutta koska hän ei osoittanut juuri mitään mielenkiintoa Jumalaa kohtaan (en edes tuputtanut), koin että parempi on erota. Mitä tulee liitosta, jossa toinen kumartaa Jumalaa ja toinen maailmaa? Ei mitään. Uskon että tämä ero on lopultakin parempi molemmille meistä.. Lisäksi huomasin itsessäni viimeisen parin kk.n aikana todella pahoja paatumisen ja maailmallisuuden merkkejä, koska elävän uskon ylläpitäminen oli kohdallani vaikeaa toisen osapuolen uskoessa johonkin aivan muuhun..
      Ratkaisuni ei ollut helppo eikä se ole vieläkään, pelottaa ja suorastaan hirvittää juuri nyt, mutta luotan siihen, että tästä koettelemuksesta on minulle ulospääsy ja lohdutus valmistettu. Herralla on omilleen suunnitelma, vähäisintäkään Hän ei hylkää, sen Hän on luvannut ja Häneen luotan

      • KysynVaan-76

        Jokainen tietysti tekee omat ratkaisunsa sen mukaan mihin uskoo ja mitä tuntee. EIkä siihen oikein voi kukaan sen enempää puuttua. Lähinnä kuitenkin tuli mieleen edellistä lukiessani kysymys siitä, miten onnistuu uskovan ja ei-uskovan liitto. Eli jos ei ollakaan avoliitossa vaan on jo menty avioliittoon. Kuvasit, Minnea-75, miten elämä ei-uskovan kanssa ei oikein tuntunut sinusta oikealta ja mahdolliselta. Tapauksesi oli helpompi koska olitte avoliitossa. Mutta jos olisittekin olleet avioliitossa eli olisit alttarilla luvannut rakastaa toista elämän loppuun saakka. Mitä olisi silloin tapahtunut rakkaudellesi jos kokisit toisen kuitenkin olevan ihan eri maailmasta ja Jumalan rakkauden tuntuvan paljon suuremmalta ja tärkeämmältä?
        Miten käsittelisit silloin tätä ristiriitaa?


    • Lapanen1234567

      Mulla on juuri nyt samanlainen tilanne, 10 vuotta avoliittoa takana ja 3 lastakin, nyt olen herännyt synnintuntoon. Miestä kiinnostaa vain raha, haaveilee isosta talosta, jotta olisi mitä lapsille perinnöksi jättää, minua kiinnpstaisi ennemmin arvot, mitä lapsille opettaa. Joskus mies sanoi, että jos tahdon uskonasioita lasten päähän
      laittaa, on hänestä ensin hankkiuduttava eroon. Olen kuitenkin nykyisin saanut käydä srk:n perhekerhossa ja joissain satunnaisissa kristillisissä tapahtumissa lasten kanssa. Kovasti olen rukoillut miehen uskoontuloa, mutta hiljaista on. Naimisiin hän ei ole koskaan halunnut, joskus sanoi, että sitten, kun on talot ja muut, voidaan maistraatissa käydä, mutta luultavasti puhui vaan jotten painostaisi. Läheisyyttä meillä ei ole, pelkkää seksiä välillä, koskaan ei suudella tai halata, ei mitään henkistä yhteyttä. :( Voi miten voi tuntea itsensä yksinäiseksi ja voimattomaksi!

      • NäinMeillä

        Teidän ongelmillannehan ei ole oikeastaan juurikaan tekemistä uskoon tulon kanssa vaan sen kanssa että mies on kylmä ja tunteeton sinua kohtaan. Se on luonteen piirre eikä se korjaannu vain sillä että hän tulisi laillasi uskoon. Päinvastoin henkisesti ahdistunut henkilö voi myös uskossa ajautua äärimmäisyyksiin ja muiden kontrollointiin.
        Miehesi pitäisi siis ensisijaisesti saada apua omaan mieleensä jotta voisitte saada liittonne kuntoon.


    • Netpunk

      Länsimaiset sivistysvaltiot sallivat lainsäädännössään esiaviollisen seksin. Aviorikostakaan ei enää ole ainakan Suomen lainsäädännössä. Mikään seksiä koskeva määritelmä joka annetaan raamatussa ei koske -ei pitäisi koskea -enää ketään. Jos se jotain heijasteli, niin muinaista alistavaa, painostavaa ja voimapolitiikkaan turvautuvaa juutalaista kultti-käyttäytymistä.
      Vieläkin on yritystä nihiloida ihmisen omat arvot ja arvostykset nollaksi, jos ne ovat ristiriidassa muinaisen, mutta ihmeen pitkään säilyneen, alistavan kultin voimapolitiikkaan kanssa.
      Free Your Mind! (and the rest will follow)

    • ehkä

      mä olen ymmärtänyt että huorin teko on syntiä.ei siis välttämättä esiaviollinen seksi.avioliitolla halutaan turvata ettei tehdä syntiä.mutta jos 2 ihmistä on yhdessä uskollisesti niin uskon että silloin jo tapahtuu se Jumalan tahto..... ehkä....

    • Eräs Kristitty

      Kaikki avo suhteet miehen ja naisen välillä on vastoin Jumalan tahtoa. Silloin kun on seksuaalinen suhde niin ,Jumala ei pidä sitä hyväksyttävänä sanokoon kuka ihminen mitä itse tahtoo. Jumala on tarkoittanut seksin ainoastaan avioliiton iloksi ja nautinnoksi! Ihmiset on tänä päivänä todella itsekkäitä,haluavat tehdä vaan enimmäkseen omaa tahtoa. Näissä asioissa ei pahemmin Jumalan tahtoa kysellä,vaan mennään omien mielihalujen ja himojen mukaan. Tämä on totuus vaikka olisi kuinka vaikeaa tunnustaa! Jos olet Uskovainen Nainen tai Mies niin älä ala seurustelemaan ja suhteeseen Jumalattoman ihmisen kanssa. Jumala on tarkoittanut että, kaksi uskovaista menisi yhteen se on paljon helpompaa kummallekin! Itse olen uskovaisen kanssa avioliitossa.Jos toinen ei ole uskossa oleva niin,on todella suuri vaara ajautua itsekin takaisin maailmaan synnin teille!Haluan vielä sanoa että, meidän kaikkien ihmisten todellinen vastustaja sielunvihollinen Saatana käy ympäri meidän kuin kiljuva jalopeura etsien kenen saisi niellä ja viedä mukanaa helvettiin. Tähän asiaan ei riitä meidän omat voimat vaan turvautuminen Jeesukseen koko sydämmestä!!

      • -päläpäläpäläpälä-

        Lässynlää! Seksiä on ihan ok harrastaa parisuhteessa. Se ei ole syntiä nähnytkään, eikä tarvitse miettiä mikä on ns. jumalan tahdon vastaista ja mikä ei. Toimi siten, minkä itse parhaaksi koet.


    • jkhkhh

      No, jos sinun seksielämäsi ilmentää rakkautta kumppaniasi kohtaan niin onko siinä jotain syntistä?

      Suosittelen lukemaan Neale Donald Walschin kirjat Keskusteluja Jumalan kanssa 1-3.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2285
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      71
      1923
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1725
    4. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      158
      1649
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1641
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1619
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1514
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1357
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1218
    Aihe