Metsässä kävijöitä?

miinuskasvi

Kun te menette sinne metsään, niin voitteko taitella sananjalat pois tukkimasta aluskasvillisuutta.
Jos ette viitsi repiä juurineen, riittää että naksautatte niiltä niskat nurin.

22

90

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mene tonne "kappas vaan" aloitukseen.
      H.

• En revi, enkä naksauta!

• No en ihan varmasti.
      Siis en todellakaan.

• palapalsta

Miten sitten jalka naksaa, jos se niksnakskatkaistaan?

• Kasvakoon

ihan rauhassa, siinähä se on kasvanut varmaan jo vuosikymmenet, niin olkoon edelleenkin siinä. Mulla on terveet jalat kiertämään sen kasvillisuuden mikä on varmasti omalla paikallaan luonnossa.
      Omallakin pihalla on varmasti 1000 neliöä leikkaamatonta pihanurmea, kauniita kukkia kesän koristuksena, ja syksyllä vasta niittämällä kukkimisen jälkeen ne lähtee.

• palapalsta

Sittenhän sinulla on myös pihallasi kauniita perhosia.

Nehän kaipaavat niittyunelmaa ympärilleen.

• Kasvakoon
        palapalsta kirjoitti:

Sittenhän sinulla on myös pihallasi kauniita perhosia.

Nehän kaipaavat niittyunelmaa ympärilleen.

koko kesän, kun talvellahan meistä jokainen haaveilee kesän vihreydestä, kukkasista, ja tosiaan niistä perhosista ja mehiläisistä.
        Miksi pitää heti kun ruoho nilkkaan yltää olla lykkimässä se sängelle? Siis se talven haaveilu nujerretaan koneella nurin.

On mulla marjapensaita, vadelmia ja puita pihassa, ja kaikki ne saa olla siihen asti ihan omassa rauhassaan kunnes niistä on sato korjattavissa.

• palapalsta
        Kasvakoon kirjoitti:

koko kesän, kun talvellahan meistä jokainen haaveilee kesän vihreydestä, kukkasista, ja tosiaan niistä perhosista ja mehiläisistä.
        Miksi pitää heti kun ruoho nilkkaan yltää olla lykkimässä se sängelle? Siis se talven haaveilu nujerretaan koneella nurin.

On mulla marjapensaita, vadelmia ja puita pihassa, ja kaikki ne saa olla siihen asti ihan omassa rauhassaan kunnes niistä on sato korjattavissa.

Sitä ihmettelen, että kesämökiltäkin parturtoidaan jokainen heinänkorsi tyngäksi.
        Eipä ole upeille päiväperhosille istuinpaikkaa.
        Itse istahdan joskus asiaa tehden, tarkkailemaan perhosia, sudenkorentoja ja kaikkia ihania pikkukukkasia, jotka alimpana pihaniityllä kukkivat.
        Ihmiset tekevät itselleen turhia urakoita, kun vähempikin riittäisi.

• Kasvakoon
        palapalsta kirjoitti:

Sitä ihmettelen, että kesämökiltäkin parturtoidaan jokainen heinänkorsi tyngäksi.
        Eipä ole upeille päiväperhosille istuinpaikkaa.
        Itse istahdan joskus asiaa tehden, tarkkailemaan perhosia, sudenkorentoja ja kaikkia ihania pikkukukkasia, jotka alimpana pihaniityllä kukkivat.
        Ihmiset tekevät itselleen turhia urakoita, kun vähempikin riittäisi.

En edes tunnista kikiia kukkasia mitä pihassa on. Vanhaa merenpohjaa, ja maasta nousee mitä ihmeellisimpiä kasveja. Mm. hietaorvokkeja, mitkä on luokiteltu suojelukohteiksi harvinaisuutensa vuoksi tällä leveysasteella. Edes hortonomi ei tunnistanut kaikkia kasveja, joten ne kasvakoon vapaina, ja lisääntyköön.
        Edes vieraiden lapset eivät saa mennä tallomaan sitä aluetta pihasta, pihaa on muutenkin tarpeeksi.

• palapalsta
        Kasvakoon kirjoitti:

En edes tunnista kikiia kukkasia mitä pihassa on. Vanhaa merenpohjaa, ja maasta nousee mitä ihmeellisimpiä kasveja. Mm. hietaorvokkeja, mitkä on luokiteltu suojelukohteiksi harvinaisuutensa vuoksi tällä leveysasteella. Edes hortonomi ei tunnistanut kaikkia kasveja, joten ne kasvakoon vapaina, ja lisääntyköön.
        Edes vieraiden lapset eivät saa mennä tallomaan sitä aluetta pihasta, pihaa on muutenkin tarpeeksi.

Sinullahan on sitten ihan ikioma 'salainen puutarha'.
        Saat olla kuin Kolumbus, kun aina ei tiedä, mikä kukkanen puhkeaa kukkaansa.
        Ei mahdu päähäni, miksi kesämökki pitää olla täysin nyrkätty, viimeiset heinät leikataan varmaan kynsisaksilla poikki.
        Mutta kukin laillaan, nythän monet uudet villat ovat loisteliaampia, kuin monien vakiasunnot.

• +p-p
        palapalsta kirjoitti:

Sinullahan on sitten ihan ikioma 'salainen puutarha'.
        Saat olla kuin Kolumbus, kun aina ei tiedä, mikä kukkanen puhkeaa kukkaansa.
        Ei mahdu päähäni, miksi kesämökki pitää olla täysin nyrkätty, viimeiset heinät leikataan varmaan kynsisaksilla poikki.
        Mutta kukin laillaan, nythän monet uudet villat ovat loisteliaampia, kuin monien vakiasunnot.

Telkusta tuli illalla tosi mielenkiintoinen ohjelma:
        Avara luonto: Niitty elää

• Sanaleikki, jalkoineenkin ihastuttaa minua aina.

H.

• Ilaman pujopartaa

Miksi ihmeessä pitäisi tehdä niin. Kerro ja perustele!

Pujoja kiskon useinkin juurineen, ravistelen mullat ja jätän kuivumaan polulle, tien reunaan, kalliolle tai asfaltille. Tiedän, että moni on pujon kukinnoille allerginen. Luulen tekeväni hyvää, ja saatan pysähdellä kävelyretkellä, ohikulkiessa ja taukohetkinä, jos osuu kohdalle.

Jos kerrotte hyvän syyn, voin lopettaakin.

• Kiitos sinulle pujoallegikkojen puolesta, olen itsekin sellainen.

• Anceli kirjoitti:

Kiitos sinulle pujoallegikkojen puolesta, olen itsekin sellainen.

r jäi pois, mutta tulee tässä; pujoallergikkojen..

• Jos metsään haluat mennä nyt, niin takuulla yllätyt..
      En juuri nyt mene mielelläni metsään, sillä lähiseudulla liikkuu paljon karhuja. Naapurin pihassakin pistäytyi iso uroskarhu.

Enkä turhaan taita niskoja yhdeltäkään elolliselta, kasviltakaan.

• 1943

Niksauttelin mustikoita poimiessani noita niskoja, jos tiellä olivat. Sananjalojen juuressa oli tosi isoja mustikoita ja paljon. Helposti tuli mukaan sananjalkojen kuivuneita lehtiä, piti olla varovainen.

• Mitä ihmettä ?
      Miksi jotain mikä kasvaa omalla paikallaan, pitäisi taittaa?

Metsä kyllä hoitaa itse itsensä, siellä on kasveja jotka ilmestyvät ensin ja niitä seuraa luonnon valinta joka tuo seuraavat kasvit.

Juuri tuollainen on ihmisen hölmöyttä, luulla että tekee oikein ja estää luonnon valinta ?

Ei puututa evoluutioon, on viisain ajatustapa !

• 1943

Et ole tainnut pusikoissa pyöriä. Sellaisia viidakkoja on, ettei mitään aluskasvillisuutta ole. Ei ole marjamaita. Kun noita sananjalkoja taittelen, metsään jää ihan tarpeeksi. Jos antaa luonnon valita, niin yksi laji valtaa koko alueen, ei siinä mitään kukkia näy. Lehdon valtaavat kuuset ja esim. keltavuokot häviävät kokonaan.

• miinuskasvi

Kuulin yhdestä luonnonsuojelijasta, joka oli suojellut yhtä metsää väkisin ja viety putkaan siitä hyvästä. Seuraavana vuonna oli siellä itse puita kaatamassa... että kyllä ne monet luonnonsuojelujutut ovatkin kotkotuksia.
        Monilla päässä viiraa ja pahasti.

• 1943 kirjoitti:

Et ole tainnut pusikoissa pyöriä. Sellaisia viidakkoja on, ettei mitään aluskasvillisuutta ole. Ei ole marjamaita. Kun noita sananjalkoja taittelen, metsään jää ihan tarpeeksi. Jos antaa luonnon valita, niin yksi laji valtaa koko alueen, ei siinä mitään kukkia näy. Lehdon valtaavat kuuset ja esim. keltavuokot häviävät kokonaan.

Kiitos vain, olen koko ikäni metsissä kuljeskellut.

Silti ei tulisi mieleenkään puuttua luonnon toimitaan.
        Monet kasveista tasoittavat tietä toisille kasveille, Osa niistä lannoittaa maata, osa muokkaa ekosysteemiä.

Metsallä on omat elämänvaiheensa ja kasvisto muuttuu yhdenlaisesta toiseen, siksi en puutu luonnon valintaan.
        Ensikasveina niityllä ovat kuuset ja koivut, ne tekevät tilaa männyille.
        Sananjalka on kasvi joka valloittaa osan metsästä, kestää aikansa sen populaation kuolla ja antaa tilaa seuraavalle kasville, joka hyvinkin saattaa olla vaikkapa vadelma.

Miksi ihminen kuvittelee tietävänsä, miten evoluution pitää kulkea.Useimmiten me saamme ikäviä seurauksia aikaan toiminemme. Tuhoten sen mitä pitäisi suojella.

• 1943
        babegoya kirjoitti:

Kiitos vain, olen koko ikäni metsissä kuljeskellut.

Silti ei tulisi mieleenkään puuttua luonnon toimitaan.
        Monet kasveista tasoittavat tietä toisille kasveille, Osa niistä lannoittaa maata, osa muokkaa ekosysteemiä.

Metsallä on omat elämänvaiheensa ja kasvisto muuttuu yhdenlaisesta toiseen, siksi en puutu luonnon valintaan.
        Ensikasveina niityllä ovat kuuset ja koivut, ne tekevät tilaa männyille.
        Sananjalka on kasvi joka valloittaa osan metsästä, kestää aikansa sen populaation kuolla ja antaa tilaa seuraavalle kasville, joka hyvinkin saattaa olla vaikkapa vadelma.

Miksi ihminen kuvittelee tietävänsä, miten evoluution pitää kulkea.Useimmiten me saamme ikäviä seurauksia aikaan toiminemme. Tuhoten sen mitä pitäisi suojella.

Metsällä on myös suomalaiselle ollut ja on taloudellista merkitystä. Kyllä ihmisellä lajina on myös oikeus puolustaa reviiriään. Olen luonto- ja ympäristöihminen, mutta en sen tyylinen, että ihminen väistyköön, muut lisääntyköön. Eivät ne männyt niityllä ehdi mukaan, kyllä koivu peittää alleen havupuut. Samoin paju ja leppä valtaavat alueen. Lisäksi niitty ei useinkaan ole luontainen kasvupaikka männylle. Sen sijaan hiekkaisilla tienvierustoilla männyn taimet valtaavat nopeasti alaa. Etkö löydä yhtään hyvä asiaa ihmisen toimimisesta luonnossa?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. V*ttuu että mä haluan sua

Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!
      Ikävä
      105
      5754
    2. Nolointa ikinä miehelle

On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai
      Ikävä
      181
      4845
    3. Mikä sinua eniten

Huolestuttaa tässä tilanteessa?
      Ikävä
      121
      3570
    4. Koska olet viimeksi nähnyt ikävän kohteesi?

Ja mitä tarjoat hänelle kun koputtaa oveesi?
      Ikävä
      69
      2733
    5. Sattuma ja muutama väärinkäsitys

vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul
      Ikävä
      55
      2542
    6. On sillä rääpyä

Tuo ex kuntajohtaja Lea Tolonen kehtaakin tulla Ähtäriin. Ajoi laivan Karille. Kari Heikkilä oikaisi taloutta, sai laiva
      Ähtäri
      21
      1983
    7. Kolmas kerta toden sanoo

Näinhän sitä sanotaan. 🤭
      Ikävä
      34
      1624
    8. Toisesta ketjusta syntyi ajatuksia

Annan lähes koko elämäni hänen vuokseen. Alan miettiä olenko menettänyt järkeni enkä vain huomaa sitä? Hyväkin asia mikä
      Ikävä
      14
      1293
    9. Mussu näytti taas

oikein hyvältä...
      Ikävä
      10
      1274
    10. Vähän kädet tärisee

Näköjään vieläkin ❤️ onko meidän välillä vielä jännitettä vai ei?
      Ikävä
      10
      1232
    Aihe